VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT. Zaterdag '22 Maért 1873. Achtste Jaer. Nummer X77. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, iS Er. ."«O F. per Jaer. mm V* E ES W E U E .V 1 October. Yperen, 22 Maerle 1873. BPr eerste middel dan om de prieslers en godgexvyde persoonen veraclilelyk le rnaken by het volk, om bon werk en invloed le niet te doen, en alzoo twyfel in 't herle der flauwe gcloovigen le doen opryzen, is van ze allyd en zonder op bonden aliemael af te schilderen als mannen zonder eerbaerheid of zeden. Daerloe dienen al de uitgevondene histo riën van Broeders, en Kloosterlingen en Prieslers, daerloe die levendige beschryvin- gen en afschilderingen van het schandig ge drag van llyucinihen en Opsomers. Maer dal en kan nog de onreligie niet te wege brengen by mensc'hen die eerbaer zyn, en hunne vuile en lage driflen meester worden. Inderdaed, wie zyn ze die hun vermaek en lust vinden in de slordige bladen, waer dieschandclyke dingen uileengedaen zyn?.. Wie zyn ze?... Deze alleonc wiens herle liedorven is of gcene kracht cn heeft om zyne walgclyke driflen in le loomen. O ja! vertelt een keer eene historie van een slechten priester of een slechten kloos terling, by eenen man of jongeling, by eene vrouw of dochter, die eerbaerheid, en zedig heid verloren heeft en vryen loom geefi aen dierlyke driflen; gy zult 't wezen zien ver anderen, een blyde voldoening zal in de oogen blinken, en dat zwart en treurig vlies, vrucht der onkuischheid, zal van 't aenzigt verdwynen! Waerom? Omdat die historie van een priester 't ge- welen gerust stelt; de sermoenen die het herte ontrusten schynen als uitvindingen en als niet ernslig: dat en was niet gemeend, en daten is al geen waer!... Ja, de prieslers zelve en leven niet lyk of zy zeggen!... Daer! de twyfel is in 't herle... en dat, dik- wyls herhaeld, wordt onreligie! I)al cn vraegt geen verder bewys!... Elk- endeen weet dat, verslact dat, en moet zeggen 't is alzoo! Dus, 't is in bcdorvene herten dal men gemakkelykst de onreligie plant by middel van die slordige historiën! En daerom is hel dat er zoo slraf gewrocht wordt door de goddcloozen cn kcrkvervol- gers om le bederven 'T bederf is een middel die gepaerd gaet met het verachlelyk maken der priesters. Hoort liever wat een Revolulionriaire van Italic dacrop schreef acn zyne medewerkers in 'l werk van Satan: De katholieke Kerkzei die uilzendeling der helle, en is niet meer benauwd van een scherpen dolk, als hel koningdom] maer die twee grondsleenen der samerile- ving kunnen begeven door het bederf. Ne nous i.asso.ns dom: jamais de corrompre. zegt liy verder. In onzen raed is er beslo- ten dal wy geen christen meer cn willen; dus, mokcu wg de ontucht uenlokkende onder de volksmenigten. Dal zy ze inade- men door de vyf zinnen, dut zy ze in- drinken cn er vutl vernoegd wezen. Muekl ontuchtige herten en yy zult geen katho- Heken meer hebben. Alzoo sprak de hooge Raed der Revolu- tionnairen van Italië, in de jaren 40 reeds. En wie is er blind genoeg om niet le zien dat zy dal helsch werk uitoefenen mei eene satanische hardnekkigheid Wie en ziel er niel hoe al de liberale bla den van ons land meedoen mei de zelfde hardnekkigheid, 'Izy dal zy 'l weten of niel. Co esp o ii «le ii tic ii Jfl A li li E - fl» 1' E A. Een pugge voor het vuilhlad. MEN SCIIRYFT IN 1IY BOTERSTRAET, CO, YI'EIIEN. cn in al do Postkantoorcn van liet ryk VOOR OKIIKEI, IIET EAND, vooraf belaelhaer. Men schryft niet min in dan voor oen Jaer. Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 10 cenivemen den regel. Dn De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of reklamen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Rureel J5 cent Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Poporinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-1 8,5-13,9-20.