VAN_ YPER EN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
Zaterdag 10 April 1873.
Achtste Jaer. - Nummer 381.
VAN DERGHINSTE-FOSSÉ
Fr. 5» per Jaer.
Y 'Fa E K W E G E W. 1 October.
M A E li E -POS T E nr.
/iiilk ceu cizulk ecu j<»i£
Dezer dagen, is te Gent uitgegeven ge
worden de Altnanach der studenten van de
Universiteit, voor 1873.
Iemand die weel wat de Universiteit van
Gent is, zou nog al gemakkelyk raden wat
al in dien Almanach moet te lezen staen;
want gelyk liet spreekwoord zegt: Zulk
een vader, zulk een kind; zulk een ei, zulk
een jong!
Ongeloof en laster wordt in die hooge-
school geleerd; ongeloof en lasler moest te
vinden zyn tol in dien Almanach toe.
Ook dat de lezer er van oordeele:
kleinherlige/i alleen kunnen op aerde
met leveTi zonder het oog op eene eeuwige
toekonst. lid is de vrees voor den dood die
den hemel geschapen heeft. Men wil naer
het paradys in glans en gloor gaen leven in
belooning van... van wal? Zylgybraefen
eerlyk geweest? 'T was uwe pligl en 't
maekle uw geluk. Wilt ge beloond zyn, om
dat ge u op aerde zoo gelukkig mogelyk ge-
niaekt hebt? Uw loon ligt in lied stervensuer.
Gedenk, op uw sterfbed, wat nut gy in de
wereld slichttet; gedenk hoeveel tranen gy
gestelpt, hoeveel lydenden gy getroost, boe-
veel wonden gy geheeld hebt. Dan, komt
er een traen op uwe wang, omdat gy hier
niet langer kont blyvenom goed ledoen,
uwe eigene zelfvoldoening doet ze alras ver-
dwynen.
Sterf in deze gedachle: Ik heb voor
het goede legen het kwade gestreden; niet
tenonregle zal ik beweend worden. Sterft
ge te jong, te vroeg om veel te hebben kun
nen werken, gedenk: Ik was op aerde be
mind, en liefde verdienen is ook goed doen.»
En geenc eeuwen vreugde en aenbid-
dtng kunne/) deze ooge/iblikken va/i zalig
heid overtreffen.
Dat zyn leeringen en princiepen welke
men uwe kinders inboezemt, ouders die
blind genoeg zyt om daer uwe zonen te zen
den leeren; en die zonen, jong nog en zon
der ondervinding, zwellen hel vergif in dat
men hun opdient!
Geene onsterfelyke ziel meer!
Geene eeuwigheid!
Tot zoo verre is men gekomen!
Laeldie jongelingen opgroeijen met hun
ne gedachten van vooruitgang! Het gaet
van nu niet al te wel in de wereld.
Men ziet hel in Italië, in Spanje, in Pruis-
scn, in Zwitserland; men heeft het gezien,
wanneer de vooruitgangers meester waren
van Parys; wat zal het zyn als de godtlcloo-
ze opvoeding eens ten volle hare vruchten
zal dragen?
De ouders, die nog een once christen
bloed hebben, zullen zich zwichten van
hunne zonen bel vergif van zulke lccringen
te laten indrinken; en daer zyn er, indien zy
willen hunne oogen open doen, die zouden
moeien op hunne borst kloppen en zeggen:
Het is my leed uit den grond van myn
herte dat ik mynen zoon naer die verderf-
schole gezonden heb, en ik maek een vast
voornemen van hein er uit te trekken.
Praten *yn geen oorden.
