van
NIEUWPOORT KANTON.
WeelcfolacI versdiijnencle ell^en
Geloofsverdediging.
Over M bestaan van God.
Elfde Jaargang
Nr 17.
Zaterdag 26 April 1913.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
«oc*
Deze die door werksta
king zullen lijden, na
de herneming van het
werk, op bevel der lei
ders.
Vlaanderen naar
Poperinghe.
DE UIBEHRÜEN
en de Werkstaking.
’t Is de schuld van
’t Gouvernement.
De A. W. ingetrokken.
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
schappijen 1 de
het West-land
ver-
I
oor en met Gezelle heeft
oede
Vlaamsche maats
Zondag 24 Oogst beschi
ge-
VerkooperJULES DANGEZ,
IJperstraat,
N I E U W P O O RjT
Tweede Voordracht
Wie godsdienst
van God, verband
en het redelijk schepsel,
een God, Opperwezen,on-
Weldoener en opperste
-li een verstandig
Gisteren hebben de socialisten de
A. W. ingetrokken, omdat ze zagen
dat de Werkstaking op een fiasco ging
eindigen.
En wat hebben zij met de Werksta
king gewonnen Het algemeen stem
recht Neen Volstrekt neen 1
Het Gouvernement heeft dus geze
gepraald
Wanneer de werkstaking genoeg
zaam lang zal geduurd hebben, naar het
oordeel van gezel Anseele, zullen de
vrijwillige of gedwongene stakers, op
bevel, oogenblikkelijk bet werk moe
ten hernemen zoo heeft de baas van
Vooruithet gezegd in zijne rede
voering op het socialistisch kongres.
Hij veinst niet te weten,zoo schrijft
een nijveraar, dat het werk op hetzelf
de oogenblik overal niet kan hernomen
worden.
In vele nijverheidsgestichten is er
een geruime tijd van noode om alles
weer in gang te zetten, en in ’t groot
ste deel is het onmogelijk seffens het
werk volledig te hernemen.»
Weet gij welke ramp de staking in
de glasblazerijen, waar io tot 15.000
werklieden gebezigd worden, zal te
weeg brengen Eene algemeene werk
staking van 15 tot 18 dagen wat ze
ker weinig is zal de glasblazers
dwingen hunne ovens uit te dooven.
Om eenen oven weer in staat te stel
len zijne opbrengst te geven zijn er 12
tot 15 dagen van noode. Dus zal men
ten minste eene maand moeten stilleg
gen.
Maar zoo de roode bazen uit het
Maison duPeuple maar niets verliezen,
wat scheelt hun de ondergang van
anderen
Waarom hebben Anseele en zijne
medeplichtigen niet laten inzien dat
de partij werkstaking door hen op touw
gezet om hunne eerzucht te voldoen,
op vele plaatsen MOET gevolgd zijn
van eene andere gedwongene werke
loosheid, waardoor alleen de arme
dutsen en werklieden zullen lijden
Een jong meisje wil kost wat kost
trouwen met een bedorven jongeling.
De ouders, die wijs en voorzichtig zijn,
ziende dat het meisje in haar ongeluk
gaat loopen, verzetten er zich stellig
tegen. En omdat vader en moeder hun- -
ne toestemming niet willen geven,gaat
het meisje zich versmoren. Aanstonds
komen al de gemeene wijven uit de ge
buurte te zamen en zeggen heinde en
verre hadden de ouders toegegeven,
het kind zou zich niet versmoord heb-
50 ct. den drukr
Aanmerking.
noemt, zegt dienst
tusschen God
Bestaat er
ze Schepper,
Goed Is de mensch een verstandig en
vrij wrezen Ziedaar twee vragen die,
alhoewel zij tot de Wijsbegeerte be-
hooren, toch als inleiding tot de Apo
logetische Wetenschap, opgelost moe
ten worden.
