alles ymvnrtY Wie schryl't er nu vooron noozelaers? Noo-ihans »n die brabbellale wil de Toe- homsnwee voorstellen loochenen die wy be wezen Iiebben: fnacr omdat de waerlieid zoo in de oogen springt, zy weel niet waer lieur hoofd stoel, en zy spartelt in beur net, en wrompelt bet t hoope dat ze hem eigen verworgt, Ivk een haze in z^n stiop! Wy hebben gezeid en bewezen: 1° Dat een biirgerlyk tribunael in zake van mirakels onbevoegd is om uitsprack te doen, 't is te zeggen, dat een bnrgerlyk tri bunael niet ingesteld is om mirakels te on derzoeken, goed of al te keuren! Is dal k la-et Zegden, by voorbeeld, dat het hof van Gent kan onderzoek en uitsprack doen in de zake van Hois-rd? IMne, ware dal geene gekkorny?..- noglbans, de Toekomst 'discbl zoo eene dwacsheid op voor hare lezers die geeno onnoozelaers en zyn!... 2° Wy voegden cr by dat het hof van Grenobcl geene uitsprack gedaen had over hel mirakel van Salctle, 'l is Ie zeggen, dat het hof van Grenobcl niet onderzocht had of de gebeurtenis van Salelteeen mirakel was of niet, en dal het bygevolg noch neen noch ja gezeid heeft op de vrage: Is de gebeurte nis van Salet te mirakuleus?... Js dat klaer? gewei! wie zou cr zoo onbezonnen of zoo bot zyn van dal te betwisten? 'T hof van Grenobcl zon beiaciien zyn van geheel de wereld, had hel moeten zoo eene uitsprack doen, lyk of geheel de wereld lachen zou l)el hof van Gent, by voor beeld, moest het uitkomen met een vonnis iyk dit: De stoel van Louise Lateau is mira- kuleüs of is niet mirakuleus. Men zou rog l uit vragen te Ypercn: sedert wanneer is MGrandjeun theologantin de mystieke geworden?,.. 'T is te beiaehclyk orn meer daervan te zeggen. Dus, Toekomst, om klaer te zyn en niet te verwarren, wy houden staen: 1° Dat en wereldsch tribunael in zake van mirakels onbevoegd is! 2° Dat liet bof van Grenobei geen uit sprack gedaen heeft nopens liet mirakuleus of niet mirakuleus zyn van de gebeurtenis van Salette. Dus, 8" dal ol uw praet van liet bof van Grenobei niets bewyst. Is T klaer? Dit is nog een keer voorde onnoozelaers die nog niet en welen hooonnoozel de Toe komst is! 'T is nog een puntje voor den naesten keer;' want wy zouden te lang zyn, en 't verstand van de Toekomst en zou liet niet dragen! •rg* |r» snoes! nooilig om gazetten maken tegen bladen lyk de Toekomst, en om liberalen Ie bestiyden zoo liol en zoo onverstandig, dat geen ecu gezonde reden by hen aenveerd is, en dat er 'mal wat zy zeggen niet dan spotnamen met dom sirateklnp te vinden is. Gael, ja, een keer redeneeren met een sl ratehocve. hy zal achterlalen al greet en en een hoop scheldwoorden naer uw hoofd werpen en misschien ook slcenen, hewel, de Toekomst cn doel niet anders. In beur numero van Zondagc lactst, be gint ze met een artikel op 0. L. V. van Salette, en herhaclt'alles wat wy reeds zoo klaer èn duidelyk wcèrleid hebben, en dat wy vandage voor den derden keer moeten bestryden. En wat verder voegt zy !l oud liedje ox by: De kerk is een winkel, die best beheld is best gediendenz., enz. Dat'is oude strale- klap, (laTis altyd de laCtsie reden van de .doolaerds, als ze geen meer en hebben. Dat js de troost van botlerikkcn die buiten de schreeve ioopen. Zoekt al de groote pro- teslanlsche schryvers uil, die de roomsche Kerk bestryden, "leest al de geleerde profes sors die geen gelooveen hebben, en de Kerk bestryden, eii geen een en zou durven met zoo een reden uitkomen. 