VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. DE NEDERIGE DORPSPASTOR Zaterdag 19 October 1871 Zevende Jaer. Nummer 355. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, S Fr. 5« C. I»cr J«er. YXFKWFO^I. 1 October. UI AFLE-FOSTEY. Yperen, 19 October 1872. IScroosfe Pamickockcii. 1° Item 0 stortingen voor den schoolpen ningen! (Wat op de wereld gaen ze doen met al die stortingen?... 'T is een storlvlage!) 2" Een artikel lot verheerlyking der geit zen! 38 Een feuilleton in verzen: 'l is een Pas tor die ze spreken doet cm met zvn zolven boft, omdat liberalen hem bebolTen! ('T is een uitverzierde Pastor!) 4° Filosofie op zyn trip trips, om te zeggen dat hy alleene, filosoof, de wet en 't regt der II. Kerk kenl; en de Paus, Bisschoppen en Pastors niet!.... En O. Q. doel er uiteen!! S° Twee correspondenten van Wervick, gekkendemel de benaming en installatie van den katholieken Burgemeester en de Sche penen! ('T zyn al leugens!) 6° Een katholiek Raedslid van de Provin ce aengerand, onder den naem van, een kasteelheer te Diekebusch! 7° Gekkerny met de Biechle en den Abt van St-Sixte!uit Poperinglie! En eindelyk eene dcbbele zelfmoord!... (Dat is zeker een die twee keeren of op twee manieren zyn zei ven te kort gedaen heeft?) Daer hebt ge in 8 numeros den nieuwen! hulsepol die de liberale Toekomst opdischt voor de dochters vari in de twintig en ande re dompelaers van lezers en lezeressen! En zeggen dal de Toekomst pretendeert, reclameert en protesteert, dal zy voor't licht is en den vooruitgang!... 'T en is niet geloo- velyk; maer 'l is! O eeuwe van licht en ver lichting «Ic liberale TOEKOMST. Dc Toekomst. l)e Pastor. lie frftiiselic Devolutie en dc Communards! Wilt ge een keer eene redeneering kennen van dc liberalen, en ja van de Toekomst, die zc papegaei.scher wyze het haell en meedeelt? De fransche Revolutie is gekomen op een oogenblik dal al de gestichten van opvoeding klcrikael waren. Nu, de opvoeding vormt de leden van de samenleving, of eenvoudig weg, maekt de burgers van een land! Dus de fransche Revolutie is 'l uitwerksel van de klerikale opvoeding. De Communards van 1871 le Parys, zyn gekomen, hebben gemoord en gebrand op 'l oogenblik dat er 133 klerikale primaire scholen zyn. Nu de opvoeding maekt de burgers. Dus de klerikale opvoeding heeft de Com munards gemaekl! Zoo indien de liberalen logiek zyn, ze moeten durven zeggen: Dal liet klerikael onderwys deoorzaek is van al de wanorders De Toekomst spreekt: Dc Pastor antwoordt: en aenslagen in de samenleving en in de staten; dus, ieder staet moet dit onderwys afschaffen, dus elkeen, die hel klerikael onderwys ondersteunt, is een slechte bur ger!.. Dus elke vader, die zyn kind naer klerikale scholen zendt, is een oniaerde en barbaersche vader. Dus onlaerd en bar- baersch, zyn de liberale koppen van Yperen, die hunne zeuus naer Jesuietekollegieu zen den, dus onlaerd en barbaerscb is bovenal de vader, alware hy procureur of senateur, die, na geproefd te liekben van hel oukleri- kael onderwys, by de klerikalen zoekt om opvoeding voor zyne kinders!... Daer zyn eenige besluiten uil de liberale Toekomst. Zeker en zoudt ze niets activeer den, want zy zoude moeten schieten op baer eigen volkEn dat is tegen hare mieres ten. of beter legen hare bate; want zy schryft niet uit interest, maer uit bate! Nu om regtstreeks te antwoorden op die redeneering, die een schyn van waerheid heeft, ziet hier eenige regels die elke mensch met versland en oordeel moet aenveerden: 1" De opvoeding in hour geheele bestnel in de opvoeding te huis of van vader en moeder en zelf dienstboden; in de opvoeding van de scholen en de opvoeding van dc samenleving en staet. 2° Omdat de opvoeding zou goed zyn geheel en gansch, zy moet goed zyn in de familie, goed m de schole, en goed in den staet en de samenleving. 