wel achteral dat lawyt, achter al don laster,
achter al de dnikkingen op de rogiers; die
uilsprack moest de Toekomst verwonderen,
want ze en kent inaer genisehe regiers; Maer
'l en is dal niet dat beur vei wondert, k hen
't zeker; anders zyzoudt het niet zeggen.
Wat verwondert hcur dan 't moet
ton in heur gedacht de onreglveerdigheid
van de uilspraek zyn; Maer als 't dal is
waerom ton spreken van eerbiedigen 'K
en kan ik niet eerbiedigen wat ik slecht en
onreglveerdig vind.
Banken. A propos van bankbreu
ken de 'toekomst zegt dat zy non £eene
nieuwe mirakels en gelooft. Dien a pro
pos is goed niet waer? Maer nieuwe mira
kels of oude, Toekomstals het mirakels
zyn, zyn ze min geloove weerd en min
wonderlyk Of wilt gy misschien zeg
gen dat er geen mirakels meer en gebeuren,
of kunnen gebeuren? 'T is even dom van
aen oude legelooven; dus indien gy eenige
logiek hebt, gy moet zeggen dat ge aen
geen mirakels en gelooft, noch aan de mo-
gelykheid van mirakels, en van ton af zyt
gy goddeloos
Huislijk geluk. Wy zyn mannen
zonder hart, want wy niets verstaen van 'l
huislyk geluk, 't is 't gedacht van de magis
ters van de Toekomst. En waerom? Omdat
wy gesproken hebben van Mars en Venus
cn van een brieftje venusachtig gezonden,
en mèegedaen door een kind van Mars.
Hewel, 'k moet bekennen dat wy niet en
verstaen aen 't huislyk geluk* als hel daerin
gelegen is; 'k zeg meer nog, als gy 't huis
lyk geluk daerin doel beslaen, wy verachten
't uit geheel ons herte, (want wy hebben
een) en wy trappen met de voelen! En 't is
zeker dat wy geen leepoogen en zullen
krygen, noch geen muilen en zullen trekken
van dat huislyk geluk te betrachten. Foei
dat huislyk geluk! Onze christelyke en
eerbare vlaemsche moeders hebben ons een
ander huislyk geluk geleerd!... rond den
heerd, te weten.
Wreken. De wrake en heeft nooit
geen plaetse in ons herte (wy hebben een,
zeg ik,) gevonden. 'T is waer, wy beslryden
en vervolgen 'l kwaed waer hel is; maer nooit
uil wrake, 'k verzekcre 't u; en ware 't niet
dal gy zoudt peizen dat wy lachen, om
dat gy niet en kunt dan spotten en grinzen,
wy zouden u, serieus en gemeend, zeg
gen dat wy bewogen zyn tol tranen toe, als
we peizen op de arme ellendige Toekomst-
schryvers,- drukkers- en lezers, en dikwyls
uilroepen: God, vergeve 't hun, want zy
welen niet wal zy doen! Dat is onze
wrake en de eenigste, 'l is zeker.
De krygslusten. Zy zyn niet ver
meerderd, hebben wy gezcid, cn de Toe
komst zegt dat wy liet gezeid bobben; zy
hadden moeten verminderd zyn, voeden
wy er by, en de Toekomst laet dat achter en
zy zei inde plaetse: Er zyn artikels voor
de kiezing waerin het de afschaffing van alle
krygslasten beloofde, en sedert zyn zv ver
dobbeld.... zeuraers! Dal zet ze* in de
plaetse, en zy liegt met achter Ie laten, en
zy liegt twee kecren in l geen zy in de
plaetse zet. Want 'l Nieuwsblad en heeft dat
niet beloofd, en ten tweeden, de krygslasten
en zyn sedert niet verdobbeld. O die
zeuraers!
Overstroomingen en gebeden.
Die nu nog zegt dat zoo ecu stuk niet fyr,
gebieid en is, moei waeraclilig mocilyk
zyn!...
