alles ymvnrtY Wie schryl't er nu vooron
noozelaers?
Noo-ihans »n die brabbellale wil de Toe-
homsnwee voorstellen loochenen die wy be
wezen Iiebben: fnacr omdat de waerlieid
zoo in de oogen springt, zy weel niet waer
lieur hoofd stoel, en zy spartelt in beur net,
en wrompelt bet t hoope dat ze hem eigen
verworgt, Ivk een haze in z^n stiop!
Wy hebben gezeid en bewezen:
1° Dat een biirgerlyk tribunael in zake
van mirakels onbevoegd is om uitsprack te
doen, 't is te zeggen, dat een bnrgerlyk tri
bunael niet ingesteld is om mirakels te on
derzoeken, goed of al te keuren!
Is dal k la-et
Zegden, by voorbeeld, dat het hof van
Gent kan onderzoek en uitsprack doen in
de zake van Hois-rd? IMne, ware dal geene
gekkorny?..- noglbans, de Toekomst
'discbl zoo eene dwacsheid op voor hare
lezers die geeno onnoozelaers en zyn!...
2° Wy voegden cr by dat het hof van
Grenobcl geene uitsprack gedaen had over
hel mirakel van Salctle, 'l is Ie zeggen, dat
het hof van Grenobcl niet onderzocht had of
de gebeurtenis van Salelteeen mirakel was
of niet, en dal het bygevolg noch neen noch
ja gezeid heeft op de vrage: Is de gebeurte
nis van Salet te mirakuleus?...
Js dat klaer?
gewei! wie zou cr zoo onbezonnen of zoo
bot zyn van dal te betwisten?
'T hof van Grenobcl zon beiaciien zyn van
geheel de wereld, had hel moeten zoo eene
uitsprack doen, lyk of geheel de wereld
lachen zou l)el hof van Gent, by voor
beeld, moest het uitkomen met een vonnis
iyk dit: De stoel van Louise Lateau is mira-
kuleüs of is niet mirakuleus.
Men zou rog l uit vragen te Ypercn: sedert
wanneer is MGrandjeun theologantin de
mystieke geworden?,..
'T is te beiaehclyk orn meer daervan te
zeggen.
Dus, Toekomst, om klaer te zyn en niet
te verwarren, wy houden staen:
1° Dat en wereldsch tribunael in zake
van mirakels onbevoegd is!
2° Dat liet bof van Grenobei geen uit
sprack gedaen heeft nopens liet mirakuleus
of niet mirakuleus zyn van de gebeurtenis
van Salette.
Dus, 8" dal ol uw praet van liet bof van
Grenobei niets bewyst. Is T klaer?
Dit is nog een keer voorde onnoozelaers
die nog niet en welen hooonnoozel de Toe
komst is!
'T is nog een puntje voor den naesten
keer;' want wy zouden te lang zyn, en 't
verstand van de Toekomst en zou liet niet
dragen!
•rg* |r» snoes! nooilig
om gazetten maken tegen bladen lyk de
Toekomst, en om liberalen Ie bestiyden
zoo liol en zoo onverstandig, dat geen ecu
gezonde reden by hen aenveerd is, en dat er
'mal wat zy zeggen niet dan spotnamen met
dom sirateklnp te vinden is.
Gael, ja, een keer redeneeren met een
sl ratehocve. hy zal achterlalen al greet en en
een hoop scheldwoorden naer uw hoofd
werpen en misschien ook slcenen, hewel,
de Toekomst cn doel niet anders.
In beur numero van Zondagc lactst, be
gint ze met een artikel op 0. L. V. van
Salette, en herhaclt'alles wat wy reeds zoo
klaer èn duidelyk wcèrleid hebben, en dat
wy vandage voor den derden keer moeten
bestryden.
En wat verder voegt zy !l oud liedje ox by:
De kerk is een winkel, die best beheld is
best gediendenz., enz. Dat'is oude strale-
klap, (laTis altyd de laCtsie reden van de
.doolaerds, als ze geen meer en hebben. Dat
js de troost van botlerikkcn die buiten de
schreeve ioopen. Zoekt al de groote pro-
teslanlsche schryvers uil, die de roomsche
Kerk bestryden, "leest al de geleerde profes
sors die geen gelooveen hebben, en de Kerk
bestryden, eii geen een en zou durven met
zoo een reden uitkomen. 'T is wel teekenen,
niet waer, van wat voor een tallie de Toe
komst is, en hoe verstandig hare lezers.