De geuzenbladjes hebben gedurig veel
gezwetst om aen de sukkelaers wys te ma
ken dat de katholieken niets doen, wanneer
zy aen het roer zyn, voor het onderwys,
voor de scholen! Pm ten zyn geen oorden,
en het praten der liberalen is inaer louter
leugen en bedrog! Ziehier hefgene M. Del-
cour, minister, verklaerd heeft: Sedert
1870, op dien kortc/i hjd dal de katholieken
aen hel roer zynhebben zy fr. 2,428,000
(byna twee miljoen en half!) meer toegestaen
ae/i het lager o/ulerwys dan onder de libe
rale ministeriën.
iTIercSten» en Bllankenberglic.
Bara in de Kamers, en 't geuzenbladje van
Yperen.de Toeko/nsl, met al de liberale ga
zetten van 't land, hebben op de kappe geze
ten van den minister van justitie, omdat hy
toegestaen heeft aen het bureel van welda
digheid, te Merckem, de gift te aenveerden
van 't gasthuis aldaer bestaende. Om welke
reden was dat zoo kwalyk? Omdat de non
nen, aen wie het gasthuis toebehoorde, voor
conditie gesteld hebben dat hel bureel maer
in bezit komt van 't gesticht, als de laetsle
der lege/iwoordige nonnen gestorven is.
Moet men van den liberalen duivel niet be
zeten zyn om dat kwalyk te vinden? Om wol
te zyn, 't bureel zou moeten hel regt heb
ben aenstonds de nonnen op slraet te zeilen!
Hoeverre toch de hact voor den godsdienst
de liberalen brengt!
Maer ziehier nog een ander bewys van
den haet der liberalen voor den godsdienst:
'T was te Blankenberglie in 1854. Daer
werd een gebouw geplaetst, beschikt tot
gast- en werkhuis. Het kostte van 27 tot 28
duizend frank, waervan byzondere liefdadi
ge personen de helft belaelden. Maer Blan
kenberglie had de middels niet om bet gast
huis op voet te stellen. De gebouwen werden
dan gebruikt nu voor magazyn, dan voor
herberg, danszael of theater. Liefdadige per
sonen, dat misbruik betreurende, vroegen
acn't gemcenlebcstuer die gebouwen te mo
gen pachten om ze tc gebruiken tot schuil-
placts voor arme ziekelyke kinderen. Gy
pcisl zeker dat bet gcnicenlebestuer de aen-
vracg met vreugde ontving? Hewel, gy
zyt mis. De liberale burgemeester en zyne
liberale raedsheeren vonden dat de gebou
wen te klein waren; daerby waren zg be
vreesdzegden zy, van hel gesticht Ie zien
besluérd worden door religieuzen', het zou
welhaesl de oorspro/ig zyn van een nieuw
kloosterdal hel welzyn der inwoners zou
benadeeliyen. Zoo spraken zy, en de zaek
werd uitgesteld en bleef in het dak. En nu
is het gebouw, ten groolen deele door by
zondere giften gesteld, byna onbewoonlyk
geworden.
Ziedaer tol waer de liberalen gaen uit
haet en afkeer voor don godsdienst. Zy heb
ben de mildheid niet hel gesticht op voet te
brengen; en eerder dan nonnen er in te aen
veerden, zy hebben liever geen gasthuis
voor de ongelukkigen! O dwaze verblind
heid!
Men moet weten nogthans dat in dat libe-
rael stedeken, men nog hei gebruik heeft de
ellendigen aen het minstbiedende publiek te
besteden! Liberale vooruitgang! Liberale
volksliefde!
De ware Volksvricnilcn.
Er bestaet te Brussel een katholiek genoot
schap met naem: Burgerlyke maelsc/tappg
van 't Crediel der Liefde.. Deze maetschappy
van openbaer nut leeft met byzondere giften
alleen: zy ontvangt niet noch van Staet,
noch van provincie, noch van gemeente.
Haer eenigste doelwit is, door jaerlyksche
hulpgelden, de vrye scholen van de Broe
ders der Cliristolyke Leering en van de Zus
ters, alsook de weezenhuizen, oudemanhui
zen en bewaerscbolen te ondersteunen.
Deze maetschappy bestaet sedert 1856.
