Zoo, 'Toekomst, 'I on is hier pcoen kwestie hul gezag van 'l burgcj'lyk tribunaal legen over testellen aen hot trib unael van den bisschop. Want de twee tribunalen hebben twee gansch verschillende kweslicn onder zocht en opgelost: l)e bisschop heep ver/claerd dat de bclig- ting van J arouw Lemarliere een fubel was; en 7 hof van, beroep heeft verkfaerd dal die brtiglihg geen eerekrenkingnoch hoonnoch laster ivas. Waer is de tegenstrydigheid?... Men moei al de bolligheid bobben van een magislettje der Toekomst, om daer tcgenslrydigluden te vinden. Maer verder nog, 'l tribunaal van Greno- bcl zou nu eene nilspraek gedaen hebben tegcnslrydig aen deze van den bisschop, wie van de twee zou geloofbaer zyn? 'K zon nog houden staen dat liet Iribunael leclyk dei nevens geloopen heeft. Want 't is onmogelyk dat Julï. Lemarliere. O. li. V. gespeeld heelt te Sa lette, om de redens die ik al gegeven heb, en die ik her- Ie; want alsdevyanden der mirakels niet moe en zyn hunne dommigheden Ie schry- vcn, wy en zullen niet moe worden goe redens te geven. lu Is hel mogclyk dat eene trclTclykejuf frouw,die, volgens alle getuigenissen, cliris tclyk en eerlyk is en geacht in beur stieke, is liet mogclyk dal die juffrouw zoo eene godslaslerende comedie zou gespeeld heb ben? 2" Is het mogelyk dal eene juffrouw van in de 30, 120 kilometers weg allegt in mm als één dag 3° Is het mogelyk dal een zwaerlyrig vrouwpersoon hooge en steile rotsen be klemt, en verdwynl zonder van iemand ge zien te zyn, en zonder dal kinders, die gewoone zyn aen de bergen, beur volgen kunnen? 4" Is 't mogelyk dal die juffrouw, die geen woord van de volkslaleen kent, al met eens de kinders in hunne tael aenspreekt? li" Is 't mogelyk dal diejuffrouw O.L.V. zou gespeeld hebben, als de kinders van hacr, vlakaf en zonder aerzelen zeggen en houden staen, en door geld, noch belof ten, noch bedreigingen te veranderen zyn, dal die juffrouw de schoone vrouw niet en is die zy gezien hebben. Dus ten slotte, geheel hel parabel van de Toekomst is dwacs gepeisd, dwaes aenecn- gebondeu, dwaes uiteengedaen en dwaes verdedigd. En t is hier dat me zoude mo gen zeggen: De dwaasheid is 'l land mees ter, indien er iemand by die Toekomstprucl bedrogen ware. Vele lezers zullen zeggen datwy de Toe komst te vele cere acndoen; macr't is om een keer te doen zien wat discuteeren is, en hoé wy gereed zyn al hare lasteringen, leu gens, bedrog en drogredens te vellen, in dien zy een keer wilde ernstig zyn. M. e geen erger doove als die niet hooren wil. En 'i is aen zoo een doofmans deure dat wy kloppen als we vragen om le redeneeren!... Dat zyn de mannen van 't licht en hel vry onderzoek! Van de die, die geen 10,000 frank en wil len winnen met le toogen dat de mirakels' van Gourdes valsch zyn. Van de die, die schuw zyn van Louise Laleau le gacn onderzoeken, en die geen woord en weten tegen doctor Lefevre. De die, zeg ik, die in kleine bladjes de dwarsheid en de boosheid cxploilcercn van de ongeleerde lezers. C o b* r c s i»«» iï d e t i c j ü'icuws van Pojtci'in^iie. Büen BSiicriscl. Wat «le jinjicriiiSM lic Baitera- iest SByn. X. Colonel David van Antwerpen en zeker Goliath van elders, twee mannen 't puik der burgerwachten ofte garde civieken hebben wal leven gehouden en vergaringen en ge schreven om te proteslecren legen den colonel de Brialmont, die de garde-civiel; in Belgie, volgens verdiensten maer en acht lyk of ze Snoek achtte. Maer daermêe niet te vreden die helden maken nog plans om dc burgerwacht eene nieuwe inrigting le geven en ze op zyn pruissensch te doen draeijen, zelve zouden zy van petitiën spreken, waerin de belgisclio burgers zouden vragen om le moeten sol- daeljc spelen. Nu to Yperen zynder ook van die pruis- aerdigc