van s NIEUWPOORT KANTON. De Koóg en 'l Vlaamscli Geloofsverdediging. Over Ms Natuur ea Eiteaaiiappei. Elfde Jaargang N>* 18. Zaterdag 3 Mei 1913. Buitenland. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Algemeen Overzicht. 'W'eelclolacl verscliij nende eiken ZsttercLstg*. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. 92, Taine 1893, Vache- is toevallig maaktheid die God eigen is niet kan o- DrukkerLOUIS LAMMEN »)O(«— Bij de opening van de Gentsche Tentoonstelling heeft de koning in ant woord op de welkonirede van den bur gemeester (in’t vlaamsch) geantwoord in t Vlaamsch. Eindelijk is onze taal eens waardig geacht als officieelc taal dienst te doen en telt niet meer enkel als aschepoes- ter. Wanneer zullen wij ons eens thuis gevoelen in ons eigen land en zal de taal, die alleen bekwaam is om mede te deelen wat ons hart gevoelt, om de tolk te zijn van onze gedachten en ons heele wezen tot zijn volheid te laten komen, waardig gekeurd worden om de eereplaats te bekleeden bij alle uit ingen van ons leven als volk Dat een vrij volk zulks nog moet vragen en dat er onder dat volk ver basterden zijn, die de noodwendigheid daarvan niet vatten zou men, buiten Vlaanderen, neigens in de wereld ge- looven. Zoo verstompt bastaardij ver stand en gevoel. Aankondigingen 15 ct. den drukregel. j Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. den drukr. |Verkooper KAMIEL HILLEBRANDT, Oostduinkerkscben Steenweg, 38, NIEUWPOORT. De Balkanstaten. Zonderlinge gebeurtenissen hebben er daar sedert een paar weken plaats: eiken dag als men de dagbladen leest zet men zijn oogen open en men zou meenen uit de lucht te vallen, zoo bui tengewoon en verrassend is wat daar voorvalt. En 't is van belang, want dag in dag uit staan er zaken op 't spel die den Europeeschen vrede bedreigen.. Hoe dit alles zoo belangrijk is voor Europa Wie meester is van de Bal kanstaten heeft den sleutel van Oosten in zijue handen en daar ligt de reden van alles wat we sedert vijf en twintig jaien zagen gebeuren in die landen. Oostenrijk heeft lang gehoopt zijne toe komst, zijne grootheid, lag daar en on verwachts, zonder dat het iemand had durven vermoeden is alles als een rook verzwonden. Rusland liet zijne plannen boven alle verwachtingen gelukken en terwijl de kans gunstig is neemt het ze waar. Dat de belangen van die twe# rijken daar nu zoo regelrecht tegen over elkander staan maakt den toestand hachelijk,en zwanger van gevaren. Nu staan de zaken nog eens in een nieuw daglicht. Van moeilijkheden tus- BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. de wilde streken verspreid is. Wederlegging i° Twee of meer on eindig volmaakte wezens kunnen onmo gelijk samenbestaan. 2° Dit wordt bekrachtigd door de eenheid die heerscht in de Natuur, en in de Wetenschap. B) Pantheismus, dwaalleer die te allen tijde heerscht», reeds in het Brah manisme der Indianen bij Grieken en Romeinen in onze latere eeuwen, in Duitschland (Fichte i8i4, Schelling ƒ1854, Hegel 1831)/in Frankrijk (Renan iö< rot 1897) en die alle wezen met God vereenzelvigt, alle schepsel als iets god delijk doet doorgaan, of God als een ideaal beschouwt dat gedurig verwe- zentlijkt wordt, naarmate de wereld noodzakelijk ontwikkelt. Wederlegging1° Dat is tegen iedereens ondervinding. Want ik ben mij van mijnzelven be wust, niet van een ander en 'k ben mij insgelijks van mijne onvolmaaktheid be wust. 2° Dat is tegen 't gezond verstand, dat leert dat één en dezelfde zaak niet tezelfdertijde kan volmaakt zijn en on volmaakt,noodzakelijk en toevallig,enz. 3° Die leer is noodlottig in hare ge volgtrekkingen zij schaft den mensch af, of God den mensch, want bij hem is geene eigene werking meer, geene vrijheid, geene persoonlijkheid God, want tout est Dieu excepté Dieu Lui-même (Bossuet.) «C5c* Derde Voordracht Inleiding. i° Moeten wij in de Ch. Apologie daarover handelen Ja, ten minste oppervlakkig, want A) alhoe wel de enkele kennis van Gods bestaan genoegzaam is om God te erkennen (Zie IP Voordracht) moet het overwe- van Gods- Natuur en Eigenschappen aan het redelijk schepsel en namelijk aan den christen mensch eenen rijken voorraad opleveren tot allerlei vrome gevoeleas van hoogachting en eerbie dige vrees tegenover God, zuivere lief de tot Hem, ijver in zijnen dienst,^on- beperkt betrouwen in zijne almacht en goedheid, en heilzame vrees om onze zaligheid te bewerk en,al gevoelens die tot den eeredienst toebehooren. B) Ingezien de tegenstrijdige gezeg den van zoovele wijsgeeren de menig vuldige, ja dikwijls afstootelijke super stitiën, namelijk de afgoderij, de veel goderij, het pantheismus, te allen tijde onder de volkeren verspreid. 