I>0 lil'Sliltilt' hlité^i Oil *1
ItaitEcrdoMoiiHJc ook.
licrijfft.
Niaiïw tsicuivs.
Da Oliekoeken. De Toekomst hakt alle
weke oliekoeken uil liet Nieuwsblad. Weer
om oliekoeken?... 'T is cene oolyke na'aping
van oenen oolyken magister, schryver van
do oolyke Toekomst!.. Die oolyke cn hebben
nicl uil bun eigen!
Nu, oliekoeken op of oliekoeken neêr, 'l is
zeker dal zy zwacr vallen op dc nmge van
de Toekomst!... En mei al de gist van 'l
gislrgk versland der magisters, zy blyven
zwacr!... Ook olie, niet waer? dal doel
slapen!
Eenige tg te Is. In die oliekoeken
slaet het Nieuwsblad gctyteld als leugcnaers-
bladje, cn de schrvvers, als zoemers, grin-
zers cn marlelaors!...
Voor 'l eerste, wy hebben 'l al cl ik wy Is
ezoid, moest de Toekomst zoggen dat wy
vaorheid spreken, wy zonden iwyfolen van
mis'zeiven. Paerom, als de Toekomst zegt
da! wy liegen, zyn wy. zeker dal wy de
waerlieiil zeggen.
Tecmen en grinzen en gaen niet Ie gare,
en noch 't ecne noch 'l andir cn kan
samenstacn met marlelare zyn! En geen een
van tie dry en past op tie schryvers van 't
Nieuwsblad.
Voor 'i overige, den Ilecre zy dank, van
deze weke geen lasteringen legen God. geen
openlijke kelleryen, 'l is 't Nieuwsblad al-
leene dal Ie lyden heeftMocht hel altyd zoo
zyn! Nieuwsblad lydl dat zoo geerne, cn
'l is breed van rug-ge!
Antwoorden. Eyn gesponnen zyn
de antwoorden der Toekomst, byzonderlyk
verleden weke. Iloorl liever:
'T Nieuwsblad had gezeid, cn ja, 'l zegl
nog: Eene religie zonder dienaers en kan
in stand niet blyven, zoo dus, allen die
legen de dienaers sehryven, randen de
religie aen.
Die een bordje oordeel heefl, ziel dat, ver
slael dat en aenveerdt dal. De magisters der
Toekomst alleene zyn Ie korl of Ie lang van
oordeel om dal te durven legensprekcn. En
wal zy zeggen? o liemel! Ilorkl:
I" T Nieuwsblad antwoordt avf.uecht,
zegt ze, averegls zouden wy zeggen; 't
Nieuwsblad draeit rond den pot, zegt ze,
schryft kolommen vol, zegt ze, om niets te
zeggen, zegt ze.
En ton twintig reken fyn gcdrukl om te
antwoorden op twee rek"n van 't Nieuws
blad! Wat zou het zyn moest liet op al de
kolommen antwoorden, die zoovele reken
bevallen, die mets en zeggen?...
2" Op die nietszeggende reken antwoordt
de Toekomst nog: Dat zy de religie van
Christus nicl aenvall noch aengevallen heeft,
dat zy de ware priesters nooit aengerand,
beledigd of min geëerbiedigd heefl. Zy en
beslrydl nicl anders als de geldreligie en de
geldpricslcrs!
De Toekomst, zonder welen (lyk gewoon
te,) kotnl overeen mei het Nieuwsblad. In
derdaad, zy bekenl zelve dat zy niet weet
wat zij doet, en 'l Nieuwsblad zegl hel ook.
Ja, eiken keer dat ze bla-;phcmeerde riep het
uit: Vergeef het haer, lieer, zy en weet niet
wal zy doel!
Zoo is 'l, als ze met de goddelgke Voor
zienigheid spolte, als ze spotte incl het ge
bed, als ze spolte met de bedevaerlen, als ze
spotte mol de processiën, als ze spotte inel
de devotie tot O. L. V. van Salalte en van
Lnurdes, als ze spolte met de Relikwiën der
H ulitjenals ze spollo mei hel Vagevuer, de
//«/•en den Hemel-, als ze spotte mei dc biecht,
als ze spolle met de gehoorzaemheid aen
den Stadhouder van Christusals ze spolle
en spol met de Congregatiën van O. L.