--Yper-Poperinghe, 6-80,9-08,11-48,3-4.0,0-32» 8-48,9-38.Poperinghe-llazebroiick, 7-13, 12-08, 4 00, (i-82. llazebrouck-Poperinghe-A per,8 20 10-20, 4-08, 8-28. Yper-Kousselacrc, 7-88, 12-38, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-80. Rousselaere-/?ru<jfje, 8-50, 11-19, 1-24, (m. 5,88,) 7-33, (9-58 Lichleryelde Liclitervelde-fhourout, 4-50 m. Rrugge-/Jo(tsse/. 8-30, 12-25, 5-10, 6-4-0. Liclitervelde-Korlryk, 5-35 m. Thouroul, Ltclilervelde, 11-80. Yper Korlryk, 5-40,9 39,11-41,2-33,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-30,8 30,8-35. Comen-Waesten-Le Touquct Rouplincs Armpniiers, 0-10, 12 08, 3-20, (den VVoensd. 8 40 m. 0-08, s.) Armentiers- llnuplines - Le Touquel -AVaesten -Comen, 7-40, 2 00, 4 45, (denWoen^d. 10-13 m. 7 40 s.) Comen-Waeslen 8-40, 9-18. (den Maend. 0,08.) Waesten-Comen 5-40, 10-50, (den Maend. 0-30.) Korlryk-Brugge,8-10,10-45,12-48, (M.5-15,)6-58,(9 00 LichtBrugge-Kortryk,8-30,12-25,8-10,6-40. Brugge, Blankenkerglie, Ilnyst, 7-20, 2-40,7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-51 m. lleyst, Blanken - bcrglie, Brugge, 0-05, 11-15, 5-30, -Blankenberglie Brugge, 9-15 m Jngelm. Deynze, 5-25,9-40,1-50,4-50.Ingelmuiisler-Thielt, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10, 12-05,8-10. Tbie.lt Ingelmunster, 8-48. Ingelmunster-Ansegbem, 0-15, 12-30, 6,18. Ansegliem-lngelmiinster, 7-48 2-10, 8-08. En ZYN WY NOOIT VERMOEID VAN BEDERVEN, Poperinghe, 20 Maerl 1873. Te Popeiingbe, wierd over ecnige dagen een blad gevonden dai te Yperen, op 23 February 1873, was uitgegeven. De eerbiedweerdige naem van Pius IX die dacrin le lezen stond,en dconbetame- lyke woorden bedelzak van dien ongetakkigen koning wekten de aendaclit op en niaekten iemand n euwsgierig om geheel het artikeltje geteekend O. Q. te lezen, hetwelk aldus luidde: a By hel zien der groote geldlyslen die wekelyks in het Nieuwsblad verschynen onder den litel van: Nieuwjaergiflen aen Pius IX, Paus en Koning waren wy nieuwsgierig om de welheb- bende persoonen van Poperinghe te kennen die den bedelzak van dien ongelukkigen koning ii hielpen vullen. Maer wat was onze verwondering ii toen wy onder de milde gevers van Si Bertinus ii parochie eenen cipier met zyne vangenissleulels zagen blinken tusschen de nunnen van 't gasthuis ii en nevens Camille Derool...» (hier zei de lezer in zyn eigen. Mochten de mannen die zulke compas sie verwekkende dingen schryven allyd in zoo eerlyk gezelschap blinken!) boe? een man die ii geen sou le verbeuren heeften die zyne pinten n voor nieten krygt by de bijlende grenadierszou ii een vyffrankstuk in de gerre van den geleiblok ii gesteken hebben om met dat geld den gevangen n van het Vatikaen ter hulp te komen in zyn donker n kot? Wacrom zoekt hy niet liever hem daer uit ii te helpen met zyne groote sleutels?... (De lezer riep hier nog eens by zich zeiven uil: Wat armen smakeloozen pract zonder een enkel graentje zout! En hy las vooit): In alle geval dit kan niet anders ii zyn dan eene mystificatie die zou doen twyfelen ii aen de regtzinnigheid der lysten, want die man ii heeft geen geld te veel, dewyl zyn kind in het ii geslicht der blinden le Brugge op dc kosten der ii stad moet onderhouden worden. O. Q. Wie zou niet getenteerd worden om zulk een Licluervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 0-38, 9-15, 1-50, 7-54. Dunkerko-Vcurno-Dixmude en Lichtorvelde, 7-00, 10-35, 3-45, 8-10. Dixmude-Nieuporl, 10-00, 2-38,8-37. Niouport-Dixmude, 7-48, 11-38,4-25 Tboujout-üstende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-0t». Ostendö-Thouroul, 8-00, 10-10, 12 00, 0 13. Yper naer Dixmudepeerdepostery 0-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam. Dixmude narr Yper, Messagerie Vnndewalle 0-00 voorin. Messagerie Demmirisse 2-00 nam. Yper naer Lungliemarck, postkantoor 6-00 voorin. 