lielil is verspreid, en't is hier en daer een ezel die lacht: en't Magislertje kroonhalstj.. Och Ilecre! Dat is compassie weerd! Dus met hel 'Nieuwjaer de balans gemaekt van geheel de discussie: Wy hebben geloogd dat cone devotie, acnveerd in de Heilige Kerke, goedgekeurd van al de bisschoppen met den Paus van Doornen acn 't hoofd, verrykt met ailaien, en by alle geloovigen, geleerde en ongeleer de, ryke en arme in ecre, eenc devotie die de Hemel met zooveel wonderen zegelt en zegent; zulk eenc devolie moet van al die ka- tholickis,geëerbiedigd zyn, en 'lis zeker een gebrek van geloove ze te bestryden, en 't zweemt naer blasphemie ze Ic bespotten.... Daertcgen van de Toekomst geen levende woord! Is een. 2° Wy bebben geloogd dat uilspraek van een wereldsch trihunael, in kwestie van mi rakel geheel onbevoegd is, en dus dat hel hof van beroep te Grenohel in 't mirakel van Salettcgeen uilspraek en kost doen. Daertcgen, van wege de Toekomst, geen een reden die het slrydige bewyst! Is twee. 3" Wy hebben geloogd dat hel beroeps hof van Grenoble inderdaed geen uilspraek gedacn beeft met de besluiten in de hand. Daertcgen geen een reden van wege de Toekomstis dry. 4° Eindelyk hebben wy klaer bewezen dat de historie van Juffrouw Lamer lier eeen fabel is, een dwaze fabel. De getuigenis van Juffrouw Lamerlicre en haer proces loogt dit genoeg! En nog ingezien de inborst de godsdienstige gevoe lens, de jaren, hel lichaemgestalle, van die Julïröuw, ingezien hare onwetendheid der volkslale, den grooten afstand van Saletle, enz. die historie is in haer eigen onmogelyk! Eenige schimpwoorden, eenigc almanak spreuken, en niet anders van wege de Toekomst u's vier Daer is de balansDie gezonde reden bezit zal nu zien, waer de walgelyk en onver standige kout is!.. Nu voor 'l geen de laster en 't verwyt acngaet legen al de bisschoppen, priesters met den.'I. Vader aen 'thoofd! Da ze stropers zyn Dit zy daertcgen: 1° Dat en hewyst niet tegen't mirakel! 2» Die laster heeft altyd beslaen van sedert achttien eeuwen, om dienswillc dat Satan daerin byzonderlyk de flauwe en hebzuchti ge of bezoedelde zielen boeit. Ja, dal doet 't hoos herte zoo deugd van Ie zeggen: De kerke is een winkel! En nog meer als er hier of daer een ongelukkige Opsomer daer steun aen geeft!... 'T is 't oud liedje! Een lieetje 't ceme ni 't andier. Afgodendienaers. Nieuwe tylcl de schryvers van 'l Nieuwsblad by genade der Toekomst verleend. 'T is nogthans een Ieelyke misse, Toekomst, t en is geen een van ons die zync knie buigt en aenbidding geeft lenzy voor den eenigen waren God, geen een die zyn geloof verzaekl heeft, geen een die zync ziele verkocht heeft, geen een die voor een Jupiter, een Venus of e//cgelv- ke eerbied loont. 'K weet er ik wel te Yperen die hunne ziele verkoopen voor Mars en Venus en Jupiter wieroook branden!... 'T en is wy niet! Veroordeeling voor slagen. A pro pos van die veroordeeling, hebben wy doen zien dal de veroordeelden, buizenslepers wa ren van de liberalen, en daeruil deden wy opmerken dat de liberalen altyd mannen hebben op hunne leest geschoeid. Nu, de Toekomst spreekt van van valse/ielgk toege past. Nog een keer, loogt, Toekomst wal er valsch in was in 't geen wy schreven: anders nog een keer gy spreekt lyk een laffe visch- kracije! live religie is koophandel. Wel heere toch, Toekomst, moet men daerover magister zyn, om zulke oude versleten prael uiteen Ie doen! och heere de grootste sloeber van 'l Zaelhof kunt dat ook naer 't hoofd werpen van een trcffelyk man. Nu een voudig, onze religie en is geen koophandel; maer by velen is hun handel geheel hunne religie; lyk byvoorbeeld: gebeden hoeken te koope bieden, en 't gebed bespotten, sanctjes van Saletle te koope stellen, en 