VAN Y PER EN EN VAN het ARRONDISSEMENT.
Zaterdag 1"> April 1873.
Achtste Ja er. Nummer 380.
VAPJDERGHIfJSTt-FOSSÉ,
li Fr. V. per Jaer.
ir 0S E as 11 E ii E TH. 1 October.
ai 1 li li E - I» O K '3' E IV.
Yperen, 12 April 1873.
'X ware 't moment
dat my dunkt van een oogslag achteruit te
werpen, en een keer t'overzien wat wy, tol op
den dag van heden, uiteengedaen hebben
nopens den strvd van onze dagen.
I. De stryd is tusschen de Revolutie en 't
orde't is te zeggen tusschen dezen die pci-
zen, willen, en itouden slaen dal de mensch
niemand boven hem kennen moeten zyn
eigen wei is; en deze die peizen, willen en
zeggen dat de mensch een wel heeft buiten
zyn eigen.
De mannen van 't orde staen al den eenen
kant en de revolulionnairen al den anderen.
Nous voulons briser toute espèce de joug,
Y\y witten utle sluch van juk verbryzelen
zeggen de Revolulionnairendoordenmond
van den correspondent van Londen, schry-
vende aen den Iloogeraed van de Logiën, in
Italië resideerende.
Er is een God, oneindig Almagtig, enz.,
Schepper van Hemel en van Aerde, Schepper
van den mensch. De mensch heeft eene vrye
ziel en is verpiigl zynen Schepper te erken
nen en le dienen, met zyne wet te onder
houden. En die wel is de Religie. Die wet is
't jok van Christus te dragen, om voortgang,
volmaking en geluk le verwerven, zeggen
de mannen van 'l orde, wier hoofd en leids
man de Paus van Roomen is.
Geen jukzeggen de eerste, f jok van
Christus, zeggen de andere, is de vryheid,
de voortgang en de volmaking, 't leven en
'l einde van den mensch op de wereld.
Daer ziel gy de twee legers, elk met zyn
slandaerd, en onder een van de twee slan-
daerden zyn naleurlyk al de menschen. Qui
non mecum est, contra me est; Die met
my niet is, slaet legen mg.
Dit eerste punt is eenvoudig maer diepe,
cn de slotsümme van geheel den stryd op
onze dagen.
Die van zynen lyd wil zyn, moet dat we
ten, verstacn, en altyd voor oogen hebben,
om op den dool niet te raken.
II. 'T is om dat wel te doen verstacn dat
wy onze artikels gegeven hebben; want ve
len nog zyn der, die daer niets van begry-
pen en aen 'l dooien zyn. En noglhans 'l
hangt er vele van af.
Die alle jok verwerpen, werken tegen 't
orde, tegen de ruste en vrede, tegen alle
regtcn, alle pliglen, alle gezag, maken 't le
ven der enkelen dierlyk, 't leven van familie
onmogelyk, en de samenleving is voor hen
lyk de dieren in het bosch.
Dief zacht jok van Christus aenveerden,
werken voor 't orde, de ruste en vrede,
voor 't regt, de pligl, 't gezag; verheffen
't leven der enkelen tot een geestelyk leven,
Stichten 'l leven van familie; en de samenle
ving, lyk of menschen samenleven, is door
hen alleen in stand gehouden.
Dus, vele hanait er van af, want men
heeft le kiezen tusschen de twee, niemand en
kan zeggen: 'k en ben van geen van de
twee. Qui non mecum est, contra me est,
die met my niet en is, is tegen my. Dat is
vast.
Die de Religie eerbiedigt, volgt en verde
digt, staet al den kant van 'l orde; die onre-
ligie stichten en verspreiden, slaen al den
kant der revolutie.
III. Om de onreligie en den oproer te ver
spreiden, hebben de Revolulionnairen een
geheel plan, en 't eerste deel van dat plan
hebben wy uiteengedaen met de woorden
zelve van de Hoofden der Revolutie, die
onder den naem van Haute-Venle ofte Iloo
geraed, in Italië hunnen zetel en vergarin
gen hebbben.
De Paus, Bisschoppen, priesters en kloos
terlingen hatelyk maken aen 'l volk, en zoo
den twijfel tegen 't geloove en strydigheid
legen Gods Kerke in 't verstand van de me;
nigle zaeijen, en daerby herte bederven
op alle manieren, is het eerste deel van hun
plan, en de eerste en gevaerlyksle middel
om de onreligie te verspreiden.
Hoe dit op eene helsche wyze in werke
gesteld is en voort moet bewrocht worden,
is wederom bewezen door de woorden zelve
van dien satanischen Iloogeraed.
Dat de francmuconnery en byzonderlyk
de liberalery, in wat graed hel zyn moge,
de eerste hulpen en medewerksters zyn om
't geloove le verminderen en uit te dooven,
en om de herten te bederven, is wederom
klaer gemaekt door de brieven en schriften
der voornoemde Haute-Venle, en daerby
door hetgeen wy dagelyks zien en liooren
van de werking der liberalery.