Slratelaster en niet hooger!
Daerby, T is honderd duizend keeren ge-
toogd geweest hoe weinig dat de kerk een
winkel is.
Dal er hier cn daer een schynheilige tracht
zyn zakken te vullen door de kerke, en spot
achterna met al wat kerkclyk is, 't is al te
zeer gekend.
'T is geweten:
Dal de zelfde pers, die sanctjes drukt van
Salette hy duizende en (luizende, een gazette
drukt waer er gespot is met 't mirakel van
Salette; dat is zakvuldery en geen wonder,
of heelen die karotelrckkers de devotie van
Salette een karote!
Dat eene gazette die in haer eerste deel
spot met 't gebedrelifewien, bcdevaerte/t,
enz., en na die blasphemiën, in liacr laetste
blad gebedenboeken te koope biedt, T is nog
eens zakvuldery die gekend is, cn 't is een
walgelyke exploitatie.
Inderdaed, indien die gasten waerlyk
overtuigd zyn, dal het mirakel van Salette
een bedrog is, is't geen afschuwelyke exploi
tatie van te bedriegen en uil dit bedrog zyn
zak te vullen?
Maer gy, liberalen, die zoo milddadig, zoo
uw eigen belang verzaekt en alles voor een
ander laet, loogt een keer in Ypercn wal gy
geslicht hebt?
Gy, die niet anders in 't gedacht en 't her-
te liebt dan om uw fortuin, uw werk en uw
leven ten dienste te stellen van uwe mede-
menschen, waer zyn uwe liefdadige gestich
ten?
Beziet eens de. akten van fondatie van de
Ilospicen, en gy zult zien van wien die som-'
men komen?
Beziet uw goed van den disch en de akten
van de giften, en gy zult zien wie het gege-
ven heeft?
Bekykt de publieke gebouwen van stad,
en gy zult er een oud Seminarie vinden, die
nu een gemeente kollegie is, een oud kloos
ter, waer de Looije is, 't paleis van justicic is
't oud bisdom, enz., enz.
De studiebeurzen, van wie komen ze?...
Maer 'l en zou geen einde hebben!
Dat altemacl komt van katholieken, en
't is de katholieken, hunne priesters en kloos
terlingen, die uitgegeven zyn als hinricn-
palmers, en de liberalen met den duim in
de hand zyn de mildadige!... Is dal niet
gekkerny?
Wie is 't nu die bate trekt uit al die katho
lieke instellingen?.. 'T zyn al karoten zeker?.
Toekomst, maer wie zyn de karotetrekkers?.
Kei» beetje 't eene en 'l ander.
Zalig. Als men spreekt van zaligheid,
de Toekomst brieschl iyk een duivel die
wy water gelekt heeft. Want die echte oude
vlaemsche wensch is Ie verheven voor haer;
zy heeft liever den wensch van tout ce qui
peul v ous el re agréabledal is fransch en 't
en herinnert T Hierna niet! Noglhans,
Toekomst, gy moet al ondervonden hebben
dal dien agréable d i k wy Is zoo een slechte
achlersmaek heeft, en 't is daerom dat wy
u dien wensch nieten doen, maer wel dezen
van ecu zalig nieuwjaerl... De nasmaek
daervan is de best».
8,000 kamersgouden troondiaman
ten, ministersdienaren. De Toekomst
is waerlyk kluchtig, als ze alzoo 't gevang
van Z. Heiligheid den Paus afschildert. -1
Maer do brave katholieke mensehen weten
dat altemacl; ja ovcrjacr hebben ze den H.
