Schoolkwestie. van NIEUWPOORT KANTON. Nieuws 1 Elfde Jaargang] ORE®SNr 32- Zaterdag 9 Augusti 1913. eiken Zaterdag*. Stad Nieuoupoort. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. "Weekblad verschil n «d Hicuu-tpoont-Baden. <o>— Faltkeltoclit. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake, Fanfaren van ’t Davidsfonds van Nieuwpoort-Stad. Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. Fanfaren va- om dt maatschap- Eigendom is diefstal, ziedaar het refrein of beter nog het lijfstuk der fooden. UIT NIEUWPOORT. Zondag 1On Augusti 1913, om 4 ure namiddag, Groot Concert MAANDAG 11n om 8 1/2 uur op de Statiaplaats, CONCERT door de van het Davidsfonds Daarna van opvoe- zijne kin- Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen -o- DrukkerLOUIS LAMMEN 50 ct. den drukr. iVerkooper KAMIEL HILLEBRANDT, Oostduinkerkscben Steenweg, 38, NIEUWPOORT. OOGST 1913, 's avonds, Vlaamschgezindheld. We hebben maar alleenlijk op 't be lachelijke moeten wijzen van de han delwijze van onze liberalen, in deze zaak, om ’t Weekblad uit zijn vel te doen springen. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Marche, Lehar. Fr. v. Suppé o Heeft de vader van familie het recht in volle vrijheid de wijze ding te kiezen welke hij aan deren geven wil Natuurlijk ja De vader is de eenige meester zijner kinderen hij is de eer ste opvoeder en wordt het hem later onmogelijk zich persoonlijk van dien plicht te blijven kwijten, dan is het meer dan billijk dat hij vrij de meesters uitkieze, wien hij deze kiesche zending zal toevertrouwen. Ook aarzelen talrijke antiklerikale burgers niet van dit recht gebruik ma ken met hunne kinderen in katholieke onderwijsgestichten te steken. En nochtans’zou hunne partij het derlijk gezag willen doen wijken voor de opperheerschappij van den Staat, die aan alles zijne zoogezegde onzijdig heid opdringea zou. Terwijl de katholieken strijden deze vrijheid aan de vaders van familie uit de werkende klas te verzekeren, spannen de liberalen en socialisten alle hunne krachten in om ze te beperken of weg te cijferen. Is die vrijheid van de huisvaders ge waarborgd Neen, zij is het niet 1 Op vele plaatsen kunnen de katholie ke huisvaders, vooral degenen die niet rijk zijn, ónmogelijk hunne kinderen naar eene school van hun gedacht stu ren, om de eenvoudige reden dat die school ter plaatse niet bestaat. De anti-clerikalen antwoorden daar op, dat er ten minste eene officieele school in elke gemeente bestaat, dat die «chool onzijdig is en dat elkeen er zich tevreden moet mede stellen. Ja, de armen zijn verplicht er mede voort te doen maar de anti-klerikale burgers willen er heel dikwijls niet van voor hunne kinderen. Ze weten waarom I Wat verstaat men inderdaad door onzijdigheid In princiep zou de onzijdige school deze zijn, die onder voorwendsel ieders meening te eerbiedigen, zich om geehe enkele bekommeren en handelen zou alsof God niet bestond In veronderstelling dat deze volledi ge onzijdigheid werkelijk mogelijk we- ze, uit welk recht bevestigen de anti klerikalen, dat zij het geweten van al de huisvaders bevredigen moet Zij aanzien hun eigen geweten, maar niet dat der anderen. En ’t is klaar als de zon, dat de onzijdigheid, zelfs de volledigste, de huisvaders niet voldoen kan, ’t zij katholieke, T zij andere, die voor hunne kinderen eene godsdiensti ge opvoeding eischen. Doch in de werkelijkheid deze on zijdigheid, die wij overigens verstoe ten, is onmogelijk. De schoolmeester zou niet kunnen onzijdig zijn, ’t Zij in zijne lesgevingen, ’t zij in zijne gebaren, moeten zijne lief de of zijn Haat voor den godsdienst lucht vinden. Ho 1 ’t is niet van doen lange zinnen te vormen, armen en beenen in 't ron de te zwieren eene beweging, een glimlach, een knipoog, en de leerling verstaat. En ’s meesters voorbeeld buiten de school Als de onderwijzer nooit den voet in de kerk zet, als hij zijne eigene kinde ren buiten den godsdienst opbrengt, als hij deelneemt aan de socialistische betoogingen, als hij onder den speel tijd een ongodsdienstig dagblad open plooit, mag men dan zeggen dat hij onzijdig is, mag men dan beweren dat de invloed dien hij op zijne leerlingen uitoefent, gemaakt is om iedereen aan te staan? Neen, er zijn geene onzijdige onder wijzers en Jules Simon, een Fransche vrijdenker, sprak met reden Er bestaat geene onzijdige school, omdat er geen onderwijzer