IV. Daerlegen en kan geen enkel woord
gezonde reden ingebragl zyn, ook de Toe
komst en heeft niet anders le zeggen of dit
armzalige 't Nieuwsblad vindt dit uil,
Nieuwsblad zuigt uit zyn duim.
'T moet zyn dat dit liberael bladje nieten
weet van 't geen er gebeurd is en nog ge
beurt; anders 't en kan niet zyn dal het
loochenen zou wat voor iedereen zonne-
klaer is.
luderdaed, de aenhalingen die wy ge-
daen hebben uit de rcvolutionnaire brieven
zyn letterlyk cri van den echten oorsprong.
Die brieven immers wierden gevonden en
aengeslagen, als de fransche soldaten in
1849. Garibaldi, Armilini en Mazzini uit
Roomen joegen, en den Heiligen Vader op
zynen troon herplaelsten.
Sedert dien hebben die brieven dikwyls
gedrukt en herdrukt geweest in Italië,
Frankryk en Belgie, en niemand en heefier
tegen opgekomen. Mgr Ségur geeft er een
deel van in zyn boekje getyteld: La Révolu
lionen Crelineau-Joly geefl aliemale in 't
lange en in 't bree, in zyn werk, getyleld:
LEglise romaine en face de la Revolution,
boek dien eikendeen kent, buiten de Magis
ters.
Dus wat is er nu uilgevonden? Wat is er
uit den duim gezogen?
'T en is voorzeker de liberale werking niet
die wy afgeschilderd hebben. Dal ziel, voelt,
hoort eikendeen alle dage.
De broedershisloriën, de vuile romans,
theaters, muziek, enz. enz., is er iemand die
'l niet en weel?...
V. 'T is waer, wy bekennen het, onder de
liberalen zyn er magtig vele, die niet en
weten dal zy een werktuig zyn in de handen
der Revolutie, en ja onder die katholiek
willen zyn, zynder nog die, zonder hel te
welen meewerken, in dat helsch werk der
Revolutie.
En nog eens, 't is juist daerom dat wy
trachten naer ons vermogen de dooiende le
verlichten, en hun te doen zien hoe zy op
verkeerden wegzyn.Tis om aen aliemale te
doen verstaen dit woord des Zaligmakers:
Qui non mecum estcontra me est die met
my niet is, is tegen my: gul non collegil
mecum, dispergilDie met my niet en ver
zamelt, verstrooit.
Dus herleest onze artikels, en gy zult er
zoo aenstonds invinden en begrypen dat er
geen midden en is: Men doel met de Revolu
tie, of men is voor 't orde: en alwie, 't is
gelyk in wat punt, in wat lyd, en in wat
omstandigheid, de zalige leering en werking
der H. Kerk tegenkomt ofbestrydt, werkt
met de Revolutie, verslrooiten; bewerkt on-
ruste, wanorde, omroerte, en de grootste
van al de rampen de Onreligie!
Een I»ee#je 't, eene en 't ander.
Hy en verstael hel niet. De Magister
van de Toekomst, met zyne ge^oone lieftal
ligheid belastert ons van kwade trouw; en by
springt byzonderlyk le peerde omdat 't
Nieuwsblad zoo klaer [oogt dat de liberalery
in nauw verwantschap is met de communis
me of communalderie van Parys. En nog
lhans hel is zoo, maer hy verstael het niet:
Hy helpt de coffre-fort der liberale doctri-
nairen gesloten honden, en preekt altyd dal
men niet en mag stelen, en dat de Religie
eene Religie van vrede is enz., en hy peist
dal het daermèe uil is, en dat alle verhand
tusschen de communards en hem, liberael,
daermèe verbroken is; maer hy en verstael
liet niet,... en 'l en is juiste zyn schuld niet!
Doch wil hy een keer peizei) en peizen
door zyn zeiven, en niet eeuwig aepaerdig
blyven, dit kan hem helpen
I. De liberalen, en hy achter hen, bestry-
den 'l eenigste gezag dat van God regtslreeks
by veropenbaring op de wereld gesteld is, 't
gezag van de H. Kerk.
De communards doen dat ook, maer zy
gaen een stapke verder, en zy zeggen, in
dien, lyk of de liberalen zeggen, 't gezag
van de H. Kerk, eene dwingelandy is, en
moet beslreden zyn, 'l lydelyk gezag en is
niet min geen dwingelandy en moet diens-
volgens bestreden worden.
Dus 'l gezag van de H. Kerk weg, geen
gezag meer dat houden kan.
II. De liberalen, bestryden in de H. Kerk,
't regt van goederen te bezitten, en te ge
bruiken, en zeggen dat de eigendom by de
H. Kerk, een dievery is op de andere, en by-
gevolg moet haer ontnomen zyn.
De communards zeggen dat ook; maerzy
gaen een stapke verder. Indien, zeggen ze,
't regt van eigendom een dievery is in de
kerke, 'i is voorzeker niet min een dievery
by de andere, en moet dus ontnomen wor
den. Al die meer bezit als een ander besteelt
den anderen. Dus 't regt van eigendom ont
nomen aen de H. Kerk. geen een eigendom
op de wereld en kan meer herkend zyn.