't mirakel van Salette bespotten... is dal niet van zynen handel zyne religie maken!? Wat (ranken. Voegt er om de liefde gods wat franken by (uwe gebeden) zegt de Toekomst. Maer hoe durft ge nog spréken van franken, 'k heb al gezcid dat er altyd geld is by ons voor goe werken. Peist op nwe 67 franks schoolpenning en spreekt van geen franken meer! Drogredens. T Nieuwsblad be wyst drogredens zegt de oolyke Magister, wat op de wereld drogredens bewyzen!... Dat volk en kent toch niet, spreekt hun van mirakels ze slaen bot, spreekt hun van regt, en eigendom enz. ze slaen bot, spreekt hun van religie, zy weten er geen woord van, spreekt hun van politieke, zy en weten geen spier van; spreekt hun van historie, zy en kennen maer valsche, en ze zyn in state niet een punt te beredeneeren; en ja als ze nog eentwat uitbrengen 't is byvoorbeeld dro- gredensbewyzen, wat by niemand geen zien heeft!... Stelen. De Toekomst is gepynd; ze zou geerne hebben dat wy uitscheen haer te vragen wat dat stelen is, en zy peist, lyk deze van Poperinghe, we gaen een keer schelden en zeggen: vraegl hel aen Lagrands- slachloffcrs?... ,Wat zegt ge van zoo een discussie?... ilde 'l Nieuwsblad kaljewccre doen; 't zou zeggen: Spreux weèt hel al beter, Notaris Leclercq weet hel ook, enz., enz. Maer dat is schelden! en dal en gaet ons niet!. Wy willen alleenelyk dit: de Toekomst heeft gezeid dat de Jesuielen de diefte gehei ligd hebben en wy zeggen dal zy niet en verstaet van al wal zy daerop uitgeschre ven heeft, dal zy alleenelyk niet en weel wal dal 'tregt van eigendom is!.... bygevolg dat ze aepscher en papegaeischer wyze. herzegl, 'l geen duizend keeren gezeid wierd, en duizend keeren weerlcid! Communarde. De Toekomst is verwonderd en dul dal zy zoo naer, commu narde is, als ze zegt, a propos van bisschop pen dat de menschen algelyk zyn voor God. En nogthans 't is zoo!..Vraegt het maer acn Jupiter, en gy kent dien gast! 't is hy die zei: Le plaisir des dieur eest la ven geance! Hy zal u zeggen dal, hoewel de menschen gelyk van naluer zyn, nogthans geheel verschillig van conditiën zyn. en die de menschen willen gelyk van conditiën maken, dal het communards zvn: En ge zult gy moeten zeggen van ja, niet juist omdat hel redelyk is, want daten dackt op u niet, maer omdat gy en Jupiter verschil lig zyt van conditie! i'i'csss 63 e ss t i e bi xyis tiiicialen en Siheralen Eerïicrstelïing;. Studs nieuws. Stadhuis. Groote congé voor de rneds- leden ter gelegenheid van Kerstdag cn Nieuwjaer. Nu de ruste is er noodig, en achter de groote alTairens, de Kers- en Nieuwjaeravonds zyn aengenacm Hond den ieerd, daerby 't is noodig dat men oflicieele wenschen doet ter gelegenheid van het Nieuwjaer, Maer 'k heb wel duizend kee ren gepeisd wat voor een wensch de lihera- en en docliinairen doen, en byzonderlyk als ze by voorbeeld, by een pastor of pater gaen Nieuwjaerswenschen, of te wel als,ze gaen lol een President van'ltrihunael dien ze bestreden, bevochten en uitgemackt bebben een oordje 't voer? Wat wenschen zy, zon der liegen?... Dat is poesjespel of'k en ver staet my niet... Nu daervoor is 't vankanse op t stadhuis, en do balans van geheel 't jaer is dat roo radicale, en gecyperde dok- trinairen 'l hoope in vrede en ruste leven, de stralen in 't donker laten, 'l water cn slyk laten spietien al slaliewaerds gaen, cn levende blasphemien kweeken in de dierbe- laclde scholen, enz. I'looijen en dwingen cn lasteren al wat naer den zin niet is! Soldaten. 'T spyt my voor de eere van 'l leger, maer de point cThonneur van sommige soldaten is zoo verminderd dat bet alligte zal zyn pas d'honneur. Wat beteekerit inderdaed aen de belle trekken van een pastor; beginnen zingen un vieux curé, als ze 's avonds een priester ontmoeten, 'k en wil niet spreken van Venus, dat is't oude! 