Al do kleene palenten zyn verminderd;
De correspondenlie-kacrlen van li centie
men voor geheel liet land zyn ingevoerd;
De regien op het zont zyn afgeschaft;
Wy hebben den afslag Wasseige op de
Slaels-yzcrenwegen op kleenen afstand, als
ook dengenen op de coupons van gaen en
keercn;
Al de Slaclsbedienden zyn in stact gesteld
hun kiesregl vryelyk uil te oefenen zonder
aen iemand te moeten rekening geven;
Ten allen kante heeft het ministerie groole
en nuttige werken doen uitvoeren;
De toestand der werklieden op de Slaets-
yzerenwcgen is verbeterd, en de briefdra
gers zullen hunnen zoo lasligcn dienst ook
beter zien betaeld worden;
Het ministerie heeft de lastgelders van 20
fr. kiezers voor de provincie, en degenen
van 10 fr. kiezers voor de gemeenteraden
gemaekt;
Hetgeen misschien nog van velen niet wel
is gekend, is: dat i:i de steden gelyk te Ype-
ren, waer een agentschap of kantoor der
Nationale Bank besta et, men alle sommen die
BOVEN DE HONDERD FRANKS beloopen
kosteloos kan verzenden naer al de steden
van liet land. Dit weldaed is reeds verleend
door minister Jacobs.
'T is licst
va si /.ieli met genie
»rkiexiiig te meeijni.
Twee soorten van menschen spreken aldus.
De eerste: een volkje dat alleen voor God
kent: hel geld-, dat, om er aen te geraken,
alles zou slaglolferen: geweten, godsdienst
en algemeene best; dat alle laf- en laeghe-
den zoude begaen; alle vleijeryen en pluini-
strykeryen zoude bezigen, in een woord:
D3l zich by ons en l'onzer tyd
Aen engel en aen duivel wydt
En dal aen allen geest verpand,
Zyn keers voor Sant en duivel brandt.
Zulk slach van menschen verdient slechts
mispryzen en verachting.
De tweede zyn onnoozelen en verblinden,
die oogen hebben om niet te zien en ooren
om niet te ooren, die hun huis moeten zien
vlammen en laeijen voor aleer le gelooven
dat er vuer beslaet. Ongelukkige menschen!
Zy vallen de eerste, slagtoflers hunner ver
blindheid, omdat zy de laetsten waren die hel
gevaer voorzien hebben en er van den uit
slag berekend hadden. Wanneer die twee
soorten van menschen in groot getal zich in
een land bevinden, wanneer een volk tot
dus ver verbasterd is, mag men vrylyk
zeggen dat het vry is van alle gecsels: voor
omwentelingen of slaverny, voor moorden
en branden; immers wal kracht voor wcèr-
sland kan men vinden by dezen die noch een-
dragt, noch zelfsopolfering bezitten, inzon
derheid als het er op acnkomt le worstelen
tegen de stoute geslotcne scharen van hel
kwaed?
Getuige hiervan de schrik- en bloedtoo-
neclen die laetst Parys bezoedeld hebben!
Wat is de oorzaek dat er zoo vele menschen
gekerkerd, gemarteld en gemoord zyn ge
weest? Wie heeft er maenden lang liet ge
weer- en kanonvuur doen kwellen en don
deren, in de stralen van Parys? Waerom is
Parys, dat volkryk Parys in een bloedbad en
in een vuerbrand herschapen geweest?
Omdat God het geslagen had met onver
schilligheid of verblindheid.
Zy ook dachten alleen aen zich zeiven en
bemoeiden zich niet geene politiek; zy ook
trokken zich den stryd niet aen die bestond
tusschen godsdiensten francmaconsgebroed;
zy ook aenzagen als zotten, als baet en eer
zuchtige mannen,dezen die moedig werkten
om den stroom tegen te houden die hen
moest overweldigen, ja zelfs hunne verblind
heid ging zoo ver dal zy nog den spotlach
op de lippen hadden wanneer de zwangere
onweerswolken hen reeds boven hel hoofd
hingen.
Wat was de uilslag hunner onverschillig
heid?
