lielil is verspreid, en't is hier en daer een
ezel die lacht: en't Magislertje kroonhalstj..
Och Ilecre! Dat is compassie weerd!
Dus met hel 'Nieuwjaer de balans gemaekt
van geheel de discussie:
Wy hebben geloogd dat cone devotie,
acnveerd in de Heilige Kerke, goedgekeurd
van al de bisschoppen met den Paus van
Doornen acn 't hoofd, verrykt met ailaien,
en by alle geloovigen, geleerde en ongeleer
de, ryke en arme in ecre, eenc devotie die
de Hemel met zooveel wonderen zegelt en
zegent; zulk eenc devolie moet van al die ka-
tholickis,geëerbiedigd zyn, en 'lis zeker een
gebrek van geloove ze te bestryden, en 't
zweemt naer blasphemie ze Ic bespotten....
Daertcgen van de Toekomst geen levende
woord! Is een.
2° Wy bebben geloogd dat uilspraek van
een wereldsch trihunael, in kwestie van mi
rakel geheel onbevoegd is, en dus dat hel
hof van beroep te Grenohel in 't mirakel van
Salettcgeen uilspraek en kost doen.
Daertcgen, van wege de Toekomst, geen
een reden die het slrydige bewyst! Is twee.
3" Wy hebben geloogd dat hel beroeps
hof van Grenoble inderdaed geen uilspraek
gedacn beeft met de besluiten in de hand.
Daertcgen geen een reden van wege de
Toekomstis dry.
4° Eindelyk hebben wy klaer bewezen dat
de historie van Juffrouw Lamer lier eeen
fabel is, een dwaze fabel.
De getuigenis van Juffrouw Lamerlicre
en haer proces loogt dit genoeg! En nog
ingezien de inborst de godsdienstige gevoe
lens, de jaren, hel lichaemgestalle, van die
Julïröuw, ingezien hare onwetendheid der
volkslale, den grooten afstand van Saletle,
enz. die historie is in haer eigen onmogelyk!
Eenige schimpwoorden, eenigc almanak
spreuken, en niet anders van wege de
Toekomst u's vier
Daer is de balansDie gezonde reden bezit
zal nu zien, waer de walgelyk en onver
standige kout is!..
Nu voor 'l geen de laster en 't verwyt
acngaet legen al de bisschoppen, priesters
met den.'I. Vader aen 'thoofd! Da ze stropers
zyn
Dit zy daertcgen:
1° Dat en hewyst niet tegen't mirakel!
2» Die laster heeft altyd beslaen van sedert
achttien eeuwen, om dienswillc dat Satan
daerin byzonderlyk de flauwe en hebzuchti
ge of bezoedelde zielen boeit. Ja, dal doet
't hoos herte zoo deugd van Ie zeggen: De
kerke is een winkel! En nog meer als er hier
of daer een ongelukkige Opsomer daer steun
aen geeft!... 'T is 't oud liedje!
Een lieetje 't ceme ni 't andier.
Afgodendienaers. Nieuwe tylcl de
schryvers van 'l Nieuwsblad by genade der
Toekomst verleend. 'T is nogthans een
Ieelyke misse, Toekomst, t en is geen een
van ons die zync knie buigt en aenbidding
geeft lenzy voor den eenigen waren God,
geen een die zyn geloof verzaekl heeft, geen
een die zync ziele verkocht heeft, geen een
die voor een Jupiter, een Venus of e//cgelv-
ke eerbied loont. 'K weet er ik wel te
Yperen die hunne ziele verkoopen voor Mars
en Venus en Jupiter wieroook branden!...
'T en is wy niet!
Veroordeeling voor slagen. A pro
pos van die veroordeeling, hebben wy doen
zien dal de veroordeelden, buizenslepers wa
ren van de liberalen, en daeruil deden wy
opmerken dat de liberalen altyd mannen
hebben op hunne leest geschoeid. Nu, de
Toekomst spreekt van van valse/ielgk toege
past. Nog een keer, loogt, Toekomst wal er
valsch in was in 't geen wy schreven: anders
nog een keer gy spreekt lyk een laffe visch-
kracije!
live religie is koophandel. Wel
heere toch, Toekomst, moet men daerover
magister zyn, om zulke oude versleten prael
uiteen Ie doen! och heere de grootste sloeber
van 'l Zaelhof kunt dat ook naer 't hoofd
werpen van een trcffelyk man. Nu een
voudig, onze religie en is geen koophandel;
maer by velen is hun handel geheel hunne
religie; lyk byvoorbeeld: gebeden hoeken te
koope bieden, en 't gebed bespotten, sanctjes
van Saletle te koope stellen, en 't mirakel
van Salette bespotten... is dal niet van zynen
handel zyne religie maken!?
