I a e t s e I y k ui u u s Ketter;/. Verleden weke liceft de Toe kom/tl. in eene woedende gramschap otndnl de Sterre naer waerheid afgeschilderd was, de kellerv van Arins, Luther, Vollaire, enz., in één woord van al dc gcloofsverzakers. rondijeleiird. Die kellerv hcslacl in hel loo chenen van den ncgeiislen arlikel in 'l Sym- lioliint des Gclools, Ie welen: geloof in de heilige katholieke Kerke. Dien artikel loochent ze, bespot ze en lastert ze. Nu, zy was een heeljo aengedaen, en laet onsdaer alweer op antwoorden met het gebed der II. Kerke: Oremus pro hierelicislaet ons hidden voor de ketters. Ezelskoppen. De zelfde artikel zou mogen arlikel van ezelskoppen heeten, want Magister ezelskopt zoodanig dat men zou zeggen: hy doet in den artikel.... Nu, Y is ook een commercie!... Kn gepast, mag men zeggen, voor 1t huis!... Dompersdommerikkenenz. Ber gé kan de Vlamingen alzoo uitmaken in do Kamers, omdat zy geloove hebben, en de Toekomst, uit vlaemsche vaderlandsliefde, kan ook alzoo ons uitmaken, als wy te bede- vaerte gaen, bidden en geloof hechten aen mirakels die bewezen en goedgekeurd zyn. Nogthans, magister, schelden en is geen be wys geven, en als wy geloogd hebben dal gydwaes zyl in religie, geen spiertje poli tieke en kent, uwe eigene tale niet magtig zyt, allyd mis zyt in uw cyfferen en zoo dikwyls valsch in historie, ge zoudt moeten zediger zyn en peizen: wat weet ik dan? 'eer gy iemand voordwaes uitgeeft. Daerenboven, 'l Nieuwsblad heeft u zoo dikwyls ttilgedaegd om een puntje te hou den staen van al wat gy legen hem schryft, en lol hiertoe blyfl gy doof. Is dat klare van slimmigheid? Van den anderen kant, wilt gy dat 'i Nieuwsblad bewys geeft van 't is gelyk wat het schryft? Gy cn moet maer vragen, T is gereed. Wilt gy, hy voorbeeld, een keer welen waerom wy gelooven aen de eene. heilige, katholieke, roomsche Kerke, wy zullen 't u geven; maer van uwen kant moet gy ook kunnen bewyzen waerin de roomsche Kerke de vervalschle Kerke is, lyk of gy zegt. Gy ziel, wy en zvn niet gram, Magister, wy en vragen maer om te redeneeren en van langs om meer t'onderrigten en onderl igt te zyn; maer gy verstaet wel, 'l en is niet met vischkraeilale dal dit gaen kan; daerin laten wy n den prys, en als gy begint met domkop, ezel, karote trekker, binnenpal- mers, schynheilige, dompers, dwingeland, over heer tcher, smeerlap, ('t stael er ook) beesten, enz., enz., daerin laten wy u lieer ende Magister, dat is 't eiïekl van uwe Pedagogie Moe re en jong. De Magister zcgl, en als hy 't zegt 't is ephè Magister dixit, de Magister's mond ging open: «df, tegen woordige li. Kerk kn de Comjunardery is moere en jong, en 'k zou duizendmael liever af te reken hebben met communaurs dan met dc legenwoor dige heilige Kerk. 'A' late varen dc kellerv, de blasphemie, daeraf heb ik al een woord gezeid; maer de oolyk heid van den Magister is te grool om ze niet (e bemerken; 1° Alzoo antwoordt hy op on ze redeneeringen nopens de communards, men moet daervoor niet straf slitn zyn, gaet naer de vischmarkl, en gy zult dal ook hooren: Gy zyt zelve een. 2" Maer hy zou, zegt hy, liever afrekenen met de Communards of met de II. Kerk. Dat geloof ik, want 'k peize dal hy nog zou te goed hebben op communards, en by de Heilige Kerk, hy zou veel te kort komen. 'Ten is niet uit interest, maer uit bate! 3° T is algelyk unvoorzigtig, voor den Magister, van zoo naer hel jong te zvn. als zyn baes en handlanger miljoenen heeft. Voorzigtig, Magister, anders gy zult bttilcn- gecyferd zyn. Gy mengt wel blasphemcercn, maer zeggen dal gv alby communard zyt. Chul!... Jupiter zou 'l hooren en hy heelt miljoenen!... Hun eigen spel bloot maken! Wy hebben ons eigen spel bloo! gemaekl, zegt de Magister. Magister, alevoniwel. ons spel en is nooit gedoken, wy zeggen opent- lyk wal wy willen, en niet, niet en hebben wy te duiken! Gy hebt nog een keer slim willen zyn; maer loopt achter de fynheid gy vangt een uil! 