Alhoewel tien mannen legen een, alhoe
wel voorzien van rykdom of kracht, alhoe
wel zy te stryden hadden voor heerd en le
ven, hebben zy door een klein getal boos
wichten overrompeld, overwonnen en ver
pletterd geweest. Zy, honderd duizenden
sterk, hebben moeten kruipen onder het
slavenjuk. Als weerlooze lammeren zyn zy
gekerkerd en vermoord geweest, hunne goe
deren zyn ontroofd geweest en hunne huizen
en paleizen verbrand. Schrikkelyke les voor
de onverschilligen! Waerschouwing die allen
uit den gevaerlyken doodlyken slaep zoude
moeten opschudden!
lüoe scdacn?
De belgische logen der vrymelselaers moe
ten dezer dagen eene byeenkomsl houden,
i len einde algemeene maclregelen voor de
aenslaende kiezingen le nomen; en de heve
len der vrytnclselary zullen aen al de libe
rale association van hel Isnd voorgeschreven
worden. Er gael groole werking in de logen
der vry metsela ry plaets grypen. De liberalen
moeten schandulen ten leste der katholieken
kunnen voortbrengen by de aenslaende kic-
I zing: de vrymelselary gael zich in gang
zetten 0111 er te smeden....
£5e üicKÏBtgeEi.
Het tydstip der kiezingen nadert. De
aenstaende kiesstryd zal zeker een der be-
langrykste zyn die sedert 's lands onafhan
kclykheid plaets groep; hoven de helft der
Kamerleden die dit jyer aen herkiezing on
derworpen zyn, moeten de provinciale ra
den en gemeenteraden ganseli vernieuwd
worden; in min dan Iwee maenden lyds zul
len de kiezers drymael moeien byeenkomen
om dezen te benoemen, die zy als weigevers
in de Kamer willen zien zetelen, deze aen
wien zy de bijzonderste belangen van ieder
zyne provincie willen toevertrouw! n en
dezen wien zy met de zorg van de placlselyke
b langen van ieder yne gemceule willen
belasten. Daeruit ziel men genoeg hoe
hoogst gewigtige zaek er op 't spel staet, en
hoeveel er aen gelegen is dal al de goede
burgers, dat al dezen die het ware geluk cn
den waren voorspoed van 7 land ter herlc
nemen, zich manhaftig vereenigen om in
den nakenden stryd de overwinning ie ver
zekeren aen mannen, welkers verkleefdheid
acn de grondbeginsels van godsdienst,
orde, en ware vry beid, lot waerborg die
nen van dat geluk cn die wclvacrt.
Oorlog dan, in de wettige stembus aen de
valsche libera lory;oorlog aen die parly
van ontbinding, wanorde en vernie
tiging, al waer en onder wat gcdacnle zy
zich moge vertoonen. Onder wal masker
hare mannen zich ook verbergen mogen,
hun lactsle doelwit blyft toch allyd hel zelf
de, en al waer zy geraken kunnen, zullen zy
liet trachten ten uitvoer le brengen.
Trekken wy dan ten slryde, gewapend met
katholieke stembriefjes, stryden wy met een-
dragt en kloekmoedigheid om in de Kamer,
in den gemeenleracd, en om le be
ginnen in den provincialen Raed eene katho
liekebewarende en grondwettelijke meer
derheid le verzekeren, die alleen aen ons
geliefde Vaderland zekerheid, orde cn
vooruitgang lyin verschaffen.
Liberale
veraclitelyke ïiandelwys.
Alle oogen open. Hel Nieuwsblad heeft hel
voorzeid. De yperschc liberalen zyn op toer
om stemmen te bedelen voor de kolery. Zy
gaen van buis lol huis by de kiezers. Ju,
zy zyn zoo stout, onbeschoft en schaemleloos
dat zy zelfs by de nieuwe kiezers binnen
trekken, die met hunne 20 fr. contributie,
kiezers geworden zyn door de katholieken.
Wilt gy weten boe een kiesdraver der
liberalery deze dagen ontvangen en geain-
bachl is geweest? Ziehier wal de nieuwe
kiezer hem antwoordde:
lieer liberael, 7 is waerachlig hg ons,
nieuwe kiezers,niet, dalgg moogt komen!...
