van YPEREN en
het ARRONDISSEMENT.
VAN
NIEUWJAERGIFTEN
Zaterdag 8 Maori 1S7T
Achtste Jaer. Nummer 37').
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
Fr. ftO C. per Jaer.
ir 'Ms K li W BJE» K W. l October.
IfM A MiE» l'OIT K ar.
Aen 1*1 us Ilk, Paus en
Honing.
Tiende Kyst.
Yperen, 8 Maerte 1873.
Eene lielifsic
zonder dienaers en kan in sland niet blyven,
en daerom, zei ik, is 'l dat alwie tegen de
priesters schryft en werkt, de Religie leed
doet en werkt om ze te verminderen en uit
te roeijen.
Zondage laetst heb ik u getoogd hoe de
Revolutionnairen van Italië dat verstaen en
hoe zy een helsch midde! beraemd hebben,
sedert lange, om de priesters hatelyk le ma
ken: o Dépopularisez la prêtraille Maekt
den papenwinkel hatelyk by T volk, »is hun
oorlogsroep. Hoe nu onze liberalen dien
oorlogsroep volgen; en op alle manieren, en
ten allen lyde, en a propos van alles de
dienaers des Hecren lasteren en bekladden,
is klaer voor iedereen.
Dus de belgische liberalen, lyk de italiaen-
sche, zoeken den godsdienst leed te doen en
uit le roeijen, tzv het met hunne wete, of
wel uit dwaesheid cn zonder hunne wete
gebeurd.
Indien men een liberaelblad namen kan,die
alle weke legen Paus, Bisschoppen, priester
of kloosterlingen niet uit en valt, wy willen
ongelyk hebben. Maer zulk ecu liberael blad
cn is er niet le vinden.
Om maer van ons liberael Progres, onze
liberale Toekomst te spreken, ziet eens boe
gretig, met hoeveel vermaek en genoegen
zy al de schandalen, waer of geen waer,
gaen zoeken aen de vier boeken der wereld;
en wal nog schandaliger is, hoezy nooit in
bun herle de eerlykheid cn trefTelykbeid en
vinden, om de valsche historiën, die zy
gegeven hebben, te herroepen, als bel bun
bewezen is boe valscb zy zyn.
Al de Toeko'/isllezers hebben daer gezien
dat Broeder Martial, van Guit. in't gevang
gesteken wierd vooraenslag op de zeden.
Maer geen een keer en beeft de Toekomst
klaer en duidelijk bel vonnis van T Iribu-
nael gegeven, waerby Broeder Martial ge
heel vry verklaerd wierd.
Geen een keer en heelt ze klaer en duide
lijk gezeid dal de laslergazetten van Geul
veroordeeld waren voor Broeder Martial
voort te lasteren.
Alzoo gaen de lezers voort met dal slecht
gedacht van Broeder Martial, dal slecht ge
dacht legen de Broeders, die op de zeilde
reke slaen als de dienaers des lleeren.
De Toekomstlezers hebben ook in de eer-
looze gezien dat een Broeder Jesuiet, te
Motis, in T gevang gezel wierd voor de
zelfde beschuldiging.
En nog geen een keer en beeft men er
gelezen, dal die Broeder van Motis vrygezel
en teeueuiael onpligtig verklaerd wierd.
Nog hebben de Tutkumsllezers een schan
dig nieuws ingezogen over Pater Vercruys-
se, Pater Dulour, enz., en nog geen een keer
en lieell ze doen zien dal die EE. l'l'. vry-
gesproken zyn door de Tribunalen.
Wal moet ik dan zeggen van 't geen zy
gegeven beeft uil verre vreemde landen,
indien zy voor ons land en voor'l geen zoo
digi by ons gebeurd, zoo eerloos, zoo valscb
en zoo boos is?
Wat, by voorbeeld van de .Non van Kra-
kau, wal van de Nonnescliool le Carcassonne,
enz., enz. O! daerin zie ik wel dezen regel
der revolulionnaire kerkvervolgers en Gods-
bevecblers, regel dien ik Zondage gaf, te
welen: Van door leugen en luster dc
priesters en kloosterlingen hatelijk le ma
ken. y>
Ja, bedriegt 't volk, 'l is geerne bedro
gen. De Revolutionnairen zeggen hel en
doen bet, cn de Toekomst doet mee!
