«Ie waerheid bekennen, of anders antwoorde gövcn! Maer.... Redeneert daermêe! Een beetje 'i eene en 't ander. De Toekomst is op haer twaelfdejaer, zegt ze. Eer dat ze verstand ga et krygen ze gaet moeten gezouten zyn. 'T Nieuwsblad en is er maer zeven, en zy en kunt het in geen punt herlegen houden.T is verstand dat vroeg komt, ander dal late komt, en 't is er dat nooit en komt. De algemeene vyantl. De politieke geeslelykheiddal is de algemeene vvand, zegt de toekomsten die politieke geeste- lykheid dat is de Paus van Roomen, de Bis schoppen, de Paters en Priesters. Zoo aen wie moeten de godsdienstige mcnschen nu onderdanig zyn. in wie mogen zy betrou wen hebben in zake van Religie? T is (och zeker dat Christus iemand aen- gesteld heeft om zyne wet en zyne leering te bewaren en te leeren; en dat een mensch alleen de weg niet vinden zal. Wien moe ten wy gelooven?. De Toekomst en zegt het niet. Maer ze zegt: den Paus niet,de bisschop pen niet, de priesters niet, de paters niet. Wie dan?.. Uier is een spreuke die goed woerd is. Wy nemen den stryd aen legen d Nieuwsblad, dit bladdat met God en al zyn heiligen m den mondzonder schacmlenoch geweten, iedereen van liberahsmus VEll- DACU'i (nc!), vaUchelyk schandvlekt en bezoedelt. Wie is 't die alzoo schryfi? 't is de Toe komst, die zoo eene ezelsbekentenis ft is iieur woordj doel. liet liberahsmus schand vlekt en bezoedelt!.... Dal moet een vuil slordig dingen zyn! Wat\ schandvlekken en bezoedelen, dat is van uw eigen liberahsmus dat gy zoo spreekt?.. Trekt de ladder op ■daerachler!... Weg uit onze zakken'... Weg uil onze politieke. Daerop, Toekomst, hebben wy al voldoende antwoord gegeven. Wal! uit uwe zakken?... Pelt een kei!... Maer de beurzensngders zitten al uwen kant. Wal? alles waermêe de liberalen zoo op hunne poot spelen T is bykans al gestolen goed!.. Dal is voor uwe zakken! I ooi uwe politieke. Gy en hebt geen poli tieke en ge weel niet wat hel is, onnoozel- hoofd!.. Jv heb het u duizend keeren gezeid en gy en hebt nog nooit geantwoord, lenzy met een zaelhofspreuke. De mHitaireschool. De Toekomst valt uit tegen 't ministerie omdat de ryschool peren moet verlaten, en zy is gram omdat onze volksverh gen woord igers geen soldaten in de plaetse en vragen. Om daerop te ledeneeren lyk of de Toekomst doel, wy zouden zeggenWaerom zou Yperen moeten begunstigd zyn door een ministerie en representanten die het bestreden en bevoch ten heeft op de lafherligstc wyze, lol 285 stemmen Ie geven aen eenen Van Morris!. En dat ministerie zou nu moeten Yperen begunstigen!.. De keikhoven. De burgemeester van Gent heeft de^kerkhoven afgeschaft om delflioven te maken, wilde hy logiek zyn hy zou moeten zyn name veranderen hy heet De Kerkbove-Delimon; want als hy Le- sehaemd is van 't kerkhof, zyn name is een schandvlek voor hem, en zonder zyn edel- dom te verliezen zou hy kunnen heelen. Van Dufhove-Ten Slyke. Dal ware een cer- I yke name en volgens den zin van de Toe komst. "T is abominabel zegt K. II. de graef van Vlaenderen broeder van onzen koning, als hy spreekt van wat er gebeurt te Gent en te Antwerpen tegen onze kerk hoven,. 'T is waer, 't is abominabel't is alschuwelyk. In Turkyen, laten ze toch de kerkhoven gerust, "f verstand en 't gevoelen van die geuzen is geheel gekeerd. Zy spre ken geus, zy handelen geus, zy leven geus en zy gaen naer de ander wereld geus, en zy willen in gewyde plaelsen begraven zyn. Iloe verslael men dal?Zy spotten met processien, met wydingen en al dat gewyd is, en zy willen in gewyde kerkhoven rus ten. Voor 't geloove en de reden, 't is abo minabel!.. Corr csji u <1 n Ien Hal «Ie X. Slatls nieuws. Tooneclen. Wy hadden toch gelyk als wy zeiden: De Slerre trekt water 'l is tee- ken van flauw weere. Dinsdag reeds brak er eene fransche storlvlage uit in de tooneel- zael. Eene storlvlage van dunne flauwe gerymde fransche theaterspreuken, dieieder