I>0 lil'Sliltilt' hlité^i Oil *1 ItaitEcrdoMoiiHJc ook. licrijfft. Niaiïw tsicuivs. Da Oliekoeken. De Toekomst hakt alle weke oliekoeken uil liet Nieuwsblad. Weer om oliekoeken?... 'T is cene oolyke na'aping van oenen oolyken magister, schryver van do oolyke Toekomst!.. Die oolyke cn hebben nicl uil bun eigen! Nu, oliekoeken op of oliekoeken neêr, 'l is zeker dal zy zwacr vallen op dc nmge van de Toekomst!... En mei al de gist van 'l gislrgk versland der magisters, zy blyven zwacr!... Ook olie, niet waer? dal doel slapen! Eenige tg te Is. In die oliekoeken slaet het Nieuwsblad gctyteld als leugcnaers- bladje, cn de schrvvers, als zoemers, grin- zers cn marlelaors!... Voor 'l eerste, wy hebben 'l al cl ik wy Is ezoid, moest de Toekomst zoggen dat wy vaorheid spreken, wy zonden iwyfolen van mis'zeiven. Paerom, als de Toekomst zegt da! wy liegen, zyn wy. zeker dal wy de waerlieiil zeggen. Tecmen en grinzen en gaen niet Ie gare, en noch 't ecne noch 'l andir cn kan samenstacn met marlelare zyn! En geen een van tie dry en past op tie schryvers van 't Nieuwsblad. Voor 'i overige, den Ilecre zy dank, van deze weke geen lasteringen legen God. geen openlijke kelleryen, 'l is 't Nieuwsblad al- leene dal Ie lyden heeftMocht hel altyd zoo zyn! Nieuwsblad lydl dat zoo geerne, cn 'l is breed van rug-ge! Antwoorden. Eyn gesponnen zyn de antwoorden der Toekomst, byzonderlyk verleden weke. Iloorl liever: 'T Nieuwsblad had gezeid, cn ja, 'l zegl nog: Eene religie zonder dienaers en kan in stand niet blyven, zoo dus, allen die legen de dienaers sehryven, randen de religie aen. Die een bordje oordeel heefl, ziel dat, ver slael dat en aenveerdt dal. De magisters der Toekomst alleene zyn Ie korl of Ie lang van oordeel om dal te durven legensprekcn. En wal zy zeggen? o liemel! Ilorkl: I" T Nieuwsblad antwoordt avf.uecht, zegt ze, averegls zouden wy zeggen; 't Nieuwsblad draeit rond den pot, zegt ze, schryft kolommen vol, zegt ze, om niets te zeggen, zegt ze. En ton twintig reken fyn gcdrukl om te antwoorden op twee rek"n van 't Nieuws blad! Wat zou het zyn moest liet op al de kolommen antwoorden, die zoovele reken bevallen, die mets en zeggen?... 2" Op die nietszeggende reken antwoordt de Toekomst nog: Dat zy de religie van Christus nicl aenvall noch aengevallen heeft, dat zy de ware priesters nooit aengerand, beledigd of min geëerbiedigd heefl. Zy en beslrydl nicl anders als de geldreligie en de geldpricslcrs! De Toekomst, zonder welen (lyk gewoon te,) kotnl overeen mei het Nieuwsblad. In derdaad, zy bekenl zelve dat zy niet weet wat zij doet, en 'l Nieuwsblad zegl hel ook. Ja, eiken keer dat ze bla-;phcmeerde riep het uit: Vergeef het haer, lieer, zy en weet niet wal zy doel! Zoo is 'l, als ze met de goddelgke Voor zienigheid spolte, als ze spotte incl het ge bed, als ze spolte met de bedevaerlen, als ze spotte mol de processiën, als ze spotte inel de devotie tot O. L. V. van Salalte en van Lnurdes, als ze spolte met de Relikwiën der H ulitjenals ze spollo mei hel Vagevuer, de //«/•en den Hemel-, als ze spotte mei dc biecht, als ze spolle met de gehoorzaemheid aen den Stadhouder van Christusals ze spolle en spol met de Congregatiën van O. L. Vrouwe, enz., enz., enz,., wy zeiden aliyd dal zy b/aspheineerde, macr dal zy niet wisl wat zy deed, eri daerom riepen wy: Vergeef hel luier, o Heer, zy en weel nicl wal zy doel. Eu Zondagc laelst koml ze zelve zeggen dat zy het niet weel; want achler al die hlasphemiën