VAN Y PER EN EN VAN het ARRONDISSEMENT. Zaterdag September 1873. Achtste Jaer. Nummer 40 f. r VAMDER6HINSTE-F0SSÉ, 3 Fr. SO C. per Jaer. lr K BS W EK G E ST. 1 Mei. Yperen, G September 1873. 117/' hebben hel Nieuwsblad nog woof/ zoo driftig gezien ids in zijn nummer van 10 Augusti. Ilel maakt eene ware salmigonoie! enz. enz. Al7.oo begitil tie oude, in de Toekomst, en de oude heeft oude vieze manieren, die fiy niet meer verlaten kan. Leest de Toekomst ais ge will, en gy zult er den ouden versleten rym ram vinden, 't is altyd: 'f Nieuwsblad is driftigVNieuws blad dit en duten 7 Nieuwsblad belaedl liy met al wat hy geheel zyn leven geweest lieeft en geweest is. Met die bemerking laet ik dan den ouden's verwytingen varen. Gy moet welen dat hy, in dien artikel, wilde anlwoorden op 't geen wy zeiden no pens de 30,000 franken, die hy zegt gestolen te zyn door de overledene Moeder Overste, en zekeren iemand dien hy niet namen durft en urn reden. Zyne antwoorde is deze die wy al dikwyls weerlegd hebben; maer dewyl hy niet ophoudt ze ie herhalen, en zullen wy ook niet ophouden van die eerlooze beschuldi ging te weerleggen. Dus. Geheel de fontlalie vun de Lamolte- school is in de handen vun de stadlijk of ze gael en staet, en de Lamolj'es en hebben geen oord je meer dervanen daerom is j v dal zij moeten leven op Gods genu. Ten eerste de akte van fondatie is daer om het le hewyzen. Ten tweeden de laelste rekeningen, gelee- kend door M. Boedl, afgevcerdigd door de Gcmeenteraed, zyn er nog een klaer hewys van. Ten derden de slaet van al wat de fontlalie acngact, opgemaekt en ingediend door Moe der Overste in 't jaer 18G4, is er een ander onweerlegbare preuve van. Op het eersle hewys en zegt de oude niels noch van de akte van fondatie en spreekt hy. Die niet en spreekt consenteert in dit geval. Op het tweede, de oude zegt dat de rekeningen van M. Boctll geleckend, integendeel hewy zen dat er 30,000 franken verdwenen zyn. Indien er nu rekeningen zyn waerop dc fondatie 30.000 franken grooter is, als op do kletste door M. Boedl geleekend, 't is dat M. Boedt meegeholpen heeflom die 50,000 IVankcu le onttrekken uen de lundulie en Moeder Overste en dien zekeren iemand die 30,000 franken gelaten heeft. Nu 'k vrage het aen allen Yperlmg; is M. Boedt een man om iemand le helpen 50,000 fran ken stelen? En is M. Boedt wel de man, om 50,000 franken aen Moeder Overste van de La motjes te laten, o! aen dien iemand. Op het derde bewys antwoordt de ou ch; lyk op 't tweede, le welen dat de staet gezonden door Moeder Overste, bewyst dat er 50,000 franken verdwenen zyn. Indien het is lyk of het de oude schryft T ware gemakkelyk om weten: dacrvoor immers en ware niet anders noodig dan twee cyffers te weten: 1° hoeveel de slad aenge- slegen en in handen heeft en 2° hoeveel Moeder Theresia in haren staet gezet heeft als toebehooretide aen de fondatie. Elkcn- deen met die twee cyffers zou in stale zyn te kennen of er waerlyk 50,000 franken ver dwenen zyn. Maer de oude zal hem wel zwichten de odicieele stukken le leveren, want die kwant en is niet voor wal officieel, en vasle en klaer slaet. De Cour df Appel van Gent die geen dibhaerd is, zei hel ons nog laetstmael zon der in eenige maniere ie willen le kort doen aen zyn eere of reputatie. Ja, nooit en zou ik durven peizon dal hy bmnenpalmt hy die miljoenen heeft. Nu ten slotte, 't geen my, eenvoudig Nieuwsblad, slraf verwonderd, 't is dal de oude, die altyd kan de odicieele stukken krygen, in zyne Toekomst nooit, nooit geen een officieel stuk geeft. 