vlaemsch herle doen walgen. En ton die gedecolteerde Mart/uiten en Duinen op den theater, en die nieuwmoden akteurtjes met witte span broekjes, en helden,als't u belieft der fransche omwenteling, die geen Aristi- de beteren kan. Zyn dat niet al slechte vla gen?. En eindelyk op hel looneel een paer Lieve Vrouwebeelden in stukken slaen voor kinders van twaelf, veertien jaer, voor vrou wen en dochters, die daerop slaen te lachen datzehutsen; watvoor slechte vlagen, die, godsdienst en zeden, en vaderen aerd ver woesten en vernietigen?.. God betere 't. Stadhuis. K en heb nog niet ge hoord dat er belangeryke zaken behandeld zyn, of schoone discussion plaels gehad hebben, en bygevolg dat er hinder zou kunnen gekomen zyn aen T akkoord der sladsheeren. Misschen en hebben ze no<' geen tyd... 'T was fransch theater deze we ke!.. En ze waren der. Prlcsterlykc Benoemingen. Mgr de Bisschop van Brugge heeft be noemd: Onderpastor te Sweveghem, M. Blacre, onderpastor te Rousbrugge; Onderpastor te Rousbrugge, M. Atfenaer, onderpastor van Sl-Jacobs te Brugge; Onderpastor van St-Jacobs te Brugge, M. Louwagie coadjutor van M. den pastor der zelfde parochie; Coadjutor van M. den pastor van Sl-Jacobs, M. De Praetere, coadjutor van M. den pastor van Slalhille; Coadjutor te slalhille, M. Proot, oud coadjutor te Zevecole. StueiKiiieu ws. 'T ministerie van Oorlog blyft nog altvd in de handen van den Minister van Finaiilien. Verschillige opperofficieren hebben aenge- wezen geweest door de brusselsche dagbla den, als opvolgers van de Heer Guillaurne. Maer tot hiertoe blyft het zoo. Of de opper officieren waerlyk niet en willen aenveerden of dal er nog aenbod gedaen wierd kan ik niet zeggen. In allen gevalle, '1 en is geen kwaed hy. Een ander kwestie en veel ernstiger is die der kerkhoven. Gael het ministerie zoo (lauw zyn, en al de hospodars van geuzenburge- meesters laten dc kerkhoven geus rnaken?én de wel gestemd door de fransche Republiek, gevolgd onder 't keizerryk, gevolgd ten tyde van den protestant Willem vuii Hol land, gevolgd tot aen 't ministerie Rara, zal die wel tui afgeschaft zyn door oenen burgemeester lyk dien van Gent en dien van Antwerpen?. Indien 't ministerie peist met al die gasten te laten geworden 'l land in ruste tc bewaren, en uil de klauwen van goddelooze Ba ras te houden; ik peize dat het uiisi! In zulk geval, alle toegevendheid is nadcclig en rampzalig. Poperinglie, 9 January 1872. Wel, dokleurtje, hot ligt n toch zoo opperst van niet gekozen te zyn in de gemeenleraed! 'T is nu wel geschreven en gevreven! en de achtbare be stierders onzer stad die liet algemeen vertrouwen czitienuitgegeven voor sukkelaevs en wiavionnet- ten. en u zeiven met uws gelyke alleene doen pas. seren voor verstandige lieden lyk o( gy in liet spoibladje van Zondag laetst doet.. Troost u nog- tans, myn mannetje, er. peist: 't is myn schuld on niemand anders. W uerom hebt gy van lange te vooren niet opge houden van Kerk, Pans, godsdienst, goede zeden priesters, katholieken en kloosters aen te randen, te bespotten, te verminderen, te vérsmaden en vuil' te maken in uw goddeloos en zedeloos vuilblad van peren? Waerom hebben verschillige uwer kandidaten aldus den walg van iedereen verwekt door hunne' goddeloosheid, hun kerkhalend én zedebedervend gebabbel, hunne omverwerpende boosaerdige en venymge inzigten? Waerom, peist ne keer, hebben zy luide op durven bedreigen van kollegie, broe. dors, kloosters en priesters beurtelings van kante te maken? Wal moest Poperinglie daerop antwoorden? Neen wv zullen liet niet gedoogen: En 't katholiek Pope- niiglie zonder eenigen dwang of bedrog, volgens eigen goeddunken in vrye stemming kiest zyn echt wcllehjk gezag iiieliegensiaemle al liet geweld, al hol getrappel al het geswalel van onredolyke en god- en kerk vervolgende tegen strevers. Ah! Poperinglie en is nog niet lyk of gy en con- soorten