'T is genoeg met den Magister voor van- dage, en te vele; maer loch van tyd lot (yd een keer eene zalige lesse moet deugd doen' Schandalen. Een onzer vrienden laet ons weten met veronlweerdiging dat over korten tyd, genoemde Barbara pa. rnault, oude jongdochter, renteniersier, te Brielen by Yper, komt subiet te overlyden van ontsteltenis en gramschap, ten gevolg van mishandelingen en eerlooze behandelin gen op haer gepleegd, door dry van die onbeschofte herberg liberalen, die vrouw en kinders laten waeijen, cn drinken en schin ken en baldadig leven. Een klagte, onge- leekend, is ingediend hy den prokureurdes Konings, zegt men. De gendarmen hebben ter plaets geweest en men weet niet wat ei van komen zal. Altyd is het afschuwelyk zulke dingen, zulke zeden, en men kan ze niet genoeg laken en misachten! 'T cn is maer sedert men vrv en vrank liberael durft zyn dat men te lande zoo dikwyls die af- schuwelykheden ziet! Ongeluk. Woensdag avond is er alhier, in de vesten, hy den nieuwen Than- routweg, een zevenjarig kind verdronken, Het was met twee andere gaen spelen opeen schuitje, en al steken om voort te gaen viel het achterwaert over in 't water, en als een soldaet het uithaelde, 't was een lyk. llimicuIaiitlsrli nieuws. De midden-sektie der Kamer van Volks vertegenwoordigers. heiast met het nazien van het wetsontwerp, rakende dc reglsple- ging in de vlaemsch sprekende deelen van het land. verzameld onder het voorzitter schap van den heer Sehollaert. heeft, inzit ting van Woensdag acht dagen, voor grond- stelsels aengenomen dat de beschuldigde, Ier eerster onderhooring, hel regt zal heb ben de tael te kiezen in welke de onderhoo- ringen, pleitredens en tiitspraek des vonnis zullen moeten worden gedaen. By het Hof van assisen zal deze keus mo gen veranderd worden, maer alleenlyk ten opzigte der pleitredens. In geval de beschul digden niet eens waren, wegens de kous der tael, de vlacmsche zal worden gebruikt. M. Van Wamheke is heiast met het verslag dat eersldaegs zal worden aengeboden, op dat dit wetsontwerp, in den loop der tegen- woordigen zillyd zoude kunnen worden gestemd. Allerhande nieuws. behendig om ievers binnen te geraken, kennis te maken, beetjes te krygen, en dan te gaen elders overkêkelen al hetgeen het gehoord en gezien heeft, Is een kieken een trouwe vriend? Van wien? Ken kieken is een niemands vriend. T'erger! Waarom er goede gazellen zyn. Er moeten goede zazetten zyn, 1° Om de waerheid en het regl te doen kennen gelyk of zy zyn. 2" Om de leugens en valschheden te ontdekken waer zy schuilen. Onder de goede menschen bestaet er eene opwer ping, nu zeldzamer, maer eerlyds nog al voel gemaekt.te welen: Waerom schryven de katholie ken? Indien zy zwegen, de andere zouden ook zwygen en er zouden zoovele geene godslasteringen en slechte leugens gedrukt zyn. Wy antwoor den: Nooit zyn de slechte gazetten stouter om alles aen te runden, persoonen en zaken, Kerk en godsdienst, zeilen en geloof, dan wanneer zy puizen of gevoelen geen tegenweer te ontmoeten. Voor hetgeen Poperinghe oengael.de zaek is beproefd geweest; gedurende meer dan twee jaren heeft tnen opgehouden van iets te antwoorden op al het schaodelyk en venynig gebraeksel dal alle Zondage over onze stad wordt verspreid. Wat is er gebeurd? Nooit heeft man meer blasphemien gedrukt, nooit heeft men vuilcren klap geschreven, nooit heeft men meer en schooltere reputation gepoogd te schenden. Tyd was het en meer als tvd van de goede menschen te verwittigen waer waerheid, regt en godsdienst was. Immers de Satanschryvers zeggen hunne godslasteringen, en eerschendingen, en zedeloozen klap niet altyd vlak cn open weg; zy laten zoeken, en raden en twvfelen, wel oveituigd dat de aerzcling, en de opzoeking en de gissingen al geuuegzaein kxvaed zullen te woge brengen om hunne verderfelyke pogingen te doen gelukken, en ntiti of meer hun lielsche doel te doen hereiken. Hel open kwaed moet niet zyn aengemerkt, neen; zoo ook de duivel in al zyna loelykheid is niet te vree zen. Maer de valsche schynheilige