kunnen zynhebben overtvd een mensch zoodanig mishandeld dal hy doorslegen en by na naekt naer huis moest. De verleden weke zyn Cissen en Tiste, bei de veroordeeld elk aen 30 fr. boele voor sla gen 10 fr. voor kleederen te scheuren en 50 fr. solidairelyk te beluien aen den lyder, daerby de onkosten van 't proces. En lyk of hel allyd de ezel is die den pak draegl, Tiste heefl op do koop 15 dagen kot.Leve de« rnoralitépubliguc! zegt lfaradie ook liberacl is! Leugens, en redeneeren en bewijsre dens. De Toekomst spartelt en wringt om uit 't nol (e geraken: Wy vragen sedert lange dat zy uit ons blad een'leugen zou toogen, zy, die altyd zegt dat wy liegen. Maer nog geen een geeft zewy zouden der duizend toogen, zegt ze. Als ge er dui zend kunt vinden, zooveel te gemakkelykcr is't om een iu den klaren te brengen. 'T is T zelfde van redeneeren en bewysre- dens aen te brengen. Geheel heur laslertael valt in een hoop. Ziel hoe sterk dal zy is in beur artikels legen 'i mirakel van Saletle!... Stelen. Stelen, zegt ze, is er [nis- roovergspaeroordjes afpersen enz. Maer daermèe zyn we zoo verre als te voo- ren: Boovcn is stelen, afdoen is stelen, en stelen is rooven, en stelen is afdoen! Wat is nu rooven, afdoen, of stelen?.... Daerom moet men weten wat dat eigendom is, en zy weet zy dal niet!... De liberalen en kunnen daerop niet vaste zeggep. Geloofspunt. Van dezen keer toogt ze waerachtig dat ze geen gedachten heefl van wat cep geloofspunt is. Inderdaed, alzoo spreekt ze: Als het geen geloofspunt is, waerom moeten wy geloof daeraen hech- ten?»Lykofallepunten die moeten gegeloofd zyn geloofspunten waren, en dal al wat geen geloofspunt en is niet en zou moeten gegeloofd zyn!... Onnoozel hoofd! dat spre ken wil van geloove en godsdienst!... Kerkhofkwestie. Iedereen is gclyk in de oogen van God uitgenomen de bisschop pen d zegt ze: Zy en kan niet herden dat de bisschoppen volgens de wet der II. Kerk, en 'toud gebruik^ in de kerken begraven zyn! IIoor,( in de oogen van God, noch in de oogen van de II. Kerk, noch in de oogen van iemand die versland heeft, en is iedereen gelyk. Noch God, noch de II. Kerk, noch geen een verstandig man en is communard of communiste. Volgens de communards alleene is iedereen gelyk!.. Gy ziet, Toekomst, hoe naer gy communarde zyl. Wat zal Jupiter daervan zeggen?.. Gael hem een keer zeggen dal iedereen gelyk is, en zet u in zyn canapé, of in zyn voilure, of drinkt een keer zyn champagne of cognac zeggende: In de oogen van God is iedereen gelyk!... Gy zoudl alzoo Bangue de C union. Dat is een bank aen wiens hoofd twee deftige mannen zyn, die van niet lol iels geraekt, uit het volk komen in een woord, en 't niet vergelen hebben. Lange is 'l dal die bank trelTelyke en alderlreffelykst affaireris deed. Nu is er een brcuke ingekomen door ongetrouwe gastenen daer! de Toekomst vindt daer - heur vermaek in; want die gebroeders Ja- cobs katholieken zyn, en aen niemand hunne ziel verkocht hebben!... Dat is nobel hé!... Daerby zy zegt, waren 't liberalen, de kleri kale gazetten zouden geheel 't land deure daervan spreken: 't en is daer niet van, want banken en koophandel blyven voor ons buiten politieke, en daten bewyst niet, een bankbreuk al ware 'l eene met bedrog. Ook tenzy in antwoorde op laslcrartikels wy en halen nooit zulke dingen op.In Yperen zynder ook dry gesprongen nu?. Zou dat ook klerikael zyn? Er zit een in T kot te Doornyk zou dal ook een klerikael zyn 'tis voor wat slechter of bankbreuke?.. 