Inleiding. 1) W geloof in God.d.i.
steunende op het wooid van God Zelf,
aanveerd ik voor waar dater een opper
wezen bestaat, één in Natuur, drievou
dig in Personen, Beginsel en Einde
van alles in de natuurlijke en bovenna
tuurlijke orde.
2) Maar kan ik door mijn gezond
verstand tot de kennis van God gera
ken
Ja wel het verstand krijgt een eerste
begrip van God, m. a. w. wij weten be-
ginnenderwijze wat God is.
Het verstand stijgt op door de
schepselen tot het bevestigen dat God
bestaat.
Eindelijk, dewijl God Zich zelven
maar laat kennen door de schepselen
om door den mensch verheerlijkt te
worden, zal het verstand, zoohaast het
God kent, door den wil geholpen, God
erkennen.
ben../’
Zoo spreken ook de socialisten en
zelfs eenige fanatieke libeialen (waar
onder de slimme poesjenellen van het
liberaal Weekblad van Nieuport) de
algemeene werkstaking, roepen zij uit,
is nu beslist ten nadeele van alle bur
gers en neringdoende menschen eh-
wel, 't is de schuld van het klerikaal
Gouvernement met geene voldoening
te willen geven aan de socialisten, aan
die kwade en ongewillige kerels, die
niet redelijk zijn, die zich meester wil
len maken van dc gansche maatschappij
en zich niet deftig kunnen gedragen.
Als zij zich met hun A. W. maar
niet verdrinken, gelijk het jong meis
je van hier boven
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT
Op 24n Oogst.
Het is 25 jaar geleden dat een groepje
vrienden op het stedelijk kerkhof te Pope
ringhe de inwijding bijwoonden van het
praalgraf ter eere van deken De Bo.
Alleen de geleerden vermelden sindsdien
nog zijn naam met stille bewondering, ter
wijl zij de vruchten genieten van zijnen ar
beid.
Maar het volk, het vlaamsche volk is bijna
den naam vergeten van den stamvader der
vlaamsche taalbeweging.
Voor en met Gezelle heeft hij zijn land be
mind en bezongen, en zijn volk geleerd
zichzelf te zijn. Vc_. 1
hij onze schrijftaal verjongd, en het g<
recht der volkstaal dapper gehandhaafd.
De Bo’s stellingen zijn tot regel geworden.
Zoo werd onze taal duizenden woorden rij
ker, tot gfoote bate onzer vlaamsche lette
ren.
Het verschijnen van zijn standaardwerk
Westvlaamsch Idioticon, dat thans nog op
de tafel ligt van eiken lettervriend, begroet
te ook Noord-Nederland als eene gewichti
ge gebeurtenis op het gebied der taalweten
schap.
Ontzaglijke reuzenarbeid, doch niet ge
noeg voor zoo een stoeren werker, gelij
kende den sterken, den vastberaden, den
stille- en verregaanden, den edelen,den koel-
moedigen werkosse naar ’t krachtig woord
van G. Gezelle.
De Bo is ook de schrijver van Gedichten,
van een Spraakkunst voor jonge Vlamingen,
van het Kruid-woordenboekvan tallooze
bijdragen verschenen in Rond den Heerd,
Loguela, Luitgarde, enz. enz.
Ondankbaren alleen vergeten hun groote
mannen. De Vlamingen waren het nooit.
Daarom richt het Poperingsche Davids-
fonds luisterrijke feesten in ter eere van De
Bo op Zondag 24 Oogst.
Als hoofdpunten staan op het programma:
hoogmis met vaderlandsch sermoen, feest-
vergadering, volksoptocht, cantate van P.
Benoit door 800 zangers, vlaamsche meeting
in open lucht, lichtstoet.
Katholieke vlaamsche m ia!:
hulde aan De Bo moet voor
de veropenbaring zijn vande jeugdige kracht
der vlaamsche beweging.
