¥AN_ YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
APPELS EN PEEREN.
Zaterdag 3 February 1872.
Zevende Jaer.
Nummer 318.
7
VANDER&HINSTE-FOSSÉ,
Fp. per .Jaer.
DE PLAKBRIEVEN., ten Burccle van dit Biad gedrukt, betalen sléchts ééne inly ring en worden tot deti dag-tier verkooping opgenornett.
Y ff. V. B5 W E I- KW. 1" December.
roperinghe-Yper, 0-20,7-30,9-2111-20,2-10,0-13,0-20.— Yper Poperinghe, 0-00,9-00,11-40,3-39,6-32;
M 0. 0, K - HD 41 ft 'B1 F W.
10e (ot-ltomsl van B'uiim
en I&erk.
De hardnekkige vervolgingen, waervan
de Pans het voorwerp is, worden zoo verre
gedreven, dal ineer dan een katholiek begint
te twyfelen over de loekoinst van hel Paus
dom, als gevestigd te Rooinen, en aldaer
zyn vry gebied beoefenende om van daer
de katholieke wereld te omvatten.
De aenmoedigende woorden van den 11.
Vader zelf, die voortdurend de zegcprael der
Kerk aenkondigt, zyn niet voldoende om
den twyfel van velen onzer geloofsgenoten
te bedaren.
Wel is waer dat de goddeloosheid tcRoo-
men hecrschl en woedt, dat zy zich aldaer
aen al hare buitensporigheden en wanbe-
dryven overlevert; dat het liberalism en
vrymetselarv al hunne pogingen aenwenden
om van de hoofstad van hel Christendom de
hoofdstad der vrygeestery en der revolutie
te maken. Wel is waer dal de revolutie maer
al te wel den oproep der vrymetselarv
beantwoordt, en dat Hoornen thans bezet is
door de zwermen der Mazzinislen, Garibal-
dislen en Internationalisten.
Maer zal daeruit niet volgen, dat Hoornen
wclhaesl hel looneel zal worden van een
schrikbewind; dat daer eene revolutie zal en
moet uitbersten; dat de klooslerplundenn-
gen, liet infaem beheer, de goddelooze acn-
hilsingen van het Piemonteesch gouverne
ment, wanneer dit zal omverre geworpen
zyn, zullen worden opgevolgd door een
drama van moorden, plunderingen en brand
stichtingen
Aen dit alles moeten wy ons verwachten.
De goddelooze haet der revolutie legen de
Kerk, waervan zy de loochening is, en wel
ker verwoesting zv bewerkt, zal zwoegen
totdat er van het aloude katholiek Roomen
geen steen meer zal overblyven.
Dit is haer luid verklaerd plan; en de
uiterste radikalen verschillen deswege slechts
mei de doctrinaire liberalen in de middelen
van uitvoering.
Roomen, middelpunt van het Christen
dom, is dan ook het bvzondersto slagveld
in dien oorlog, welke Belial aen God, zyne
wetten en zyne Kerk levert.
De helsche maglen denken dal, eens Roo
men afgeschaft de onthoofde Kerk zal
vallen.
Maer de geschiedenis bewyst en het ge
loof leert ons dal al die 'verwoestingen, die
goddeloosheden verre van het Pausdom en
de Kerk te vernietigen, haer integendeel
nog zullen versterken.
De stichter der katholieke Kerk zelf heeft
voorzegd dat deze voortdurend zal vervolgd
worden, dal haer in den loop der eeuwen de
haet der wereld, het zweerd, de folteringen
te verwachten zouden slaen, maer dal zy
eeuwig zou zyn, en de poorten der hel noPit
over haer, noch over haren grondsteen Pe
trus, zou vermogen
Het is de eerste mael niet. dat het Roomen
der Pauzen, aen het zweerd, de vlam en de
plundering zou ten prooi geleverd worden.
De eerste mael niet, dat de Pauzen gevan
gen of bannelingen zonden zyn, gefolterd
door de mngtigen der aerdo.
De eerste mael niet, dat al dc monden der
keliery en der goddeloosheid al de belcedi-
gingen van hunnen helschen haet op het
Rootiien der Pauzen losbraken.
