VAN Y PER EN EN VAN het ARRONDISSEMENT. Zaterdag 1"> April 1873. Achtste Ja er. Nummer 380. VAPJDERGHIfJSTt-FOSSÉ, li Fr. V. per Jaer. ir 0S E as 11 E ii E TH. 1 October. ai 1 li li E - I» O K '3' E IV. Yperen, 12 April 1873. 'X ware 't moment dat my dunkt van een oogslag achteruit te werpen, en een keer t'overzien wat wy, tol op den dag van heden, uiteengedaen hebben nopens den strvd van onze dagen. I. De stryd is tusschen de Revolutie en 't orde't is te zeggen tusschen dezen die pci- zen, willen, en itouden slaen dal de mensch niemand boven hem kennen moeten zyn eigen wei is; en deze die peizen, willen en zeggen dat de mensch een wel heeft buiten zyn eigen. De mannen van 't orde staen al den eenen kant en de revolulionnairen al den anderen. Nous voulons briser toute espèce de joug, Y\y witten utle sluch van juk verbryzelen zeggen de Revolulionnairendoordenmond van den correspondent van Londen, schry- vende aen den Iloogeraed van de Logiën, in Italië resideerende. Er is een God, oneindig Almagtig, enz., Schepper van Hemel en van Aerde, Schepper van den mensch. De mensch heeft eene vrye ziel en is verpiigl zynen Schepper te erken nen en le dienen, met zyne wet te onder houden. En die wel is de Religie. Die wet is 't jok van Christus te dragen, om voortgang, volmaking en geluk le verwerven, zeggen de mannen van 'l orde, wier hoofd en leids man de Paus van Roomen is. Geen jukzeggen de eerste, f jok van Christus, zeggen de andere, is de vryheid, de voortgang en de volmaking, 't leven en 'l einde van den mensch op de wereld. Daer ziel gy de twee legers, elk met zyn slandaerd, en onder een van de twee slan- daerden zyn naleurlyk al de menschen. Qui non mecum est, contra me est; Die met my niet is, slaet legen mg. Dit eerste punt is eenvoudig maer diepe, cn de slotsümme van geheel den stryd op onze dagen. Die van zynen lyd wil zyn, moet dat we ten, verstacn, en altyd voor oogen hebben, om op den dool niet te raken. II. 'T is om dat wel te doen verstacn dat wy onze artikels gegeven hebben; want ve len nog zyn der, die daer niets van begry- pen en aen 'l dooien zyn. En noglhans 'l hangt er vele van af. Die alle jok verwerpen, werken tegen 't orde, tegen de ruste en vrede, tegen alle regtcn, alle pliglen, alle gezag, maken 't le ven der enkelen dierlyk, 't leven van familie onmogelyk, en de samenleving is voor hen lyk de dieren in het bosch. Dief zacht jok van Christus aenveerden, werken voor 't orde, de ruste en vrede, voor 't regt, de pligl, 't gezag; verheffen 't leven der enkelen tot een geestelyk leven, Stichten 'l leven van familie; en de samenle ving, lyk of menschen samenleven, is door hen alleen in stand gehouden. Dus, vele hanait er van af, want men heeft le kiezen tusschen de twee, niemand en kan zeggen: 'k en ben van geen van de twee. Qui non mecum est, contra me est, die met my niet en is, is tegen my. Dat is vast. Die de Religie eerbiedigt, volgt en verde digt, staet al den kant van 'l orde; die onre- ligie stichten en verspreiden, slaen al den kant der revolutie. III. Om de onreligie en den oproer te ver spreiden, hebben de Revolulionnairen een geheel plan, en 't eerste deel van dat plan hebben wy uiteengedaen met de woorden zelve van de Hoofden der Revolutie, die onder den naem van Haute-Venle ofte Iloo geraed, in Italië hunnen zetel en vergarin gen hebbben. De Paus, Bisschoppen, priesters en kloos terlingen hatelyk maken aen 'l volk, en zoo den twijfel tegen 't geloove en strydigheid legen Gods Kerke in 't verstand van de me; nigle zaeijen, en daerby herte bederven op alle manieren, is het eerste deel van hun plan, en de eerste en gevaerlyksle middel om de onreligie te verspreiden. Hoe dit op eene helsche wyze in werke gesteld is en voort moet bewrocht worden, is wederom bewezen door de woorden zelve van dien satanischen Iloogeraed. Dat de francmuconnery en byzonderlyk de liberalery, in wat graed hel zyn moge, de eerste hulpen en medewerksters zyn om 't geloove le verminderen en uit te dooven, en om de herten te bederven, is wederom klaer gemaekt door de brieven en schriften der voornoemde Haute-Venle, en daerby door hetgeen wy dagelyks zien en liooren van de werking der liberalery. IV. Daerlegen en kan geen enkel woord gezonde reden ingebragl zyn, ook de Toe komst en heeft niet anders le zeggen of dit armzalige 't Nieuwsblad vindt dit uil, Nieuwsblad zuigt uit zyn duim. 