zeentredens van zedelooze dooleurs, van goddelooze notarissen en van geheel hun bedorven achtergeloop die den koop uitmaken, ziedaer water noodig is aen de onvoor- zigtige lezers aen te duiden cn kenltaer te maken, om hun den wolf te doen vlugten in schapenvel, fem hun den duivel te doen schuwen, zelfs in engel verkleed De waerheid, in de slechte dagbladeren, wordt zoodanig miskend, de godsdienst zoodanig vervalschl, bet zinnelyke van den mi-nsch zoodanig gestreeld, dat liet volstrekt noodzakelyk is ccnen waer schuwer tc hebben die de menschen van goe den wil verwittigt, gelyk de afhellen in de publieke statiën de reizigers verwittigen trgén de schalke dieven en de behendige beurzenstiydois Wal meer is, dat iedereen rond hem zie en zoeke of liy één lezer of geabonneerde van zulke dagbladeren vindt, die na korten tvd zvne godvruchtige oefeningen, zy nu goede gebruiken, zyne voorbeeldige zeden, zyne eer, zyn geloof niet heeft verloten en verziekt Om zulke deerlyke afdwalingen te beletten, om liet verderf van vaders, en kinders en huisgezinnen legen te gaen, daerom moeten er goode gazellen zyn, daerom moeten zy verspreid zyn, daetom tnoe- zv geholpi n en ondeisieuinl zyn door ai dezen die nog wat liefde en eerbied voor geloot en zeden en godsdienst in hun bette bewaren. Ten anderen, moeten de goede menschen dan niet worden verdedigd? Moet niet limine eer en faem, wanneer de arglistigheid der schryvers de inagt der regtbanken ontsnapt, niet voor het tribu- nael der openbare drukpers worden hersteld? Neen, neen, de vryheid der drukpers (welkdanig zy weze), lerwyl zy er toch is, moet niet alleen ten dienste der valschheid, der lastering, der zede- cn goddeloosheid staen. Het wapen dat ons de lielgi selie Constitutie in handen stelt zyn wy verphgl, elk naer zyn krank vermogen, te grinniken voorde verdediging van liet goed en de verspreiding van de waerheid. Wy vragen, lot hel kwyten van onze lastige en pynlyke taek, de nenmoediging en den onderstand van al onze medeburgers, die wel peizen en wel leven. Dat toch geen van hen onberaden en ligt- veerdig genoeg zyn om hun te vei voegen niet de vyanden van het goed en de vervolgers van de Kerk. De. wouden van oenen vyand zyn somtvds wel pynlyk; maer zy zyn verwachten men ver- draegl ze met verduldigheid. (ïod spare alle men schen van de wonden van eenen vriend. ii Indien de eerste uitvoering van het nieuwe muziek van Poperinghe is onberispelyk geweest, wat zal het zyn by eenigen tyd en wat zal men dan schryven? By cecnigen tyd zal de uitvoering loffelyk, prys- bacr en wonderweerdig zyn. Dat zullende gui den zeggen,dat zal men dan schryven; en, om dat te tt-eggen en te schryven, zal men geen vos moeten Byn; lerwyl, om Ie oonleelen van uitvoering van muziek, liet somlyds wenschelyk of noodig zou zyn, van wat te hehhen van de oolykheid van den kunstenaer I)evos. Aen de onervarene ontvangers die de hulp en compagnie van commiezen begeeren, brengen wy ter kennis dat liet gouvernement geene barrière stelt aen den keus van klei ken zelfs van het v rou welyk geslacht. Men betale ze in ankermurit of roozcngeld, dat gaet niemand aen. Kik zegge het voorts. Beriyt. Die wil lessen nemen van fransch voor uiinoodigingsbriefkens of andere, begevc zich by den heer J. Dekeyïer, sekretaris van de com missie van de welluiderssocieteit (oud muziek der sapears pompiers). Uy heeft nog onthouden hoe dut het moet opgesteld zyn van den tyde dut hy school meester was. Lees liever een keer zyn laetste briefke, hoe schoono dot dal is in 't fransch mei hair op. X. Passchendoele, -28 Mei 1873. Lyk of ik hel voorzien had, zoo is't gebeurd, meer als een heeft hent gekwetst gevoeld hy onzen laetïten artikel, en nogthans tot hieitoe en kan ik er niet aen veranderen, en 'l zou my verwonderen, moest er iets zyn dat onnauwkeurig is. Lyk of ik het gezeid heb zoo heb ik het gepeisd, en 'k hen zeker dat hel zoo is. De TbeA'üwislschryver vroeg over veertien dagen of dry weken of ik een Ireflelyk man was, of