'T is genoeg! Petit Lyonnais. Dat is een roo, radicael-communard gazetje,zoo goddeloos, zoo zedeloos, zoo regeringloos als 't zyn kan! Hewel, daerin gael de Toekomst gaen peuren achter schandalen! Cor respo<1 cillicit 'T «loctcurtje is kwaeil. Stads nieuws. Altyd ruste in 'I stadhuis en 't zelfde liedje. De Toekomst is verwonderd dat wy niet en zeggen van onze opperbazen gelyk zy, te weten: dat er geen beter zyn en kun nen. 'T verwondert ons dat zy verwonderd is! Zy moeial genoeg weten noglhans dat, voor iemand die herte heeft, zyne stad ver- laegd te zien tol hospodarschap, hem zeer doel... Maer zy is onbekwaem voor edele gevoelens!... Ons jong raedslid is in zyne eere hersteld: zyn nieuwe tarif en kan juiste nog niet aen- veerd zyn; maer de Toekomst heeft hem ver dedigd en gezeid dat 't Nieuwsblad een Raedslid aengerand heeft. De Toekomst voor verdedigster, dat gaet alles te boven, want zoolang de Toekomst mêe is, aenveerdt Jupiter hem aen zyne tafel in den Olympus. 'T is maer een armen Yulcain, die al krepelen uit den Olympus moet. Een garde is afgesteld, zegt men, en de goden lachen! De bemerkingen die wy op 't gemeente- kollegie gedaeri hebben, en zyn van zelfs niet welgekomen by de sozie. Maer, welgekomen of niet, 't geen wy gezeid hebben blvft de waerheid, of beter, is nog onder de waer heid. De heiligschendende melkbaerden zvn nog veel erger als wy gezeid hebben!... Voor wat gy zegt van 't geestelyk kolle- gie, 't is een laster en een leugen, en te Yperen weet men genoeg wat er van is. De twee kollegiën hebben lang genoeg te gare in de processie geweest! En degene die in 't geestelyk kollegie geweest hebben en overgeloopen zyn, weten genoeg liet verschil. Vraegt het maer. Indien er nog ouders blend genoeg zyn om het niet te zien, zy zyn 't wetens en willens: 't is ongelukkig voor ben en hunne jongens! Nog altyd een huis te huren op poli tieke condition, mits een goede en suffisante borge. De tytels berusten bv den acbler- looper voor 't oogenblik. Politick In Brleie. Men zegt dal de opperolïieieren overeen gekomen zyn om t ministerie te weigeren indien hel hun aengeboden ware. Dal en kan geen waer zyn, want 't zyn liberale ga zetten die het zeggen, en 't is van zyn eigen ongeloofbaer. De zaek van de heeren C. Nothomb, Henry, Baillieu en M,nc Baillieu, vervolgd als medcpligtig in de bankbreuk van Langrand, iseindelvk vereffend. De beschuldigden zyn vry verklacrd door het Hof van Beroep, te Brussel. De liberalen zyn er gram om, en zy. die 'altyd met den eerbied voor'l gerent uitkwamen, beginnen het hevig aen te val len. 'T is altyd voort kluitspeelders zyn!. ■•rieslerljke Benoemingen. Den Eerw. lieer Deman pastor in O. L. V. te Poperinghe is pastor benoemd in O. L. V. te Kortryk, en wordt vervangen te Pope ringhe door den Eerw. Heer Anseeuw pastor te Dickcbusch, in wiens plaetse genoemd is, den Eerw. Heer Ghyoot, pastor van Vive St.-Eloy, waer den Eerw. Heer Isaaccj, on derpastor van St.-Pieters te Yper, pistor genoemd is. Nieuws. Ovcrstrooniingen. 1 groot nieuws van den dag is van de overstroomingen: De overstroomingen in Italië, Frankryk, Denemarken en in Belgie enz. zyn warelyk vreezclyk, en brengen on- zeggelyke verliezen by, en groot e rampen. K zou moeten geheel 'tgazetje vol schry- ven om er een gedacht van lege ven. In de Vlaenderétf'De Schelde, de Lei je. de Mandel, den Yzer, de Yperléeen vele vaerten en beken stroomen langs alle kanten over, en overdekken de landen en ja dringen lol in de huizen. De landen rond den Yzer zyn in eene zee veranderd. Sta vele byzonderlyk heeft te lyden van den vloed. Menig buis en hofstede zyn in 't water. Tc Elzendamme staet de chalcyde onder wateren meer als een huis!Te Woutnen en Merckern gaet hel nog erger de verbuizingon zyn er menigvuldig. Di.xtnudo is gelyk een