We/hoe! jaren lang hebben uwe bazen de
kleene burgers gefopt en voor den zot ge
houden] als de katholieken ons wilden kie
zers makenuwe bazen mie ken ons uit voor
dommerikken, onwetenden, onweer-
dig van kiezers te zyn.... De katholieken,
die den kleenen burger ullyd geëerbiedigd
en erkend hebben, waren nauioelgks aen 't
roer of zij verhieven ons lol de weerdigheid
vuil kiezersEn gy vruegl, en gg zuudt
willen dut wy voor uwe liberale kopstukken
stemmen! Niet te doen, ik stem voor man
nen die de rust, de vrede en den vooruitgang
behertigenik stem voor mannen die ver
kleefd zgn aen Godsdienst en Vaderland
ik slem voor de katholieke Igst. Ver-
stuel gg dat, kameraedje?
De liberale kiesinukelaer liet hel zich geen
Iweemael gezeggen,hy trok al stinkend weg.
Ypercn, den 13 Mei 1872.
Ignhcer de Uitgever van hel Nieuwsblad,
Gy zuil my verpliglcn zoo gy belieft de
volgende regelen in uw geëerd blad over le
nemen.
Ik vind daer gnnsch by geval, in zekere
plaets, hel nummer der Toekomst van den
5 Mei l.l. waerin ik lees:
1° Dat de Lamolte-schoo! aen dc rogcering
moei overguen
2" Dat de regeering niet anders vraegl als
eene rekening van bel inkomen;
3° Dal die school door zes meesteressen cn
niet meer moet besluerd worden;
3° Dal de regeering slechts begeert verbe
teringen in le brengen.
Om de zaek der fondaliQ-Lamotte, of
anders gezeid, om de inrigting der Lamotle-
school wol te verslaeri, moet men dezelve in
baren oorsprong beschouwen.
Gezeide fondalie waskrachtens uitdruk-
kelyken wil der stichtster, en moest allyd
wezen eene werkschoot (een atelier), waerin
dc arme kinders der slad moesten lecren
werken, en waer zv ook, gedurende twee
uren daegs, mogten loeren lezen en schry-
ven. Van cyferkundc wordt er zelfs niet ge
sproken.
Dit zynde, ik antwoord aen dc vier acnge
haelden der Toekomst.
1" De Lamolte-school, die mei 20 non
nen vervuld is, roept dc Toekomst, moei
overgaen naer de slndsregeering. Dit is
sinds lang door de liberale kolery onzer stad
vastgesteld. Al 7 overige wat de Toe.
komst schryft is huiclielary, oogverblinding
en momniery. De stadliuislieeren, moes
ten er bacs spelen over de fondalie, en
de nonnen op struct zetten, ziedaer wat
uien wil en niets anders!!!
Dal dc Eamottcschool aen bel stadsbeslucr
moest overgaen is sedert een vyftal jaren
uitgeklonken. Toen liet proces hangend
was voor den reglbank van Ypercn,vooral
eer de zaek gepleit was, de Toekomst
bieldtaen 0111 op alle loonen te zingen: Gy
Lamotjes, gy zuil hier uw proces wol win
nen; maer dc sladliuishccrcn zullen in be
roep gaen. en le Gent zult gy verliezen.
'T was dan vooraf vastgesteld, door liet
hof van beroep te Gent, de zaek legen de
Lamotjes le wyzenen wal meer is de
Toekomst was nopens dit besluit onderrigt!
De nonnen hebben zich niet kunnen
vergissen, hunne veroordeeling was
vastgesteld, dal zy haer pakje mochten
maken is klaer en duidelyk door de Toe
komst voorzeid geweest.
De zaek der fondalie Lamolle is thans
hangende voor het hof van beroep le Gent,
de zaek is reeds gepleit, Meester van
Biervliet, advokael (gelyk Meester Verkilde
en Meester Soenens liet hier grdaen lu bben)
heeft zonneklaer voor liet beroepshof ge
toond: dat de beurzenwet (anders gezeid de
dievenwet) in zake zelfs niet geldt,en
dal hel een onredelykcn, een onmensch-
lievenden en ten slotte een onregtveerdi-
gen aenslag is die hel vpersohe slausbesiuer
op de Lamolte-school doet. Niettemin, 1
het openbaer ministerie, door den mond van j
M. Polydoor Dc Paepe, heeft, gclykvormig-
lyk aen de voorzegging der Toekomst, ge
concludeerd: dal do Lamotle-school aen dc
stadsregeering moet overgaen.
