van YPEREN en van het ARRONDISSEMENT
Zaterdag I I Mei 1872.
Zevende Ja er.
Nummer 332.
ALS JE VOS JE PASSIE PREEKT,,,
VANDERGHIM3TE-F0SSÉ,
3 Fr. 5» C. jsei' JTacr.
DE PLAKBRIEVEN, ten Bureele van dit Blad gedrukt, betalen slechts ééne inly ring en worden tot den dag der verknoping opg
enomen.
~W 'Ma Bi at W F U IE
I11 December.
ïsc provinciale kicKÏiig.
Er zyn kiezers, die de provinciale kiezin
gen aenzien a Is eene zae; van kleene aenge-
legenlieid. en daerom zonden zy zich weinig
of niet bekreunen dat er liberalen of katho
lieken gekozen worden.
Zulke kiezers vindt men, maer gelukkig-
lyk loch niet vele. Het grootere deel, om zoo
te zeggen de algemeenheid van de burgers,
is met regt overtuigd dat er in de kiezingen
voorde provincie, zoowel als in die voor de
kamers, groole belangen op het spel zyn,
en daeraen is hel te wyten, dat men van nu
reeds, 't is te zeggen dry weken vóór de
kiezing, langs alle kanten van hel land, in
de waelsche provinciëneven als in de
vlaemsche, de katholieken ziet de hoofden
bveen steken, hunne krachten vereenigen,
kandidatén uitkiezen, in een woord, dc mid
dels heramen om aen de kwynende party
der oproermakers, manifesleerders en geld
verkwisters den slag van gratie Ie geven.
De katholieken hebben nu reeds dc meer
derheid in de provinciën Westvlaenderen en
Oostvlaenderen, Antwerpen, Namen en Lim
burg, in vyf provinciën op nege.n, en alles
schynl te voorspellen, dat, met dc naestc
kiezingen, Brabant, waer wy, lot op den
dag van heden, minderheid waren, en Lu
xemburg, dat sedert eenigc jaren de libera-
len een voor een acn de deur zet, zich zullen
hy de vyf katholieke provinciën komen voe
gen, zoodanig, dal len minste 7 op 9 pro
vinciën aen ons zullen zyn. Ja zelfs het gaet
zooverre, dal Luik en Henegouwen, dio als
de bolwerken van Itel liberalism aen-
schouwd zyn, ook hel goed voornemen ge-
maekl hebben van hel slavenjuk af te wer
pen, en als katholieke en vrye burgers te
leven en te kiezen.
S)e toekomende nciEcrlacg
der liberalen.
Wy zyn er zeker van, hy het naderen der
aenstaende kiezingen, zullen de liberale dag
bladen schynen in vreugd te zyu en zy zul
len hunne verlichte lezers ophangen dal de
liberale party eene algcineene zegeprael gaet
behalen. Dal is immers hun gewoon liede
ken voor iedere kiezing. Maer dezen keet-
hebben eenige sehryvt-laerljeszich verbrand.
In een der liberale weekbladen ontsnapt hun
dc gewigligste bekentenis Onze kieri/ca-
la staetsmannen walen, zeggen zy, dat de
kunnen omyerre averpen. Zoo. onze libe
ralen bekennen de onmagl hunner party.
Zy zien dat het liberalism door het volk
veracht en verstooten wordt; zy worden ge-
waerdat een groot getal kiezers, din zy in 't
verledene met schoone woorden misleidden,
hunne oogen openen en met schrik de loe-
M A Ti K - ID O N 'B' K T¥.
komst inzien, welke het liberalism der sa
menleving bereidt. Frankryk,Spanje en llalie
geven immers groote lessen....
Ja, veroordeeld is hel liberalism in Belgie:
want alwie regizinniglyk voor liet regt en
de vryhcid is', moet de liberale party verla
ten en heslsyden; zy is immers de party van
dwang, van parlydigheid, van wanorde en
eigeubael. Er zyn liberale bladen zelve, die,
in hunne twisten met andere liberale gazet
ten, rechtuit zeggen dat de doctrinaire libe
ralen maer zoeken meester le zyn voor hun
ne eigen zak. En toen hel ministerie Erére-
Bara in den grond viel, riep de groole
liberale Indépandancc uil: T is eene alge-
meene ontlasting; nu ademt men vry
19c nieuwe Siiezei'8.