Dat zyn twee puntjes en 't is alzoo met
vele andere, Magister. Overweeg ze, als ge
in stale zyt, en gy zult begrypen hoe naer
familie gy zy 1 met de communards, waer-
schynelyk, zonder het le weten.
De pastor van Santa-Cruce. 'T is
een paslor van Spanje, waermèe al de libe
rale gazetten bezig zyn, en achter al de
andere komt de Toekomst. Maer ze komt te
late, en al de gruweldaden, die zy den man
töeschryft, zyn reeds lange door vaste ma
ren vernietigd. Al wal men hem oplegt is
zmver uitvond: Alzoo spreken de laetste de-
pèchen.
Nu, 't is een misse voor den magister, en
als hy het een keer gaetgeware zyn, by zal
wel zwygen van den pastor van Santa-Cru
ce. De man is nu zwart gemaekt en de Ma
gister zal hem zwart laten, 't en is maer een
pastor!
De Jabroeders. De Magister is
schrikkelyk in de pyne omdat hy zynen Ba-
ron-Senaleuronvrywilligya^roet/«?T genoemd
heeft. Zondage laetsl doet by zynen voetval
en smeeking!.. Zyt gerust, Magister:
MEN SCHRYFT IN MY
BOTERSTRAKT, 00, YI'EUEN.
en in al de I'oslkantoeren van liet ryk
VOOR GEIIEfX HET I'AND,
vóóraf belaelbaer.
Men schi'yft niet min in <lan voor een Jaer
Veiseliynende den Znturdag van elke week.
De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De reklamcn in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen tien regel.
De bygevoegde nummers voor Artikels, ltcklamen of Aankondigingen kosten 20 l'ratjken voor 100 afdruksels.
p—gniiiMJiiiwaMH—pngyatfigrtyt'mw.'iiiinw ■mmnu na nmwn
Een nummer genomen op liet Bureel 13 cent
Poperinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-18,8-13,9-20.—'Yper Poperinglie, 0-80,9-08,11-48,3-40,6-32/
0-48,9-38.Poperinghet-Ilazebrouck, 7-13, 12-08, 4 00, 0-82. llnzobrouck-Poperinghc-Vper,8 20
10-20, 4-08, 8-28.
Ypcr-lioosselaere, 7-88, 12-33, 0-40. Koosselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-80.
liousselaere-Zi'ntr/r/fc, 8-80, 11-19, 1-24, (m. 8,88,) 7-33, (9-88 Lichtervelde Lichtervelde-TUourout,
4-80 m. Brugge-BoMsseZ. 8-30, 12-28, 8-10, 0-40. Lichtervelde-Kortryk, 8-38 in. Tliouronl,
Lichtervelde, 11-80.
Ypcr Kortryk, 8-40.9 39,11-41,2-33,8-33. Kortrvk-Yper, 8-08,10-43,2-30,8 30,8-38.
Comen-Waesten-Le Tooquet Hooplines Arineniiers. 6-10, 12-08, 3-20, (den Woensd. 8-40 m. 6-08,
s.) Armentiers - Houplines - Le Tóuquet-Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (denWoensd. 10-18
m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-I8. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 8-40, 10-80, (den
Maend. 6-30.)
Kortryk-Brugge,8-10,10-48,12-43, (M .8-18,10-88,(9 00 Licht.)Brugge-Kortryk,8-30,12-23,8-10,0-40.
Brugge, Blankenke.rghe, Heyst, 7-20, 2 40,7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-01 m. lleyst, Blanken-
berghe, Brugge, 0-08, 11-15, 8-30, Blankenberghe Brugge, 9-13 m
ingelm. Deynze. 8-28,9-46,1-80,4-80.Ingelmunsler-Tliielt, 8-)0Dcynze Ingelmunsler, 7-42,9,10,
12-08,8-10. Th iel t- Ingelmunsler, 8-43.
Jngelmun9ler-Anseghem, 6-18, 12-30, 0,18. Anseghem-Ingelmunster, 7-48. 2-10, 8-03.
Lichlervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 0-38, 9-18, 1-80, 7-84.
en Lichtervelde, 7-00, 10-35, 3-45, 8-10.
Dixmnde-Nieiipoit, 10-00, 2-35,8-37, Nieuport-Dixmude. 7-48. 11-35,4-23.
Thourout-Osiende, 5-13, 9-20, 2 00, 8-05. Osiende-Thouroul, 8-00, 10-10, 12-00, 0-18
Dunkerke-Veiirne-Dixmude
Yper naer Dixmude, poerdeposlerv 0-00 voorm. herberg de Drv Koningen 4 nam.Dixmude naer \per.
Messagerie Vandewalle 0-00 voorm, Messagerie Demcurisse 2-00 nam.
Yper naer Langhemarck, postkantoor 0-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Ypef, postkantoor
8-48 voorm. 3-35 nam.
Yper naer Merckempeet dep. 0-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yperpostk. 7 30 voorm. 3-00
Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 3-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Oaslvleteren en Veurne, peerdenposteryO voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Derathée 5-30, voorm. Messagerie Demcurisse, 'V) nam.Oostvie-
teren naer Yper, postkantoor 8-80 voorm. 3-20 nam.
1 c?