3" Als eene van deze opvoedingen slecht Dv Toekom*!. lie Pastor. is, 't is moeilyk voor de twee andere van ze te herstellen, of ze in 't goed te koeren! Is de opvoeding in dc familie slecht, de schole zal ze moeilyk verbeteren,maer als zeer nog beleren non is, 't is noglhans in de schole dat hel gebeuren moet. b° Is de opvoeding in de samenleving slecht, dikwyls is de opvoeding van familie en scholen verloren. G" Want 'i kwaed heeft altyd meer trek als 't goed. 7° Neem de beste opvoeding in familie, schole en samenleving, van de wereld, en gy zult er Judassen vinden: In Christus scho len waren ze met twaelven, en 't was een Judas! 8U Dus als er iemand slecht wordt, Com munard of Robespierre, 't en is altyd dc schuld niet van dc schole! 9U Want, als er een gast van een goè schole slecht wordt, 'l eerste dat hy doen zal, is van zyne scholen te beschuldi gen, te verwytrn, en ja zyne meesters met stokken te slaen! 10° Eindelyk, 't is altyd zeker dat het een groote en zware pligl is voor een ouder van zyne kinders naer goe scholen te zenden; T en zyn de goe scholen niet waer men leert liberael zyn en vrydenker en vrylever! Als men die regelsof eenige ervan vooroogen houdt, en voor 'l oogenblik acnveerdt dal de Communards en de revolntionnairen van 1789, eene klerikale opvoeding ontvangen Dc Toekomst. Dc Pastor. maÊÊ^ÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊmÊÊmmmÊKÊmmm^mmmÊBmÊÊÊmmmmÊmmmgmmmmammmmm MEN SCHRYFT IN BY BOTERSTRAEÏ, 06, YPEREN. en in al Je Postkantooren van het ryk VOOIt GEHEEL HET LAND, vooraf betaelbaer Men schryft niet min in 11 a n vour oen Jaer. Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 18 centiemen den regel. De reklanjen in 't Nieuwsblad betalen 60 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Iïurccl 18 cent. De bygevoegde nummers voor Artikels, lteklamen ol Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Poperinghe-Ypcr, 5-20,7-30,9-21,11-20,2-15,5-13,9-20.—Yper-Poperinghc, 6-80,9-08,11-48,3-40,0-32' «-48,9-38.— Poperinghe-llazebrouck, 7-13, 12-08, 4-00, 6-82. Hazebrouck-Poperinghe-Yper,8-20 10-20, 4-08, 8-28. Yper-Kousselaere, 7-88, 12-38, 6-40. Rousselaere-Ypev, 9-30, 1-40, 7-80. Kousselaere-Brugge, 8-50, 11-19, 1-24, (m. 5,55,) 7-33, (9 55 Lichtervelde Lichtervelde-Fhourout, 4-80 m. Brugge-RotmeL 8-30, 12-28, 8-10, 6-40. Lichtervelde-Xortry/t, 8-38 m. Lhourout, Lichtervelde, 11-80. Yper Kortryk, 8-40,9-39,11-41,2-38,8-33. Kortryk-Yper, 8-08,10-43,2-36,8 30,8-38. Comen-Waesten-Le Touquet-Houplines Armentiers. (i-10, 12-0.8, 3-20, (den Woensd. 8-40 m. 6-t 8, s.) Armentiers - Houplines - Le Touquet -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (denWoensd. 10-18 m. 7-40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-18. (den Maend. 6,08.) Waesten-Cornen 8-40, 10-.30, (den Kortry k-Bruggél 8-10,10-48,12-48(M8-18,)6-88,(9 00 Licht.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-25,5-10,6-40. Brugge, Blankenkerghe, Ileyst, 7-20, 2-40,7-24. - Brugge-Blankerberghe, 10-31 m. lleyst, Blanken- berghe, Brugge, 6-05, 11-15, 5-30, Blankenberghe Brugge, 9-15 m. Ingelm. Deynze, 8-28,9-46,1-80,4-30.—Ingelmunster-fhielt, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10, 12-05,'5-10. Thielt-Ingelmunster, 8-48. Ingelmunsler-Ansegheni, 6-15, 12-30,6,15. Anseghem-lngelmunster, 7-43, 2-10, 8-05. Lichtervelde-Dixmudc-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-13, 1-80, 7-34. en Lichtervelde, 7-00, 10-38, 3-48, 5-10. Dixnnide-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuport-Dixmmle, 7-48. 11 -38, 4-25. Thourout-Ostende, 5-15, 9-20, 2-00, 8-05. Ostende-Thourout, 8-00, 10-Uf, 12-00, 6-15 Dunkerke-Vcurnc-Dixmude Yper naer Dixmude, peerdepostery 6-00 voorm. herberg de Dry Koningen 4 nam.—Dixmude naer Yper, Messagerie Vandewalle 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2-00 nam. Yper naer Langhemarckpostkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langbemarck naer Yper, postkantoor 8-45 voorm. 3-38 nam. Yper naer Mcrckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 narn.—Merckem naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3-00. Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 5-43 nam.