van
NIEUWPOORT KANTON.
Zonderling Antwoord.
Zaterdag 29 November 1913.
God voor bake
Recht voor stake
Vlaamsch voor sprake.
Weekblad verschijnende eiken Z^tex*d^@r.
Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen
3 fr. per jaar voor België.
Prijs per nummer 5 centiemen.
SSElfde Jaargang0™2SXN' 48.
Welke dagbladen
moeten wij lezen
l
Hoogstraat, 97, Nieuwpoort
zelfs moeten ophouden te bestaan.
en
zijne
het
Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen jo^ct. den drukr Werkooper KAMIEL HILLEBRANDT,
-0- I Oostduinkerkschen Steenweg, 38,
DrukkerLOUIS LAMMEN Hoogstraat, 97. Nieuwuoort I NIEUWPOORT.
»)o(<—
Het Weekblad van 22* dezer, ant
woordt op ons artikel Kentering
van 15" dezer of liever het wendt po
gingen aan om er op te antwoorden,
zonder er in te gelukken. Wij hadden
nooit gedacht een antwoord te geven
aan ff Weekblad we hebben sedert
lang geleerd hoe ze daar met de zaken
omspringen, altijd maar zijwegen zoe
ken en r.ooit bij het standpunt blijven
staan. We zien echter niet in waarom
het Weekblad ons dat ten kwade duidt.
Wat vindt het daar kwalijk in Als
men wil antwoorden zooals het Week
blad op ons artikel Kentering en
dat het geen antwoord is dat kan be
lachelijk zijn en onmacht verraden,
maar dat volgt niet wanneer men niet
antwoordt. Daartoe moet het Week
blad bewijzen dat we gedwongen wa
ren op zijn artikel te antwoorden.
Maar wat wil het Weekblad nu Dat
wij zijne beweringen te gemoet komen?
Dat zij verre, we zullen ons daarvan
wel zwichten, ze zouden eerst veel vas
ter moeten staan waarlijk uwe bewe
ringen, eer wij er mede zouden instem
men
Het duidt ons ten kwade dat wij zij
ne bewijsgronden niet weerleggen.
Maar Weekblad toch, vermits ge zelf
zegt te weten dat het geen antwoord is.
Dan zegt het Weekblad dat ons arti
kel slechts praatjes buiten de zaak of
onzin bevat. Waarom? Weekblad,zulk
een lang antwoord Ge zijt toch te
verstandig om een artikel van twee ko
lommen te schrijven als antwoord op
onzin of praatjes buiten de zaak, ff Is u
zeker al genoeg met uw Knorrepot-
praatje
Waarom het ff Weekblad te doen is
moeten we zeker niet raden, het is al
te klaar,en daartoe moeten we zelfsniet
zien naar hetgene het schrijft uit
hunne daden zult gij ze kennen zei
de Zaligmaker. En voor het Weekblad
leggen wij ook dien maatstaf aan, we
zien naar zijne daden. De artikels over
wetenschap of ten minste de weten
schappelijke artikels zijn zeldzaam als
de witte merels, maar bijdragen waarin
het geloof, de godsdienst en alles wat
de R. K. Kerk aangaat, bespot, be-
lachen en gelasterd wordt, vindt men
bij de vleet. Zelden is er een nummer
waarin dit het geval niet is.
Daarom zijn ze echter niet vijandig!
Ze zeggen het toch.
Het oordeel over de manier op de
welke het Weekblad wetenschappelijke
onderwerpen of iets dat er mede in
verband staat behandelt, laten we over
aan alwie weet wat wetenschap is
hoe men tegenwoordig over weten
schap schrijft. We vragen niet dat ze
gaan putten aan dezelfde bronnen als
wij, noch dat ze in denzelfden vorm
gegoten zijn, maar als mannen van de
wetenschap oordeelen met redcneerend
verstand om na te gaan dat de man
der Wetenschap in ff Weekblad zich
bepaalt bij louter bevestigingen zonder
meer,heeft men alleenlijk oogen en een
greintje gezond oordeel noodig.