durft zy nog sehryven de Toekomst en vult de Religie van Christus niet aen! De dwaesheid kan verre gaen. byzonderlyk voor de geleerde alwelcrs van Magisters!... Zoo is 't nog dal, als zy den Heiligen Va der, den Sladhouder van Christus, jesnliete- paus noeml, geld paus wil heelen, enz. Als zy onzen Bisschop aenrandt, beschimpt en uitlacht in zyne Vaslenlnille cn schikkingen vaior den Vasten; als zy den Heer Deken aon- valt en uitgeeft voor al wat leelyk is, als ze al de priesters van de stad en T arrondisse ment afschildert voor binnen palmers, af- troggelaers, geld priesters, en ja, zedeloos! wy zeggen haer dat zy in doolinge is; want indien de Paus slecht is, dé Bisschop slecht is, de Deken, Pastors en Priesters van stad en'l arrrondissement slecht zyn, wie is er ion ware dienaer des Hoeren?... En wy voegen erhy dal zv bygevolg de dienaers der ih'ligie acnrandi, en met dc dienaers, de Religie zelve. Telkens verschoonen wy haer en zeggen d it de Toekomst niet en weet wat zg doef, en Zoutlage laelst komt ze zeggen met ons dat zy hel niet weel, dewyl zy sehryven durft dat zy nooit de dienaers des Hoeren aengerand, beledigd of min ge ëerbiedigd heeft!... Ja nog eens, de dwacs heid kan verre gaenbyzonderlyk hy magis ters die alweters zyn! Niels dwazer of die wetewels, is hel gemeene woord! Katlefecste. Zy is voorby of (hier omtrent; 't en zyn geen dood gebleven noch gekwetst naer'l lichaem, maer vele gekwetst en gedood naer de ziele. Met een voer slroo gebrand, oftewel wat vorst, zou de lucht ge zuiverd worden,en moeder Hygiëne zou vol- daen zyn. Maer voor dc ziele, de zuivering zal moeten met Paschen gebeuren. Want der zyn der zoo vele van die dochlers en jonge lingen, die, in koten cn herbergen, en naelit- loopen op de strate, in een sobcren of tloodc- lyken slaet geraekl zyn voor de ziele. Ja, lol in 't gymnas toe vindt men middel om te bederven. God betereT!... ÏShiiieiihisisïselie |»»5sE h-ÏK De kwestie van 't overnemen der yz u-we gen van Luxemburg is de groolc kwestie die laelst in de Kamers opgelost is. 'T overnemen der yzerwegen is een zake van openbare werken cn van finanlië i. Elk hd van de Kamers cn elke belgiselie borger heeft regi daerover zyn gedacht te hebben cn Ie verdedigen. Maer wal er dwaes is en parlydig, T is d icrvan een politieke kweslio Ie maken, cn le zooken van ler gelegendheid dier zake liet land le willen opruyen en ophitsen tegen de katholieken. Wal kan er tlacr sprake zyn van klerikael en liberuelen van Syllabus en i Paus enz.? en noglhans't is T geen, eenigc der doeirinairen hebben willen doen. Eëre- 0 ban, heeft geposeerd, gedeclameerd en gedeblateree.rd gelyk een donderende J ipiier uilzynen Imogen Olympus!.. Ons moiisle- rie vernederde de Magt en T gezag, liet verkwistte de finantiën, en ja, T en scheelde niet veel of hy zei dat M. Malnu uitgekocht was;en hy sprak van óe*mora!ité pub'iyurn woord waermêe B trade revolutie heeft aen gcsleken le Brussel, en 'l ander ministerie, door de flauwigheid van den koning, weg kreeg. Die F.