Van dit jaer tot 1872 medebegrepen, heeft
zy reeds uitgedeeld de somme van 847,064
fr. 47 centiemen. In't verleden jaer alleen
heeft zy aen omirent honderd gestichten
van liefde of onderwys uitgedeeld de som
van 58,477 fr. 20 centiemen. Daerby, op
heleinde van 't verleden jaer bezat de maet
schappy een kapitael van 1 miljoen 207 dui
zend en 582 frank. Dus zonder de nieuwe
giften te rekenen, kan de maetschappy reeds
jaerlyks 52,903 frank uitdeelen alleenlyk
inct haer kapitael te plaetsen aen 4 ten hon
derd.
Deze cyfers zyn getrokken uit liet verslag
van de hceren graef E. de Meeus en burg-
graef de Boest-d'Alkemade, voorzitter en
sekretai is der maetschappy.
Dat de liberalen daerby bunnen school
penning vergelyken, dewelke alleenlyk ge
noeg opgebragt heeft om ëêne school te
stichten voor betalende kinderen.
T/Etoilc liclgc.
Men beeft opgemerkt dat de liberale dag
bladen sedert eenigen tyd dagelyks slechter,
goddeloozer, gevaerlyker worden. De op
merking is vooral gedaen geworden nopens
de Etoile beigeen wy roepen er de publieke
aendaelit op in. De Etoile beige komt een
feuilleton uit te geven, een roman van
Eerckman Chatrian, die de oogen moei ope
nen aen degenen welke zich tot heden had
den laten bedriegen door de huichelary dier
liberale gazelle, sedert lang een der voor-
naemste organen der vrydenkery.
In ons land zouden de katholieke huisge
zinnen vorenaf zorg moeten dragen dat
geene liberale gazetten in de handen der
jonkheden vallen. In Zwitserland, waer zoo
veel protestanten zyn, hebbende katholieken
twee schoone besluitselen genomen: l» zy
zullen geene liberale gazellen meer in hunne
huizen ontvangen; 2° zy zullen den voet in
geene herbergen meer zei ten waer men
nevens de liberale gazette ook eene katholieke
gazette niet kan vinden.
Coi'i'cspo ii «I e lillen.
Wat het rat in heeft
MEN SCHRYFT IN HY
BUTKRSTRAKT, 60, Vl'HRIiN.
en in al de Postkantooren van hel ryk
VOOll OF-HEEt, HET l-AJiD,
vooraf bctaetbaer.
Men sehi'yfl niet min in dan voor een Jaer
Verschynende den Zalurdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De reklamen in 't Nieuwsri.ad belalen 30 centiemen don regel. —Een nummer genomen op liet Bureel 15 cent
De Bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdrukse]s
Poperinghe-Yper, 5-20,7-30,9-21,11-20,2-15,5-13,9-20.—Yper Poperinghe, 6-50,9-05,11-45,3-40,6-32.
8-45,9-38.— Poperingbe-Hazebrouck, 7-13, 12-05, 4 00, 0-52. Hazel)rouck-Poperinghc-Yper,8 20
10-20, 4-05, 8-25.
Yper-Rousselaere, 7-55, 12-35, 6-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-50.
Kousselaere-/?rujf</e, 8-50, 11-19, 1-24, (m. 5,55,) 7-33, (9 55 Lichtervelde —Lichtervelde-77iouroM<,
4 50 m. Brugge-Rottssef. 8-30, 12-25, 5-10, 6-40. Lichtervelde-Kortryk, 5-35 m. Thourout,
Lichte velde, 11-50.
,n j c» nv <50 Vrvor 8-OK 40-/13 9-31Ï 3D 8-3:!.
8-40 m. 6-08,
nWoensd. 10-15
-40, 10-50, (den
Wetend 6-30.) -■
Kortrvk-Brugge,8-10,10-45,12-45,(M.5-15,)6-5b,(9 00Licht.)—Brugge-Koriryk,8-30,12-25,5-10,6-40.