schierenland. Over dry dagen vreesde men nog dat den Yzer ging detirebreken in verschillige plael- sen, en dat ware nog de meeste ramp. Waer de overstroomingen nog meest schade veroorzaken is aen de vlakte van de Lei je. Zondage laetst stond bet water te Cotnen in de kerk. Wervick was ook straf ontrust, maer te Kortryk staken verschillige fabrieken. Schelven en vummen, en byzon derlyk eene menigte vlasloeijen slaen in 't water op al de gemeenten waer den Leije voorby vliedt. De schade is er groot. In Ooslvlaenderen en Henegouwen waer de schelde voorby gaet is T nog erger. In Henegouwen is er een gemeente byna ge heel verdronken. 500 menscheli zyn er zon der haerd of woonsle. De Schelde is deur den dyk gegaen, en zy zal ten leegslen moeten komen eer het water kan gelost zyn. 'K moet er van uitschèen zonder een klein gedacht te kunnen geven van al de rampen. Maer wal zyn de gevoelens by dien gees- sel. Vloeken en godslasleren by de eenen, wanhoop by de anderen, onverschilligheid by sommigen die er niet van gevoelen, bid den by velen, en spotten by eenigen. De hoop en T gebed heeft nogdeoverhand in laenderen, God dank! Overal zyn er messen en publieke gebeden om God te ver zoenen. Maer eilaes! Godlasterende spot is er ook ingebragt uit een vreemd land. Ons Progres t"Yperen is van die spotters; en ons goddeloos Toekomstje neemt ook die beschimpingen over van een dier oniaerde gasten van Wervick! God vcgeve het hem! En noglhans neemt het gebed weg, wat blvft er over voor de arme verdronkenen? Watkunnen mensehelykc middels daertegen: al dat progres, al de vooruitgang, al de uit vindingen, en de krachtige machienen, en groote werken, en kunnen toch 'l verdron ken niet redden!.. En 't Progres spot, en de Toekomst spot, de liberalen spotten!.. 'T is afschuwelyk!.. Lael ons daervan zwygen en een Onze Vader te meer bidden omdat God de goede met de kwade niet en zou straf fen!.. Boeklteoorilccling. I)e tweede uitgave van den Dagboek der Heiligen van den zeer eerw. Heer De Corte, is over eenige dagen verschenen te Brugge by Van den Beighe-Denaux. Passchendaele, 20 December 1872. Ergo dus ten zevensten Melcliior is uit ven scheld-en schimp-, en lasterwoorden, en wat voor hem zoo drollig begon is geëindigd in een treur spel!... Daerom gaen wy voort en zeggen ten ze vensten, dat de Politie te Passchendaele uitgeoefend is op de deftigste, de Tnpartydigste wyze, en men moet gespuis boeten om hel anders te durven peizen en zeggen. Nu, Melchior heeft liet anders doen drukken, natuerlyk in de Toekomst! Dat zegt het al... T eerste bewys dat de Politie onpnrtydig is; 't is dal katholiek of liberael, groot of klein, ryk of arm, geleerd of ongeleerd, dat het al de herberg uitmoet als de polilieure daer is. Eikendeen getuigt dit Het tweede is, dat het gelyk is wat voor herberg te lande of te plaetse, 't mag vriend zyn of vyand, als de ure daer is 't is overal politie! En hier moet ik in 'l voorbygaen zeggen, dat de beer Schepen zyn werk dervan naaekt, zoodanig dal tiy waerlyk slaef is van zyn ambt, Zondage laetst is hy geheel de gemeente rond geweest, en overal de politie doen volgen. Verdient dat niet den hoogstsn lof? Verdient dat niet de grootste erkente nis van alle reglschapen herte, dat de openbare rust, en orde en cerlvkheid geerne ziet? En de vrouwen, en ouders, en meesters, wat een gemak en een vre de en is dat voor hen niet. liet derde bewys dat de politic onpartydig is, 'T is dat tot hiertoe Melchior in al zyne woede en verwaendheid nog geen een feit aengehaeld heeft waer de partydigheid zou te zien zyn?.,. Ook hy en kan niet, er zyn geen En ten laetsten, niemand te