2° Kunnen wij tot die kennis geraken Ja ofschoon ons verstand de vol- doorgronden, kan het toch met zeker heid eene echte en ware kennis van Gods Wezen en Eigenschappen bezit ten, getuigen Aristoteles, de H. Tho mas en al de christelijke wijsgeeren. Doch onze kennis zal altijd onvol maakt zijn hier op aarde "want ons verstand is onvolmaakt, ten opzichte van God en de goddelijke dingen is het gelijk het oog der nachtvogels tegenover het daglicht" (Aristot.), en God be woont een licht voor iedereen ontoegan kelijk (I Tirnoth. VI), zoodat wij gemakkelijker zeggen van God wat Hij niet is,dan wat Hij is." (H. Aug.) 3° Hoe zullen wij tot eene zekere, hoewel onvolmaakte kennis geraken Door de redeneering. Uitgaande van de volmaaktheid der schepselen tot de volmaaktheid der opperste Oorzaak, en in haar alle onvolmaaktheid looche nende. I God is een eenvoudig Wezen. Een eenvoudig wezen d. i. een wezen dat geenszins samengesteld is. Bewijs. 1° Ware God samengesteld, Hij zou het noodzakelijk, onafhanke lijk Wezen niet zijn, dewijl al wat sa mengesteld is eea geheel uitmaakt van de deelen afhankelijk. Zoo b. v. een huis, een mensch, enz. 2° Ware God samengesteld, Hij zou de Eerste Oorzaak niet zijn, dewijl al wat samengesteld is eene werkende oorzaak vergt om de verscheidene dee len tot één geheel te brengen. Besluit. God is dus geen lichaam, want alle lichaam is samengesteld en verdeelbaarmaar wel een zuivere geest waarin wezen, leven, werken, verstand en wil ééne bestaande wezen lijkheid uitmaken. II God is oneindig volmaakt. Oneindig volmaakt d.i. goed zonder palen, onbeperkt verstandig, machtig, rechtveerdig, enz. Bewijs. i° Ware Hij niet oneindig volmaakt, Hij zou het noodzakelijke Wezen niet zijn, d.i. Hij zou zöó niet zijn dat Hij anders niet kan zijn. En waarom Omdat Hij niet oneindig vol maakt zijnde, Hij volmaakter zou kun nen worden, en bijgevolg niet noodza kelijk, onveranderlijk, maar 1 zijn. 2° Dewijl God geenszins samenge steld is, is Hij vereenzelvigd met zijne volmaaktheden Hij is het Wezen, de Wijsheid, de Almacht, de Goedheid. Wat meer is, de volmaaktheden zijn onder malkander geene verscheidene bestaande wezenlijkheden, maar alle zijn Gods Wezen. God dus is het We zen zelve "Ik ben die ben (Exod. III 13). Welnu het wezen, in zijne enkele volheid genomen, bevat al de andere goederen en volmaaktheden en bijge volg God is oneindig volmaakt. III Eigenschappen van God. Dewijl God oneindig volmaakt is, 1) is Hij oneindig wijs, 2) oneindig goed, 3) oneindig machtig, 4) eeuwig, onveranderlijk, en overal tegenwoordigd.i. noch door tijd noch door ruimte beperkt, 5) volmaaktelijk één van Wezen. Daartegen A) Veelgoderij of Po- lytheismus die eertijds, en nu nog in De gedragslijn door de liberalen tij dens de algemeene werkstaking aange nomen schandvlekt ze voor eeuwig. Ziedaar eene partij die zich van ouds heeft uitgegeven als de trouwste ver dediger van orde en rust, de zekerste steun van troon en grondwet, de ware voorzienigheid der buigerij en die nu, met de heethoofden der socialisten, zoo niet in ’t openbaar dan toch onder duims aangehoekerd heeft om door on wettelijke betoogingen de openbare rust te stooren, het openbaar leven te ontredderen, de grondwet te verkrach ten, den koningstroon te ondermijnen en de burgerij den grond in te boren. Ho zeker, nu dat 't spel gespeeld is en de werkstaking uit, Lnu zoeken de meeste der blauwe leiders, de meeste der blauwe dagbladen hunne lakens schoon te wasschen en hunne verant woordelijkheid te ontloopen. Te laat den put gevuld als ’t kalf verdronken is Daarbij de Petzt Bleu van Brus sel heeft er aan gehouden allen twijfel weg te nemen en de juiste liberale op vatting weer te geven De algemeene werkstaking mag niet mislukken zoo schrijft dat blad, zulks zou het meestel schap van de bisschoppen, van het godsdienstig on derwijs, van het klerikaliseeren van de rechterlijke macht en van ’t le ger bekrachtigen. Dat wil het land niet. Wij hebben liever dat onze nationa le eenheid, onze nijverheid, onze han del, onze schitterende voorspoed welke 29 jaai' klerikale over heer selling niet heeft kunnen knakken te niet ga, dan dat Rome ovez onze lots bestemming meester moete blijven. En denk niet, dat deze meening de uitdrukking is van dezen of genen libe ralen dweeper Neen De Flandre Libérale zegt het ons met te schrijven Deze lijnen weerspiegelen eene wanhoop, welke ve le goede liberalen deelen Is zulke taal niet schandelijk Het liberaal voddeken van Nieuw poort is van hetzelfde kaliber. Voor 't verzadigen van hunnen gods diensthaat zijn zij bereid tot alles, tot de laagste lafheid, tot het onteerendst verraad. Handel, nijverheid, vrijheid, grond wet, vaderland, alles vertrappen zij, alles verstompen zij, als zij tot vergel ding toch maar een paters- of zuster- beentje af te knauwen krijgen. Foei voor zulke meineedige lafaards. Maar, ’k weet zonder wat het libe raal Weekblad van Nieuport nu met zijne 100 fr. zal doen ftiirto Wart -O- a NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1