Zoo, 'Toekomst, 'I on is hier pcoen kwestie
hul gezag van 'l burgcj'lyk tribunaal legen
over testellen aen hot trib unael van den
bisschop. Want de twee tribunalen hebben
twee gansch verschillende kweslicn onder
zocht en opgelost:
l)e bisschop heep ver/claerd dat de bclig-
ting van J arouw Lemarliere een fubel
was; en 7 hof van, beroep heeft verkfaerd
dal die brtiglihg geen eerekrenkingnoch
hoonnoch laster ivas.
Waer is de tegenstrydigheid?... Men moei
al de bolligheid bobben van een magislettje
der Toekomst, om daer tcgenslrydigluden
te vinden.
Maer verder nog, 'l tribunaal van Greno-
bcl zou nu eene nilspraek gedaen hebben
tegcnslrydig aen deze van den bisschop, wie
van de twee zou geloofbaer zyn?
'K zon nog houden staen dat liet Iribunael
leclyk dei nevens geloopen heeft.
Want 't is onmogelyk dat Julï. Lemarliere.
O. li. V. gespeeld heelt te Sa lette, om de
redens die ik al gegeven heb, en die ik her-
Ie; want alsdevyanden der mirakels niet
moe en zyn hunne dommigheden Ie schry-
vcn, wy en zullen niet moe worden goe
redens te geven.
lu Is hel mogclyk dat eene trclTclykejuf
frouw,die, volgens alle getuigenissen, cliris
tclyk en eerlyk is en geacht in beur stieke,
is liet mogclyk dal die juffrouw zoo eene
godslaslerende comedie zou gespeeld heb
ben?
2" Is het mogelyk dal eene juffrouw van
in de 30, 120 kilometers weg allegt in mm
als één dag
3° Is het mogelyk dal een zwaerlyrig
vrouwpersoon hooge en steile rotsen be
klemt, en verdwynl zonder van iemand ge
zien te zyn, en zonder dal kinders, die
gewoone zyn aen de bergen, beur volgen
kunnen?
4" Is 't mogelyk dal die juffrouw, die
geen woord van de volkslaleen kent, al met
eens de kinders in hunne tael aenspreekt?
li" Is 't mogelyk dal diejuffrouw O.L.V.
zou gespeeld hebben, als de kinders van
hacr, vlakaf en zonder aerzelen zeggen en
houden staen, en door geld, noch belof
ten, noch bedreigingen te veranderen zyn,
dal die juffrouw de schoone vrouw niet
en is die zy gezien hebben.
Dus ten slotte, geheel hel parabel van de
Toekomst is dwacs gepeisd, dwaes aenecn-
gebondeu, dwaes uiteengedaen en dwaes
verdedigd. En t is hier dat me zoude mo
gen zeggen: De dwaasheid is 'l land mees
ter, indien er iemand by die Toekomstprucl
bedrogen ware.
Vele lezers zullen zeggen datwy de Toe
komst te vele cere acndoen; macr't is om
een keer te doen zien wat discuteeren is, en
hoé wy gereed zyn al hare lasteringen, leu
gens, bedrog en drogredens te vellen, in
dien zy een keer wilde ernstig zyn. M. e
geen erger doove als die niet hooren wil. En
'i is aen zoo een doofmans deure dat wy
kloppen als we vragen om le redeneeren!...
Dat zyn de mannen van 't licht en hel vry
onderzoek!
Van de die, die geen 10,000 frank en wil
len winnen met le toogen dat de mirakels'
van Gourdes valsch zyn.
Van de die, die schuw zyn van Louise
Laleau le gacn onderzoeken, en die geen
woord en weten tegen doctor Lefevre.
De die, zeg ik, die in kleine bladjes de
dwarsheid en de boosheid cxploilcercn van
de ongeleerde lezers.
C o b* r c s i»«» iï d e t i c j
ü'icuws van Pojtci'in^iie.
Büen BSiicriscl.
Wat «le jinjicriiiSM lic Baitera-
iest SByn.
X.
Colonel David van Antwerpen en zeker
Goliath van elders, twee mannen 't puik der
burgerwachten ofte garde civieken hebben
wal leven gehouden en vergaringen en ge
schreven om te proteslecren legen den
colonel de Brialmont, die de garde-civiel;
in Belgie, volgens verdiensten maer en acht
lyk of ze Snoek achtte.
Maer daermêe niet te vreden die helden
maken nog plans om dc burgerwacht eene
nieuwe inrigting le geven en ze op zyn
pruissensch te doen draeijen, zelve zouden zy
van petitiën spreken, waerin de belgisclio
burgers zouden vragen om le moeten sol-
daeljc spelen.
