van
NIEUWPOORT KANTON.
DE SCHOOLWET.
Iels voor ’1 Weekblafl.
Sint Mictt Kennis 1913.
Recionale Prijsvlaclit voor Reisduiven
UIT QUIÉVRAIN,
Katiiolietnn knnjr van Oostende.
Groot Concert
door de
Groot Concert
door de
Elfde Jaargang
Nr 39.
Zaterdag 27 September 1913.
God. voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Weekblad verschijnende eiken
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
Allerhande Volksspelen
ingericht door de bewoners dier wijk, met
de geldelijke medehulp van Stad.
Stad NIEUPORT.
Programma der Feesten
Kegelspel met Rijwielen,
uitgeschreven door de Maatschappij
De Vroolijke Wielrijders
met de geldehjke medehulp van Stad.
Inschrijving ter herberg In de Zon bij
Leopold Lissnyder, Schipstraat.
a
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort.
wijsgeerige
ter herberg
stipt
-o-
DrukkerLOUIS LAMMEN
les moet ervan doortrokken zijn.
Men verwijt ons weleens dat sommi
ge katholieken niet in alles volgens de
christelijke leering handelen.dat willen
we naar de maat van onze krachten be-
letten en hun daarom in hunne jeugd
Maandag 29“ September,
in den voormiddag, ter herberg Au Torpil-
leur bij Juvenal Ingelbrecht, Hoogstraat,
Prüsvluclit met Reisduiven uit Quiévrain,
ingericht door de Maatschappij
eeniging», met de geldelijke r
Dinsdag 30n September,
om 11 ur«, ten Stadhuize,
Plechtige Overhandiging ten Stadhuize,
door het Staatsbestuur toegekend voor
daden van móed en zelfopoffering.
Om 2 1/2 ure 's namiddags,
in de bovenzaal van Stads-Halle,
PRIJSUITREIKING
aan de leerlingen der lagere gemeente dag
en avondscholen.
0C*
(VERVOLG)
II
De Katholieken begeeren en eischen
niet alleen dat de huisvader vrij zij in
de keus van de school, maar dat de
scholen waar hunne kinders gaan,waar
lijk katholieke scholen en geen onzij
dige noch vijandige scholen zijn. Dus
dat deze scholen, evenals de andere,
gelijke toelagen krijgen van den Staat.
Onze vijanden op schoolgebied, hou
den staan dat er scholen bestaan waar
men ieders godsdienstige en wijsgeerige
denkwijze eerbiedigt. Zulke scholen
zijn natuurlijk voor hen de officieele of
staatsscholen en daarom zeggen ze dat
de officieele scholen piet hunne scholen
zijn,en wanneer wij dat volhouden,zeg
gen ze dat we ’’liegen met opzet”. Des
niettemin blijven wij bij die meening
en zullen ze staven.
Het is heel en al onmogelijk dat er
scholen gevonden worden waar men
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct den drukr.jVerkooperKAMIEL HILLEBRANDT,
Oostduinkerkscben Steenweg, 38,
NIEUWPOORT.
Om 6 1/2 ure,
In de Kroon bij de Weduwe
Coopman, Markt,
Rrijskarap in ’t Rooken,
uitgeschreven door de Maatschappij De
Rechtzinnige Rookers met de geldelijke
medehulp van het Gemeentebestuur.
BEHEER OPSTEL
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
Zondag 5 October,
om 2 1/2 ure, in de Ypervaart,
Groote Prjjsiamp in liet Lüiirisscta,
uitgeschreven door de Maatschappij De
Vereenigde Lijnvisschers melde geldelijke
medehulp van het Gemeentebestuur.
De inschrijving heeft plaats ter herberg
In de Zwaan bij Leo Deman, Langestr.
Het wegen der visch, ter herberg In ’t
Visschertje bij Karei Lambein, Sassen.
Het tellen der visch, ter herberg Ma
Campagne bij Em. Vandekerckhove.
Voor verdere voorwaarden, zie bijzondere
programma’s.