Er zullen by de aensiaende kiezingen drol
lige zaken gebeuren. Er zyn eene massa
nieuwe kiezers tot de stembus geroepen.
Een aental burgers die nooit het regt van
kiezer bezeten hebben, zullen dezen keer
het stemregt uitoefenen.
Wat de nieuwe kiezers vooreerst moet
treffen is dat hel liberael ministerie, dat zoo
menige jaren aen het roer geweest is, den
kleenen borger altyd hardnekkig hel stem
regt geweigerd heeft. Te vergeefs deden de
katholieken aen de ministers verstaen dal de
burgers die 10 fr. contributie betalen ook
wel in slaet zyn om deel te nemen aen de
kiezing. De liberalcry antwoordde onveran-
derlyk dat de kleene burgery alle burger-
reglen onweerdig was.
Nauwelyks zyn de katholieke ministers
acn het roer of deze roepen tic kleene bur
gers lot liet stemregt. Die talryke nieuwe
kiezers moeten niet vergelen dat zy aen het
katholiek ministerie te danken hebben van
te kunnen deel nemen acn de kiezing. Had
den zy dit regt door de liberalen moeten
krygen zy zouden er nog lang naer gewacht
hebben, want de liberalen hebben tot het
laetste oogenhlik alles in het werk gesteld
om den kleenen burger te beletten tot de
stembus te naderen.
Nu zal het loch eens aerdig zyn by de
aenstaende kiezingen een liberael zich te
zien aenbiedert by die kleene burgers om
hunne stemmen te gaen vragen. Met den
hoed in de hand en met gebogen hoofde zal
hy hun zeggen
Mynheer, volgens my zyt gy het stem
regt niet weerdig, gy zyt slechts een onwe
tende krapuleuze, dieniet het eerste woord
van de politiek kent, vooral der liberale po
litiek. Men had u ook nooit tot de kiezing
der gemeente- en provinciale raedsheeren
moeten roepen; ik ben beschaemd u, den
hoed in de hand, uwe stem te komen vra
gen. Gy moet my dus hierover dankhaer
wezen, en dewyl de kaiholieken u eerbie
digen, achten, hun vertrouwen in u stellen
en van u eenen kiezer gemaekt hebben, laot
MEN SCHRYFT IN BY
boteiistraet, 60, YPEREN.
en in al de fostkantooren van het ryk
VOOR GEIIEEE HET RAND,
vooraf bèïuèlbaer-
Men schryft niet min in dan voor eon Jaei',
Verschyncnde den Zalurdag van elke week.
De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De reklamen in l Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nununei genomen op hel Bui (.el 13 cent.
De by gé voegde nummers voor Artikel--H< klamen of Aeuk'mdigim/en koffen 2D franken voor 100 afdruksels.
Popehnghe-Y
Dezer dagen bevondt zich de schryver dezer
regelen in eene aenz'enlyke gemeente van het ar-
rondissemcnl hy een der voornaamste ingezetenen.
Men sprak natuerlyk over politiek en de man
vei klaerde, dat hy een goed katholieke was, maer
don pastor van 't dorp afkeurde omdat hy zekere
dingen op den preekstoel al te veel overdreef,
zelfs....
Ln welke dingen dan? was mync vraeg.
O, verschillende...
- Noem maer één enkel geval:
By voorbeeld als hy van dc vrymctselary
spreekt.
Spreekt uw pastor hier, in de gemeente, over
de vrymetselary-francmaijonnery?
Heel dikwyls.
Dat is een bewys dat er hier tusschen uwe
gemeentenaren een slang onder de paling zit.
Wat drommel, peist gy dan!
Of ten minste dat uw pastor dit vermoedt en
in dat geval doet hy zyn pligt.
Misschien houdt hy het er voor, dat zekere
umbtenaer een vrymelselaer, een francmagon is.