'T moet zyn dat dit liberael bladje nieten weet van 't geen er gebeurd is en nog ge beurt; anders 't en kan niet zyn dal het loochenen zou wat voor iedereen zonne- klaer is. luderdaed, de aenhalingen die wy ge- daen hebben uit de rcvolutionnaire brieven zyn letterlyk cri van den echten oorsprong. Die brieven immers wierden gevonden en aengeslagen, als de fransche soldaten in 1849. Garibaldi, Armilini en Mazzini uit Roomen joegen, en den Heiligen Vader op zynen troon herplaelsten. Sedert dien hebben die brieven dikwyls gedrukt en herdrukt geweest in Italië, Frankryk en Belgie, en niemand en heefier tegen opgekomen. Mgr Ségur geeft er een deel van in zyn boekje getyteld: La Révolu lionen Crelineau-Joly geefl aliemale in 't lange en in 't bree, in zyn werk, getyleld: LEglise romaine en face de la Revolution, boek dien eikendeen kent, buiten de Magis ters. Dus wat is er nu uilgevonden? Wat is er uit den duim gezogen? 'T en is voorzeker de liberale werking niet die wy afgeschilderd hebben. Dal ziel, voelt, hoort eikendeen alle dage. De broedershisloriën, de vuile romans, theaters, muziek, enz. enz., is er iemand die 'l niet en weel?... V. 'T is waer, wy bekennen het, onder de liberalen zyn er magtig vele, die niet en weten dal zy een werktuig zyn in de handen der Revolutie, en ja onder die katholiek willen zyn, zynder nog die, zonder hel te welen meewerken, in dat helsch werk der Revolutie. En nog eens, 't is juist daerom dat wy trachten naer ons vermogen de dooiende le verlichten, en hun te doen zien hoe zy op verkeerden wegzyn.Tis om aen aliemale te doen verstaen dit woord des Zaligmakers: Qui non mecum estcontra me est die met my niet is, is tegen my: gul non collegil mecum, dispergilDie met my niet en ver zamelt, verstrooit. Dus herleest onze artikels, en gy zult er zoo aenstonds invinden en begrypen dat er geen midden en is: Men doel met de Revolu tie, of men is voor 't orde: en alwie, 't is gelyk in wat punt, in wat lyd, en in wat omstandigheid, de zalige leering en werking der H. Kerk tegenkomt ofbestrydt, werkt met de Revolutie, verslrooiten; bewerkt on- ruste, wanorde, omroerte, en de grootste van al de rampen de Onreligie! Een I»ee#je 't, eene en 't ander. Hy en verstael hel niet. De Magister van de Toekomst, met zyne ge^oone lieftal ligheid belastert ons van kwade trouw; en by springt byzonderlyk le peerde omdat 't Nieuwsblad zoo klaer [oogt dat de liberalery in nauw verwantschap is met de communis me of communalderie van Parys. En nog lhans hel is zoo, maer hy verstael het niet: Hy helpt de coffre-fort der liberale doctri- nairen gesloten honden, en preekt altyd dal men niet en mag stelen, en dat de Religie eene Religie van vrede is enz., en hy peist dal het daermèe uil is, en dat alle verhand tusschen de communards en hem, liberael, daermèe verbroken is; maer hy en verstael liet niet,... en 'l en is juiste zyn schuld niet! Doch wil hy een keer peizei) en peizen door zyn zeiven, en niet eeuwig aepaerdig blyven, dit kan hem helpen I. De liberalen, en hy achter hen, bestry- den 'l eenigste gezag dat van God regtslreeks by veropenbaring op de wereld gesteld is, 't gezag van de H. Kerk. De communards doen dat ook, maer zy gaen een stapke verder, en zy zeggen, in dien, lyk of de liberalen zeggen, 't gezag van de H. Kerk, eene dwingelandy is, en moet beslreden zyn, 'l lydelyk gezag en is niet min geen dwingelandy en moet diens- volgens bestreden worden. Dus 'l gezag van de H. Kerk weg, geen gezag meer dat houden kan. II. De liberalen, bestryden in de H. Kerk, 't regt van goederen te bezitten, en te ge bruiken, en zeggen dat de eigendom by de H. Kerk, een dievery is op de andere, en by- gevolg moet haer ontnomen zyn. De communards zeggen dat ook; maerzy gaen een stapke verder. Indien, zeggen ze, 't regt van eigendom een dievery is in de kerke, 'i is voorzeker niet min een dievery by de andere, en moet dus ontnomen wor den. Al die meer bezit als een ander besteelt den anderen. Dus 't regt van eigendom ont nomen aen de H. Kerk. geen een eigendom op de wereld en kan meer herkend zyn. Dat zyn twee puntjes en 't is alzoo met vele andere, Magister. Overweeg ze, als ge in stale zyt, en gy zult begrypen hoe naer familie gy zy 1 met de communards, waer- schynelyk, zonder het le weten. De pastor van Santa-Cruce. 