De Roofle Vaslenbriet
van
NIEUWPOORT KANTON.
Geloofsverdediging.
Honderd frank.
Over Mam, veorwj, en veröeelim
Ier AjoWetiscie Wetenschap-
Zaterdag 19 April 1913.
Nr 16.
Elfde Jaargang
VVeekblaci
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
verscliijnende eiken Zaterdag.
Buitenland.
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
DrukkerLOUIS LAMMEN
uit de
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat,
N I E U W P O O RjT,.
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. den drukr.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT
Citoyen Emile Vandervelde door de
gratie van Marianna en de gunst der
dutsen, kopstuk dei roode sussen, aan
allen die er zijn en komen zullen
smakelijk t
1. Van af den Maandag 14 April,zul
len alle werklieden, zoowel hunne kin
deren, de vrouwen en ouderlingen als
de mannen, den rooden vasten ten
strengste onderhouden.
2. Van af gezegden 14 April is het
gebruik van melk, kaas, vleesch, eieren
vet en boter, aan al de werklieden ten
strengste verboden. Zij zullen zich te
vreden stellen met eene korste droog
brood en wat in water gekookten rijst,
De Gezondheidstoestand des Pausen.
Uit zeer vertrouwbare bron verne
men wij uit Rome belangwekkende In
zonderheden omtrent den gezondheids
toestand van den H. Vader. Daaruit
blijkt, dat er veel onjuiste berichten
worden veispreid en dat met name de
jongste telegrammen mededeelingen
bevatten, welke vlakweg in strijd met
de werkelijkheid zijn. Zoo werd b. v.
gemeld, dat op een nacht de vensters
van 's Pausen vertrekken voortdurend
hel verlicht waren geweest. Dat is
echter onmogelijk -bericht men ons
want zoodra de H. Vader ziek is,
zijn de blinden altijd gesloten.
Ook gaat de voorstelling niet op,dat
de geneesheeren machteloos zouden
staan en laten de mededeelingen over
den aard van 's Pausen krankheid te
wenschen over.
Ziehier, wat ons Zaterdag uit de
Eeuwige Stad geschreven werd
Z.H. lijdt aan ouderdomszwakte.
1 het hart of daarbij
komt hvdropisis;Vrijdag zag ik de zus
ters van c-
dit het vaticaan komen. Weet
sensatiewekkende berichten in
Iedereen heeft hier in Nieuwpoort
stille leute met die zoo gezeide gifte
van het Weekblad ten voordeele
van de Algemeene Werkstaking. Er
zijn er zelfs die beweren, maar dat zijn
kwatongen, dat het maar eene gifte is
op het papier.
Om de zaak klaar te trekken, zou ik
geern eenige vraagskens stellen aan
het Weekblad
i°) Van waar komen die 100 frank
Hebben die heeren die onderteekend
hebben, misschien elk 10 fr. uitgelegd?
't Is mild gegeven, zulle 1 en wij die
meenden dat de liberalen allen houd-
vast waren 1 neen, wij moeten het be-
kennen, zij zijn waarlijk vrijgevig....
2°) Waar moeten die 100 fr. naar
toe want, bij mijne wete, zijn er nie
ters geen liberale werklieden die sta
ken, zelfs niet bier in Nieuwspoort,
waar er nooit dapperder gewerkt is
geweest dan deze week. Of zijn die
100 fr. misschien bestemd om opslag
van loon te geven aan de werklieden
van zekere fabriek, waar er zooveel
.geld gewonnen wordt
3°) Zal het Weekblad in zijne
volgende nummers de namen meêdee-
len van de personen die zijn voorbeeld
volgen, en die een milde gift, hoe ge
ring zij ook weze, opzenden
4°) Waai om is het Weekblad
zoozeer voor de Algemeene Werksta
king, die met louter politiek doel op
touw gezet is geweest, terwijl het niets
over heeft dan haat en misprijzen voor
de uitgeslotene werklieden van Rous-
selare, die niet uit politiek belang,
maar enkel om eene kleine loonsver
betering te bekomen, daar een helden-
strijd voeren
50) Aangezien het Weekblad zoo
mildelijk de werkstaking ondersteunt,
zal het ook de kinders der socialisten,
die nu voor eenigen tijd van de ouder
lijke hulp ontbloot zijn, opnemen of
ondersteunen
Te dien einde onze reeks voordrachten.
I
BELANG.
1° Van de Godsdienstleer in ’t algemeen.
A. Bewijsredenen uit onze natuur,
-1° Omdat wij mensch zijn, d. i. rede
lijke schepsels, peinzen wij en stellen
wij ons vragen van dezen aard van
waar ben ik Waar moet ik henen
enz. vragen die een bevredigend ant
woord krijgen in de godsdienstleer.
2’ Omdat wij christenen zijn, d. i.
discipels van Christus, behooren wij
zijne leering te kennen.
30 Omdenwille van het nauw verband
tussch.m verstand en wil, is de onwe
tendheid oorzaak van allerlei zedelijke
kwalen. Dit wordt gestaafd dooi de on
dervinding, de getuigenis der geleer
den het pezas des Pauzen in diezelfde
den, het gezag des Pauzen
encycliek.
B. Bewijsreden genomen
handelwijze onzer vijanden.
T In hunne werking, die bestaat in
scholen zonder God op te richten of
te ondersteunen in kloosters at te
schaffen om aan de kloosterlingen het
recht van onderwijzen te ontnemen.
2° In hun schrijven en spreken.
Beziet hunne dag- en weekbladen.
