VAN_ YPER EN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. Zaterdag 10 April 1873. Achtste Jaer. - Nummer 381. VAN DERGHINSTE-FOSSÉ Fr. 5» per Jaer. Y 'Fa E K W E G E W. 1 October. M A E li E -POS T E nr. /iiilk ceu cizulk ecu j<»i£ Dezer dagen, is te Gent uitgegeven ge worden de Altnanach der studenten van de Universiteit, voor 1873. Iemand die weel wat de Universiteit van Gent is, zou nog al gemakkelyk raden wat al in dien Almanach moet te lezen staen; want gelyk liet spreekwoord zegt: Zulk een vader, zulk een kind; zulk een ei, zulk een jong! Ongeloof en laster wordt in die hooge- school geleerd; ongeloof en lasler moest te vinden zyn tol in dien Almanach toe. Ook dat de lezer er van oordeele: kleinherlige/i alleen kunnen op aerde met leveTi zonder het oog op eene eeuwige toekonst. lid is de vrees voor den dood die den hemel geschapen heeft. Men wil naer het paradys in glans en gloor gaen leven in belooning van... van wal? Zylgybraefen eerlyk geweest? 'T was uwe pligl en 't maekle uw geluk. Wilt ge beloond zyn, om dat ge u op aerde zoo gelukkig mogelyk ge- niaekt hebt? Uw loon ligt in lied stervensuer. Gedenk, op uw sterfbed, wat nut gy in de wereld slichttet; gedenk hoeveel tranen gy gestelpt, hoeveel lydenden gy getroost, boe- veel wonden gy geheeld hebt. Dan, komt er een traen op uwe wang, omdat gy hier niet langer kont blyvenom goed ledoen, uwe eigene zelfvoldoening doet ze alras ver- dwynen. Sterf in deze gedachle: Ik heb voor het goede legen het kwade gestreden; niet tenonregle zal ik beweend worden. Sterft ge te jong, te vroeg om veel te hebben kun nen werken, gedenk: Ik was op aerde be mind, en liefde verdienen is ook goed doen.» En geenc eeuwen vreugde en aenbid- dtng kunne/) deze ooge/iblikken va/i zalig heid overtreffen. Dat zyn leeringen en princiepen welke men uwe kinders inboezemt, ouders die blind genoeg zyt om daer uwe zonen te zen den leeren; en die zonen, jong nog en zon der ondervinding, zwellen hel vergif in dat men hun opdient! Geene onsterfelyke ziel meer! Geene eeuwigheid! Tot zoo verre is men gekomen! Laeldie jongelingen opgroeijen met hun ne gedachten van vooruitgang! Het gaet van nu niet al te wel in de wereld. Men ziet hel in Italië, in Spanje, in Pruis- scn, in Zwitserland; men heeft het gezien, wanneer de vooruitgangers meester waren van Parys; wat zal het zyn als de godtlcloo- ze opvoeding eens ten volle hare vruchten zal dragen? De ouders, die nog een once christen bloed hebben, zullen zich zwichten van hunne zonen bel vergif van zulke lccringen te laten indrinken; en daer zyn er, indien zy willen hunne oogen open doen, die zouden moeien op hunne borst kloppen en zeggen: Het is my leed uit den grond van myn herte dat ik mynen zoon naer die verderf- schole gezonden heb, en ik maek een vast voornemen van hein er uit te trekken. Praten *yn geen oorden. De geuzenbladjes hebben gedurig veel gezwetst om aen de sukkelaers wys te ma ken dat de katholieken niets doen, wanneer zy aen het roer zyn, voor het onderwys, voor de scholen! Pm ten zyn geen oorden, en het praten der liberalen is inaer louter leugen en bedrog! Ziehier hefgene M. Del- cour, minister, verklaerd heeft: Sedert 1870, op dien kortc/i hjd dal de katholieken aen hel roer zynhebben zy fr. 2,428,000 (byna twee miljoen en half!) meer toegestaen ae/i het lager o/ulerwys dan onder de libe rale ministeriën. iTIercSten» en Bllankenberglic. Bara in de Kamers, en 't geuzenbladje van Yperen.de Toeko/nsl, met al de liberale ga zetten van 't land, hebben op de kappe geze ten van den minister van justitie, omdat hy toegestaen heeft aen het bureel van welda digheid, te Merckem, de gift te aenveerden van 't gasthuis aldaer bestaende. Om welke reden was dat zoo kwalyk? Omdat de non nen, aen wie het gasthuis toebehoorde, voor conditie gesteld hebben dat hel bureel maer in bezit komt van 't gesticht, als de laetsle der lege/iwoordige nonnen gestorven is. Moet men van den liberalen duivel niet be zeten zyn om dat kwalyk te vinden? Om wol te zyn, 't bureel zou moeten hel regt heb ben aenstonds de nonnen op slraet te zeilen! Hoeverre toch de hact voor den godsdienst de liberalen brengt! Maer ziehier nog een ander bewys van den haet der