Vader eene ryke gouden kroone gezonden
met perels, diamanten en edelgesteenten, en
tot arme nienschen toe gaven een laelste
deel van een gouden keten! Dal gy liever
den 11.man op wat stroo zou zien, welen wy,
en dit ook loogt uw laeg, verzonken herle,
Maer, Toekomst de katholieken gaen voort
de ministers en dienacren helpen betalen, de
diamanten, de gouden troon in stand hou
den! tot spyt van ditbenydtEn gy, ge
zult gc voort legen de mane bassen, daer'voor
zyl ge belaeld.
Maer apropos, weet ge 't al. Z. H. dc Paus
was over korten tyd, ryke en koslelyke
geschenken toegezonden van den Grooten
Turk, en lly heeft ze geweigerd, juist lyk
de zes miljoenen van Victor-Emmanuel., hy
heelt liever een stuiver van een arme vla-
ming!.. Walpeislgy daervan?... Wy vinden
dat grootmoedig en wy zyn fier met onzen
Paus!... Gy niet, niet waer?.., Gy ziet ge
liever eene roover die miljoenen hinnenpalmt
en daermêe pronkt ge!.. Daer is 't verschil
lusschen ons gelweën!
7' en is maer om te lachen. Neen
't, 't en is maer om te lachen dat de Toe
komst zegt dat T Nieuwsblad zou willen
doen gelooven dat er zyn die mogen van
hunne religie eenen handel maken.
'T en is maer om te lachen dat ze zegt: dat
't Nieuwsblad uit oolykheid of uil domheid,
van niets begaérd over al wal zy zegt.
"Ten is maer om te lachen dal ze zegt: 't
Nieuwsblad zou willen Plemchant hebben,
in plaets van nieuwmoden liedjes, lyk of ge
zoudl zeggen dat er in Ploinchant ook geen
liedjes en kunnen zyn!.. Wonder, als ze van
iélsspreekt: ersleekl een tuit van die ezeloor
uit!
'7' en is maer om Ie lachen, neen 't; maer
'l en is waerachtig geen lach weerd. Ware
'l een beetje min keukenzout, men zou toen
kunnen lachen!
Coi'i'cspo a den tien
Hcroiles.
.Stails nieuws.
Tooneelen. Wy hebben alweer een
staehje gehad van 't fransch tooneel. Orphée
aux enfers is ten minsten zoo onbeduidend
able Lion amourcux, Hkotntook uiteen l'ran-
schen koker.Zeeveren op of zeeveren neer;wy
en kunnen nog een keer maer zeggen dat
in zulke tooneelstukken, zoo gespeeld, met
zulke kleeding, te kort al onder, en uilge-
knaegd al boven, niet bel minste geschikt
zyn, om dc gedachten te veredelen, de ge
voelens te zuiveren en do wille in 't goede
cn t ecrlyk te versterken. Zulke stukken
noemen wy en hlyven wy noemen schan
dalen ruwe is 't woord en hard, maer't en
zegt diel te veel. Voor 't orchester T was
bolachelyk!..
Bekaeide vischvangst. Rond Ype
rcn, de vcrledene week, 'had er een liefheb
her van de visch, eene schoone vangst ge
daen, snoeken cn linken enz. had hy zorg
vuldig in t beun le water gesteld, om
ze levende versch naer den' markt le
dragen. Maer De marktdag daer de
liacs trekt op mol moed om zyn vissclien.
Maer o wee! cr was noch snoek noch carpel
a a
Poperinghc, 16 January 1873.
Was llerodes een dokteur? Neen hy, ter con
trarie. Waerom? Omdat hy zo liever ver
moordde dan liet leven, die 14,000 onnoozole
kindertjes. Waerom? lk zal 't u gaen uiteen
doen.
Ons Hcere was scliaors op dn wereld en dan nog
in de schamelste armoede geboren, toen koning
Ilerodcs hem beschuldigde van te willen hem kroon
en scepter ontnemen en als uitzinnig wierd van
schrik en benauwdheid dal tiy van don troon ging
tuimelen. Dat goddelyk kind was dan, volgens
llerodes, een politiek kind, hel wilde zich bem/ei-
jen mei.hel tydelyk beslier.