Vrouwe, enz., enz., enz,., wy zeiden aliyd
dal zy b/aspheineerde, macr dal zy niet wisl
wat zy deed, eri daerom riepen wy: Vergeef
hel luier, o Heer, zy en weel nicl wal zy
doel. Eu Zondagc laelst koml ze zelve zeggen
dat zy het niet weel; want achler al die
hlasphemiën durft zy nog sehryven de
Toekomst en vult de Religie van Christus
niet aen! De dwaesheid kan verre gaen.
byzonderlyk voor de geleerde alwelcrs van
Magisters!...
Zoo is 't nog dal, als zy den Heiligen Va
der, den Sladhouder van Christus, jesnliete-
paus noeml, geld paus wil heelen, enz. Als
zy onzen Bisschop aenrandt, beschimpt en
uitlacht in zyne Vaslenlnille cn schikkingen
vaior den Vasten; als zy den Heer Deken aon-
valt en uitgeeft voor al wat leelyk is, als ze
al de priesters van de stad en T arrondisse
ment afschildert voor binnen palmers, af-
troggelaers, geld priesters, en ja, zedeloos!
wy zeggen haer dat zy in doolinge is; want
indien de Paus slecht is, dé Bisschop slecht
is, de Deken, Pastors en Priesters van stad
en'l arrrondissement slecht zyn, wie is er
ion ware dienaer des Hoeren?... En wy
voegen erhy dal zv bygevolg de dienaers
der ih'ligie acnrandi, en met dc dienaers,
de Religie zelve. Telkens verschoonen wy
haer en zeggen d it de Toekomst niet en weet
wat zg doef, en Zoutlage laelst komt ze
zeggen met ons dat zy hel niet weel, dewyl
zy sehryven durft dat zy nooit de dienaers
des Hoeren aengerand, beledigd of min ge
ëerbiedigd heeft!... Ja nog eens, de dwacs
heid kan verre gaenbyzonderlyk hy magis
ters die alweters zyn! Niels dwazer of die
wetewels, is hel gemeene woord!
Katlefecste. Zy is voorby of (hier
omtrent; 't en zyn geen dood gebleven noch
gekwetst naer'l lichaem, maer vele gekwetst
en gedood naer de ziele. Met een voer slroo
gebrand, oftewel wat vorst, zou de lucht ge
zuiverd worden,en moeder Hygiëne zou vol-
daen zyn. Maer voor dc ziele, de zuivering
zal moeten met Paschen gebeuren. Want der
zyn der zoo vele van die dochlers en jonge
lingen, die, in koten cn herbergen, en naelit-
loopen op de strate, in een sobcren of tloodc-
lyken slaet geraekl zyn voor de ziele. Ja,
lol in 't gymnas toe vindt men middel om
te bederven. God betereT!...
ÏShiiieiihisisïselie |»»5sE h-ÏK
De kwestie van 't overnemen der yz u-we
gen van Luxemburg is de groolc kwestie die
laelst in de Kamers opgelost is.
'T overnemen der yzerwegen is een zake
van openbare werken cn van finanlië i. Elk
hd van de Kamers cn elke belgiselie borger
heeft regi daerover zyn gedacht te hebben
cn Ie verdedigen.
Maer wal er dwaes is en parlydig, T is
d icrvan een politieke kweslio Ie maken, cn
le zooken van ler gelegendheid dier zake liet
land le willen opruyen en ophitsen tegen
de katholieken. Wal kan er tlacr sprake zyn
van klerikael en liberuelen van Syllabus en
i Paus enz.? en noglhans't is T geen, eenigc
der doeirinairen hebben willen doen. Eëre-
0 ban, heeft geposeerd, gedeclameerd en
gedeblateree.rd gelyk een donderende J ipiier
uilzynen Imogen Olympus!.. Ons moiisle-
rie vernederde de Magt en T gezag, liet
verkwistte de finantiën, en ja, T en scheelde
niet veel of hy zei dat M. Malnu uitgekocht
was;en hy sprak van óe*mora!ité pub'iyurn
woord waermêe B trade revolutie heeft aen
gcsleken le Brussel, en 'l ander ministerie,
door de flauwigheid van den koning, weg
kreeg.
Die F.èrc alzoo donderend zagen, peistfen
rogtuil, zouden de doctrinaire» nog een
keer uilzyn op cene spontanèité foudrogunte
dan?..
Achter den groolen hofhond bassen gemee-
nclyk de keffers, cn achter Erère kwamen
ook de Lescarts eu consoorten.