12-30 nam. Langhcmnrck naor Yper, postkantoor 8-43 voorin: 3-35 nam. Yper naer Merckempeerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.Merckcm naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3 00 A per naer Meessen, postkantoor 12-30, S-43 nam.Moesson naer Yper,postkant. 8-43 voorin. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 0-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorm. 3-00 nam. Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenpostery6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herbergde Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 8-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorin. 3-20 nam. Ireflelyk artikeltje te bewaren? het wierd uitgeschre ven en eenige opmerkingen vloeiden nog uit de pen, onder andere de volgende: Ja, de giften der katholieken die op de lysten staen van het Nieuwsblad en van vele andere ka iholieke gazellen zyn regtzinnig, zelfs hel vyffrank stuk van den cipier, cn O. Q., of het kozyntje van kozvn, of wie hel ook moge wezen, mag overtuigd zyn van deze waerheid: De katholieken twyfelen wel niel als er kwestie is van den liberalen school penning, zelfs wanneer O. Q. op de lyst figureert voor 20 centiemen, onder den naem van« un ami de liara niellegerislaende dat hy misschien nog min le verbeuren heeft dan de cipier, die een zeer eer lyk man is en niet verdient van beknibbeld te worden door mannen die wel zouden willen scho len opregten waer God en priester uitgebannen zyn, en dat niel met libcrael maer mei katholiek geld. Radde O. Q. geweien dat de sleuteldrager weke lyks voorzien wordt, door de bytende grenadiers van gi zo len en gebraden vlecsch en vcrschcn zalm, maendelyks van een tonneken bier, jaerlyks van drie groote boterpouen en van vele andere dingen; liudde die goede man dit alles geweten hy hudde niel moeten twyfelen van waer het vyffrank stuk gekomen is. X. Zy komt haer dilmael van den Aertsbisschop van Mechelen, in zyne meikweerdige vastenbulle op den hoogmoed. Hoor liever of dit niet juist voor hc( vlaemscli vuilbludje van Yperen geschreven is. Wy hebben u meei maels onder de byzonderste middels van bederf de slechte lezingen aengeduid en wel namentlyk het lezen van goddeloozc gazel len, die de gevaerlykste van al nog is, dewyl hy gedurig werkt. Laetsmael zeiden wy hel u nog; in hunne bovenste kolonnen bedriegen die gazet ten den geest, en in hunne onderste kolonnen verlei den i n bederven zy hel heil Hoeveel huisgezinnen, te vooren christelyk en in de beste overeenkumst levende, hebben de diepsle verdeeldheid in bun midden zien onlstaen sedert dat de godsdiensthater de dagbladen er den opstand legen de goddelyke xvaeriieid hebben doen indringen. Zy lasteren die goddelyke waerheid niet alleen met hetgeen zy zeggen legen liet Geloof van al de eeuwen, tegen de Kerk van Jesus-Christus, tegen den Zaligmaker des werelds zelve, lietzy opentlyk of bedektelyk, onder voorwendsel van eenen schynlieiligen en godslasterenden eerbied; maer zy lasteren ze nog door al wat zy verduiken, door hunne berekende slilzwygendheid over de ontelbare werken der chrislclyke wetenschap cn Liefde, terwyl ty cr op uit zyn om schandalen op te zoeken in »l de hoeken der wereld. Die schandalen, zy verzamelen ze met eene ellen dige gretigheid cn met de lage hoop van den glans der goddelyke zaken te benemen door het vertoorn;» der inenschelyke ellenden, en de onafmectbare wel daden van den katholieken Godsdienst te verduikcnr de zelfsopofferirg en de heldhaftige deugden van die talryke menigte Marlelaers, Apostelen en Maegden te bedekken door de misdaden en schelmstukken zyner ongetrouwe kinderen. Maer zy vergenoegen zich niet met die schandalen op te zoeken, als zy er geene vinden, zy verzinnen er en bekreunen zich niet met welhaest van valschheid en Icugentacl overtuigd te worden. Na dal zy in de twee werelddeelen laster cn leu gen uitgebracht hebben, zullen zy zich wel wachten van dan de bekende waerheid te herstellen, of doen zy liet, 'ten is maer ten haIvenen zoo laten zy leugenlael de goede bedriegen, de slechte verbly- den, en hel volk, doorgaens verblind en verbitterd tegen de heiligste instellingen, lot opstand verwek ken. 'T is klaerdat zy eene slechte zaek verdedigen en de schandclyke middels die zy gebruiken om de Kerk te bestryden geven eene preuve te meer van bet goddelyke welk zy versmaden. Maer de lezers van slechte dagbladen kunnen geen onderscheid meer maken tusschen goed cn kwaed. De leeringen, de daedzaken, dc gebeurte nissen, alles is gewooniyk in hunne gazetten onder een valsch opzigt voorengesteld. Al wal er gezeid, geschreven en gedien wordt legen den Godsdienst, die dagbladen kondigen het aen en verheffen bet; al wat cr gezegd, geschreven of gedaen wordt in de Goddelyke religie, wordt door die dagbladen verdo ken of ontaerd. Moet men dan verwonderd zyn dat niemand aen de gexvoonlykc lezing van eene god- delooze gazette kan wederslucn? Met wien gy ver keert wordt gy vereerd. Bekennen wy bel, dc hoogmoed alleen, door de blinde vermetelheid die zy voortbrengt, kan de waerheid doen miskennen van dit grondstelsel dat door de droevigte ondervinding waer gemaekt is. Passcheiidaele, 20 Maerte 1873. De doclor, de nolatis en zoon en zyn dc scliry vers niet van de correspondenliën der Toekomst, en zy gedryen hebben leute met lut Nieuwsblad, zegt do correspondentie van Zondagc laelst 'T Nieuwsblad en berkent geen andere of Mel- chior, Esculnp en C" als correspondenten der Toe komst, en 'k peize ik straf dat de die groene lachen! Groene lachen, dat is alzoo ais iemand verwoed van colerie grinst en schuimt en al met een keer eindigen wil in eenen lachl... Die lach en gaet boven de neuze niel. Dat is groene lachen! Nu, lachen of niet, ik ben daer heel gerust in. Wanneer ik beginnen heb Passcbendae/e le verde digen en was ik niet gedreven uil persoonlyken haet of nyd, maer uil liefde voor de waerheid, hel regl en 't Geloove; cn de aenranding en is van my niet gekomen: ik heb verdedigd, xvcitiglyk verdedigd en reglveerdiglyk en geen een van niyn redens en hebben betwist geweest noch cn zullen het zyn. Nu ga ik voort, een voor een, de lasteringen van do Apevrienden te keere le gaen, en 'l zal my deugd doen als zy altemael deugd dervan hebben.'K zie geerne lachen en 'k heb geerne leute in fraeijigheid! In de zelfde correspondentie, waerin Melchior, Esculap en O', dc notaris niet noch de doctor, den koster aenrandden zynen broeder en schoonvader in 't graf stoorden, halen ze een historie op van zekeren bestierder, ofte administrateur, van pachtgoederen, en zo zeggen: a Men moet kazakkezot zyn om de pachten te ontvangen van gebruikers waervan de propricta- ris den eiscli doel, by deze die de kwittanlien in ii hunne banden houden. Men noemt dat iflen ii affairens doen. Omdat onze lezers niet lange en zou moeten zoe ken naer den zin van die ongelukkige brahbeltale (die apevrienden zyn zoo slim in 't schryven als in affairens doen, 't en is nooit effen.) Hier is liet in 't vlaemscli:

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1