VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
ONZE LIEVE VROUWE
Zaterdag 9 November 1872.
Zevende Jaer. Nummer 358.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
:t Fr. SO C'. per Jaer.
1 'Sa E l& E U E Hf. 1 October.
Yperen, 9 November 1872.
Overschot van (laniickockcii!
1° Eene fyne aniwoorde aen [Nieuws
blad: 't en is geen waer wal 'l Nieuwsblad
zegt van Waeslcn! is een: 't en is niet wel
van 'l Nieuwsblad, de brutale afstelling
kwaed te keuren van vier sladsbeainblen te
Antwerpen; 't eri is ook niet wel de Toe
komst te berispen, omdat zy de Sl-I'ielers-
penning, de II. Kindsheid, den Paus aen-
randl!
2" Een goedkeuring van al tleproteslant-
schc Bistnarks, de Carterels en al de kerk-
vervolgers, die in Duilscliland en Zwitser
land bisschoppen en jcsuielen vervolgen!
3° Een feuilleton getrokken uit een vol
ta riaenseh werk over theologie! waer zy
bewyzen wil dal de jesuielcn de dieven
helpen en verschoonenü
4° Een groote kolomme fyne druk om
met ondervragingsleekens, den drukker wit
te wasschen. (Asinus asinum fricall De
eene streelt en vryftden anderen!)
5° Vuil slordige wroeting van 0. Q. van
Poperinghe. (Hy is gebekt om te wroeten.)
G° Eenige reken filosophie die sluiten lyk
een vinger in een mulse! item van Poperin
ghe. En eindelyk een deftige politiehater
van Passchendacle! die niet en kan herden,
dat men niet drinken en mag gehcele
nachten!..
VAN LOURDES.
Dat is nog eens den inhoud van 't geen
wy Toekomst beelcn. Omdat wy dat
panni kpeken tyleien, de korte keer en
moet dal op haer niet nemen: 't is voor alle
dochters die zulke pannekoeken inslokken;
omdat zy zouden weten wat er in zit, en
zien hoe gevarelyk zy zyn voor flauwe
magen, en hoe ze walg verwekken byge-
zonde.
'T en is maer ééne gelykenis lusschen den
korten keer en de Toekomst, 't is dal zy alle
twee hunne pannekoeken, ondereen schor-
temantel of rok, duiken en l'huis dragen.
En daerop en hadden wy nooit gepcisd,
ware 'l niet dal men zegt, Ie korte keer, dat
liet nog allyd ulleene op de dochter is van
rondde twintig. Neen 'ten is daer niet van,
'l is op al de Toekomste lezers en lezeres
sen'...
lie Waerlieiri!
Edel woord! verheven woord!... Weinig
verstaen, meer geschuwd, dikwyls versloo-
ten, en meer nog in 't lierle verdoofd!
Als men de liberalen bcstudeerl en najaegt
in hunne werken en doenwyze, men vindt
er anders niet als 'l bestryden, verbergen en
verdooven van de edele waerheid!...
Zy liggen eerst van al en meest van al in
stryd in hun eigen: de waerheid is een
wreede vyand^ voor een herte dal er be
nauwd van is. Ean vyand, die nooit geen
ruste en laet,die nooit verslegen is, diesom-
wylen wykt, maer allyd even sterk en even
lastig dat herie opkomt!
Howel, geheel T inwendig leven van een
lihcracl is oorlog met de waerheid, hy ziel
overal de waerheid uitschynen, en die waer
heid veroordeelt hem: die waerheid knaegt
zyn arm lierle, die waerheid tergt hem en
doel hem heven.
'T en kan niet zyn dal hy ze verwyderd
of verjaegd voor allyd.... Vollaire. die libe-
rael was, heeft dien stryd gevoeld, meer of
een ander nog; zeker omdii hy meest tegen
de waerheid gewrocht heeft. Daerorn heeft
waerheid zyne laelsle oogenhlikken zoo
schrikkelyk gemaekt.... Hoe stond hy te
sidderen en te beven, hoe stoof hy in woede
op, en hoe huilde en tierde hy, als de na
derende dood met de waerheid hand aen
hand voor hem kwam.
Wal er met Voltaire gebeurde, gebeurt
nog alle dagen met de liberalen van alle
kleur eu van alle futsoen.