èrc alzoo donderend zagen, peistfen rogtuil, zouden de doctrinaire» nog een keer uilzyn op cene spontanèité foudrogunte dan?.. Achter den groolen hofhond bassen gemee- nclyk de keffers, cn achter Erère kwamen ook de Lescarts eu consoorten. Macr al dat gerucht is in niet vergacn. M. Malou, een van die vlaemsche dommekop- pen heeft mol koelbloedigheid cn zonder ge weld, al die ronkende donderende woorden op een geestige wyze in rook doen vergaen. Hy loogde dat het stelsel van Fri're een dwmgelandy was, le welen van den Staei liet rcgl aen te matigen te mogen naer wille keur aenslaen al de, exploilaliëu der yzerwe gen enz. voorT algemeen nul, en de pryzen naer willekeur stellen. Dat is dwingclan- dy, zei M. Malou, en volgens myn gedacht hy ltecfi gelyk. Daerna loonde hy hoe de overeenkomst gemaekl met lieer Phillipparl,nuttig cn voor- deelig was voor dc schatkist En voor 't geen men legen hem zei hy hoeft dat laten varen. Ily veracht dat, want I zy is er verre boven. Nu om le sluiten die schandige overeen komst volgens de liberalen, een groot getal liberalen hebben ze gestemd en Fiére zel ve en Heeft zyn stemme niet logen gege ven, hy heeft hom onthouden! In 'i Senael, de lieer baron Mazeman heeft die schandelijke overeenkomst ook niet zyne stemme goedgekeurd. Wal ga el de Toekomst zeggen van haren senator, zv, die ook aepscher wyze, dje overeenkomst voor scliandig wil doen aen- zien?.. Ba ra heeft ceie redevoering bogaen die beter in don mond zou geweest zyn van Vermorel of Vermecrsch of Pval of Cluseret, de communards van Parys. Als een hoofd van eene party lot zulke baldadigheid gact in 't spreken; 'i moet verre gekomen zyn, Zalerdago zal ik er de lezers van T Nieuws blad een verslag of ten minste eën gedacht van geven. 'T zal le gare gaen met eene redevoering van Erère die dyssendage aen'l geweld gact. 'T is zeker dal ze uit zyn op eene spontanèité foudroyanle. ÜSuitciihiiidscli nieuws. STATEN VAN DEN PAUS. Al de katholie ken van de Panzelyke Staten zyn cene pelgrimagie gaen doen naer Assisen, waer al de kloosterlingen vergaerd zyn die men nil Italië weggejaegd heeft. Alle orders leven er broederiyk le samen en bidden, en vaslen, en gecselen er zich, lerwyl hunne vervolgers brassen. De 11. Vader heeft dezen bedevacrl lot zyne herstelling gezegend en 't zal een schrikkeiyke en godvruchtige locloop zyn, die nicl weii ig zal le wege brengen lol de herstelling van Pius in al zyne region. ERANKRYK. Van deze weke was liet triomfe in Frankryk. De mare is gekomen dat er cene overeenkomst gclcckend was met Pruissen,dn\. de soldalen van Duilsch- land Frankryk moeten verlaten met Sep tember lockomcnde, cn dat Frankryk voorts betnligcn ging doen. Met een kleintje is men nu in vreugde dacr! PRUISSEN. De wetten op de zaken van Religie zyn gestemd in den eersten kamer van dit land, en gaen nu voorgesteld zyn in den opperkamer der Heerschappen. De discussie van de wellen heeft dry dingen klaer gemaekl 1" Dal Bismark alleszins wil grdacn maken met deknlho- licken, die niet en kunnen noch willen verstaen dat een tydelyk beslier de wet geeft in goeslelyke zaken. 2' D it de libe ralen overal de dwingelanden zyn en wel vooral do dwingelanden in zaken van Conscirnt 'e, zy willen clkendoen dwingen om le peizeri. te willen en le werken builen alle religie voor het tegenwoordig leven, en van kante zeilen al wal van t geestelyk of 't eeuwig spreekt, of ten minsic dil al de Iweedc placls geven. 3° Dat er lussclien r/vne Majesteit Von Bis- mark en de conservaleurs prolcslanicn eene«c/(«/dinge is. die niet gemakkelyk zal vermarkt worden. Vele geleerde pro- lesianlcn hebben legen die tlwingclands* wellen hevig gesproken, en er legen gesieinrt. lol dit laetslc ziel men nog dat men veel heler is met cencn protestant die religie heeft als met een liberacl, want een ware liberacl is zonder religie. ZWITSERLAND. Een protestanlsche He- mine der kerke van Lausanne heeft, den 7 Maerte, cencn brief geschreven naer den Courrier de Geneve: Lausanne, 7 Maerl 1873- Mynheer de Opsteller, Ik heb de eer u de som Ie beliandigen van 30 frank, cn hid u my le willen zeilen op uwe inschryvingslysl ten voordeele der priesters van Geneven, acn wien men hun inkomen ontnomen heeft omdat zy gchoorzaem geweest?