Om 6 1/2 ure,
ter herberg In 't Boldershof bij J. Devos
Oostendestraat,
Prijskamp in Rooken,
uitgeschreven door de Maatschappij De
Vr00lijke Rookers met de geldehjke me
dehulp van het Gemeentebestuur.
Zondag 12° October,
in den namiddag, in de Oude Veurnevaart-
straat, WIJKKERMIS, opgeluisterd door
de Fanfaren van het Davidsfonds
Gedurende de kermisdagen zullen de zalen
van het Stadhuis open zijn voor het publiek
van 9 ure ’s morgens tot ’s middags en van
2 tot 5 ure 's namiddags.
Aldus voorgesteld door de Feestcommis
sie en aangenomen door den Gemeenteraad
in zitting van 12 September 1913.
Bzirgemeester Schepenen
J. SNAUWAERT.
De Secretaris,
Th. Dobbelaere.
«o»—
Het Weekblad in zijne blinde woede
tegen den Godsdienst, zou alle vrij on
derwijs w’illen vernielen. Ziehier noch
tans hoe verstandige liberalen daarover
denken
Iedereen kent onze groote gene
genheid voor het Staatsonderwijs.
En nochtans wij vragen ons af, of het
wel voorzichtig is, zooals sommige li
beralen het doen, van zoo ongenadig
het Staatsonderwijs tegen bet vrij on
derwijs te stellen en de goede inrich
ting van een staatsonderwijs neven» het
-e-
Den Zaterdag 27 September, ’s middags,
en den Zondag 28 September, om 7 ure 's
morgens, zal de Kermis aangekondigd wor
den worden door het luiden der triomfklok
en het spelen van den beiaard.
Zondag 28° September,
in den voormiddag, ter herberg In den
Torpedobij Oscar Schockaert, Kaai,
ingericht door de Maatschappij Eendracht
maakt macht met de geldelijke medehulp
van het Gemeentebestuur,
150 fr. prijzen gewaarborgd. Inkorving den
Zaterdag 27 September tot 10 ure zeer stipt
morgens, in bovengemeld lokaal.
Om 3 ure namiddag, aan de tramstatie,
Ontvanest Ier Tnrnaffleelini van den
(bekroond in den wereldprijskamp v. Rome)
Om 31/2 ure namiddag, op de kaai,
Allerhande Turnoefeningen
door gezegden kring.
Om 8 1/2 ure ’s avonds, in de bovenzaal van
Stads-Halle
Fanfaren van het Davidsfonds
met de medewerking van
vreemde kunstenaars.
zouden uiten, waarin zij verraden wat
ze zijn hetgeen naar ons inzien, ge
heel en gansch ónmogelijk is, een
mensch kan zijn persoonlijkheid zoo
niet afleggen, toch kan een katho
liek geen vrede hebben met zulk een
school.
Onzijdigheid is onmogelijk in ’t le
ven, zoo zei Christus reeds wie voor
mij niet is, is tegen mij en ware ze
mogelijk, wij katholieken zouden ze in
school voor onze kinderen niet mogen
dulden.
Wij katholieken, hebben onze eigene
levensopvatting Weltanschauwung
die ons doen en laten, onzen handel en
wandel doordringt, en we willen van
onze kinderen ook zulke menschen ma
ken. Als wij onze kinderen ter school
zenden, begeeren wij dat de meesters
en meesteressen op school onze plaats
innemen, dat zij onze kinderen berei
den voor het leven. Konden wij zelf
onze kinderen opvoeden en onderwij
zen, hadden wij er den tijd en de noo-
dige gelegenheid toe, we zouden onze
kinders niet onzijdig opvueden, maar
als katholieken, en we willen dat ook
van de meesters. Ze moeten onze jon
gens en meisjes opleiden voor lateren
tijd en daardoor verstaan wij, katholie
ken, niet alleen,om later een menschen-
waardig bestaan te hebben hier op aar
de, maar ook om na dit leven gelukkig
te zijn.