Brugge, Blankcnkerghe, Heyst, 7-20, 2-40,7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-51 in. Heyst, blanken-
berglte, Brugge, ti-05, 11-15, 5-30, Blankenberglie Brugge, 9-15 m
In ge lm Deynze, 5-25.9-46,1-5.T, 4-50.— Ingelmunster-Thielt, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10,
12-05,5-10. Thielt-lngelmunster, 8-45.
Ingelmunster-Anseglinm, 6-15, 12-30,6,15. Anseghcm-lngelmtinster, 7-45, 2-10, 8-05.
Lichlervelde-Dixmtidn-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-15, 1-50,
en Lichtervelde, 7-00, 10-35, 3-45, 5-10.
Dixmnde-N'ifiumirl. 10-00 9.3K 8-37 N;»iumrt.nivmi.,lo 7.1
7-54. Dunkerke-Vcurnc-Dixmude
xmude-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuport-Dixmude, 7-45. 11-35,4-25.
Thourout-üstende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-05. Ostende-Thourout, 8-00, 10-10, 12 -00, 0-15.
Yper naer Dirmude, peerdopostery 6-00 voonu. herherg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Yper.
Me.ssageric Vandewalle 6-00 voorin. Messagerie Demeurisse 2-00 nam.
Yper naer Langhemarckpostkantoor 0-00 voorin. 12-30 nam. Langhemarck naor Yper, postkantoor
8-45 voorin. 3-35 nam.
Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yperpostk. 7 30 voorm. 3-00
Yper naer Afeessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-45 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorin. 12-30 nam.Nieuwkerke naerYpe
3-00 nam.
Yper naer Oostvleteren en Veume, pcerdenpostery 6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, l-'X) nam.Oostvle
teren naer Yper, postkantoor 8-80 voorm. 3-20 nam.
Yper,postkant. 8-30 voorm.
geeft het uil: moddernchtig genoeg waren <Je pope-
ringhsche vuilbladpillen, de laetsle mael. Nu, dat
kan zyii goud hebben om tol de slechtste toe van
deszells lezers te overtuigen dat die goddetooze
schryvers niet anders verlangen dan, lyk Voltaire,
hun patriark, godsdienst en goede zeden in het slyk
te versmachten, en dat niet uil gepyndheid maer uit
boosaerdige en venynige inzigten.
Leugens, lastertael, goddeloosheid, zedeloosheid
by geheele plasschen uitgieten op de onvoorzigtige
lezers, die zich den geest en het hert met hun vuil
slym willen bezoedelen, dit kust hun geen de min
ste moeite en dit bieden zy hun te drinken met vol
le teugen, niet uil gepyndheid, maer uit boosaerdi
ge en venynige inzigten.
De geloofspunten van de Onbevlekte Ontvange
nis, van de onfaelbuerheid van den Paus, van de
noodzakelykheid des Doopsels, enz., enz., bespot
ten en bemodderen, is een ges voor hun: de ser
moenen beknibbelen en kceraefseh eri valscli uit
leggen, den biechtstoel in eerbied en in achting
doen verminderen door uitversierde historiën, dit
betrachten die mannen gedurig, niet uit gepyndheid
maer uit boosaerdige venynige en inzigten.
Het geestclyk en wereldlyk gezag, naer liet voor
beeld van al de revolulionnairen, van kante helpen
en daertoe alle middels gebruiken, zelfs de schan-
delyksle eerst, en namentlyk leugens en laster,
kettery en zedebcdfrf, besmeuren der zuiverste en
Öngeschondenste repulatiën. Waerom doen zy dal
al? Om zelve boven te geraken. Gaen zy er
in gelukken? Neen ze, van langs om min met dio
eerlooze manieren; zy gevoelen bet wel. En
waerom wroeten zy alzoo gedurig voort? Niet
uit gepyndheid maer altyd uit boosaerdige en veny
nige inzigten.