VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT.
Zaterdag '22 Maért 1873.
Achtste Jaer. Nummer X77.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
iS Er. ."«O F. per Jaer.
mm
V* E ES W E U E .V
1 October.
Yperen, 22 Maerle 1873.
BPr eerste middel dan
om de prieslers en godgexvyde persoonen
veraclilelyk le rnaken by het volk, om bon
werk en invloed le niet te doen, en alzoo
twyfel in 't herle der flauwe gcloovigen le
doen opryzen, is van ze allyd en zonder op
bonden aliemael af te schilderen als mannen
zonder eerbaerheid of zeden.
Daerloe dienen al de uitgevondene histo
riën van Broeders, en Kloosterlingen en
Prieslers, daerloe die levendige beschryvin-
gen en afschilderingen van het schandig ge
drag van llyucinihen en Opsomers.
Maer dal en kan nog de onreligie niet te
wege brengen by mensc'hen die eerbaer
zyn, en hunne vuile en lage driflen meester
worden.
Inderdaed, wie zyn ze die hun vermaek
en lust vinden in de slordige bladen, waer
dieschandclyke dingen uileengedaen zyn?..
Wie zyn ze?...
Deze alleonc wiens herle liedorven is of
gcene kracht cn heeft om zyne walgclyke
driflen in le loomen.
O ja! vertelt een keer eene historie van
een slechten priester of een slechten kloos
terling, by eenen man of jongeling, by eene
vrouw of dochter, die eerbaerheid, en zedig
heid verloren heeft en vryen loom geefi aen
dierlyke driflen; gy zult 't wezen zien ver
anderen, een blyde voldoening zal in de
oogen blinken, en dat zwart en treurig vlies,
vrucht der onkuischheid, zal van 't aenzigt
verdwynen!
Waerom?
Omdat die historie van een priester 't ge-
welen gerust stelt; de sermoenen die het
herte ontrusten schynen als uitvindingen en
als niet ernslig: dat en was niet gemeend,
en daten is al geen waer!... Ja, de prieslers
zelve en leven niet lyk of zy zeggen!...
Daer! de twyfel is in 't herle... en dat, dik-
wyls herhaeld, wordt onreligie!
I)al cn vraegt geen verder bewys!... Elk-
endeen weet dat, verslact dat, en moet
zeggen 't is alzoo!
Dus, 't is in bcdorvene herten dal men
gemakkelykst de onreligie plant by middel
van die slordige historiën!
En daerom is hel dat er zoo slraf gewrocht
wordt door de goddcloozen cn kcrkvervol-
gers om le bederven
'T bederf is een middel die gepaerd gaet
met het verachlelyk maken der priesters.
Hoort liever wat een Revolulionriaire van
Italic dacrop schreef acn zyne medewerkers
in 'l werk van Satan:
De katholieke Kerkzei die uilzendeling
der helle, en is niet meer benauwd van
een scherpen dolk, als hel koningdom]
maer die twee grondsleenen der samerile-
ving kunnen begeven door het bederf.
Ne nous i.asso.ns dom: jamais de corrompre.
zegt liy verder. In onzen raed is er beslo-
ten dal wy geen christen meer cn willen;
dus, mokcu wg de ontucht uenlokkende
onder de volksmenigten. Dal zy ze inade-
men door de vyf zinnen, dut zy ze in-
drinken cn er vutl vernoegd wezen. Muekl
ontuchtige herten en yy zult geen katho-
Heken meer hebben.
Alzoo sprak de hooge Raed der Revolu-
tionnairen van Italië, in de jaren 40 reeds.
En wie is er blind genoeg om niet le zien dat
zy dal helsch werk uitoefenen mei eene
satanische hardnekkigheid
Wie en ziel er niel hoe al de liberale bla
den van ons land meedoen mei de zelfde
hardnekkigheid, 'Izy dal zy 'l weten of niel.
Co esp o ii «le ii tic ii
Jfl A li li E - fl» 1' E A.
Een pugge voor het vuilhlad.
MEN SCIIRYFT IN 1IY
BOTERSTRAET, CO, YI'EIIEN.
cn in al do Postkantoorcn van liet ryk
VOOR OKIIKEI, IIET EAND,
vooraf belaelhaer.
Men schryft niet min in dan voor oen Jaer.
Verschynende den Zaturdag van elke week.
