VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. ONZE LIEVE VROUWE Zaterdag 9 November 1872. Zevende Jaer. Nummer 358. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, :t Fr. SO C'. per Jaer. 1 'Sa E l& E U E Hf. 1 October. Yperen, 9 November 1872. Overschot van (laniickockcii! 1° Eene fyne aniwoorde aen [Nieuws blad: 't en is geen waer wal 'l Nieuwsblad zegt van Waeslcn! is een: 't en is niet wel van 'l Nieuwsblad, de brutale afstelling kwaed te keuren van vier sladsbeainblen te Antwerpen; 't eri is ook niet wel de Toe komst te berispen, omdat zy de Sl-I'ielers- penning, de II. Kindsheid, den Paus aen- randl! 2" Een goedkeuring van al tleproteslant- schc Bistnarks, de Carterels en al de kerk- vervolgers, die in Duilscliland en Zwitser land bisschoppen en jcsuielen vervolgen! 3° Een feuilleton getrokken uit een vol ta riaenseh werk over theologie! waer zy bewyzen wil dal de jesuielcn de dieven helpen en verschoonenü 4° Een groote kolomme fyne druk om met ondervragingsleekens, den drukker wit te wasschen. (Asinus asinum fricall De eene streelt en vryftden anderen!) 5° Vuil slordige wroeting van 0. Q. van Poperinghe. (Hy is gebekt om te wroeten.) G° Eenige reken filosophie die sluiten lyk een vinger in een mulse! item van Poperin ghe. En eindelyk een deftige politiehater van Passchendacle! die niet en kan herden, dat men niet drinken en mag gehcele nachten!.. VAN LOURDES. Dat is nog eens den inhoud van 't geen wy Toekomst beelcn. Omdat wy dat panni kpeken tyleien, de korte keer en moet dal op haer niet nemen: 't is voor alle dochters die zulke pannekoeken inslokken; omdat zy zouden weten wat er in zit, en zien hoe gevarelyk zy zyn voor flauwe magen, en hoe ze walg verwekken byge- zonde. 'T en is maer ééne gelykenis lusschen den korten keer en de Toekomst, 't is dal zy alle twee hunne pannekoeken, ondereen schor- temantel of rok, duiken en l'huis dragen. En daerop en hadden wy nooit gepcisd, ware 'l niet dal men zegt, Ie korte keer, dat liet nog allyd ulleene op de dochter is van rondde twintig. Neen 'ten is daer niet van, 'l is op al de Toekomste lezers en lezeres sen'... lie Waerlieiri! Edel woord! verheven woord!... Weinig verstaen, meer geschuwd, dikwyls versloo- ten, en meer nog in 't lierle verdoofd! Als men de liberalen bcstudeerl en najaegt in hunne werken en doenwyze, men vindt er anders niet als 'l bestryden, verbergen en verdooven van de edele waerheid!... Zy liggen eerst van al en meest van al in stryd in hun eigen: de waerheid is een wreede vyand^ voor een herte dal er be nauwd van is. Ean vyand, die nooit geen ruste en laet,die nooit verslegen is, diesom- wylen wykt, maer allyd even sterk en even lastig dat herie opkomt! Howel, geheel T inwendig leven van een lihcracl is oorlog met de waerheid, hy ziel overal de waerheid uitschynen, en die waer heid veroordeelt hem: die waerheid knaegt zyn arm lierle, die waerheid tergt hem en doel hem heven. 'T en kan niet zyn dal hy ze verwyderd of verjaegd voor allyd.... Vollaire. die libe- rael was, heeft dien stryd gevoeld, meer of een ander nog; zeker omdii hy meest tegen de waerheid gewrocht heeft. Daerorn heeft waerheid zyne laelsle oogenhlikken zoo schrikkelyk gemaekt.... Hoe stond hy te sidderen en te beven, hoe stoof hy in woede op, en hoe huilde en tierde hy, als de na derende dood met de waerheid hand aen hand voor hem kwam. Wal er met Voltaire gebeurde, gebeurt nog alle dagen met de liberalen van alle kleur eu van alle futsoen. En nietlegenslaende dal