van NIEUWPOORT KANTON. DE SCHOOLWET. Iels voor ’1 Weekblafl. Sint Mictt Kennis 1913. Recionale Prijsvlaclit voor Reisduiven UIT QUIÉVRAIN, Katiiolietnn knnjr van Oostende. Groot Concert door de Groot Concert door de Elfde Jaargang Nr 39. Zaterdag 27 September 1913. God. voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Weekblad verschijnende eiken Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Allerhande Volksspelen ingericht door de bewoners dier wijk, met de geldelijke medehulp van Stad. Stad NIEUPORT. Programma der Feesten Kegelspel met Rijwielen, uitgeschreven door de Maatschappij De Vroolijke Wielrijders met de geldehjke medehulp van Stad. Inschrijving ter herberg In de Zon bij Leopold Lissnyder, Schipstraat. a Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. wijsgeerige ter herberg stipt -o- DrukkerLOUIS LAMMEN les moet ervan doortrokken zijn. Men verwijt ons weleens dat sommi ge katholieken niet in alles volgens de christelijke leering handelen.dat willen we naar de maat van onze krachten be- letten en hun daarom in hunne jeugd Maandag 29“ September, in den voormiddag, ter herberg Au Torpil- leur bij Juvenal Ingelbrecht, Hoogstraat, Prüsvluclit met Reisduiven uit Quiévrain, ingericht door de Maatschappij eeniging», met de geldelijke r Dinsdag 30n September, om 11 ur«, ten Stadhuize, Plechtige Overhandiging ten Stadhuize, door het Staatsbestuur toegekend voor daden van móed en zelfopoffering. Om 2 1/2 ure 's namiddags, in de bovenzaal van Stads-Halle, PRIJSUITREIKING aan de leerlingen der lagere gemeente dag en avondscholen. 0C* (VERVOLG) II De Katholieken begeeren en eischen niet alleen dat de huisvader vrij zij in de keus van de school, maar dat de scholen waar hunne kinders gaan,waar lijk katholieke scholen en geen onzij dige noch vijandige scholen zijn. Dus dat deze scholen, evenals de andere, gelijke toelagen krijgen van den Staat. Onze vijanden op schoolgebied, hou den staan dat er scholen bestaan waar men ieders godsdienstige en wijsgeerige denkwijze eerbiedigt. Zulke scholen zijn natuurlijk voor hen de officieele of staatsscholen en daarom zeggen ze dat de officieele scholen piet hunne scholen zijn,en wanneer wij dat volhouden,zeg gen ze dat we ’’liegen met opzet”. Des niettemin blijven wij bij die meening en zullen ze staven. Het is heel en al onmogelijk dat er scholen gevonden worden waar men Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct den drukr.jVerkooperKAMIEL HILLEBRANDT, Oostduinkerkscben Steenweg, 38, NIEUWPOORT. Om 6 1/2 ure, In de Kroon bij de Weduwe Coopman, Markt, Rrijskarap in ’t Rooken, uitgeschreven door de Maatschappij De Rechtzinnige Rookers met de geldelijke medehulp van het Gemeentebestuur. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Zondag 5 October, om 2 1/2 ure, in de Ypervaart, Groote Prjjsiamp in liet Lüiirisscta, uitgeschreven door de Maatschappij De Vereenigde Lijnvisschers melde geldelijke medehulp van het Gemeentebestuur. De inschrijving heeft plaats ter herberg In de Zwaan bij Leo Deman, Langestr. Het wegen der visch, ter herberg In ’t Visschertje bij Karei Lambein, Sassen. Het tellen der visch, ter herberg Ma Campagne bij Em. Vandekerckhove. Voor verdere voorwaarden, zie bijzondere programma’s. Om 6 1/2 ure, ter herberg In 't Boldershof bij J. Devos Oostendestraat, Prijskamp in Rooken, uitgeschreven door de Maatschappij De Vr00lijke Rookers met de geldehjke me dehulp van het Gemeentebestuur. Zondag 12° October, in den namiddag, in de Oude Veurnevaart- straat, WIJKKERMIS, opgeluisterd door de Fanfaren van het Davidsfonds Gedurende de kermisdagen zullen de zalen van het Stadhuis open zijn voor het publiek van 9 ure ’s morgens tot ’s middags en van 2 tot 5 ure 's namiddags. Aldus voorgesteld door de Feestcommis sie en aangenomen door den Gemeenteraad in zitting van 12 September 1913. Bzirgemeester Schepenen J. SNAUWAERT. De Secretaris, Th. Dobbelaere. «o»— Het Weekblad in zijne blinde woede tegen den Godsdienst, zou alle vrij on derwijs w’illen vernielen. Ziehier noch tans hoe verstandige liberalen daarover denken Iedereen kent onze groote gene genheid voor het Staatsonderwijs. En nochtans wij vragen ons af, of het wel voorzichtig is, zooals sommige li beralen het doen, van zoo ongenadig het Staatsonderwijs tegen bet vrij on derwijs te stellen en de goede inrich ting van een staatsonderwijs neven» het -e- Den Zaterdag 27 September, ’s middags, en den Zondag 28 September, om 7 ure 's morgens, zal de Kermis aangekondigd wor den worden door het luiden der triomfklok en het spelen van den beiaard. Zondag 28° September, in den voormiddag, ter herberg In den Torpedobij Oscar Schockaert, Kaai, ingericht door de Maatschappij Eendracht maakt macht met de geldelijke medehulp van het Gemeentebestuur, 150 fr. prijzen gewaarborgd. Inkorving den Zaterdag 27 September tot 10 ure zeer stipt morgens, in bovengemeld lokaal. Om 3 ure namiddag, aan de tramstatie, Ontvanest Ier Tnrnaffleelini van den (bekroond in den wereldprijskamp v. Rome) Om 31/2 ure namiddag, op de kaai, Allerhande