van NIEUWPOORT KANTON. Vlaamschgezindheid. MSN' 36. Zaterdag 6 September 1913. eiken Zaterdag. Briefwisseling. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. HüElfde Jaargangf O® "WeeklolELd verschij nende -- Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. ’t meer wege Aankondigingen 15 ct. den drukregel. 'Rechterlijke bekendmaking^ -o- DrukkerLOUIS LAMMEN en 50 ct den drukr jVerkooper KAMIEL HILLEBRANDT, I Oostduinkerkschen Steenweg, 38, NIEUWPOORT. Mijnheer de Hoofdopsteller Gelief het volgende dat ik ook naar ff Weekblad zond, in uw geëerd blad op te nemen. Zaterdag laatstleden verscheen in het Weekblad een artikel Over dwaas heden waarin men alle pogingen in spant om mij van onbekwaamheid te beschuldigen. Te dien einde brengt men aan den dag eenige zoogezegde taalfouten die ik aan de kinderen zou aangeleerd hebben. 1°) In uw artikel, Heer Opsteller van het Weekblad, schrijft gij eene jonge leeraarsteren toch weet ze nu nog niet,zij vlaminge (sic) nochtans, dat het woord deelJ’ onzijdig en het woord mensch mannelijk is want wanneer hare leerlingen het deel schrij ven verbetert zij en schrijft de deel, en beweert ook dat evenmensch vrou welijk is. Ziehier de waarheid, Mijnheer. In eene oefening over woorden met verschillend geslacht, heb ik onderwe- omdat we ons aanzien als kristenen, wiers wet het is hier op deze wereld malkander te aanzien als broeders. Deswegens beminnen we ook ons volk, niet alleenlijk uit plicht maar uit liefde meteen, en omdat de liefde het leven is, zoo willen we dat ons volk weer leve schoon en groot in stof- lelijk opzicht niet alleen, maar ook in zedelijk. Zoo vormt men een ge heel. Eij om daartoe te geraken ligt ons werkveld wijd open, doortrokken met de verschillende richtingen die stuwen al naar een zelfde doel de her- boring zoo uitwendige, als innerlijke. We willen ons volk weerom bewust maken van zijn eigen wezen en land aard door zijne taal en zijn verleden, we willen het verbeteren in zijn maat- schappelijken stand door 't stichten van alle sociale werken en vereenigin- gen we willen het brengen tot de glorie van zijn vroegere vroomheid die altijd het kenmerk is geweest van be schaving en roem, door het weerom in te planten dien godsdienst onzer vade ren. Zij die het zoo opvatten dienen waarlijk hun volk, en dringen tot in de ziele ervan. Daaruit is te besluiten dat wij, katholieken, alleen in dit geval ver- keeren, omdat andersdenkenden b. v. socialisten, het laatste en schoonste deel niet bezitten en daardoor zelf het volk niet dienen, of omdat ze, èn ff so ciale èn ff kristelijke niet verstaan van deze beweging zoo b. v. de liberalen, 8 en daarom niets anders voortbrengen kunnen, indien we zoo mogen spreken, dan een kind zonder hoofd. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Doch van ff algemeene valt het nu in ff plaatselijke en ff begint ff Damen- klooster te bespotten. Natuurlijk. En ff bespot de katholieke ouders die er hunne kinders naartoe zenden. Horkt, Weekblad. We zouden wel 1 eens willen weten welke vlaamsche opvoeding de meisjes van uwe blauwe vrienden, krijgen in de officieele scho len.ff Zitten daar genoeg vlaamschhaat- sters die ff vlaamsch zouden te niete doen indien ze konden. Da’s tienmaal erger omdat, ff van geboren Vlamin gen komt, die alzoo hun eigen taal ver schoppen. Of is ff daarom niet mis schien dat ge door die meisjes nooit geen vlaamsch zult hooren spreken langs de strate, maar wel Beulemans fransch Dat is aangeleerd. Wij bekennen dat we nog veel te veranderen hebben in onze meisjesge stichten, maar