Wat (ranken. Voegt er om de liefde
gods wat franken by (uwe gebeden) zegt de
Toekomst. Maer hoe durft ge nog spréken
van franken, 'k heb al gezcid dat er altyd
geld is by ons voor goe werken.
Peist op nwe 67 franks schoolpenning en
spreekt van geen franken meer!
Drogredens. T Nieuwsblad be
wyst drogredens zegt de oolyke Magister,
wat op de wereld drogredens bewyzen!...
Dat volk en kent toch niet, spreekt hun van
mirakels ze slaen bot, spreekt hun van regt,
en eigendom enz. ze slaen bot, spreekt hun
van religie, zy weten er geen woord van,
spreekt hun van politieke, zy en weten geen
spier van; spreekt hun van historie, zy en
kennen maer valsche, en ze zyn in state niet
een punt te beredeneeren; en ja als ze nog
eentwat uitbrengen 't is byvoorbeeld dro-
gredensbewyzen, wat by niemand geen zien
heeft!...
Stelen. De Toekomst is gepynd; ze
zou geerne hebben dat wy uitscheen haer te
vragen wat dat stelen is, en zy peist, lyk
deze van Poperinghe, we gaen een keer
schelden en zeggen: vraegl hel aen Lagrands-
slachloffcrs?... ,Wat zegt ge van zoo een
discussie?... ilde 'l Nieuwsblad kaljewccre
doen; 't zou zeggen: Spreux weèt hel al
beter, Notaris Leclercq weet hel ook, enz.,
enz.
Maer dat is schelden! en dal en gaet ons
niet!. Wy willen alleenelyk dit: de Toekomst
heeft gezeid dat de Jesuielen de diefte gehei
ligd hebben en wy zeggen dal zy niet en
verstaet van al wal zy daerop uitgeschre
ven heeft, dal zy alleenelyk niet en weel
wal dal 'tregt van eigendom is!.... bygevolg
dat ze aepscher en papegaeischer wyze.
herzegl, 'l geen duizend keeren gezeid
wierd, en duizend keeren weerlcid!
Communarde. De Toekomst is
verwonderd en dul dal zy zoo naer, commu
narde is, als ze zegt, a propos van bisschop
pen dat de menschen algelyk zyn voor God.
En nogthans 't is zoo!..Vraegt het maer
acn Jupiter, en gy kent dien gast! 't is hy
die zei: Le plaisir des dieur eest la ven
geance! Hy zal u zeggen dal, hoewel de
menschen gelyk van naluer zyn, nogthans
geheel verschillig van conditiën zyn. en die
de menschen willen gelyk van conditiën
maken, dal het communards zvn: En ge
zult gy moeten zeggen van ja, niet juist
omdat hel redelyk is, want daten dackt op
u niet, maer omdat gy en Jupiter verschil
lig zyt van conditie!
i'i'csss 63 e ss t i e bi
xyis tiiicialen en Siheralen
Eerïicrstelïing;.
Studs nieuws.
Stadhuis. Groote congé voor de rneds-
leden ter gelegenheid van Kerstdag cn
Nieuwjaer. Nu de ruste is er noodig, en
achter de groote alTairens, de Kers- en
Nieuwjaeravonds zyn aengenacm Hond den
ieerd, daerby 't is noodig dat men oflicieele
wenschen doet ter gelegenheid van het
Nieuwjaer, Maer 'k heb wel duizend kee
ren gepeisd wat voor een wensch de lihera-
en en docliinairen doen, en byzonderlyk
als ze by voorbeeld, by een pastor of pater
gaen Nieuwjaerswenschen, of te wel als,ze
gaen lol een President van'ltrihunael dien ze
bestreden, bevochten en uitgemackt bebben
een oordje 't voer? Wat wenschen zy, zon
der liegen?... Dat is poesjespel of'k en ver
staet my niet... Nu daervoor is 't vankanse
op t stadhuis, en do balans van geheel 't
jaer is dat roo radicale, en gecyperde dok-
trinairen 'l hoope in vrede en ruste leven,
de stralen in 't donker laten, 'l water cn
slyk laten spietien al slaliewaerds gaen, cn
levende blasphemien kweeken in de dierbe-
laclde scholen, enz. I'looijen en dwingen cn
lasteren al wat naer den zin niet is!
