De Roofle Vaslenbriet van NIEUWPOORT KANTON. Geloofsverdediging. Honderd frank. Over Mam, veorwj, en veröeelim Ier AjoWetiscie Wetenschap- Zaterdag 19 April 1913. Nr 16. Elfde Jaargang VVeekblaci Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. verscliijnende eiken Zaterdag. Buitenland. Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. DrukkerLOUIS LAMMEN uit de VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, N I E U W P O O RjT,. Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. den drukr. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT Citoyen Emile Vandervelde door de gratie van Marianna en de gunst der dutsen, kopstuk dei roode sussen, aan allen die er zijn en komen zullen smakelijk t 1. Van af den Maandag 14 April,zul len alle werklieden, zoowel hunne kin deren, de vrouwen en ouderlingen als de mannen, den rooden vasten ten strengste onderhouden. 2. Van af gezegden 14 April is het gebruik van melk, kaas, vleesch, eieren vet en boter, aan al de werklieden ten strengste verboden. Zij zullen zich te vreden stellen met eene korste droog brood en wat in water gekookten rijst, De Gezondheidstoestand des Pausen. Uit zeer vertrouwbare bron verne men wij uit Rome belangwekkende In zonderheden omtrent den gezondheids toestand van den H. Vader. Daaruit blijkt, dat er veel onjuiste berichten worden veispreid en dat met name de jongste telegrammen mededeelingen bevatten, welke vlakweg in strijd met de werkelijkheid zijn. Zoo werd b. v. gemeld, dat op een nacht de vensters van 's Pausen vertrekken voortdurend hel verlicht waren geweest. Dat is echter onmogelijk -bericht men ons want zoodra de H. Vader ziek is, zijn de blinden altijd gesloten. Ook gaat de voorstelling niet op,dat de geneesheeren machteloos zouden staan en laten de mededeelingen over den aard van 's Pausen krankheid te wenschen over. Ziehier, wat ons Zaterdag uit de Eeuwige Stad geschreven werd Z.H. lijdt aan ouderdomszwakte. 1 het hart of daarbij komt hvdropisis;Vrijdag zag ik de zus ters van c- dit het vaticaan komen. Weet sensatiewekkende berichten in Iedereen heeft hier in Nieuwpoort stille leute met die zoo gezeide gifte van het Weekblad ten voordeele van de Algemeene Werkstaking. Er zijn er zelfs die beweren, maar dat zijn kwatongen, dat het maar eene gifte is op het papier. Om de zaak klaar te trekken, zou ik geern eenige vraagskens stellen aan het Weekblad i°) Van waar komen die 100 frank Hebben die heeren die onderteekend hebben, misschien elk 10 fr. uitgelegd? 't Is mild gegeven, zulle 1 en wij die meenden dat de liberalen allen houd- vast waren 1 neen, wij moeten het be- kennen, zij zijn waarlijk vrijgevig.... 2°) Waar moeten die 100 fr. naar toe want, bij mijne wete, zijn er nie ters geen liberale werklieden die sta ken, zelfs niet bier in Nieuwspoort, waar er nooit dapperder gewerkt is geweest dan deze week. Of zijn die 100 fr. misschien bestemd om opslag van loon te geven aan de werklieden van zekere fabriek, waar er zooveel .geld gewonnen wordt 3°) Zal het Weekblad in zijne volgende nummers de namen meêdee- len van de personen die zijn voorbeeld volgen, en die een milde gift, hoe ge ring zij ook weze, opzenden 4°) Waai om is het Weekblad zoozeer voor de Algemeene Werksta king, die met louter politiek doel op touw gezet is geweest, terwijl het niets over heeft dan haat en misprijzen voor de uitgeslotene werklieden van Rous- selare, die niet uit politiek belang, maar enkel om eene kleine loonsver betering te bekomen, daar een helden- strijd voeren 50) Aangezien het Weekblad zoo mildelijk de werkstaking ondersteunt, zal het ook de kinders der socialisten, die nu voor eenigen tijd van de ouder lijke hulp ontbloot zijn, opnemen of ondersteunen Te dien einde onze reeks voordrachten. I BELANG. 1° Van de Godsdienstleer in ’t algemeen. A. Bewijsredenen uit onze natuur, -1° Omdat wij mensch zijn, d. i. rede lijke schepsels, peinzen wij en stellen wij ons vragen van dezen aard van waar ben ik Waar moet ik henen enz. vragen die een bevredigend ant woord krijgen in de godsdienstleer. 2’ Omdat wij christenen zijn, d. i. discipels van Christus, behooren wij zijne leering te kennen. 30 Omdenwille van het nauw verband tussch.m verstand en wil, is de onwe tendheid oorzaak van allerlei zedelijke kwalen. Dit wordt gestaafd dooi de on dervinding, de getuigenis der geleer den het pezas des Pauzen in diezelfde den, het gezag des Pauzen encycliek. B. Bewijsreden genomen handelwijze onzer vijanden. T In hunne werking, die bestaat in scholen zonder God op te richten of te ondersteunen in kloosters at te schaffen om aan de kloosterlingen het recht van onderwijzen te ontnemen. 