'T is een paslor van Spanje, waermèe al de libe rale gazetten bezig zyn, en achter al de andere komt de Toekomst. Maer ze komt te late, en al de gruweldaden, die zy den man töeschryft, zyn reeds lange door vaste ma ren vernietigd. Al wal men hem oplegt is zmver uitvond: Alzoo spreken de laetste de- pèchen. Nu, 't is een misse voor den magister, en als hy het een keer gaetgeware zyn, by zal wel zwygen van den pastor van Santa-Cru ce. De man is nu zwart gemaekt en de Ma gister zal hem zwart laten, 't en is maer een pastor! De Jabroeders. De Magister is schrikkelyk in de pyne omdat hy zynen Ba- ron-Senaleuronvrywilligya^roet/«?T genoemd heeft. Zondage laetsl doet by zynen voetval en smeeking!.. Zyt gerust, Magister: MEN SCHRYFT IN MY BOTERSTRAKT, 00, YI'EUEN. en in al de I'oslkantoeren van liet ryk VOOR GEIIEfX HET I'AND, vóóraf belaelbaer. Men schi'yft niet min in <lan voor een Jaer Veiseliynende den Znturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De reklamcn in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen tien regel. De bygevoegde nummers voor Artikels, ltcklamen of Aankondigingen kosten 20 l'ratjken voor 100 afdruksels. p—gniiiMJiiiwaMH—pngyatfigrtyt'mw.'iiiinw ■mmnu na nmwn Een nummer genomen op liet Bureel 13 cent Poperinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-18,8-13,9-20.—'Yper Poperinglie, 0-80,9-08,11-48,3-40,6-32/ 0-48,9-38.Poperinghet-Ilazebrouck, 7-13, 12-08, 4 00, 0-82. llnzobrouck-Poperinghc-Vper,8 20 10-20, 4-08, 8-28. Ypcr-lioosselaere, 7-88, 12-33, 0-40. Koosselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-80. liousselaere-Zi'ntr/r/fc, 8-80, 11-19, 1-24, (m. 8,88,) 7-33, (9-88 Lichtervelde Lichtervelde-TUourout, 4-80 m. Brugge-BoMsseZ. 8-30, 12-28, 8-10, 0-40. Lichtervelde-Kortryk, 8-38 in. Tliouronl, Lichtervelde, 11-80. Ypcr Kortryk, 8-40.9 39,11-41,2-33,8-33. Kortrvk-Yper, 8-08,10-43,2-30,8 30,8-38. Comen-Waesten-Le Tooquet Hooplines Arineniiers. 6-10, 12-08, 3-20, (den Woensd. 8-40 m. 6-08, s.) Armentiers - Houplines - Le Tóuquet-Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (denWoensd. 10-18 m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-I8. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 8-40, 10-80, (den Maend. 6-30.) Kortryk-Brugge,8-10,10-48,12-43, (M .8-18,10-88,(9 00 Licht.)Brugge-Kortryk,8-30,12-23,8-10,0-40. Brugge, Blankenke.rghe, Heyst, 7-20, 2 40,7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-01 m. lleyst, Blanken- berghe, Brugge, 0-08, 11-15, 8-30, Blankenberghe Brugge, 9-13 m ingelm. Deynze. 8-28,9-46,1-80,4-80.Ingelmunsler-Tliielt, 8-)0Dcynze Ingelmunsler, 7-42,9,10, 12-08,8-10. Th iel t- Ingelmunsler, 8-43. Jngelmun9ler-Anseghem, 6-18, 12-30, 0,18. Anseghem-Ingelmunster, 7-48. 2-10, 8-03. Lichlervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 0-38, 9-18, 1-80, 7-84. en Lichtervelde, 7-00, 10-35, 3-45, 8-10. Dixmnde-Nieiipoit, 10-00, 2-35,8-37, Nieuport-Dixmude. 7-48. 11-35,4-23. Thourout-Osiende, 5-13, 9-20, 2 00, 8-05. Osiende-Thouroul, 8-00, 10-10, 12-00, 0-18 Dunkerke-Veiirne-Dixmude Yper naer Dixmude, poerdeposlerv 0-00 voorm. herberg de Drv Koningen 4 nam.Dixmude naer \per. Messagerie Vandewalle 0-00 voorm, Messagerie Demcurisse 2-00 nam. Yper naer Langhemarck, postkantoor 0-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Ypef, postkantoor 8-48 voorm. 3-35 nam. Yper naer Merckempeet dep. 0-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yperpostk. 7 30 voorm. 3-00 Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 3-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorm. 3-00 nam. Yper naer Oaslvleteren en Veurne, peerdenposteryO voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Derathée 5-30, voorm. Messagerie Demcurisse, 'V) nam.Oostvie- teren naer Yper, postkantoor 8-80 voorm. 3-20 nam. 1 c?

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1