het alle dagen gebeurt, de liberael gaet voort met de waerheid zyne vyandin te maken, en zyn eigen een roede van de waerheid le maken: Hy leest sleehle'en valsche boeken, om de waerbeid le overmeesteren cn in zyn eigen herlc le dooden... Maer een oogenblik stilte, een oogenblik herlzeer, een oogenblik be nauwdheid en ze staet daer wcere, die waerheid! Hy leest slechte gazetten legen God en Paus en kerke, cn de waerheid laet hem een weinig in ruste zyne berisping bereiden... Maer een mirakel van Salelle, een mirakel van Lourdes, een Louise Lateau brengt hem weere de waerheid dringend voor oogen Hy hoort conferentien, cn klakt en roept en huilt, en vivat dit en vivat dat... en de waerheid wykt hein een weinig.... Maer wéere in zvn huis, en 't huilen van den wind, of 't schilleren van den bliksem, of 't brommen van den donder, doet hem wèere voor de waerheid heven! Hy geeft zyn herte lucht en laet liet over aen al zyne buitensporige lusten... en de waerheid hlyfl een wyle weg,... om met de ziektenen ongemakken, vruchten vaneen baldadig leven, haer dreigender en pynelyker le doen voelen! Hy leest historiën van slordige dingen, van broeders, en palcrs en nonnen... cn nog een keer de waerheid gaet achteruit... maer om geweldiger zyn lierle te tergen als hy ievers een vriend komt le verliezen! Wat hy doel of niet, hy heeft allyd mo menten, lyk l'ilulus, dat hy gekwoilen en MEN SCIIRYFT IN BY BOTERSTHAËT, GO, YPEREN, en in al de Postkantooien van liet ryk NIEUWSBLAD VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf belaethacr. Men schi'yft niet min in dan voor een Jaer. Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkohdiginsprys in van 18 centjemen den regol. Do feklatnen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Ëbn nummer genomen op liet Bureel 115 cent. De hygovoegae nummers voor Artikels, Keklamon of Aankondigingen kosten '20 franken voor 100 afdruksels. Poperinglie-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-15,8-13,9-29.—Yper-Poperinghe, 0-G0,9-OtJ11-15,3-40,0-32. 8-45,9-38.Poperinghe-llazebrouck, 7-13, 12-05, 4 00, 0-52. lIazebrouck-Poperinglie-Yper,8 20 10-20, 4-05, 8-25. Yper-Kousselaere, 7-53, 12-33, 0-40. Rousselaore-Yper, 9-30, 1-40, 7-50. Kousselaere-/>V«f/</e, 8-30, 11-19, 1-24, (m. 5,55,) 7-33, (9 55 Lichtervelde Lichtervelde-Thourout, 4-50 m. Brugge-Roussef. 8-30, 12-25, 5-10, 0-40. l.iclitervelde-A'ortn/A", 5-35 m. Thourout, Lichtervelde, 11-50. Yper Kortryk, 5-40,9 39,11-41,2-35,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-30,3 30,8-35. Comen-Waesten-Le Touquel Ilouplines Armeniiers, 0-10, 12-05, 3-20, (den Woensd. 8 40 m. 6-08, s.) Armeniiers - Ilouplines - Le Touquel -Wae.sten -Comen, 7-40, 2-00, 4-45, (denWoensd. 10-15 m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-15. (den Maend. 6,08.) Waesten-Comen 5-40, 10-50, (den Maend. 6-30.) Kortryk-Brugge,8-10,10-45,12-45,(M.5-15,)Ü-53,(9 00Licht.)—Brugge-Korlryk,8-30,12-25,3-10,6-40. Brugge, Blankenkerglic, Heysl, 7-20, 2 40,7-24. - Brugge-Blankerberglie, 10-31 m. llevsi, Blanken- berglie, Brugge, (i-()5, 11-15, 5-30, Blankenberglm Brugge, 9-15 m. Ingelni. Deynze, 5-25,9-46,1-30,4-90.