Er beslacl gcenc stad in de wereld, waer
het christendom zoo vervolgd is geweest,
waer het bloed der christenen zoo overvloe
dig heeft gestroomd, waer de Pauzen zulke
reeks van martelaren hebben opgeleverd als
Roomen.
Fn toch is Roomen destad der Pauzen, de
hoofdstad der katholieke wereld gebleven;
hare vyanden en vervolgers zyn met hunne
heerschappyen in het stof der eeuwen ver
dwenen, en Roomen bleef de eeuwige stad.
De verbannen Pauzen zyn er met roem
terug gekeerd, de verwoestingen zyn her
steld, het regl heeft overwonnen, de Kerk
heeft gezegepraeld.
Het vcrledonc is het zekerste onderpand
van hel tegenwoordige en de lockomst. Wat
achttien eeuwen, vercenigd, niet konden
uitwerken, zul de negentiende ook niet
kunnen.
Landed en volken zyn van de Kerk afge
vallen, doch andere landen en volken heb
ben zich hy haer aangesloten, Roomen
alleen, ofschoon meermaels beproefd, meer
maals diep geschokt, is len allen lyde ge
trouw gebleven.
Onze oogen, welke slechts eenen korten
tyd eenen zeer beperkten gezigteindèr kun
nen aanschouwen, kunnen de oneindige uit
gestrektheid der bestemmingen van Kerk en
Pausdom niet bereiken; maer wy bezitten
ligt genoeg, om met geloof cn betrouwen
de toekomst der Kerk le gemoel te zien.
En wy weten, door het woord der waer
heid, dat die heslemming ecuwig is, cn dat
de plannen barer vyanden ten slotte zullen
verydcld worden.
Ellendige toestand der
liberale parly.
Verdeeldheid, twist anarchie hecrschen in
de liberale party geheel het land door. Geen
middel van overeenkomst. Het is voorge
steld geweest een groot kongres te houden
om die oncenigheden te stillen. Maer de
groolcn der party zeggen; zwicht u van
een kongres; de twist zou nog verergeren.
Er is niet een pul meer waerover de libe
ralen van T z 'Ifde gedacht zyn. De hoofden
der liberale associatie van Brussel stellen
voor. niets anders op het liberale vaendel te
MEN SCIIRYFT IN RY
UUTEHSTRAET, 00, YPBRKN.
cn in al de Postkantooien van bet ryk p|
VOOR r.KIIEEI. IIKT I.AM),
voorat bel nel lm er
)lon sqhryfl nial min in dat) voor een Jaer
Verschynciide den Zaturdng van elke week. De aenkondiginsprys is van 10 centiemen den regel. De reklnmen in 't Nieuwsiil^p belalen 80 cenlienien Ion regel —Een nummer genomen op liet liuroel 10 cent
De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklnmen of Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
I -.-li iimSÉi rr rgilfTr T i*TnfcTrrrTrri a -| -innr' 1t~r- •If»turin^i'.wn.rmrmnvnirrr-.- I-.T vwM.-smrr'.Tf '«TriBr7.»r irïl'ilf V"3*rv"E j"IV .XZTiïiJTI-lüllL;•TOTl'^WI'HAUIllKIIDSBSS
8-00,9-30.Poperinghe-Hazébronck, 7-13,9-20, 12-00, 4 00, 0-02.
Yper-Rousselnere, 7-00, 12-20, 6-40. Rousselaere-A'pcr, 9-30, 1-40, 7-00.
R'oussélaere-firugaje, 8-00, 11-19, 1-24, (m.0,00,) 7-33, 9 00 Brugge-Rousscl.8-30,12-20,0-10,6-40.
Yper Korlryk, 8-40.9 39,11-40.2-30,0 33. Korlryk-Yper. 8-00,10 43,2-30,0 30,8-30.
Comen»Waeslen-Le Touquet Honplines Armcniiers. 0-10, 12 00, 3-30, Armcntiers-Ilouplines-I.e
Touqnet-Waeslen-Comen, 7-30, 2-00, 4-40. Comen-AA eesten 3-40, 0 10. (den Macndag) 0,08.
AVnesten-Comen 0 80, 9-40,(den Maendag) 6-30.
