VAN YPEPnEN
het ARRONDISSEMENT.
EN VAN
Zalmlag 14 Seplombcr IS7l2.
Zevende Jaer. (Nummer
ai a e e e - p o s t e ar.
VAPJDERGHINSTE-FOSSÉ,
.'2 Fr. óO per Jacr.
If Va E It W E E ar. lij" July.
Ypercn, l i September 1872.
Hoe men licht verspreidt.
1" In plaels van tien Sinte-Piclerspenning,
de Nieuwjaergiflen aen den Paos, de Voort
planting van 't Geloof, de kleine Chineeskes.
't is (le liberale schoolpenning die 't edel
hert van den oolyken Baron getroffen, en
alle liberale herten treffen moet cn hunne
beurze openen!!
2" Eene onnoozele fabel over den onder
gang der wereld, voor feuilleton, waer ons
gcloove en de II. Kerke begekt is!
ff0 'T is eene dommigheid van achter pastor
en kapelaen le luisteren, als zv zeggen dat
gy uwe burgerlyke rcgien cn vryhcld moet
gebruiken volgens ons katholiek geloof, als
zv zeggen dal de II. Kerk verbiedt slechte
hoeken en schriften te lezen, als zy u op
wekken om alle slechte gezelschappen, dans
en kwaslparlyen te vlugtenü
4° Bismark is een edel Staeisman, hy jaegt
de Jesuieten builen. Hy alleen verslaet de
belangen van den godsdienst, en Paus, bis
schoppen, priesters, kloosterlingen cn doen
niel anders als kwaed aen de Religie!
5° De kiezing van Poperinghe is uitgeval
len tegen de wil van T volk, zegt de liberale
correspondent; want er wierd in de instal
latie noch getuit, noch getierd!'.En Pro
ven en Poperinghe zyn rotte kicsnesten
omdat de Baron Mnzemnn, en Van Morris
(met permissie), en Boelens builengecyferd
zyn!... De oolykslc mannen van de stroke!
Ouf!
6° De inslcllalie volgens 0. Q. heeft ge-
daen geweest met brooddccling, en dal is
bclachelyk volgens O. Q.ü
Achter dat men zoo iets gelezen heeft, en
nochzynebekomste nieten heeflvan liberalen
hutsepot, moet men een harde mage hebben!
'k peizc ik dal dit vele magen vervollen moet
byzonderlyk van dochters rond de twintig!
licht ge nog gehoord van den Pannekoek-
boer?....
Hoort:
T ging hem een knecht verhuren by den
Pannekoekbocr, 't was een lekkerbek, en't
eerslc dal hy vroeg, was; wal krygt men
l'uwcnl voor eten 's Zondags?
Pannekockeo, zei de Pannekoekbocr!
En 's Maendngs?
Pannekoeken.
En den Dysscndag?
'T overschot van den Zondag cn den
Maendag.
En 's Woensdags?
Om le vernieuwen pannekockcn.
En den Donderdag?
Pannekoeken verwarmd op den rooster.
Eu den Vrydag?
Versche pannekoeken.
En 's Zaterdags?
'T overschot van geheel de weke, ver
warmd.
Bravo, zei de knecht, en hy sloeg met
zynen karihawer dal liet lunderde. Panne
koeken! zei hy by eiken slag, punnekoeken!
Hewel, de liberale kost in hunne gazellen
is altyd pannekoeken, k wd zeggen altyd
hutsepot, deiizelfden hutsepot! verwannen-
den hutsepot! blenden hulsepol! Eu nooit
anders! nooit anders!...
Eu die onnoozele dompelacrs, broodschry-
vers en andere willeu de wereld verlichten!
Hebt compassie, met de knechten! hunne
mane en kan dat met leerenzonder zelve
le verieeren!!!
Leest al de liberale schimpbladjes van t
land, pakt WestvlumingAduei lenlieblad,
en lutiiguanli, en gy en zult er niet anders
in vinden!Dal is ai hun verstand, geheel
hun leven!