-}" aen hunne wettige overheid. Volgens iny, in de omstandigheden waer wy ons in bevinden, moeten alle christenen, en byzonderlyk de priesters dié aen een vcrschillig geloof bchooren met woorden cn werken hunne gen"' HiliWWWM «.mm» Iemand, die gelnst \v;is mot hot oplicht vim pachtgoed, liiiH pnchlon ontvangen van gebruikers; om dio gohnnkors wierden voor een (weedemael ge'd govraogd van don p-oprietn'ris; m ier zy loog den hunne kwittiinticldo schuit) van die misse was do opziener die in tyden'l geld niet had laten ge worden. 'T wilt dat zoggen often zegt niet... Voor 't geen dat hot woord kazakkc.zól hier doet/l sluit lyk oen vinger in een mutse,en 't en is niet anders als oen apesproukl Wie is nu die toeziener of ontvanger van die pachtgoederen?Van al de administrateurs te Pas sehendaele en ken ik macr een, die voor effen nffairens te doen, zvne administratie verloren heeft. En 'l en is geen katholiek!... "F en was juist niet voor den pacht t' ontvangen, macr voor nieuwen pacht te geve n buiten dirwctc van den proprictaris, een pacht van dry, zesse liegen! Wat er van de nieuwe pacht geworden is?— heel P.isschendaele weet het: de proprictaris lirak de pacht, en den administrateur! De lezers van 't Nieuwsblad welen 't nu ook; En zy zien dat de npevrionden al 'hunne eigen klodden willen op een ander-vesten; j t gy handelt, Apcki ing.lyk liet dievig muschgetiroed-el, Gy.die elkendeen verwyt Voor hetgeen je zelve zyl'... "F is stout ntaer niet eerlyk noch byzonderlyk Ou'\k van hunnen kant; want hoe meer zy uithalen line leeger zy dalen moeten; geen een vet wyl en zd ons ontsnappen, zyter zeker van. "F is nog in die correspondentie een verwyt, te V elentrfat er een is,die katholiek is te Passchendae-ie en IiIn-roeI stcinl te Yperen, voor een oord,zegt den oolykaerd! h\ wilt zeggen voor een postje 1/ p'aelske! 'k heli al vroeger gezeid dal er te Passoliendaole macr één en is.dic zoo een loupt l heeft om te loopen van Caïphas naer Pilaius en te gaen zoemen en zeeveren en bedriegen, verkleed met alle slacli van kazakken! Eu 't is genoeg!... Melchior verslael het cn C" ook. Gy moet weten dat de lessen van den krommen abominabel nioeijelyk zyn. Die duivel wil eiken- deen doen dansen gelyk hy, en gy znudl wel moeteo de letten gekraekt zyn om achter hem te springen. Vandaer vele luiders die wegzakken, en de krom me die klaegt. Vandaer nog vele luiders die onge makken krygi-n en 't doklenrtje die zyne onmisbare diensten weigeit, zoo'l niet opgeslagen i« van pen sioen - Ah! "F dokleurtje en is niet dom! Zou 't wel Men verZ'-kert dat ten halfvasten aenslaende, op d<' straten v in Pupcringhe, de 2'aki zal vertoond zyn, van de luisterlyke en splenternieuwe pantom-- me ii Fioront of de bcsem van Menhcerc Alleen lyk er- zal een personnagie min zyn; trouwens de notaris wil niet meer mcédoen. 'k geloof het wel, hy is er kale genoeg van I' huis gekomen met den eersten keer. 'T doklenr tje heeft nu, ne knappe slimme zeune, die precies is om vader te reniplaceercn by de zieken eu by de maskers ook. X.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2