Al do kleene palenten zyn verminderd; De correspondenlie-kacrlen van li centie men voor geheel liet land zyn ingevoerd; De regien op het zont zyn afgeschaft; Wy hebben den afslag Wasseige op de Slaels-yzcrenwegen op kleenen afstand, als ook dengenen op de coupons van gaen en keercn; Al de Slaclsbedienden zyn in stact gesteld hun kiesregl vryelyk uil te oefenen zonder aen iemand te moeten rekening geven; Ten allen kante heeft het ministerie groole en nuttige werken doen uitvoeren; De toestand der werklieden op de Slaets- yzerenwcgen is verbeterd, en de briefdra gers zullen hunnen zoo lasligcn dienst ook beter zien betaeld worden; Het ministerie heeft de lastgelders van 20 fr. kiezers voor de provincie, en degenen van 10 fr. kiezers voor de gemeenteraden gemaekt; Hetgeen misschien nog van velen niet wel is gekend, is: dat i:i de steden gelyk te Ype- ren, waer een agentschap of kantoor der Nationale Bank besta et, men alle sommen die BOVEN DE HONDERD FRANKS beloopen kosteloos kan verzenden naer al de steden van liet land. Dit weldaed is reeds verleend door minister Jacobs. 'T is licst va si /.ieli met genie »rkiexiiig te meeijni. Twee soorten van menschen spreken aldus. De eerste: een volkje dat alleen voor God kent: hel geld-, dat, om er aen te geraken, alles zou slaglolferen: geweten, godsdienst en algemeene best; dat alle laf- en laeghe- den zoude begaen; alle vleijeryen en pluini- strykeryen zoude bezigen, in een woord: D3l zich by ons en l'onzer tyd Aen engel en aen duivel wydt En dal aen allen geest verpand, Zyn keers voor Sant en duivel brandt. Zulk slach van menschen verdient slechts mispryzen en verachting. De tweede zyn onnoozelen en verblinden, die oogen hebben om niet te zien en ooren om niet te ooren, die hun huis moeten zien vlammen en laeijen voor aleer le gelooven dat er vuer beslaet. Ongelukkige menschen! Zy vallen de eerste, slagtoflers hunner ver blindheid, omdat zy de laetsten waren die hel gevaer voorzien hebben en er van den uit slag berekend hadden. Wanneer die twee soorten van menschen in groot getal zich in een land bevinden, wanneer een volk tot dus ver verbasterd is, mag men vrylyk zeggen dat het vry is van alle gecsels: voor omwentelingen of slaverny, voor moorden en branden; immers wal kracht voor wcèr- sland kan men vinden by dezen die noch een- dragt, noch zelfsopolfering bezitten, inzon derheid als het er op acnkomt le worstelen tegen de stoute geslotcne scharen van hel kwaed? Getuige hiervan de schrik- en bloedtoo- neclen die laetst Parys bezoedeld hebben! Wat is de oorzaek dat er zoo vele menschen gekerkerd, gemarteld en gemoord zyn ge weest? Wie heeft er maenden lang liet ge weer- en kanonvuur doen kwellen en don deren, in de stralen van Parys? Waerom is Parys, dat volkryk Parys in een bloedbad en in een vuerbrand herschapen geweest? Omdat God het geslagen had met onver schilligheid of verblindheid. Zy ook dachten alleen aen zich zeiven en bemoeiden zich niet geene politiek; zy ook trokken zich den stryd niet aen die bestond tusschen godsdiensten francmaconsgebroed; zy ook aenzagen als zotten, als baet en eer zuchtige mannen,dezen die moedig werkten om den stroom tegen te houden die hen moest overweldigen, ja zelfs hunne verblind heid ging zoo ver dal zy nog den spotlach op de lippen hadden wanneer de zwangere onweerswolken hen reeds boven hel hoofd hingen. Wat was de uilslag hunner onverschillig heid? Alhoewel tien mannen legen een, alhoe wel voorzien van rykdom of kracht, alhoe wel