Kortrvk-Brugge, 8-10, 10 40, 12-40,fM. 0-10,)6-00, 9 00. Brugge-Korlryk, 8-30. 12-20, 0-10, 6-40
Brugge, Blankenkerghe, Hevst, 7-20, 10-00, 2-40, 7-20, Hevsl, Blankenberghc, Brugge, 0-00,11 15,
0-30, Blankenberghe Brugge. 0-10 m
Ingelumnsler Deynze, 0-20,9-46,1-00,4-00,8-00.—Dcvnze Ingelmunsler, 7-42,9,10,12-00,8-10.
Ingelmunsler-Anseghem, 6-10, 12-30, 8-08. Anseghem-lngelmunsier, 7-40 2-10, 7-30.
Lichlervelde-Dixmnde-Yeurne en Dunkcrke, 6-30,9-10, 1-80,7 48. Dunkerke-Veurnc Dixn.u- j
de en Lichlervelde, 6-40, 10-30, 3-40, 0-00.
Dixmude-Nieiipnri, 10-00, 2-30, is-37. Nie.upnrt-Dixmudo, 7-40, 11 30, 4-20.
ThourofU-Oslende, 0-30, 0-20, 2-00, 8-O0. Oslende-Tliourout, 8-Ó0, 9-20, 12-00,6-10.
A por naer Dixmude, poerdepostrrv 6-00 vnnrm. herbmg de Drv Koningen 4 nam.-Dixmude nae.r Yper,
Messagerie Vandewalli' 0-00 voorm. Messiigei ie Deinenrisse 2 00 nam.
Yper naer Langhrmarckposikanioor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemnrcfc naer Yperpostkantoor
8-40 Voorin. 3-30 i am.
Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorin. 4-00 nam.Merckein naer Yper, postk 7-30 voorm. 3-00
A per naer Mcessen, posikanioor 12-30, 0-40 nam.Moesson naer A per,postkant 8-40 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Sieuwkerke, postkant. 6-00 voorin. 12-30 nam.Nieuw kerke naer Yper, postkant. 8-30 voorm.
3-On ham.
A per naer Oaslvletercn en Veurne, peerdenposlery 6 voorm. Woensdag) 0 vooim. herberg de Zon 2 nam
Veurne naer Yper, Messagerie Deraihée 0-30, voorin. Messagerie Demeitrisse, 1-00 nam.Oostvie.
teren naer Yper, posikanioor 8-30 voorm 3-20 nam.
Ko de Prulleman l'Echo du Parlement) is
geschreven.r.ied ne keer voor wie. Voor de ril»-
fcerollen? Neen! Voor de katholieken? Nenni!
oor de ezels! 'l is de ribberolle Patriarch liogier
die 'i zelve gezeid hcefl. Qu'iscequidi.
AA ie schryft er den Prulleman? Mynheer Bou
vier zeker? Neen! Mynheer Bouvier s knecht!
Nenni! M. Ilymans, Para en Frère! Proficim!
AA ie leest er Ko den Prulleman? De katholie
ken? Neen! De ribherollen? Nenni! By-
man's vrienden, Bara's knechten, lucre's onderda
nen. En waer zyn toen de ezelsA'iaeg het
aen Rogier, he ja!
Daer was ne keer een vcinl met 4 oogen, 4
ooren, 4 kaken, 2 neuzen en 2 monden, cn die
veinlen had maer een hoofd. Als hy al achter keek.
hy zag al vooren, als hy links horkle, hy hoorde
regis, als hy goed rook, hy rook slecht, als hv
loech, hy krcesch; als hy de waerheid sprak, hy
loog. Dat veinlje, want 't en is niet groot,
hoe heet hel? Janus? Neen! Valschaerd?
Ook niet! Aigre dnux? Ge brandt. "T
Slerrekc (l'Eloüe)? Percies.
'T Stcrreke met zyne iwce aanzichten ziel zoo
gcernc de religie; hel jankt cn kwylt a's er ievers
rtc Judas ons lleoic verrnedt, en Ier zelvcr lyde, 'i
vertelt het mei blydschnp aen geheel de wereld.