Nu to Yperen zynder ook van die pruis-
aerdigc Davids en Goliaths, die willen
meedoen, en in hunnen vaderlandschen
yver veel moeite doen om de burgerwacht
in gang te zien lyk de pruissensebe Luitd-
weltr, Zondage laelst wezende 19 January,
was 't vergaringe van de gilde der burger
wachten van Yperen, op zyn vaderlandseh
getiteld: société des gards civiques <f Ypres,
en de bestierende commissie hadde voor
eerste punle van hel dagorde gesteld:
1" Lecture Tune letlre écrite par UI. Ie
Vice-président a M. le Colonel de la garde-
civigue (TAnvers au sujet du dernier appel
fail pour la reorganisation de la garde-
e'vique.
Gy ziet, 't is al vaderlandseh dal er is, cn
schoon! bovendien.
Nu, dat wil zeggen:
1" Lezing van eenen brief door den heer
Onder-Voorzitter geschreven aen Colonel
David van tie burgerwacht le Antwdrpen,
nopens den laetsten o/iroep getlaen voor de
de herinrigling der burgerwacht.
Die lezing wierd gedaen, en de heer
Onder-Voorzitter, in zyne hoedanigheid, zei
hy, van oud officier te St Josse ten .Voode,
in zyne hoedanigheid van gewezen capilein
te Yperen en van Onder-Voorzitter nu der
bestierende commissie enz. enz. (Oui eest
ca, roepen twee stemmen) geef daerin zyn
gedacfit te kennen nopens die herinrigling;
cn is akkoord met Goliath en David om 't
vaderland, een sterke en dappere Landwehr
te geven. (O ui eest cal Item).
Dus al de burgers uit geest van vader
landsliefde, zouden moeten verdeeld in
twee bannen garde-civieken. Ouieest ca!
De eerste van 30 tot 32 jaer, de tweede
van 32 tol 40, of wel langer volgens de
constitutie van eenieder zeker. Ouj eest rit!
De eerste ban ingerigl lyk in 'l leger;
nieuwe tenue, nieuwe wapens enz. enz.!
Oui c'esl ca!
Daer is een gedacht van 's lieeren Vice-
Presidents gedachte.
'K weel wonder of er te Yperen vele van
die Oui desl cas zyn? "k peize van neen.
Zondage ga ik hel zeggen. Oui eest ca!
Ongeluk. Deze week was er eene
treurige dood. De zoon IJalmaekErs, van ze
ventien lot achttien jaer oud, ging eenen
eemer water gaen halen uit eenpn steenput
zonder boord er.rond. Hy stortte er met zyn
hoofd vooren in, iederinael dat hy boven
kwam stootte hy met zyn hoofd legen de
zoldering van den put.Te vergeefs zclle men
eene ladder in den pul, met moeite genoeg
wierd hy er uitgehaeld na eene halve uer,
cn toen hy in de lucht kwant gaf hy zynen
laetsten snik te midden eenen hoop verstom
de ert maglelooze aenschouwers.
SlLaurcins. 'T is al wat geleden dat
het Nieuwsblad zei dat er een lanleern
noodig was in het Heer Jan straclje; 't is
aerdig dal de Regenlie liet niet gelooft, zy
die nogihans wel weet dat liet Nieuwsblad
nooit liegt. Nu, het volk zelve heeft eene
petitie ingediend om eene volstrekte noodza-
kelykheid te vragen; gaet het er nu eindelyk
van komen, of gaet de zoiine maer onder
voor de groote markt?
Mae.ndagTl January 1873, ten G ure
Men vindt 'munschcn die slachten van de mes
seden; beschuldigen gedurig andere niet lielgcne
zy zelve zyn. De muscli rnepi gedurig dief, diet,
dief,.... en zy steell al liet groen dat zy maer vinden
kan. Zoo ook sommige politieke menseden, die
anders niet dan polilicko droomen, gelooven dut
andere ook niet dan politieke iuziglefl hebben in al
wat zy verrigten.
'T is ook nlzoo dat de veracdlelyke schryvcrs
van de Toekomst gedurig dezield met haet en nijd,
voorlgeslooieii door schuimende woede en dol zin
nige wraekzuehtlasteringen en vermaledyditigen,
■weretdsche heerschappij en heerschzugtige plannen
grammoedige inbeeldingen en menschcnhutende
razernij, enz. tegen liet eerlykste en treffelykste
deel dunner medeburgers, anderen daervun al
deseduldigen die er zoo onpliyiig van zyn als een
pas geboren kind.
Waer liet dort vol van is spreekt de mond van.