liberalen voor den godsdienst: 'T was te Blankenberglie in 1854. Daer werd een gebouw geplaetst, beschikt tot gast- en werkhuis. Het kostte van 27 tot 28 duizend frank, waervan byzondere liefdadi ge personen de helft belaelden. Maer Blan kenberglie had de middels niet om bet gast huis op voet te stellen. De gebouwen werden dan gebruikt nu voor magazyn, dan voor herberg, danszael of theater. Liefdadige per sonen, dat misbruik betreurende, vroegen acn't gemcenlebcstuer die gebouwen te mo gen pachten om ze tc gebruiken tot schuil- placts voor arme ziekelyke kinderen. Gy pcisl zeker dat bet gcnicenlebestuer de aen- vracg met vreugde ontving? Hewel, gy zyt mis. De liberale burgemeester en zyne liberale raedsheeren vonden dat de gebou wen te klein waren; daerby waren zg be vreesdzegden zy, van hel gesticht Ie zien besluérd worden door religieuzen', het zou welhaesl de oorspro/ig zyn van een nieuw kloosterdal hel welzyn der inwoners zou benadeeliyen. Zoo spraken zy, en de zaek werd uitgesteld en bleef in het dak. En nu is het gebouw, ten groolen deele door by zondere giften gesteld, byna onbewoonlyk geworden. Ziedaer tol waer de liberalen gaen uit haet en afkeer voor don godsdienst. Zy heb ben de mildheid niet hel gesticht op voet te brengen; en eerder dan nonnen er in te aen veerden, zy hebben liever geen gasthuis voor de ongelukkigen! O dwaze verblind heid! Men moet weten nogthans dat in dat libe- rael stedeken, men nog hei gebruik heeft de ellendigen aen het minstbiedende publiek te besteden! Liberale vooruitgang! Liberale volksliefde! De ware Volksvricnilcn. Er bestaet te Brussel een katholiek genoot schap met naem: Burgerlyke maelsc/tappg van 't Crediel der Liefde.. Deze maetschappy van openbaer nut leeft met byzondere giften alleen: zy ontvangt niet noch van Staet, noch van provincie, noch van gemeente. Haer eenigste doelwit is, door jaerlyksche hulpgelden, de vrye scholen van de Broe ders der Cliristolyke Leering en van de Zus ters, alsook de weezenhuizen, oudemanhui zen en bewaerscbolen te ondersteunen. Deze maetschappy bestaet sedert 1856. Van dit jaer tot 1872 medebegrepen, heeft zy reeds uitgedeeld de somme van 847,064 fr. 47 centiemen. In't verleden jaer alleen heeft zy aen omirent honderd gestichten van liefde of onderwys uitgedeeld de som van 58,477 fr. 20 centiemen. Daerby, op heleinde van 't verleden jaer bezat de maet schappy een kapitael van 1 miljoen 207 dui zend en 582 frank. Dus zonder de nieuwe giften te rekenen, kan de maetschappy reeds jaerlyks 52,903 frank uitdeelen alleenlyk inct haer kapitael te plaetsen aen 4 ten hon derd. Deze cyfers zyn getrokken uit liet verslag van de hceren graef E. de Meeus en burg- graef de Boest-d'Alkemade, voorzitter en sekretai is der maetschappy. Dat de liberalen daerby bunnen school penning vergelyken, dewelke alleenlyk ge noeg opgebragt heeft om ëêne school te stichten voor betalende kinderen. T/Etoilc liclgc. Men beeft opgemerkt dat de liberale dag bladen sedert eenigen tyd dagelyks slechter, goddeloozer, gevaerlyker worden. De op merking is vooral gedaen geworden nopens de Etoile beigeen wy roepen er de publieke aendaelit op in. De Etoile beige komt een feuilleton uit te geven, een roman van Eerckman Chatrian, die de oogen moei ope nen aen degenen welke zich tot heden had den laten bedriegen door de huichelary dier liberale gazelle, sedert lang een der voor- naemste organen der vrydenkery. In ons land zouden de katholieke huisge zinnen vorenaf zorg moeten dragen dat geene liberale gazetten in de handen der jonkheden vallen. In Zwitserland, waer zoo veel protestanten zyn, hebbende katholieken twee schoone besluitselen genomen: l» zy zullen geene liberale gazellen meer in hunne huizen ontvangen; 2° zy zullen den voet in geene herbergen meer zei ten waer men nevens de liberale gazette ook eene katholieke gazette niet kan vinden. Coi'i'cspo ii «I e lillen. Wat het rat in heeft MEN SCHRYFT IN HY BUTKRSTRAKT, 60, Vl'HRIiN. en in al de Postkantooren van hel ryk VOOll OF-HEEt, HET l-AJiD, vooraf bctaetbaer. Men sehi'yfl niet min in dan voor een Jaer Verschynende den Zalurdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De reklamen in 't Nieuwsri.ad belalen 30 centiemen don regel. —Een nummer genomen op liet Bureel 15 cent De Bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdrukse]s Poperinghe-Yper, 5-20,7-30,9-21,11-20,2-15,5-13,9-20.