2U Moest de Lamotlc school acn de stads
regeering overgaen, '1 is dan ten hoogste be-
lachelyk van le zeggen: dal dc regeer mg
niets unders vraegl als eene rekening van
het inkomen. Ten andere, die vracg is \o ko-
menilyk vruchteloos.Immers.M. B. is geJu-
rende ongeveer 30 jaren kommk-arisder bur- I
gcrlykc godshuizen geweest, en lot In t jaer
18GB, is hein alle twee jaren de r kening ov^r- 1
handigd geweest, die hy. geza/ncntlyk niet
M.denDekendersiadYpercn,geieckendlie.'ft. i
Wal heeft Mynheer B. met al die rekeningen
gedaen? Mag zulks rnel geweten zyn?
Alsdc Tuckamst zal geantwoord hebben, zal I
inen zeggen wat 111 7 jaer 18G7 gebeurd s. i
3° Wal dc zes meesteressen en niet meer
bclrcft, lael ons zien: de Lamolie school lelt i
thans verre boven de 400 kinders. Ware I
er plaets hel getal zou tol boven dc DUO I
klimmen.
En zes meesteressen en niet meer zullen I
400 kinders hel speldcwerk leereri!En
dat schryft men le Yperen!En dat schryft
de Toekomst, tolk der Ypersrho liberalery! I
Dal schryft een bladjc dal zyne inligun-
gen krygl van de mannen der kolery!
ifeglzitioig gesproken, men heeft reden
om le onderstellen, dal de mannen die zulke
oiigerymlheden opgeven, dc bol verliezen.
4° Maer, 7 is nog niet al: de regeering is
met a|S9qja||e gevoelens bezield, zy begeert 1
slechts 111 de Lauioitc-werksehool verbclerin- l
gen 111 le brengen.
Ik zou waerachlig willen weten, hoe M.
V.. H.... en consoorlcii hel zouden aenleg- I
gen, óm die speldcwerkschool van meer dan f
400 kinders, door zes meesteressen besluerd I
le verbeteren.?
Waer zal M. Van Heule die betere meeste
ressen gaen zoeken, em gezeide vet beterin
gen te kunnen inbrengen?
Is de Lamolte-school niet alom bekend,
om hare byzoudero uitstekende goede spel-
dewerkslers?
Zyn al de goede meesteressen onzer vryc j
scholen, die wy in Ypercn hebben, by de
Lamotlen niet geformeerd?
Heeft hel Ypcrsch werk niet een europi- i
schen naeni, en de volmacktbcid tol
welken liet is ge -tegen, is men bet aen dc l
aeulioudende studie en werkzaentheid der I
Lamotlen niet verschuldigd?
Men ziet hel, dal is alternate klap legen
den vaek.
Wat men wil: is weg met hel Lamottc-
kloosler, is weg met de Lamotlc-zusicrs. j
Walmen wil: is hel geslicht tccnciuael
is in ons dierbaor vaderland en die door die B.ira's
mannen zou moeten in liet slyk versmacht warden
om aldus hel Vaderland zelve iu den afgrond te
doen verzinken.
Want weet dit wel, zonder Godsdienst wel te
versluen den waren Godsdienst, geen waer vader
land. Dit verstael gy.
Zoo wat staet er nu te doen?
Eenvoudiglyk weg: al de provinciale hoeren (ik
spreek macronzo provincie) al de burgmeesters, a|
de schepens, al de raadsleden die nog min of meer
Bara's gezind zyn af te zetten door dezelve af te
kiezen.
Maer kan dat zyn? Maer zal dal gaen?
Muer 'l zal zyn, maer 't zal gaen als de slapers
wakker worden en wakker blyven, als de onver
schilligen zich met de goede zake bemoeijen, als de
schynheilige médoenders, waer van ik eerlang spre
ken zal, van gedrag veranderen.
Maer zal er dan geene padde komen in de plaelse
van den puid?
Als gy oplet, als gy wel de zake onderzoekt als
gy wel uwen te kiezen man of mannen trathl le
kennen, neen. Kiest geen liberalen huegeriaemd,
kiest geen twyllelaers die later misschien nog eens
liberael zouden kunnen woiden maer kiest man
nen die uw geesteiyk en tydelyk welzyn alleszins
behertigen en trachten te bezorgen.
I J