Schoolkwestie.
van
NIEUWPOORT KANTON.
Nieuws
1 Elfde Jaargang] ORE®SNr 32-
Zaterdag 9 Augusti 1913.
eiken Zaterdag*.
Stad Nieuoupoort.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
"Weekblad verschil n «d
Hicuu-tpoont-Baden.
<o>—
Faltkeltoclit.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake,
Fanfaren van ’t Davidsfonds
van Nieuwpoort-Stad.
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
Fanfaren
va-
om
dt maatschap-
Eigendom is diefstal, ziedaar het
refrein of beter nog het lijfstuk der
fooden.
UIT
NIEUWPOORT.
Zondag 1On Augusti 1913,
om 4 ure namiddag,
Groot Concert
MAANDAG 11n
om 8 1/2 uur
op de Statiaplaats,
CONCERT
door de
van het Davidsfonds
Daarna
van opvoe-
zijne kin-
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen
-o-
DrukkerLOUIS LAMMEN
50 ct. den drukr. iVerkooper KAMIEL HILLEBRANDT,
Oostduinkerkscben Steenweg, 38,
NIEUWPOORT.
OOGST 1913,
's avonds,
Vlaamschgezindheld.
We hebben maar alleenlijk op 't be
lachelijke moeten wijzen van de han
delwijze van onze liberalen, in deze
zaak, om ’t Weekblad uit zijn vel te
doen springen.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
Marche, Lehar.
Fr. v. Suppé
o
Heeft de vader van familie het recht
in volle vrijheid de wijze
ding te kiezen welke hij aan
deren geven wil
Natuurlijk ja De vader is de eenige
meester zijner kinderen hij is de eer
ste opvoeder en wordt het hem later
onmogelijk zich persoonlijk van dien
plicht te blijven kwijten, dan is het
meer dan billijk dat hij vrij de
meesters uitkieze, wien hij deze kiesche
zending zal toevertrouwen.
Ook aarzelen talrijke antiklerikale
burgers niet van dit recht gebruik ma
ken met hunne kinderen in katholieke
onderwijsgestichten te steken.
En nochtans’zou hunne partij het
derlijk gezag willen doen wijken voor
de opperheerschappij van den Staat,
die aan alles zijne zoogezegde onzijdig
heid opdringea zou.
Terwijl de katholieken strijden
deze vrijheid aan de vaders van familie
uit de werkende klas te verzekeren,
spannen de liberalen en socialisten alle
hunne krachten in om ze te beperken
of weg te cijferen.
Is die vrijheid van de huisvaders ge
waarborgd
Neen, zij is het niet 1
Op vele plaatsen kunnen de katholie
ke huisvaders, vooral degenen die niet
rijk zijn, ónmogelijk hunne kinderen
naar eene school van hun gedacht stu
ren, om de eenvoudige reden dat die
school ter plaatse niet bestaat.
De anti-clerikalen antwoorden daar
op, dat er ten minste eene officieele
school in elke gemeente bestaat, dat
die «chool onzijdig is en dat elkeen er
zich tevreden moet mede stellen.
Ja, de armen zijn verplicht er mede
voort te doen maar de anti-klerikale
burgers willen er heel dikwijls niet
van voor hunne kinderen.
Ze weten waarom I Wat verstaat
men inderdaad door onzijdigheid In
princiep zou de onzijdige school deze
zijn, die onder voorwendsel ieders
meening te eerbiedigen, zich om geehe
enkele bekommeren en handelen zou
alsof God niet bestond
In veronderstelling dat deze volledi
ge onzijdigheid werkelijk mogelijk we-
ze, uit welk recht bevestigen de anti
klerikalen, dat zij het geweten van al
de huisvaders bevredigen moet
Zij aanzien hun eigen geweten, maar
niet dat der anderen. En ’t is klaar als
de zon, dat de onzijdigheid, zelfs de
volledigste, de huisvaders niet voldoen
kan, ’t zij katholieke, T zij andere, die
voor hunne kinderen eene godsdiensti
ge opvoeding eischen.
Doch in de werkelijkheid deze on
zijdigheid, die wij overigens verstoe
ten, is onmogelijk.
De schoolmeester zou niet kunnen
onzijdig zijn, ’t Zij in zijne lesgevingen,
’t zij in zijne gebaren, moeten zijne lief
de of zijn Haat voor den godsdienst
lucht vinden.
Ho 1 ’t is niet van doen lange zinnen
te vormen, armen en beenen in 't ron
de te zwieren eene beweging, een
glimlach, een knipoog, en de leerling
verstaat.
En ’s meesters voorbeeld buiten de
school
Als de onderwijzer nooit den voet in
de kerk zet, als hij zijne eigene kinde
ren buiten den godsdienst opbrengt,
als hij deelneemt aan de socialistische
betoogingen, als hij onder den speel
tijd een ongodsdienstig dagblad open
plooit, mag men dan zeggen dat hij
onzijdig is, mag men dan beweren dat
de invloed dien hij op zijne leerlingen
uitoefent, gemaakt is om iedereen aan
te staan?
