JLvaiicemeiit 2n 't luidcrs-
ut ii ziek.
Progrcs van het Iiahlers-
imizlek.
MttiEs nieuws.
De Vlaemsche Slerre. De Vlaemsche
Slerre, zegt deToekomst, heeft voor zending
hare sladsgenoolen de liefde tot de Moeder
led in te boezemen en de oude vlaemsche
zeden te doen hloeijen!.
Die zending is zeker edel en schoon; maer
zy moet wel vervuld zyn. Nu, nooit en
zullen wy verstaen noch gelooven dal man
nen, die niet het minste hunne moederlael
maglig zyn, dezelve kunnen verdedigen en
doen bentinnen. De Toekomst zegge wat zy
wil, wy zien in de Vlaemsche Slerre niets
dan eene looneelmaetschappy, die op de
planken eenige, zoogezeid in 't vlaemsch
geschrevene stukjes uitkraemt zonder dat
hare leden zei ven welen wat zy zeggen.
Overigens hel publiek, dat méeslyds de
verlooningen der Slerre bvwoont, bekreunt
zich weinig om de vlaemsche tael: hel schept
zyn behagen in de kleeding en de gebaren
der tooneellislen te acnscbouwen, en vraegt
niels dan kwinkslagen en kromme sprongen
om eens le kunnen lachen.
Wat de goede oude vlaemsche zeden be-
Irefl, wy durven zeggen zonder aerzelen dat
deze hy de verlooningen der Slerre niet te
lecrcn zyn. Irtderdaed, de opregle Vlaming
is eenvoudig, godsdienstig, zeedhner en
reglzinnig. De oude vlaemsche zeden kan
men aenleereti rond den vlaemschen lleerd,
in goede vlaemsche hoeken, maer niet in de
verlooningen der blyspelen van Van Poene
of Destanberg of andere vlaemsche loonccl-
scliryvers die, onder een vlaemsch kleed,
de frarische losbandigheid bezingen en
acnpryzen. Dc naem dier blyspelen alleen
ware genoeg om onze lezers te overtuigen
dat al die stukjes niets anders minnarytjes
zyn, gelyk wy ze vinden in fransche ro
mans, en het ware overbodig hier aen te
halen welke domme, onnoozele, zedelooze
lafereeleo daervan gemaekt zyn.
Arme Toekomst! die waenl moederlael en
zeden voor te slaen met de vertooningen
der Slerre; zy die vroeger den lof zong van
den kunsten letlerkringwanneer een
Ecrevisseeen Julius Vuylsteke, een Berge,
een Lcynaerl en andere, onze sladsgenoolen
met hunne verpestende leering kwamen be
smetten. Dan was hel ook om het volk tc
verlichten dat die apostels der vrydenkery
daer kwamen raeskallen. Maer het Ypersch
publiek heeft hen naer weerde leeren schat
ten en die verlichters op eene welverdiende
manier onthaeld.
En zeggen dat de Vlaemsche Slerre, lyk
de letterkring, hulpgeld krygt om huer in
die verlichtingstaek te ondersteunen; dat
zy zoo weinig byval vindt dat hare ontvang
sten niet voldoende zyn om in hare uitgaven
le voorzien, en dal het inet 't geld der last-
belalers is dat zy onze itnvooners, niet
verlicht, maer bederft.
Volgens ons ware het beter, indien het
gemeenlebesluer waerlyk aen verlichting
houdt, den raed van 'l Niewsblad te volgen,
en de itnvooners le verlichten 's morgens
met de lanteerns wat langer le laten branden,
en's avonds te zien in de donkere smetjes
waer er licht noodig is. Aures habent et
non audientzegt de Toekomstsprekende
van 't Nieuwsbladmaer 't ware nu 't geval
van 't zelfde te zeggen en met reden van
onze stadhuisbazen.
Blasphemiën. 'T grootste en 't
sclirikkelyksle nieuws alle weke en dal
meest onverlet blyfl is de blusphemie. Men
staet verslegen, men huivert, eens liairen
ryzen en tranen rollen, by het ellendig en
wreed vergacn van een schip met man en
muis, hy hel bloedig omkomen van reizigers
op'l konvoi, hy het gruwolyk verhnel van
moord en branden, en men let niet eens dat
er alle weke, alle dage, vele grootere gruwe
len gebeuren, die ons meer zouden moeien
ter neêr slaen, oris meer doen huiveren, en
meer de hairen doen ryzen en de iranen
vloeijen, en die gruwelen zyn dcafgryzelyke
blasphemiën van de liberale dagbladen.