't Nieuwsblad weel bet al te male, 't was ja o]i zyn ronde met den Nieuwjaer!. 7ooneelm. De Vlaomsche Slerrc trekt water, 't is toeken van flauw wcere ze ben zeker gepeisd— en als 't zoo is, z'bcn wel gepeisd d it de laste vertooning niet vlocibaer genoeg was; anders ze zoün naer de Genlsche Fonlcine niet gaen putten zyn Alhoewel al wat liberaol noemt, vyandig is aen God en strydig aen de Kerk, zyn al de liberalen het niet op de zelfde manier en om de zelfde redens. De eene voert openilyk den oorlog tegen de Kerk, de andero, integendeel, werkt bedektelyk om haren invloed, en haer gezag te verminderen of te benemen. Men vindt menschen die, door bet lezen van goddelooze schriften en zedelooze boeken, grootnn- deels bet licht van liet geloof in hunnen geest en nog meer in hun bert hebben uitgedoofd. In limine oogen is bel Hoofd der II. Kerk een afschuwelyke tyrah, die de conscientiën dwingt om door zyn onfüelbacr gezag hem als een God te erkennen: leest de g roe te liberale gazetten en gy zult zien hoe zy beweren dat bet Vatikaensch Concilie, met de Onfaelbaerlicid van den Paus als geloofspunt le ver klaren, van Pius IX ecne Godheid heeft willen maken. De Bisschoppen, volgens bun scliryven en spre ken, zyn alleenheerscliers, die hen over alles wil len meester maken en liet tydelyk gezag trachten le overweldigen om hunne lieerschzucklige driften te voldoen. Zy verkondigen de zalige leering van Christus niet meer, maer bekreunen zicli cnkelyk om liet mansclidom te onderdrukken, liet wereldsch bestier in hunne handen te hebben: hoe dikwyls heeft men in de Kamers de katholieke representan ten deze verwyling naer het hoofd niet geworpen: Vous ëtes les instruments des évêques! Gy zyt maer do werktuigen van de bisschoppen! Do pastors en kapelaens, de abbètjos on priesters in het algemeen schilderen zy af als politieke man nen, die niet anders ter herten nemen dan twist en tweedragt te zaeijen, de menschen in de ontcvre denheid te houden en le verbeesten. Zulke onnuo- zele praet op alle toontjes zingen is hel wekelykscb brood van de Toekomsten haers gelyken. Do Broeders en nonnen zyn afgrysclyke wan schepsels die, in de plaets van de kinders te loeren en te ondcrwyzen, ze misbruiken om de vetfoeije- ykste misdaden le plegen en die onnoozelc herten te bezoedelen en te bederven. Dit is nog eens bet wekelykscb liedje van onze zuivere Toekomst. Klein is liet getal van de liberalen die aldus opentlyk de 11. Kerk bestryden en hare gezalfde dienaers doorliet modder slepen; dikwyls, en'by zonderlyk hier te Pogeringhe, waer het geloof en de eerbied voor het gezag der Kerk groot is, moeten zy den masker aenlrekken, omdat hunne'goddeloos heid den algcmcenen walg zou verwekken: doch, zyn zy niet groot in getal, zy zyn sterk door hunne stoutmoedigheid en werkzaemheid om de bedekte liberalen te overhalen ten einde lot in hunne on godsdienstige plannen mede te werken. (Wordt voortgezet.) Poperinghe, 2 January 1873. Een dobbele jongen komidronke i'huis: aenstonds lievige berisping van zyn moeder, maer de jongen verschoont zich met te zeggen dat zy hadden mogen drinken van Menlieere zooveel liet bun lustte in eene vergadering van oude pompiers. Bovendien, zegt de jongen, wy bebben nog geld toe gehad om ons bier en daer in de herbergen le verspreiden en al de nieuwe pompiers of nieuwe muziekanten die wy tegenkwamen uit te schelden en af te tellen. Moeder, ge moogt zeker zyn dat ik niemand te by gekomen het), dat zou ik niet willen doen, maer ik heb toch algelyk myn goeste gedronken dewyl ik de keure had. Droeve jongen dat gy zyt, gy liadt beter nooit geen zulke pompier geweest! Wal zegje, moeder, en frnei blyde dal