van YPEREN
het ARRONDISSEMENT.
EN VAN
ECRASEZ L'INFASIE.
Zevende J:ier. Nummer 32(5.
VArJDERGHINSTE-FüSSÉ,
3 Fr. SO F. jirr .ïarr.
DE PLAKBRIEVEN, ten Bureele van dit Blad gedrukt, betalen slechts éène -inly ring en worden tot den dag der verkooping opgenomen.
If 'Ia F W F F I¥. 1" December,
ItB .1 1. I, F - POS '6' F TS.
Ype r naer Dixmndrpcerdeposterv O-OO voorm. herheig de Dry Koningen 4 nam.Pixiwxl" naer Yper.
Messagerie Vaiidewalle rt-00 voorm. Messagerie Demuurisse 2 00 nam.
■Do lilieralory.
Fr is maer eene znek waerin do liberalery
een allyd gelvkblyvend gedrag volgt, cii wel
namenllyk als het iels Is wnerio hare haet
legen den godsdienst voldoening vindt: "i is
die liael zelf waerdoor zy haer laet geleiden
in nl haer doen en laten: logiek en reglvcer-
dighcid gelden voor niets, zy kent dal niel
alszy maer hoopt voedsel voor dien liael le
krygen.
Dil hebben wy gezien in al wal zy uit
werkte legen de katholieken in ons land, ly-
dens haer al le lang bestuer, en dit zien wy
gedurig nog in bare manier van oordeelen
over hetgeen er bier en daer gebeurt.
De wandaden der Internationale in Frank-
rvk zyn overal bekend; welnu, het Fransch
gouvernement wil buitengewone maelregc-
len tegen die maelschappy nemen.
De liberalery valt hevig tegen die maetre-
gelen uit, en spreekt van vervolging en
dwingelandy; wy willen die innotregelendie
nog niet ten vollen gekend zyn niet vooraf
goedkeuren, en vragen dal men hierin, ge-
lyk in alle zaken, eene volstrekte regtveer-
digheid volge zonder bael of wcdcrwraek le
gebruiken.
Dal de beweegreden der hnndelwys der
liberalery deze is welke wy hooger aenbael-
den, blykt onuitsprekelyk uil haer eigene
doenwyze in gelykige gevallen jegens ande
re genootschappen*
Als de wetgevers van Zwitserland en el
ders, wellen maekien van vervolging en
verbanning tegen de klooslerlyke gestichten;
beeft de liberalery daer legen geprotesteerd,
of protesleerl zy nog? Verre van daer: zy
juicht integendeel toe, zy hoeft die wellen
uitgelokt; zy vindt hel heel goed, naluerlyk
en wollig dat de liberale gouvernementen,
onschuldige mannen builen de wel stellen,
mannen welke men anders niets kan ten las
te leggen dan hunne verkleefdheid aen de
kalholieke Kerk.
Hel ware niet verstaenlvk dat maetregelen
van vervolging legen eene omwcnlelings-
maelschappy aenzien worden als onregt
veerdig en wreed door die zelfde mannen,
die de vervolging goedkeuren by de Jesuie-
len. acn welke men, zelfs by veronderstel
ling, niel eene der halelvke daedzaken le
vérwylen beeft, waervan de Internationale
pliglig is en waermede zy zelve trots gaet;
dil raedsel vindt zyne oplossing alleen in den
haet dien zy by de pelroolmannen weèrvindt
en wnervoor alle andere halelykheden ge-
makkelyk over 't hoofd gezien worden.
li nt doen de liliernlc dag- rn
weekbladeren?
Mel God, met bet Geloof, mei de II. Kerk
en bare leering spotten, de geeslelyken en j
kloosterlingen beschimpen, bemodderen en
met hoon en laster overladen, het volk door
eerlooze schriften bederven....
Toen een regUujiiig liberael, over cenigc
Jaren, een werk uil gal waerin by openUyk
verklaerde dat men den Godsdienst inU slijk
moest versmachten, bekwam zyn hork by-
na de algenVeene goedkeuring in 't liberale
kamp; niemand durfde hem versloolcn.
Wat is het liberalism?
De opstand tegen God in het politiek orde;
de verloochening van Gods eeuwige wetten;
de verbanning uit het maetschappelyk leven
van alle christene gedacht.
IVrlkc xyn «le vruclitci»?