Ons Vperen ook, onze Vaderstad, toegawyd
aen de Koningin des hemels, wier beeld te
midden den slaligen gevel van onze reuzen-
halle le pryken slaet, ons Yperen ook is alle
weke getuige van die geschrevene gruwelen
de blasphemiën!
De blasphemie van deze weke indegod-
delooze Toekomst, luidt als volgt:
Dat is 't gruwel dat deze week le Yperen
uitgekomen is.
'K vrage vergiffenis van 'i. horle le kwet
sen der chrislene zielen met die baldadige
laslerlael uil le schrvven; maer't is om ze
op te wekken lol uitboeting.
Ja zegt allemalc uil den grond van uwe
horle, godvruchtige Yperlingen: God ver
geve 't den schryver en den drukker enz.,
want zy welen niet wal zy doen. En voegt
er een Onzen Vader hy ter eere van den
zaligen Labre voor die ongelukkige gods-
lasterners!..
Alzoo kunnen wy ecniger male do oneer
herstellen en onze stad bevrvden van de
onheilen waermèe de godslasteraars hunne
stad en land bedreigd zyn.
Onkruid. Weel je wat Mgr Pie van
Poitiers zei van hel onkruid hv den geluk
zaligen Labre?.. Vermine pour vermine, zdi
hy, je pré/ere la vermine du corps d la
vermine de Cesprit. Onkruid voor on
kruid,''k heb liever 7 onkruid van lichaam
a/s t onkruid der ziele. Want ja dat on
kruid der ziele is zooveel slordiger, walge-
lyker en verpeslender, als'l onkruid van't
lichaem. Peist dacrop. Magisters der Toe
komst! En slaekt uwe blasphemiën!..
De lotingen. Als men dc droefheid
en de blydschap van den dag der loting be
ziel, men is alsdan overtuigd hoe dat loten
afkeer inboezemt hy alle Vlamingen, en
hoe men benauwd is van dat soldatenspel.
'T is dcerlyk om zien dat wcenen van
dien jongeling van dien ouden vaderen die
oude moeder,als hy hel bitter woord brengt
'k ben derin.
En die gewaende volksvrienden, de libe
ralen, zouden dat soldatenspel altyd vooren-
slaen en altyd zwaerder doen wegen.
'T is zy die 2,000 mannen meer gevraegd
en gestemd hebben alle jare.
'T is zy die de réserve van de hoogste
nummers ingebragl hebben.
'T is nog zy, die de garde-civiek zouden
willen naer 't camp steken, en ja alle Belgen
soldaet maken op zyn pruissens; ware 't niet
dat bet katholiek ministerie hoofd houdt te
gen de doklrinairen en den Koning.
Iliiiiiciilaiulsrlie politiek.
Het onderzoek van het budget gaet altyd
slillekens voort,want 't is't plan van de va
derlandslievende doclrinatren overal slok
ken in 'l wiel le steken,zoo lyd le verkwisten
en geld.
Van deze weke was het op 't onderwys te
doen. Te Ninove heeft de Gemeenteraed het
katholiek onderwys aenveerd, en volgens
alle regt en wellelykheid, in plaels van een
gemeenteschool te houden slaen, een katho
lieke aengonomen. Daerlegen, nutuerlyk is
al dat liberael is.
Die vryheidsroepers,- willen overal den
Staet inmengelen en meester maken, en alle
vryheid van gemeenteen burgers kortvler
ken door de almagl van den Slaet. Maer de
Staet moet zonder godsdienst zyn, en in 't
onderwys, eene leering en opvoeding geven
zonder Religie. Dat onderwys en die opvoe
ding moet betaeld zyn met't geld der lasl-
betaelders, en zoo de Belgen, 't meesten-
deel verre, godsdienstig en katholiek,zouden
gedwongen zyn een onderwys le betalen,
die slrydig is met hunne gevoelen en ge
dachten, slrydig met hunne consciëntie.
Die liberale politieke is slrydig met onze
Grondwet en voor 't gezond versland uitzin
nig en rampzalig. Onze constitutie immers
wil dat het vrye onderwys geholpen worde,
en dat de Staet maer in die kwestie tusschen-
komt als de vrye scholen niet toereikend
zonden zyn. Dat is onze constitutie, dat is de
vryheid van 't onderwys, en de liberalen
zoeken dwang en dwingelandy in alles.