Matadors onder de katholieken en zynder
u'ei; want de katholieke parly en is geen
kartenspèl en stieren en zynder niet totem-
men, maer 't woord is geheel gepast by de
liberale party: Alles hestael daer in Matador
te zyn! Daerby beur Matadors en bidden
niet tenzv om te dwingen! Aerdigook is't
dal een gazet die in zyne annoncen: kerk- en
gebedenboeken te koop biedt aen geringe
pryzen, ter zeiver tyde T gebed bespot en
blasphemeerl.
Maer wal hebben de liberalen gedaen die
min bevreesd zyn van 't nat? Zy hebben
loch T land nieldrooge getnaekl.
De werkman van honger laten sterven.
Moesten erl'Yperen werklieden van hon
ger le sterven, wie zou er de schuld zyn?..
Voorzeker deze die 't katholiek geld en goed
te administreren hebben voor armen en on-
gelukkigen le helpen. En als er in korte
jaren 1400 Yperlingen min zyn in stad wiens
schuld is 't?.. Nog een keer deze, die alle
nyverheid en koophandel vervolgen en le
nictc willen om Matadors le blyven!..
'A' heb hem zien gaen. In de Boe-
singbstraet op de zachte trottoirsen 'k
peisdeop de lanleerns, cn 'l en hing algelyk
geen regie der over. Maer met effen trottoirs
't is beter zonder lanteern!
Co i' res jp o n il ent i e n
Wat de
(loiicringsclic liberalen zyn,
Kent: indigestie.
nieuws.
De Gemeenteraad en is nog in geen ruize,
cn de 'Toekomst is blyde dal zy malkander
geen blauwe oogen en slaen. Maer die on-
uoozel henne en moei niet verlegen zyn, de
raedsleden en zullen Y nooit doen, zy sparen
zoo malkander, en als er een in nesten zit,
zy slaen al gereed om hem deruit le trek
ken. Dal is een zielroerend looneel Ja
zy zoun malkander niet durven tegenspre
ken; en daeruil komt dal er nooit geen dis'-
cussien le lezen zyn van onze verlichte ge-
meenteraed. En ondertusseben de kleine
strueijes blyven in 'l donker, en de Yperlin
gen gaen content en le vrede door water en
slyk naer de statie, t en is maer voor ellen
trottoirs dal er gezorgd wordt en toen nog
niet overal.
St-Luu cms. Over zoo veertien dagen
was er een builengewoono vergaderingen
avondleesl in de sociëteit van Sl Laureins.
Trelïelyk was liet muziek en treffelyk en
menigvuldig de aeulioorders, 't is een avond-
leest die deugd doet en genoegen by brengt.
Twéé onzer katholieke matadors zyn gegacu
om hulp en li oost te dragen uvn de ongelukkige
overstroomde». Maer ymler gekomen zy Vonden
hel water te nut.... cn zy held/en op don toren
geklommen om van ver dc ellenden te zien en de
menseden to helpen methunnt) gebeden (het is
alzoo min kostelyk, 't gooit eer en profyt.)
I'operinghe, 20 December 1872.
De liberalen overal zyn een raer volkske, wuer-
van men mouijclyk hel gedacht en den regizinnigen
wille kent. Event wel, na lange en vele opzoekingen
kan men twee dingen stellig verzekeren Ten
eersten, dal al wal llberael is tegen den katholieken
godsdienst is. Ten tweeden, dat de liberalen
overal rap en stout zyn aen 't breken en omverwer-
I pen, maer siaeg en dom om te maken en weer op
j voet le brengen. Verders ware liet ganscli ounioge-
lyk ile liberalen van verschillige landen, provimien,
j steden cn dorpen op eene algeinccnc maniere af te
schilderen. Waer de belgisclie liberalen ja zeggen,
i op de eene of de andere byzondere kwestie,
spieken de duitsche liberalen dikwyls neen, en
waer de italiaensclie francmagons zwart zien, sclivnt
bet mcermacls wit aen onze liberale kopsiukken.
Zulke verscliilligheid bestaeter niet alleen tusschen
de liberalen van 't een en 'l ander land; maer zelfs
tusschen de liberalen van de eene en de andere
stad, van de eene en de andere gemeente. De eene
zyn vuilder als de andere;min beschaefd.min oolyk,
min geweldig, min stoutmoedig, min treffelyk, enz.