2° In hun schrijven en spreken. Beziet hunne dag- en weekbladen. Luistert naar hunne redenen in 's lands kamerzittingen hoe daar menig maal de Schriftuurteksten slecht uitge legd, de Geloofswaarheden verdraaid worden, de Zedenleer aangevallen, de geschiedenis misbruikt wordt om de H. Kerk te lasteren. Beschouwt hunne congressen name lijk de laatste congressen der vrijden kers te Rome en te Parijs. Overdenkt hunne propagandamidde len, het verspreiden van vlugschriften b.v. uit de Bibliothèque de Propagan- de te Brussel. Stelt daartegen onze katholieken die niet genoeg in den godsdienst onder wezen zijn, bijzonderlijk als zij het zou den wagen, niettegenstaande het ver bod der H. Kerk, uit nieuwsgierigheid I slechte schriften te lezen, ook nog als zij somwijlen, uit noodzakelijkheid, met ongeloovigen of flauwhertigen op trein of in herbergen verkeeren. Fas est ab hoste docen ".Wij moe ten om les gaan bij onze vijanden, de zelfde middels voor ’t goede gebruiken die zij voor ’t kwade inspannen, en ons herinneren, qd au fond de toute poli tique il y a une question de religion 2° Beland van de Geloofsverdediging in t bijzonder. i° Bewijsreden uit de natuur dier Wetenschap. Zij is de wetenschap die de Catechis mus, en de Godgeleerdheid voorafgaat; de Catechismus bevat de leering van het Geloof. De Apologetische Weten schap toont hoe het redelijk is te ge- loovcn. De Godgeleerdheid is de we tenschap die ons God doet kennen door de bronnen der Openbaring de «C3-0C* Hier volgt de korte inhoud der voor drachten over Geloofsverdediging gegeven in de Katholieke Jonge Wacht van Nieuwpoort. Eerste Voordracht, Inleiding. In de Encycliek Acerb o nimis van 25 April 1905, t°°nt ^-H Pius X op eene voortreffelijke wijze hoe nuttig en noodig het is, om alles in Christus te herstellen dat ons volk, en namelijk ons geleerd volk, nader ingelicht weze over de Godsdienstleer. Apologetische Wetenschap doet ons die Openbaring erkennen. Vandaar het groot belang dier we tenschap, namelijk voor die menschen die den tijd en de gelegenheid niet hebben ieder geloofspunt in het bij zonder te bestudeeren en te wettigen. 2° Bewijsreden uit de handelwijze der vijanden. De dwaalleer der XIXe en XXe eeuw bestaat in het loochenen van het bo vennatuurlijke, van de Openbaring,van alle geloof, ja zelfs voor eenigen, van allen godsdienst. Leest de verslagen der dagbladen over het Congres der vrijdenkers te Parijs ziet hoe in la Revue een referendum in Frankrijk ingericht werd om te antwoorden op de vraag of er zedelijkheid kan bestaan zonder gedacht aan de Godheid en de ant woorden van velen dat de zedelijk heid een gevolg is der wederzijdsche maatschappelijke betrekkingen (Ana tole France) of bestaat in eenige grondbeginsels van gezondheidsleer (Magnaud) of enkel op het mensche- lijk verstand steunt enz. II Voorwerp en verdeeling dier wetenschap Voorwerp dier wetenschap het be staan der goddelijke Openbaring bevat en bewaard in de geloofsbronnen. Vandaar drie deelen I. Van den waren godsdienst: t is de Christelijke Godsdienst, gesteund op de goddelijke Openbaring door Christus. II. Van de ware Kerk Christit is de Roomsch-Katholieke die gelast is die Openbaring te bewaren. III. Van de ware Geloofsbronnen Het zijn de 72 boeken der H. Schrif tuur en de Apostolieke Tradition. Aanmerking. De bewijsvoering ge schiedt door het gezond verstand met medehulp van twee belangrijke weten schappen de Wijsbegeerte en de Ge schiedenis. boonen of patatten met kazakken. 3. Alle werklieden mllen eenen sterken riem dragen, om buik en maag stevig vast te snoeren tegen allen weer stand aan onze oppermacht..r 4. Alle velo- en duivenspelen zijn ten strengst» aan de werklieden ver boden dat ze hun geld sparen,en hun ne duiven verkoopen om de opbrengst te stoiten in de roode kassen. 5. Bier, is aan de werklieden streng verboden... water is toegelaten, als t van de stad niet is waar wij meester zijn, want daar. zetten wij de pompen vast. 6. Wij staan toe van brood te eten voor zooveel het voortkomt uit onze roode bakkerijen brood en winkel waren uit de burgerswinkels zijn ten strengste verboden. 7. Wij staan toe aan al de hoofd mannen der roode socialistische partij alle middagen en alle avonden, in een groot hotel een goed degelijk noen- en avondmaal te nemen, lekker gebraad, een kieksken en eene goede flesch wijn, opdat ze kloek mogen staan om te be velen en met geen ijlen buik zouden slapen moeten. 8. Voorts zullen al de werklieden, ter bereiding van den rooden vasten, hunne laatste centen storten in de roode kassen, en revolutionaire liede ren aanleeren die ze zullen zingen om I de klachten van hunne hongerige ma- I gen te stillen. Voor gelijkvormig afschrift o Algemeen Overzicht. Uit de zwakte van den H.Vader nogal opgeruimd li hoe de de we- 4 r NIEUWSBLAD ZO-OT.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1