Gedwongen scholieren,gedwongen solda
ten,gedwongen garde-civieken, gedwongen
onreligiegedwongen in alles, dat moeten
de vrye Belgie worden, volgensdezoo valsclt
genaemde liberalen.
Is 't geen waer dal liberael niet anders
zeggen en wil dan vrggeest, en vrydenker
en vrywillcr, en vryleoer voor hel disrlyke
deel der menschen.'. Maer gedwongen voor
al het ander!
BCuitciilaiiilscli nieuws.
'T grootste nieuws van deze weke is in
Spanje.Amedeus, zoon van Victor-Emmanuel,
die met de revolutie op den troon in Spanje
gekomen is, heeft het cindelyk moeten laten
liggen, achter een beslier van twee jaer en
eenige maontlen. Hy heeft afstand gedacn
van zyn kroone. en is ruste gaen zoeken by
zyn vader. Ily zag dat hy daer was lyk een
uil in een trop kraeijen. Niemand en loogde
liern genegendheid en velen loogden hem
groote vyaiidschap. Hy weet nu ook wat
bet is eene kroon te verliezen!
Spanje dan is provisoorlyk republiek; is
twee. Frankryk republiek, Spanje republiek
en algauw Italic republiek,dal is de uitkomst
van al dat liberael progres, en liberael be-
stuer!... En ion onruste, onzekerheid en
vechten en oorlog en God weet het overige!
BOOMEN. Dc II. Vader is altyd dezelfde
in den zelfden toestand, met den zelfden
moed, de zelfde hoop en 't zelfde betrou
wen in den Heer. Hy ontvangt en spreekt
en schryfi en doet altyd zulk een deugd
aen zyne kinders, en bacrt zoo een onge-
wekelyks den verwarmden hutsepot alsmede de
kleffe en ongeronde pannekoeken te moeten in do
maeg duwen.
De-con-espondentien waermede ik my bezig zou
de houden zenden zeer aengenaem zynorn lezen; ik
heb er ten minsten voor twee jaer, en zy zouden
behelzen dty schoone historiën, te welen: 1" Eene
van een zeer chrislelyken schouwvager, die nooit in
eene schouw gekropen had zondet voorafgaendelyk
het teeken des II. Kruis gemaekl en eene akte van
berouw verwekt te hebben.
2" Van oenen colporteur, kop kop, Pierre is
voorzien var. garen, lint, knups, netelden, spellen,
«nz.fpnz.
En 3" Van eeno zeer goede, brave wasch-vrouw
voor priesters en kerken, wier zoon met hel geld
van een godvruchtige «dele Dame gazettedokteur
geworden is.
Deze historiën, in plat poperingsch vlaemsch
geschreven, zouden een grooten byval vinden by de
lezers der Toekomst en ook zeer voldoende zyn voor
docteur üerodes. Na de voleinding dezer geschie
denissen, ik heb in bezit 82 schoone portretten,
van welke ik wekelyks een zou vertoogen en er den
uitleg van doen.
Wilt gy er oenige van zien zonder uitleg, kykt:
1 Een allerschoonst en fyn geschilderd portret,
verbeeldende «enen representant in grooten kamer-
uniforme, geplaclst IiisscImmi in goud behangene
borslelaets en beesenis. Zeg 'ne keer, met den
uitleg er by, ware 't niet fyn?
2" Een niet deuger of niet weerd, die in plaetS
van dag en nacht in de bierwinkels te zitten, spyts
het policie reglement, op eene behoorlyke uer l'liuis
zou moeten zyn om zynen dienst te kunnen doen.
Jkkykt eens goed dit portret en oordeelt; hy is
aldacr geschilderd rustende met de eene hand op
eemo milrailleuze en met de andere op eeix-ti Ghas-
-sepot: aen dit lest oorlogstuk-hangt er een logist-
boek; nu, met den uitleg, zulk een stuk ware aller-
aengenaemst om lezen. X.
'T regent postjes in't luider.-muïiek', sedert dat
«menheere 't projekt van eene prachtige, ruime
en tooverachtige danszael opgevat heeft. Een dei-
postjes dat meest byval in stad heeft gevonden, is
helgene aen den (liable boüeux te beurt gevallen
is. Die'knappe man is dansmeester benoemd en
hv engageert hem om al de luiders te doen dansen
op eene hiele. Ah die duivel!!!