Om ze wel te kennen en vervolgens om ze naer
weerde te schatten en naer soorio te bevechten, gy
zoudt ze wel mogen studeeren elk op zyne plaetse,
en bezien wat ze te Brugge, le Yperente I'ope
ringhe of elders zyn. 'T en zal nooit puik zyn; maer
genoeg verschillen om ook een verschil in achting
en handel te maken. Nu, wat zyn de poperingsclie
liberalen?
Godsdiensthaters cn priostervervolgers? Ja, dat
is het eerste karakter dal zy gemeen hebben met al
do mannen van bun slacli. Ruziezoekers, quesiie-
makers en omwentelaers? Ja nog, want dat is bet
tweede karakter dal alle liboialen overal kenmerkt.
Maer wal is er aen onze libêraelmanncn eigen dat
hun doet tiiikennen buiten alle andere, en dat
eigenrlyk den poperingschen libernel uiiniaekt? Dai
gaen wy onderzoeken en aen 'i onpariydig oordeel
van onze medeburgers voorcnliouden.
Vooral zal men ons toelaten over een onderschei
dingstaeken te gaen, dat onbetwislelyk is en van
geheel 'i land bekend; maer, regtzinnig, toch al te
vuil om er ui te wroeten. Geheel de wereld weet
welk een trelïe.lyke menbeere aen 't hoofd van 't
popurmgscli liberalismus staei en zyn trotsclie maer
domme vaenduldrager is. Laten wy dat potje gedekt
en wil de propere schryvelaer van 't ypoerscli
vuilbladjc daerin wal snuffelen, wy verzekeren hem
twee dingen: Ten eersten dat hy vinden zal, ten
tweeden, dat zyne vondsten veel nuttiger aen Staet
en samenleving zullen zyn dan zyne wekelyksche
lustors en leugens op al wat Broeder en Priester
soutanedrager, in een woord, is. Ja, zwygen
wy daervan en voor transititie stellen wy deze
twee treffende versjes, die wel hier hunne toepas
sing vinden:
Luissons en paix co grand Jean Eoiilre,
Giachons dessus el passous outre.
Als men t al wel nagaot een doorslaande ken
merk der popcringsclie liberalen, 't is de valschheid
en de schynlieiligheid.
Goddeloos zyn zu, vrydenkers zyn ze, vrylevcrs
zyn ze; maer voor góddeloos üöorgaen, voorvry"
denkers en surloul voor vrylevnrs gekend en go-
liondon zyn, dat willen ze op geen manieren.
Do eene zal klappen niet oen vreemde priester op
de statie, om te doen peizen dat hy onder de pries
ters vrienden lelt. - Dejindere zal by den zieken
redekavelen over ziel en God gelyk 'ne pastor, om
le doen zoggen dat liy geloof en godsdienst heelt.
Een derde zal gaen schoone kouten tegen eene
non ineen klooster, om te doen geloovon dut hy
katholieke kolen, of pannen, of tegels heeft. Een
vierde nog zal Onzen Iloere 'ne vlassenen baerd
aendoen om de regie scliroeve te vinden voor 't
scheuren van een pachthoeve, en wat weet ik nog
aK Geen oen, noen, geen een zal de couragie
hebben te zeggen en te bekennen dat liy geen geloof
beeft, dat by lacht niet Paus en Kerk, dat hy noch
ziel noch eewigheid erkent, dat hy noch zeden noch
wetten wil al zaken die nogthans maer al te waer
zyn cn die zy preusch zyn onder godslasteringen en
bespottingen uil te kramen in hunne verfoeijelyke
en geheime clubsen waer zy hunne liberalery be-
wyzen of 'nen ongelukkigen verdoolden willen
verleiden. Eaffaerds, valsehaerds, die in don
donkeren werkt en vroetelt; maer ducht voorden
klaren dag. U boort een naem dien gy verkeerd
meermaels misbruikt.