Is er eentwaer een dokteur, lyk hier te Poperin-
glie, die gedurig dc plaelsvervangers van Ons lleere
valschelyk beschuldigt van tc willen land, provincie
of stad heslieren en daerom met eene ooverzoenlyke
woede Paus, Bisschoppen en priesters vervolgt,
welke hy altemacl in zyn gazette uitmaeklvoor
politieke makelacrs. lk vraeg liet u, is die dokteur
geen Herodes?
Daerenboven, Herodes miek schynheiliglyk aen
de dry Koningen wys dat hy ook Christus wildé
gaen aenbidden, en vroeg met de grooiste trouw
loosheid dat jy al 't zyncni zouden wederkeeren om
hem (o zeggen waer 't kind geboren was. lly wilde
immers van den eersten keer juiste slacn en 't kind
treffen welk hy zoo woedend vervolgde.
Is 't ook om te juisier te staen en te zekerder de
voorwerpen van uwen liaei te treffen, dal gy, dok
teur, andere Herodes, al Kerk en Godsdienst zoo
lievig vervolgen, nogtliahs Ons lleere gedurig
eenen vlassen haeid aendoci? Die Ilerodcs gaet naer
de mis, peis-je! Die llerodes zou ook al te Pacschen
veinzen tot de Sakramcnlun Ie naderen! Die llero
des groet den Priester, meent gy!!!
Ha! dokteur llerodes, uw konfrater, de gepyndo
notaris, plakte hel o schoone als hy u zei dal gy een
laffaerd wnert van niet opentlyk en voor iedereen
tc witten toonen wie gy zyt, Ie weten Godsdienst
hater en Kerkvervolger, en van zoo te willen dat
masker dragen waermede gy niemand meer bedrie
gen kunt.
'T is wonderbaar! ieder liherae! feestje, hier te
Poperinghc, hoe klein liet is, heeft allyd zyn na
smaek. Den eenen keer is 't nachtuildery en dronk-
looping, den anderen keer, hellen, schreeuwen en
uilschelden voor de huizen van vreedzame meri-
schen; nu zweoren cn vloeken, dan staen cn vech
ten: al preuven dal mtn daer dn kwade driften ten
hoogstcn mogelyk ophitst legen al wat goed is.
Soms is 't nog wat anders dat droeviger gevolgen
ihcdesleept, lyk of het deze week gebeurde. Een
liberale meester komt alzoo t'liuis en zegt acn zynen
knecht, arme werkman, die riieis beheriigde dan
vrouw cn kinders den kost te kunnen bezorgen:
Zyt gy katholiek? Wat mankt 11 dat indien ik u
wel dienc meester dal ik ook myne pligten
ton opzigte van myncn God wil kwyten? antwoordt
de knecht.
Hewel, zegt de wreedo meester, ik wil geen
katholieke knechten; vergaer haspen en spillen en
vertrek van hier. 'T is ook wol, meester, maer
mag ik u zeggen dat indien God u niet ondersteunt,
hel voort zoo wel niet zal gaen niet u. Ik heb er in
myn loven van honger zien vallen dan gy zyt. En
route, man, cn da 'k u niet meer en zie.
En de arme werkman lag zonder werk en 'k wil
wedden dal die redelooze 011 driftige meester voor
zvn preofsiuk en zyn lihcrnlisinus den lol.van de
kasteelheeren en groote bazen van Popoiinghc tot
zich zal trekken. X.
Poperinghc, 10 January, 1873.
liet versland der katholieke kiezers'i is een
tyiei \an een correspondentie der Toekomst fyn
gopeisd on fyn gebreid; natuorlyk, als 't in do
Toekomst tc vinden is.
Brussel, zegt ze (om t? lachen), heeft min ver
stand als Poperinghc, want Brussel kiest liberaal en
Poperinghc katholiek. Hewel, myn man, wat gy
zegt is waer, lyk of Brussel meer verstand heeft of
Parys, want Parys kiest communards oo Brussel
doktrinairen.
Proven heeft moer verstand als Antwerpen, ze»t
hy, om do zelfde reden. En nog non keer, myn man
gy zegt waer. Want Proven blyftzyn geloof houden
en Antwerpen wordt geus.