'T is jammer dal ik alzoo aen de hronne niet ben! Noglhans zal ik myn beste doen om de officieele stukken le krygen, en 'k weet wonder of M. Boedt zou gezwegen hebben en geholpen om de 50,000 franken te doen verdwynen, of dat de Gemeenioracd van 1864 zou gezwegen hebben by hel zien dal er 50,000 franken verdwenen waren. 'T is nog een puntje dat ik late voor by acht dagen, te weten of Moeder Overste dor Lamotten waerlyk dood isde oude en gelooft hel niet of hy gebaert het niet te ge- looven. O die slimme oude vos van in de tachtig! C o r v e s i» o <1 c ii 11 c ii MEN SCHRYFT IN UY IIUTKRSTRAKT, (ill, YRElUiN. en in al do PostUitomEll Villi hot ryk VOOIt r.KIIEEI. I IET I.AM), vooraf helaelbaer. Men schryft niet min in dan voor cen Jaer Verschynonilo dun Zaturdag van elke week. I)e aenkondiginspry* is van 15 ceniiemen den regel. Di De bygevoegde nummers voor Artikels, Beklemen of Poperinghe-Yper, 5-T5, 7-25, 9-30, 10-88. 2-18, 8-08, 0-20. Yper-Pope rijighc, 0-80, 9-07, 12-08, 3 87,0-80,8-4.8,9-80. Poperinghe-ttazebrouok, 7-13, 12-28,4-17, 7-13, Tlazebrouck-Poperin- ghe-Ypcr,8 38, 10-00,4-10,8 28. Yper-Roussolaere, 7-90, 12-28, 0-48. Rousselnore-Yper, 9-28, 1-80, 7-80. Housselaere-öri^e, 8-49, 11-34, 1-13, (in. 8.80,) 7-30, (9 88 Lichierv jLielitorvelde-T/iOiiriw?, 4-28 in. Brtigge-Iloassel. 8 28, 12-80, 8-13, 0-42.Liclitervelde-Kortryk, 8 28 m. Zedelghem Tlwuraut. 11-87. Yper Korlryk, 8-34, 9 49, 11-18, 2-38, 8-23. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-80, 8 40, 8-49. Y per Thorn out, 7 13 12-13. 6-20, (den Zaturdag len 8 80 's moreens tot Langheniaick Thouront Yper. 9 00, 118, 7 43, (Jon Zaturdag len 0 20's morgens van Langnemarck naer Yper). Comen-Waesten-Le Tonqnet-Houplines Armeniiers. 6-00, 11-80, 3-38, (den Woensd. 8-40 m. 0 30, s.) Armentiurs-IIouplmes-Le'fouquet-Waeslen-Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (Jen Woensd. 10-38 m. 8 00 s.) Comen-Waesien 8-40 m. 9-30 s. (den Maend. 0,30 s.) Waeslen-Comen 8-30, 11 -10, (den Maend6-80 s.) Korlryk-Brugge, 8-08,11 -00,12-38,(M8-18,)6-8S,(9 00 Liehl.)—Brugge-Konryk,8-25,12-80,8-1,3,6-42 Brugge, Blunjtenkerghe, lleyst, (sialic) 7-22, 11 -0i, 2-417-24. (kom) 7-28, (Blankenberglie 11 10), 2-47, 7-30. Brugge-Blankerberghe, 11-04 m. Heyst. Blankenberglie, Brugge, 5-48, 11 - 30, 5-30,Blankenberglie Brugge, 9-00 m. Ingelmunsier Deynze-Gent, 5-13,9-41,2-13. Ingelmunsier-Deynze, 4-30,7-15. Gent Deynze, Ingelmunsier, 0-58,11-20,4-38. Deynze Ingelmunsier, 9.10 8-20 s. lngelmunster-Anseghem, 0-05, 12-20, 0,15. Ahseghem-lngelmunster, 7-42 2-20, 7-50. I.ichtervelde-Dixmudr-Veurne en Dunkerke, 0-30, 9-10, 1-35, 7-54. Dunkerke-Vcurne-Dixmude en Lichlervelde, 0-55, 11-15, 3-45, 8-10. Dixmude-Nieuport, 9-55, 2-20, 8-37. Nieuport-Dixmude, (bains) 11,50, 4,15. (siad)7-40.12-00,4-25. Thourout-Osiende, 4-80, 9-13, 1-80, 8-08. Ostende-Tliourout, 7-55, 10 10, 12-28, 6-18. reklamen in't Nieuwsblad betalen 30 ceniiemen den regel. Een nummer genomen op bet Bureel 18 een. Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. I II.IH Selzaele- Eecloo, 9.05, 1.25, 8-25. - I'Ycloo Selzaele, 5,35. 