Een Protestant cn «Se
Jcsuictcn.
Doctor Laureis-Annibal Fischerduilsehc
stnetsman en protestant, zegt nog by 'l
geen wy over acht dagen van hem gegeven
hebben 'l volgende over dc Jesuieten: 'l
is zyn derde punt:
3) Het Gezelschap van Jesus verscliynl op
nieuw in dezen lyd; licwcl wal een onpar-
tydig man die opmerkzaein is daervnn
noodzakelvk peizen moet hier is bet, zegt
de Protestant. De godsdienstige gevoelens
onder de tegenwoordige volkeren, ver-
mindert op eene tastbare wyze. 'T is daer
de eerste bron en oorsprong van de poli-
tiekc omwentelingen,en van dien geest.van
opsland legen alle gezag, geest dien men
overal ontmoet inden stact.in dc gemeente
cn in de famillie zelve, zegt die Protestant.
'T is dan noodig van do godsdienstige
gevoelens te doen ontwaken en sterker
le maken. Alle werking in dien zin van
waer zy ook kome, moet door dc gouver-
ncmentcn krachtdadig ondersteund zyn
ten ware die gouvernemenlcti zich voor-
stelden dat men do oppcrmagl moet vcr-
Hauwen of zelve gcdcellelyk laten varen,
om 't gezag cn dc rcglcn der koninglyke
stamhuizen le redden, zegt die Protestant.
4)De werking der Jesuieten is een zeer
Om u niet t'overlaslen, lezers^ en om de
Toekomst lyd le laten, wy zullen vandage
daermeè eindigen en die edele en welge-
pei.sde woord n aen ieders overdenking
latenEn als er nog eergcvoelens is by de
onderwyzers van de Toekomst zy zullen
bescliaemd slaen voor hunne eindelooze
bolligheid, en onverstaenbare kwawiljig-
beid.
By acht dagen gaen wy nog eenige pun
tjes geven, van dien Protestant!
Ecu licctjc 't een en 't amice.
'T zond een liberael komen zeggen tegen
u dat Baron Mazeman 300 frank gegeven
heeft voor de schoolpenning, wal zon je
zeggen?... Dal hy altyd voort gevlooid is,
niel waer?... Dal de andere Grootheers van
de liberalen moeten lachen onder duim!...
Tzou, gesupponeerd, een ofGciöelen ma
gister, overlast van verstand zegt Thiers
dat hy bezwykl, statig voorenhouden:
dat de groote steden de meest onderwezen
zynen minst slave van pastors en kape-
laens.... Wal zoudl gy hem zeggen?...
'T is waer dat zy geen slave en zyn van
pastor noch kapelaen; maer ze zyn slave
van wat anders, en verbeesten er versland,
fortuin en gezondheid! Alle dagen 82,000
franken te Brosse krygt dien vlcesehelyken
afgod!... Wat zegt gy van zoo een onder-
wys?
De Poperinghnaredie oolykaerd
meent dal er maer vyf geboden van de H.
Kerke en zyn. 'K geloovedat hy nooit straf
geweest en is in zynen catechismus, anders
hy zou wel weten dal er slaet voornamelijk
of principalgk vyf, en dat dit zeggen wil:
Er zyn der nog ander, maer du zyn dc
byzondersle.
Ja. meer zyn der als vyve, en 't is een ge
bod van dc H. Kerk van geen slechte boeken,
schriften, dagbladeren, enz., te lezen! Dal
is een gebod zoowel als le vasten.
Voor T geen dat liberael stemmen acngaet,
dat valt onder de geboden van de II. Kerke
niel; maer onder de geboden van God, en
onder de wet van de naluer, die verbiedt
van lol kwaed le helpen!.,. Vat-jcT?
De regtzinnnige Provcnacr meent dat
by dc dien is, omdat wy hem de eere gedaen
hebben met zynen onnoozelen prael bezig le
zyn. Ilv is grootclyks mis, 't was om te too-
gen hoe hot men zyn kan cn hoe onbe-
schacmd... Ditgael wel mel't eerste.