'T is wel teekenen, niet waer, van wat voor een tallie de Toe komst is, en hoe verstandig hare lezers. Slratelaster en niet hooger! Daerby, T is honderd duizend keeren ge- toogd geweest hoe weinig dat de kerk een winkel is. Dal er hier cn daer een schynheilige tracht zyn zakken te vullen door de kerke, en spot achterna met al wat kerkclyk is, 't is al te zeer gekend. 'T is geweten: Dal de zelfde pers, die sanctjes drukt van Salette hy duizende en (luizende, een gazette drukt waer er gespot is met 't mirakel van Salette; dat is zakvuldery en geen wonder, of heelen die karotelrckkers de devotie van Salette een karote! Dat eene gazette die in haer eerste deel spot met 't gebedrelifewien, bcdevaerte/t, enz., en na die blasphemiën, in liacr laetste blad gebedenboeken te koope biedt, T is nog eens zakvuldery die gekend is, cn 't is een walgelyke exploitatie. Inderdaed, indien die gasten waerlyk overtuigd zyn, dal het mirakel van Salette een bedrog is, is't geen afschuwelyke exploi tatie van te bedriegen en uil dit bedrog zyn zak te vullen? Maer gy, liberalen, die zoo milddadig, zoo uw eigen belang verzaekt en alles voor een ander laet, loogt een keer in Ypercn wal gy geslicht hebt? Gy, die niet anders in 't gedacht en 't her- te liebt dan om uw fortuin, uw werk en uw leven ten dienste te stellen van uwe mede- menschen, waer zyn uwe liefdadige gestich ten? Beziet eens de. akten van fondatie van de Ilospicen, en gy zult zien van wien die som-' men komen? Beziet uw goed van den disch en de akten van de giften, en gy zult zien wie het gege- ven heeft? Bekykt de publieke gebouwen van stad, en gy zult er een oud Seminarie vinden, die nu een gemeente kollegie is, een oud kloos ter, waer de Looije is, 't paleis van justicic is 't oud bisdom, enz., enz. De studiebeurzen, van wie komen ze?... Maer 'l en zou geen einde hebben! Dat altemacl komt van katholieken, en 't is de katholieken, hunne priesters en kloos terlingen, die uitgegeven zyn als hinricn- palmers, en de liberalen met den duim in de hand zyn de mildadige!... Is dal niet gekkerny? Wie is 't nu die bate trekt uit al die katho lieke instellingen?.. 'T zyn al karoten zeker?. Toekomst, maer wie zyn de karotetrekkers?. Kei» beetje 't eene en 'l ander. Zalig. Als men spreekt van zaligheid, de Toekomst brieschl iyk een duivel die wy water gelekt heeft. Want die echte oude vlaemsche wensch is Ie verheven voor haer; zy heeft liever den wensch van tout ce qui peul v ous el re agréabledal is fransch en 't en herinnert T Hierna niet! Noglhans, Toekomst, gy moet al ondervonden hebben dal dien agréable d i k wy Is zoo een slechte achlersmaek heeft, en 't is daerom dat wy u dien wensch nieten doen, maer wel dezen van ecu zalig nieuwjaerl... De nasmaek daervan is de best». 