Andere vuil en zedeloos, bedorven tot in liet
nierg dunner boenen, scbynon niet te willen ver-
staen dal bunne medeburgers in l.en zeiven en in
nicdewenseli kunnen goede zeden en zuiverheid
eerbiedigen en beschuldigen ze met de snoodste
sedaeinleloosbeid, in artikels die men met geen
lange zou grepen, en meencii dat zy zedeloos zyn
gelyk zy zelve.
liet val geelt maer uit wat bet in beeft.
K
'T gazette dokteurlje sebryfl nog ne keer dat liet
den priester eert als priester maer liaet als burger:
belli gy reeds vergeten dan, pruttelaertje, wal wy
u (laerop geantwoord liebbenf
Wy zullen uwe memorie wat verversclien, al
zeker zyn van le vooren dat gv nu, zoo wel dan de
eerste keer, daerop zoo stom zult blyven als een
gans.
Priester en burger zyn twoe hoedanigheden die
van malkander niet kunnen gescheiden zyn: De
tncnsch die ze beide bezit zou moeten voor de eene
zoowel als voor de andere geacht of veracht worden.
Daerom is 't dat uwe lezers met volle regt
uil al uw pruilden en babbelen, schryven en foe
felen, besluiten dat gy een doodelykcn liaet legm
den priester als priester; tegen kurk en religie in uw
lierte voedt.
Dacrenhoven neemt ne keer dat Mcnheerc by u
komt en zegt: Dokteur ik ben libcrael, gy weet liet
niet waer, cn daerom acht ik u als gazetiescliryvcr
want, gy verdedigt wel onze party. Maer ik moet
't zeggen lyk of het is, ik veracht u als dokteur cn
dal ik ziek wierd gy en komt omtrent my niet,
want ik zou gcern hel langste koordeke trekken.
Hue rap en zoudl gy niet antwoorden: Eli wel,
Menheere, 'k en zal wel vooru en voor geheel uwe
klieke geen letter meer op liet papier zitten.
Eindelinge dokteur, beeft een priester met pries
ter te worden, zyne hoedanigheid van burger ver
loren? Wel ter contrarie, nog vele min of dat een
dokteur met dokteur le worden zou ophouden van
burger te zyn. Ik zeg dan integendeel dal de priester
een soort van opperburger moet zyn en nog meer
dan een ander vcrpligt is vaderland en moederstad
te beminnen en te verdedigen.
4
Zondag laelst war er een concert van weUuidend-
lieid (ja! ja!) en nog nooit geen schooner, luisierly-
kcr, prachtiger en beter; nog nooit meer volk en
meer leuic. Yraeg liet liever aen 't Ducleurijc: 't
was zelfs eene dame die op de planken kwam, enz.
Dat is smek voor uwen bek, doet niet, docteurlje?
Allans, zie inaer dat gy u niet en verslokt.
Waer woonde's zomers de oude faisanl fonc-'
lion, de commandant van de pompiers van Pope-
ringlie? Te Proven, op zyn kasteel de la Lorie
lly was aen d'linnd tegen cJ.it liet brandde te Popö-
riiiglie.
K
Er zyn al twee kenmerken dacrgesteld waeracn
men bet poperingschc liberalismus kan uiikennen.
'T eerste is een algemeen kenmerk van at dat
libcrael is. 'T is dat de poperingsche liberalen,
gelyk al de liberalen, tegen Kerk cn Godsdienst
zyn, dal zy priesters en klooslerlingen verachten,
bespotten en lasteren, dat zy niets verdragen dat ter
cere of voordeel van Keilt en Christus moge dienen.
Hel tweede kenmerk dat min of meer eigen
aerdig is 't is de valschhcid en schyiiheilighoid
der poperingsche liberalen, by den klaren, 't zyn
byna kwezelaers, zoodanig eerbiedigen zy de religie
hunner vaderen: by den donkeren,'i zyn vervol
gers van kerk en priester, 'l zyn lasteraars, 't zyn
goddeloozcn.
Voegen wy vundaeg een derde kenmerk, dat ook
de Poperingsche lillenden eigen is, te weten: hunne
verslaafdheid en afhankelijkheid.
Tan 't meeste deel der Poperingsche liberalen
zóudt gy vruchteloos vragen waerom zy libcrael
zvn, wat zy met luin liberalismus willen te wege
brengen. Zy weten bet niet, zy weten niet allecnlyk
wat liberalisnins is. Maer waerom zyn zy dan libc
rael'? Hier ligt de knoop.