die verandering is reeds merkbaar nu en moet nog vergrooten. Tracht gij ff zelfde te doen en ff zal heel wel zijn 1 En eindelijk omdat we schreven dat Alb. Deswarte een voorman is van uwe vlaamsche beweging, wees toch zoo onnoozel niet hem te bewierooken Hij kan daar zonder. Tracht gij intus- schentijd èn zooveel wellevendheid aan den dag te leggen als hij, met geen vlaamsche voormannen van katholieke zijde te bespotten gelijk het uwe ge woonte is èn ook zooveel vlaamsch- gezindheid als hij, die meefeest op nn Juli, terwijl gij daar niets van houdt die paters omhelst omdat ze tot in ff merg der beenen vlaamschgezind zijn, terwijl gij ze zoudt vergruizen en die vlaamsche priesters helpt huldigen, terwijl gij daarover geen woordje rept! Dan zult ge mogen van vlaamschge- zindheid spreken, anders bek toe en zwijgen is ff mannetje. We meenen dat die kleine uiteenzet ting voldoende zal zijn om ’t Weekblad te doen inzien hoe belachelijk het altijd schermen kan met zijne vlaamschge- zindheid. Staaltjes daarvan hebben wè reeds genoeg voor de pinne gebracht, waarop het toch altijd, voor uitvlucht, niet heeft geantwoord. Immers, we vragen wat ze onder Vlaamschgezindheid verstaan. Zij ant woorden met een hoop bespottingen op vlaamsche voormannen en vlaamsche toestanden. We vragen waar ze de stoffelijke ver betering van ons volk beoogen en of ze reeds tot dit einde vereenigingen hebben gesticht met een sociaal doel? Zij zwijgen als vermoord, wel wetende dat ze in sociaal opzicht niet be staan. We vragen indien ze de vlaamsche zaak dienen met den nn Juli niet in eere te houden, en ze antwoorden dat ze liever werken dan feesten Een knorrepot bespreekt den slech ten invloed van fransche vertaalde lief deromans op ons jong geslacht. We vragen dat het Weekblad eens zou zeg gen hoeveel zulke werken ff Willems fonds zou zitten hebben in zijne boeke rij en jaarlijks uitdeelt Ze antwoorden... niets, maar geven een heel artikel over het Davidsfonds en ff Willemsfonds in ff algemeen, als «(3 o Voorop dient gesteld wat wij, katho lieken, daardoor verstaan. De beteekenis van dit woord is voor ons niet te begrijpen onder den engen zin van eene éénzijdige verbetering van ons volk, maar veelzijdig zijn de uitin gen daarin besloten. Andere vlaamsch- gezinden die van onze overtuiging niet zijn, loopen soms heel hoog op met de plannen die zij koesteren, alhoewel zij in hun herte moeten bekennen dat hun oorbeeld maar een deeltje daarstelt en daarstellen kan van de eigenlijke be- diedenis der vlaamsche beweging. Im mers, zij blijven bij ff oppervlakkige daarvan, dat wel soms meesleepend schijnt, maar dat in den grond toch niet veel te zeggen heeft. Is het daarom te versmaden Neen toch, want alles, hoe gering ook, dat meewerken wil tot het bereiken van een algemeen doel is weerdeering weerd. Maar indien dit oppervlakkige zou willen overvleugelen de ziele van ff geheel, dan hebben we wel het recht, meenen we? r.u en dan eene terechtwijzing te doen en die wer king terug te brengen tot hare wezen lijkheid. Dit stellen in zijn waar dag licht kan soms iets pijnlijks in zich be sluiten, maar ff zijn maar de dwazerik- ken die meenen te mogen alles zeggen zonder te luisteren naar anderen die hun vorenhouden en blootleggen de ongegrondheid van hunne handelwijze en de opgeblazenheid die ligt in hun belachelijk optreden. Wij, katholieken, immers, verstaan de vlaamsche beweging niet als een uitsluitelijken taalstrijd. Dit nemen we als een onzer degelijkste wapens en beste verweermiddels, omdat een volk dat zijn taal niet kent en