—lngelmunster-1'hielt, 8-00. Deynze Ingelmunsler, 7-42,9,10, 12-03,15-10. Tliielt-Ingelmunster, 8-43. lngelmunster-Anseghem, 6-15, 12-30, 6,15. Anseghem-lngelmunster, 7-45, 2-10, 8-05. Lichterveldü-Dixmude-Yeurpe en Dunkerkc, 0-35, 9-15, 1-30,7-34. bichtervelde, 7-00, tü-33, 3-43, 3-10. Duiikcrke-Veurne-Dixmud0 Dixiniide-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuporl-Dixmtide, 7-45. I I-35, 4-23. Thourout-Ostende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-05. Oslende-Tliouroul, 8 00, 10 10, 12-00, 6-18. M A E li E - B» O S 'B' Yper naer Dtxmude, peerdeposlery 0-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam. Diximide mier Yper. Mcssagurie Yandewalle ü-OU'voorm. Messagerie Demeurisse 2 00 nam. Yper naer Lanyhemarck. postkantoor 0-00 voorin. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor 8-43 voorin. 3-35 nam. Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckcm naer Yper, postk. 7 30 voorin. 3 00. \per naer Meessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.Meessen naer Y-per,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 0-00 voorin. 12-30 nam.Nieuwkcrke naer Yper,postkant. 8-30 voorm. O OA Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenpostery 0 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herbergde Zon 2 na Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 3-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oosiv teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. De menschcn beminnen tocli wat groot en mngtig is, en eigentlyk, dal is schoon: 't gerucht van den waterval van Niagara, eene cindelooze zee van zand of water, dry honderd klokken die luiden, een half miljoen menschen die geschaerd staen of met geestdrift zingen, en wy heeten dit dagelyks 't ver hevene. Over eenige dagen geschiedde ook iets reuzach- tigs: 't was een stroom die vaerde naer Lourdes, on'zaggolyke stroom van menschen die gelooven, hopen en bidden, in dat Frankryk waer niemand veel meer hoopt, omdat men de gewoonte niet meer heeft van Ic gelooven en le bidden. 'T was een bedevaert naer Lourdes, en wy zullen eens zeggen wat daer geschiedde, hy Onze Lieve Vrouwe van Lourdes, wier geschiedenis in eenige woorden de volgende is: In 1858, leefde er in hel stedeke van Lourdes een arme daghuerman, Franciscus Souhirons; hy had vier kinderen, wrocht nu op liet land, dan inde stee, en won alzoo dacromtrent genoeg om zyn huisgezin le beletten van honger te sterven. 11 y bewoonde een kamertje in het onderverdiep, waer zon en licht moeijclyk ingcraekten. Zyn oudste kind was Bernadelte, een dochtertje van 14 jaren, verkrompen, onwetend en eenvoudig; het kende God, bad en was verliefd op zynen roo- zenkrans.'T overige, het kende er niets van, maer hel kwaed, dat kende 't ook niet. 'T was een zui ver zieltje, reglschapen, zachtacrdig en ininzaem, nooit gram als men hel tegcnkantle, en als hem alles ontbrak, verduldig, moedig en ondergeven. Ook glinsterde de deugd op het wezen van dat kind, onderdanig aen zvne ouders, rein als een perel, en zoo sleet het met zyn huisgezin een leven gekend van God alleen. Den II February 1858, ging liet met zyn zuster tje en een ander meisje van 'l gebeurte houtgaen rapen langs de Gave, eene rivier die van de Pyre- neön stroomt, en de dry kinders deden hunne schoenen af en trokken er over op eene ondiepe plaets. Toon men de hoogte beklommen had regl over de Massabielle rotsen, hoorde Bernadelte al met ecus een gerucht als van eenen feilen wind, en te midden eener wondere klacrle verschynt haer, in de spleet der rots, eene vrouw van eene hemel- sche schoonheid. Bernadelte aenschouwt in verruk king, gedurende oen kwartier uers, het verschynsel dal haer al lachen beziel en verdwynt. Zy vertelt hei gebeurde aen bare gezellinnen, die niets hebben gewaer geworden, en in de stad, waer liet nieuws zoodra rondliep, geloofde men er niets van. Den volgenden Zondag keeren de kinders terug tot de spelonk, na te hebben gebedel* in de kerk waer zy zich van gewyd jyater hebben voorzien. De geheimvolle vrouw verschynt wederom en de kinders lezen op het acnzigi van Bernadelte zulk eene aendoening dal zy aen het visioen niet kunnen twyfelen. Dun Donderdag na den eersten Zondag van den a Vasien, komt Bernadelte terug met eene dame en eene dochter van Lourdes; liet verschynsel was er weerom en deed haer beloven van tien dagen lang naer de grot terug te koeren. 'T kind deed liet dage lyks, vergezeld door eene ontelbare menigte volk die tocgeloopen was om op Bernadelte liet uitwerk sel ga te slaen der verschyning Deze kwam dagelyks voor en sprak nu aen 't meisje, beval hem aen le bidden voor de zondaers, boelveerdigheid le doen en vioeg hem dal men haer eene kapel zou opregten. Op eenen anderen keer werd het meisje bevolen zich le wasschen m te drinken uit eene aengcwc zene fontein, in eenen kant der grot die lot daertoe allyd droog was geweest. Bernadelte polkte in 't dorre zand en eene fontein ontsproot die sedert nooit heeft opgehouden te vloeijen. Den laetslen dag, zvndc 23 Maert, was Bcrnadet. te naer de spelonk lenig gekeerd en toen zy aen de verschyning haren naem vroeg, kreeg zy vnor ant woord: Ik tien de Onbevlekte Ontvangenis, Onze Lieve Vrouw had bovendien aen Bernadelte dry geheimen veropenhaerd, voor liacr alleen, cn die nooit ook voor den dag zyn gekomen. Den 16 July, feestdag van Onze Lieve Vrouwe van Carmclus, was er nog eene verschyning, cn 'l was de laciste. Ziedaer, lezers cn lezeressen, 't kort verbad der verschyning van Onze Lieve Vrouw van l ourdes, die ganscli de wereld doorgelucht heeft gemaekt en nog maekt en nog meer maken zal, en niet wonder: want op de plaets zelve zyn er hy duizendq mira kels gebeurd, en dagelyks gebeu ren er nog byzon- derlyk door novenen en V drinken van 't water der mirakulcuze bron; 'k heb er onder mvne oogen zien gebeuren cn overal zvn er nog levende getuigen. Maer wal wonder is! geheel de wereld is le heen naer Onze Lieve Vrouw van Lourdes, overtuigd en verzekerd door gedurige hulp en gedurige mirake len, en iels is er dat al deze menschen zinneloos verklaert en zegt dat die geschiedenis een uitvind sel, een fabel, een domme leugen is! Ja, Toekomste, alle die verstandige menschen zyn uitzinnig die hun magtig hoofd geweest huigen hebben voor liet altner van O. L V. van Lourdes, of gy zyt liet! Het achtbaersle deel van Europa liegt of gy liegt! En dat uw leven een gedurige leugen is, 'ten is geen uitvindsel. Wat gy niet wel kunt, is eigentlyk uitvinden; want als gy liegt, gy liegt nog achter een ander: vundaeg scliryll gy Destanberg uit en morgen ie mand anders. 'T is lang dat de Universiteit van Parys, met eenen professor aen 't hoofd, gezegd heeft wat gy zegt; maer sedert lang ook reeds liggen er le Parys, hy den notaris Turquet, 10,000 fr. gereed voor die kan bewyzen dat twee mirakels, aengehaeld by M. Henri Lasser re, onwaer zyn. Maer hetgeen M. Arlus aen dien professor heeft gevraegd, 't is cn 't blyft onbeantwoord, en zyn gedwongen zwygen is en hlyfl zyn schande. Gy hohtook geen ggld nnodig, niet waer Toekomst, engy zult niet om dë premin gaen? Men weet dat: zoo dat men u Hak af iels vraegt, gy zwygi gelyk een vermoorde, gy hebt de kokende gal in 't bert en 'i 'l zwygen, 't eeuwige, 't laffe zwygen op de lippen.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1