Nacluuils zyn de poperingsche liberalen.
(Wordt vervolgd.)
Poperinglie, 20 Decembro 1872.
Alfa toe, dokteur, zeere genoeg een spuwdrank,
cilrale de inagnesie, engclsch zout of nog sterker,
zelfs een peerdedrank als 't noodig is; toe, liaesl u
Ik heb daer zoo even eene lompe en plompe rel-lame
iiigezwolgen, die bestond uit leugens, trouwloos
heid, prieslerhaelonkunde en jaloersheid' dat is
al te wreed om teeren en 't blyft op myu mago
li"gen. 'T gaet wel dat ik eenen dokteur nen de
band lieli anders moest ik er dood voor: slokeen,
sloktwee, slokdrie!.... 'k bedank u dokteur, 't zal
gaen.
Leugens (boum!) Liegen doel gy voor een oortlje
't Voer: valseli is 't dal liet Nieuwsblad eeist beeft
aengekondigd dat men u liet zitten, 't is gy zelf ge
weest in de Toekomst weel-je 'l nog? dien keer dat
gy ccncn gepvnden makker zocht. Valsch is 't dal
de geestelyklieid u klienten onttrokken heeft: 'i is
uw godloosheid, uw schryflusl in slechte gazetten
en nog wat anders Valseli is 'l dal men u acnlrof
by uwe zieken, gy waerl l'huis, niyn man, ten zy
dat liet by uwe zieke princiepen i>f kennissen ware
geweest. Valseli is 't dal gy de nou. li ge hulpmiddels
bv den apullieker deedl balen, gy vroeg! Cognac,
doeken, water en niet anders; tluervoor badi gy
geeneti apotheker noodig En gy kout van waerheid
le zeggen? gy dokteur!'t is lyk of een blinde van
koleuren zou spreken.
Trouwloosheid ibuum!) Trouwloos zyt gy, man
netje, want terwyl gy gedurig reklamen op tekla-
mon doet, houdt gy slaen dal wy er doen, ten
voordeele van uwen collega met welken wy niet de
minste relatie hebben. Verre mis zyt gy liieri n,'t
is voor de goede princiepen cn niet voor ecnen
winkel te verdedigen dal wy selnyven. Trouwloos
zyt gytoen gy zegt dat bet de soutanedragers zyn
die den lof van uwen kollcga verspreid hebben, 't
schilt vole, maer 't was die talryke menigte volk
aldacr toegesneld, wacronder ik my ook bevond,
die daer van uwe mirobolante daden ooggetuige
geweest is: 't is dat volk welk gy zoo trouwloos
droef volk noemt, die er liet gerucht van overal in
stad en elders rondgedragen heeft en cr de naluer-
lyko besluitingen uitgetrokken heeft. Trouwloos
zyt gy in den uitleg van ons woordeken gered, gv
moet zeker weten dat dit niet wil zeggen: vo'ko-
meu genezen; maer wel bet dringend doodsgevaar
weggenomen.
Priesterhaet (boum!) Dit kunt gy onmogclyk niet
verduiken: uw eerste woord verraedt u en geliee'
den artikel riekt cr naer, zooveel als al uw andere
uilikels van het goddeloos vuilblad. Van den pries
ter eten is een dagelyksch voedsel, achter dat gy
er vroeg of laet maer eene indigestie van krygl du:
dan met de homoeopaihiu moet gemeesterd worden.