bestaat, die geene godsdienstige of wijsgeerige meening heeft. Heeft hij er geen, dan is hij geen mensch 't is een onnoozele of een monster Heeft hü ei eene en verbergt hij ze om zijne jaarwedde te redden, dan is hij de lafste der laf- faards. Maar ik beroep hem zijne mee ning te kunnen stoppen. De zoogezegde onzijdige school kan dus niemand voldoen, tenzij de onge- loovigen, en om de gelijkheid voor al len te bewerken, hebben de openbare besturen den plicht het oprichten dier scholen te bevoordeeligen, die de rechtvaardige eischen der katholieke huisvaders bevoordeeligen. door de Bestuurder M. Jul HUYGHEBAERT. »)o(«— PROGRAMMA; EERSTE DEEL. 1. Les Comtes de Luxembourg, 2. Pique Dame, Ouverture, 3. Feux Follets, polka-mazurka, J. Steenebrugen. 4. Fantaisie sur Véronique” opéra de A. Messager. arr. par V. Turine. TWEEDE DEEL. 5. A Toi, valse de E. Waldteufel transcr. par J. Bouchel. 6. La Traviata, G. Verdi 7. Sifflez-Pierrettes, polka, F. Popy. Eigendom is diefstal!... Ge moet niet vragen of zij in hunne vuist lachen als zij dat afgeven, wetende dat het komt uit den mond van heel groote dieven, dat is dikke, heel dikke eige naars Toch wat scheelt hun dat t Liedje is gemakkelijk en 't maakt indruk. Vloeken en duivelen op de kap der genotjagers en der kapitalisten, uit buiters van le pauv’ peup’ is een truk, alhoewel zoo oud als de straat, die al tijd pakt. Eigendom is diefstal, dat is zooveel als zeggen Werkman, word geen eigenaar. Den dag dat uw huis u toe behoor en zal, den dag dat gij door uw sparen, uw werken en uw overleg een potje zult vergaard hebben, sluit gij uw eigen uit onze rangen, verliest gij uw broederrecht, daar gij een schurk zijt geworden, daar gij u hebt ingelijfd in de bende dier dieven die men kapitalisten noemt. Hoe uitzinnig zulke taal ook schij nen moge, toch is zij deze der socialis ten, hetgeen honderden voorvallen en onder meer de laatste belachelijke algemeene werkstaking maar al te wel hebben bewezen. Zij weten zoo goed, de roode kop stukken, dat zij met het volk den geest van spaarzaamheid in te planten, dat volk onderwijzen, het zijne waardig heid leeren en het dus onvermijdelijk van de socialistische partij afweren zouden. De mensch die bewust is van zijne waardigheid kan geen socialist blijven. Daarbij... de kleine profijtjes, wat doet ge daarmede Als de werkman zijne centjes ergens anders uitzet dan in de roode volkshui zen, hoe zou hij dan al die syndikaten en kooperatieven die melkkoeien, gelijk citoyen Vandervelde ze noemt kunnen onderhouden Neen,neen laat den werkman maar voort sukkelen, laat hem maar uitte ren in onbewoonbare vertrekken spreek hem niet van eene ruime woon plaats en vooral niet van een huis dat hem toebehooren zou ’t gemakkelijk leven dat is voor bibi gelijk het liedje zingt. Doch wij, katholieken, wij zeggen tot het werkvolk De eigendom,ver re van dietstal te zijn, is de eerlijke vrucht van een wijs en werkzaam le ven de eigendom is de appel voor den dorst voor vrouw en kinderen verze kerd. Werklieden, spaart en wordt eigenaars, ’t is met het huis dat gij bewonen zult aan te werven, met het naar uw goesting te schikken dat gij beter het geluk van eenen tehuis sma ken zult en dat de familiegeest in u aangroeien zal. Aarzelt niet, als gij eenige spaar centen bezitten zult, van uwe toevlucht te nemen tot de zoo groote gemakkelijk heden, die het Gouvernement en de Algemeene Spaar- en Lijfrentkas door de tusschenkomst van pijen voor het bouwen van werkmans woningen u aanbieden. Om te besluiten nu, vraagt aan de duizende werklieden die zoo hun eigen huizeken bezitten of eigendom diefstal is Zij zullen u antwoorden Mijn huis is 't mijne, het hoort mij toe. ket is de vrucht van mijn hard nekkig werken en bezit ik den dag van heden iets, ik heb het niet gestolen, ge stolen gelijk de socialisten het te ver staan geven, maar gewonnen in het zweet mijns aanschijnsIn plaats van de herbergen af te loopen, heb ik de edelmoedige raadgevingen aanhoord die men mij in deze of gene katho lieke vergadering heeft gegeven, met naar hen te luisteren, heb ik mijn ge luk en dat mijner familie bewerkt Eigendom is diefstal, dat is goed voor snullen, die eene blinde slavernij tot de onteerendste vernederingen leidt. Nog eens, werklieden, die dit leest, overweegt en oordeelt 1 tl De witfflii BH NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1