V o r r c s p o u il c u ti c u
Ken advies voor iedereen.
Wat «le i»o|>ci'ii!gscltc libera
len zyn.
BB
MEN SCHRYFT IN IIY
UOTEHSTRAET, 60, YI'EIIEN.
en in al de Postkantooien van liet ryk
VOOR GEHEEL llliT LAND,
vooraf belaelbaer.
Men schi'jft niet min in dan voor uan J»er.
Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 18 centiemen den regel. De reklamen in 't Nieuwshlad betalen 30 centiemen den regel. Ken nummer genomen op het Bureel 18 cent
De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-15,8-13,9-20.—Yper-Poperinghe, 6-80,0-08,11-48,3-40,6-32/
8-48,9-38.Poperinghe-llazëbrouek, 7-13, 12-08, 4 00, 6-82. llazebrouck-Poporinglie-Yper,» 20
r 10-20, 4-08, 8-28.
Yper-Rousselaere, 7-88, 12-38, 6-40. Rousselaere-Ypev, 9-30, 1-40, 7-80.
Rousselaere-Zfritjr/e, 8-80, t I-I9, 1-24, (m. 8,88,) 7-33, (9 88 Liehlervelde Lichter velde- Tliourout,
4-80 m. Brugge-flousseL 8-30, 12-28, 8-10, 6-40. Liehlervelde-Aortry/c, 8-38 m. Tliourout,
LieJUervelde, 11-80.
Yper Ktrriryk, 8-40,9 39,11-41,2-38,8-33. Kortryk-Yper, 8-08,10-43,2-36,8 30,8-38.
Comtin-Waeslen-Le Touquet llotiplines Arinentiers. 6-10, 12-08, 3-20, (den VVoensd. 8 40 m. 0-08,
s.) Arinentiers - Houpltnes - Le Touquet-Waesten -Comen, 7-4o, 2-00, 4 48, (denWoensd. 10-18
in. 7 40 s.) Cotnen-Waesten 8-40, 9-18. (den Maend. 6,08.) Waeslen-Conien 8-40, 10-80, (den
Maend. 6-30.)
Korlryk-Brugge,8-10,10-48,12-48, (M.8-18,)6-8S,(9 00 Licht.) Brttgge-Kortryk,8-30,12-28,5-10,6-40.
Brugge, Blankenkerghe, llevst, 7-20. 2 40,7-24. Brugge-Blankeriierghe, 10-51 m. Heyst, Blanken-
berghe, Brugge, 6-08, 11-15, 5-30, Blankenherghe Brugge, 9-1S til
Ingelm. Deynze, 5-25,9-46,1-50,4-50 Ingelmunsler-Tliielt, 8-00. Deynze lngelinunster, 7-42,9,10,
12-05,8-10. Tb iel t Ingelmunster, 8-48.
Ingelmunster-Anseghem, 6-18, 12-30, 6,15. Anseghem-lngelmunster, 7-48. 2-10, 8-05.
Dunkerke-Veurne-Dixniude
Lichtervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-15, 1-80, 7-84.
en Lichtervelde, 7-00, 10-35, 3-45, 5-10.
Dixmude-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Niötiport-Dixmude, 7-45, 11 -38, 4-25
Thourout-Ostende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-05. Ostende-Thourout, 8-00, 10-10, 12-00, 6-15.
Yper naer Dixmude, peerdepostery 6-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam.Dixmnde naer Yper.
Messagerie Vandewalle 6-00 voorin. Messagerie Deineurisse 2-00 nam.
Yper naer Langhemarck. postkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor
8-45 voorm. 3-35 nam.
Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yperpostk 7 30 voorin. 3 00
Yper naer Meessenpostkantoor 12-30, 8-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-45 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Oostvleleren en Veurne, peerdenposlery 6 voorm. (Woensdag) 8 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Deraihée 8-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle
leren naer Yper, pos'kantoor 8-30 voorm 3-20 nam.
Bodrag der voorgaende lysten. Fr. 13,702—49
PAROCHIE SINT-MAERTENS. (YPEREN),
Emile Debruyne, 100
PI.OECSTEERT.
