van NIEUWPOORT KANTON. Het W aan ie bron. Elfde Jaargang Nr 52. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. versdiijnencie ell<en Saterdag*. HOE SLIM TOCH Zaterdag 27 December 1913. God voor bake Recht voor stake VJaamsch voor sprake, DE SCHOOLWET IS EEN BEVREDIGINGSWERK Drukker LOUIS LAMMEN Hoogstraat, 97, Nieuwpoort. m ede lij- in ’t begin opgere- besten onder hen, een broeder bemind, Jozef, den timmerman, Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen Kuurhuis van den geneesheer Pol DEMADE Haeltert {Oost- VI.) 50 ct.den drukr Verkooper KAMIEL HILLEBRANDT, a Oostduinkerkscben Steenweg, 38, NIEUWPOORT. Vrij naar 't Weekblad) o Pas een paar weken is het geleden, dat het Weekblad, in zijn eeuwig stre ven om toch maar, tegen alle wind en weer in, gelijk te hebben, een kostelijk bewijs'??! gevonden heeft. Het schreef dat de priesters die hun nen godsdienst ja zeer grondig geleerd hebben in het seminarie onder de lei ding van kundige leeraars, er niets van kennen, veel minder zelfs dan hunne liberale ot ongodsdienstige beknibbe- laars. Hoe slim toch hé I Met zulke rede- neering krijgt men nooit gelijk zelfs bij de dommerikken niet, bij deze die niet in staat zijn zich iets eigen te maken dat men hun op de onzijdige school niet heelt ingepompt. De vrijdenker alleen heeft den ka- Alsdan, Jezus, voorgevoel hebben de van de ongeruste vraag der moeders, heft het hoofd np naar zijne Moeder en haar staren le in de oogen, waarin reeds gansch het geheim der toekomst te lezen staat, antwoordt eenvoudig ’t Is de kleine Barabbas. r tholieken godsdienst onbaatzuchtig geleerd in de onzijdige schooldus kan hij alleen er met verstand van za ken over spreken de priester kent er niets van, dus mag de priester maar zwijgen de vrijdenker heeft altijd overschot van gelijk Het ongeluk is, voor de vrijdenkers, dat al wat den godsdienst betreft, hun in de Loge of in de onzijdige school, zoo doeltrekkend wordt voor- geLouden, dat zij in de onmogelijkheid zijn klaar in de zaak te zien, des te meer daar het eerste onzijdig onder wijs, dat hun verstrekt werd,verre van het denkvermogen te ontwikkelen,het zelfde doodt en aan de leerlingen de gewoonte geeft alles wat de meester leert als zuivere waarheid om wille van de vrijheid 1 het recht 1! en de vre de 11! op te slikken. Hoeveel beter is niet de toestand van geest van een geleerden priester (de leek v£n 't Weekblad boft niet weinig met zijn eigen 1!) die zich het denken tot eene gewoonte heelt gemaakt, die onderzoekt om.zijn Geloof te verdedi gen tegen den haat der vrijmetselarij, en zijne lezers tot de oprechte, klaar blijkelijke waarheid te brengen. En geen wonder dat hij daarom klaar der ziet in de zaken dan alle vrijmetse laars te zamen, zelfs indien hij, zooals het vaak het geval is, meer met de we tenschap is vertrouwd en zoowel de werken der verdedigers van het Geloof als deze der grootste ongodsdienstige geleerden bestudeert waaronder on- KERSTLEGENDE. Naar het Fransch van dol Demade. ’t Is een leelijke kleine, met wreede oogen en ruwe vingers, nog geen tien jaar oud. Zijne deugenieterijen zijn nochtans reeds van ’t gansche dorp ge kend. Met zijnen behendigen slinger velt hij de duifjes neder die op den boord der platdaken trekkebekken, of de tor- teltjes die zoo teeder kirren in 't half ontsloten loover der palmstruiken. Zekeren avond zag een herder hem, met zijne handen als nijpetangen, een te laat uitgebleven lam verwurgen, en de jongen bezag het onmeedoogend stuiptrekken en sterven. De ouderen van Nazareth, zeggen van dezen kleinen ongelukkige,eertijds door rondzwervers achteigelaten, dat hij zal eindigen, als de boosdoeners aan de galg. Zijne schoolmakkers vreezen en ha ten hem. Nog dezen morgen, heeft hij Bezorgd om mijne vrijheid, wil ik de vrijheid voor anderen en ik versta dat anderen hunne gewetenstwijfeling uiten. Een onbetwistbaar feit is het, dat tot hiertoe de groote meerderheid der huisvaders wil dat de opvoeding hun ner kinderen ovcreenstemme mei de voorschriften van den Godsdienst. Dit is hun recht, niet waar, en dit recht moet geëerbiedigd w7orden. Besluit Wilt gij dus in elke ge meente maar ééne enkele school, dan moet het onderwijs daarin gegeven, overeenstemmen met de overtuiging van al die huisvaders en ze geruststel len. Deze moeilijkheid was van ons zelfbestaan reeds zen. Zij werd opgelost door een over eenkomst de wet van 1842. In de gemeenteschool gaf de onder wijzer onderricht, maar onder ’t toe zicht van een priester, bisschoppelijken opziener. De priester ging dus als overheid in alle scholen. De boeken waren aan de bisschoppe lijke goedkeuring onderworpen. Gij wilt van dit stelsel niet weten 't Was nochtans het werk der vroegere libera len, van de liberalen uit het glorie rijkste tijdperk der liberale partij.Maar de huidige Schoolwet keert niet terug naar deze van 1842. Het eerbiedigt hot gemeentelijk onderwijs zooals het nu is ingericht, maar het houdt ook rekening van den wensch