En nietlegenslaende dal het alle dagen
gebeurt, de liberael gaet voort met de
waerheid zyne vyandin te maken, en zyn
eigen een roede van de waerheid le maken:
Hy leest sleehle'en valsche boeken, om de
waerbeid le overmeesteren cn in zyn eigen
herlc le dooden... Maer een oogenblik stilte,
een oogenblik herlzeer, een oogenblik be
nauwdheid en ze staet daer wcere, die
waerheid!
Hy leest slechte gazetten legen God en
Paus en kerke, cn de waerheid laet hem een
weinig in ruste zyne berisping bereiden...
Maer een mirakel van Salelle, een mirakel
van Lourdes, een Louise Lateau brengt hem
weere de waerheid dringend voor oogen
Hy hoort conferentien, cn klakt en roept
en huilt, en vivat dit en vivat dat... en de
waerheid wykt hein een weinig.... Maer
wéere in zvn huis, en 't huilen van den
wind, of 't schilleren van den bliksem, of 't
brommen van den donder, doet hem wèere
voor de waerheid heven!
Hy geeft zyn herte lucht en laet liet over
aen al zyne buitensporige lusten... en de
waerheid hlyfl een wyle weg,... om met de
ziektenen ongemakken, vruchten vaneen
baldadig leven, haer dreigender en
pynelyker le doen voelen!
Hy leest historiën van slordige dingen,
van broeders, en palcrs en nonnen... cn nog
een keer de waerheid gaet achteruit... maer
om geweldiger zyn lierle te tergen als hy
ievers een vriend komt le verliezen!
Wat hy doel of niet, hy heeft allyd mo
menten, lyk l'ilulus, dat hy gekwoilen en
MEN SCIIRYFT IN BY
BOTERSTHAËT, GO, YPEREN,
en in al de Postkantooien van liet ryk
NIEUWSBLAD
VOOR GEHEEL HET LAND,
vooraf belaethacr.
Men schi'yft niet min in dan voor een Jaer.
Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkohdiginsprys in van 18 centjemen den regol. Do feklatnen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Ëbn nummer genomen op liet Bureel 115 cent.
De hygovoegae nummers voor Artikels, Keklamon of Aankondigingen kosten '20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinglie-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-15,8-13,9-29.—Yper-Poperinghe, 0-G0,9-OtJ11-15,3-40,0-32.
8-45,9-38.Poperinghe-llazebrouck, 7-13, 12-05, 4 00, 0-52. lIazebrouck-Poperinglie-Yper,8 20
10-20, 4-05, 8-25.
Yper-Kousselaere, 7-53, 12-33, 0-40. Rousselaore-Yper, 9-30, 1-40, 7-50.
Kousselaere-/>V«f/</e, 8-30, 11-19, 1-24, (m. 5,55,) 7-33, (9 55 Lichtervelde Lichtervelde-Thourout,
4-50 m. Brugge-Roussef. 8-30, 12-25, 5-10, 0-40. l.iclitervelde-A'ortn/A", 5-35 m. Thourout,
Lichtervelde, 11-50.
Yper Kortryk, 5-40,9 39,11-41,2-35,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-30,3 30,8-35.
Comen-Waesten-Le Touquel Ilouplines Armeniiers, 0-10, 12-05, 3-20, (den Woensd. 8 40 m. 6-08,
s.) Armeniiers - Ilouplines - Le Touquel -Wae.sten -Comen, 7-40, 2-00, 4-45, (denWoensd. 10-15
m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-15. (den Maend. 6,08.) Waesten-Comen 5-40, 10-50, (den
Maend. 6-30.)
Kortryk-Brugge,8-10,10-45,12-45,(M.5-15,)Ü-53,(9 00Licht.)—Brugge-Korlryk,8-30,12-25,3-10,6-40.
Brugge, Blankenkerglic, Heysl, 7-20, 2 40,7-24. - Brugge-Blankerberglie, 10-31 m. llevsi, Blanken-
berglie, Brugge, (i-()5, 11-15, 5-30, Blankenberglm Brugge, 9-15 m.
