van NIEUWPOORT KANTON. WeelcfolacI versdiijnencle ell^en Geloofsverdediging. Over M bestaan van God. Elfde Jaargang Nr 17. Zaterdag 26 April 1913. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake, «oc* Deze die door werksta king zullen lijden, na de herneming van het werk, op bevel der lei ders. Vlaanderen naar Poperinghe. DE UIBEHRÜEN en de Werkstaking. ’t Is de schuld van ’t Gouvernement. De A. W. ingetrokken. Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. schappijen 1 de het West-land ver- I oor en met Gezelle heeft oede Vlaamsche maats Zondag 24 Oogst beschi ge- VerkooperJULES DANGEZ, IJperstraat, N I E U W P O O RjT Tweede Voordracht Wie godsdienst van God, verband en het redelijk schepsel, een God, Opperwezen,on- Weldoener en opperste -li een verstandig Gisteren hebben de socialisten de A. W. ingetrokken, omdat ze zagen dat de Werkstaking op een fiasco ging eindigen. En wat hebben zij met de Werksta king gewonnen Het algemeen stem recht Neen Volstrekt neen 1 Het Gouvernement heeft dus geze gepraald Wanneer de werkstaking genoeg zaam lang zal geduurd hebben, naar het oordeel van gezel Anseele, zullen de vrijwillige of gedwongene stakers, op bevel, oogenblikkelijk bet werk moe ten hernemen zoo heeft de baas van Vooruithet gezegd in zijne rede voering op het socialistisch kongres. Hij veinst niet te weten,zoo schrijft een nijveraar, dat het werk op hetzelf de oogenblik overal niet kan hernomen worden. In vele nijverheidsgestichten is er een geruime tijd van noode om alles weer in gang te zetten, en in ’t groot ste deel is het onmogelijk seffens het werk volledig te hernemen.» Weet gij welke ramp de staking in de glasblazerijen, waar io tot 15.000 werklieden gebezigd worden, zal te weeg brengen Eene algemeene werk staking van 15 tot 18 dagen wat ze ker weinig is zal de glasblazers dwingen hunne ovens uit te dooven. Om eenen oven weer in staat te stel len zijne opbrengst te geven zijn er 12 tot 15 dagen van noode. Dus zal men ten minste eene maand moeten stilleg gen. Maar zoo de roode bazen uit het Maison duPeuple maar niets verliezen, wat scheelt hun de ondergang van anderen Waarom hebben Anseele en zijne medeplichtigen niet laten inzien dat de partij werkstaking door hen op touw gezet om hunne eerzucht te voldoen, op vele plaatsen MOET gevolgd zijn van eene andere gedwongene werke loosheid, waardoor alleen de arme dutsen en werklieden zullen lijden Een jong meisje wil kost wat kost trouwen met een bedorven jongeling. De ouders, die wijs en voorzichtig zijn, ziende dat het meisje in haar ongeluk gaat loopen, verzetten er zich stellig tegen. En omdat vader en moeder hun- - ne toestemming niet willen geven,gaat het meisje zich versmoren. Aanstonds komen al de gemeene wijven uit de ge buurte te zamen en zeggen heinde en verre hadden de ouders toegegeven, het kind zou zich niet versmoord heb- 50 ct. den drukr Aanmerking. noemt, zegt dienst tusschen God Bestaat er ze Schepper, Goed Is de mensch een verstandig en vrij wrezen Ziedaar twee vragen die, alhoewel zij tot de Wijsbegeerte be- hooren, toch als inleiding tot de Apo logetische Wetenschap, opgelost moe ten worden. Inleiding. 1) W geloof in God.d.i. steunende op het wooid van God Zelf, aanveerd ik voor waar dater een opper wezen bestaat, één in Natuur, drievou dig in Personen, Beginsel en Einde van alles in de natuurlijke en bovenna tuurlijke orde. 2) Maar kan ik door mijn gezond verstand tot de kennis van God gera ken Ja wel het verstand krijgt een eerste begrip van God, m. a. w. wij weten be- ginnenderwijze wat God is. Het verstand stijgt op door de schepselen tot het bevestigen dat God bestaat. Eindelijk, dewijl God Zich zelven maar laat kennen door de schepselen om door den mensch verheerlijkt te worden, zal het verstand, zoohaast het God kent, door den wil geholpen, God erkennen. ben../’ Zoo spreken ook de socialisten en zelfs eenige fanatieke libeialen (waar onder de slimme poesjenellen van het liberaal Weekblad van Nieuport) de algemeene werkstaking, roepen zij uit, is nu beslist ten nadeele van alle bur gers en neringdoende menschen eh- wel, 't is de schuld van het klerikaal Gouvernement met geene voldoening te willen geven aan de socialisten, aan die kwade en ongewillige kerels, die niet redelijk zijn, die zich meester wil len maken van dc gansche maatschappij en zich niet deftig kunnen gedragen. Als zij zich met hun A. W. maar niet verdrinken, gelijk het jong meis je van hier boven BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT Op 24n Oogst. Het is 25 jaar geleden dat een groepje vrienden op het stedelijk kerkhof te Pope ringhe de inwijding bijwoonden van het praalgraf ter eere van deken De Bo. Alleen de geleerden vermelden sindsdien nog zijn naam met stille bewondering, ter wijl zij de vruchten genieten van zijnen ar beid. Maar het volk, het vlaamsche volk is bijna den naam vergeten van den stamvader der vlaamsche taalbeweging. Voor en met Gezelle heeft hij zijn land be mind en bezongen, en zijn volk geleerd zichzelf te zijn. Vc_. 