zy te stryden hadden voor heerd en le ven, hebben zy door een klein getal boos wichten overrompeld, overwonnen en ver pletterd geweest. Zy, honderd duizenden sterk, hebben moeten kruipen onder het slavenjuk. Als weerlooze lammeren zyn zy gekerkerd en vermoord geweest, hunne goe deren zyn ontroofd geweest en hunne huizen en paleizen verbrand. Schrikkelyke les voor de onverschilligen! Waerschouwing die allen uit den gevaerlyken doodlyken slaep zoude moeten opschudden! lüoe scdacn? De belgische logen der vrymelselaers moe ten dezer dagen eene byeenkomsl houden, i len einde algemeene maclregelen voor de aenslaende kiezingen le nomen; en de heve len der vrytnclselary zullen aen al de libe rale association van hel Isnd voorgeschreven worden. Er gael groole werking in de logen der vry metsela ry plaets grypen. De liberalen moeten schandulen ten leste der katholieken kunnen voortbrengen by de aenslaende kic- I zing: de vrymelselary gael zich in gang zetten 0111 er te smeden.... £5e üicKÏBtgeEi. Het tydstip der kiezingen nadert. De aenstaende kiesstryd zal zeker een der be- langrykste zyn die sedert 's lands onafhan kclykheid plaets groep; hoven de helft der Kamerleden die dit jyer aen herkiezing on derworpen zyn, moeten de provinciale ra den en gemeenteraden ganseli vernieuwd worden; in min dan Iwee maenden lyds zul len de kiezers drymael moeien byeenkomen om dezen te benoemen, die zy als weigevers in de Kamer willen zien zetelen, deze aen wien zy de bijzonderste belangen van ieder zyne provincie willen toevertrouw! n en dezen wien zy met de zorg van de placlselyke b langen van ieder yne gemceule willen belasten. Daeruit ziel men genoeg hoe hoogst gewigtige zaek er op 't spel staet, en hoeveel er aen gelegen is dal al de goede burgers, dat al dezen die het ware geluk cn den waren voorspoed van 7 land ter herlc nemen, zich manhaftig vereenigen om in den nakenden stryd de overwinning ie ver zekeren aen mannen, welkers verkleefdheid acn de grondbeginsels van godsdienst, orde, en ware vry beid, lot waerborg die nen van dat geluk cn die wclvacrt. Oorlog dan, in de wettige stembus aen de valsche libera lory;oorlog aen die parly van ontbinding, wanorde en vernie tiging, al waer en onder wat gcdacnle zy zich moge vertoonen. Onder wal masker hare mannen zich ook verbergen mogen, hun lactsle doelwit blyft toch allyd hel zelf de, en al waer zy geraken kunnen, zullen zy liet trachten ten uitvoer le brengen. Trekken wy dan ten slryde, gewapend met katholieke stembriefjes, stryden wy met een- dragt en kloekmoedigheid om in de Kamer, in den gemeenleracd, en om le be ginnen in den provincialen Raed eene katho liekebewarende en grondwettelijke meer derheid le verzekeren, die alleen aen ons geliefde Vaderland zekerheid, orde cn vooruitgang lyin verschaffen. Liberale veraclitelyke ïiandelwys. Alle oogen open. Hel Nieuwsblad heeft hel voorzeid. De yperschc liberalen zyn op toer om stemmen te bedelen voor de kolery. Zy gaen van buis lol huis by de kiezers. Ju, zy zyn zoo stout, onbeschoft en schaemleloos dat zy zelfs by de nieuwe kiezers binnen trekken, die met hunne 20 fr. contributie, kiezers geworden zyn door de katholieken. Wilt gy weten boe een kiesdraver der liberalery deze dagen ontvangen en geain- bachl is geweest? Ziehier wal de nieuwe kiezer hem antwoordde: lieer liberael, 7 is waerachlig hg ons, nieuwe kiezers,niet, dalgg moogt komen!... We/hoe! jaren lang hebben uwe bazen de kleene burgers gefopt en voor den zot ge houden] als de