De verkankerde boom van T liberalism
kan niets dan zure vruchten voortbrengen,
want als men een voik de vrees des Hceren
ontneemt en tot bel merg der beenderen be
derft. is het geen wonder dat het zich aen de
grootste buitensporigheden, aen de schro-
melyksle wanbedrvven overlevert.
LIBERALE GEVEINSDHEID EN LIBERALE
HEGTLITHEID.
Voor alwie de verschillige lakken van 't
liberalism van bv kent, is het zonneklaer dal
zy allen eens zyn out Kerk en Slaet, Attlaer
en Troon omver tc werpen.
Het liberalism is immers een uitvloeisel
van 't franemaconism, of om beier le zeggen
eene afdeeling dier helschc sekte. Ook de
regizinnige liberalen bobben nooit hunne in-
ziglen kunnen of willen verduiken.
Doch, T liberalism telt ook onder zyne
hoofden vreesaehtigen voorzigiige men-
scben, die hunne liberale gedachten niet
durven uilen. Deze vreezen, cn durven niet
laten naer de kerke le gaen, uit vreeze van
aen 't volk te mishagen, nadeel tc doen aen
hunne neeringen, enz. Deze zyn bedekte
liberalen en zeer gevaerlyk.
Nop thans, zy zyn gemakkelyk om kennen,
daer men moet begrypen dal deze dio voor
't goed mei Christus en zyne Kerk niel slrydt
legen 't goed cn don godsdienst is: Die voor
my niel i». zeide Christus, is legen mg.
Men vindt andere liberalen die zeggen:
Wv moeten altchgskens trachten den Gods
dienst te ündermynen, opdat men niel tc
veel scbreetiwe; men moet dal kiek.-ke pltii-
men zonder dal liet schreeuwe. Daer waer
wy magt'g zyn en niets tc vrcezen hebben,
mogen wy regizinnig handelen.
Zoo gaet bel lol Brussel!
Daer beeft het liberalism cenc meisjesschool
opgerigt, onder 't beslier van jongvrouw
MEN SCHRY'FT IN UY
HOTEIISTKAET, 66, ÏVEItEN.
en in al de Postkantooien van bet ryk
VOOI'. OKIIKEI. Ill'.'t' LAM),
vmti'nf t)etuill>ner
Alen scliryft niet min in ilnn voor een Jaar,
/tiende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van t.'i ccrjiiemcn den regel. De reklarnen in 't Nieuwsblad betalen HO centiemen den regel. Een nummer genomen op het Bureel 111 cent.
De liygeVoegdc hummers voor Artikels, Beklemen óf Aankondigingen kasten 20 franken voor 100 afdruksels.
Dixmtide-Nienporl, 10-00, 2-38, 8-37. Nieuport-Dixmude, 7-49. I I-3d, 4-21).
Thouroul-Osiendu, 3-30, 9-20, 2-00, 8-01i. Osteinle-Thourout, 8-00, y-2u, 12-00, 0~18.
Popcringhe Yper, 0-20,7-31),,!)-21,11 -20,2-10,8-13,0-20.Ype r Pope ringliü0-30,OrOli11-43,3-39,0-32,
8-30,9 30 Poperinglie-lbrzebrouek, 7-13, 9-20, 12-09, 4 00, 01-32.
Yper-Housselnerè, 7-38, 12-23, 6-40. Konsselaere-Y per, 9-30, 1-40, 7-99.
Kousselnere-/>Vu</(/e, 8-50, 11-19, 1-24, (in.3,55,) 7-33, 9 514— Brugge-/iöi«.seP.8-30,12-28,8-10,6-40.
Yper Kortryk, 8-40,9 39,11-40,2-38,8 33. Kortryk-Yper, 8-08,19-43,2-30,5 30,8-38.
Coinen-Waeslen-Le Tonquel llonplines Armentiers. 6-15, 12-08, 3-30, .Asmentiers-Hoiiplinps-Le
Tuuqnet-Waesten-Cnmen, 7-38. 2-00, 4 40. Comen-Waeslen 8-40, 9-10. (den Maendag) 0,08.
W iiestcn-Conn-n 3 50, 9-40,(den Maondng) 0-30.
Korltyk-Brugge, 8-10, lo 43, 12-4S,(M. S-1ti,)0-5S, 9 00. Brugge Kurlryk, 8-30, 12-25, 8-10, ti-4o.
