van NIEUWPOORT KANTON. I Sint MWelfKems 1913. 011 die suSers Plechtige Eereboete. Een vierkante Cirkel. Geloofsverdediging. Zaterdag n October 1913. Nr 41. Elfde Jaargang Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. 'Weekblad verscliij n oixclo eiken Zaterdag. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Stad NIEUPORT. Allerhande Volksspelen ingericht door de bewoners dier wijk, met de geldelijke medehulp van Stad. Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. DrukkerLOUIS LAMMEN wijzer toch iets t 3) Het is de eed waardoor hij Gods heerschappij erkent met Zijnen Naam in te roepen tot bevestiging van het geen hij zegt. Zondag 12° October, in den namiddag, in de Oude Veurnevaart- straat, WIJK.KERMIS, opgeluisterd door de Fanfaren van het Davidsfonds Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen 50 ct. den drukr. iVerkooper KAMIEL HILLEBRANDT, -o- I Oostduinkerkscben Steenweg, 38, NIEUW POORT. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. Het Weekblad geraakt aan 't suffen, het verliest letterlijk den bol. Hoe het afgeelt op de leeraars uit de officiëele scholen 1 Maar wie is er naar den zin van 't Weekblad van nu voort Er zal zeker een nieuwe wereld moeten’ ge schapen worden Maar ’t is waar, wre zullen misschien weldra in een gunstig stadium komen voor de evolutie en zal er in 't kort een nieuw soort wezens ontstaan 1 wellicht naar den zin van ’t Weekblad 1! Zonderling toch dat men zoozeer een onderwijs ophemelt, waarvan men het personeel zoozeer misprijst,en dat man nen die zich zoo graag vrijzinnigen noemen, en altijd (zeggen ze ten min ste) in de bres staan om de vrijheid te verdedigen, nog niet dulden kunnen dat een vader vrij de school kiest waar hij zijne kinders wil heen zenden. Dat is toch wel logika I Allo, Weekblad, zijt eens metter daad vrijzinnig als de katholieken, niet met woorden alleen, laat de vaders vrij Hij zal moeten partij zal m o e t e n goed- of afkeurt. Wanneer hij aan de geschiedenis van Tiberius is geko men, en een zeker drama dat in Ju dea voorviel zal moeten vertellen, wel ke denkwijze zal hij aankleven Wat zal hij zeggen Zal Jesus-Christus God of enkel mensch zijn Payot gaat nog verder Tegen woordig is het zoover gekomen, dat een mensch die zich heeft vrijgemaakt uit de banden der confessioneele gods diensten, geen woord meer kan uitspre ken dat waarlijk onzijdig is. Corres- pondance de la Ligue de l'Enseigne- ment 12 April 1908). Aulard, nog een profeet der vrijden kerij, schrijft in de Parijzer Matin (14 September 1908) De onzijdigheid is een kwakkel, een oogverblinding, een woord dat geenen zin heeft. Een onderwijzer, die een eerlijk man is, moet er aan te kort komen ofwel kan hij niets onderwijzen, noch betreffende de zedenleer, noch betreffende de ge schiedenis, en moet hij zijn rol van op voeder opgeven Dat zijn tenminste nagels met kop pen. In de plaats van altijd met alge meenheden af te komen, deden onze vrijdenkers beter eens een eenvoudig handboekje var. geschiedenis op te stellen. Dan zouden we er kunnen over oordeelen hoe zij prachtisch het onmo gelijk vraagstuk zouden oplossen, dat zij in theorie als zoo eenvoudig voor stellen. hebben omgekocht of zij die zich heb ben laten omkoopen Wilt ge ons gedacht 't Is allemaal koekoek eenen zang, ze deugen geen van beiden. Doch wat den heer Ernest Solvay in bijzonder ongunstig daglicht stelt, is, dat hij juist zijne duizenden aan Mari anna heeft overhandigd om haar te steunen in den strijd dien zij voert te gen het katholiek onderwijs, tegen de christene scholen, terwijl hij zijn eer ste onderwijs in eene broederschool heeft ontvangen, en dat het dank aan het onderwijs is, dat hij de uitvinding heeft gedaan die hem tusschen de rijk- sten onder de rijken heeft verheven. Nu wie weet, dat is misschien eene manier op zijn Solvay’s om zijne dank baarheid te betonnen 1 Dat hij er wel mede vare, mogen de lofbetuigingen en de eerbewijzingen zijner roode aanbidders hem zoet in de ooren klinken, moge de wierook, dien zij tegenwoordig voor zijnen troon branden, hem den wierook doen ver geten, wiens geur hij eertijds zoo ge lukkig was in Gods heiligdom ten He mel te zien stijgen. «3 o3* Waarlijk, een mensch zou ongelijk hebben zich nog kwaad te maken om de bokkesprongen der socialistische kopstukken, zich nog het hoofd te bre ken om al de verwenschingen en ver- maledijdingen door die heethoofden uitgekraamd. ’t Is allemaal klucht, komedie Onze ooren dreunen nog. van hun heesch gebrul Eigendom is diefstal Dood aan kapitaal en kapitalisten en ons in de plaats der eigenaars en geld mannen veronderstellende, voelden wij eene zekere onrust ons hart omklem men. Onnoozele sukkelaars die we waren 1 Er zijn geene grootere vrienden van kapitaal en kapitalisten dan de socia listen er zijn geene knievallen die hen terugschrikken, geene eereboeten die zij niet zouden willen plegen als die kapitalisten het verstand maar willen hebben hunnen s.... mond te vullen. Herinner u de socialistische liefleffe- rij met eenen Warocqué, den millioen- rijken kasteelheer van Mariemont met eenen Marquet, den god der tuischko- ten, wiens geld nochtans naar de getuigenis van Le Peuple zelf zoo niet stonk, dan toch voor ’t minst verdacht rook met eenen Ern.