Passchendaele en klaegler van, tenzy detreffelyke Apcnvrienden, die deftige zedestichlers en rusthandhavers, Dit punt is nu bewezen; maer ten naeslen keer ga ik u toogen dat de politie uitgeoefend is met al de gedoogzaemheid die men wenschen kan. X. Poperinghe, 20 December 1872. Woorden zyn geen oorden, zegt liet vlaemsch spreekwoord en dit is byzonderlyk waer hv onze liberalen. Moest men geloovcn aen hunne woorden zy alleen zyn bekwnem den werkman te helpen, zy alleen kennen de middels om het volk te doen leven Hunne werken stryden dikwyls tegen hunne woor den en beloften. Tot bewys van myn gezegde meldt men de volgende historie uit Popcringhc waervan het gazettedoetcurtje de waerheid kan getuigen. Een schouwvager werd gevraegd by eene nieu- wewetsche rykgewordene dame om de kave te vagen ter hoogte van dry verdiepingen. De aerdige werkman vol betrouwen op zyn loon, aenveerdt den voorstel. Hy kruipt in dit gevaerlyk gat en zuivert de schouw met allergrootste zorg. Als het werk nu geëindigd was terwyl hy bezig was met op te kuisschen, wordt hy van de dikke liberale dame gevraegd: hoeveel de schuld is? Een frank, was de antwoord. Madame die aen hare frankskens houdt, vindt dat een frank te vele is om zoo een proper werk te doen en zyn leven te reschieren. Doch zy smyt hem spy- tig haren frank toe zeggende: Myn man, het is wel een goed profytig slieleken dat gy doet. Ja't ant woordde de vent, maer hel schotiwvagen bragt voel meer op ten tvde dat uwe vader het stieleken doet hy is et' ryke mëe gekomen en gy nu dame geworden. De trotsche gierige dame dit hooreiidc liep uit d"e kamer regt naer Savooijen. Het dokleurtje heeft ze moeten oen calmunt geven als zy t'huis kwam. P. S. A propos van hel bal van de luidors«il- de, Van Merris heeft den dans begonnen met zwarte Rooze. De ongestuimige Jan heeft de kozyns gekre gen van spyt en jaloerscheid. Poperinghe, 19 December 1872. 'T doctcurtje is kwaed omdat liet niet en heeft mogen naer eene katholykc fecste gaen waer er ook mannevolk en vrouwvolk te samen was vergaderd. Maer docteur, de mannen en vrouwen waren daer niet gemengeld dat ge peist, gelyk in uwe pro pere danspartyijes en nachtclubsen. Gy hadl daer uwe liefhebbery niet gevonden, 't is zeker, en gy moet daervooren niet gram zyn. Een gerucht liep te Poperinghe do gepasseerde eke, dat 'l gazetiedoeteurtje eene nieuwe machicne g alacn Ifadde om zeker te genezen, en rap, vaii alle slechte ziekten. Inderdaed er was voor zyn deure ne schrikkelyke pak afgelost die van de statie kwam. Maer als 't al uit kwam 't waren almanak ken en lachen dal ze doen N. B. Poperinghe, 'l overige by 8 dagen, 't was te late De Dagboek de Heiligenvan den Heer De Corte is al te wel hekend om te moeten den lof ervan ver kondigen. Deze boek, die op een groot getal afdruksels in 1842 getrokken wierd, is sedert jaren en jaren bui len den handel geroclu; die er wilde een exemplaer van bekomen moest dikwyls zeer lange wachten, dat er een afdruksel in een koopdag verscheen, en dan nog en kreeg men hem niet aen geringen prys. Immers de lalryke klooslergemeenlen die dezen hoek als dagclykschen meditatie-boek gebruiken, hielden hem nauwe gesloten, en 't en was maer hy sterfgeval dat men op een oud exemplaer kost ko men. Daerby M. De Corte's Dagboek der Heiligen is op zulke wyze gedrukt dat men hem kan lossnyden, en ermede in de Congregation don patroon der maend trekken. Ook daeruil is liet gekomen dat do eerste uitgave zeer raer geworden is. Men heeft dan geraedzaem gevonden liet gedacht te volgen van verschelde Priesters, en don hoek te herdrukken.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 2