De aenkondiginsprys is van 10 cenivemen den regel. Dn
De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of
reklamen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Rureel J5 cent
Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poporinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-1 8,5-13,9-20.--Yper-Poperinghe, 6-80,9-08,11-48,3-4.0,0-32»
8-48,9-38.Poperinghe-llazebroiick, 7-13, 12-08, 4 00, (i-82. llazebrouck-Poperinghe-A per,8 20
10-20, 4-08, 8-28.
Yper-Kousselacrc, 7-88, 12-38, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-80.
Rousselaere-/?ru<jfje, 8-50, 11-19, 1-24, (m. 5,88,) 7-33, (9-58 Lichleryelde Liclitervelde-fhourout,
4-50 m. Rrugge-/Jo(tsse/. 8-30, 12-25, 5-10, 6-4-0. Liclitervelde-Korlryk, 5-35 m. Thouroul,
Ltclilervelde, 11-80.
Yper Korlryk, 5-40,9 39,11-41,2-33,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-30,8 30,8-35.
Comen-Waesten-Le Touquct Rouplincs Armpniiers, 0-10, 12 08, 3-20, (den VVoensd. 8 40 m. 0-08,
s.) Armentiers- llnuplines - Le Touquel -AVaesten -Comen, 7-40, 2 00, 4 45, (denWoen^d. 10-13
m. 7 40 s.) Comen-Waeslen 8-40, 9-18. (den Maend. 0,08.) Waesten-Comen 5-40, 10-50, (den
Maend. 0-30.)
Korlryk-Brugge,8-10,10-45,12-48, (M.5-15,)6-58,(9 00 LichtBrugge-Kortryk,8-30,12-25,8-10,6-40.
Brugge, Blankenkerglie, Ilnyst, 7-20, 2-40,7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-51 m. lleyst, Blanken -
bcrglie, Brugge, 0-05, 11-15, 5-30, -Blankenberglie Brugge, 9-15 m
Jngelm. Deynze, 5-25,9-40,1-50,4-50.Ingelmuiisler-Thielt, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10,
12-05,8-10. Tbie.lt Ingelmunster, 8-48.
Ingelmunster-Ansegbem, 0-15, 12-30, 6,18. Ansegliem-lngelmiinster, 7-48 2-10, 8-08.
En ZYN WY NOOIT VERMOEID VAN BEDERVEN,
Poperinghe, 20 Maerl 1873.
Te Popeiingbe, wierd over ecnige dagen een
blad gevonden dai te Yperen, op 23 February 1873,
was uitgegeven. De eerbiedweerdige naem van
Pius IX die dacrin le lezen stond,en dconbetame-
lyke woorden bedelzak van dien ongetakkigen
koning wekten de aendaclit op en niaekten iemand
n euwsgierig om geheel het artikeltje geteekend O.
Q. te lezen, hetwelk aldus luidde:
a By hel zien der groote geldlyslen die wekelyks
in het Nieuwsblad verschynen onder den litel
van: Nieuwjaergiflen aen Pius IX, Paus en
Koning waren wy nieuwsgierig om de welheb-
bende persoonen van Poperinghe te kennen die
den bedelzak van dien ongelukkigen koning
ii hielpen vullen. Maer wat was onze verwondering
ii toen wy onder de milde gevers van Si Bertinus
ii parochie eenen cipier met zyne vangenissleulels
zagen blinken tusschen de nunnen van 't gasthuis
ii en nevens Camille Derool...» (hier zei de lezer
in zyn eigen. Mochten de mannen die zulke compas
sie verwekkende dingen schryven allyd in zoo
eerlyk gezelschap blinken!) boe? een man die
ii geen sou le verbeuren heeften die zyne pinten
n voor nieten krygt by de bijlende grenadierszou
ii een vyffrankstuk in de gerre van den geleiblok
ii gesteken hebben om met dat geld den gevangen
n van het Vatikaen ter hulp te komen in zyn donker
n kot? Wacrom zoekt hy niet liever hem daer uit
ii te helpen met zyne groote sleutels?... (De lezer
riep hier nog eens by zich zeiven uil: Wat armen
smakeloozen pract zonder een enkel graentje zout!
En hy las vooit): In alle geval dit kan niet anders
ii zyn dan eene mystificatie die zou doen twyfelen
ii aen de regtzinnigheid der lysten, want die man
ii heeft geen geld te veel, dewyl zyn kind in het
ii geslicht der blinden le Brugge op dc kosten der
ii stad moet onderhouden worden. O. Q.
