van
s
NIEUWPOORT KANTON.
De Koóg en 'l Vlaamscli
Geloofsverdediging.
Over Ms Natuur ea Eiteaaiiappei.
Elfde Jaargang
N>* 18.
Zaterdag 3 Mei 1913.
Buitenland.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Algemeen Overzicht.
'W'eelclolacl verscliij nende eiken ZsttercLstg*.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
92, Taine 1893, Vache-
is
toevallig
maaktheid die God eigen is niet kan
o-
DrukkerLOUIS LAMMEN
»)O(«—
Bij de opening van de Gentsche
Tentoonstelling heeft de koning in ant
woord op de welkonirede van den bur
gemeester (in’t vlaamsch) geantwoord
in t Vlaamsch.
Eindelijk is onze taal eens waardig
geacht als officieelc taal dienst te doen
en telt niet meer enkel als aschepoes-
ter. Wanneer zullen wij ons eens thuis
gevoelen in ons eigen land en zal de
taal, die alleen bekwaam is om mede
te deelen wat ons hart gevoelt, om de
tolk te zijn van onze gedachten en ons
heele wezen tot zijn volheid te laten
komen, waardig gekeurd worden om
de eereplaats te bekleeden bij alle uit
ingen van ons leven als volk
Dat een vrij volk zulks nog moet
vragen en dat er onder dat volk ver
basterden zijn, die de noodwendigheid
daarvan niet vatten zou men, buiten
Vlaanderen, neigens in de wereld ge-
looven. Zoo verstompt bastaardij ver
stand en gevoel.
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. j Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. den drukr. |Verkooper KAMIEL HILLEBRANDT,
Oostduinkerkscben Steenweg, 38,
NIEUWPOORT.
De Balkanstaten.
Zonderlinge gebeurtenissen hebben
er daar sedert een paar weken plaats:
eiken dag als men de dagbladen leest
zet men zijn oogen open en men zou
meenen uit de lucht te vallen, zoo bui
tengewoon en verrassend is wat daar
voorvalt. En 't is van belang, want dag
in dag uit staan er zaken op 't spel die
den Europeeschen vrede bedreigen..
Hoe dit alles zoo belangrijk is voor
Europa Wie meester is van de Bal
kanstaten heeft den sleutel van Oosten
in zijue handen en daar ligt de reden
van alles wat we sedert vijf en twintig
jaien zagen gebeuren in die landen.
Oostenrijk heeft lang gehoopt zijne toe
komst, zijne grootheid, lag daar en on
verwachts, zonder dat het iemand had
durven vermoeden is alles als een rook
verzwonden. Rusland liet zijne plannen
boven alle verwachtingen gelukken en
terwijl de kans gunstig is neemt het ze
waar. Dat de belangen van die twe#
rijken daar nu zoo regelrecht tegen
over elkander staan maakt den toestand
hachelijk,en zwanger van gevaren.
Nu staan de zaken nog eens in een
nieuw daglicht. Van moeilijkheden tus-
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
de wilde streken verspreid is.
Wederlegging i° Twee of meer on
eindig volmaakte wezens kunnen onmo
gelijk samenbestaan.
2° Dit wordt bekrachtigd door de
eenheid die heerscht in de Natuur, en
in de Wetenschap.
B) Pantheismus, dwaalleer die te
allen tijde heerscht», reeds in het Brah
manisme der Indianen bij Grieken en
Romeinen in onze latere eeuwen, in
Duitschland (Fichte i8i4, Schelling
ƒ1854, Hegel 1831)/in Frankrijk
(Renan iö<
rot 1897) en die alle wezen met God
vereenzelvigt, alle schepsel als iets god
delijk doet doorgaan, of God als een
ideaal beschouwt dat gedurig verwe-
zentlijkt wordt, naarmate de wereld
noodzakelijk ontwikkelt.
Wederlegging1° Dat is tegen
iedereens ondervinding.
Want ik ben mij van mijnzelven be
wust, niet van een ander en 'k ben mij
insgelijks van mijne onvolmaaktheid be
wust.
2° Dat is tegen 't gezond verstand,
dat leert dat één en dezelfde zaak niet
tezelfdertijde kan volmaakt zijn en on
volmaakt,noodzakelijk en toevallig,enz.
3° Die leer is noodlottig in hare ge
volgtrekkingen zij schaft den mensch
af, of God den mensch, want bij hem
is geene eigene werking meer, geene
vrijheid, geene persoonlijkheid God,
want tout est Dieu excepté Dieu
Lui-même (Bossuet.)
«C5c*
Derde Voordracht
Inleiding. i° Moeten wij in de Ch.
Apologie daarover handelen Ja, ten
minste oppervlakkig, want A) alhoe
wel de enkele kennis van Gods bestaan
genoegzaam is om God te erkennen
(Zie IP Voordracht) moet het overwe-
van Gods- Natuur en Eigenschappen
aan het redelijk schepsel en namelijk
aan den christen mensch eenen rijken
voorraad opleveren tot allerlei vrome
gevoeleas van hoogachting en eerbie
dige vrees tegenover God, zuivere lief
de tot Hem, ijver in zijnen dienst,^on-
beperkt betrouwen in zijne almacht en
goedheid, en heilzame vrees om onze
zaligheid te bewerk en,al gevoelens die
tot den eeredienst toebehooren.
B) Ingezien de tegenstrijdige gezeg
den van zoovele wijsgeeren de menig
vuldige, ja dikwijls afstootelijke super
stitiën, namelijk de afgoderij, de veel
goderij, het pantheismus, te allen tijde
onder de volkeren verspreid.
2° Kunnen wij tot die kennis geraken
Ja ofschoon ons verstand de vol-
doorgronden, kan het toch met zeker
heid eene echte en ware kennis van
Gods Wezen en Eigenschappen bezit
ten, getuigen Aristoteles, de H. Tho
mas en al de christelijke wijsgeeren.
Doch onze kennis zal altijd onvol
maakt zijn hier op aarde "want ons
verstand is onvolmaakt, ten opzichte
van God en de goddelijke dingen is het
gelijk het oog der nachtvogels tegenover
het daglicht" (Aristot.), en God be
woont een licht voor iedereen ontoegan
kelijk (I Tirnoth. VI), zoodat wij
gemakkelijker zeggen van God wat Hij
niet is,dan wat Hij is." (H. Aug.)
3° Hoe zullen wij tot eene zekere,
hoewel onvolmaakte kennis geraken
Door de redeneering. Uitgaande van
de volmaaktheid der schepselen tot de
volmaaktheid der opperste Oorzaak, en
in haar alle onvolmaaktheid looche
nende.
I
God is een eenvoudig Wezen.
Een eenvoudig wezen d. i. een wezen
dat geenszins samengesteld is.
Bewijs. 1° Ware God samengesteld,
Hij zou het noodzakelijk, onafhanke
lijk Wezen niet zijn, dewijl al wat sa
mengesteld is eea geheel uitmaakt van
de deelen afhankelijk. Zoo b. v. een
huis, een mensch, enz.
2° Ware God samengesteld, Hij zou
de Eerste Oorzaak niet zijn, dewijl al
wat samengesteld is eene werkende
oorzaak vergt om de verscheidene dee
len tot één geheel te brengen.
Besluit. God is dus geen lichaam,
want alle lichaam is samengesteld en
verdeelbaarmaar wel een zuivere
geest waarin wezen, leven, werken,
verstand en wil ééne bestaande wezen
lijkheid uitmaken.
II
God is oneindig volmaakt.
Oneindig volmaakt d.i. goed zonder
palen, onbeperkt verstandig, machtig,
rechtveerdig, enz.