M. Francois Vandamme, 10 00
Les enfants Maltelin, 10—00
POELCAPELLE
M. M. 2—00
TE SAMEN FR. 13,725-49
N. B. Eene misgreep beeft in een der laetste lyst
begaen geweest. In plaets van 1 frank, leest 5
franks voor M. Dejonckheere, onderpastor te Ploeg-
stecrt.
'k weet wonder wanneer dat zy 'ne keer my zullen
kunnen treffen! Tot nu toe hebben zy cr altyd nef-
fens geslagen, ik peis dat zy er om doen en dat zy
my voor den laelsten sparen om al het overige van
hunne biltere gal op my te lossen. Patiëntie! zy
mogen: nogthans waerom toch hunne colerie breken
on de schandclykste leugens en lasteringen uitbra
ken op priesters, die nooit geen strooi in hunnen
weg geleid hebben? op die eerlyko en ireffelyke
familiën die hier zoo in aenzien en in achting zyn en
niets dan goed doen. Hoe en voelen zy met dat
geheel hunne klieke, door die -onedele, laffe en
dwaze aenrandingen, siaet om in duigen te vullen,
dewyl datzy de welverdiende afkeuring en mispry-
zing van liaer eigen volk op zich trekt? Het is toch
altyd waer wal een heidensche sehryver zei: dal
God verblindt wien hy ten onderen brengen wil.
Nu tot daer, als die onedele en dwaze schryvers
'ne keer op mynen rik zullen donderen en tegen my
zullen briesschen, weet gy wat ik doen zal? Hoor:
geen enkel woord sci ryven om te antwoorden aen
persoonlyke lasteringen *n versmadingen, overtuigd
dat niemand van hunne lezeis dezelve gelooft en
dat zy in state niet en zyn van in lui minste myne
eer en reputatie te schenden. Ondertusschen, in
plaeis van hun hael en nyd toe le diagen, zal ik
voor die blinde vervolgers voort bidden geiyk of ik
nu en sedert lang al doe en gelyk het Uns Heere
my geleerd heeft toen hy zelf, aen liet kruis hangen
de, voor zyne vyanden had: Vader, vergeef hel
hun, want zy weten met wat zy doen.
Daerenbovcn zul ik ten hunnen opzigle altyd
voort de christelyke liefde uitoefenen terwyl ik
gedurig in de mael myner krichlen, het geloof
myaer voorouders, de H. Kerk myne moeder, den
onderdrukten l'aus Pius IX, onze goede voorva-
derlyke zeden en Poperinghe, myne geboortestad,zal
blyven verdedigen legen de goddeloozen, de kerk
vervolgers, de Paus bespollers, de zedebedervers,
de suoode vreemdelingen die hier zouden willen
den meester spelen.
Deze christelyke liefde voor hen en de waerheid,
we ke wy virJedigen,leggen ons de pligt op van zo
met eene heilige vryheid te boslryder., cn ze af te
schilderen lyk of zy zyn en ze te noemen met hun
nen waren naem, om lunne poogingen zooveel mo
gelyk te verydelen en ze le beletten van kwaed te
doen. Daerin volgen wy Onzen Heere na: de slechte
liberalen van zynen tyd, te weten de Pharizcën,
die al uitwendige ieekens van devotie toonende,
zedestelsels verspreidden siryjigat n liet II. Schrift;
Christus noemde ze uilgeverwde schrynen, van
builen schoon maer van binnen vol verrotting,
slanggebroedsel, schynlieiliyuerds vul onregtveer-
digheid en ondeugden En wy, zouden wy aen de
liefde ontbreken met alzoo te noemen degene die
zich aen de zelfde schelmstukken pligtig maken
Onze tael zal vol christelyke liefde zyn voor onze
tegenstrevers, zoowel als deze van den II. Paulus,
toen hy, in den geest van vreedzaemheid, aen de
Galaten schreef dat zy uitzinnige waren, als hy
Imeneus en Phililes goddelooze en eereschenders
heette, als hy van den bedrieger Elymas zei dal hy
vul was van looze fopperyen, vyand van alle regt
en zoon van den duivel, en toen hy de slechte
liberalen van zynen tyd hooveerdigaerds, Godslas
teraers, heiligschenders en verraders noemde.
Weet gy wat de II. Bernardus, die zoo zacht
moedig was dat nun hem zcemvloeijond noemde,
zei van dien heiligschendenden dief Arnold van
Bicscia? Dat het een man van wanorde was, een
scorpioen door de stad Brescia uitgespogen, tn
afschrik lol Iloomen en een monster van abomina
tie door geheel Duilschland. De vyanden van den
Paus noemde hy een uitzinnig volk, zonder geest
en zonder hert.