Katholieke, vlaamsche maatschappijen I
Het westland slaapt, het slaapt hard 1
Prof. Fr. Van Cauwelaert, Dr Borms, Dr
Claes, Advocaat Dosfel, Pastoor H. Ver-
riest zullen op 24 Oogst 1895 hun beste
krachten inspannen om het wakker te schud
den.
Uw geestdrift en talrij k optreden is noodig
opdat hun stem leven verwekke tot over de
landsgrens, want Fransch-Vlaanderen zal er
zijn.
Vlaamingen is 't geen plicht voor U onze
beweging op de taalgrens te verstevigen?
schappijen, houdt dan den
beschikbaar voor Poperin-
I
Begrip van God
Uit het begrijpen der meer volmaak
tere schepsels komen wij tot het begrip
van een allervolmaakst en oneindig
wezen, van zulk een wezen, dat een
volmaakter als het, voortaan ondenk
baar is, en iri dit begrip rust het
stand eene wijl.
II
Gods bestaan
i° Bewijs. Voor het verstand
echter is geene volledige rust tenzij in
het oordeelen over dit begrip God
Bestaat er metterdaad een oneindig
volmaakt wezen Ja, besluit het ver
stand. En waaruit? Uit het bestaan
van de eindige wezens.
Het begrip immers van oneindig
volmaakt wezen, en van eindig en on
volmaakt wezen staan zoo tegenover
malkander dat 1) het oneindige van
zelfs is, het wezen zelf, en de oorzaak
van alle ander wezen, 2) dat het eindi
ge en onvolmaakte buiten zijn zelven
de reden van zijn bestaan moet zoeken.
Indien bijgevolg dit eindige en on
volmaakt wezen niet een enkel begrip
of denkbeeld is, maar feitelijk en za
kelijk bestaat, moet ons verstand be
sluiten dat het oneindig en allervol-
»)O(«—
De liberalen zijn voor en tegen de
werkstaking. Uit'verblinden haat tegen
de katholieke regeering spannen zij met
de socialisten saam, in de hoop eens
door hunne medehulp het bewind te
bemachtigen. De liberalen zijn onnoo-
zel genoeg om te denken dat de socia
listen de kastanjen uit het vuur zullen
halen om ze dan door hen te laten op-
sraullen.
Langs den anderen kant, eene werk
staking kost geld als de stakers niets
meer verdienen, moeten zij niettemin
met vrouw en kinderen eten 1 Boven
dien als de fabrieken en de werkhuizen
stil liggen, winnen de bazen zelf nie-
mendalle meer er komt dus geen geld
meer in, en er zou moeten veel geld
uitgegeven worden. Hier zijn de libe
ralen niet meer thuis, en zij vinden dat
dc socialistische werkstaking een aan
slag is tegen de vrijheid en den voor
spoed van het land.
Dat is maar al te waar, en de libera
len zouden zulks eerder moeten over
dacht hebben, zonder hunnen blinden
godsdiensthaat gehoor te geven.
Waarom hebben zij in tijd van kie-
zing het kartel aangegaan
Zij scheepten met de socialisten in,
en willen nu de roode schuit verlaten
.omdat de wind van de openbare mee-
ning tegen hen in tempeest aan 't woe
den is, reeds van daags na de laatste
wetgevende kiezingen.
Het kartel heefude roode werksta
king voorbereid en nu dat deze uitge
roepen is, zouden de rijke liberalen
hunne brandkoffers en de liberale poli
tieke bonden hunne kassen vooi de so
cialisten broederlijk moeten openzet
ten. Maar de blauwe leus is en blijft
Toujours pingreAls het op geld
geven aankomt, dan is er niemand in
den blauwen winkel thuis.
Alle weldenkende lieden keeren hoe
langer hoe meer dc liberalen den rug
toe, uit oorzaak hunner dubbelzinnig
heid, en de socialisten schelden hunne
kartelbroedeis nu voor valschaards uit:
het is wel besteed.
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen
I -o-
I DrukkerLOUIS LAMMEN
NIEUWSBLAD