Macr al dat gerucht is in niet vergacn. M.
Malou, een van die vlaemsche dommekop-
pen heeft mol koelbloedigheid cn zonder ge
weld, al die ronkende donderende woorden
op een geestige wyze in rook doen vergaen.
Hy loogde dat het stelsel van Fri're een
dwmgelandy was, le welen van den Staei
liet rcgl aen te matigen te mogen naer wille
keur aenslaen al de, exploilaliëu der yzerwe
gen enz. voorT algemeen nul, en de pryzen
naer willekeur stellen. Dat is dwingclan-
dy, zei M. Malou, en volgens myn gedacht
hy ltecfi gelyk.
Daerna loonde hy hoe de overeenkomst
gemaekl met lieer Phillipparl,nuttig cn voor-
deelig was voor dc schatkist
En voor 't geen men legen hem zei hy
hoeft dat laten varen. Ily veracht dat, want
I zy is er verre boven.
Nu om le sluiten die schandige overeen
komst volgens de liberalen, een groot
getal liberalen hebben ze gestemd en Fiére
zel ve en Heeft zyn stemme niet logen gege
ven, hy heeft hom onthouden!
In 'i Senael, de lieer baron Mazeman heeft
die schandelijke overeenkomst ook niet
zyne stemme goedgekeurd.
Wal ga el de Toekomst zeggen van haren
senator, zv, die ook aepscher wyze, dje
overeenkomst voor scliandig wil doen aen-
zien?..
Ba ra heeft ceie redevoering bogaen die
beter in don mond zou geweest zyn van
Vermorel of Vermecrsch of Pval of Cluseret,
de communards van Parys. Als een hoofd
van eene party lot zulke baldadigheid gact
in 't spreken; 'i moet verre gekomen zyn,
Zalerdago zal ik er de lezers van T Nieuws
blad een verslag of ten minste eën gedacht
van geven.
'T zal le gare gaen met eene redevoering
van Erère die dyssendage aen'l geweld gact.
'T is zeker dal ze uit zyn op eene spontanèité
foudroyanle.
ÜSuitciihiiidscli nieuws.
STATEN VAN DEN PAUS. Al de katholie
ken van de Panzelyke Staten zyn cene
pelgrimagie gaen doen naer Assisen, waer
al de kloosterlingen vergaerd zyn die men
nil Italië weggejaegd heeft. Alle orders
leven er broederiyk le samen en bidden,
en vaslen, en gecselen er zich, lerwyl
hunne vervolgers brassen. De 11. Vader
heeft dezen bedevacrl lot zyne herstelling
gezegend en 't zal een schrikkeiyke en
godvruchtige locloop zyn, die nicl weii ig
zal le wege brengen lol de herstelling van
Pius in al zyne region.
ERANKRYK. Van deze weke was liet
triomfe in Frankryk. De mare is gekomen
dat er cene overeenkomst gclcckend was
met Pruissen,dn\. de soldalen van Duilsch-
land Frankryk moeten verlaten met Sep
tember lockomcnde, cn dat Frankryk
voorts betnligcn ging doen. Met een
kleintje is men nu in vreugde dacr!
PRUISSEN. De wetten op de zaken van
Religie zyn gestemd in den eersten kamer
van dit land, en gaen nu voorgesteld zyn
in den opperkamer der Heerschappen.
De discussie van de wellen heeft dry
dingen klaer gemaekl 1" Dal Bismark
alleszins wil grdacn maken met deknlho-
licken, die niet en kunnen noch willen
verstaen dat een tydelyk beslier de wet
geeft in goeslelyke zaken. 2' D it de libe
ralen overal de dwingelanden zyn en wel
vooral do dwingelanden in zaken van
Conscirnt 'e, zy willen clkendoen dwingen
om le peizeri. te willen en le werken
builen alle religie voor het tegenwoordig
leven, en van kante zeilen al wal van t
geestelyk of 't eeuwig spreekt, of ten
minsic dil al de Iweedc placls geven. 3°
Dat er lussclien r/vne Majesteit Von Bis-
mark en de conservaleurs prolcslanicn
eene«c/(«/dinge is. die niet gemakkelyk
zal vermarkt worden. Vele geleerde pro-
lesianlcn hebben legen die tlwingclands*
wellen hevig gesproken, en er legen
gesieinrt. lol dit laetslc ziel men nog dat
men veel heler is met cencn protestant die
religie heeft als met een liberacl, want
een ware liberacl is zonder religie.