De II. Chrysostomus zegt dat dc herders met den
muizei spelen zoolang de u reede en hinderende
dieren afwezig zyn, maer zooliaest de woloen
aenkomen werpen zy den muizei van kant en
beginnen sleenen te iverpen.
De II. Franciscus de Sales, die ook by uitmun
te idlieid zachtmoedig was, na vele ten voordeele
van de slagloffcrs van den achterklap geschreven te
hebben, zegt: Ik maek eene uitzondering voor de
opene vyanden van God en van zyne Kerk. gy
moet ze zooveel gy kunt vernederen en bestrijden
lyk of gy zoudt te doen hebben met ketters en
schuermakers, zelfs mei de kopstukken. 'T is lief
de van legen den wolf te schreeuwen toen hy,gelyk
waer, lusschen de schapen sluipt
Zoo ook zullen wy te werke gaen, want het is
met zulk volk dal wy hier te doen hebben, hoewel
er sommige van hun nog het masker van de religie
aenlrekken Ziet daer, allerliefste tegenstrevers, de
meesieis w> Ike wy zullen navolgen: Christus, Pau
lus, Bernardus, Chrysostomus en Franciscus; wy
zeggen hel u van le vooren, en dan alleen zullen wy
onze pen nederleggen en ons met de gewone getui
genissen van christelyke liefde ten uwen opzigle
vergenoegen, toen uwe goddeloosheden, lasteringen
en zedeloosheden zullen een einde genomen hebben.
Uw poperingsche correspondent.
Vooreerst, gelyk al de liberalen, godsdienstha
ters en kerkvervolgeis. Daer na, valschaerds, schyn-
heiligaerds, slaven van menhcere». Dit hebben
wy al geloond en uitgeleidVoegen wy vandago
erby dat hel ruziezoekers zyn, twisizaeijers en
kwestiemukers.
Hel is onbelwistelyk dal er le Poperinghe, sedert
de laetste communale kiezing, groule verdeeldheid
hestaet. Herbergen, winkels, nacht- en dagvergaie-
ringen, spelen en werken, 'l is al gescheld; en 'l een
is katholiek en 't ander is liberael; en 't een is tin
ier en 't ander is luider: gy zoudt er oorendul van
komen. Wel! wat was het leven toch aengenaem
en heler, toen (op eenige vieemdelingen na) al de
I'operingbenaers malkander verslonden, zochten,
neering en profyl deden, vermaek en werk gaven
voor zuoveel als zy konden? 'T is zeker jammer dal
zulke goede overeenkomst wordt gebtoken. "f is
zeki r kwalyk van aldus de goede vriendschapen
ware biocderlykheid te scheiden. Nu, wie heeft
dal kwaed geslicht? De liberalen. Wie heeft al
de Sociëteiten gedoopt of geselieuid? De liberalen.
Wie heeft er lysten gemaekt van katholieke
herbergen en winkels, die moeten als pesthuizen
worden gevlugt en geschuwd? De liberalen.
Wie heeft er een deel der slad als vyandigen
hatelyk aen hel andere gemaekt? De liberalen.
Dat is beweenlyk en dat is een groot kwaed,
maer hol is nog hel ergste niet van al.
Omdat de katholieken in groole meerderheid
zyn en de liberalen gemakkelyk kunnen missen te
Poperinghe, heeft dat eerste plan van verdeeldheid
niet gegaen. Men is dan verder gegaen en men
heeft de stille en goede burgers vervolg I die men
wist of pcisde aen de katholieke party vastgehecht
te zyn. Men verpligt de goede niensehen tot in
hunne sociëteiten en herbergen toe, en men gaet er
twisten en kyven, van 's avonds lact wanneer men
veel meer luchten ziet als dat er brandt n in de
sta mi net. Men vervolgt de katholieken met voor
hunne deuren te gaen tieren en schreeuwen te
midden den nacht, gelyk de wilde... beesten. Men
vervolgt de katholieken met in bedekte schimpre
dens hunnen naem en faem tegen regt en waerheid
te bezoedelen en te onieereii. Geene redens zyn le