Brugge, Blankenke.rgbe, Heyst, 7-20, 10-50, 2-40, 7-25, Ueyst, Blankenbe|ghe, Brugge, 0-05,11-13,
8-30, Blankenberghe Brugge, 9 19 m
Ingelinunsler Deynze, 5-28,9-40,1-9.1,4-30,8-00.—Deynze Ingelmunsler. 7 42,9,10,12-03,5- 10.
lngelmunsier-Anseghem, 6-10, 12-38, 8-03. Anseghem-Ingelmunster, 7-45. 2-10, 7-30. j Yper naer Ouslvleteren en Venrne, peenlenposlery0 voorm. (Woensdag) 5 voorn), herbergde Zo
Lichlervehle Dixmudc-Veurne en Dnnkcrke, 6-30, 9 13, 1 -50'7-45Punkerko Veurne-Ditniu- Yeurne naer YperNtessagerii- Derailiée 3-30, voorin. Messa.erie Deineurisse, 1-00 nam
de en Lichlervelde, 0-45, 10-38, 3-48. 6-00.
Y per naer Lanijhamurckpostkantoor 0-00 voorm. 12-30 ham. I.angle m urk naer Yper, pintkantoor
3-45 voorm. 3 "38 nam.
Y per naer Mrrchem, peer.lep. O-OO voorm. 4-00 nam.- Merekern naer prr, poslk. 7 30 voorn). 3-00.
Y per naer Mcessenpostkantoor 12-30, 8 18 nam —Messen naer t/ter.postkant. 3 48 voorm. 3-20 nam.
Y|ier naer .YionteAerA'c.postkani. 0-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke n»o: Yper,posikant. 3 30 vootm
3-00 na i(i
Zon 2 nam.
Yper. Messagerie Derailiée 5-30, voorin. Messa.erie Deincuiisse, 1-00 nam OOslvïe-
eren n;."r prr, postkantoor 3-30 voorin 3-20 nam.
Er heerschl gnnscli Europn door cenc s'eclit
geest, die mei tu nc buitengewone hardnekkigheid
den oorlog verklaert acn den godsdienst en zyné
bedienners. Eciusez l'isfahe, zoo hui't de afscliu we-
lyke Voltaire nog van gene zy des grafs.
Térwyt Victor-Emm.inuel op de voorhoede Sl iet
en te Hoornen den Paus en zyn gezag direkt aen-
randt en den opperherder als gevangen houdt,
xverkl schier iedere Stunt op zicli zelf om het kalho-
licism in zyn eigen midden tc kn ikken en te bre
ken, en daer wner de Slaet liet nog niet doel, vindt
men toeli een bende valsche filosofen en profeten die
hern in dien weg trachten te «looien.
Hier ontneemt men non de katholieke gccslclyk-
heid liacr regt, daer werkt men de afvalligen in de
hand, ginds stoet men de priesters uil de school;
miskend in zyn regt, beleedigd in zyn nationael
gevoel, verdacht gemaekt in zyne eerlykbeid,
schynt voor den katholiek een tydvak van nieuwe
vervolging tc zulien ambreken en zoo but r,
zoo verwoed is liet protestantism en de geldjodery,
mol welke al de nieuw modisclie fargeurs en
penseurs instemmen, dat zy ons niet zelden mot
verdelging en verplettering bedreigen.
De oorlog tegen de Kerk is een ordewoord gansch
Europa door gegeven; liet inoot uit de logie, die
gezworen vyandin van Hoornen, voortkomen, lu
Duitschland woedt by bet hevigst, na Italië. In
nog niet, tut de uitplundering
Duitschland is hy
overgeslagen gelyk in liet vaderland der Garibaldi's;
maer hy wordt toch, in kweslie van onderwys
Vooral, op eene groote schud gedreven, en liet zou
ons niet verwonderen dat weldra, onder 1*1 be
slier van von Bismork de vervolging onze geloofs-
genoolen over de grenzen van iiuu vaderland dry
ven zou!
Het katholieke Bcijercn werpt zich hals over kop
op den weg der vervolgingen; hei ontneemt den
priester de vrylieid des woords, liet werkt mot han
den en voeten om de aloude Kerk le scheuren door
middel van den ouden dwaelgeest Döllinger; het
reikt in hel hevoordeelen van die nieuwmodisch
katholieken, die ziel) wat spotterny! oud- katholie
ken noemen, liet reikt de hand aen den helsclien
von Bismark en schynt even als deze genegen, al te
breken wat weerstand biedt.