Wie zou niet getenteerd worden om zulk een
Licluervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 0-38, 9-15, 1-50, 7-54. Dunkerko-Vcurno-Dixmude
en Lichtorvelde, 7-00, 10-35, 3-45, 8-10.
Dixmude-Nieuporl, 10-00, 2-38,8-37. Niouport-Dixmude, 7-48, 11-38,4-25
Tboujout-üstende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-0t». Ostendö-Thouroul, 8-00, 10-10, 12 00, 0 13.
Yper naer Dixmudepeerdepostery 0-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam. Dixmude narr Yper,
Messagerie Vnndewalle 0-00 voorin. Messagerie Demmirisse 2-00 nam.
Yper naer Lungliemarck, postkantoor 6-00 voorin. 12-30 nam. Langhcmnrck naor Yper, postkantoor
8-43 voorin: 3-35 nam.
Yper naer Merckempeerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.Merckcm naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3 00
A per naer Meessen, postkantoor 12-30, S-43 nam.Moesson naer Yper,postkant. 8-43 voorin. 3-20 nam.
Yper naer Nieuwkerke,postkant. 0-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenpostery6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herbergde Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 8-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorin. 3-20 nam.
Ireflelyk artikeltje te bewaren? het wierd uitgeschre
ven en eenige opmerkingen vloeiden nog uit de pen,
onder andere de volgende:
Ja, de giften der katholieken die op de lysten
staen van het Nieuwsblad en van vele andere ka
iholieke gazellen zyn regtzinnig, zelfs hel vyffrank
stuk van den cipier, cn O. Q., of het kozyntje van
kozvn, of wie hel ook moge wezen, mag overtuigd
zyn van deze waerheid: De katholieken twyfelen
wel niel als er kwestie is van den liberalen school
penning, zelfs wanneer O. Q. op de lyst figureert
voor 20 centiemen, onder den naem van« un ami de
liara niellegerislaende dat hy misschien nog min
le verbeuren heeft dan de cipier, die een zeer eer
lyk man is en niet verdient van beknibbeld te
worden door mannen die wel zouden willen scho
len opregten waer God en priester uitgebannen zyn,
en dat niel met libcrael maer mei katholiek geld.
Radde O. Q. geweien dat de sleuteldrager weke
lyks voorzien wordt, door de bytende grenadiers
van gi zo len en gebraden vlecsch en vcrschcn
zalm, maendelyks van een tonneken bier, jaerlyks
van drie groote boterpouen en van vele andere
dingen; liudde die goede man dit alles geweten hy
hudde niel moeten twyfelen van waer het vyffrank
stuk gekomen is. X.
Zy komt haer dilmael van den Aertsbisschop van
Mechelen, in zyne meikweerdige vastenbulle op
den hoogmoed. Hoor liever of dit niet juist voor hc(
vlaemscli vuilbludje van Yperen geschreven is.
Wy hebben u meei maels onder de byzonderste
middels van bederf de slechte lezingen aengeduid
en wel namentlyk het lezen van goddeloozc gazel
len, die de gevaerlykste van al nog is, dewyl hy
gedurig werkt. Laetsmael zeiden wy hel u nog;
in hunne bovenste kolonnen bedriegen die gazet
ten den geest, en in hunne onderste kolonnen verlei
den i n bederven zy hel heil Hoeveel huisgezinnen,
te vooren christelyk en in de beste overeenkumst
levende, hebben de diepsle verdeeldheid in bun
midden zien onlstaen sedert dat de godsdiensthater
de dagbladen er den opstand legen de goddelyke
xvaeriieid hebben doen indringen. Zy lasteren die
goddelyke waerheid niet alleen met hetgeen zy
zeggen legen liet Geloof van al de eeuwen, tegen
de Kerk van Jesus-Christus, tegen den Zaligmaker
des werelds zelve, lietzy opentlyk of bedektelyk,
onder voorwendsel van eenen schynlieiligen en
godslasterenden eerbied; maer zy lasteren ze nog
door al wat zy verduiken, door hunne berekende
slilzwygendheid over de ontelbare werken der
chrislclyke wetenschap cn Liefde, terwyl ty cr op
uit zyn om schandalen op te zoeken in »l de hoeken
der wereld.