Ge peist gy, sukkelare, dat men fynheid en
schrandheid heeft als men kiezer is in een groote
stad, en daerom zoudl ge willen dat de kiezers van
Poperinghc apen worden van de kiezers der groote
steden. Gy peist gy dat ge groot zyt en verstandig;
omdat gy peist lyk in de groote sleden en doch
moet gy bekennen dat er daer een aerdje van 't
apenras insteekt. En dien aord vindt men tot in
Gheluvell toe.
Ghcluvclt kiest liberael en Brussel kiest liberael.
Zoo gy moet zeggen dat Ghcluvelt zooverre is als
Brussel of wel dat Gholuvell een klein aeptje is van
Brussel ofwel dat de kiezing niet en zegt.
Dat is een juisten dat me dinkl.
Dus zwygt een beelje van verstand, want gy loogt
te straf do spleten van 't uwe. X.
Paschendaele, 10 January 1873.
Achter eenige weken stilte van Melchior, komt
er een ander uit die even als Mclchior den notaris
wil wit wasschen, maer 't is in den Verloren
Arbeid
Wie dat er nu den notaris wil helpen 't is zeker
wel Melchiors zeune, want 't heeft lyk alzoo een trek
van ailvokaet of jugesiyl, byzonderlyk van die
Baras jagen.
Waerom dan Mclchior cn zyn zeune zoo bezorgd
zyn voor de studie van een notaris, 't en is niet an
ders of dat Mclchior, maer eer. en is met den notaris
't zyn twee zielen in een kloef.
Nu 'l eerste dat wy op die Magistraettael te ant
woorden hebben, is dat wy niemand aengcrand
hebben lenzy die eerst ons hebben aengernnd. Zoo
dat de Notaris studie gaet of niet, dat en trekken
wy ons niet aen; mier doet hetgeen wy zeggen
kwaed aen een Notaris, 't is Melchior zyn schuld-
want 't is hy die heeft beginnen lasteren en liegen'
Dus 't is op Mclchior dat de Notaris hem wreken
moet. En dit zal mooijcly k zyn!
Nu, zeuntje van Papa, wilt gy dat do Notaris
gerust zy, blyft gy ook gerust, blyft ook wat mm
sehynhcilig.
Dat de achtbare Notaris geen letter op 't papier
gezet heeft 't kan zyn; maer Melchior heeft liet ge
daen, en men kan niet antwoorden op Melchior,
zonder dat zyn boezemvriend de Notaris er lusschen
komt.
Dat is genoeg voor 'l eerste. En zyn acht zy 's,
dio in zyne onnoozele schryvelary kómen, en zyn
nog 't achtste van geen antwoord op het achtste van
een onzer brieven.
Wat wy doen, gy hoort en gy leest hel! wat wy
willen, en beweeren, wy zeggen het!. Wat wy
moeten, wy welen het! Wat wy zouden moeten;
wy weten waer hel te leeren is. Hebt ge het vast'
kind van Themis.
Maer wilt ge een keer in vrede, regl zoeken en
rcgl geven; antwoordt op de punten die wy behan
deld hebben: Maer allyd schelden en verwyten, en
zy alhier, zy aldaer, gy weel zoo wel als ik'dal
dit geen antwoorden en zyn.
Nog een bemerkingske; gy spreeki daer, zuige
ling van '1 heinisgy spreekt daer van naclitaklien
naspeuren 'l is zoo een bitier woord voor u, Papa,
Mclchiorden Notaris en Escutape. Wiinl om
nachtaktien na te speuren 't moeten nachtaktien
zyn, en als gy u bcklaegt over de naspeurders van
nachtaktien, wie zyn dan de akleurs van die nacht
aktien?
Daerby gy noemt die nachtaktienapenspel; want
gy zegt dat apenspel is gekend door deze die
nachtaktien naspeuren. Wie zyn dan de apen van
het apenspel
Gy schynt een haertje 't hebben van uw vaèrije,
en bygevolg van de apen-, want gy aept 't Nieuws
blad na, gy spreekt van visclikmeijen en viscli-
kraeije immers is 't woord van 't Nieuwsblad.
Themis kind,houd de balans regt. X.