Ingelni. Deynze, 5-25,9-46,1-30,4-90.—lngelmunster-1'hielt, 8-00. Deynze Ingelmunsler, 7-42,9,10,
12-03,15-10. Tliielt-Ingelmunster, 8-43.
lngelmunster-Anseghem, 6-15, 12-30, 6,15. Anseghem-lngelmunster, 7-45, 2-10, 8-05.
Lichterveldü-Dixmude-Yeurpe en Dunkerkc, 0-35, 9-15, 1-30,7-34.
bichtervelde, 7-00, tü-33, 3-43, 3-10.
Duiikcrke-Veurne-Dixmud0
Dixiniide-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuporl-Dixmtide, 7-45. I I-35, 4-23.
Thourout-Ostende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-05. Oslende-Tliouroul, 8 00, 10 10, 12-00, 6-18.
M A E li E - B» O S 'B'
Yper naer Dtxmude, peerdeposlery 0-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam. Diximide mier Yper.
Mcssagurie Yandewalle ü-OU'voorm. Messagerie Demeurisse 2 00 nam.
Yper naer Lanyhemarck. postkantoor 0-00 voorin. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor
8-43 voorin. 3-35 nam.
Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckcm naer Yper, postk. 7 30 voorin. 3 00.
\per naer Meessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.Meessen naer Y-per,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Nieuwkerke,postkant. 0-00 voorin. 12-30 nam.Nieuwkcrke naer Yper,postkant. 8-30 voorm.
O OA
Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenpostery 0 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herbergde Zon 2 na
Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 3-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oosiv
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
De menschcn beminnen tocli wat groot en mngtig
is, en eigentlyk, dal is schoon: 't gerucht van den
waterval van Niagara, eene cindelooze zee van zand
of water, dry honderd klokken die luiden, een
half miljoen menschen die geschaerd staen of met
geestdrift zingen, en wy heeten dit dagelyks 't ver
hevene.
Over eenige dagen geschiedde ook iets reuzach-
tigs: 't was een stroom die vaerde naer Lourdes,
on'zaggolyke stroom van menschen die gelooven,
hopen en bidden, in dat Frankryk waer niemand
veel meer hoopt, omdat men de gewoonte niet meer
heeft van Ic gelooven en le bidden. 'T was een
bedevaert naer Lourdes, en wy zullen eens zeggen
wat daer geschiedde, hy Onze Lieve Vrouwe van
Lourdes, wier geschiedenis in eenige woorden de
volgende is:
In 1858, leefde er in hel stedeke van Lourdes
een arme daghuerman, Franciscus Souhirons; hy had
vier kinderen, wrocht nu op liet land, dan inde
stee, en won alzoo dacromtrent genoeg om zyn
huisgezin le beletten van honger te sterven. 11 y
bewoonde een kamertje in het onderverdiep, waer
zon en licht moeijclyk ingcraekten.
Zyn oudste kind was Bernadelte, een dochtertje
van 14 jaren, verkrompen, onwetend en eenvoudig;
het kende God, bad en was verliefd op zynen roo-
zenkrans.'T overige, het kende er niets van, maer
hel kwaed, dat kende 't ook niet. 'T was een zui
ver zieltje, reglschapen, zachtacrdig en ininzaem,
nooit gram als men hel tegcnkantle, en als hem alles
ontbrak, verduldig, moedig en ondergeven. Ook
glinsterde de deugd op het wezen van dat kind,
onderdanig aen zvne ouders, rein als een perel, en
zoo sleet het met zyn huisgezin een leven gekend
van God alleen.
Den II February 1858, ging liet met zyn zuster
tje en een ander meisje van 'l gebeurte houtgaen
rapen langs de Gave, eene rivier die van de Pyre-
neön stroomt, en de dry kinders deden hunne
schoenen af en trokken er over op eene ondiepe
plaets. Toon men de hoogte beklommen had
regl over de Massabielle rotsen, hoorde Bernadelte
al met ecus een gerucht als van eenen feilen wind,
en te midden eener wondere klacrle verschynt haer,
in de spleet der rots, eene vrouw van eene hemel-
sche schoonheid. Bernadelte aenschouwt in verruk
king, gedurende oen kwartier uers, het verschynsel
dal haer al lachen beziel en verdwynt.
Zy vertelt hei gebeurde aen bare gezellinnen, die
niets hebben gewaer geworden, en in de stad, waer
liet nieuws zoodra rondliep, geloofde men er niets
van.