het zoudt willen: het lilyft vaslgol.eeht met hert en ziel aen geloof en goede zeden. Gy hebt er, spyts joun duivel, nog de preuven van gezien de veiledene week over, toen al de inwooners kleine ui giouie, ryke en arme, eene eenvoudige» patter Reeollet gingen hooren en dat daerby biechtstoel en communiebank letlerlyk bestormd wierden. Ryke geldelyke belooning aen die kunnen bewy- zen dat de gezworene hoppewarandeerders van I operingho leckens van politiek partyschap gege ven hebben in het uitoefenen hunner bediening" Tyk het leugenaershladje lieizelve beweert met het lood te geven ol te weigeren aen de honimelboeren vol gens dat zy katholiek of liheraol zyn. Alk. toe dokteur, zit er achter gy zult aldus het verlies uwer' kalanten vergoeden en de schouwvager zal dan te naeste keer vetleren loon kunnen bekomen. Het gazeltedoktcurlje weel maer van (wee voor name l.efboomcn van de kiezingete Popeiinghe, ie weten de predikstoel en de hoppepers- \Vy zullen bem helpen en er nog eemge byplakken. Onder andere hel gebruik of liever misbruik van Mcnliecrens geld om volksverbecstigingen te -even- laster- en leugentael om de beste reputatien te' schenden; verachting en versmading der katholieke kiezers; weigering van almoesen aen arme mcn schen; verlating der katholieke winkels en nerin-- doeners; lezing van sleclue boeken en gazetten; uitdeeling van goddelooze en zedeloeze alnienakken' geweldig trappelen en venynig swatelen van twee gepynde; balebouffen van man- en vrouwvolk al dooreen gemengeld; concerts waer men geen katho liek nog hall katholiek verdragen kan; onpligtige beschuldigingen en veroordeelingen; caféklubsen en smulpartygjes, enz., enz. En metal die hefboomen heffen ze aen de kiczin gen dat zy zwcelen! En och heerc to.li! zy komen algelyk nog honderd vyf en twintig kilos te kort Dokteur, wat verschil is er tusschen eigen lof™ een haelput? - Geen, want 'i stuikt alle twee vraeg het liever aen uwe onmisbare diensten! ïiilin'itlcii Kyn. Do groote feosidagen die wy dozen (yd vieren en die geheel de christene wereld, natuerlyk en als' of hot ware noodzakelyk, naer Christus en zyne Kerke wenden, dwingen my de eigenaardige ka- raklcrs der Popcringsche liberalen wat tlaer ie Inlen om met hertzeer en afschrik het algemeen karakter Wat is dan de liberulismus en wat zyn depo- peringsche liberalen De liberulismus, als men in den grond der zaken gaet, is niet anders dan de verloochening en de bestryding van het ryk van Jesiis-Christus. De ïiberalen, te Poperinglie gelyk overal, willen en doen niet anders dan de Kerke tegengaen, bevech ten en, voor zooveel zy kunnen, vernielen. Vruchte loos zoekt men dat algemeen karakter van den liberahsmus te verduiken en hem ais eene enkele politieke party te doen aenzien. Dut is bedrog, dut is valscliheid en scbynheiligheid. Aliware er tus schen katholieken en liberalen maer kwestie van politieke, hoe zou de stryd zoo hevig en zoo alge meen wezen? Dat alleen is een onbetwistbaer bewys dat de grond der zaek elders ligt; en iedereen ver- staet dat, voor de eene of de andere manier van zien in administratie; dat, voor den voorkeur van den eenen of den anderen persoon, men niet al de welpeizende en godsdienstige en treffelyke inen- schen elkander zoo eenpariglyk de band zou zien geven, en lydelyke belangen, en vrede van stad en van familie voor den zegeprael der katholieke parly zou zien slagtofïercn. Neen, neen, er is geen kwes tie van polilieko; maer van godsdienst, en van Christus, en van zyne Kerk. Daerom, elke feestdag der Heilige Kerk moet den yver der goede christenen vermeerderen en versterken. Elke plegtigheid der Heilige Kerk moet den moed der stryders verlevendigen en vermeer- deran. Katholieken, wy stryden voor Christus en voor zyne Kerk. X. t Wat t«' jK'i'iiiiiüjt- tleMa©4.