katholieken ons wilden kie zers makenuwe bazen mie ken ons uit voor dommerikken, onwetenden, onweer- dig van kiezers te zyn.... De katholieken, die den kleenen burger ullyd geëerbiedigd en erkend hebben, waren nauioelgks aen 't roer of zij verhieven ons lol de weerdigheid vuil kiezersEn gy vruegl, en gg zuudt willen dut wy voor uwe liberale kopstukken stemmen! Niet te doen, ik stem voor man nen die de rust, de vrede en den vooruitgang behertigenik stem voor mannen die ver kleefd zgn aen Godsdienst en Vaderland ik slem voor de katholieke Igst. Ver- stuel gg dat, kameraedje? De liberale kiesinukelaer liet hel zich geen Iweemael gezeggen,hy trok al stinkend weg. Ypercn, den 13 Mei 1872. Ignhcer de Uitgever van hel Nieuwsblad, Gy zuil my verpliglcn zoo gy belieft de volgende regelen in uw geëerd blad over le nemen. Ik vind daer gnnsch by geval, in zekere plaets, hel nummer der Toekomst van den 5 Mei l.l. waerin ik lees: 1° Dat de Lamolte-schoo! aen dc rogcering moei overguen 2" Dat de regeering niet anders vraegl als eene rekening van bel inkomen; 3° Dal die school door zes meesteressen cn niet meer moet besluerd worden; 3° Dal de regeering slechts begeert verbe teringen in le brengen. Om de zaek der fondaliQ-Lamotte, of anders gezeid, om de inrigting der Lamotle- school wol te verslaeri, moet men dezelve in baren oorsprong beschouwen. Gezeide fondalie waskrachtens uitdruk- kelyken wil der stichtster, en moest allyd wezen eene werkschoot (een atelier), waerin dc arme kinders der slad moesten lecren werken, en waer zv ook, gedurende twee uren daegs, mogten loeren lezen en schry- ven. Van cyferkundc wordt er zelfs niet ge sproken. Dit zynde, ik antwoord aen dc vier acnge haelden der Toekomst. 1" De Lamolte-school, die mei 20 non nen vervuld is, roept dc Toekomst, moei overgaen naer de slndsregeering. Dit is sinds lang door de liberale kolery onzer stad vastgesteld. Al 7 overige wat de Toe. komst schryft is huiclielary, oogverblinding en momniery. De stadliuislieeren, moes ten er bacs spelen over de fondalie, en de nonnen op struct zetten, ziedaer wat uien wil en niets anders!!! Dal dc Eamottcschool aen bel stadsbeslucr moest overgaen is sedert een vyftal jaren uitgeklonken. Toen liet proces hangend was voor den reglbank van Ypercn,vooral eer de zaek gepleit was, de Toekomst bieldtaen 0111 op alle loonen te zingen: Gy Lamotjes, gy zuil hier uw proces wol win nen; maer dc sladliuishccrcn zullen in be roep gaen. en le Gent zult gy verliezen. 'T was dan vooraf vastgesteld, door liet hof van beroep te Gent, de zaek legen de Lamotjes le wyzenen wal meer is de Toekomst was nopens dit besluit onderrigt! De nonnen hebben zich niet kunnen vergissen, hunne veroordeeling was vastgesteld, dal zy haer pakje mochten maken is klaer en duidelyk door de Toe komst voorzeid geweest. De zaek der fondalie Lamolle is thans hangende voor het hof van beroep le Gent, de zaek is reeds gepleit, Meester van Biervliet, advokael (gelyk Meester Verkilde en Meester Soenens liet hier grdaen lu bben) heeft zonneklaer voor liet beroepshof ge toond: dat de beurzenwet (anders gezeid de dievenwet) in zake zelfs niet geldt,en dal hel een onredelykcn, een onmensch- lievenden en ten slotte een onregtveerdi- gen aenslag is die hel vpersohe slausbesiuer op de Lamolte-school doet. Niettemin, 1 het openbaer ministerie, door den mond van j M. Polydoor Dc Paepe, heeft, gclykvormig- lyk aen de voorzegging der Toekomst, ge concludeerd: dal do Lamotle-school aen dc stadsregeering moet overgaen. 