Den volgenden Zondag keeren de kinders terug
tot de spelonk, na te hebben gebedel* in de kerk
waer zy zich van gewyd jyater hebben voorzien.
De geheimvolle vrouw verschynt wederom en de
kinders lezen op het acnzigi van Bernadelte zulk
eene aendoening dal zy aen het visioen niet kunnen
twyfelen.
Dun Donderdag na den eersten Zondag van den
a
Vasien, komt Bernadelte terug met eene dame en
eene dochter van Lourdes; liet verschynsel was er
weerom en deed haer beloven van tien dagen lang
naer de grot terug te koeren. 'T kind deed liet dage
lyks, vergezeld door eene ontelbare menigte volk
die tocgeloopen was om op Bernadelte liet uitwerk
sel ga te slaen der verschyning
Deze kwam dagelyks voor en sprak nu aen 't
meisje, beval hem aen le bidden voor de zondaers,
boelveerdigheid le doen en vioeg hem dal men haer
eene kapel zou opregten.
Op eenen anderen keer werd het meisje bevolen
zich le wasschen m te drinken uit eene aengcwc
zene fontein, in eenen kant der grot die lot daertoe
allyd droog was geweest. Bernadelte polkte in 't
dorre zand en eene fontein ontsproot die sedert
nooit heeft opgehouden te vloeijen.
Den laetslen dag, zvndc 23 Maert, was Bcrnadet.
te naer de spelonk lenig gekeerd en toen zy aen de
verschyning haren naem vroeg, kreeg zy vnor ant
woord: Ik tien de Onbevlekte Ontvangenis,
Onze Lieve Vrouw had bovendien aen Bernadelte
dry geheimen veropenhaerd, voor liacr alleen, cn
die nooit ook voor den dag zyn gekomen.
Den 16 July, feestdag van Onze Lieve Vrouwe
van Carmclus, was er nog eene verschyning, cn 'l
was de laciste.
Ziedaer, lezers cn lezeressen, 't kort verbad der
verschyning van Onze Lieve Vrouw van l ourdes,
die ganscli de wereld doorgelucht heeft gemaekt en
nog maekt en nog meer maken zal, en niet wonder:
want op de plaets zelve zyn er hy duizendq mira
kels gebeurd, en dagelyks gebeu ren er nog byzon-
derlyk door novenen en V drinken van 't water der
mirakulcuze bron; 'k heb er onder mvne oogen zien
gebeuren cn overal zvn er nog levende getuigen.
Maer wal wonder is! geheel de wereld is le heen
naer Onze Lieve Vrouw van Lourdes, overtuigd en
verzekerd door gedurige hulp en gedurige mirake
len, en iels is er dat al deze menschen zinneloos
verklaert en zegt dat die geschiedenis een uitvind
sel, een fabel, een domme leugen is!
Ja, Toekomste, alle die verstandige menschen
zyn uitzinnig die hun magtig hoofd geweest huigen
hebben voor liet altner van O. L V. van Lourdes,
of gy zyt liet! Het achtbaersle deel van Europa liegt
of gy liegt! En dat uw leven een gedurige leugen
is, 'ten is geen uitvindsel.
Wat gy niet wel kunt, is eigentlyk uitvinden;
want als gy liegt, gy liegt nog achter een ander:
vundaeg scliryll gy Destanberg uit en morgen ie
mand anders. 'T is lang dat de Universiteit van
Parys, met eenen professor aen 't hoofd, gezegd
heeft wat gy zegt; maer sedert lang ook reeds liggen
er le Parys, hy den notaris Turquet, 10,000 fr.
gereed voor die kan bewyzen dat twee mirakels,
aengehaeld by M. Henri Lasser re, onwaer zyn.
Maer hetgeen M. Arlus aen dien professor heeft
gevraegd, 't is cn 't blyft onbeantwoord, en zyn
gedwongen zwygen is en hlyfl zyn schande. Gy
hohtook geen ggld nnodig, niet waer Toekomst, engy
zult niet om dë premin gaen? Men weet dat: zoo
dat men u Hak af iels vraegt, gy zwygi gelyk een
vermoorde, gy hebt de kokende gal in 't bert en 'i
'l zwygen, 't eeuwige, 't laffe zwygen op de lippen.