ik katholiek was, cn katholiek te weikc ging, of ik niet liwalyk ingelicht was. Trefl'elyk hen ik, dal durf ik zeggen, en liegen en kan ik niet en 'k vei acht hoven alles een vervalscher cn een leugenaer. Kwalyk ingelicht, 'k en peis het niet en 't bewys is dal er nog geen puntje, geen letter valsch gevon den is. En moest liet gebeuren dat ik invers een misslag beging,zoo even zal ik lint herroepen zonder achterdenken of vreeze voor al dal er leeft Want de waerheid is myn rigtsnoer, en nooit en zou ik iets of iemand hestryden met de walgelvke wapens der leugenlatl of valschheid. Kn 'k hen ulzoo, omdat ik van gedacht l' (oppen uit katholiek ben, gchourzaem en onderdanig aen de eenige ware Kerke, en altyd gereed om tny te onder geven, als men my van den kant iets vuureuhuudl. Kn omdat ik katholiek hen, getrouw en vastge kleefd aen 'l geloof inyncr vaderen, daerotn beslryd ik al wat dit myn geloove z.iu willen uitrocijen te kort doen of eenigermate verminderen in ons vaderland, daerom is het dat ik de penne genomen heb, om de lade Toekumslsdtryven te beteugelen. lu dien stryd wordt er natuerlyk gekwetst; 't en zyn maer de kerkvervolgers en verachters 't zy ge doken of openbare en nog en is 't niet uit persoo- neele boel of wrake: maer om ze te beletten van kwaed te doen, en ware 't tnogelyk Ze zelven lot beternis te brengen; maer dal is moeijelvkwant een kerkvervolger bier in ons land, is een die de welbekende waerheid bestrydt en zondigt legen den heiligen Geest en daerom zeer zelden lot beternis komt. Dus 't geen ik vandagc zeggen wil is 1» dat ik nooit wetens en willens dc minste onwuerheid no pens Passcbendaele geschreven heb. Dal ik in al wat ik geschreven heli nog nooit geen onvrvwillig misslag gevonden hclihe. 3° Dus dat dc correspon dent van de Toekomst een laffaerd is, als hy zegt dal ik liege en lastere, want hy in state niet is eene onwaarheid hy tny te tongen. Dal ik katholiek hen en weel wat dat chrisleWke liefde is, cn daerom schryven legen de liberalen. 3" Dit nog dat ik daer- mèe nog daerdoor geen bate en zoeke, en dal ik daermée niet anders en winne dan kosten van schryven. Durft gv ook alzoo spreken, corres pondent van de eerlooze Toekomst. Zoutlage zal ik antwoorden op den zeemartikel van de Toekomsten 'tspyt tny dut lu-t alweer geen zoetheid en zal zvn voor die bel nengaet. 'K cn heb niet eerst begonnen en 'k en zal niet eerst eindigen. X. t» Dc correspond' nlie over de Vlacmsche Starre cn kan maer Zondage plaets vinden. De 13 Mei was er in Sl-Gudule te Brussel eene zielroerende plegtigheid. Eene dochter van 13 jaer, eener eerlvkc familie van St-Jan ten Molenkeek, kwam O. L. Vrouwe van Lour des lieuren dank betoonen voor eene wondere genezingc. Eene messe ten 10 1/2 was gecelebreerd op de vragevnnde dochter, die acn Maria Onbevlekt een waskeerse, versierd met een zilver hert en met bloemen,opdroeg uit leuken van dankbaerheid. Na de messo was hy omringd van eene menig'" die hegoerig was om lu weten wal er gebeurd was. Ziehier wal het dochtertje vertelde: Na dry weken bittere pvnen in 't hoofd, de kcd cn de zenuwen was zy geheel en gansch lam ge- worden. Beur lidmaten waren zoo s(yf dat ze geen de minste beweging doen kon. Vyf weken ver slechte de zieke niettegf nstaende de remedie» da negondagen en de communiën, de ouders waren zonder hope toen eene vriendinne den rand gaf van eene negendttgen te beginnen ter cere vari 0. L. V. van Lotirdes. 'T was den !J April dat verschilltg8 persnonen 7.0 begosten. Dien dag en de twee vol gende wierd ze zoo slecht dat men de dood ver wachtende was. Maer eenige dagen daerna welke blydsdinp we.lke vreugde! De (luchter kwam op een morgen zonder hulpe den trap af. De zieke had b'ire klachten voelen weerekeeren en was uit hettr bedde gr-pnuigeii ril otlilrego grkomrii albWdc roepende. Ik ben genezen, ik beu genezen! O. E- I ,an Eourd.es heeft mg genezen! Vader en Moeder en geloofden hunne ooge"

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2