kunnen zynhebben overtvd een mensch
zoodanig mishandeld dal hy doorslegen en
by na naekt naer huis moest.
De verleden weke zyn Cissen en Tiste, bei
de veroordeeld elk aen 30 fr. boele voor sla
gen 10 fr. voor kleederen te scheuren en
50 fr. solidairelyk te beluien aen den lyder,
daerby de onkosten van 't proces. En lyk of
hel allyd de ezel is die den pak draegl,
Tiste heefl op do koop 15 dagen kot.Leve
de« rnoralitépubliguc! zegt lfaradie ook
liberacl is!
Leugens, en redeneeren en bewijsre
dens. De Toekomst spartelt en wringt
om uit 't nol (e geraken: Wy vragen sedert
lange dat zy uit ons blad een'leugen zou
toogen, zy, die altyd zegt dat wy liegen.
Maer nog geen een geeft zewy zouden
der duizend toogen, zegt ze. Als ge er dui
zend kunt vinden, zooveel te gemakkelykcr
is't om een iu den klaren te brengen.
'T is T zelfde van redeneeren en bewysre-
dens aen te brengen. Geheel heur laslertael
valt in een hoop. Ziel hoe sterk dal zy is in
beur artikels legen 'i mirakel van Saletle!...
Stelen. Stelen, zegt ze, is er [nis-
roovergspaeroordjes afpersen enz.
Maer daermèe zyn we zoo verre als te voo-
ren: Boovcn is stelen, afdoen is stelen, en
stelen is rooven, en stelen is afdoen! Wat is
nu rooven, afdoen, of stelen?.... Daerom
moet men weten wat dat eigendom is,
en zy weet zy dal niet!... De liberalen en
kunnen daerop niet vaste zeggep.
Geloofspunt. Van dezen keer toogt ze
waerachtig dat ze geen gedachten heefl van
wat cep geloofspunt is. Inderdaed, alzoo
spreekt ze: Als het geen geloofspunt is,
waerom moeten wy geloof daeraen hech-
ten?»Lykofallepunten die moeten gegeloofd
zyn geloofspunten waren, en dal al wat
geen geloofspunt en is niet en zou moeten
gegeloofd zyn!... Onnoozel hoofd! dat spre
ken wil van geloove en godsdienst!...
Kerkhofkwestie. Iedereen is gclyk in
de oogen van God uitgenomen de bisschop
pen d zegt ze: Zy en kan niet herden dat de
bisschoppen volgens de wet der II. Kerk, en
'toud gebruik^ in de kerken begraven zyn!
IIoor,( in de oogen van God, noch in de
oogen van de II. Kerk, noch in de oogen
van iemand die versland heeft, en is iedereen
gelyk. Noch God, noch de II. Kerk, noch
geen een verstandig man en is communard
of communiste. Volgens de communards
alleene is iedereen gelyk!.. Gy ziet, Toekomst,
hoe naer gy communarde zyl. Wat zal
Jupiter daervan zeggen?.. Gael hem een
keer zeggen dal iedereen gelyk is, en zet u
in zyn canapé, of in zyn voilure, of drinkt
een keer zyn champagne of cognac zeggende:
In de oogen van God is iedereen gelyk!...
Gy zoudl alzoo
Bangue de C union. Dat is een bank
aen wiens hoofd twee deftige mannen zyn,
die van niet lol iels geraekt, uit het volk
komen in een woord, en 't niet vergelen
hebben. Lange is 'l dal die bank trelTelyke
en alderlreffelykst affaireris deed. Nu is er
een brcuke ingekomen door ongetrouwe
gastenen daer! de Toekomst vindt daer
- heur vermaek in; want die gebroeders Ja-
cobs katholieken zyn, en aen niemand hunne
ziel verkocht hebben!... Dat is nobel hé!...
Daerby zy zegt, waren 't liberalen, de kleri
kale gazetten zouden geheel 't land deure
daervan spreken: 't en is daer niet van,
want banken en koophandel blyven voor ons
buiten politieke, en daten bewyst niet, een
bankbreuk al ware 'l eene met bedrog.
Ook tenzy in antwoorde op laslcrartikels
wy en halen nooit zulke dingen op.In
Yperen zynder ook dry gesprongen nu?. Zou
dat ook klerikael zyn? Er zit een in T kot
te Doornyk zou dal ook een klerikael zyn
'tis voor wat slechter of bankbreuke?..
'T is genoeg!