Soldaten. 'T spyt my voor de eere
van 'l leger, maer de point cThonneur van
sommige soldaten is zoo verminderd dat bet
alligte zal zyn pas d'honneur. Wat beteekerit
inderdaed aen de belle trekken van een
pastor; beginnen zingen un vieux curé,
als ze 's avonds een priester ontmoeten, 'k en
wil niet spreken van Venus, dat is't oude!
't Nieuwsblad weel bet al te male, 't was ja
o]i zyn ronde met den Nieuwjaer!.
7ooneelm. De Vlaomsche Slerrc
trekt water, 't is toeken van flauw wcere
ze ben zeker gepeisd— en als 't zoo is, z'bcn
wel gepeisd d it de laste vertooning niet
vlocibaer genoeg was; anders ze zoün naer
de Genlsche Fonlcine niet gaen putten zyn
Alhoewel al wat liberaol noemt, vyandig is aen
God en strydig aen de Kerk, zyn al de liberalen het
niet op de zelfde manier en om de zelfde redens.
De eene voert openilyk den oorlog tegen de
Kerk, de andero, integendeel, werkt bedektelyk
om haren invloed, en haer gezag te verminderen of
te benemen.
Men vindt menschen die, door bet lezen van
goddelooze schriften en zedelooze boeken, grootnn-
deels bet licht van liet geloof in hunnen geest en
nog meer in hun bert hebben uitgedoofd. In limine
oogen is bel Hoofd der II. Kerk een afschuwelyke
tyrah, die de conscientiën dwingt om door zyn
onfüelbacr gezag hem als een God te erkennen:
leest de g roe te liberale gazetten en gy zult zien hoe
zy beweren dat bet Vatikaensch Concilie, met de
Onfaelbaerlicid van den Paus als geloofspunt le ver
klaren, van Pius IX ecne Godheid heeft willen
maken.
De Bisschoppen, volgens bun scliryven en spre
ken, zyn alleenheerscliers, die hen over alles wil
len meester maken en liet tydelyk gezag trachten
le overweldigen om hunne lieerschzucklige driften
te voldoen. Zy verkondigen de zalige leering van
Christus niet meer, maer bekreunen zicli cnkelyk
om liet mansclidom te onderdrukken, liet wereldsch
bestier in hunne handen te hebben: hoe dikwyls
heeft men in de Kamers de katholieke representan
ten deze verwyling naer het hoofd niet geworpen:
Vous ëtes les instruments des évêques! Gy zyt maer
do werktuigen van de bisschoppen!
Do pastors en kapelaens, de abbètjos on priesters
in het algemeen schilderen zy af als politieke man
nen, die niet anders ter herten nemen dan twist en
tweedragt te zaeijen, de menschen in de ontcvre
denheid te houden en le verbeesten. Zulke onnuo-
zele praet op alle toontjes zingen is hel wekelykscb
brood van de Toekomsten haers gelyken.
Do Broeders en nonnen zyn afgrysclyke wan
schepsels die, in de plaets van de kinders te loeren
en te ondcrwyzen, ze misbruiken om de vetfoeije-
ykste misdaden le plegen en die onnoozelc herten
te bezoedelen en te bederven. Dit is nog eens bet
wekelykscb liedje van onze zuivere Toekomst.
Klein is liet getal van de liberalen die aldus
opentlyk de 11. Kerk bestryden en hare gezalfde
dienaers doorliet modder slepen; dikwyls, en'by
zonderlyk hier te Pogeringhe, waer het geloof en
de eerbied voor het gezag der Kerk groot is, moeten
zy den masker aenlrekken, omdat hunne'goddeloos
heid den algcmcenen walg zou verwekken: doch,
zyn zy niet groot in getal, zy zyn sterk door hunne
stoutmoedigheid en werkzaemheid om de bedekte
liberalen te overhalen ten einde lot in hunne on
godsdienstige plannen mede te werken.
(Wordt voortgezet.)
Poperinghe, 2 January 1873.
Een dobbele jongen komidronke i'huis: aenstonds
lievige berisping van zyn moeder, maer de jongen
verschoont zich met te zeggen dat zy hadden mogen
drinken van Menlieere zooveel liet bun lustte in
eene vergadering van oude pompiers.
Bovendien, zegt de jongen, wy bebben nog geld
toe gehad om ons bier en daer in de herbergen le
verspreiden en al de nieuwe pompiers of nieuwe
muziekanten die wy tegenkwamen uit te schelden
en af te tellen.