8,000 kamersgouden troondiaman ten, ministersdienaren. De Toekomst is waerlyk kluchtig, als ze alzoo 't gevang van Z. Heiligheid den Paus afschildert. -1 Maer do brave katholieke mensehen weten dat altemacl; ja ovcrjacr hebben ze den H. Vader eene ryke gouden kroone gezonden met perels, diamanten en edelgesteenten, en tot arme nienschen toe gaven een laelste deel van een gouden keten! Dal gy liever den 11.man op wat stroo zou zien, welen wy, en dit ook loogt uw laeg, verzonken herle, Maer, Toekomst de katholieken gaen voort de ministers en dienacren helpen betalen, de diamanten, de gouden troon in stand hou den! tot spyt van ditbenydtEn gy, ge zult gc voort legen de mane bassen, daer'voor zyl ge belaeld. Maer apropos, weet ge 't al. Z. H. dc Paus was over korten tyd, ryke en koslelyke geschenken toegezonden van den Grooten Turk, en lly heeft ze geweigerd, juist lyk de zes miljoenen van Victor-Emmanuel., hy heelt liever een stuiver van een arme vla- ming!.. Walpeislgy daervan?... Wy vinden dat grootmoedig en wy zyn fier met onzen Paus!... Gy niet, niet waer?.., Gy ziet ge liever eene roover die miljoenen hinnenpalmt en daermêe pronkt ge!.. Daer is 't verschil lusschen ons gelweën! 7' en is maer om te lachen. Neen 't, 't en is maer om te lachen dat de Toe komst zegt dat T Nieuwsblad zou willen doen gelooven dat er zyn die mogen van hunne religie eenen handel maken. 'T en is maer om te lachen dat ze zegt: dat 't Nieuwsblad uit oolykheid of uil domheid, van niets begaérd over al wal zy zegt. "Ten is maer om te lachen dal ze zegt: 't Nieuwsblad zou willen Plemchant hebben, in plaets van nieuwmoden liedjes, lyk of ge zoudl zeggen dat er in Ploinchant ook geen liedjes en kunnen zyn!.. Wonder, als ze van iélsspreekt: ersleekl een tuit van die ezeloor uit! '7' en is maer om Ie lachen, neen 't; maer 'l en is waerachtig geen lach weerd. Ware 'l een beetje min keukenzout, men zou toen kunnen lachen! Coi'i'cspo a den tien Hcroiles. .Stails nieuws. Tooneelen. Wy hebben alweer een staehje gehad van 't fransch tooneel. Orphée aux enfers is ten minsten zoo onbeduidend able Lion amourcux, Hkotntook uiteen l'ran- schen koker.Zeeveren op of zeeveren neer;wy en kunnen nog een keer maer zeggen dat in zulke tooneelstukken, zoo gespeeld, met zulke kleeding, te kort al onder, en uilge- knaegd al boven, niet bel minste geschikt zyn, om dc gedachten te veredelen, de ge voelens te zuiveren en do wille in 't goede cn t ecrlyk te versterken. Zulke stukken noemen wy en hlyven wy noemen schan dalen ruwe is 't woord en hard, maer't en zegt diel te veel. Voor 't orchester T was bolachelyk!.. Bekaeide vischvangst. Rond Ype rcn, de vcrledene week, 'had er een liefheb her van de visch, eene schoone vangst ge daen, snoeken cn linken enz. had hy zorg vuldig in t beun le water gesteld, om ze levende versch naer den' markt le dragen. Maer De marktdag daer de liacs trekt op mol moed om zyn vissclien. Maer o wee! cr was noch snoek noch carpel a a Poperinghc, 16 January 1873. Was llerodes een dokteur? Neen hy, ter con trarie. Waerom? Omdat hy zo liever ver moordde dan liet leven, die 14,000 onnoozole kindertjes. Waerom? lk zal 't u gaen uiteen doen. Ons Hcere was scliaors op dn wereld en dan nog in de schamelste armoede geboren, toen koning Ilerodcs hem beschuldigde van te willen hem kroon en scepter ontnemen en als uitzinnig wierd van schrik en benauwdheid dal tiy van don troon ging tuimelen. Dat goddelyk kind was dan, volgens llerodes, een politiek kind, hel wilde zich bem/ei- jen mei.hel tydelyk beslier. Is er eentwaer een dokteur, lyk hier te Poperin- glie, die gedurig dc plaelsvervangers van Ons lleere valschelyk beschuldigt van tc willen