der katholie ke huisvaders en laat hun toe, door de vergunning van toelagen, op zekere voorwaarden toegestaan, vrije scholen naar hun geweten te stichten, te onder houden en te besturen. Ben ik de eenige liberaal die zoo spreek Ik geloof het niet. Herinnert u den 2 Juni 1912 en de bewonderens- waardige beweging der gematigden welke men daarna met den bijnaam van BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 97, NIEUWPOORT. «o» Zoo luidt het oordeel van M. Ser- vais, liberale schepene van Chênée bij Luik. De Gazette de Liège (nr van 6'n December) geeft een beknopt verslag van de rede door dien heer uitgespro ken. Ik beo, verklaart M. Servais, een aanhanger van de Schoolwet, welke ik aanzie als een werk van vrede, verzoe ning en komende te gepaster uur. De onderwijzer, hij behoore tot een onzijdige of vrije school, heeft eene verhevenere roeping dan het a, b, c, aan te leeren. Hij moet de jeugd op voeden t.t.z. in de ziel,het hart en den geest van ’t kind beginselen prenten, die de leiddraad zijner levenswijze zul len worden. Beantwoordt deze opvoeding in de onzijdige scholen aan den wensch van al de huisvaders De vraag stellen is ze oplossen. Neen, niet waar?.... Aan den rand van den uitgedroog- den bergstroom raapten zij steenen op, welke zij op hun best wegstopten. Zij gaan doen zooals de ouderen in het dorp, wanneer zij een vonnis vellen Zij gaan steenigen. Dan,allen te gelijk, om sterker te zijn en niet te dralen, zijn zij den wreed aard nageioopen en de witte keien vlogen uit hunne handen als de stee nen uit den slinger en de gruwzame scholier, met verwilderde oogen en bloedend aangezicht, viel in het stof van den weg. Daarna vluchtten de stee- nigers. Eén jongen alléén bleef staan, de zoon van Jozef en Maria, die in de vierschaar niet geweest was en geene steenen had opgeraapt langs de gracht. Hij naderde den boozen makker, die daar badend inzijn bloed,aanden boord van den w7eg lag. Zijn hart was vol medelijden. Zijn er-geene redenen tot medelij den, in gelijk welk schepsel, hoe be smeurd het ook weze Is het lijden, omdat het lijden is, reeds geen oproep tot de liefde De fontein is niet ver af en weldra zullen de vrouwen den avondwater- vooiraad komen putten. De aanranding van den morgen ver getende, buigt de zoon van den tim merman zich over het kleine slachtof fer, recht het op, tilt het met groote moeite op den schouder en draagt het naar de bron. Een Nazareensche vrouw komt gin der juist aan, met hare kruik op den schouder. Van verre reeds hebben moeder en kind elkander herkend en een dubbele gelijktijdige kreet ont snapt hunne borst Maria 1 Jezus 1 En zonder verderen uitleg hebben ze elkaar verstaan. Maria heeft fiisch wa ter geput en Jezus doopt er zijne klei ne handjes in, wrijft ze zacht over het smartelijk gelaat zij gaan en keeren van 't verkoelende nat naar de bran dende wonden. Al de vrouwen van het dorp kwa men, als naar gewoonte, één voor één, naar de bron. Verwondering en ontroering worden in hare harten opgewekt, terwijl zij rond de twee scholieren gaan staan. ZtjVijn nieuwsgierig en daarliet ge paste uur van den valavond daar is, gaan de tongen haren gang. Allen kennen Jozef, Maria en Jezus, die in ouderdom en wijsheid opgroeit. Maar wie is deze kleine vraagt eene onder haar, angstig aan Maria. En elkeen herhaalt in stilte de vraag in ’t diepste harer moederziel, want het aangezicht van het op den grond uitgestrekte kind was_niet te verken nen. Maria, ten teeken van onwetendheid haalt de schouders op. dorre takken bestempelde. Herinnert u al de anti-katholieke dagbladen ondersteunden het Kartel, al de liberale vertegenwoordigers en sprekers, het kartel toegedaan, verkon digden dat daarin alléén de redding gelegen was, en nochtans,... de dag gekomen.... Bewonderenswaardig schouwspel 1 Van Oostende tot in Aarlon, in de kleinste arrondissementen zoowel als in de groote, in Antwerpen, Brussel, Luik hebben de gematige liberalen moedswillig, koelbloedig, aan de par tij verzaakt, om het Staatsbestuur te ondersteunen. Omdat de katholieke partij voor hen de éénige nationale partij is, alléén bekwaam om onze burgerlijke en staatkundige instellin gen te verdedigen. Kan men beter de deugdelijkheid van het ontwerp van Schoolwet Poul- let vaststellen Waar gaan wij naartoe De verlich te geesten en dwarsdrijvers van het Weekbladje zullen nu hun eigen aan hangers moeten beknibbelen. Vruchteloos wenden zij dwaze po gingen aan omde openbare meening te gen het schoolwetontwerp op te ruien, ’t Zal niet lukken. Zij vechten tegen de windmolens zooals zekere Spaansche Ridder 1 brutaal aangerand den zachtsten, den door iedereen als den zoon van en t werd een verontwaardiging in al deze kleine zie len. Wanneer, na de les de meester hen. had weggezonden, hebben zij den el lendeling alléén vooraan laten gaan. Daarna vergaderden zij en fluisterden in diep geheim raadselachtige woorden. NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1913 | | pagina 1