—Meessen naer Yper,postkant. 8-45 v Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.—Nieuwkerke naer Yper,postk 3-00 nam. Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenpostcry 6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Derathée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.OoslYiC- teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. voorm. 3-20 nam int. 8-30 voorm. en j.ksse EN WEÈRLESSE (Sumens/iraek). Gy zyt de Herder van uw dorpken, En uwe kudde minde u veel, Ge wierdl oni uw gedrag geprezen Van Hoeve en Hut tol op 't Kasteel; Indien ge nooit den oorlog blaesdet, U toondet viend van rusten vree, U wydend aen uw heiige zending, En moeidet u alleen daerinêe. De bisschop zal 't u wel vergeven: T en is daermee geen kwaed gedaen; God zelf beeft dit bevel gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen. Van waer, myn vriend, zyt gy gekomen, Omdat gy my zoo lesse geeft? Ik heb myn bisschop en myn wetten Wacraen a(lccn myn lierlc kleeft. Neen! nooit en wil ik zyn geprezen, Noch nooit en zocht ik ruize of rooi; Ik leer en wyze volgons zending: En hael of lof is voor my strooi! Myn bisschop kon Tmy nooit vergeven, Moestanders ik myn pligl verslaan. God zelf heeft dil gebod gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen! Men zal naer uw sermoenen luisiren, Als Politiek niet is uw werk; "F gewoel der slr.ydende pariyen Moet sterven aen de deur der kerk. O! volg de wellen van uw Meester En zeg aen alle bravé liên: Myn kindren, wy zyn allen broeders, Ge moet uw naesten geernc zien. De bisschop zal 'l u wol vergeven: T en is daermeé geen kwaed gedaen. God zelf heeft dit bevel gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen. Ik volg de wetten van myn Meester, En 'k zeg aen alle brave liên: ii Myn kinders, wy zyn allen broeders, ii Gy mpet uw naesten geerne zien. n Maer wilt gy dat die liefde dure, ii Zoekt Christus wet in Christus kerk; ii In Politiek en gansch uw leven ii Blyfl nltyd aen die rotse sterk. De bisschop kon 't my nooit vergeven! Moest anders ik myn pligt verstaun. God zeil beeft dit gebod gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen. Al die naer uwen biechtstoel komen Hebben zy toner het hert op 't hand, (zoo!) Wal geelt bel u wal of zy peizen Over dc zaken van hel tand; (nog zoo!) Zoo geef Iiiiii zuchtjes een vermaning Eu (laermec zy hou biecht gedaen. Ge en kwetst zoo niemand en tact ze allen (nog zoo, Gclroust en braver henen gaen. is dry!) Do bisschop zal 't u wel vergeven: 'T en is (hiermee geen kwaed gedaen. God zelf heeft dit bevel gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen. In myiicn biechtstoel volu ik wecro Al wal iliv Christus Kerke leert, 'K gelieze, 'k leere en ik vermatte, En zeg aen elk die hem bekeert: O wil voorluen getrouwer wezen, >i Getrouw aen 'l wooid van Gods gezant, n Dal u verlicht in alle zaken, Zelf in de zaken vim bet land. Myn bisschop kon 't iny nooit vergeven, Moesi anders ik myn pligt verstaen. God zelf beeft dit gebod gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen. Zeer Iiberoet is uw notaris. Toch ilrukl by u niet gul de band? Dus zie! den ooin va» uwen koster Stelt hem een heetjen van den kant. Want uw notaris peisl op de armen, En komt hy naer de kerk wat min, Hy is loch braef, by is milddadig, lly is een christen naer den zin. De bisschop zal 'i u wel vergeven, "F en is daermóe geen kwaed g< daen. God zeil heeft dit hevel gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen. AL ik myn meesters leering volge, ls liberael geen christen zyn. De liberael is niet milddadig Noch in de waerheid noch in schyn; Want dry-en-zestig franken storten Kun 'i Ypersch liberale bloed!... Dien oom is beter van myn koster, Die voel min zegt maer veel meer doel! Myn bisschop kon 'i my nooit vergeven, Moest anders ik myn pligl Veisiaen: God zelf heeft dit gebod gegeven Aen zyn getrouwen onderdaen. I O 63 IV.beeft de Toekomst voor den schoolpenning!

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1