In myn verslag of melding van't laetste concert
van 't luidersmuziekheeft de lezer kunnen bemer
ken dat -er daer eene leute en een succès geweest
-hedft zonder weerga. Ik heb liet gazettedocteurtje
geconsulteerd om te weten waernen dat dit loog, en
't heeft-my verzekerd dat du reden van de leute was
eene Dame, die daer op de planken sprong enz.
Gy kent wel den klap van 't dock-urfje in dier-
gelyke zaken. r
Mner nu de reden van 'l succes? vroeg ik. Ah!
dat.liegt aen 't piogrcs van't luidei.«muziek.
Welk progres? Gy en hebt daer geen gedacht
van; z\ -spelen wel nog zoo wel nis te vooren!
Maer. T zyn al de zelfde muziekanten? Ja, maer
zy zyn nu geleerd: als gy gaet peizen dat zo van te
vooren geen gammen en kosten, en nu zy hebben
de gammen geleerd. Wie leert er Imn die gam
men'T is 't bullcmanneke die Imn de gammen
leert. T buhemtuineke?Ja. Wie is dat
dan? Ah! Ah! Rent gy 't bullemanpeke niet? die
groote looper van menheere die huilen de kie-
ztugett de wasehkoorden spant in de Lovie, en als
'l kiezing gaet zyn, dan niet andeis meer te doen
heeft dan Ie trappelen en te babbelen en le foefelen
o«| de groote liberale princiepen tc doen triom-
phocren.; T is gelyk een maerte diq.brMrut is; 't is
zulk een koslelyk manneke, dal iHiUemauneke!
En kan dat manneke de gummenIk zeg u dat
het zo leert aen de andere. Geen wonder of doet
het progres dan, het luidermuztek. Gy zult het
gaen hooren met carnaval! Zy zullen riu in den
nacht niet moeten loopen gelyk Xieuwjaeravond,
maer die vrienden van 't licht en progres zullen nu
met den masker aen, In klaren dage hunne schoone
gammen mogen spelen. Menheere a of zyne hond
zal zo trakleren en diabic boüeux zal nog 'ncn keer
roepen: Extia wel geluk! Duivelsch schoon!
Passchcndaele, 23 February.
Hoe de correspondent van de Toekomst gelogen
heeft, als hy zei dat PaSschendaele min ruste had
met de herbeVgpolicie of der'zonder, heb ik lactsl
geloogd.
'T was nog een ander leugen op te halen, deze te
weten:
Zondage lactst, zei hy, de koster uilgegaen
zyndt) voor personeele zaken, zyne zonen verwit-
tigden de katholieke herbergiers van de al'wezig-
beid huns vaders, en dien avond werd er een echt
smakelyk en rustig glaesje geledigd. enz. Nu,
PaSschendaele was een hemel.
Nog een keer slaet men stom, te Passchcndaele,
voor zoo een stoute en onbeschaamde leugentael.
Van geheel den schoonén zondagavond, lyk in de
god tyden en is er niet van. De herbergen
waren toe en ydel op de ure van Politie. Do
veldwachter was gelast daervoor te zorgen, en
hy heeft zyn last uitgevoerd, en niemand en wist
dat de heer Schepen afwezig was, tenzy als de gar
de alleene inkwam.
Wat moet men zeggen van een gast die zoo ver
zonken is om met leugens zyne gemeente, treffeiyke
burgers, en ja, den veldwachter zelve te lasteren en
te beliegen? Want indien de politieure dien Zondag
niet onderhouden geweest ware, ware 't de garde
niet die zyne pligt zou ongetrouwig gebleven zyn?..
't ware hy die zou moeten verantwoorden!...
Nog meer. Niet alleene de katholieke lierbevgen
waren op zyn lyd toe; maer de Apecerkel zelve was
in ttisle; want 't is al een t yd (lalde vrienden ver
minderd zyn en dat Bsculape en Melchior alleene
hunnen nyd verbyten en hei-knauwen moeten.
Sedert dal de corres| undent die leugens gezonden
heeft, is er al een ander rcesem uitgekomen, item
leugens, die wy een voor een zullen te niele
leggen, voor de eere vanPasschendaele.de eere
van onze regende en van de burgers, die zoo laflter-
lig en valsch beklad zyn, van dat al bekladdend ve-
nyn, de nyd.
Wie dal er t'endén zyn Intyn is, ik of Melchior,
weten de Passchendaelenaers, en de vierschotige
cot respondent ook zal het ondervinden.
X.
DES HEILIGEN LaHJIE, DIE TE LLT WAS
ZICH VAN HET ONKRUID TE ONTMAKEN WAKIIVAN Ih'
OVERDEKT WAS.