VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT. Zaterdag 7 December 1 872. Zevende Jaer. Nummer 3(52. ONZE LIEVE VROUWE VANDERGHINSTF.-FOSSÉ, 3 Fr. 50 C. per Jaci*. 'g. E IS E U E. A. 1 October. M A Si Ij E - P O T E UT. De persoonen die een abonne ment zullen nemen, voor 1873, aen het Nieuwsblad, zullen dit blad tot Nieuwjaer gratis ontvan gen, te beginnen met den dag dat de vrage en bet bedrag ons toe komen. Yperen, 7 December 187)2. S'aiiiickoekeii van water en l>oekwci(. 1° Ken arlikcl over eene afslroopege van Duitschland, soorlevan Langrandartikel!... 2° De herbakken oliekoeken, opgevuld met farce! 3° Kenige reken, om te zeggen dat 't Nieuwsblad, 't mirakel van Saletle voor ge loofspunt houdt!... (Wie dal er kout van geloofspunt!..) 4° Hoe men moet trachten te leven in dit kortstondig leven: te weten in feesle en bal van 7 1/2 's avonds en nog niet weten van naer huis gaen om middcrnach!. lyk in de koormaelschappy ter cere van Sl-Cecilia. (De boekweit smackt dcure!.) 3" Correspondentie uit Poperinghe tegen M. Betten burgemeester. Correspondentie tegen den kapelaen van Crombeke, met no ta van de redactie. Eene uit Sladen die geernc danst. En cindelyk eenige reken over de politic van i'asschendaele. Mager vet voor die broedorliistorien en pastors gewctinclyk voor )ilat krvgen!.. Al VAN LOURDES. dal zy kunnen daeruit rapen is dat de katho lieken strooperyen bedryven; dal men wel moet danzen binst ons kortstondig leven, dal men mag slechte gazetten lezen. Daermêe zal er voortgang zyn en wel- vaert in 'l Vaderland, en Carton zou kunnen weere kommissaris worden en Bara minister! T Is vanda^e slot Van onze antwoord op de Salotlearlikels van de Toekomst. 'K en kan met geen heler woorden be ginnen of met de woorden van Zyne floog- weerdigheid den bisschop van Grenobel: Gy moogt, zegt hy aen een pastor, gy moogt luidop zeggen van mynenlwege dat de fabel Lamerliere de holste, de on- beschol'sle fabel is, en die klaerblykelykst door vaste zaken gelogenstraft wierd, die haetzuchtige en trouwlooze lieden hebben kunnen uilvinden en uilversieren, en dal er daerachter geen eene redelyke veronderstelling meer is, die men kan inbrengen legen het mirakel, en alzoo wordt die aenranding de bevestiging er van. Inderdaed bot is 't boven alle bedenken en uitzinnig van uil te komen met Juffrouw Lamerliere. Want: 1° Den 18 September 184G, dacgs voor de verschyning was Juffrouw Lamerliere in haer buis te St-Marcellin, en ontving's na middags ten dry uren eenen duerwaerder voor zaken van fami I lie. 2° Hel buis waer die Juffrouw verbleef, is meer dan 120 kilometers, of 24 uren van Salelle. 3° Die Juffrouw was omtrent 32 jaer oud. 4° Zy was zwaer van lichaem en gestalte meer als gemeene, zoodal zy met moeite voort kon. 3° Zy en kent geen woord van de tale of patois van de gemeente Corps. Gn Zy en beeft nooit de stroke van die bergen bewoond, noch bet ronde. 7° Die Juffrouw gaf allyd bewyzen van reglzinnighcid en opregte godvruchtigheid. Dus bel is onmogelyk dat Juffrouw Onze Vrouwe zou gespeeld hebben: 4° Omdat bet haer onmogelyk was van die 120 kilometers gedaen te hebben tegen 's anderdags, dewyl zy daegs te vooren nog te St-Marcellin was ten 3 's aebternoens. 2° Omdat eene vrouw van hare jaren en haer gestalte byna onmogelyk op die reglop- gaende rotse zon geraken, en voorzeker van daer onmogelyk zou verdwynen zonder ge zien te zyn. 3° Omdat het haer onmogelyk is bet Patois van Corps te spreken, lyk of die bin ders geboord hebben. 4° Omdat een Juffrouw van zoo een karak ter, zulke familie en zulk gcloove, in slate niet en is zulk eene rolle te spelen. Dus vier groole redens waerom elk ver standig man of beter elke mensch met een ziertje versland, moet zeggen dat het alle dommigheid te boven gaet, van ie durven peizen dat Juffrouw Lamerliere, de schoone Vrouw van Salelle was. En nogthans de oolyke magister van de Toekomst, is zoo onvoorzien van goed oor deel en gezonde reden. Hadde ik geen gelyk van te zeggen dat hy niet alleen in slrytl is met gcloove en gods dienst, maer met de gemeenslc gezonde reden. 