ZWITSERLAND. Een protestanlsche He-
mine der kerke van Lausanne heeft, den
7 Maerte, cencn brief geschreven naer
den Courrier de Geneve:
Lausanne, 7 Maerl 1873-
Mynheer de Opsteller,
Ik heb de eer u de som Ie beliandigen
van 30 frank, cn hid u my le willen
zeilen op uwe inschryvingslysl ten
voordeele der priesters van Geneven,
acn wien men hun inkomen ontnomen
heeft omdat zy gchoorzaem geweest?-}"
aen hunne wettige overheid.
Volgens iny, in de omstandigheden
waer wy ons in bevinden, moeten alle
christenen, en byzonderlyk de priesters
dié aen een vcrschillig geloof bchooren
met woorden cn werken hunne gen"'
HiliWWWM «.mm»
Iemand, die gelnst \v;is mot hot oplicht vim
pachtgoed, liiiH pnchlon ontvangen van gebruikers;
om dio gohnnkors wierden voor een (weedemael
ge'd govraogd van don p-oprietn'ris; m ier zy loog
den hunne kwittiinticldo schuit) van die misse was
do opziener die in tyden'l geld niet had laten ge
worden.
'T wilt dat zoggen often zegt niet... Voor 't
geen dat hot woord kazakkc.zól hier doet/l sluit lyk
oen vinger in een mutse,en 't en is niet anders als
oen apesproukl
Wie is nu die toeziener of ontvanger van die
pachtgoederen?Van al de administrateurs te Pas
sehendaele en ken ik macr een, die voor effen
nffairens te doen, zvne administratie verloren heeft.
En 'l en is geen katholiek!...
"F en was juist niet voor den pacht t' ontvangen,
macr voor nieuwen pacht te geve n buiten dirwctc
van den proprictaris, een pacht van dry, zesse
liegen!
Wat er van de nieuwe pacht geworden is?— heel
P.isschendaele weet het: de proprictaris lirak de
pacht, en den administrateur! De lezers van
't Nieuwsblad welen 't nu ook;
En zy zien dat de npevrionden al 'hunne eigen
klodden willen op een ander-vesten; j t gy handelt,
Apcki ing.lyk liet dievig muschgetiroed-el,
Gy.die elkendeen verwyt
Voor hetgeen je zelve zyl'...
"F is stout ntaer niet eerlyk noch byzonderlyk
Ou'\k van hunnen kant; want hoe meer zy uithalen
line leeger zy dalen moeten; geen een vet wyl en
zd ons ontsnappen, zyter zeker van.
"F is nog in die correspondentie een verwyt, te
V elentrfat er een is,die katholiek is te Passchendae-ie
en IiIn-roeI stcinl te Yperen, voor een oord,zegt den
oolykaerd! h\ wilt zeggen voor een postje 1/
p'aelske!
'k heli al vroeger gezeid dal er te Passoliendaole
macr één en is.dic zoo een loupt l heeft om te loopen
van Caïphas naer Pilaius en te gaen zoemen en
zeeveren en bedriegen, verkleed met alle slacli van
kazakken! Eu 't is genoeg!... Melchior verslael het
cn C" ook.
Gy moet weten dat de lessen van den krommen
abominabel nioeijelyk zyn. Die duivel wil eiken-
deen doen dansen gelyk hy, en gy znudl wel moeteo
de letten gekraekt zyn om achter hem te springen.
Vandaer vele luiders die wegzakken, en de krom
me die klaegt. Vandaer nog vele luiders die onge
makken krygi-n en 't doklenrtje die zyne onmisbare
diensten weigeit, zoo'l niet opgeslagen i« van pen
sioen - Ah! "F dokleurtje en is niet dom! Zou 't
wel
Men verZ'-kert dat ten halfvasten aenslaende, op
d<' straten v in Pupcringhe, de 2'aki zal vertoond
zyn, van de luisterlyke en splenternieuwe pantom--
me ii Fioront of de bcsem van Menhcerc Alleen
lyk er- zal een personnagie min zyn; trouwens de
notaris wil niet meer mcédoen.
'k geloof het wel, hy is er kale genoeg van I'
huis gekomen met den eersten keer. 'T doklenr
tje heeft nu, ne knappe slimme zeune, die precies
is om vader te reniplaceercn by de zieken eu by de
maskers ook. X.