Welnu, weerstand zal er geboden worden, dat is
ohtwyfetbaer. De kalholieke priester handelt met de
overtuiging van koóger gevoel, omdat liy, als katho
liek, eene hoogere wet heeft, omdat hy eerder aen
God dan aen de mensehen moet gehoorzamen. Ily
kan, hy mag niet wyken zoó als een protestantsche
dominó \oor wie liet leeraren enkel een stieltjen is
gelyk elkander. Hy zal niet meer gehoorzamen als
men hem in zyn gewi ten aenrandt, en von Bismark,
op zyne beurt, is te laetdunkend, te trotscli, te
oppermachtig om hem niet neer te slaen.
De protestantism, geholpen door de geldjoden en
gansclt de rommelzo van slechte katholieken, op
roermakers, logiegastcn, «Communards» vissclters
in troebel water, schuimers ma ml es teerde rs en
kanailje hel protestantism, meester geworden
van de gouvernementen, heeft op dit oogenhlik den
oorlog verkiaerd aen de Moederkt-ik, die, zy alleen,
in sta et is urn de samenleving regt tc houden.
Wat opinerkelyk mag gezegd worden, is, dat die
proteslanisehe liuiehelaers nog liet air willen liebhen
dat zy worilen aengerand; dat het katholicism
hetwelk in Pruisen de meerderheid is, hun zooda
nig in 'l nauw zet, dal zy wel gedwongen zyn
maetregels le nemen!
De nuichelaer ven Bismark, gelyk de ahmzalioe
Toekomst, verklaert dat hel katliolicism builen
zyn regt wil gaen; dal hel de magt aen de gouver-
neinenien zou willen ontnemen; dat hy maetregelen
moet nemen tegen de Kerk, wil hy bet gevner
ontspringen alles le zien «verpapen» cn won
der genoeg! die vermoorder van alle vrylieid wordt
toegejuicht door al wal doklrinair en lihcrncl is in
Duitschland, in Holland, in Belgie,inOoilenryk, in
Italië en zelfs in Erankryk.
Ja, in Erankryk zelf vergeten die zoogezegde
liberalen hunnen haet legen den infernalen kanselier,
om hem toe te juichen en weerom? Omdat hy de
groote uitvoerder is van hel ordewoord, acn alle
fianemat;ons gegeven: haet aen Hoornen liael
aen de kerk! Dal is voor hen alles; dat is lieel
bun politiek. M. von Bismark mag de vrylieid den
bals omwringen, 't zy zoo als by den strep maer
werpt aen den hals van den II. Vader, als liy liet
Vatikacn maer kan neerhalen en eindelyk den
katholiek omnogelyk maken, dan toeli is by bun
afgod t
België is gelukkig dat liet op dit oogenhlik tot het
m
gezond verstand is teruggekeerd en door een eelil
vryhcidslievend ministerie bestierd wordt. Indien
de Barn's en de I'ière's nu nog aen 't bewind wa
ren, wat zonden zy bun best doen om zich in dien
algeineem-n ourlog le onderscheiden en ziel) in de
giatie te stollen, door oenen loomoloozon iovor, by
ih-ji verpniiser van Europa! Wal zuuden zy onze
kerkhoven ja versla wol onzo kerkhoven,onze
saerisivns, onzo scholen overhoop smyteii! Wat
zouden zo de. roglon van den katholiek en voorat
var. don priester kortvleugelen!
Gelukkig wordt Belgie gespaerd en de laotsto
oproer mol al die laffe inanifesteerdei s van Yper en
elders zelfheeft getoond, dat wv in die vryheiddoo-
dende beweging niet meer willen deelnemen. Wel,
hebben wy blaffers cn huilers liior, zooals de Bor-
gé's, de Giiillcrv's, do Bouvier's en Bara's, gdhob
pen dolir don jood pi olestantschen Hy mans liet Jood-
Duitsch bankiersblad do IxnjjrKNDANCK do hypoerioie
Etoii.e, de gomeene Ciidosiquë, de onnoEi.oozB Toe
komst en anderen, maer het publiek heeft hun liet
masker afgetrokken en het maekt zicli do speelpop
niet meer van franmueonlilierulery persoonlyke
lieersclizuclit en dommeii haet tegen ons eigen
besta en.
Indien de vrylieid van geweien rondom ons
wordt geworgd, cn dit zelfs namens do. vrylieid, dan
zal zy in Belgie. toch nog troonon, ton minste zoo
lang do katholieke party boven is; zoo lang wy een
ministerie bobben uit mannen bestaende, die de
ware overlevering van ons onsterfelyk congres van
1830 inderdaad'in eere houden, ten spyto de Ber
gé's, Bara's en Krèrc's.