VAN YPEPvEN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
Zaterdag fc2 November 1872.
Zevende Jaer. Nummer 357.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
:t Fr. 50 C. i»er J«t r.
YZEll W E E IV. October.
MAE LK-P O S T E i\.
Yperen, den-2 November 1872.
Blcmleii Hutsepot.
1° Eerste artikel logen de Jesuietcn en tot
lof van den protestant Bismark.
2° Een feuilleton item tegen de Jesuielen,
waerin gezeid wordt dal zv leeren dat stelen
geen zonde is.
3" llcm kale excusiën om te zoggen dat 'I
liberael bladje niet on wil redeneeren mot
ons: en nog een blasphemie, en een ket-
tery.
4" Eone historie van oen Paslor-kinder-
moordor. gebeurd in Pruisen Silesie. Zoekt
maor of 'l waer is.
Eone schandalige historie om te ver
nieuwen.
G" Een correspondentie uil Passchendaele.
7° Nog een schandalige historie met blas
phemie van O. Q. uit Poperinghe. En nog
wat filosofie en een flauwe kout uit
Wervick!
Er zyn onder de lezeressen van 't Nieuws
b/ud, die zoo een walg en afkeer gevoelen
van de schandalige Toekomstdat zy 't
Nieuwsblad niet meer en lezen omdat hel
altyd van de Toekomst spreekt.
Dat gevoelen on verwondert ons geens
zins. leder herle die genogendheid en eer
bied voor zynon godsdienst hooftdie de II.
Kerke als goeslelvke Moeder bemint, die
deugd en eerhaerheid pryst en aengekleefd
is, moet, naletirlyker wyzedat eerloos
schrifljen haten en verwyzen, en onder zyn
oogen niet herden; ja, de name zelve moet
het kwetsen en doen walgen.
De sellry vers van Y Nieuwsblad hebben
meer als eens gezeid hoe pynelyk en lastig
het hun viel de slordigheden, de blasphe-
miën, de laster en de leugens, a li yd de zelf
de, allvd vernieuwd, te moeten doorloopen
en te doorlezen, en erger nog, er mede bezig
te moeten zyn. En 'k zeg hel nog eenmael
dat het ons 't herte afsteekt hoven al dat be-
denkelyk is.
De 7 n°» hierboven geven nog een keer
een gedacht hoe afschuwelyk het is en hoe
walgclyk! Maer, gelyk 't Nicuwsblcd ook
n°g gezeid heeft, 't is voor ons eene pligt
lastig en legcnstekend, maer onze eerste
pligt is van. als publieke vyanden van
Cods Kerke en van ons Geloof de lucht ver
pesten, en zoo doodelykc ziekten in dc zielen
teweegbrengen, die lucht te zuiveren,
en sterkwater teslrooijcn oin die ziekten af
tekeeren.
'T is meest daerom dat 't Nieuwsblad ge
sticht wierd, en 't spyI ons grootelyks van
niet alle onze lezers te kunnen voldoen met
van de 'Torkomst te zwygen.
Nogthans voor zooveel het in onze magt
is en dat er plaetse is; zullen wy in 't korte,
iels derby voegen die aengennmer en heler
moet aenslaen, aen eeiiyke herten.
"Wie kenl er Bismark.
Een correspondent van de Worldgazette
van New Yorkgeeft den 24 Oegsl laetst
eenige byzunderheden over Bismark, die hy
met eigene oogen gezien had, en met eigen
ooren gehoord van een groole personnngie,
die met Bismark den nacht had doorgebragt
te Vurzin.
Alzoo luidt de Correspondentie:
Prins von Bismark, schryft hy, geefi hem
over aen den drank; hy is byzuiiderlyk lief
hebber van champgne.
Hy is door de slaeploosheid gckwollen,
en in plaetse van kalmte le zoeken, brengt
hy zyne nachten over te Varzin in drink
speel- en muziekpartyen; hy en legt hein
maer le bedde als 'l nuchleti wordt, als
zyne lidmaten uitgeput zyn van vermoeid-
beid, en dat hy hoopt eenige rust te ge-
nieten van een lastig en onrustig slapen.
Bemint hy 't vennaek aen tafel, 't
verzet in spel en muziek, hy en is ook
«geen vyand van, somwylen politieke ge-
sprekken en de kweslien van den dag aen
te gaen. Hy en is niet dief van die ge-
sprekken, en niet gram dat ze publiek
worden en legt nooit de stilzwygendheid
op. Dit komt in zyn plan, en dikwyls I
spreekt hy om zyn aenhoorders te ver-
dooien en zegt geheel anders als dat hy
pcisl.
Dat is nu de man die de Jesuielen ver
volgt, en die zoo geprezen is van onze libe
rale bladen, en namelyk van onze Toe
komst!
Die Amerikaner geeft daerna, wat hy
gehoord heeft, en ziet hier wal Bismark lot
hein zelve zei:
Ik wil u een groot geheim betrouwen.