10.18, 4.22. Gein Terneuzen, (statie) 8.17, 12.15, 7,23. (Aritweippoorl) 8.30, 12 4o, 7 45. Terncuzen-Genl, 0.00 10.30,4.40 Selzaeto-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 5.10 m Lokeren Selzaele, 0.00, 10.15, 4 .45 (den Uyssondug 9.3d). COHnESPOMDEMTIEW, K0I1ÏRYK BRUSSEL. Korlryk v. 6.40 10,75 12.33 3.440.34 Brussel a. 9.20 1.35 2.25 0.00 9.10 KORTRYK DOORNYK RY«SEL. Kortryk v. 7.00 10 58 2.54 5 34 8.47 Doornyk a. 7 51 11.47 3.40 0.20 9.41 Byssel a. 8.30 11.55 4.00 0.32 9.54 kortryk gent. Korlryk v. 0 42 12.31 3 40 0.30 Gent a. 8.01 1.82 8.05 7.57 IMIUGGE GENT IIRUSSEL Brugge v. 0.49 9.42 12.39 3,03 4 00 0.40 Gent a. 7 34 10.84 1.54 4,18 4.45 7.55 Brussel a. 8.30 12.39 4.05 8.89 9.28 HAZEBROUCK KALES. Mazebrouck v. 3.15 2.53 8.28 Kales a. 10.00 4 45 10.10 ARMENTIERS RYSSEL. Armeniiers v. 7 18 9.05 12.49 3.81 9.00 Byssel a. 7.50 9.38 1.20 6 23 9.30 BRUSSEL KORTRYK. Brussel V. 3.25 8.28 12.21 5.38 0.47 Kortryk a. 8.03 10.43 2.41 7.53 8.44 RYSSEL DOORNYK KORTRYK. Itvssel v. 5.20 8.25 11.08 2 28 4.48 Dooniyk n. 5 45 8.50 11.34 2.49 5.39 Korlryk a 9.37 9.47 12.20 3.41 0.31 Gent v. Korlryk a. Brussel- v. Gent a. Brugge a. GENT KORTRYK. 5.38 9.39 1.28 4.24 0.87 10.52 2.49 5.31 Kales llazebrouck a. BRUSSEL GENT BRUGGE. 8.14 11.83 3.12 0 00 9.40 1.23 4.20 7.15 11.01 2.38 5.11 KALES IIAZERROUCUK. v. 0.15 12.28 exp. 5.55 7.21 8.42 4.48 6. 37 7.22 8.00 1.33 Byssel Armeniiers RYSSEL v. 6.45 a. 7.17 ARMENTIERS. 7.50 1.18 8.20 1.47 8.00 3.40 4.17 43 17 Poperinghe, 4 September 1873. De waarheid rcghtU gezeid. Niets is er gemcencr onder de liberalen dat) op den rik der katholieken te leggen de seliuld van de petsoonlyko verliezen die zy le onderstaen hebben, daer ze in tegendeel zouden moeten meest altyd op hunne borst kloppen, al zeggen: 'l is myi.e seliuld, 't is myne allergrootste schuld. Zoo is 't dat, by voor beeld, een liberale notaris, die hel vertrouwen ver liest, een liberale dokteur, die gedurig leeg mag ioopen, liberale bakkers ol winkeliers, commeripin- ten of herbergiers, wier huizen door de goede kalanten verlaten worden, zeer dikwyls in hunnen kwaedwilligen llaet legen al wal goed is zullen uitroepen: die katholieken alhier, die p ipen aldaer! 'Ten zul maer beleren als zy allen zullen weggo- kuisclit zyn! Dat zulkdanige beschuldigingen gratis en zonder liet minste regt aen de katholieken gedaen worden, 't is zoo klaer als den dag; maer onderzoeken wy eens niet gezonde reden waer dat eigentlyk de oorzaak hunner verliezen gelegen is. Zeker en vast is 't vooreerst dat GoJ, in zyne Voorzienigheid, aen zyne vyanden zeer dikwyls zyne zegeningen ont trekt cn zyne straffen overzendt; doel hy hel niet zooveel le slechier voor hun, want hy heeft daertoe voorziet) de gansehe eeuwigheid. Dat nog daerge- laten en ons steunende op de dagelyksche onder vinding en op de natuerlyke neigingen van 's men sehens hen: Is 't waer of geen waer dat al wie zynon God versmaedl en de Kerk veracht, bekwaem is om zynen eveninenseh, al waer hy kan, hinder en onregl aen te deen? 'T is naluerlyk, Gods vyan den zyn de myne; myne beurs vertrouw ik niet aen eenen notaris God- en keikvervolger, noch myn lichaam aen eenen dokteur,geloof en zodebederver, noch myne kalandise aen cnmmerganl of winkelier die God en zyn gebod miskent. Waerom? Omdat zy my gedurig kunnen beleedigen en intrest aen- doon; zy hebben immers geen anderen teugel dan wet en tribunacf, die zy op (luizende manieren kunnen ontloopen met hunne gewoone schrander heid, zoo verre cn zoo vele, dat men zegt voor spreekwoord: kleine dieven hangt men op en groote dieven laet men Ioopen. Gy zult misschien zeggen: die liberaet is toch een goede en treffelykc vent, 't is 30 of 40 jaer dat ik hem ken Ja hy, goed in den schyn, tielfelyk van builen, maer in der wacrheid en van binnen?... 