Dat is voor Menheere! (Zie zulk 'ne Menhqen
Voor Menheere zullen zy stemmen en werken (e;en
bun gedacht en tegen hunne consciëntie. Voor
Menheere zullen zy in 't luidersmuziek gaen, spyts
hunne goesle en zin. Voor Menheere zullen zy t
huis blyven van de hoogmisse en van de vespers.
Voor Menheere zullen zy laien van te biechten te
gaen en hunne christelyke pligleu te kwyten. Voor
Menheere zullen zy de opvoeding hunner kindeis
of verwaerloozen of misleiden. Voor Menheere
zullen zy familie en ligchneni en ziele en tyd cn
eeuwigheid slachtofferen 'T is een verblindheid ja.
Want wat kan Menheere toch ten zy hier en daer
een ton bier doen drinken, of eenig geld avancieren
op goeden intrest, of eenig Imfslede beloven die hy
nooit en geeft, of eenig beslag maken dal niet in en
houdt. 'T is eene verblindheid; maer 't is vooral
eene cuffé verslaefdheidü Och! hoever zyn zy
van den waren vlaniing afgeweken die snoode
slaven, die noch eigen weerdigheid, noch onafhnn-
kelykhcid, noch vryheid meer genieien! Wal zyn
zy verschillig van deze eerste en vrome christenen
hunne voorvaderen die niet alleen hun goed en hun
geld; maer ook hun bloed en hun leven van hunne
eer cn hunne princiepen en hun geloof ton besten
gaven Wicn,zy zyn niet grooisch, de Poperingsche
liberalen, zy zyn niet edel. 1 zyn slaven, de Pope
ringsche liberalen, 't zyn staren eau Menheere cn
anders niet.
Passcheu laelo24 January 1873.
'T is vandage een keer 't moment van de kazak-
ke le spreken. Fluppe's residentie niet, maer de
kazakke waervan Melchior over tyd sprak, zeg
gende dat deze die schreef in 'l Nieuwsblad tegen
hem, eene kazakke droeg die niet betacld cn ivas.
Eenvoudig weg zeg ik: Melchior, gy zyl mis;
myn kazakken zyn ai bciaeld, want, ten is nog nooit
niemand die van my heeft moeten klagen in 't geen
aflaircns acngnet.
Myne affairens zyn geëffend van zoo het de mcir-
schen belieft; maer 'k kenne er wel lo Passchen-
dacle waer geen effening to krygen is; getuige
daervan een deftig heer van Iscghcm, getuige een
liberale vriend van Zonncbeke, getuige zelve de
liberale Apenvriendan van Passchcndaete, getuige
de Gemeente van Passchcndaete, 'k cn wil daer
niet meer van zeggen. 'T is al te wel gekend, 't is
publiek, en ware 't niet publick 'l en ware er geen
woord van gezcid Maer lyk of uwe leugen, Mel
chior, meer als is Passchandaele gelezen is, is het
ook noodig dal dc antwoordc elders le lezen is; dat
is billyk, regtveerdig cn ehrislclyk, want men moet
zorge dragen voor zyn goeden nacm. Dacraen boud
ik.
Dus, myn kazakke is betacld. en noch vader,
noch schoonvader, noch iemand en heeft my moeten
verwyten over myne kazakke.
'T is anders met dezen kalen hcere, Melchior,
die zeeniende en tergende zynen schoonvader
lende joeg dat by in veronlwerdiging uit riep: Gy
■I mackt zoo van den man, en als gy in myn huls
n kwacint, gv slondl met eene enkele kazakke, cn
li wy hebben u gekleed en alles betacld om u in
ii eere te zotten, en gy zoudt nu ons tergen, is dal
ii uwe dankbaerheid?
'T is waer, die lieero beeft sedert dien verscliilli-
ge kazakken: liy heeft een kazakke om by liberalen
le gacn, een kazakke om by de katholieken le gaen,
eene kazakke voor B ira aen te staen, een voor 't
paleis van den bisschop, eene kazakke voorden
Acp, een kazakke voor do kerke.
Dat die kazakken nu al beiaeld zyn, geloof ik;
maer zoo eene vorscheidondhoid van kazakken by
dien hcere, Melchior, had u moatcn den mond
sloppen over kazakken; want nog eens, gy schiet
op uw eigen volk, schendt go uw neuze, ge schendt
uw aengezigt, Melchior.
'K peize dat het zal uitgekazakt zyn, en dat gy
nooit meer spreken zult van kazakken die niet
betacld zyn, in 't gedacht van de katholieken hier
le lasteren cn hnlelyk te maken.
Nog eens, Melchior, 't is om de katholieken le
verdedigen, dat ik scliryf, en niovers om anders.
&4ailS ESBi-SSWS.