van NIEUWPOORT KANTON Nieuws Eerbied voor elks gedacht CONCERT door de van het Davidsfonds u Elfde Jaargang Nr 34- Zaterdag 23 Augusti 1913. verschijnende eiken Stad Hieucupoort. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Zedelijke opvoeding in de onzijdige school. C» V s r OPSTEL Hoogstraat, 97, Nieuwpoort Fanfaren lijke folteraars menschen. UIT NIEUWPOORT. 50 ct. den drukr. ?Verkooper KAMIEL HILLEBRANDT, Oostduinkerkscben Steenweg, 38, NIEUWPOORT. BEHEER Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen -o- DrukkerLOUIS LAMMEN «:o:»— Als men de geuzenbladen leest, als men de geuzenredenaafi hoort, dan zijn allen vol eerbied voor eens anders overtuiging en voor den Godsdienst. Er zijn zelfs liberalen op den buiten, die zeer stiptelijk, maar uitwendig,hun ne christene plichten vervullen, om de menschen zooveel te beter te doen ge- looven dat zij tegen den Godsdienst niet zijn. Maar in hun bijzonder leven en in hun bestuurlijk leven, als zij met eene openbare bediening bekleed zijn, vol gen zij ook stipt de voorschriften der «framassons» om de katholieken op al- Onder de niet katholieke wijsgeeren kunnen wij drie klassen onderscheiden: de eersten meenen dat de godsdienst en zedenleer twee onafhankelijke en zelfstandige gebieden vormen,zoodanig dat de godsdienst niet noodzakelijk de zedenleer in zijnen val medesleept. Volgens deze meening dus ware het mogelijk buiten alle godsdienstig on derwijs de zedelijke opvoeding aan het kind te verschaffen. Anderen loochenen het bestaan van God en geven gewillig toe dat met den godsdienst ook de zedenleer wegvalt dergelijke meening zet o. a. Le Dantec vooruit in zijn boek L’Athéisme Le Dantec en consoorten moeten wei nig vrede hebben met het onderwijs in de zedenleer dat de scholen zonder God aan hun broekvëntjes opdisschen vermits ze zoowel de zedenleer als den godsdienst verwerpen. of een ander te geven maar ze v ook hun rechtmatig aandeel in openbare gunsten. Is dat te veel gevraagd Dat kan niemand beweren 1 Waarom dan willen de geuzen li beralen en socialisten staan onder dat opzicht op gelijken voet als ze zoo veel eerbied hebben voor elks overtui ging en voor den Godsdienst waar om dan willen ze de vraag der katho lieken niet inwilligen Waarom zeggen ze niet Zie, als u dat plezier kan doen, ik heb er niets tegen ik deel uwe over tuiging niet, maar ik eerbiedig ze. Ik meen dat ge ongelijk hebt, maar dat is uwe zaak, en het gaat mij niet aan ik wil u voldoening geven aangezién gij mij ook onder dat opzicht geheel vrij laat. Ja, waarom spreken de eerbiedvolle geuzen zoo niet, al ware het maar om te bewijzen dat hunne woorden en hun ne bedoelingen rechtzinnig zijn Nauwelijks was eene tweede m.aal, de schoolwet, die de vrijheid en gelijk heid voor iedereen huldigt, ter Kamer neergelegd of de liberale en sociali stische gazetten begonnen reeds bedreigingen te laten hooren, en hunne mannen te verwittigen dat zij zich moesten gereed houden een nieu- Indien de geuzen inderdaad eerbied hadden voor elks overtuiging en voor den Godsdienst, dan zou overal vrede heerschen dan zou elkeen kunnen handelen naar de stem van zijn gewe ten, want de overgroote meerderheid gelooft nog aan God, voelt Zijne stem spreken in zijn binnenste, en aan deze stem niet te kunnen gehoorzamen is eene bron van kommer, last en verbit tering van ’t leven. O, wat zijn die mannen die met eer bied huichelen voor elks overtuiging en voor den Godsdienst, onverbidde- i van vele godsdienstige VRIJMAN. MAANDAG 25n OOGST 1913, om 8 1/2 uur ’s avonds, op de Markt Daarna Uit het boek der dwaasheden alias het Weekblad Het Vuilblek houdt altijd staande dat het onderwijs in de katholieke scholen gegeven van geen tel is, en verleden zondag drukt dit zelfde blad- je, volgende regels De gestichten van middelbaar on- derwijs zijn tegenwoordig opgepropt met leeraars die uit katholieke ge- stichten komen waar zij hun diploma zonder groote moeite verwierven. Dus om hun diploma te verwerven moeten ze wel op de hoogte zijn en om zonder groote moeite dit diploma te verwerven,moet net onderwijs gegeven in de katholieke scholen, heel deugde lijk zijn. Een staaltje te meer hoe logiek het Weekblad kan schrijven 1 Het Vuilblek steent en zucht heele dagen dat ’t katholiek gouverne ment niets doet om de zeevaart te be- voordeeligen, en in een van zijne laat ste nummers dondert het tegen het in stellen van het ministerie van zeewe zen als eene nuttelooze zaak I Hoe rijmt men dat te gaar I Het Weekblad vertaalt een arti keltje uit een heel klein-klein