ik tien, Menlieere heeft ons beloofd dal toen de nieuwe kleeding der nieuwe pompiers zal uitgekomen zyn.wy ze no keer van geheel naer moeten bezien en ferm daermede lachen zeide hy alzoo. Dacrna zullen wy dan onze kostumen krygen: Eene sclioone pykc, upjic fyue fuziekc, eene glinste rende kepi, een ligt en prachtig kazakske en geen een pompier van geheel de Belgieke zal ooit met zulk eene tnooije broek geparadeerd hebben, zeide liy alzoo. k Poperinghe, 3 January 1873. Ziehier de souvereine remedie die liet dokteurtje voorgehouden heeft by de rykgcwordcne trotsche Dame welke zoo ontsteld was door de onleering der memorie, nu, een man (haren vader) die sedert 18 jaren begraven is (bezwarende omstandigheid: aChlienjaer begraven!) Bedaer u vrouw, heeft het dokteurtje zoemende gezeid, wy zullen dien schouwvager wel vinden; dat stieleken trouwens is zoo gevaerlyk dat hel my grootelyks zou verwonderen dat die schouwvager of zyn zoon niet de eene of de andere keer zich zou kwetsen mot in de kaven te kruipen: en ingezien myne onmisbare diensten zou ik liern twee franlts (tinnen vragen al moest ik liern gratis meesteren! Wel gepcisd, was de antwoord. Passchendaele, 3 January 1873. Met bet Nieuwjaer en zal liet misschien niet kwa- yk gekomen .zyn van een keer een soorte van nventoris te maken, van wat liet onze is en wat Melcliiors. 'T is bovendien een gebruik in alle hui len die willen eere aen hunne, zaken doen. Een weinig na do gemecntekiczing en benaming :an bet Scliepcnkollegie, wierdon de raadsleden, do burgemeester en de schepen van policio bitter aen- gerand, gelasterd en valschelyk en lous door bet modder getrokken,door een niet onbekenden corres pondent van de Toekomst. Ton hebben wy besloten punt voor punt alles te bespreken en ie bepleiten en toogen hoe valsch, boe boos, hoe dwaes, hoe origorymd, geheel «tien hoop laster-en scheldwoorden waren. En 'l is alzoo dat wy begost hebben Ons eerste arlilkellje was een drollig blyspel zei Molchior, maer dat blyspel is voor hem een treur spel geworden. Want: 1° De benaming van den burgemeester le Pas- schendaele was eene partydige benaming bad Mol chior gezeid; en wy hebben hem daer zoo geloond dat die benaming verre was van partydig te zyn- maer dal eene andere benaming Fluppes te weten ten eeuwigen dage geschandvlekt met de walge- lykste partydigbeid, en Melcliior bleef stom op dat punt. 2° De policie is er niet noodig, en was een dwangmiddel had Melcliior gezeid; en wy betoog den klaer dat de policie by vaders en moeders, meesters en vrouwen, alderbest gekomen was, en zooveel deugd deed aen de gemeente Op die redens bleef Melcliior stom.. Maer liy beeft wal ander praet daerop gegeven, dien wy nog moeten be stryden. 30Ily spreekt dan de policie op straten en wegen, dal ze niet gedaen wierd, cn wy hebben hem ge loogd dat die beschuldiging valsch was, en dat hy het wel wist, aengezien zyn alter ego de secretaris had moeten de stukken teeken. Nog eens is Melcliior daerop stom geblevon. Hy kwam ton uit met glazendicven, en glazen- brekers. Daerop hebben wy hem voldoende ant woord gegeven en bewezen boe zynen aenliang veraclilelyk was in dat tribunaeltje spelen. En Melchior bleef stom. 8° Hy heeft daerna de katholieken uitgegeven voor complotmakers-, cn wy,wy hebben geloogd d it de-complotmakers in den Aep logacrdou! En nog een keer Melcliior bleef stom. I is misschien wel hier of daer een puntje-ach tergelaten, maer men heeft 't byzondersle en daeruit kan eikendeen zien boe eerlyk, deftig en verstandig de schryvers zyn die altyd voort lasteren, zonder enige reden te geven, en zonder rekening te houden van al de bewyzen die bun bestryden.. Del is walgelyk!

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2