1 hij onze schrijftaal verjongd, en het g< recht der volkstaal dapper gehandhaafd. De Bo’s stellingen zijn tot regel geworden. Zoo werd onze taal duizenden woorden rij ker, tot gfoote bate onzer vlaamsche lette ren. Het verschijnen van zijn standaardwerk Westvlaamsch Idioticon, dat thans nog op de tafel ligt van eiken lettervriend, begroet te ook Noord-Nederland als eene gewichti ge gebeurtenis op het gebied der taalweten schap. Ontzaglijke reuzenarbeid, doch niet ge noeg voor zoo een stoeren werker, gelij kende den sterken, den vastberaden, den stille- en verregaanden, den edelen,den koel- moedigen werkosse naar ’t krachtig woord van G. Gezelle. De Bo is ook de schrijver van Gedichten, van een Spraakkunst voor jonge Vlamingen, van het Kruid-woordenboekvan tallooze bijdragen verschenen in Rond den Heerd, Loguela, Luitgarde, enz. enz. Ondankbaren alleen vergeten hun groote mannen. De Vlamingen waren het nooit. Daarom richt het Poperingsche Davids- fonds luisterrijke feesten in ter eere van De Bo op Zondag 24 Oogst. Als hoofdpunten staan op het programma: hoogmis met vaderlandsch sermoen, feest- vergadering, volksoptocht, cantate van P. Benoit door 800 zangers, vlaamsche meeting in open lucht, lichtstoet. Katholieke vlaamsche m ia!: hulde aan De Bo moet voor de veropenbaring zijn vande jeugdige kracht der vlaamsche beweging. Katholieke, vlaamsche maatschappijen I Het westland slaapt, het slaapt hard 1 Prof. Fr. Van Cauwelaert, Dr Borms, Dr Claes, Advocaat Dosfel, Pastoor H. Ver- riest zullen op 24 Oogst 1895 hun beste krachten inspannen om het wakker te schud den. Uw geestdrift en talrij k optreden is noodig opdat hun stem leven verwekke tot over de landsgrens, want Fransch-Vlaanderen zal er zijn. Vlaamingen is 't geen plicht voor U onze beweging op de taalgrens te verstevigen? schappijen, houdt dan den beschikbaar voor Poperin- I Begrip van God Uit het begrijpen der meer volmaak tere schepsels komen wij tot het begrip van een allervolmaakst en oneindig wezen, van zulk een wezen, dat een volmaakter als het, voortaan ondenk baar is, en iri dit begrip rust het stand eene wijl. II Gods bestaan i° Bewijs. Voor het verstand echter is geene volledige rust tenzij in het oordeelen over dit begrip God Bestaat er metterdaad een oneindig volmaakt wezen Ja, besluit het ver stand. En waaruit? Uit het bestaan van de eindige wezens. Het begrip immers van oneindig volmaakt wezen, en van eindig en on volmaakt wezen staan zoo tegenover malkander dat 1) het oneindige van zelfs is, het wezen zelf, en de oorzaak van alle ander wezen, 2) dat het eindi ge en onvolmaakte buiten zijn zelven de reden van zijn bestaan moet zoeken. Indien bijgevolg dit eindige en on volmaakt wezen niet een enkel begrip of denkbeeld is, maar feitelijk en za kelijk bestaat, moet ons verstand be sluiten dat het oneindig en allervol- »)O(«— De liberalen zijn voor en tegen de werkstaking. Uit'verblinden haat tegen de katholieke regeering spannen zij met de socialisten saam, in de hoop eens door hunne medehulp het bewind te bemachtigen. De liberalen zijn onnoo- zel genoeg om te denken dat de socia listen de kastanjen uit het vuur zullen halen om ze dan door hen te laten op- sraullen. Langs den anderen kant, eene werk staking kost geld als de stakers niets meer verdienen, moeten zij niettemin met vrouw en kinderen eten 1 Boven dien als de fabrieken en de werkhuizen stil liggen, winnen de bazen zelf nie- mendalle meer er komt dus geen geld meer in, en er zou moeten veel geld uitgegeven worden. Hier zijn de libe ralen niet meer thuis, en zij vinden dat dc socialistische werkstaking een aan slag is tegen de vrijheid en den voor spoed van het land. Dat is maar al te waar, en de libera len zouden zulks eerder moeten over dacht hebben, zonder hunnen blinden godsdiensthaat gehoor te geven. Waarom hebben zij in tijd van kie- zing het kartel aangegaan Zij scheepten met de socialisten in, en willen nu de roode schuit verlaten .omdat de wind van de openbare mee- ning tegen hen in tempeest aan 't woe den is, reeds van daags na de laatste wetgevende kiezingen. Het kartel heefude roode werksta king voorbereid en nu dat deze uitge roepen is, zouden de rijke liberalen hunne brandkoffers en de liberale poli tieke bonden hunne kassen vooi de so cialisten broederlijk moeten openzet ten. Maar de blauwe leus is en blijft Toujours pingreAls het op geld geven aankomt, dan is er niemand in den blauwen winkel thuis. Alle weldenkende lieden keeren hoe langer hoe meer dc liberalen den rug toe, uit oorzaak hunner dubbelzinnig heid, en de socialisten schelden hunne kartelbroedeis nu voor valschaards uit: het is wel besteed. Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen I -o- I DrukkerLOUIS LAMMEN NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1