De Potyzc gael vcrgecsligd zyn en ja,
ook wel verlicht... Nievers geen meerder
versland of rond dc Potyzc; '1 is al veertig
jaer dat de grootste verlichter van Ypercn
zyse lessen geeft en besproeid met pullebicr.
Als er niet gcbriescht en getierd en
wordt, als T vrouwvolk langs dc strale niet
en rolt van dronkenschap, als men niet en
hoort roepen: A bas dit, Weg met dal!... en
dal de ruilen niet in cn vliegen, als ai de cra-
ptile van stad niet uitgelaten cn is, 'l is een
teeken dal het volk niet mèe en is, zegt do
Poperinghnaer. Maer met eenige sloopen
bier krygt men datlawyl!... Dat is liberale
sponlaneileit, niet waer?
Katholieke en liberale
vooruitgang.
Het is byna niet mogclyk een dagblad der
vryheidhalendc party in de hand te nemen,
zonder er in te lezen dat die party den
vooruitgang (het progres) voorstaet, en dat
dekatholiekeparty den vooruitgang vyaudig
is. Noglhans niets is valscher.
leder katholieke weet dat er over omtrent
6,000 jaren, na den val onzer eerste ouders,
hel menschdoin tot werken is veroordeeld
geweest. Van dan af heeft de mensch altyd
getracht zyn lol le verbeteren, en, door den
vooruitgang, zich de stoffelyke zaken meer
en meer nuttig te maken. In de oogen van
een katholieke is er niets verheveuer, niets
grooter dan den mensch door zyne geest of
zielvermogens het stoffelyke tc zien over
meesteren en onder zynen wil doen buigen.
Maer, waerin de katholieke verschilt van
den ongodsdienstigen liberael, 't is dat, na
hel stoffelyke overmeesterd te hebben, hy
op zyne beurt, zich door bel stoffelyke niet
laet overmeesteren; 't is dat hy zyne zielver
mogens niel laet bocijen door stoffelyke
hertstochten. In een woord, de katholieke
wil met alleenlyk meesier zyn over de
materie, maer hy wil ook meester blvven
van zynen geest en van zyn verstand.
lTaciiiM'lie iSHiiugcii.
Wy vernemen dat het gouvernement het
inzigt heeft weldra eene gewigtige wyziging
voor te stellen aen de wet van I860, op het
middelbaer ondcrwys.
Deze wet maekt het aenleeren der Vlacm-
sche tael in de Waelscbe provinciën niet
verpligt.
Er zou kwestie zyn, in dien staet van za
ken te voorzien.
Wy gelooven dat, indien hel ministerie
gevolg geeft aen zyn ontwerp, dit hy val zal
vinden bv al de volksvertegenwoordigers,
zonder onderscheid van party.
Men zal zich herinneren dat een der Luik-
sche afgeveerdigden, de lieer Muller, in de
Kamer vroeger zegde dat hel Atheneum dier
stad aen den vlaeinschen leergang de plaets
gegeven heeft welke hem toekwam. Dit was
wel eene stellige regtserkenning! Dus. indien
hel gouvernement aen de Kamers den be-
MEN SCIIRYET IN IIY
BOT8HSTRAET, 66, YPEREN.
cn in a' ilc Postkantooren van hut ryk
VOOR GEHEEL HET LAND,
vooraf belaelbaer.
Men schryft niel min in dan vaor ecu Jaer-
Verscliynende den Zaturdug van elke week.
I)e aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. He rekkirnen in 't Nihuwsiii.ad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op liet Bureel I 3 cenl'
De bygevoegde nummers voor Artikels, Ru kin men ol Aenknndigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 3-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,0-20.—Yper-Poperinglie, 0-80,9-03,11-4-3,3-40,6-32;
8-43,9-38.Poperinglie-llazebrouck, 7-13, 12-03, 4 00, 0-32. HnzebroUck-PoperingheA per,8 20
10-20, 4-03, 8 23.