-Solvay die jaarlijks meer millioenen in winst opstrijkt dan al de werklieden zijner talrijke fabrieken vereenigd in dagloon ontvangen. Doch Warocqué, Marquet, Solvay wisten waar de hond gebonden lag, zij hebben hem een been dat is eenige duizenden toegeworpen en nu spe len zij katje met hem, nu hebben zij hem zelf zoover gekregen, dat hij op zijne achterpootjes staat en alle kunst jes ter hunner eere afgeeft. O socialistische deugd 1 O socialisti sche onomkoopbaarheid Nu, 't is waar ook, Warocqué, Mar quet en Solvay hadden nog eenen an deren troef in hunne kaarten, die hun 't winnen moest vergemakkelijken. Alle drie zijn dweepzuchtige vijan den van God en godsdienst en zulk aanbevelingsbriefje doet meer dan wat gij ook kunt uitdenken, om de gunsten van Marianna te verwerven. Nu, wie dient er het meest ge laakt, zij die in deze omstandigheden waar men naartoe wil, wanneer men anderen wil geleiden Le Volume 27 Juni, 1908). De onzijdige school is een groote zero zegt Jules Simon L’école neutre, c'est l’école nulle. Clémenceau zegde in den Senaat, den 18 November, 1903 In het ge schiedkundig onderwijs zal de onder ra o e t e n zeggen, kiezen, hij zeggen of hij III, Maatschappelijke eeredienst. De maatschappelijke eeredienst die door de maatschappij, als dusdanig be schouwd, uitgeoefend wordt, is nood zakelijk. 1) Want de maatschappij, als maat schappij, van God afhangende, (zie 8*" voordracht) moet die afhankelijkheid erkennen en belijden door de hulde welke zij aan God bewijst. 2) De maatschappelijke eeredienst is een allergeschikste middel om den eeredienst bij de burgers in hun bijzon der leven, te ontwikkelen en te bevor deren. 3) Dit wordt gestaafd door de lee ring der heidensche wijsgeeren en de gebruiken, zelfs bij de heidensche vol keren. BesluitDe natuur en de rede eischen dat ieder mensch in zijn bij zonder leven God weerdiglijk vereert en dient» ingezien eenieder onder Gods heerschappij leeft, van God uitgaat en tot Hem henenstreeft, maar zij verbin den op gelijke wijze en om dezelfde re den de burgerlijke maatschappij Leo XIII Immortale Dei. »)o(<- Hoe dikwijls reeds werd het gezegd en bewezen onzijdig onderwijs is zoo onmogelijk als een vierkante cirkel. Maar vermits onze tegenstrevers op schoolgebied altijd terugkomen met hun slagwoord onzijdige school, de school voor iedereen, zijn wij ertoe verplicht, altijd op hetzelfde aambeeld te slaan, en op de oude argumenten met oude waarheden te antwoorden. Gelukkiglijk staan we hier op een gunstig terrein. Wanneer wij spreken, dan heeft het al niet veel te beduiden wij immers, de fanatieken en de dom pers, wij kunnen maar de taal voeren van fanatiekers en dompers. Welnu, wij kunnen ons verschuilen achter het gezag van mannen wier geest niet beneveld is door de clericale voor- oordeelen, en die, klaarder dan wij het ooit kunnen doen, zeggen en ver kondigen dat het onzijdig onderwijs tot het gebied der hersenschimmen be hoort. In Frankrijk schermde men destijds ook met het slagwoord onzijdige school. Maar sinds lang kwam de aap uit de mouw, en nu verklaarde men aan al wie 't hooren wil, dat het al maar politieke komedie was om de vreesachtigen gerust te stellen en de gemoederen in slaap te wiegen. Niemand is onverschillig aan de waarheid en de leugen schreef Payot. Men moet kiezen, met moet zeggen Negende Voordracht. (VERVOLG) II Uitwendige eeredienst. A. De uitwendige eeredienst^ uitge oefend met medewerking van het li chaam, is verplichtend. Want 1) de mensch hangt van God af zoowel wat zijn lichaam, ledematen en zintuigen betreft, als wat zijne ziel aangaat. Dus behooren wij God ook de hulde van ons lichaam te bieden. 2) Ingezien de eenheid van ’s men- schen natuur, staat de uitwendige eere dienst met den inwendigen in nauw verband hij spruit natuurlijker wijze voort uit den inwendigen eeredienst, en op zijne beuit prikkelt hij dezen aan. 3) De uitwendige eeredienst is nood zakelijk opdat de mensch, die een maatschappelijk wezen is, zijnen even naaste stichten en alzoo tot het alge meen welzijn der familie en der bur gerlijke maatschappij meewerken zou. Geen wonder dus treffen wij zelfs bij de wilde volkstammen, allerlei oefe ningen van uitwendigen eeredienst aan. B. Welke zijn o. a. de oefeningen van uitwendigen eeredienst 1) Het is de aanbidding waardoor de mensch de hulde brengt^an zijn ei gen lichaam. 2) Het zijn de sacrificiënde offer anden en de beloften waardoor hij zij ne afhankelijkheid tegenover God be lijdt, door het vernietigen, het opdra gen en het beloven van sommige uit wendige dingen. JilHllliniwJ NIEUWSBLAD -9- T—MMB— I

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1