Volgens onze levensopvatting is de
mensch hier niet op aarde om schatten
te vergaren, om vreugde te smaken,
om te genieten, maar na dit leven is
er een ander leven dat we hier op
aarde moeten voorbereiden. Daarom
willen mij dat onze kinderen tezelver-
tijde als ze zich voorbereiden voor den
strijd van ’t leven, zich voorbereiden
voor het ander leven.
Die wetenschap is immers geene be
schouwende, theoretische maar een
praktische, ze moet in ’t werk gesteld
en reeds van onze prilste jeugd af zij
is een wetenschap die moet toegepast
worden in onze daden de christelijke
leering behelst niet enkel wat wij moe
ten weten maar ook wat we moeten
doen om zalig te worden. Daar
moet dan ook op school reeds op gelet
worden dat men de voorschriften van
den godsdienst nauwkeurig onder-
boude, nauwkeurig, zeggen we, opdat
ze vast en onwischbaar in de harten
van de kinderen geschreven staan en
zij er dien tengevolge hun gansche le
ven getrouw aan blijven.
Zoo hebben wij er geen genoegen
mede dat men onze kinderen een paar
uren in de week, lessen geve in den
godsdienst, maar evenals wc willen dat
onze kinderen later katholieken zijn
van de daad, katholieken in al hunne
daden, zoo moet de geest die heerscht
in de school een godsdienstige zijn, al-
ieders godsdienstige en wijsgeerige
denkwijze eerbiedigt. Laat staan dat er
in die onzijdige scholen nooit iets ge
zegd wordt dat de godsdienstige gevoe
lens van een of ander kind moet kren
ken, dat leeraars of leeraressen met een-
eigen levensopvatting nooit een woord I een stevig godsdienstonderricht geven
en hun van jongs af in alles leeren
handelen met het oog op hun plichten
jegens God, willen we dat ze bij ’t
verlaten der school, gewoon zijn in
alle hunne werken te handelen als ka
tholieken,willenwedatze er aan gewoon
zijn als godsdienstige menschen te le
ven. Over 't algemeen zal alleen hij
die in zijn jonge jaren grondig een am
bacht aangeleerd heeft, een goed am
bachtsman worden, in den beginne be
zorgt de hovenier zijne planten met de
teederste zorgen. Zoo ook met bet
godsdienstig leven alleen wie in zijn
eerste jaren als voorbeeldig katholiek
opgebracht werd, zal het, over ’t alge
meen, in zijn verder leven, blijven en
daartoe moet er wel gezorgd worden
gedurende de jeugd.
Daarmede hebben we genoegzaam
aangetoond, meenen we, dat we voor
onze kinderen geene onzijdige scholen
willen, dat de officieele scholen de on
ze niet zijn. Uit de officieele scholen
komen katholieken, liberalen en socia-.
listen,zegt men,maar we willen niet dat
onze kinderen gevaar loopen liberaal
of socialist te worden, we willen dat ze
katholieken zijn en katholieken in hun
gansche leven.
Daarom vragen wij de vrijzinnigen
hebben wij het recht zelf katholiek te
zijn envan onze kinderen katholieken te
maken of meer modern mogen wij
een christelijke Weltanschouwung
hebben en volgens die levensopvatting
onze kinderen opvoeden Zoo ja, dan
moeten zij ons recht erkennen scholen
te begeeren naar onze levensopvatting,
zoo niet, met welk recht betwisten zij
ons recht
Wij zijn vrijzinnig genoeg om toe te
laten dat liberale of socialistische ou
ders hunne kinders in onzijdige of ook
in scholen naar hunne levensopvatting
laten opvoeden, waarom zijn zij zoo
vrijzinnig niet te onzen opzichte
En waarom mogen onze scholen dan
niet op denzelfden voet staan als de
hunne, voor de staatstoelagen
j De Ver-
medehulp
van het Gemeentebestuur.
Om 3 1/2 ure, in de Schipstraat,
Prijsuitdeelmg ter herberg In de Zagerij»
bij Frans Dedeyster, St. Jacobstraat.
Om 8 1/2 ure,
in de bovenzaal van Stads-Halle,
Fanfaren van het Davidsfonds
k"~.. üiniiiiimi. j
NIEUWSBLAD