Bewijs. i° Ware Hij niet oneindig
volmaakt, Hij zou het noodzakelijke
Wezen niet zijn, d.i. Hij zou zöó niet
zijn dat Hij anders niet kan zijn. En
waarom Omdat Hij niet oneindig vol
maakt zijnde, Hij volmaakter zou kun
nen worden, en bijgevolg niet noodza
kelijk, onveranderlijk, maar 1
zijn.
2° Dewijl God geenszins samenge
steld is, is Hij vereenzelvigd met zijne
volmaaktheden Hij is het Wezen, de
Wijsheid, de Almacht, de Goedheid.
Wat meer is, de volmaaktheden zijn
onder malkander geene verscheidene
bestaande wezenlijkheden, maar alle
zijn Gods Wezen. God dus is het We
zen zelve "Ik ben die ben (Exod. III
13). Welnu het wezen, in zijne enkele
volheid genomen, bevat al de andere
goederen en volmaaktheden en bijge
volg God is oneindig volmaakt.
III
Eigenschappen van God.
Dewijl God oneindig volmaakt is,
1) is Hij oneindig wijs,
2) oneindig goed,
3) oneindig machtig,
4) eeuwig, onveranderlijk, en overal
tegenwoordigd.i. noch door tijd noch
door ruimte beperkt,
5) volmaaktelijk één van Wezen.
Daartegen A) Veelgoderij of Po-
lytheismus die eertijds, en nu nog in
De gedragslijn door de liberalen tij
dens de algemeene werkstaking aange
nomen schandvlekt ze voor eeuwig.
Ziedaar eene partij die zich van ouds
heeft uitgegeven als de trouwste ver
dediger van orde en rust, de zekerste
steun van troon en grondwet, de ware
voorzienigheid der buigerij en die nu,
met de heethoofden der socialisten,
zoo niet in ’t openbaar dan toch onder
duims aangehoekerd heeft om door on
wettelijke betoogingen de openbare
rust te stooren, het openbaar leven te
ontredderen, de grondwet te verkrach
ten, den koningstroon te ondermijnen
en de burgerij den grond in te boren.
Ho zeker, nu dat 't spel gespeeld is
en de werkstaking uit, Lnu zoeken de
meeste der blauwe leiders, de meeste
der blauwe dagbladen hunne lakens
schoon te wasschen en hunne verant
woordelijkheid te ontloopen.
Te laat den put gevuld als ’t kalf
verdronken is
Daarbij de Petzt Bleu van Brus
sel heeft er aan gehouden allen twijfel
weg te nemen en de juiste liberale op
vatting weer te geven
De algemeene werkstaking mag
niet mislukken zoo schrijft dat blad,
zulks zou het meestel schap van de
bisschoppen, van het godsdienstig on
derwijs, van het klerikaliseeren
van de rechterlijke macht en van ’t le
ger bekrachtigen.
Dat wil het land niet.
Wij hebben liever dat onze nationa
le eenheid, onze nijverheid, onze han
del, onze schitterende voorspoed
welke 29 jaai' klerikale over heer selling
niet heeft kunnen knakken te niet
ga, dan dat Rome ovez onze lots
bestemming meester moete blijven.
En denk niet, dat deze meening de
uitdrukking is van dezen of genen libe
ralen dweeper Neen
De Flandre Libérale zegt het
ons met te schrijven Deze lijnen
weerspiegelen eene wanhoop, welke ve
le goede liberalen deelen
Is zulke taal niet schandelijk
Het liberaal voddeken van Nieuw
poort is van hetzelfde kaliber.
Voor 't verzadigen van hunnen gods
diensthaat zijn zij bereid tot alles, tot
de laagste lafheid, tot het onteerendst
verraad.
Handel, nijverheid, vrijheid, grond
wet, vaderland, alles vertrappen zij,
alles verstompen zij, als zij tot vergel
ding toch maar een paters- of zuster-
beentje af te knauwen krijgen.
Foei voor zulke meineedige lafaards.
Maar, ’k weet zonder wat het libe
raal Weekblad van Nieuport nu
met zijne 100 fr. zal doen
ftiirto Wart
-O-
a
NIEUWSBLAD