Heel goed moge'yk.
Neen, die ambtenaar is een braef man, die
teder Zondag ter kerke gaet met een kcikcboek.
Dat is altyd geen bewys. De Voltairiaen van
tegenwoordig is niet zelden een hypokriet die een
godsdienstig masker aendoct, eerstens om zich in
KIEZINGEN VAN JUNY ONMOGELYK I1ET MINISTERIE
goedegnnsite stellen hy Je brave menschén met
welke hy omgaet, en tweedens om des te beter zyn
doel Ie bereiken in hel linken van propagande, in
het verspreiden zyner leerstelsels.
Neen, 't is een regizinnig man, die veel ver
stand heeft, gqed spreekt, alle overdryving afkeurt
en die de proef op de som levert, dat de vrymetse-
lary, de francmagonnery waervan hy geen deel
maekt, niets anders is dan een liefdadig werk, even
als onze St-Vincentius a Paulo.
Ik verwed schier tien tegen een dat uw
ambtenaar met zyne honigzoete long, wel degolyk
een myner vermomde hypokrieten, ja een frarie-
magon is.
Dal is al te erg!
'T is eene veronderstelling die grond heeft.
Dienzelfden namiddag had de schryver dezer
regelen de gelegenheid om met dien aniblenaer
kennis te maken en experienlia docet, hy zag die
per in dien man dan door het knopsgat van zynen
bruinen paletot, en de pastor had wel ge!yk Zon
dags te preeken van het schurftig scliaop in den
sehaepstal.
Nooit hebben wy een volmaektcr voorbeeld van
den doklrinair gezien als die man en dal hy op
gegeven oogenhlik met truweel en schootsvel tus
schen de kolommen van den tempel slaet, hebben
wy liet regt om te gelooven.
Ziehier zyn welgelykend poilrel:
Zondags na de hoogmis gaet hy in de herberg,
waer de voornaemste van 't dorp byeen zitten en
spreekt er met afgemeten lof over den pastor en liet
sermoen... maer, er is altyd een maer hy, en ach-
Dixmiu
Tiiour
lide-Nieuport, 10-00, 2-33, 8-37.'Nieuport-Dixmude, 7-43I I -36: 4-23.
rout-Ostonde, 3-30, 9-20, 2 00, 8-03. Üstunde-Thoiiroul, 3-00, 9-20, 12-00,0-13.
Comen-eesten Le Touquet Houplines Armentiors, 0-13, 12 03, 3-30, Armeiilieis-IIouplincs Le
loiiqiiel-Wneslen-Comen, 7-33, 2 1)0. 4 40. Comen-Waeslcn 3 40, 9-10. (den Maendag) 0,08.
Waeston-Oomen S ;>09 40,(den Maandag) 0-30.
Kortrv-k-Brugge, 8-10, 10 43, 12-43,(M. 5-13,)C-SS, 9 00. Brugge-Kortryk, 8-30, 12-23, 3-10, 0-40. I
Brugge, Blankenkerghe. Ilc-yst, 7-20. 10 30, 2-40, 7-23, - Iloysl, Blankenherglie, Brugge, 0-03,11- 13,
j-30, Blankenherglie Brugge, 9-to m
Inge munster Deynze, 5-23,9-40,1-30,4-30,8-00.Deynze Ingclmunsler, 7-42,9,tO, 12-05,5-10.
Ingelmunster-Anseghem6-10, 12-35, 8-05. Anseghem-Ingelmunster, 7-43, 2-10, 7-30.
Liclitervelde-Dixiruide-Veurne en Uunkorke, 0-30,9-15, 1-50,7-45. Durtkeike-Veurne-Dixniu-
de en Lichlervelde, 6-45, 10-33. 3-43, 3-00.
Yper nacr Dixmnde, pcerdeposlery 6-00 voorna, herlie-g de Drv Koningen 4 nam.—Dixmude naer Yper.
Messageric Vlindewalle 6-00 voorna. Mcssagerie Demeurisse 2 00 nam.
Yper naer LangUemurck, postkantoor 0-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor
8-45 voorin. 3-35 nam. c
Yper naer Merekem, peerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.—Merckem naer yper, posik. 7 30 voorm. 3 00.
Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.—Meessen naer Yper .postkant. 8-40 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Nieuiokerkepostkant. 0-00 voorm. 12-30 nam—Njeuwkerke naer.Yper, postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Ooslvletcren en Veurne, peerdenpostery 6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herborg dc Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Mcssagerie Deratliée 5-30, voorm. Mcssagerie Demeurisse, 1-00 nam.— Ooslvle
tcren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
ter dit woordeke komt het vergif dat hy met eene
hcimelyke hand uitstrooit
tly spreekt er over de Kerkden Paus, de bis
schoppen, de pastors, de priestersmaer jammer
is alweer dit of dat en op slot van rekening hebben
Kerk, Paus, bisschoppen, pastors en onderpastors
zooveel gebreken, en dat alles is zoo suikerzoet
ingegeven, dat de aenhoorders nadien moeien den
ken: ii dat alles is in de kerk toch niet zooals liet
belloon! En zegt men dit luidop dan zal dc
ambtenaar zelf met een gestreken gezigt antwoorden
ja, maer men moet die dingen niet luidop zeggen
we moeten immers onze geestelyke overheid eer
biedigen...
liet vergif is gestrooid het kwaed isgeduen hui-
clielaer, gy weet hel!
In de familieri, vooral waer vrouwen zyn, het
zelfde stelsel; men geeft dien braven en eerlyken
amblenaer goed te drinken en in weervergelding
strooit de deugniet zyn vergif van kritiek, van on
verschilligheid in zake van reiigie, uit!
De amblenaer kent alle sohandaetljes die in de
liberale dagbladen staen. Hy is liet eens met de
goddelooze Toekomst om de junquamoulsenislen
een woordje lof toe te zwaeijen; hy betreurt diep de
zaken Langrand, hy kan zich niet altyd gftlnkldg
rokc.ien over hol koncilie van Hoornen; onze katho
lieke gazellen zyn te persoonlyk, t6 hatelvk, te
onverdraegznem, enz. enz.
O, de huichelaer, die er meer van langzamerhand
bederft dan men .wel denkt, omdat hy er velen door
zyne zoetsappige tnel acn 't twyfelen brengt.
Wy hebben met dien man gesproken over zyn
geliefkoosd onderwerp, de vrymets.lary en hy kent
al te goed zekere punten, om ons niet te overtuigen
dat hy deel maekte van de bende; hy sprak al te
veel van de tigue d'enseignement, van liet groot
meesterschap van M. Couvreur, om ons niet le doen
denker», dat hy var, lyd tot tyd in de logie, de
kwakzalverycn der Rozen-Kruisen en Kadoschs
gaet bywonen.
En loch wat keurde hy dat alles op zoetsoppigon
loor», onder liet drinken van het glaesje, af; doch tot
altyd met zyn vcnynig maer
Wy hebben den eeidyken vtölf in dc schaapskooi,
toen hy loochende dat de vrymctselary zich met de
politiek bezig hield, getoond en gewezen op de
redevoeringen van Br.-. Bourlard, en den Groo'
Oosten, den 24 Juny 1854, eene redevoering die
Br.-. Verhaegen te Brussel deed nitroepen dal dc
redenaer openlyk zegde, wat iederen vrymelselaer
lang beimelyk dacht.
B.-. Bourlard verklaerde dat de logie zich met
alles moest bezig houden, met de politieke inrigling,
met de burgerlyke inrigling, met de geestelyke
inrigling en van die laetste zegde hy dat men zich
des noods mei geweld VAN DIEN KANKEK moest
ontlasten!!!
Wy hebben den stelregel der logie gebrandmerkt,
die hierin bestaef. van gelyk een wolf in schaeps-
kleeren in de familien le sluipen, om zielen te win
nen en te bederven, en, geloof ons, die geslepen
amblenaer zat twee uren lang op eenen pynhank.die
hy niet haestig vergelen zal; maer toch allyd den
valschen mask, rade m m blyvende.
Voor de eerste mael gaet hy in gezegde gemeente,