'T Stcrreke mei zyne vier oogen kan dry weken
lang kyken op Langrand met zyne voorensle oogen,
cn 'i sluii zvnc andere iwce op Oscar Spreux.
'T Stcrreke met zyne vier ooien hoort alles wat
er gezeid is legen den Paus, de Bisschoppen, de
Priesters en de katholieken, en liet is doof lyk oen
órpcl als er iels gezeid of gedaen is voor hen.
'T Slerrekc met zyne iwee neuzen rickl den
geur van 't Vaiikaen, den asem van de Ministers,
de lucht van de sacrislien, en 'l is verslopi by den
stank van de logien, hy de uitwasemingen van de
goddelooze scholen.
'T Stcrreke met zyne iwec mondekes smekt cn
leki zyn lipke als hel mag katholiek vleesch elen cn
een schandaleus beentje uitzuigen en 't moet dietc
houden uit vreeze voor zyn maegske, als er ribbe
rolle kiekens op tafel slaen of ribberolle hazen.
'T Slerrekc met zyne twee tongskes schreeuwt
op Ko den Prulleman als hy te vele uitvalt tegen
de Ministers, en 't fluistert in zyn oore dat hy wel
doet.
En 'l Slerrekc mei zyne vier kackskes geeft er
iwec te kussen aen Bara en do twee ander? acn
Bergé.
En welk verschil is er lusschenn 'l Slerrekc en
de Serre van Jacob? Dat deze leidt naer Chris
tus, naer dc Religie, nner de Waerheid en 'l
Slerrcke leidt er van weg deze die hel volgen.
AA'ie schryft er 'l Stcrreke? 'K en zal mner
een scliryver noemen; hy maekl deel van 't zevende
ministerie in 's Konings llof, te welen Jules Van
Prael Ge ziet dat 't Slerrcke geen vyand en is van
Sire, lyk of dn Jacobsslerre was.
Zyn 't ook ezels die 't Stcrreke lezen?
Nenni! Djanter, de Koning leest hei He ribherollen
lezen liet] en KATHOLIEKEN MET TWEE AEN-
ZICHTEN lezen het ook!
Is 't Slerrekc dan verboden? Of hel!
Immers, het is een liberael gazcije, met slechte,
't is te zeggen liberale princiepen, en ne mensch die
alle dage zulks leest, zal liet welhacst geloovcn,
volgen en oefenen. Dat het liberalism eene dwalingc
is, dat is ons geleerd door den onfaelbaren Paus
Pius lX"in 1864, die alsdan die dwalinge doemde.
AVacrom is 't nog verboden? AVaerom?
Omdat men alzoo vererggrnisse geeft aen andere,
die liet ook koopen en lezen zullen achter u, cn de
valschheid Neren en oefenen achter u, katholieken
mei twee aenzichlen.
Is 't (lacrmcê al? Neen 't!
Die 't Slerrcke koopen, al 'n ware 't maer om 't
eerste nieuws te weten, of om op het convooi lo
z tten, helpen iederen keer met hunne centen 'l
Stcrreke en zyne dioalingen en zyne valschc prin
ciepen onderhouden en versprieden. Is dal niet?
Hadden de katholieken maer één acnzichle ge
keerd naer Roomen, naer dc Kerke, naer de Waer-
lieid, de ribherollen en zouden 'lSlerrcke, benevens
Ko den Prulleman niet onderhouden. Pas
d'argtnl, pas dc suisse!
t> 6
"T Stcrreke is nog verboden door de Bisschop
pen uüdrukkclyk zelvo, cn deze die het zonder
oorlof lezen, en kunnen geene ahsolulio bekomen
in dc biochte. Hoe doen 't de katholieken met twee
aenzichlen te Paschen en op de Feestdagen?
Itoo heet men de katholieken mot twee aenzich
len? Luistert: des catholiques-libéraux! Die woor
den passen te gare lyk een tange op een zwyn: 'T is
percies zoo juiste als pieux impies, devols raliona-
lisles, francmaconsche kcrkcrallen, gehoorzame
vrydenkers, regie scheeve, wille-zwarte, ware
valschc! Dat zyn al nootjes met gatjes, cn wal is er
in zulke nootjes?
Een cngelscho nothing! {niets).
T Jaer 70.