Davids en Goliaths, die willen meedoen, en in hunnen vaderlandschen yver veel moeite doen om de burgerwacht in gang te zien lyk de pruissensebe Luitd- weltr, Zondage laelst wezende 19 January, was 't vergaringe van de gilde der burger wachten van Yperen, op zyn vaderlandseh getiteld: société des gards civiques <f Ypres, en de bestierende commissie hadde voor eerste punle van hel dagorde gesteld: 1" Lecture Tune letlre écrite par UI. Ie Vice-président a M. le Colonel de la garde- civigue (TAnvers au sujet du dernier appel fail pour la reorganisation de la garde- e'vique. Gy ziet, 't is al vaderlandseh dal er is, cn schoon! bovendien. Nu, dat wil zeggen: 1" Lezing van eenen brief door den heer Onder-Voorzitter geschreven aen Colonel David van tie burgerwacht le Antwdrpen, nopens den laetsten o/iroep getlaen voor de de herinrigling der burgerwacht. Die lezing wierd gedaen, en de heer Onder-Voorzitter, in zyne hoedanigheid, zei hy, van oud officier te St Josse ten .Voode, in zyne hoedanigheid van gewezen capilein te Yperen en van Onder-Voorzitter nu der bestierende commissie enz. enz. (Oui eest ca, roepen twee stemmen) geef daerin zyn gedacfit te kennen nopens die herinrigling; cn is akkoord met Goliath en David om 't vaderland, een sterke en dappere Landwehr te geven. (O ui eest cal Item). Dus al de burgers uit geest van vader landsliefde, zouden moeten verdeeld in twee bannen garde-civieken. Ouieest ca! De eerste van 30 tot 32 jaer, de tweede van 32 tol 40, of wel langer volgens de constitutie van eenieder zeker. Ouj eest rit! De eerste ban ingerigl lyk in 'l leger; nieuwe tenue, nieuwe wapens enz. enz.! Oui c'esl ca! Daer is een gedacht van 's lieeren Vice- Presidents gedachte. 'K weel wonder of er te Yperen vele van die Oui desl cas zyn? "k peize van neen. Zondage ga ik hel zeggen. Oui eest ca! Ongeluk. Deze week was er eene treurige dood. De zoon IJalmaekErs, van ze ventien lot achttien jaer oud, ging eenen eemer water gaen halen uit eenpn steenput zonder boord er.rond. Hy stortte er met zyn hoofd vooren in, iederinael dat hy boven kwam stootte hy met zyn hoofd legen de zoldering van den put.Te vergeefs zclle men eene ladder in den pul, met moeite genoeg wierd hy er uitgehaeld na eene halve uer, cn toen hy in de lucht kwant gaf hy zynen laetsten snik te midden eenen hoop verstom de ert maglelooze aenschouwers. SlLaurcins. 'T is al wat geleden dat het Nieuwsblad zei dat er een lanleern noodig was in het Heer Jan straclje; 't is aerdig dal de Regenlie liet niet gelooft, zy die nogihans wel weet dat liet Nieuwsblad nooit liegt. Nu, het volk zelve heeft eene petitie ingediend om eene volstrekte noodza- kelykheid te vragen; gaet het er nu eindelyk van komen, of gaet de zoiine maer onder voor de groote markt? Mae.ndagTl January 1873, ten G ure Men vindt 'munschcn die slachten van de mes seden; beschuldigen gedurig andere niet lielgcne zy zelve zyn. De muscli rnepi gedurig dief, diet, dief,.... en zy steell al liet groen dat zy maer vinden kan. Zoo ook sommige politieke menseden, die anders niet dan polilicko droomen, gelooven dut andere ook niet dan politieke iuziglefl hebben in al wat zy verrigten. 'T is ook nlzoo dat de veracdlelyke schryvcrs van de Toekomst gedurig dezield met haet en nijd, voorlgeslooieii door schuimende woede en dol zin nige wraekzuehtlasteringen en vermaledyditigen, ■weretdsche heerschappij en heerschzugtige plannen grammoedige inbeeldingen en menschcnhutende razernij, enz. tegen liet eerlykste en treffelykste deel dunner medeburgers, anderen daervun al deseduldigen die er zoo onpliyiig van zyn als een pas geboren kind. Waer liet dort vol van is spreekt de mond van. Andere vuil en zedeloos, bedorven tot in liet nierg dunner boenen, scbynon