Die schandalen, zy verzamelen ze met eene ellen
dige gretigheid cn met de lage hoop van den glans
der goddelyke zaken te benemen door het vertoorn;»
der inenschelyke ellenden, en de onafmectbare wel
daden van den katholieken Godsdienst te verduikcnr
de zelfsopofferirg en de heldhaftige deugden van die
talryke menigte Marlelaers, Apostelen en Maegden
te bedekken door de misdaden en schelmstukken
zyner ongetrouwe kinderen. Maer zy vergenoegen
zich niet met die schandalen op te zoeken, als zy er
geene vinden, zy verzinnen er en bekreunen zich
niet met welhaest van valschheid en Icugentacl
overtuigd te worden.
Na dal zy in de twee werelddeelen laster cn leu
gen uitgebracht hebben, zullen zy zich wel wachten
van dan de bekende waerheid te herstellen, of doen
zy liet, 'ten is maer ten haIvenen zoo laten zy
leugenlael de goede bedriegen, de slechte verbly-
den, en hel volk, doorgaens verblind en verbitterd
tegen de heiligste instellingen, lot opstand verwek
ken. 'T is klaerdat zy eene slechte zaek verdedigen
en de schandclyke middels die zy gebruiken om de
Kerk te bestryden geven eene preuve te meer van
bet goddelyke welk zy versmaden.
Maer de lezers van slechte dagbladen kunnen
geen onderscheid meer maken tusschen goed cn
kwaed. De leeringen, de daedzaken, dc gebeurte
nissen, alles is gewooniyk in hunne gazetten onder
een valsch opzigt voorengesteld. Al wal er gezeid,
geschreven en gedien wordt legen den Godsdienst,
die dagbladen kondigen het aen en verheffen bet; al
wat cr gezegd, geschreven of gedaen wordt in de
Goddelyke religie, wordt door die dagbladen verdo
ken of ontaerd. Moet men dan verwonderd zyn dat
niemand aen de gexvoonlykc lezing van eene god-
delooze gazette kan wederslucn? Met wien gy ver
keert wordt gy vereerd.
Bekennen wy bel, dc hoogmoed alleen, door de
blinde vermetelheid die zy voortbrengt, kan de
waerheid doen miskennen van dit grondstelsel dat
door de droevigte ondervinding waer gemaekt is.
Passcheiidaele, 20 Maerte 1873.
De doclor, de nolatis en zoon en zyn dc scliry vers
niet van de correspondenliën der Toekomst, en zy
gedryen hebben leute met lut Nieuwsblad, zegt do
correspondentie van Zondagc laelst
'T Nieuwsblad en berkent geen andere of Mel-
chior, Esculnp en C" als correspondenten der Toe
komst, en 'k peize ik straf dat de die groene lachen!
Groene lachen, dat is alzoo ais iemand verwoed
van colerie grinst en schuimt en al met een keer
eindigen wil in eenen lachl... Die lach en gaet
boven de neuze niel. Dat is groene lachen!
Nu, lachen of niet, ik ben daer heel gerust in.
Wanneer ik beginnen heb Passcbendae/e le verde
digen en was ik niet gedreven uil persoonlyken haet
of nyd, maer uil liefde voor de waerheid, hel regl
en 't Geloove; cn de aenranding en is van my niet
gekomen: ik heb verdedigd, xvcitiglyk verdedigd
en reglveerdiglyk en geen een van niyn redens en
hebben betwist geweest noch cn zullen het zyn.
Nu ga ik voort, een voor een, de lasteringen van
do Apevrienden te keere le gaen, en 'l zal my deugd
doen als zy altemael deugd dervan hebben.'K zie
geerne lachen en 'k heb geerne leute in fraeijigheid!
In de zelfde correspondentie, waerin Melchior,
Esculap en O', dc notaris niet noch de doctor,
den koster aenrandden zynen broeder en
schoonvader in 't graf stoorden, halen ze een historie
op van zekeren bestierder, ofte administrateur,
van pachtgoederen, en zo zeggen:
a Men moet kazakkezot zyn om de pachten te
ontvangen van gebruikers waervan de propricta-
ris den eiscli doel, by deze die de kwittanlien in
ii hunne banden houden. Men noemt dat iflen
ii affairens doen.
Omdat onze lezers niet lange en zou moeten zoe
ken naer den zin van die ongelukkige brahbeltale
(die apevrienden zyn zoo slim in 't schryven als in
affairens doen, 't en is nooit effen.) Hier is liet in
't vlaemscli: