van YPEREN en van het ARRONDISSEMENT Zaterdag I I Mei 1872. Zevende Ja er. Nummer 332. ALS JE VOS JE PASSIE PREEKT,,, VANDERGHIM3TE-F0SSÉ, 3 Fr. 5» C. jsei' JTacr. DE PLAKBRIEVEN, ten Bureele van dit Blad gedrukt, betalen slechts ééne inly ring en worden tot den dag der verknoping opg enomen. ~W 'Ma Bi at W F U IE I11 December. ïsc provinciale kicKÏiig. Er zyn kiezers, die de provinciale kiezin gen aenzien a Is eene zae; van kleene aenge- legenlieid. en daerom zonden zy zich weinig of niet bekreunen dat er liberalen of katho lieken gekozen worden. Zulke kiezers vindt men, maer gelukkig- lyk loch niet vele. Het grootere deel, om zoo te zeggen de algemeenheid van de burgers, is met regt overtuigd dat er in de kiezingen voorde provincie, zoowel als in die voor de kamers, groole belangen op het spel zyn, en daeraen is hel te wyten, dat men van nu reeds, 't is te zeggen dry weken vóór de kiezing, langs alle kanten van hel land, in de waelsche provinciëneven als in de vlaemsche, de katholieken ziet de hoofden bveen steken, hunne krachten vereenigen, kandidatén uitkiezen, in een woord, dc mid dels heramen om aen de kwynende party der oproermakers, manifesleerders en geld verkwisters den slag van gratie Ie geven. De katholieken hebben nu reeds dc meer derheid in de provinciën Westvlaenderen en Oostvlaenderen, Antwerpen, Namen en Lim burg, in vyf provinciën op nege.n, en alles schynl te voorspellen, dat, met dc naestc kiezingen, Brabant, waer wy, lot op den dag van heden, minderheid waren, en Lu xemburg, dat sedert eenigc jaren de libera- len een voor een acn de deur zet, zich zullen hy de vyf katholieke provinciën komen voe gen, zoodanig, dal len minste 7 op 9 pro vinciën aen ons zullen zyn. Ja zelfs het gaet zooverre, dal Luik en Henegouwen, dio als de bolwerken van Itel liberalism aen- schouwd zyn, ook hel goed voornemen ge- maekl hebben van hel slavenjuk af te wer pen, en als katholieke en vrye burgers te leven en te kiezen. S)e toekomende nciEcrlacg der liberalen. Wy zyn er zeker van, hy het naderen der aenstaende kiezingen, zullen de liberale dag bladen schynen in vreugd te zyu en zy zul len hunne verlichte lezers ophangen dal de liberale party eene algcineene zegeprael gaet behalen. Dal is immers hun gewoon liede ken voor iedere kiezing. Maer dezen keet- hebben eenige sehryvt-laerljeszich verbrand. In een der liberale weekbladen ontsnapt hun dc gewigligste bekentenis Onze kieri/ca- la staetsmannen walen, zeggen zy, dat de kunnen omyerre averpen. Zoo. onze libe ralen bekennen de onmagl hunner party. Zy zien dat het liberalism door het volk veracht en verstooten wordt; zy worden ge- waerdat een groot getal kiezers, din zy in 't verledene met schoone woorden misleidden, hunne oogen openen en met schrik de loe- M A Ti K - ID O N 'B' K T¥. komst inzien, welke het liberalism der sa menleving bereidt. Frankryk,Spanje en llalie geven immers groote lessen.... Ja, veroordeeld is hel liberalism in Belgie: want alwie regizinniglyk voor liet regt en de vryhcid is', moet de liberale party verla ten en heslsyden; zy is immers de party van dwang, van parlydigheid, van wanorde en eigeubael. Er zyn liberale bladen zelve, die, in hunne twisten met andere liberale gazet ten, rechtuit zeggen dat de doctrinaire libe ralen maer zoeken meester le zyn voor hun ne eigen zak. En toen hel ministerie Erére- Bara in den grond viel, riep de groole liberale Indépandancc uil: T is eene alge- meene ontlasting; nu ademt men vry 19c nieuwe Siiezei'8. Er zullen by de aensiaende kiezingen drol lige zaken gebeuren. Er zyn eene massa nieuwe kiezers tot de stembus geroepen. Een aental burgers die nooit het regt van kiezer bezeten hebben, zullen dezen keer het stemregt uitoefenen. Wat de nieuwe kiezers vooreerst moet treffen is dat hel liberael ministerie, dat zoo menige jaren aen het roer geweest is, den kleenen borger altyd hardnekkig hel stem regt geweigerd heeft. Te vergeefs deden de katholieken aen de ministers verstaen dal de burgers die 10 fr. contributie betalen ook wel in slaet zyn om deel te nemen aen de kiezing. De liberalcry antwoordde onveran- derlyk dat de kleene burgery alle burger- reglen onweerdig was. Nauwelyks zyn de katholieke ministers acn het roer of deze roepen tic kleene bur gers lot liet stemregt. Die talryke nieuwe kiezers moeten niet vergelen dat zy aen het katholiek ministerie te danken hebben van te kunnen deel nemen acn de kiezing. Had den zy dit regt door de liberalen moeten krygen zy zouden er nog lang naer gewacht hebben, want de liberalen hebben tot het laetste oogenhlik alles in het werk gesteld om den kleenen burger te beletten tot de stembus te naderen. Nu zal het loch eens aerdig zyn by de aenstaende kiezingen een liberael zich te zien aenbiedert by die kleene burgers om hunne stemmen te gaen vragen. Met den hoed in de hand en met gebogen hoofde zal hy hun zeggen Mynheer, volgens my zyt gy het stem regt niet weerdig, gy zyt slechts een onwe tende krapuleuze, dieniet het eerste woord van de politiek kent, vooral der liberale po litiek. Men had u ook nooit tot de kiezing der gemeente- en provinciale raedsheeren moeten roepen; ik ben beschaemd u, den hoed in de hand, uwe stem te komen vra gen. Gy moet my dus hierover dankhaer wezen, en dewyl de kaiholieken u eerbie digen, achten, hun vertrouwen in u stellen en van u eenen kiezer gemaekt hebben, laot MEN SCHRYFT IN BY boteiistraet, 60, YPEREN. en in al de fostkantooren van het ryk VOOR GEIIEEE HET RAND, vooraf bèïuèlbaer- Men schryft niet min in dan voor eon Jaei', Verschyncnde den Zalurdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De reklamen in l Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nununei genomen op hel Bui (.el 13 cent. De by gé voegde nummers voor Artikel--H< klamen of Aeuk'mdigim/en koffen 2D franken voor 100 afdruksels. Popehnghe-Y Dezer dagen bevondt zich de schryver dezer regelen in eene aenz'enlyke gemeente van het ar- rondissemcnl hy een der voornaamste ingezetenen. Men sprak natuerlyk over politiek en de man vei klaerde, dat hy een goed katholieke was, maer don pastor van 't dorp afkeurde omdat hy zekere dingen op den preekstoel al te veel overdreef, zelfs.... Ln welke dingen dan? was mync vraeg. O, verschillende... - Noem maer één enkel geval: By voorbeeld als hy van dc vrymctselary spreekt. Spreekt uw pastor hier, in de gemeente, over de vrymetselary-francmaijonnery? Heel dikwyls. Dat is een bewys dat er hier tusschen uwe gemeentenaren een slang onder de paling zit. Wat drommel, peist gy dan! Of ten minste dat uw pastor dit vermoedt en in dat geval doet hy zyn pligt. Misschien houdt hy het er voor, dat zekere umbtenaer een