Wat de kennis van het Weekblad
nopens den R. K. Godsdienst betreft,
het vvare wel de moeite waard eens te
weten waar het al die kennis opgedaan
heeft. Wij, katholieken, hooren er ge
durig over spreken in de kerk, in voor
drachten, enz., door priesters die er
jaren en jaren onophoudend op gestu
deerd hebben, onder een kundige lei
ding, wij lezen er over in dagbladen,
tijdschriften, boeken, enz., en toch
weet er het Weekblad meer over. De
schrijvers uit het Weekblad zitten voor
zeker gansche dagen bezig met hun ca
techismus te doorgronden. Maar ja,
de katholieken zijn dompers, de libe
ralen verlichte geesten I
Als er van beleefdheid spraak is,zou
ff Weekblad best eens eenige van
laatste artikels overzien, waar
scheldt tegen de priesters, enz., er zou
daar te leeren vallen.
Wij betrachten de waarheid zonder
meeren zouden wel willen weten wel
ke onloochenbare wetenschappelijke
aanwinsten we verworpen hebben.
Het Weekblad zegt dat het onzin is
vol te houden dat zij die gelooven en
hun geloof aan de kritiek van hun ver
stand willen toetsen, vaarwel moeten
zeggen aan de liberale partij. Wij zeg
gen dat het ver van onzin te zijn, de
loutere waarheid is en we staven ons
gezegde met deze ongekunstelde rede-
neering.
De liberale partij in België kleeft
leeringen en stelsels aan die veroor
deeld werden door de pauzen, b.v.b.
in de Ene. van Leo XIII Libcrtas en
Immortale Dei en strijdt tot verwe-
zentlijking, tot het bekomen van wat
die leeringen en stelsels vragen.
Kan een geloovige zoon van de Kerk
nu bewust samengaan met hen die be
vechten wat hij verplicht is voor te
staan als kind van de R. K. Kerk
We zeggen bewust omdat we best
weten dat er verdoolde schapen zijn,
maar er is hier alleenlijk spraak van
hen die hun geloof aan de kritiek van
hun verstand willen toetsen, dus weten
wat ze doen. En we zeggen nog wie
weet wat hij doet, kan geen geloovig
mensch zijn en behooren tot de libera
le partij in België.
Dat de politieke strijd in België er
een is voor en tegen het geloof, ziet
iedereen die maar de oogen wil ope
nen, ook hoe de liberalen als politieke
partij geenszins onverschillig zijn te
genover het geloof. Zoo is het ook ver
staanbaar en kan men best begrijpen
dat er reden bestaat te strijden voor
het geloof, want het zou gevaar loo-
pen van het eerste oogenblik af dat de
minderheid zou aan ff bewind komen
in den strijd tegen ff geloof alleen ko-
liberalen en socialisten overeen, daar
op alleen steunt hun monsterverbond.
BEHEER OPSTEL-
Hoogstraat, 97,
NIEUWPOORT.
den morgen, een centenbladje besteld.
Beste lezers en lezeressen, wilt gij
uw geloof vrijwaren tegen de looze
aanvallen der vrijmetselarij, wilt gij
uw eigen zelf, uwe familie, uw huisge
zin niet in ff zedelijk verderf storten,
wilt gij uwe edele gevoelens voor al
wat heilig is en schoon allengskens niet
zien verdwijnen, met een woord, wilt
gij uw geluk hier en hiernamaals be
hartigen, werpt dan al die verleidende
proefnummers in de scheurmand,maakt
er uwe kachel mede aan.
De katholieke dagbladen geven mis
schien geen feuilletontje of ca
deautje als premie aan hunne nieuwe
inschrijvers, maar hun inschrijvings
prijs is ruim zoo gering als deze der
blauwe of roode vodden. Voegt daar
bij, dat zij hunne lezers en lezeressen
goede an gezonde lectuur verschaffen,
en van hen betere menschen, burgers,
vaderlanders en geloovigen maken.
Met u aan een slechte gazet te abon-
neeren hebt ge één kans op honderd
misschien, eenige franken uit te sparen
of te winnen, terwijl de goede dagbla
den u het middel zullen aanwijzen om
gelukkig te worden in uwen staat. Is
het geluk te koopen, beste lezers en
lezeressen
Deden de katholieken zooals de vrij
denkers, gij zoudt eens zien welke
slechte zaken de logiepers zou maken.
Ja, ff zijn de katholieken, ff is
jammer om bestatigen die de slech
te gazetten helpen in ff leven houden.
Wat “zoudt gij zeggen, beste lezers
en lezeressen,van iemand diealle dagen
wat vergift zou gaan aankoopen en in
nemen Dat hij niet redelijk is.