land, provincie of stad heslieren en daerom met eene ooverzoenlyke woede Paus, Bisschoppen en priesters vervolgt, welke hy altemacl in zyn gazette uitmaeklvoor politieke makelacrs. lk vraeg liet u, is die dokteur geen Herodes? Daerenboven, Herodes miek schynheiliglyk aen de dry Koningen wys dat hy ook Christus wildé gaen aenbidden, en vroeg met de grooiste trouw loosheid dat jy al 't zyncni zouden wederkeeren om hem (o zeggen waer 't kind geboren was. lly wilde immers van den eersten keer juiste slacn en 't kind treffen welk hy zoo woedend vervolgde. Is 't ook om te juisier te staen en te zekerder de voorwerpen van uwen liaei te treffen, dal gy, dok teur, andere Herodes, al Kerk en Godsdienst zoo lievig vervolgen, nogtliahs Ons lleere gedurig eenen vlassen haeid aendoci? Die Ilerodcs gaet naer de mis, peis-je! Die llerodes zou ook al te Pacschen veinzen tot de Sakramcnlun Ie naderen! Die llero des groet den Priester, meent gy!!! Ha! dokteur llerodes, uw konfrater, de gepyndo notaris, plakte hel o schoone als hy u zei dal gy een laffaerd wnert van niet opentlyk en voor iedereen tc witten toonen wie gy zyt, Ie weten Godsdienst hater en Kerkvervolger, en van zoo te willen dat masker dragen waermede gy niemand meer bedrie gen kunt. 'T is wonderbaar! ieder liherae! feestje, hier te Poperinghc, hoe klein liet is, heeft allyd zyn na smaek. Den eenen keer is 't nachtuildery en dronk- looping, den anderen keer, hellen, schreeuwen en uilschelden voor de huizen van vreedzame meri- schen; nu zweoren cn vloeken, dan staen cn vech ten: al preuven dal mtn daer dn kwade driften ten hoogstcn mogelyk ophitst legen al wat goed is. Soms is 't nog wat anders dat droeviger gevolgen ihcdesleept, lyk of het deze week gebeurde. Een liberale meester komt alzoo t'liuis en zegt acn zynen knecht, arme werkman, die riieis beheriigde dan vrouw cn kinders den kost te kunnen bezorgen: Zyt gy katholiek? Wat mankt 11 dat indien ik u wel dienc meester dal ik ook myne pligten ton opzigte van myncn God wil kwyten? antwoordt de knecht. Hewel, zegt de wreedo meester, ik wil geen katholieke knechten; vergaer haspen en spillen en vertrek van hier. 'T is ook wol, meester, maer mag ik u zeggen dat indien God u niet ondersteunt, hel voort zoo wel niet zal gaen niet u. Ik heb er in myn loven van honger zien vallen dan gy zyt. En route, man, cn da 'k u niet meer en zie. En de arme werkman lag zonder werk en 'k wil wedden dal die redelooze 011 driftige meester voor zvn preofsiuk en zyn lihcrnlisinus den lol.van de kasteelheeren en groote bazen van Popoiinghc tot zich zal trekken. X. Poperinghc, 10 January, 1873. liet versland der katholieke kiezers'i is een tyiei \an een correspondentie der Toekomst fyn gopeisd on fyn gebreid; natuorlyk, als 't in do Toekomst tc vinden is. Brussel, zegt ze (om t? lachen), heeft min ver stand als Poperinghc, want Brussel kiest liberaal en Poperinghc katholiek. Hewel, myn man, wat gy zegt is waer, lyk of Brussel meer verstand heeft of Parys, want Parys kiest communards oo Brussel doktrinairen. Proven heeft moer verstand als Antwerpen, ze»t hy, om do zelfde reden. En nog non keer, myn man gy zegt waer. Want Proven blyftzyn geloof houden en Antwerpen wordt geus. Ge peist gy, sukkelare, dat men fynheid en schrandheid heeft als men