vrymelselaer, een francmagon is. Heel goed moge'yk. Neen, die ambtenaar is een braef man, die teder Zondag ter kerke gaet met een kcikcboek. Dat is altyd geen bewys. De Voltairiaen van tegenwoordig is niet zelden een hypokriet die een godsdienstig masker aendoct, eerstens om zich in KIEZINGEN VAN JUNY ONMOGELYK I1ET MINISTERIE goedegnnsite stellen hy Je brave menschén met welke hy omgaet, en tweedens om des te beter zyn doel Ie bereiken in hel linken van propagande, in het verspreiden zyner leerstelsels. Neen, 't is een regizinnig man, die veel ver stand heeft, gqed spreekt, alle overdryving afkeurt en die de proef op de som levert, dat de vrymetse- lary, de francmagonnery waervan hy geen deel maekt, niets anders is dan een liefdadig werk, even als onze St-Vincentius a Paulo. Ik verwed schier tien tegen een dat uw ambtenaar met zyne honigzoete long, wel degolyk een myner vermomde hypokrieten, ja een frarie- magon is. Dal is al te erg! 'T is eene veronderstelling die grond heeft. Dienzelfden namiddag had de schryver dezer regelen de gelegenheid om met dien aniblenaer kennis te maken en experienlia docet, hy zag die per in dien man dan door het knopsgat van zynen bruinen paletot, en de pastor had wel ge!yk Zon dags te preeken van het schurftig scliaop in den sehaepstal. Nooit hebben wy een volmaektcr voorbeeld van den doklrinair gezien als die man en dal hy op gegeven oogenhlik met truweel en schootsvel tus schen de kolommen van den tempel slaet, hebben wy liet regt om te gelooven. Ziehier zyn welgelykend poilrel: Zondags na de hoogmis gaet hy in de herberg, waer de voornaemste van 't dorp byeen zitten en spreekt er met afgemeten lof over den pastor en liet sermoen... maer, er is altyd een maer hy, en ach- Dixmiu Tiiour lide-Nieuport, 10-00, 2-33, 8-37.'Nieuport-Dixmude, 7-43I I -36: 4-23. rout-Ostonde, 3-30, 9-20, 2 00, 8-03. Üstunde-Thoiiroul, 3-00, 9-20, 12-00,0-13. Comen-eesten Le Touquet Houplines Armentiors, 0-13, 12 03, 3-30, Armeiilieis-IIouplincs Le loiiqiiel-Wneslen-Comen, 7-33, 2 1)0. 4 40. Comen-Waeslcn 3 40, 9-10. (den Maendag) 0,08. Waeston-Oomen S ;>09 40,(den Maandag) 0-30. Kortrv-k-Brugge, 8-10, 10 43, 12-43,(M. 5-13,)C-SS, 9 00. Brugge-Kortryk, 8-30, 12-23, 3-10, 0-40. I Brugge, Blankenkerghe. Ilc-yst, 7-20. 10 30, 2-40, 7-23, - Iloysl, Blankenherglie, Brugge, 0-03,11- 13, j-30, Blankenherglie Brugge, 9-to m Inge munster Deynze, 5-23,9-40,1-30,4-30,8-00.Deynze Ingclmunsler, 7-42,9,tO, 12-05,5-10. Ingelmunster-Anseghem6-10, 12-35, 8-05. Anseghem-Ingelmunster, 7-43, 2-10, 7-30. Liclitervelde-Dixiruide-Veurne en Uunkorke, 0-30,9-15, 1-50,7-45. Durtkeike-Veurne-Dixniu- de en Lichlervelde, 6-45, 10-33. 3-43, 3-00. Yper nacr Dixmnde, pcerdeposlery 6-00 voorna, herlie-g de Drv Koningen 4 nam.—Dixmude naer Yper. Messageric Vlindewalle 6-00 voorna. Mcssagerie Demeurisse 2 00 nam. Yper naer LangUemurck, postkantoor 0-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor 8-45 voorin. 3-35 nam. c Yper naer Merekem, peerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.—Merckem naer yper, posik. 7 30 voorm. 3 00. Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.—Meessen naer Yper .postkant. 8-40 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuiokerkepostkant. 0-00 voorm. 12-30 nam—Njeuwkerke naer.Yper, postkant. 8-30 voorm. 