Onkunde (boum) was er niet weinig by: gy
moest weten, dokteur, dut die dry mensehen in de»
aelput niet versmoord maer verstikt waren van eer
zy den bals genaeklen door de verstikkende lucht
die zy ingeademd hadden. Zy lagen in openo lucht,
het volk was ten minsten op dry meters van hen,
de lucht ontbrak bun dan niet, maer wat kon du
bun buten als dc asempyp toebleef: gy wildet ze
openen mét liet volk weg te dryven, dit hielp niet,
inner de katholieke dokteur deed het niet zyne
ileseliljes en dit ging allerbest: Ziedaer al liet ver
schil. Gy versiondt niets van zyne bundelwys,
preuve daervan dal gy lot nu toe nog meent dat liy
de koiken bezigde om den mond le stoppen, dewyl
liet alleenlyk was om den mond open te houden
tegen liet convulsievelyk toesluiten der landen cn
lippen opdat de lucht zyner fleschtjes to gemakke-
lyker door do asempyp zou dringen. En gy vraegt
dan zoo triomphanlelyk: Waerom dat ook niet
gedaen met de neusgaten? Onnoozelaer dat gy zytt
omdat zo moesten open blyven want die ongelukki-
I ge moesten aldaer inademen eerst oenen ligteren
lucht uit de descliljos, om naderhand eenen zwaer-
deren, namentlyk de omgevenden loefluclit ook te
kunnen inademen. Nu lot daer, neemt dat gy dit
wat spolsgewyze vraegt, maer wat er in den grond
van al die spotredens schuilt, is:
Eene onverdragelyke jaloérsclteid. Oh dokteur
dat gy dit toch kondet wat beter verbergen, gy
zoudt er vele mede winnen. Laet de zieken otu
hulp gaen waer zy willen: komen zy by n, aen-
veerdi ze en tracht ze le genezen, gaen zy by eenen
katholieken, gebeurt dat gy het niet en weel en zeg
toch nooit meer dat Ons Ueere de zieken zul straffen
met do dood omdat zy bunnen liberalen geneesheer
verlaten en eenen katholieken genezer verkozen
hebben. Dat is immers God iets tocscliryven dat
tegen zyna eer is en in de catechismus noemt men
dat blasphemie, weet je 't? en daerby is 't nog
zulke eene ruwe lompe en plompe reklamc dat de
beste mago van de wereld, dezelve zonder de hulp
der medecine niet zou kunnen teeren.
Passchendaele, 20 December.
Met den Hoogdag ga ik moeten kort zyn vnndage.
Zondage laetst beeft Mclcltior nog eens herhaeld
wat by reeds meermalen gezeid beeft en zyne oude
schynlieiligheid geluogd en gesproken van chrisie-
lyklieid, van liefde, van goè katholieken, enz., enz,
Hy, de correspondent van de 'Toekomst en een
logeerder in den Aep.
Nu ga ik voort met inyn zevende puntje, te weten
van de manier hoe do l'olicic hier uitgeoefend
wordt.
Dat zy onpariydig is heb ik Zondage geloogd, en
die redens en zal Melcliior niet tegenspreken.
Nu, dat de lieer Schepen in zyn Policicambt
gedoogzaem is: 'k en zou liet maer moeten vragen
aen 't tribunael van Yper, al waer de gedoogzaem-
beid van Mynheer Yandcweglic bekend is. liy
sprak ten beste voor dezen die hy bad moeten
betrekken. Ook heeft de advokael Bossacrt dat edel
gedrag en die gedoogzaemheid publiek geprezen
en geloofd.
Maer te Passchendaele zelve blykl hel klaer, en
ware Melcliior van aerd geen veivalscher en bedrie
ger, liy zou moeten zeggen:
Dat de lieer Schepen nooit geen een in de boete
en slael van als hy geen tegenstand doet of onge
willig is, en ware 't niet van de gedoogzaemheid
en 't door de vingeren-zien van den scbrikkHyken
koster, Melcliior zelve ware al lang aen de boete.
Wat voor een bert moet men toen hebben om zoo
zynen weldoener zwart te maken in slordige gazel
len?
1 zou anders gaen moesten dio gasten van den
.lep zulke occasion vinden.
Wy hebben ze aen 't werk gezien als ze hunne
moucbaerds uitzonden 0:11 een defligen burger te
tergen en te zoeken, en hem dan voor den vrede-
regler bragle», waer liy twee koeren veroordeeld
was voor le zeggen dat liet sloebers waren, die een
eerlyk man vervolgden en wilden doen veroordee
ld! voor wat by niet gedaen had.
Maer 'k zou le lang zyn, Zondage 't overige duer-
vau. Onderlussclieii kan Mclchur medileereii.
X.