kiezer is in een groote stad, en daerom zoudl ge willen dat de kiezers van Poperinghc apen worden van de kiezers der groote steden. Gy peist gy dat ge groot zyt en verstandig; omdat gy peist lyk in de groote sleden en doch moet gy bekennen dat er daer een aerdje van 't apenras insteekt. En dien aord vindt men tot in Gheluvell toe. Ghcluvclt kiest liberael en Brussel kiest liberael. Zoo gy moet zeggen dat Ghcluvelt zooverre is als Brussel of wel dat Gholuvell een klein aeptje is van Brussel ofwel dat de kiezing niet en zegt. Dat is een juisten dat me dinkl. Dus zwygt een beelje van verstand, want gy loogt te straf do spleten van 't uwe. X. Paschendaele, 10 January 1873. Achter eenige weken stilte van Melchior, komt er een ander uit die even als Mclchior den notaris wil wit wasschen, maer 't is in den Verloren Arbeid Wie dat er nu den notaris wil helpen 't is zeker wel Melchiors zeune, want 't heeft lyk alzoo een trek van ailvokaet of jugesiyl, byzonderlyk van die Baras jagen. Waerom dan Mclchior cn zyn zeune zoo bezorgd zyn voor de studie van een notaris, 't en is niet an ders of dat Mclchior, maer eer. en is met den notaris 't zyn twee zielen in een kloef. Nu 'l eerste dat wy op die Magistraettael te ant woorden hebben, is dat wy niemand aengcrand hebben lenzy die eerst ons hebben aengernnd. Zoo dat de Notaris studie gaet of niet, dat en trekken wy ons niet aen; mier doet hetgeen wy zeggen kwaed aen een Notaris, 't is Melchior zyn schuld- want 't is hy die heeft beginnen lasteren en liegen' Dus 't is op Mclchior dat de Notaris hem wreken moet. En dit zal mooijcly k zyn! Nu, zeuntje van Papa, wilt gy dat do Notaris gerust zy, blyft gy ook gerust, blyft ook wat mm sehynhcilig. Dat de achtbare Notaris geen letter op 't papier gezet heeft 't kan zyn; maer Melchior heeft liet ge daen, en men kan niet antwoorden op Melchior, zonder dat zyn boezemvriend de Notaris er lusschen komt. Dat is genoeg voor 'l eerste. En zyn acht zy 's, dio in zyne onnoozele schryvelary kómen, en zyn nog 't achtste van geen antwoord op het achtste van een onzer brieven. Wat wy doen, gy hoort en gy leest hel! wat wy willen, en beweeren, wy zeggen het!. Wat wy moeten, wy welen het! Wat wy zouden moeten; wy weten waer hel te leeren is. Hebt ge het vast' kind van Themis. Maer wilt ge een keer in vrede, regl zoeken en rcgl geven; antwoordt op de punten die wy behan deld hebben: Maer allyd schelden en verwyten, en zy alhier, zy aldaer, gy weel zoo wel als ik'dal dit geen antwoorden en zyn. Nog een bemerkingske; gy spreeki daer, zuige ling van '1 heinisgy spreekt daer van naclitaklien naspeuren 'l is zoo een bitier woord voor u, Papa, Mclchiorden Notaris en Escutape. Wiinl om nachtaktien na te speuren 't moeten nachtaktien zyn, en als gy u bcklaegt over de naspeurders van nachtaktien, wie zyn dan de akleurs van die nacht aktien? Daerby gy noemt die nachtaktienapenspel; want gy zegt dat apenspel is gekend door deze die nachtaktien naspeuren. Wie zyn dan de apen van het apenspel Gy schynt een haertje 't hebben van uw vaèrije, en bygevolg van de apen-, want gy aept 't Nieuws blad na, gy spreekt van visclikmeijen en viscli- kraeije immers is 't woord van 't Nieuwsblad. Themis kind,houd de balans regt. X.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2