'k vees er voor. liet onderhouden van goddelyke en kerkolyko wetten, dat en dat alleen inaekt iemand goed en trelïelyk in de oogun van allen weldenken de!) mensoh; aen dezen zal ik myn geld en myn lichaem, myne genegenheid en kalandyze toever trouwen, omdat ik zeker ben dal deze iny niet bedriegen zalen zicli van myn vertrouwen weerdig zal leunen. Aen deze geeft men den naem van katholieken, en men heeft gelyk, want katholiek wil zeggen algemeen en 'l is een der eigendommen of kentee- kens der waerachlige Kerk van Christus, die voor alle tyden en alle volkeren ingesteld i<: alleen do ware kinders der II. Kerk verdienen dien naem en mogen er prvusch over zyn, want by bun is de vriendschap van God en het betrouwen der mon- seben, by bun is regt en wacrheid, eer en treffe- lykheitl. Al die goede hoedanigheden benyden hun de liberalen en van daer hunne woede die, verre van zich le stillen en le bedaren, van langs om meer aangroeit, omdat zy gevoelen dal hunne laffe aenrandingen legen de ka'holiektn ben gedurig dieper en dieper lot de algemcene verachting leiden. Tol preuve van dien, om eene herberg dood te leggen is liet genoeg voor de liberalen van er zich rti te vestigen, om op eenen bedevaerl-dag eene goddoloozu en kerkhatende manifestatie le doen. Soms is 'l genoeg dat de liberale proprietaris zynen herbergbaes verpiigt van slechte en smeerigo ga zellen in zyn huis te laten liggen om er alle biave tnensehen van te verwyderen. En dan, in hunnen blinden haet legen de Kerk roepen die hevige liberators ook al dikwyls 'l is de seliuld der pries:ers dat die man of dat buis niet prospereert. Weg met de papen! Ik haet de poli tieke priesters! Aldus trachten zy de dienaers des Boeren hun gezag ie ontnemen om alzoo te gemak- kelyker hel volk le misleiden. Niet dat zy juist al de priesters uitwendiglyk verachten, dat ware immers niet zeer politiek, want hunne godsdienst- hael ware al le doorschynend: zy zullen er dan in Jen seliyn maer eenige verachten en vervolgen, en natncntlyk de priesters hunner parochie, om ook te kunnen de bisschop mispryzen die ze hun gezonden heelt; namentlyk ook deze die zy politieke priesters noemen, waerop zy liet meest gezien hebben voor hunne tegenkanting inzake van kiezingen. Bullen deze, zeggen zy, achten wy den priester als priester, en verachten hem als burger; even gelyk ie Rooincn do franemaeons, zoo zy zeggen, den Paus achten als Baus, maer verachten als Ko ning. Arme en ellendige, redeloozu en zinnelooze onderscheiding van twee hoedanigheden in eenen persoon die onufscheidbaer van elkander zyn. Wat zeg-je? Den priester en den godsdienst achting loo nei) zullen zy genoeg, met lyzige ooien luisteren zy naer sermoenen, soms met volle monden lezen en bidden, met opene armen kruisgebeden doen, genoeg en veel te vele, byzotidorlyk de liberale dibben, al om de oogen le verb.inden: dal komt voort uil loutere onwetendheid, uit geest van hoog moed en opstand tegen 't gezag. Dit zullen zy nog lhans nooit bekennen en daerom gelooven zy het hun genoeg,om zicli hierin niet le moeten ontrusten, dat zy in goed betrek zyn met eenen priester, bun - non vriend of bloedverwant vun den vreemde die lien in liet gclicelo niet kent en by wien zy ten onregte pretenderen in hunne verderl'elyke handel- wys gelyk te halen. Is 't niet jammer en le beklagen dal Godsdienst en Kerk zulke verdokene vyanden moeten lellen die aldus goedsmoeds samenspannen mei de opene vyanden om geloof en goede zoden Ie verdelgen? Deze zyn hel tegen dewelke onze Heilige Vader de Paus reeds drymuel in korten lyd heviglyk uitge vallen hoeft, in dry verschillige aanspraken, om dieswille van liet onhorslelbaer kwacd dat die libe rale katholieke, zoo noemt ze Zyne Heiligheid, acn Kerk en samenleving toebrengen. Waer is dc broederlijkheid'T is lange dat bet letter kundig dokteurije pretentie maekt op liet

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1