niet te willen ver- staen dal bunne medeburgers in l.en zeiven en in nicdewenseli kunnen goede zeden en zuiverheid eerbiedigen en beschuldigen ze met de snoodste sedaeinleloosbeid, in artikels die men met geen lange zou grepen, en meencii dat zy zedeloos zyn gelyk zy zelve. liet val geelt maer uit wat bet in beeft. K 'T gazette dokteurlje sebryfl nog ne keer dat liet den priester eert als priester maer liaet als burger: belli gy reeds vergeten dan, pruttelaertje, wal wy u (laerop geantwoord liebbenf Wy zullen uwe memorie wat verversclien, al zeker zyn van le vooren dat gv nu, zoo wel dan de eerste keer, daerop zoo stom zult blyven als een gans. Priester en burger zyn twoe hoedanigheden die van malkander niet kunnen gescheiden zyn: De tncnsch die ze beide bezit zou moeten voor de eene zoowel als voor de andere geacht of veracht worden. Daerom is 't dat uwe lezers met volle regt uil al uw pruilden en babbelen, schryven en foe felen, besluiten dat gy een doodelykcn liaet legm den priester als priester; tegen kurk en religie in uw lierte voedt. Dacrenhoven neemt ne keer dat Mcnheerc by u komt en zegt: Dokteur ik ben libcrael, gy weet liet niet waer, cn daerom acht ik u als gazetiescliryvcr want, gy verdedigt wel onze party. Maer ik moet 't zeggen lyk of het is, ik veracht u als dokteur cn dal ik ziek wierd gy en komt omtrent my niet, want ik zou gcern hel langste koordeke trekken. Hue rap en zoudl gy niet antwoorden: Eli wel, Menheere, 'k en zal wel vooru en voor geheel uwe klieke geen letter meer op liet papier zitten. Eindelinge dokteur, beeft een priester met pries ter te worden, zyne hoedanigheid van burger ver loren? Wel ter contrarie, nog vele min of dat een dokteur met dokteur le worden zou ophouden van burger te zyn. Ik zeg dan integendeel dal de priester een soort van opperburger moet zyn en nog meer dan een ander vcrpligt is vaderland en moederstad te beminnen en te verdedigen. 4 Zondag laelst war er een concert van weUuidend- lieid (ja! ja!) en nog nooit geen schooner, luisierly- kcr, prachtiger en beter; nog nooit meer volk en meer leuic. Yraeg liet liever aen 't Ducleurijc: 't was zelfs eene dame die op de planken kwam, enz. Dat is smek voor uwen bek, doet niet, docteurlje? Allans, zie inaer dat gy u niet en verslokt. Waer woonde's zomers de oude faisanl fonc-' lion, de commandant van de pompiers van Pope- ringlie? Te Proven, op zyn kasteel de la Lorie lly was aen d'linnd tegen cJ.it liet brandde te Popö- riiiglie. K Er zyn al twee kenmerken dacrgesteld waeracn men bet poperingschc liberalismus kan uiikennen. 'T eerste is een algemeen kenmerk van at dat libcrael is. 'T is dat de poperingsche liberalen, gelyk al de liberalen, tegen Kerk cn Godsdienst zyn, dal zy priesters en klooslerlingen verachten, bespotten en lasteren, dat zy niets verdragen dat ter cere of voordeel van Keilt en Christus moge dienen. Hel tweede kenmerk dat min of meer eigen aerdig is 't is de valschhcid en schyiiheilighoid der poperingsche liberalen, by den klaren, 't zyn byna kwezelaers, zoodanig eerbiedigen zy de religie hunner vaderen: by den donkeren,'i zyn vervol gers van kerk en priester, 'l zyn lasteraars, 't zyn goddeloozcn. Voegen wy vundaeg een derde kenmerk, dat ook de Poperingsche lillenden eigen is, te weten: hunne verslaafdheid en afhankelijkheid. Tan 't meeste deel der Poperingsche liberalen zóudt gy vruchteloos vragen waerom zy libcrael zvn, wat zy met luin liberalismus willen te wege brengen. Zy weten bet niet, zy weten niet allecnlyk wat liberalisnins is. Maer waerom zyn zy dan libc rael'? Hier ligt de knoop. Dat is voor Menheere! (Zie zulk 'ne Menhqen Voor Menheere zullen zy stemmen en werken (e;en bun gedacht en tegen hunne consciëntie. Voor Menheere zullen