Moeder, ge moogt zeker zyn dat ik niemand te
by gekomen het), dat zou ik niet willen doen, maer
ik heb toch algelyk myn goeste gedronken dewyl ik
de keure had. Droeve jongen dat gy zyt, gy liadt
beter nooit geen zulke pompier geweest! Wal
zegje, moeder, en frnei blyde dal ik tien, Menlieere
heeft ons beloofd dal toen de nieuwe kleeding der
nieuwe pompiers zal uitgekomen zyn.wy ze no keer
van geheel naer moeten bezien en ferm daermede
lachen zeide hy alzoo.
Dacrna zullen wy dan onze kostumen krygen:
Eene sclioone pykc, upjic fyue fuziekc, eene glinste
rende kepi, een ligt en prachtig kazakske en geen
een pompier van geheel de Belgieke zal ooit met
zulk eene tnooije broek geparadeerd hebben, zeide
liy alzoo.
k
Poperinghe, 3 January 1873.
Ziehier de souvereine remedie die liet dokteurtje
voorgehouden heeft by de rykgcwordcne trotsche
Dame welke zoo ontsteld was door de onleering
der memorie, nu, een man (haren vader) die sedert
18 jaren begraven is (bezwarende omstandigheid:
aChlienjaer begraven!)
Bedaer u vrouw, heeft het dokteurtje zoemende
gezeid, wy zullen dien schouwvager wel vinden;
dat stieleken trouwens is zoo gevaerlyk dat hel my
grootelyks zou verwonderen dat die schouwvager
of zyn zoon niet de eene of de andere keer zich zou
kwetsen mot in de kaven te kruipen: en ingezien
myne onmisbare diensten zou ik liern twee franlts
(tinnen vragen al moest ik liern gratis meesteren!
Wel gepcisd, was de antwoord.
Passchendaele, 3 January 1873.
Met bet Nieuwjaer en zal liet misschien niet kwa-
yk gekomen .zyn van een keer een soorte van
nventoris te maken, van wat liet onze is en wat
Melcliiors. 'T is bovendien een gebruik in alle hui
len die willen eere aen hunne, zaken doen.
Een weinig na do gemecntekiczing en benaming
:an bet Scliepcnkollegie, wierdon de raadsleden, do
burgemeester en de schepen van policio bitter aen-
gerand, gelasterd en valschelyk en lous door bet
modder getrokken,door een niet onbekenden corres
pondent van de Toekomst.
Ton hebben wy besloten punt voor punt alles te
bespreken en ie bepleiten en toogen hoe valsch, boe
boos, hoe dwaes, hoe origorymd, geheel «tien hoop
laster-en scheldwoorden waren. En 'l is alzoo dat
wy begost hebben
Ons eerste arlilkellje was een drollig blyspel zei
Molchior, maer dat blyspel is voor hem een treur
spel geworden. Want:
1° De benaming van den burgemeester le Pas-
schendaele was eene partydige benaming bad Mol
chior gezeid; en wy hebben hem daer zoo geloond
dat die benaming verre was van partydig te zyn-
maer dal eene andere benaming Fluppes te weten
ten eeuwigen dage geschandvlekt met de walge-
lykste partydigbeid, en Melcliior bleef stom op
dat punt.
2° De policie is er niet noodig, en was een
dwangmiddel had Melcliior gezeid; en wy betoog
den klaer dat de policie by vaders en moeders,
meesters en vrouwen, alderbest gekomen was, en
zooveel deugd deed aen de gemeente Op die redens
bleef Melcliior stom.. Maer liy beeft wal ander
praet daerop gegeven, dien wy nog moeten be
stryden.
30Ily spreekt dan de policie op straten en wegen,
dal ze niet gedaen wierd, cn wy hebben hem ge
loogd dat die beschuldiging valsch was, en dat hy
het wel wist, aengezien zyn alter ego de secretaris
had moeten de stukken teeken. Nog eens is Melcliior
daerop stom geblevon.
Hy kwam ton uit met glazendicven, en glazen-
brekers. Daerop hebben wy hem voldoende ant
woord gegeven en bewezen boe zynen aenliang
veraclilelyk was in dat tribunaeltje spelen. En
Melchior bleef stom.
8° Hy heeft daerna de katholieken uitgegeven
voor complotmakers-, cn wy,wy hebben geloogd d it
de-complotmakers in den Aep logacrdou! En nog
een keer Melcliior bleef stom.
I is misschien wel hier of daer een puntje-ach
tergelaten, maer men heeft 't byzondersle en daeruit
kan eikendeen zien boe eerlyk, deftig en verstandig
de schryvers zyn die altyd voort lasteren, zonder
enige reden te geven, en zonder rekening te houden
van al de bewyzen die bun bestryden.. Del is
walgelyk!