ze misprijst, geenvolk meer is en zichzelf veracht.En juist daarom gebruiken wij dit wapen, omdat daardoor wij willen doordringen tot het diepste van het eigen wezen van ons vlaamsche volk en zoo bereiken het doel dat wij gesteld hebben toen onze beweging tot stand kwam. Dit doel, het ligt niet besloten in het her worden alleen in zuiver stoffelijk opzicht maar ook in de herboring van den zedelijken kant van onzen stam. En omdat ons volk, in zijn bestaan door de eeuwen heen, altijd is geweest een kristelijk volk, zoo hebben wij het ons altijd voorgehouden dat de vlaam sche beweging niet onzijdig mag zijn, en dat ze niet onzijdig kan zijn als ze wil het vlaamsche volk weer doen worden wat het altijd is geweest kris ten en vrij. Immers, zoo wij die opvat ting doordrijven, beschut door de ka tholiciteit van onze krachten en onder de hoede van onzen godsdienstzin, dan weten we dat we niet alleenlijk beoo gen een deel van het vlaamsch pro gramma, maar dan mogen we met recht zeggen dat we het heel en al omvatten in zijn waren zin. Ons kristelijk oor beeld in die zaak noopt ons te werken alzoo tot de stoffelijke welvaart en tot de' zedelijke opbeuring van ons volk commentarium van een artikel getrok ken uit Ons Rechtdat ze voor ka tholiek doen doorgaan. Dit is heel benevens de kwestie, en dit plaatst ons op een terrein dat wij niet ontvluchten, maar aanpakken zul len om nog eens te meer de gelegen heid niet te laten voorbij gaan het Weekblad zijn leugenachtigheid on der den neus te wrijven. Dus het Weekblad drukt een artikel over, verschenen in Ons Rechtdat de werking van ff Davidsfonds met ff Willemsfonds vergelijkt en het oordeel uitbrengt dat het Willemsfonds recht heeft op dankbaarheid van het volk dan ff Davidsfonds. Om de menschen nog meer te over tuigen, drukt het Weekblad dat Ons Recht een katholiek dagblad is. Een oogenblikje a. u. b. Ons Recht kan wel katholiek zijn, Weekblad, maar mistevreden ka tholiek is het ook. Ons Recht kan wel katholiek zijn, Weekblad, maar invloedrijk katholiek is het niet. Het kan daarbij nog eens katholiek zijn, maar ff is ook een katholieke beknib- belaar uit afgunst. Dit alles hebben we vernomen uit betrouwbare bron. En op zulke artikels steunt het libe raal Weekblad Dit alleen is genoeg om onze schouders te doen opsteken. Misschien dat het schijnheilig Weekblad dat alles niet wist ’t Kan zijn, want ff is zijne loffelijke gewoonte alles aan te pakken waarvan het geen ziertje afweet. En wat leeren we uit dit artikel i°) Dat het liberaal Willemsfonds 2500 leden telt en het katholiek Da vidsfonds 12000 En volgens ff Week blad zou dit onbenullig (Oh 1) verschil ten voordeele der katholieken, een feit zijn om ff Willemsfonds dankbaar te zijn voor zijne... getalsterkte 1 Als dat geen vondst is, dan bestaan er geen meer. 20) Dat het Willemsfonds 59 volks- boekerijen telt en ff Davidsfonds twee maal zooveel En volgens ff Week blad zou dit getuigenis geven dat het Willemsfonds meer doet voor de voIks- lezing dan het Davidsfonds!!! Maar waar zitten de vertaalde fransche ro mans die ons volk bederven, Week blad t Is daarop dat ge moest antwoor den. 3°) Dat het Davidsfonds ijvert op gebied van godsdienst, taal en maat schappij. En ff Willemsfonds ff Staat er niet bij, maar omdat het liberaal is, kan het niet ijveren voor godsdienst en maatschappij. Het ijvert dus alleen op taalgebied. Nog eens een klein ver schil dat beslist ten voordeele van ff Willemsfonds (altijd vofgens ffWeek- blad) En ff is uit ü.ifHmilte NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1