—Yper Poperinghe, 6-50,9-05,11-45,3-40,6-32. 8-45,9-38.— Poperingbe-Hazebrouck, 7-13, 12-05, 4 00, 0-52. Hazel)rouck-Poperinghc-Yper,8 20 10-20, 4-05, 8-25. Yper-Rousselaere, 7-55, 12-35, 6-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-50. Kousselaere-/?rujf</e, 8-50, 11-19, 1-24, (m. 5,55,) 7-33, (9 55 Lichtervelde —Lichtervelde-77iouroM<, 4 50 m. Brugge-Rottssef. 8-30, 12-25, 5-10, 6-40. Lichtervelde-Kortryk, 5-35 m. Thourout, Lichte velde, 11-50. ,n j c» nv <50 Vrvor 8-OK 40-/13 9-31Ï 3D 8-3:!. 8-40 m. 6-08, nWoensd. 10-15 -40, 10-50, (den Wetend 6-30.) -■ Kortrvk-Brugge,8-10,10-45,12-45,(M.5-15,)6-5b,(9 00Licht.)—Brugge-Koriryk,8-30,12-25,5-10,6-40. Brugge, Blankcnkerghe, Heyst, 7-20, 2-40,7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-51 in. Heyst, blanken- berglte, Brugge, ti-05, 11-15, 5-30, Blankenberglie Brugge, 9-15 m In ge lm Deynze, 5-25.9-46,1-5.T, 4-50.— Ingelmunster-Thielt, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10, 12-05,5-10. Thielt-lngelmunster, 8-45. Ingelmunster-Anseglinm, 6-15, 12-30,6,15. Anseghcm-lngelmtinster, 7-45, 2-10, 8-05. Lichlervelde-Dixmtidn-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-15, 1-50, en Lichtervelde, 7-00, 10-35, 3-45, 5-10. Dixmnde-N'ifiumirl. 10-00 9.3K 8-37 N;»iumrt.nivmi.,lo 7.1 7-54. Dunkerke-Vcurnc-Dixmude xmude-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuport-Dixmude, 7-45. 11-35,4-25. Thourout-üstende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-05. Ostende-Thourout, 8-00, 10-10, 12 -00, 0-15. Yper naer Dirmude, peerdopostery 6-00 voonu. herherg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Yper. Me.ssageric Vandewalle 6-00 voorin. Messagerie Demeurisse 2-00 nam. Yper naer Langhemarckpostkantoor 0-00 voorin. 12-30 nam. Langhemarck naor Yper, postkantoor 8-45 voorin. 3-35 nam. Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yperpostk. 7 30 voorm. 3-00 Yper naer Afeessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-45 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorin. 12-30 nam.Nieuwkerke naerYpe 3-00 nam. Yper naer Oostvleteren en Veume, pcerdenpostery 6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, l-'X) nam.Oostvle teren naer Yper, postkantoor 8-80 voorm. 3-20 nam. Yper,postkant. 8-30 voorm. geeft het uil: moddernchtig genoeg waren <Je pope- ringhsche vuilbladpillen, de laetsle mael. Nu, dat kan zyii goud hebben om tol de slechtste toe van deszells lezers te overtuigen dat die goddetooze schryvers niet anders verlangen dan, lyk Voltaire, hun patriark, godsdienst en goede zeden in het slyk te versmachten, en dat niet uil gepyndheid maer uit boosaerdige en venynige inzigten. Leugens, lastertael, goddeloosheid, zedeloosheid by geheele plasschen uitgieten op de onvoorzigtige lezers, die zich den geest en het hert met hun vuil slym willen bezoedelen, dit kust hun geen de min ste moeite en dit bieden zy hun te drinken met vol le teugen, niet uil gepyndheid, maer uit boosaerdi ge en venynige inzigten. De geloofspunten van de Onbevlekte Ontvange nis, van de onfaelbuerheid van den Paus, van de noodzakelykheid des Doopsels, enz., enz., bespot ten en bemodderen, is een ges voor hun: de ser moenen beknibbelen en kceraefseh eri valscli uit leggen, den biechtstoel in eerbied en in achting doen verminderen door uitversierde historiën, dit betrachten die mannen gedurig, niet uit gepyndheid maer uit boosaerdige venynige en inzigten. Het geestclyk en wereldlyk gezag, naer liet voor beeld van al de revolulionnairen, van kante helpen en daertoe alle middels gebruiken, zelfs de schan- delyksle eerst, en namentlyk leugens en laster, kettery en zedebcdfrf, besmeuren der zuiverste en Öngeschondenste repulatiën. Waerom doen zy dal al? Om zelve boven te geraken. Gaen zy er in gelukken? Neen ze, van langs om min met dio eerlooze manieren; zy gevoelen bet wel. En waerom wroeten zy alzoo gedurig voort? Niet uit gepyndheid maer altyd uit boosaerdige en veny nige inzigten.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1