Neen, er zijn geene onzijdige onder
wijzers en Jules Simon, een Fransche
vrijdenker, sprak met reden
Er bestaat geene onzijdige school,
omdat er geen onderwijzer bestaat, die
geene godsdienstige of wijsgeerige
meening heeft. Heeft hij er geen, dan
is hij geen mensch 't is een onnoozele
of een monster Heeft hü ei eene
en verbergt hij ze om zijne jaarwedde
te redden, dan is hij de lafste der laf-
faards. Maar ik beroep hem zijne mee
ning te kunnen stoppen.
De zoogezegde onzijdige school kan
dus niemand voldoen, tenzij de onge-
loovigen, en om de gelijkheid voor al
len te bewerken, hebben de openbare
besturen den plicht het oprichten dier
scholen te bevoordeeligen, die de
rechtvaardige eischen der katholieke
huisvaders bevoordeeligen.
door de
Bestuurder M. Jul HUYGHEBAERT.
»)o(«—
PROGRAMMA;
EERSTE DEEL.
1. Les Comtes de Luxembourg,
2. Pique Dame, Ouverture,
3. Feux Follets, polka-mazurka,
J. Steenebrugen.
4. Fantaisie sur Véronique”
opéra de A. Messager.
arr. par V. Turine.
TWEEDE DEEL.
5. A Toi, valse de E. Waldteufel
transcr. par J. Bouchel.
6. La Traviata, G. Verdi
7. Sifflez-Pierrettes, polka, F. Popy.
Eigendom is diefstal!... Ge moet
niet vragen of zij in hunne vuist lachen
als zij dat afgeven, wetende dat het
komt uit den mond van heel groote
dieven, dat is dikke, heel dikke eige
naars
Toch wat scheelt hun dat
t Liedje is gemakkelijk en 't maakt
indruk. Vloeken en duivelen op de kap
der genotjagers en der kapitalisten, uit
buiters van le pauv’ peup’ is een truk,
alhoewel zoo oud als de straat, die al
tijd pakt.
Eigendom is diefstal, dat is zooveel
als zeggen Werkman, word geen
eigenaar. Den dag dat uw huis u toe
behoor en zal, den dag dat gij door uw
sparen, uw werken en uw overleg
een potje zult vergaard hebben, sluit
gij uw eigen uit onze rangen, verliest
gij uw broederrecht, daar gij een
schurk zijt geworden, daar gij u hebt
ingelijfd in de bende dier dieven die
men kapitalisten noemt.
Hoe uitzinnig zulke taal ook schij
nen moge, toch is zij deze der socialis
ten, hetgeen honderden voorvallen en
onder meer de laatste belachelijke
algemeene werkstaking maar al te wel
hebben bewezen.
Zij weten zoo goed, de roode kop
stukken, dat zij met het volk den geest
van spaarzaamheid in te planten, dat
volk onderwijzen, het zijne waardig
heid leeren en het dus onvermijdelijk
van de socialistische partij afweren
zouden.
De mensch die bewust is van zijne
waardigheid kan geen socialist blijven.
Daarbij... de kleine profijtjes, wat
doet ge daarmede
Als de werkman zijne centjes ergens
anders uitzet dan in de roode volkshui
zen, hoe zou hij dan al die syndikaten
en kooperatieven die melkkoeien,
gelijk citoyen Vandervelde ze noemt
kunnen onderhouden
Neen,neen laat den werkman maar
voort sukkelen, laat hem maar uitte
ren in onbewoonbare vertrekken
spreek hem niet van eene ruime woon
plaats en vooral niet van een huis dat
hem toebehooren zou ’t gemakkelijk
leven dat is voor bibi gelijk het
liedje zingt.
Doch wij, katholieken, wij zeggen
tot het werkvolk De eigendom,ver
re van dietstal te zijn, is de eerlijke
vrucht van een wijs en werkzaam le
ven de eigendom is de appel voor den
dorst voor vrouw en kinderen verze
kerd. Werklieden, spaart en wordt
eigenaars, ’t is met het huis dat gij
bewonen zult aan te werven, met het
naar uw goesting te schikken dat gij
beter het geluk van eenen tehuis sma
ken zult en dat de familiegeest in u
aangroeien zal.
Aarzelt niet, als gij eenige spaar
centen bezitten zult, van uwe toevlucht
te nemen tot de zoo groote gemakkelijk
heden, die het Gouvernement en de
Algemeene Spaar- en Lijfrentkas door
de tusschenkomst van
pijen voor het bouwen van werkmans
woningen u aanbieden.
Om te besluiten nu, vraagt aan de
duizende werklieden die zoo hun eigen
huizeken bezitten of eigendom diefstal
is Zij zullen u antwoorden
Mijn huis is 't mijne, het hoort mij
toe. ket is de vrucht van mijn hard
nekkig werken en bezit ik den dag van
heden iets, ik heb het niet gestolen, ge
stolen gelijk de socialisten het te ver
staan geven, maar gewonnen in het
zweet mijns aanschijnsIn plaats van
de herbergen af te loopen, heb ik de
edelmoedige raadgevingen aanhoord
die men mij in deze of gene katho
lieke vergadering heeft gegeven, met
naar hen te luisteren, heb ik mijn ge
luk en dat mijner familie bewerkt
Eigendom is diefstal, dat is goed
voor snullen, die eene blinde slavernij
tot de onteerendste vernederingen
leidt.
Nog eens, werklieden, die dit leest,
overweegt en oordeelt 1
tl
De witfflii BH
NIEUWSBLAD