Petit Lyonnais. Dat is een roo,
radicael-communard gazetje,zoo goddeloos,
zoo zedeloos, zoo regeringloos als 't zyn kan!
Hewel, daerin gael de Toekomst gaen peuren
achter schandalen!
Cor respo<1 cillicit
'T «loctcurtje is kwaeil.
Stads nieuws.
Altyd ruste in 'I stadhuis en 't zelfde
liedje. De Toekomst is verwonderd dat wy
niet en zeggen van onze opperbazen gelyk
zy, te weten: dat er geen beter zyn en kun
nen. 'T verwondert ons dat zy verwonderd
is! Zy moeial genoeg weten noglhans dat,
voor iemand die herte heeft, zyne stad ver-
laegd te zien tol hospodarschap, hem zeer
doel... Maer zy is onbekwaem voor edele
gevoelens!...
Ons jong raedslid is in zyne eere hersteld:
zyn nieuwe tarif en kan juiste nog niet aen-
veerd zyn; maer de Toekomst heeft hem ver
dedigd en gezeid dat 't Nieuwsblad een
Raedslid aengerand heeft. De Toekomst
voor verdedigster, dat gaet alles te boven,
want zoolang de Toekomst mêe is, aenveerdt
Jupiter hem aen zyne tafel in den Olympus.
'T is maer een armen Yulcain, die al
krepelen uit den Olympus moet. Een garde
is afgesteld, zegt men, en de goden lachen!
De bemerkingen die wy op 't gemeente-
kollegie gedaeri hebben, en zyn van zelfs niet
welgekomen by de sozie. Maer, welgekomen
of niet, 't geen wy gezeid hebben blvft de
waerheid, of beter, is nog onder de waer
heid. De heiligschendende melkbaerden zvn
nog veel erger als wy gezeid hebben!...
Voor wat gy zegt van 't geestelyk kolle-
gie, 't is een laster en een leugen, en te
Yperen weet men genoeg wat er van is.
De twee kollegiën hebben lang genoeg te
gare in de processie geweest! En degene
die in 't geestelyk kollegie geweest hebben
en overgeloopen zyn, weten genoeg liet
verschil. Vraegt het maer.
Indien er nog ouders blend genoeg zyn
om het niet te zien, zy zyn 't wetens en
willens: 't is ongelukkig voor ben en hunne
jongens!
Nog altyd een huis te huren op poli
tieke condition, mits een goede en suffisante
borge. De tytels berusten bv den acbler-
looper voor 't oogenblik.
Politick In Brleie.
Men zegt dal de opperolïieieren overeen
gekomen zyn om t ministerie te weigeren
indien hel hun aengeboden ware. Dal en
kan geen waer zyn, want 't zyn liberale ga
zetten die het zeggen, en 't is van zyn eigen
ongeloofbaer.
De zaek van de heeren C. Nothomb,
Henry, Baillieu en M,nc Baillieu, vervolgd als
medcpligtig in de bankbreuk van Langrand,
iseindelvk vereffend. De beschuldigden zyn
vry verklacrd door het Hof van Beroep, te
Brussel. De liberalen zyn er gram om, en
zy. die 'altyd met den eerbied voor'l gerent
uitkwamen, beginnen het hevig aen te val
len. 'T is altyd voort kluitspeelders zyn!.
■•rieslerljke Benoemingen.
Den Eerw. lieer Deman pastor in O. L. V.
te Poperinghe is pastor benoemd in O. L.
V. te Kortryk, en wordt vervangen te Pope
ringhe door den Eerw. Heer Anseeuw pastor
te Dickcbusch, in wiens plaetse genoemd is,
den Eerw. Heer Ghyoot, pastor van Vive
St.-Eloy, waer den Eerw. Heer Isaaccj, on
derpastor van St.-Pieters te Yper, pistor
genoemd is.
Nieuws.
Ovcrstrooniingen.
1 groot nieuws van den dag is van de
overstroomingen: De overstroomingen in
Italië, Frankryk, Denemarken en in Belgie
enz. zyn warelyk vreezclyk, en brengen on-
zeggelyke verliezen by, en groot e rampen.
K zou moeten geheel 'tgazetje vol schry-
ven om er een gedacht van lege ven. In de
Vlaenderétf'De Schelde, de Lei je. de Mandel,
den Yzer, de Yperléeen vele vaerten en
beken stroomen langs alle kanten over, en
overdekken de landen en ja dringen lol in de
huizen.
De landen rond den Yzer zyn in eene zee
veranderd.