'K heb gezeid; maer 'k en ben nog niet uit, als't de Toekomst lust doen, wy gaen nu een keer de bewyzen geven, wacrotn Mgr van Grenoble dat mirakel herkend beeft!... Ecu liedje 't cenc en 't uiulee. Nooit geen middel om ievers de Toekomst op een zeker punt te krygen, nooit gaen middel om te redeneeren. T Nieuwsblad liegt, Nieuwsblad las tert, 'l Nieuwsblad is kwaedNieuwsblad dit, Nieuwsblad dal-, maer nievers geen een be wys, nievers geen gezonde reden. Somwylen een almanakspreuke fyn, lyk kathair.... en daermêe uit! Nog een keer dan, zagen of niet, wy vra gen: 1° Dat de Toekomst, in ons blad, eene leugen zoude toogen. 2n Dat ze uit du jesuietehïstorie een punt zou kiezen om het le bespreken en te berede neeren. 3° Dat het eens zou klacr maken,wat bet regt van eigendom is, bel stelen, restitutie, enz., enz., of wel dal zy uit geheel hare reka feuilletons over de dief te geheiligd door de Jesuielen, zon nemen om hel le beloonen of te beredeneeren. 4° Dal zy een keer zou antwoorden op 't geen wy geschreven hebben over Salelle, en beur niet te vreden houden met te zeg gen:'t Nieuxusblud zou willen een geloofs punt maken van 't mirakel van Salelle. MEN SCIIRYKT IN I1Y boterstraet, tiii, yi'khen. on in al Jo Postkantooren van het ryk VOOIt GEIIEEl, HET I.ANU, vooraf betaelbner. Men schryft niet min in ilan voor een Jaer. Verschynende den Znturdag van elke week. De ncnkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De De iiygevoegae nummers voor Artikels, Rrklamen of reklnmen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. —Een nummer genomen op liet Bureel 13 cent. Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Popcringhe-Ype'r, 0-20,7-30,9-21,11-20,2-18,8-13,9-20.— Yper Poperinglie, 0-30,0-03,11-45,3-40,0-32' 8-43,9-38.i'operinglie-llazebrouck7-13, 12-05, 4 00, (>-52. llazelirouek-Poperinghe-Yper,8 20 10-20, 4-03, 8-23. Yper-Iïousselaere, 7-33, 12-33, 6-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-50. Kousselaere-lirugge, 8-30, 11-19, 1-24, (m< 8,33,) 7-33, (9 88 Lichtervehle Lichtorvelde-Tliourout, 4-50 m. Brugge-jRousseE 8-30, 12-23, 8-10, 0-40. Lichter velde-A'ortry/i,", 8-35 m. Thouroul, Achtervelde, 11-80. Yper Kortryk, 8-40,9 39,11 -41,2-33,8 33. Kortryk-Yper, 8-03,40-43,2-36,8 30,8-35. Comen-Wacsten-Le Touqiiel Houplincs Armeiitk'rs, O-lo, 12-08, 3-20, (den Woensd. 8 40 m. n (is, s.) Armentiers - Houplinos - Le Touquct -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-4:5(denWoensd. 10-15 m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-15. (den Muerid. 0,08.) Waesten-Comen 5-40, 10-50, (den Maend. 6-30.) Kortryk-Brugge,8-10,10-43,12-43,(M.3-18,)6-83,(9 00 l.ielit.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-25,3-10,6-40. Brugge, Blankenkerghe, lleyst, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-Blankerherghe, 10-51 m. Heyst, Blanken- berglie, Brugge, 6-03, 11-18, 3-30, Blankenberglic Brugge, 9 18 rn. Ingelm. Deynze, 8-25,9-46,1-30,4-30.—Ingelmunster-Tliiell, 8-00. Deynze lngelmunsler, 7-42,9,10, 12-05,5-10. Thielt Ingcimunster, 8-43. Ingelmunster-AnSeghem, 6-18, 12-30, 6,15. Anseghem-Ingelmunster, 7-45, 2-10, 8-05. Lichlervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 0-38,9-15, 1-80, 7-84. Dunkerke-Veurne-Dixmude en Liclilcrvelde, 7-00, 10-38,3-45,5-10. Dixmude Nie.uport, 10-00, 2-33,8-37. Nicuport-Dixmude, 7-45. 11-38,4-25 I'hourout-t Isieiide, 5-13, 9-20, 2 (10, 8-03. Ostende-Tliouroul, 8-00, 10-10, 12-00, 6-18. Yper naer iJiTinuilc, peerdepostery 6-00 voorm. herberg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude narr Yper. Messagerie Yaudewalle 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2 00 nam. 'i per naer Langhemarekpostkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor 8-43 voorm. 3-35 nain. Yper naer Merchem, pc.crdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.— Merckom naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3 00. Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 3-15 nam.Meossen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam. Yper naer Xiriiwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorin. 3-00 nam. Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenposlery6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herbergde Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle leren naer Yper, posikantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. Vervoi.o. Zie ons vorig nummer. Egalüé, 't is ilc droom van republikanen en revolbtionnairen, of beter, ze gebaren uit te zyn op vryheid, gclykheid en hrocderlykliciden natuer- lykdal zy dit niet en vinden in de katholieke reli gie, zeggen zy. Te Lourdes nogthans waren de afgezanten van de vcrschillige streken, sleden en dorpen in de opperkerk, iedereen voorzien van eene kaert om binnen te geraken, en inen zag ducr al wat groot was en al wat kleine, 't hoogste en 't leegste: nevens eenen priester of ecnen edelman zat een boerewerkman op zyn beste; by groole édeldamen zalen nederige landvrouwen en ze boorden dacr de II. Misse, gelezen door eenen Bisschop, en ze ontvingen er de II. Communie uit zyne handen, men zou gezeid hebben broeders en zusters die alle dagen gewoon zyn met malkacr in het zelfde huis te woonen en te leven. 'T is iets van de eerste christenen, niet wacr? Maer wy moeten wat spoedig gacn en vele dingen weglaten die vol belang zyn, want er zyn boeken op te drukken. Binst dat men zich verwacht aen het uilgaen der bannieren, tusschen elf en half en twaelfuren, ziet men al met eens menschen de stad van Lourdes doorloopen, overal blauwe plakaten aen de boeken der strael vastmakende. Iedereen was verbaesd en beducht, maer men zag welhaes' dat de voorzorg wys en voorzigtig was. Zie bier wat men las Pelgrims van Frankryk, Vergeef my indien een der minsten ven u een oogenblik liet woord verheft in 'l midden van dezen cindeloozen vaderlandscbon toeloop naer de gro' van Lourdes, mot hel inzigt zich met God bezig Ie houden. Ik was maer gekomen om met u en na u te knielen, maer er liggen strikken en lagen over dewelke ik u moet verwittigen. Ik kom gewaer te worden dat de revolutie, die beeft (en niet zonder reden) voor deze almagtige kruisvaert van 't gebed, hier afgezanten beeft doen komen om tweedragt te strooijen en dal zy wel hunne les zyn gespeld. Zy moeten al doen wat zy kunnen omdat deze fceste er politiek en niet christelyk zou uitzien. Terwyl gy hier vorgaert van al de kanten van het fronscho vaderland, om genade en hulp te vragen aen de Koningin des Hemels, aen de Moeder Gods, om van Him, die alles in handen heeft, de welvaerl en do redding van ons land te bekomen; terwyl gy man nen zyl van gebed en van geloof, die kerels moeten zich overal bier en daer met u mengen en roepen a' wat niet trekt op onze plegtigheid, om u voor Frankryk hutclyk te maken en u bet uitzigt te geven van hier politieke te maken. Pelgrims van Frankryk, moedige en goedo christenen, let op voor de slimme trekken dier vossen, voor de opslokingen diez schelms. Dwing ze, dwing ze streng lot liet zwygcn, indien zy door roepen en tieren het uitzigt willen veranderen van eene verzameling die God zelve verwekt te midden onzer natie. Onze politieke hier is van te bidden, ons te bekecren en heilig te maken, en in deze slechte eeuw uitverkorene regtvcordigen te worden om de straf te ontgaen die de pligtigc sleden van Sodoma en Gomorrlia zouden ontgaen hebben, hadden zy regtveerdigen in hunne muren geteld. Alzoo zult gy krachtdadig meewerken lot de ver lossing van uw land, alzoo zult gy zyn verlorenen schitter wederom verschaffen. Een volk, dat wi| zalig worden en naer den Hemel gaen, is reeds op de aerde verlost. In groole letters stond er onder dit plak act de naem van Hendrik Lascrrc, de geschiedenis schry- vcr van Onze Lieve Vrouw van Lourdes. 'T is niet noodig te zeggen dal deze woorden te pas kwamen, en wat booze schelmachtige dingen de vyanden van al wat goed en dengdel'yk is beraed- slaegden. Twee uren later bevond ik my hy geval le midden van zeven of acht lieden, die er eigentlyk goed aengedaen uitzagen, en die afgespro ken waren om na de Benedictie aen den ingang der grot te staen, waer men zonder missen, zeiden zy, politiek en opstandig geschreeuw moest laten lioo- ren. Men zag gemakkelyk aen hunne gebaren dat zy zelve gingen schreeuwen en dan in hunne gazetten zetten (die reeds gedrukt waren) hoe vcronlweer- digd zy waren over zulke politieke manifestation, zooals zy hel liceten. Maer het volk was ook eens van geen woord te uiten, niemand sprak, niemand juichte, iedereen hield zyn vol herte gesloten, en toen eenige zich niet meer konden inhouden van blydsclinp en verruk- king by het uilgaen der processie, was een teeken genoeg om alles tot stilzwygen le brengen. Wat 'iitor nogthans, om aen de algetneene gevoelens licht te geven, zong men met duizende monden, met.een gerucht dat geleek aen het bulderen van 't kanon, een latynsche lofzang op voorband bereid.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1