De woeling tegen de katholieke Kerke
heeft slim uitgevoerd geweest. 'T is een
politieke trek. Al hetgeen men zegt van de
h gevaren waeraen de II. Kerk den staet
blootstelt, is een ai, te klaerblykende uit-
Zeggen, gaet Bismark voort, zeggen
dat de katholieken ons schrik acnjagen,
achter onzen wonderbaren uitslag, ons,
die ze niet vreesden als wy een klein ko-
ningryk waren, 't is te verre de onnoozel-
heid en de chauvinisme brengen. Maert
heeft belang voor o/ts van onder ons volk
den oorlog le b/uztpi tegen een vyand
een uitvkrzikrde of een wezentlyke! T was
een van de geheime middels van Napoleon.
De volken zyn gemakkelyk om bedriegen,
eu zy randen den prooi aen dien wy hun
werpen.
Die oorlog is 'l verzet van 't volk, en wy
kunnen zoo gerust voortdoen, enz....
Dal is Bismark!... En dat is de Toekomst
en dat zyn hare handlangers en de dwinge
landen van Yperen!
'T is walgelyk, 't is afgryzelyk, 't is droe
vig!
Voor «lie ItuHiolick wil zyn.
Die katholiek wil zyn, moet de wetten
van de II. Kerk onderhouden.
'T is een wel van de II. Kerk dat niemand
zonder oorlof of dispensie en mag slechte
boeken lezen.
Dus, die slechte boeken leest, overtreedt
een gebod van do II. Kerk, en hy en kan
geen ontslag hekomen en in de Kerk blyven,
zonder daeraen te verzaken. Dal isklaer....
Als hy le biechten gaet en absolutie krygl,
niets verzakende, 't en is geen absolutie, 't
is gestolen!
Zyn gerekend als slechte boeken, de ga
zetten die aengewezen zyn van onze Bis
schoppen als scliryvende legen geloof en
zeden.
Dus, die zulke gazellen leest is in 'l zelfde
geval van die slechte boeken leest. Verzaekt
hy niet, geen absolutie meugelyk, noch l'aus
noch Bisschop, noch Pater »n kan ze hem
geven. Dat is waer en klaer.
Iloe gaet hel dan, dal eene wet zoo klaer,
zoo duideiyk, zoo gemakkelyk om vatten,
zoo dikwyls overtreden wordi, op alle slach
van plaetsen, in alle slach van huizen, door
alle slach van persoonen.
Als men iemand weet die zynen Paschcn
nieten houdt, men zegt: 't is een Geus, hy
en onderhoudt de geboden van de H. Kerk
niet,
Als men iemand kent, die vleesch eet den
Vrydag, men zegt: 'l is een verken, hy en
kent geen verschil tiissehen do dagen, en hy
overtreedt de geboden der II. Kerke.
Als men iemand ziel die 's Zondags naer
kerke noch kluize en gaet, men zegt: 't is
een goddelooze omdat hy 'l gebod der II.
Kerk overtreedt.
En slechte boeken, slechte gazelten, men
leest dat en men bewaert dat, en men lact
dat lezen van dochters en zoons, ert men is
gerust. 'T is onverstaenbaer.
De wel is zoo klaer!
'T eu is geen reden om er geen rekening
van le houden; indien men goede reden
heeft, men moei dispentie vragen.
Dal is de waerheid. En gy gaet toch
niet luisteren naer icvers een grootmakertje,
of een voltairientje of in een woord, een
oolyk nieweerdje, die alles kent, op alles
blageert, alles blameert, overal;paradeert,
en niet goed en vindt tenzy zyn eigen. 'T en
is toch dat ventje niet zeker die u zal dispen-
teeren en u moet leeren leven.
Gy gaet ook niet horken achter dieschand-
bladen, die al wat slecht is goedvinden, al
dat goed is, slecht, die al wal er in de II.
Kerke is mispryzen, en blasphemeeren, en
al dal er tegen is, lofpryzen en verheffen
'I en zyn toch deze niet, die u gaen dispen
seeren, en de regel moeien zyn Yan uw
leven.
Hewel, als 't zoo is, schuwt de slechte
lezingen verzoekt eracn, beslrydt ze, als ge
katholiek wilt zyn.
En zegt nooit, 't en doel my geen kwaed,
't en is maer daerom en daerom; want:
'T is een gebod van de H. Kerk, en 't is
daermee uit; en ik voor my 'k cn zou nooit
geen een in myn hand willen nemen zonder
permissie of dispensie.
Om de Toekomst le lezen, heb ik dispensie
gevraegd cn gekregen, en 'k moet ze alle
vyfjaren vernieuwen.
En dal is om katholiek te zyn!
Feu licclji' 't eene en 'i ander.
Een Pater Franciskaen heeft, op den trein
van Lokcren naer Geul, gehoond, bespot, be
schimpt, bevlockt geweest van vyf doctri
naire Lokerenuers. Al wat hun slordig hert
in had van beesteklap, godsin,steringe en
vuiligheid, hebben zy op liet kleed van den
Pater geworpen, op het kleed, zeg ik, want
geen een den Pater kende.... O voorslaen-
ders der zeden!
De Rnedsheer van hel Beroepshof van
Brussel, die 'l verslag van hel proces van M.
Nolhomb en Henry moest maken, beeft ge
zeid dat al dc brieven van Pater Lahousse
met de zoons van Langrand geen betrek
hadden mei de zake, en dat hy ze van kant
liet; en 't Hof was van zyn gedacht.
Wat zegt gy nu van de regterlyke kennis
sen van dien subsliiul, of van zyne onparlv-
digheid, hy die zoo lang Pater Lahousse
ondervroeg en plagen wilde, en die, in
MEN SCHRYFT IN IIY
BOTERSTUAET, 66, YPEREN.
en in al de Postkantooren van het ryk
NIEUWSBLAD
VOOR GEIIKKI. HET LAND,
vooraf betaelbaer.
Men schryft niet min in dan voor een Jaer.
Vei'schynendc den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van IS centiemen den regel. Do reklamen in 't Nieuwsblad betdien 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Bureel 13 cent.
De bygovoegdc nummers voor Artikels, Reklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 3-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.— Yper Poperinglie, 6-30,9-03,11-43,3-40,6-32.
8-43,9-38.Poperinghe-Ilazebrouck, 7-13, 12-03, 4 00, 6-32. Uazebrouck-Poperingho-Yper,8-20
10-20, 4-05, 8-25.
Yper-Bousselaere, 7-33, 12-33, 6-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-30.
Rousselaere-lirugge, 8-30, 11-19, 1-24, (ni. 5,55,) 7-33, (9 55 Lichtervelde Lichtervelde-77iouroul,
4-50 m. Brugge-8-30, 12-23, 5-10, 6-40. Lichlervelde-ACoNr^A*, 5-35 m. Thourout,
Lichlervclde11-30.
Yper Kortryk, 5-40,9 39,11-41,2-35,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-3G,3 30,8-33.
Cornell-Waeslen-Lo Touquel-Houplines-Armentiers, 6-10, 12-05, 3-20, (den Woensd. 8-40 m. 0-08,
s.) Armentiers - Houplines - Le Touquet -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-43, (denWoensd. 10-tö
m. 7-40 s.) Comen-Waeslen 8-40, 9-15. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 5-40, 10-30, (den
Maend. 6-30.)
Kortryk-Brugge, 8-10,10-45,12-45, (M.5-15,)6-55,(9 00 Licht.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-25,3-10,6-40.
Brugge, Blnnkenkerghe, Heyst, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-51 m. Heyst, Blanken-
berghe, Brugge, 6-05, 11-15, 5-30, Blankenberghe Brugge, 9-15 m.
Ingelm. Dcynze, 5-25,9-46,1-50,4-50.Ingelmunsler- l'hielt, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10,
12-05,15-10. Thielt-Ingelmunster, 8-43.
Ingelmunster-Anseghem, 6-15, 12-30, 6,13. Anseghem-lngelmunster, 7-45, 2-10, 8-05.
Lichtervclde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-13, 1-50, 7-54. Dunkerke-Veurnc-Dixniud
en Lichtervelde, 7-00, 10-35, 3-45, 5-10.
Dixmude-Nieuport, 10-00, 2-85, 8-37. Nicuport-Dixmude, 7-48. 11-38,4-25.
Thourout-Oslende, 3-15, 9-20, 2-00, 8-05. Ostende-Thoüroul, 8-00, 10 10, 12-00, 6-13.
Yper naer Dixmudepecrdepostcry 6-00 voorm. herlicrg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Yper.
Messagcrie Vandewalle 0-00 voorm. Messagcric Demeurisse 2-00 nam.
Yptr naer Langltemarck, postkantoor 6-00 voorin. 12-30 nam. Longhemarck naer Yper, postkantoor
8-45 voorm. 3-35 nam.
Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckcm naer Yper, poslk. 7 30 voorm. 3-00.
Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 8-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-48 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Nieuiokerke,postkant. 0-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer l'per,poslkanl. 8-30 voorin.
3-00 nam.
Yper naer Ooslvleteren en Veurne, peerdenposlery6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herbergde Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Nlessagerie Derathée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Ooslvie-
teren naer Y'per, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
ZINNIGHEID.
De Staet en de Kerke hebben lange in
vrede en zelve in nauw verbond met mal-
KANDER GEITEED, EN ZIE! AL MET EENS VINDT
MEN DAT DE EENE VAN' DIE MAGTEN DE ANDERE
WIL INPALMEN. Al.S DE GEZONDE REDEN NIET
GELUKKEN KAN, MEN MOET SOMWYLEN ZYN TOE-
VLUGT NEMEN TOT HET UITZINNIGE!