«i<'luijj»|iy van Wel- IuiiiemlIiei«I is. Er is daer een programma uiigekomen, te Pope ringlie, van de lioeijsche Ilarbaristen die ie dercens verwondering verwekt heeft en nu nog klappen doet. 'Ten is niet uit oorzaek van den aerdigen (viel der stukken die men veiioonen wil, zooals; de Viool van den duivel, de Studentenliefde, de Wilde Vrouw, enz., men is daeraen gewoon en men verwacht niets anders noch beters maer liet is omdewille van de aangekondigde medewerking van eenige leden eener aerdig gennemde Maetschap- py, der Mactschappy van Welluidendheid. Zou dat misschien die Maetscbappy der I.uiders zyn? Heb de goedheid, Mynheer, liet eens Ie vragen aen uwe goede kennis van de Toekomst. Hy moet by dat wel welen. En ton dat eeuwig vechten vraegt het, als ge 't vergelen hebt aen die broere van de garde of aen dezen die deur de ruiten vloog van den Aep en/. Nu gaet l|ct geheel anders te Passchendaele, en als or nu ievors een verdoolt in een looverstuk en den nacht passeert in een zwingelkot, 'i is een uit neming, verstaenbaer by een ouden burgemeester die zonder Policie!.. beerschte!.. Als er nu gevochten wordt, lyk Nieuwjaernacht t is nog een keer, daer waer men tracht buiten de Pelicie ie zyn, en Cerclesprivés irigerigt heeft. Als er een moeder ten tween 's nachts beur zoon moet gaen halen, en boe liberael zy is uitvalt legen do nachlkoten, 't is item nog een keer by de vreedzame drinkers. Do policie en kan het niet al beletten; maer vele 'T is de Policie die de kotjes kortvlerkt, en »y weet bel, Melcliior hoe men nu zelve nog tracht zulke baldadige koljes in sland ie brengen om zeden te bederven. Wat ware 'i zonder Policie. T is lang van dezen keer, 'i is lyd dat ik eindige. van den libcnilienius op nieuws te ove Passchendaele, 10 January 1873. y zvn aen t nageregt, de groote stukken zyn weg, en 't blyft nog wut te peuzelen. De zeemende Melchior in zyne drie of vier brie ven van de Toekomst heeft byzonderlyk gesteund op de nutteloosheid vau de Policie ten platten lande. Een mensch die neerstig gewrocht heeft een ge- heelcn dag lang of ecu gehcole weke, waerom zou hy moeten gestoord zyn, als hy een vreedzaem pintje drinkt en hem uitrust?... Zegthy. Dc Policie enstellgcen belet aen een eerlyk en vreedzaem verzet; want er blyft voor elkeen lyd genoeg om hem geheel uil ie rusten. Zelve de Policieure halpt hem om eene andere rust te nemen, die meer noodig is als eene pinteruste. En inder- daed, die geheele nachten of zelve die achter de Policieure vreedzaem te drinken zilten, 'k vragc liet aen ieder man, die regtzinnig is, is hy 's ander- dags gezet om neerstig te werken?. Staet hy niet meer verzeerd en 'i enden, achter zoo een Zondag avond, als achter een geheele weke werken? Maer 't en is niet noodig daerop langer te rede neeren; niemand die reglschapun en regtzinnig is en kan dat betwisten. 'T geen waerop Melchior niet en weet 't is dat de vreedzame drinkers alleene in de wereld niet en zyn, en dat zy in hun huis eene geheele familie in onrusle houdan, en dikwyls vrouw of moeder doen dooien geheele nachten deurc. Is dat geen niisbreik? is dat geen pyniging?.. En is het geen alderbesie maciregel die zulke misbruiken tegenhoudt en uit- roerl?. Maer dat vreedzaem drinken tot achier de Po licieure verandert dikwyls in onstuimigheid en baldadigheid. Ja, Melchior, die zoo vreedzaem noemt dat pintjeverzet, weetal te wel hoe het ging te Passchendaele voordat er Policie was. K zou moeten vele en lange historiën vertellen om uileen te doen, wat voor baldadigheden op de plaetse gepleegd wierden in t midden van den nacht. Overdenkt eens wat er gehuil, getierd en gevloekt wierd, en hoe do ruste gestoord was, - herinnert de hoornen en staken gesteld aen de ondci pastors deurc, genoeg om deze die de tleurc open deed liet hoofd in te stuiken. Peist op dat bolle trekken enz., enz. dal wis al in den gulden tyd dat de vreedzame drinkers zonder Policie waren.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2