Turnoefeningen door gezegden kring. Om 8 1/2 ure ’s avonds, in de bovenzaal van Stads-Halle Fanfaren van het Davidsfonds met de medewerking van vreemde kunstenaars. zouden uiten, waarin zij verraden wat ze zijn hetgeen naar ons inzien, ge heel en gansch ónmogelijk is, een mensch kan zijn persoonlijkheid zoo niet afleggen, toch kan een katho liek geen vrede hebben met zulk een school. Onzijdigheid is onmogelijk in ’t le ven, zoo zei Christus reeds wie voor mij niet is, is tegen mij en ware ze mogelijk, wij katholieken zouden ze in school voor onze kinderen niet mogen dulden. Wij katholieken, hebben onze eigene levensopvatting Weltanschauwung die ons doen en laten, onzen handel en wandel doordringt, en we willen van onze kinderen ook zulke menschen ma ken. Als wij onze kinderen ter school zenden, begeeren wij dat de meesters en meesteressen op school onze plaats innemen, dat zij onze kinderen berei den voor het leven. Konden wij zelf onze kinderen opvoeden en onderwij zen, hadden wij er den tijd en de noo- dige gelegenheid toe, we zouden onze kinders niet onzijdig opvueden, maar als katholieken, en we willen dat ook van de meesters. Ze moeten onze jon gens en meisjes opleiden voor lateren tijd en daardoor verstaan wij, katholie ken, niet alleen,om later een menschen- waardig bestaan te hebben hier op aar de, maar ook om na dit leven gelukkig te zijn. Volgens onze levensopvatting is de mensch hier niet op aarde om schatten te vergaren, om vreugde te smaken, om te genieten, maar na dit leven is er een ander leven dat we hier op aarde moeten voorbereiden. Daarom willen mij dat onze kinderen tezelver- tijde als ze zich voorbereiden voor den strijd van ’t leven, zich voorbereiden voor het ander leven. Die wetenschap is immers geene be schouwende, theoretische maar een praktische, ze moet in ’t werk gesteld en reeds van onze prilste jeugd af zij is een wetenschap die moet toegepast worden in onze daden de christelijke leering behelst niet enkel wat wij moe ten weten maar ook wat we moeten doen om zalig te worden. Daar moet dan ook op school reeds op gelet worden dat men de voorschriften van den godsdienst nauwkeurig onder- boude, nauwkeurig, zeggen we, opdat ze vast en onwischbaar in de harten van de kinderen geschreven staan en zij er dien tengevolge hun gansche le ven getrouw aan blijven. Zoo hebben wij er geen genoegen mede dat men onze kinderen een paar uren in de week, lessen geve in den godsdienst, maar evenals wc willen dat onze kinderen later katholieken zijn van de daad, katholieken in al hunne daden, zoo moet de geest die heerscht in de school een godsdienstige zijn, al- ieders godsdienstige en wijsgeerige denkwijze eerbiedigt. Laat staan dat er in die onzijdige scholen nooit iets ge zegd wordt dat de godsdienstige gevoe lens van een of ander kind moet kren ken, dat leeraars of leeraressen met een- eigen levensopvatting nooit een woord I een stevig godsdienstonderricht geven en hun van jongs af in alles leeren handelen met het oog op hun plichten jegens God, willen we dat ze bij ’t verlaten der school, gewoon zijn in alle hunne werken te handelen als ka tholieken,willenwedatze er aan gewoon zijn als godsdienstige menschen te le ven. Over 't algemeen zal alleen hij die in zijn jonge jaren grondig een am bacht aangeleerd heeft, een goed am bachtsman worden, in den beginne be zorgt de hovenier zijne planten met de teederste zorgen. Zoo ook met bet godsdienstig leven alleen wie in zijn eerste jaren als voorbeeldig katholiek opgebracht werd, zal het, over ’t alge meen, in zijn verder leven, blijven en daartoe moet er wel gezorgd worden gedurende de jeugd. Daarmede hebben we genoegzaam aangetoond, meenen we, dat we voor onze kinderen geene onzijdige scholen willen, dat de officieele scholen de on ze niet zijn. Uit de officieele scholen komen katholieken, liberalen en socia-. listen,zegt men,maar we willen niet dat onze kinderen gevaar loopen liberaal of socialist te worden, we willen dat ze katholieken zijn en katholieken in hun gansche leven. Daarom vragen wij de vrijzinnigen hebben wij het recht zelf katholiek te zijn envan onze kinderen katholieken te maken of meer modern mogen wij een christelijke Weltanschouwung hebben en volgens die levensopvatting onze kinderen opvoeden Zoo ja, dan moeten zij ons recht erkennen scholen te begeeren naar onze levensopvatting, zoo niet, met welk recht betwisten zij ons recht Wij zijn vrijzinnig genoeg om toe te laten dat liberale of socialistische ou ders hunne kinders in onzijdige of ook in scholen naar hunne levensopvatting laten opvoeden, waarom zijn zij zoo vrijzinnig niet te onzen opzichte En waarom mogen onze scholen dan niet op denzelfden voet staan als de hunne, voor de staatstoelagen j De Ver- medehulp van het Gemeentebestuur. Om 3 1/2 ure, in de Schipstraat, Prijsuitdeelmg ter herberg In de Zagerij» bij Frans Dedeyster, St. Jacobstraat. Om 8 1/2 ure, in de bovenzaal van Stads-Halle, Fanfaren van het Davidsfonds k"~.. üiniiiiimi. j NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1