Sta vele byzonderlyk heeft te lyden van
den vloed. Menig buis en hofstede zyn in 't
water. Tc Elzendamme staet de chalcyde
onder wateren meer als een huis!Te
Woutnen en Merckern gaet hel nog erger de
verbuizingon zyn er menigvuldig. Di.xtnudo
is gelyk een schierenland.
Over dry dagen vreesde men nog dat den
Yzer ging detirebreken in verschillige plael-
sen, en dat ware nog de meeste ramp.
Waer de overstroomingen nog meest
schade veroorzaken is aen de vlakte van de
Lei je. Zondage laetst stond bet water te
Cotnen in de kerk. Wervick was ook straf
ontrust, maer te Kortryk staken verschillige
fabrieken. Schelven en vummen, en byzon
derlyk eene menigte vlasloeijen slaen in 't
water op al de gemeenten waer den Leije
voorby vliedt. De schade is er groot.
In Ooslvlaenderen en Henegouwen waer
de schelde voorby gaet is T nog erger. In
Henegouwen is er een gemeente byna ge
heel verdronken. 500 menscheli zyn er zon
der haerd of woonsle. De Schelde is deur den
dyk gegaen, en zy zal ten leegslen moeten
komen eer het water kan gelost zyn.
'K moet er van uitschèen zonder een klein
gedacht te kunnen geven van al de rampen.
Maer wal zyn de gevoelens by dien gees-
sel. Vloeken en godslasleren by de eenen,
wanhoop by de anderen, onverschilligheid
by sommigen die er niet van gevoelen, bid
den by velen, en spotten by eenigen.
De hoop en T gebed heeft nogdeoverhand
in laenderen, God dank! Overal zyn er
messen en publieke gebeden om God te ver
zoenen. Maer eilaes! Godlasterende spot is er
ook ingebragt uit een vreemd land.
Ons Progres t"Yperen is van die spotters;
en ons goddeloos Toekomstje neemt ook die
beschimpingen over van een dier oniaerde
gasten van Wervick! God vcgeve het hem!
En noglhans neemt het gebed weg, wat
blvft er over voor de arme verdronkenen?
Watkunnen mensehelykc middels daertegen:
al dat progres, al de vooruitgang, al de uit
vindingen, en de krachtige machienen, en
groote werken, en kunnen toch 'l verdron
ken niet redden!.. En 't Progres spot, en de
Toekomst spot, de liberalen spotten!.. 'T is
afschuwelyk!.. Lael ons daervan zwygen en
een Onze Vader te meer bidden omdat God
de goede met de kwade niet en zou straf
fen!..
Boeklteoorilccling.
I)e tweede uitgave van den Dagboek der
Heiligen van den zeer eerw. Heer De Corte,
is over eenige dagen verschenen te Brugge
by Van den Beighe-Denaux.
Passchendaele, 20 December 1872.
Ergo dus ten zevensten Melcliior is uit ven
scheld-en schimp-, en lasterwoorden, en wat voor
hem zoo drollig begon is geëindigd in een treur
spel!... Daerom gaen wy voort en zeggen ten ze
vensten, dat de Politie te Passchendaele uitgeoefend
is op de deftigste, de Tnpartydigste wyze, en men
moet gespuis boeten om hel anders te durven peizen
en zeggen.
Nu, Melchior heeft liet anders doen drukken,
natuerlyk in de Toekomst! Dat zegt het al...
T eerste bewys dat de Politie onpnrtydig is;
't is dal katholiek of liberael, groot of klein, ryk of
arm, geleerd of ongeleerd, dat het al de herberg
uitmoet als de polilieure daer is. Eikendeen getuigt
dit
Het tweede is, dat het gelyk is wat voor herberg
te lande of te plaetse, 't mag vriend zyn of vyand,
als de ure daer is 't is overal politie!
En hier moet ik in 'l voorbygaen zeggen, dat de
beer Schepen zyn werk dervan naaekt, zoodanig dal
tiy waerlyk slaef is van zyn ambt, Zondage laetst
is hy geheel de gemeente rond geweest, en overal
de politie doen volgen. Verdient dat niet den
hoogstsn lof? Verdient dat niet de grootste erkente
nis van alle reglschapen herte, dat de openbare rust,
en orde en cerlvkheid geerne ziet? En de vrouwen,
en ouders, en meesters, wat een gemak en een vre
de en is dat voor hen niet.
liet derde bewys dat de politic onpartydig is,
'T is dat tot hiertoe Melchior in al zyne woede en
verwaendheid nog geen een feit aengehaeld heeft waer
de partydigheid zou te zien zyn?.,. Ook hy en kan
niet, er zyn geen
En ten laetsten, niemand te Passchendaele en
klaegler van, tenzy detreffelyke Apcnvrienden,
die deftige zedestichlers en rusthandhavers,
Dit punt is nu bewezen; maer ten naeslen keer
ga ik u toogen dat de politie uitgeoefend is met al
de gedoogzaemheid die men wenschen kan.
X.
Poperinghe, 20 December 1872.
Woorden zyn geen oorden, zegt liet vlaemsch
spreekwoord en dit is byzonderlyk waer hv onze
liberalen. Moest men geloovcn aen hunne woorden
zy alleen zyn bekwnem den werkman te helpen, zy
alleen kennen de middels om het volk te doen leven
Hunne werken stryden dikwyls tegen hunne woor
den en beloften. Tot bewys van myn gezegde meldt
men de volgende historie uit Popcringhc waervan
het gazettedoetcurtje de waerheid kan getuigen.
Een schouwvager werd gevraegd by eene nieu-
wewetsche rykgewordene dame om de kave te
vagen ter hoogte van dry verdiepingen. De aerdige
werkman vol betrouwen op zyn loon, aenveerdt
den voorstel. Hy kruipt in dit gevaerlyk gat en
zuivert de schouw met allergrootste zorg. Als het
werk nu geëindigd was terwyl hy bezig was met op
te kuisschen, wordt hy van de dikke liberale dame
gevraegd: hoeveel de schuld is? Een frank, was de
antwoord.
Madame die aen hare frankskens houdt, vindt dat
een frank te vele is om zoo een proper werk te doen
en zyn leven te reschieren. Doch zy smyt hem spy-
tig haren frank toe zeggende: Myn man, het is wel
een goed profytig slieleken dat gy doet. Ja't ant
woordde de vent, maer hel schotiwvagen bragt
voel meer op ten tvde dat uwe vader het stieleken
doet hy is et' ryke mëe gekomen en gy nu dame
geworden.
De trotsche gierige dame dit hooreiidc liep uit d"e
kamer regt naer Savooijen. Het dokleurtje heeft ze
moeten oen calmunt geven als zy t'huis kwam.
P. S. A propos van hel bal van de luidors«il-
de, Van Merris heeft den dans begonnen met zwarte
Rooze. De ongestuimige Jan heeft de kozyns gekre
gen van spyt en jaloerscheid.
Poperinghe, 19 December 1872.
'T doctcurtje is kwaed omdat liet niet en heeft
mogen naer eene katholykc fecste gaen waer er ook
mannevolk en vrouwvolk te samen was vergaderd.
Maer docteur, de mannen en vrouwen waren
daer niet gemengeld dat ge peist, gelyk in uwe pro
pere danspartyijes en nachtclubsen. Gy hadl daer
uwe liefhebbery niet gevonden, 't is zeker, en gy
moet daervooren niet gram zyn.
Een gerucht liep te Poperinghe do gepasseerde
eke, dat 'l gazetiedoeteurtje eene nieuwe machicne
g alacn Ifadde om zeker te genezen, en rap, vaii
alle slechte ziekten. Inderdaed er was voor zyn
deure ne schrikkelyke pak afgelost die van de statie
kwam. Maer als 't al uit kwam 't waren almanak
ken en lachen dal ze doen
N. B. Poperinghe, 'l overige by 8 dagen,
't was te late
De Dagboek de Heiligenvan den Heer De Corte
is al te wel hekend om te moeten den lof ervan ver
kondigen.
Deze boek, die op een groot getal afdruksels in
1842 getrokken wierd, is sedert jaren en jaren bui
len den handel geroclu; die er wilde een exemplaer
van bekomen moest dikwyls zeer lange wachten,
dat er een afdruksel in een koopdag verscheen, en
dan nog en kreeg men hem niet aen geringen prys.
Immers de lalryke klooslergemeenlen die dezen
hoek als dagclykschen meditatie-boek gebruiken,
hielden hem nauwe gesloten, en 't en was maer hy
sterfgeval dat men op een oud exemplaer kost ko
men.
Daerby M. De Corte's Dagboek der Heiligen is
op zulke wyze gedrukt dat men hem kan lossnyden,
en ermede in de Congregation don patroon der
maend trekken. Ook daeruil is liet gekomen dat do
eerste uitgave zeer raer geworden is.
Men heeft dan geraedzaem gevonden liet gedacht
te volgen van verschelde Priesters, en don hoek te
herdrukken.