zy in 't luidersmuziek gaen, spyts hunne goesle en zin. Voor Menheere zullen zy t huis blyven van de hoogmisse en van de vespers. Voor Menheere zullen zy laien van te biechten te gaen en hunne christelyke pligleu te kwyten. Voor Menheere zullen zy de opvoeding hunner kindeis of verwaerloozen of misleiden. Voor Menheere zullen zy familie en ligchneni en ziele en tyd cn eeuwigheid slachtofferen 'T is een verblindheid ja. Want wat kan Menheere toch ten zy hier en daer een ton bier doen drinken, of eenig geld avancieren op goeden intrest, of eenig Imfslede beloven die hy nooit en geeft, of eenig beslag maken dal niet in en houdt. 'T is eene verblindheid; maer 't is vooral eene cuffé verslaefdheidü Och! hoever zyn zy van den waren vlaniing afgeweken die snoode slaven, die noch eigen weerdigheid, noch onafhnn- kelykhcid, noch vryheid meer genieien! Wal zyn zy verschillig van deze eerste en vrome christenen hunne voorvaderen die niet alleen hun goed en hun geld; maer ook hun bloed en hun leven van hunne eer cn hunne princiepen en hun geloof ton besten gaven Wicn,zy zyn niet grooisch, de Poperingsche liberalen, zy zyn niet edel. 1 zyn slaven, de Pope ringsche liberalen, 't zyn staren eau Menheere cn anders niet. Passcheu laelo24 January 1873. 'T is vandage een keer 't moment van de kazak- ke le spreken. Fluppe's residentie niet, maer de kazakke waervan Melchior over tyd sprak, zeg gende dat deze die schreef in 'l Nieuwsblad tegen hem, eene kazakke droeg die niet betacld cn ivas. Eenvoudig weg zeg ik: Melchior, gy zyl mis; myn kazakken zyn ai bciaeld, want, ten is nog nooit niemand die van my heeft moeten klagen in 't geen aflaircns acngnet. Myne affairens zyn geëffend van zoo het de mcir- schen belieft; maer 'k kenne er wel lo Passchen- dacle waer geen effening to krygen is; getuige daervan een deftig heer van Iscghcm, getuige een liberale vriend van Zonncbeke, getuige zelve de liberale Apenvriendan van Passchcndaete, getuige de Gemeente van Passchcndaete, 'k cn wil daer niet meer van zeggen. 'T is al te wel gekend, 't is publiek, en ware 't niet publick 'l en ware er geen woord van gezcid Maer lyk of uwe leugen, Mel chior, meer als is Passchandaele gelezen is, is het ook noodig dal dc antwoordc elders le lezen is; dat is billyk, regtveerdig cn ehrislclyk, want men moet zorge dragen voor zyn goeden nacm. Dacraen boud ik. Dus, myn kazakke is betacld. en noch vader, noch schoonvader, noch iemand en heeft my moeten verwyten over myne kazakke. 'T is anders met dezen kalen hcere, Melchior, die zeeniende en tergende zynen schoonvader lende joeg dat by in veronlwerdiging uit riep: Gy ■I mackt zoo van den man, en als gy in myn huls n kwacint, gv slondl met eene enkele kazakke, cn li wy hebben u gekleed en alles betacld om u in ii eere te zotten, en gy zoudt nu ons tergen, is dal ii uwe dankbaerheid? 'T is waer, die lieero beeft sedert dien verscliilli- ge kazakken: liy heeft een kazakke om by liberalen le gacn, een kazakke om by de katholieken le gaen, eene kazakke voor B ira aen te staen, een voor 't paleis van den bisschop, eene kazakke voorden Acp, een kazakke voor do kerke. Dat die kazakken nu al beiaeld zyn, geloof ik; maer zoo eene vorscheidondhoid van kazakken by dien hcere, Melchior, had u moatcn den mond sloppen over kazakken; want nog eens, gy schiet op uw eigen volk, schendt go uw neuze, ge schendt uw aengezigt, Melchior. 'K peize dat het zal uitgekazakt zyn, en dat gy nooit meer spreken zult van kazakken die niet betacld zyn, in 't gedacht van de katholieken hier le lasteren cn hnlelyk te maken. Nog eens, Melchior, 't is om de katholieken le verdedigen, dat ik scliryf, en niovers om anders. &4ailS ESBi-SSWS.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2