3-00 nam. Yper naer Ooslvletcren en Veurne, peerdenpostery 6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herborg dc Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Mcssagerie Deratliée 5-30, voorm. Mcssagerie Demeurisse, 1-00 nam.— Ooslvle tcren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. ter dit woordeke komt het vergif dat hy met eene hcimelyke hand uitstrooit tly spreekt er over de Kerkden Paus, de bis schoppen, de pastors, de priestersmaer jammer is alweer dit of dat en op slot van rekening hebben Kerk, Paus, bisschoppen, pastors en onderpastors zooveel gebreken, en dat alles is zoo suikerzoet ingegeven, dat de aenhoorders nadien moeien den ken: ii dat alles is in de kerk toch niet zooals liet belloon! En zegt men dit luidop dan zal dc ambtenaar zelf met een gestreken gezigt antwoorden ja, maer men moet die dingen niet luidop zeggen we moeten immers onze geestelyke overheid eer biedigen... liet vergif is gestrooid het kwaed isgeduen hui- clielaer, gy weet hel! In de familieri, vooral waer vrouwen zyn, het zelfde stelsel; men geeft dien braven en eerlyken amblenaer goed te drinken en in weervergelding strooit de deugniet zyn vergif van kritiek, van on verschilligheid in zake van reiigie, uit! De amblenaer kent alle sohandaetljes die in de liberale dagbladen staen. Hy is liet eens met de goddelooze Toekomst om de junquamoulsenislen een woordje lof toe te zwaeijen; hy betreurt diep de zaken Langrand, hy kan zich niet altyd gftlnkldg rokc.ien over hol koncilie van Hoornen; onze katho lieke gazellen zyn te persoonlyk, t6 hatelvk, te onverdraegznem, enz. enz. O, de huichelaer, die er meer van langzamerhand bederft dan men .wel denkt, omdat hy er velen door zyne zoetsappige tnel acn 't twyfelen brengt. Wy hebben met dien man gesproken over zyn geliefkoosd onderwerp, de vrymets.lary en hy kent al te goed zekere punten, om ons niet te overtuigen dat hy deel maekte van de bende; hy sprak al te veel van de tigue d'enseignement, van liet groot meesterschap van M. Couvreur, om ons niet le doen denker», dat hy var, lyd tot tyd in de logie, de kwakzalverycn der Rozen-Kruisen en Kadoschs gaet bywonen. En loch wat keurde hy dat alles op zoetsoppigon loor», onder liet drinken van het glaesje, af; doch tot altyd met zyn vcnynig maer Wy hebben den eeidyken vtölf in dc schaapskooi, toen hy loochende dat de vrymctselary zich met de politiek bezig hield, getoond en gewezen op de redevoeringen van Br.-. Bourlard, en den Groo' Oosten, den 24 Juny 1854, eene redevoering die Br.-. Verhaegen te Brussel deed nitroepen dal dc redenaer openlyk zegde, wat iederen vrymelselaer lang beimelyk dacht. B.-. Bourlard verklaerde dat de logie zich met alles moest bezig houden, met de politieke inrigling, met de burgerlyke inrigling, met de geestelyke inrigling en van die laetste zegde hy dat men zich des noods mei geweld VAN DIEN KANKEK moest ontlasten!!! Wy hebben den stelregel der logie gebrandmerkt, die hierin bestaef. van gelyk een wolf in schaeps- kleeren in de familien le sluipen, om zielen te win nen en te bederven, en, geloof ons, die geslepen amblenaer zat twee uren lang op eenen pynhank.die hy niet haestig vergelen zal; maer toch allyd den valschen mask, rade m m blyvende. Voor de eerste mael gaet hy in gezegde gemeente,

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1