2U Moest de Lamotlc school acn de stads regeering overgaen, '1 is dan ten hoogste be- lachelyk van le zeggen: dal dc regeer mg niets unders vraegl als eene rekening van het inkomen. Ten andere, die vracg is \o ko- menilyk vruchteloos.Immers.M. B. is geJu- rende ongeveer 30 jaren kommk-arisder bur- I gcrlykc godshuizen geweest, en lot In t jaer 18GB, is hein alle twee jaren de r kening ov^r- 1 handigd geweest, die hy. geza/ncntlyk niet M.denDekendersiadYpercn,geieckendlie.'ft. i Wal heeft Mynheer B. met al die rekeningen gedaen? Mag zulks rnel geweten zyn? Alsdc Tuckamst zal geantwoord hebben, zal I inen zeggen wat 111 7 jaer 18G7 gebeurd s. i 3° Wal dc zes meesteressen en niet meer bclrcft, lael ons zien: de Lamolie school lelt i thans verre boven de 400 kinders. Ware I er plaets hel getal zou tol boven dc DUO I klimmen. En zes meesteressen en niet meer zullen I 400 kinders hel speldcwerk leereri!En dat schryft men le Yperen!En dat schryft de Toekomst, tolk der Ypersrho liberalery! I Dal schryft een bladjc dal zyne inligun- gen krygl van de mannen der kolery! ifeglzitioig gesproken, men heeft reden om le onderstellen, dal de mannen die zulke oiigerymlheden opgeven, dc bol verliezen. 4° Maer, 7 is nog niet al: de regeering is met a|S9qja||e gevoelens bezield, zy begeert 1 slechts 111 de Lauioitc-werksehool verbclerin- l gen 111 le brengen. Ik zou waerachlig willen weten, hoe M. V.. H.... en consoorlcii hel zouden aenleg- I gen, óm die speldcwerkschool van meer dan f 400 kinders, door zes meesteressen besluerd I le verbeteren.? Waer zal M. Van Heule die betere meeste ressen gaen zoeken, em gezeide vet beterin gen te kunnen inbrengen? Is de Lamolte-school niet alom bekend, om hare byzoudero uitstekende goede spel- dewerkslers? Zyn al de goede meesteressen onzer vryc j scholen, die wy in Ypercn hebben, by de Lamotlen niet geformeerd? Heeft hel Ypcrsch werk niet een europi- i schen naeni, en de volmacktbcid tol welken liet is ge -tegen, is men bet aen dc l aeulioudende studie en werkzaentheid der I Lamotlen niet verschuldigd? Men ziet hel, dal is alternate klap legen den vaek. Wat men wil: is weg met hel Lamottc- kloosler, is weg met de Lamotlc-zusicrs. j Walmen wil: is hel geslicht tccnciuael is in ons dierbaor vaderland en die door die B.ira's mannen zou moeten in liet slyk versmacht warden om aldus hel Vaderland zelve iu den afgrond te doen verzinken. Want weet dit wel, zonder Godsdienst wel te versluen den waren Godsdienst, geen waer vader land. Dit verstael gy. Zoo wat staet er nu te doen? Eenvoudiglyk weg: al de provinciale hoeren (ik spreek macronzo provincie) al de burgmeesters, a| de schepens, al de raadsleden die nog min of meer Bara's gezind zyn af te zetten door dezelve af te kiezen. Maer kan dat zyn? Maer zal dal gaen? Muer 'l zal zyn, maer 't zal gaen als de slapers wakker worden en wakker blyven, als de onver schilligen zich met de goede zake bemoeijen, als de schynheilige médoenders, waer van ik eerlang spre ken zal, van gedrag veranderen. Maer zal er dan geene padde komen in de plaelse van den puid? Als gy oplet, als gy wel de zake onderzoekt als gy wel uwen te kiezen man of mannen trathl le kennen, neen. Kiest geen liberalen huegeriaemd, kiest geen twyllelaers die later misschien nog eens liberael zouden kunnen woiden maer kiest man nen die uw geesteiyk en tydelyk welzyn alleszins behertigen en trachten te bezorgen. I J

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 2