Welnu zij die dagelijks of van tijd tot
tijd vergift aankoopen en innemen voor
hun verstand en hunne ziel, zijn die
redelijk
Denkt niet dat liberalen of socialis
ten zich soms katholieke nieuwsbladen
aanschaffen, al ware het maar om het
jongste nieuws te vernemen.
Zij gevoelen eenen afkeer voor al
wat van ver of van bij godsdienstig is.
Zij geven ons het voorbeeld, beste
lezers en lezeressen, passen wij hun
van ff zelfde laken eene broek.
Te huis of op reis, verbant al wat
van ver of van bij met de Loge
of met Roode Marianne betrek
heeft. Boycotteeren wij hunne pers.
ff Was rond den kiestijd. Zekeren
dag kocht een rijke katholieke heer al
de gazetjes op van een blauwen rond
leurder, die ze bij uitgaan der kerk aan
ff volk te koop bood.
Waarom doet gij dat vroeg men
hem.
Ai deze nummers zullen ten minste
geen kwaad meer stichten, was zijn
antwoord, en hij verbrandde ze alle.
Zoo kunnen wij natuurlijk allen niet
handelen, beste lezers en lezeressen,
maar zoo wij de liberale en socialis
tische gazetjes niet lezen of aankoo
pen, zoo zal ook weldra hun geldelij
ke steun verminderen. Bij gebrek aan
lezers en geldmiddelen zullen zij van
Allengskens gaan wij naar Nieuw
jaar
Slaat gelijk welk dag- of weekblad
open, fransch of vlaamsch, en wat kunt
ge er in groote letters op de eerste
bladzijde lezen
Alwie een abonnement neemt voor
1914, ontvangt het blad kosteloos van
nu tot NieuwjaarSoms worden
er nog allerlei voordeelen bij aangebo
den.
Alle bladen wedijveren om het groot
ste aantal nieuwe lezers bij te winnen
en laat het ons maar rechtuit bekennen,
de slechte pers heeft hier dikwijls de
bovenhand. Waarom Omdat hare
voorstellen te aanlokkelijk zijn.
ff Is tegen die aanloksels dat wij on
ze lezers en lezeressen willen waar
schuwen.
Hebt ge dezer dagen geen van die
reclame-nummers ontvangen, van
zekere groote bladen uit de hoofdstad
Met gemak van betaling, en tegen
groote prijsvermindering omdat het
voor u is komt men u daarmede een
inschrijvingsbulletijn aanbieden. Wel
ke zijn nu de aanloksels Gij krijgt van
nu tot Nieuwjaar het blad kosteloos,
daarbij nog een boek, een prachtvoor-
werp, een roman, een afdruksel van
schilderij, de kans om een klein stads
lotje te winnen, ja zelfs eene verzeke
ring tegen allerlei ongevallen op reis
of elders.
Waarom kunnen de liberale bladen
zulke voordeelen aanbieden Omdat
zij als bestuurders of inrichters eenige
millioenairs hebben, die maar al te
goed de macht der drukpers beseffen.
Zij weten wel wat zij doen, als ze hun
ne beurs ter beschikking der slechte
pers stellen.
Zijn het May, Solvay, Warocqué,
Marquet en andere rijke blauwe kop
stukken niet» die met hunne millioenen
Dernière Heure ^Indépendance*
Petit Bleu Etoile Beige enz.,
ondersteunen
Past op, beste lezers en lezeressen,
de dagelijksche ongezonde kost van
een ongodsdienstig logeblad zal algauw
den twijfel in uwen geest doen ont
staan. Zij weten maar al te wel dat ve
len onder u met in staat zijn terstond
al hunne dommigheden en dwalingen
op godsdienstig en wetenschappelijk
gebied te weerleggen.
Zij doen het werk van ff tegendrup-
peltje dat met den tijd steenen door
boort. Zegt het spreekwoord niet
Men denkt zooals zijn dagblad
En wie heeft er nu geen dagblad
In dorp en stad, bij burger en werk
man, wordt dagelijks, reeds vroeg in
L^hiMllïiïiïïi» j
I
NIEUWSBLAD
Alwie een abonnement neemt op het
«NIEUWSBLAD VAN NIEUWPOORT»
voor het Jaar 1914, zal van nu af tot
nieuwjaar, ons blad kosteloos ontvan
gen.