fransch bladje, verschijnende in stad, en be trek hebbende op een ezel, die de ba den zou kleineeren 1 Een derde klas van wijsgeeren den ken met ons dat de godsdienst alleen de ware grondslag is der zedelijke we tenschap en bijgevolg der zedelijke op voeding. Men denke slechts aan den protestantschen opvoedkundige Foer ster, eerst een vurig voorstander der onafhankelijke zedenleer, maar die door de studie der werkelijkheid tot het besluit kwam, dat de zedenleer zonder godsdienstigen grondslag eene onmogelijkheid is. En Rudolf Encken zegt van de gods- dienstlooze zedenleer Zij meende het leven rijk en den mensch groot te maken inderdaad zij heeft ze arm en klein gemaakt. Als dus de voorstanders der onzij dige school eene zedelijke opvoeding willen geven, zonder iemands overtui ging te krenken, staan ze voor een on oplosbaar vraagstuk. Op den duur zal het zedenwetboek zoowel als de cate chismus in de scheurmand terecht ko men, om wille van de lieve onzijdig heid. Maar zal de openbare school nog menschen vóórtbrengen 1 le mogelijke manieren te kort te doen. Als gemeentebestuurders zullen zij bijvoorbeeld geene andere onderwij zers en onderwijzeressen benoemen, dan zulke welke in geene katholieke normaalschool hunne studiën gedaan hebben. Dat is volgens de regels door de framassons voorgeschreven, maar dat is ook volkomen strijdig met de plichten welke alle gezagvoerders heb ben als christene menschen. Zulke menschen zijn gelijk de Fari- zeërs, ze maken groot vertoon van hunne vrees voor God maar uit hun harte hebben zij Hem gebannen. Dat voorbeeld leert ons dat de schijn heiligheid geen voortbrengsel is van den nieuweren tijd. Voor hetgeen nu de voorname libe rale kopstukken betreft, welke dat schijnheilig masker hebben afgeworpen, waarom blijft hun eerbied voor ieders overtuiging en voor den Godsdienst altijd bij woorden en bii niets dan woor den De katholieken zijn niet zeer veel eischend. Ze vragen bijvoorbeeld, op eene bij zondere wijze, dat zij aan hunne kin deren eene godsdienstige opvoeding zouden geven, en dat de openbare be sturen hen daarin zouden ter hulp ko men, gelijk zij elkeen ter hulp komen, in het onderwijs zijner kinderen. De katholieken vragen niet dat de openbare machten den vader zouden dwingen zijne kinders zulk onderwijs of een ander te geven maar ze vragen de wen strijd op gebied van schoolpolitiek aan te gaan 1 Geene vrijheid voor de arme familie vaders I Geene toelagen voor katholie- j ke scholen I Geene verdraagzaamheid en geene herkenning van de gewetens- vrijheid 1 Dat is en blijft het rood-blauw pro gramma op schoolgebied. Die menschen die altijd het woord Vrijheid op de lippen hebben, droomen voorwaar van niets anders dan van dwang uit te oefenen op het geweten van andersdenkenden. De openbare school moet niets on derwijzen waarover alle menschen niet t’ akkoord zijn zoo luidt de macht spreuk die altijd opnieuw tegen ons wordt ingeroepen. Om niemands over tuiging te krenken moeten bijgevolg de godsdienstige vraagstukken uit het openbaar onderwijs wTorden geweerd. Niettegenstaande dat,moet de open bare school aan het kind eene zedelij ke opvoeding verschaffen. En als we dan vragen welke zedenleer men in de school zal volgen, antwoordt men ons de zedenleer der eerlijke lieden. En men laat onder verstaan, dat er een aantal zedelijke voorschriften zijn waar over alle menschen het eens zijn. Op deze laatste bewering zou nog al wat aan te merken vallen. Nochtans willen wij nu voorloopig aannemen dat moorden, branden, en andere derge lijke misdrijven door iedereen worden aanzien als laakbare daden. Maar het is niet genoeg aan het kind te zeggen ge moogt dit of ge moogt dat niet doen, zonder er bij re voegen waarom Of meent men in gemoe- de dat het genoeg is het kind een lijstje zedelijke voorschriften aan te bevelen om er een deftig mensch uit te kwee- ken Dwaas ware het een vraagstuk te willen doen oplossen door een leerling die nog niet kan optellen of aftrekken. Even dwaas is het aan het kind plich ten voor te schrijven zonder te zeggen waarop de verplichting steunt. Hier nu komt de aap uit de mouw Wij, katholieken, wij meenen dat buiten den godsdienst, geen voldoende uitleg vande zedelijke verplichting mo gelijk is. Men mag dat nu aanzien als superstitie of bijgeloof, dat raakt ons hoegenaamd niet. In onze eenvoudigheid zijn we daar vast van overtuigd, en wij hebben daar toe het recht. Overigens wij staan niet alleen op dit verouderd standpunt. I I NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1