Luistert naar hunne redenen in 's
lands kamerzittingen hoe daar menig
maal de Schriftuurteksten slecht uitge
legd, de Geloofswaarheden verdraaid
worden, de Zedenleer aangevallen, de
geschiedenis misbruikt wordt om de
H. Kerk te lasteren.
Beschouwt hunne congressen name
lijk de laatste congressen der vrijden
kers te Rome en te Parijs.
Overdenkt hunne propagandamidde
len, het verspreiden van vlugschriften
b.v. uit de Bibliothèque de Propagan-
de te Brussel.
Stelt daartegen onze katholieken die
niet genoeg in den godsdienst onder
wezen zijn, bijzonderlijk als zij het zou
den wagen, niettegenstaande het ver
bod der H. Kerk, uit nieuwsgierigheid
I slechte schriften te lezen, ook nog als
zij somwijlen, uit noodzakelijkheid,
met ongeloovigen of flauwhertigen op
trein of in herbergen verkeeren.
Fas est ab hoste docen ".Wij moe
ten om les gaan bij onze vijanden, de
zelfde middels voor ’t goede gebruiken
die zij voor ’t kwade inspannen, en ons
herinneren, qd au fond de toute poli
tique il y a une question de religion
2° Beland van de Geloofsverdediging
in t bijzonder.
i° Bewijsreden uit de natuur dier
Wetenschap.
Zij is de wetenschap die de Catechis
mus, en de Godgeleerdheid voorafgaat;
de Catechismus bevat de leering van
het Geloof. De Apologetische Weten
schap toont hoe het redelijk is te ge-
loovcn. De Godgeleerdheid is de we
tenschap die ons God doet kennen
door de bronnen der Openbaring de
«C3-0C*
Hier volgt de korte inhoud der voor
drachten over Geloofsverdediging
gegeven in de Katholieke Jonge Wacht
van Nieuwpoort.
Eerste Voordracht,
Inleiding. In de Encycliek Acerb o
nimis van 25 April 1905, t°°nt ^-H
Pius X op eene voortreffelijke wijze
hoe nuttig en noodig het is, om alles
in Christus te herstellen dat ons volk,
en namelijk ons geleerd volk, nader
ingelicht weze over de Godsdienstleer.
Apologetische Wetenschap doet ons
die Openbaring erkennen.
Vandaar het groot belang dier we
tenschap, namelijk voor die menschen
die den tijd en de gelegenheid niet
hebben ieder geloofspunt in het bij
zonder te bestudeeren en te wettigen.
2° Bewijsreden uit de handelwijze
der vijanden.
De dwaalleer der XIXe en XXe eeuw
bestaat in het loochenen van het bo
vennatuurlijke, van de Openbaring,van
alle geloof, ja zelfs voor eenigen, van
allen godsdienst.
Leest de verslagen der dagbladen
over het Congres der vrijdenkers te
Parijs ziet hoe in la Revue een
referendum in Frankrijk ingericht
werd om te antwoorden op de vraag
of er zedelijkheid kan bestaan zonder
gedacht aan de Godheid en de ant
woorden van velen dat de zedelijk
heid een gevolg is der wederzijdsche
maatschappelijke betrekkingen (Ana
tole France) of bestaat in eenige
grondbeginsels van gezondheidsleer
(Magnaud) of enkel op het mensche-
lijk verstand steunt enz.
II
Voorwerp en verdeeling dier wetenschap
Voorwerp dier wetenschap het be
staan der goddelijke Openbaring bevat
en bewaard in de geloofsbronnen.
Vandaar drie deelen
I. Van den waren godsdienst: t is
de Christelijke Godsdienst, gesteund
op de goddelijke Openbaring door
Christus.
II. Van de ware Kerk Christit is
de Roomsch-Katholieke die gelast is
die Openbaring te bewaren.
III. Van de ware Geloofsbronnen
Het zijn de 72 boeken der H. Schrif
tuur en de Apostolieke Tradition.
Aanmerking. De bewijsvoering ge
schiedt door het gezond verstand met
medehulp van twee belangrijke weten
schappen de Wijsbegeerte en de Ge
schiedenis.
boonen of patatten met kazakken.
3. Alle werklieden mllen eenen
sterken riem dragen, om buik en maag
stevig vast te snoeren tegen allen weer
stand aan onze oppermacht..r
4. Alle velo- en duivenspelen zijn
ten strengst» aan de werklieden ver
boden dat ze hun geld sparen,en hun
ne duiven verkoopen om de opbrengst
te stoiten in de roode kassen.
5. Bier, is aan de werklieden streng
verboden... water is toegelaten, als t
van de stad niet is waar wij meester
zijn, want daar. zetten wij de pompen
vast.
6. Wij staan toe van brood te eten
voor zooveel het voortkomt uit onze
roode bakkerijen brood en winkel
waren uit de burgerswinkels zijn ten
strengste verboden.
7. Wij staan toe aan al de hoofd
mannen der roode socialistische partij
alle middagen en alle avonden, in een
groot hotel een goed degelijk noen- en
avondmaal te nemen, lekker gebraad,
een kieksken en eene goede flesch wijn,
opdat ze kloek mogen staan om te be
velen en met geen ijlen buik zouden
slapen moeten.
8. Voorts zullen al de werklieden,
ter bereiding van den rooden vasten,
hunne laatste centen storten in de
roode kassen, en revolutionaire liede
ren aanleeren die ze zullen zingen om
I de klachten van hunne hongerige ma-
I gen te stillen.
Voor gelijkvormig afschrift
o
Algemeen Overzicht.
Uit de zwakte van
den H.Vader nogal opgeruimd
li hoe de
de we-
4
r
NIEUWSBLAD
ZO-OT.