Yper-Uousselaere, 7-33, 12-33, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-33.
Kousselaere-firtfjje, 8-30, 11-19, 1-24, (m. 5,38,) 7-33, (9 35 Lichtervelde Brugge-Zliiussef. 8-30,
(9-27 Lichtervelde.) t2-23, 8-10, ti-40.
Yper Kortryk, 3-40,9 39,11-41,2-35,5 33. Kortryk-Yper, 8-03,10-43,2-30,8 30,8-38.
Comen-Waeslen-Le Touquet llmiplines Armeniiers. 0-10, 8 40, 12-05, 3-20, 9 13, (den Wncnsd. (i-03.)
Armeniiers Houplines-Le Touquct-W'aesten-Comen, 8-08,7-40,10 15,2-00,4-43 (denWncnsd. 7 40)
Comen-Waestcn 0-10, 8-40, 12-08, 3 20 9-13. (den Maend. en Woensd. 0,08.) Waesten-Comen
8-40, 8-13, 10-30, 2-33, 8-20, (den Maend. 0-30, den Woensd. 8-13.)
Kortryk-Brugge, 8-10, 10-43, 12-45, (M. 5-13,) 0-88, (9 00 Liclnerv.) Brugge-Koriryk, 8-30, (9 27
Liclilerv.) 12-28, 8-10, 0-40.
Brugge, Blankenkerghe, Ileysl, 7-20, 9 30, 10-51, 2-40,7-24 express, 8-45. Heyst, BlankenLerglie,
Brugge, 0-08,11-15, 4 10, 3-30, 7-28. Blankenhcrglie Brugge, 0-13 m
Ingclmunster Deynze, 8-28,0-40,1-30,4-30,7-13. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10, 12-08,8-10. 8 20.
lngelmunster-Ansegliem, 0-18, 12-30, 0,13. Ansegliem-lngelmunster, 7-48. 2-10, 8-03.
Lichierveldc-Dixmtide-Veurne en Dunkerke, 0-33, 0-13, 1-80, 7-84. Licluervelde-Dixmude 10 03.
Dunkerke-Veurne-Dixmude en Lichtervelde, 7-00, 10-83, 3-48, 8-10. Pixniude Lichtervelde 7-18.
Dixmude-Nieuport, 10-00, 10,38, 2-33,8-37. (den Zondag 10-00.)Nieuport-Dixmude, 7-48.11-33,
4-28, 0-50. (tien Zondag 9 28
Tliiniroiii-()stende, 3-18, 9-20, 11-48, 2 00, 8-05. (den Zondag 10 13.) Ostende-Thouroul, 8-00, 9-22
12-00, 4 40, 0-18. (den Zondag 9-JS.)
^1 per n
Mess
Yper i)
8-45
Yper n
Yper n
Yper n;
3-00
Yper n
V
teren
aer Dtxntudr, peerdeposlory 0-00 voorm. herherg de Dry Koningen 4 nain.Dixmude naer Yper.
mgi-rie Vandew dlc 0-00 voorm. Messagerie Demanrisse 2-00 nam.
ler Langhemarck, postkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarek naer Yper, postkantoor
voorm. 3-38 nam.
aer Mcrckem, peerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.—Merckem naer Yper, poslk. 7 30 voorm. 3 00.
tor Moesson, postkantoor 12-30, 5-43 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-45 voorm. 3-20 nam.
ïcr A'ieutthterA'e.posikant. 0-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerku naer Yper,postkant. 8-30 voorm.
nam
ler Ooslvleleren cn Veurne, peerdcnposlery 0 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam.
eurne naer Yper, Messagerie Deraihée 5-30, voorm. Messagerie Demourisse, f-00 nam.Oostvle-
naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
GESCHIKT MIDDEL OM HET GODSDIENSTIG GEVOELEN
WAKKER TE MAKEN, ZCgt (lie PfOlOStanl.