VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT EEUWIGE GEDACHTEHISSE .üsm^ssLi, iNuimiier 40/ Zaterdag 18 October 1873 rVciilste Jaei 3 JTr. Mi pei' VANDERGHINSTE-FOSSÉ Is liet niel afscliuwelyk van zyne slagt- offers te belasten en te beliegen"? Is het niet onmenschelyk van iemand on menschelyk buiten te zeltcn, en hem daerna te belasten inet alle slach van boosaerdigbeid en euveldaden!... Hewel 't is 'tgeeu zy doen, de apostaten of geloofverzakers van Yper, en 't is 'tgeen ben afscliuwelyk inackt. Hoor wat ik daer kom te vernemen, en ziet daeruit tol hoe lecge alle eere, alle weerdigheid en alle menschelyk gevoelen by hen moet gezonken zyn: De vier zoogezcide gendarmen in bur ger skieeren, en waren niel anders dan vier gasten van de statie van Houssclaere, die, ecnigc dagen te vooren door den huissier geworven, hen moesten gereed houden lof dat by mare liet, zonder te weten tot wat halclyk werk zy gingen dienen. Hoe zy dan voor een dag mannen van de wet waren, weet men. Maer die kerels van Rousselaere, niet te vreden van de onedele werktuigen geweest tezyn in dejammerlykeen bfutale uildry- ving, niet Ie vreden van in 't klooster frica- dellen gevreten, en, lyk of zy zelve zeggen, een kilo en half boter versmeerd te hebben, die mannen willen nu voor schaemtelooze verspreiders van eerlooze leugens en booze werktuigen van religiehaet dienen. Alzoo hebben ze te Rousselaere verteld, dat zy in 'l Lamoltekloosler boter gevonden hebben die bedorven was en waer het hair opstond van een vinger langlyk of ze zeggen in hunne onbeschofte tale; dat er by standen bedorven vleesch te rieken las:, en inéén woord dat de Lamotjes verdienden buitengeschopt te zyn. Door hunne schaem telooze redens en bevestigingen, brengen ze 't volk van Rousselaere op den dool. Ja! en die zelfde walgelyke laster komt weère naer Yper, en'l schynt dal de Politie hare frica- dellen wil doen vergeten, met daeraen lucht te geven. Nu, voor 'tgeen de boter en 'l vleesch aen- gact, ziet hier de wacrheid: Veel te dikwyls hebben de arme Zusters gedwongen geweest, in deze laetste dry jaren, bun brood drooge te eten; veel te dikwyls hebben zy vleesch moeten derven en, ja, honger lyden, omdat er een ziertje boter of een priemtje vleesch zou verloren gaenl Daerenboven de arme kinders weten hoe geernc en gulhertig zy meedeelden van 't weinige dat zy hadden. En zulke menschen en kunnen niet zien te kwiste gaen. Maer wat er van is van die boter, 't zyn de [ricadellenvrelers die te weinig boter za gen in bet teiloor, het büiténsmelen en gjn- gen hun smeergoeste voldoen aen de polten, die ccnige weken te vooren gegeven wier- den. Maer wat er van is van 't vleesch? 'T is dat de Lamotjes een overschotje bouilli had den, en van een juffrouw van stad hadden zy een stuk zwynenvleesch gekregen, en daer- slille door de groolc slrate heen, en klagende en weenende klonk en wcèrklond do droe vige Miserere. Men kwam in St-Maerlens, en heel die wyde tempel was vol van de biddende me nigte die gevolgd hadde, als 't Alderheilig- steop den groolcn aulaer rustte. Alsdan ging men den smeekenden Par ee Dorninc op: Spaaro Heerespaer uw volk, en blgf niet voor altijd vergramd en dan een tweede keer; en nog een derde keer, en dat smeekgebed drong in de herten, en weenende bad eenieder mee... 'T was Vrydag! en was kwart voor dry uren!... 18 October 1873 De ISoel jiroecssic U De twee-en-twintig nonnen nu buiten en U hunne 400 kinders verhuisd, bleef er nog Iemand in 't klooster die er niet blyven en H mogl noch blyven en kon. 'T was Jesus in 3u zyn II. Sakrament, duizcndmael gebenedyd! Daer wierd Hy, de Alderheiligste, de Al- I magtige, lyk 'l gemeenste voorwerp van I huisraed achter 'l slot gehouden en bewaekt I door de Politie, en twee dagen en twee nach- ten leed Ily dien hoon en smaed, zonder I licht, zonder aenbidding, verre van degod- H delyke en opperste eer l'ontvangen die 't ij menschdom hem schuldig is. H Die schrikkelyke beleediging begon te P| midden ons oud christelyk Yper, den 8n H October, den dag van Sinte Brigitta, aen II wie Jesus eens veropenbaerde dat lly allyd ||j gereed slael met zyne hand opgeheven om SI zegeningen te deelen. H En 't is met hoon en oneere dal er hier m beantwoord wierd aen die teedere goedertie- Utt rendheid van den Ileere, van wege de man- II nen, wier byzonderste last en pligt moet Og zyn de eere Gods tc beschermen en vooren te slaen. Ware het ievers van een heiden- schen Mandarin van China, ofeenen Mikado ra van Japan, 't ware, ja, heerdelyk en ver ijl staenbaer; maer van christenen, die gedoopt H zyn en aen den tafel des Heeren aenveerd wierden, gesteld aen 't hoofd van christe- H nen, en van christenen daertoegekozen!... Ach! Nu die onlccringe woeg loodzwaer op het jjtg hcrle van al die geloof heeft, en scheen de H vloek over de stad te trekken, en mei onge il duld verwachtte men de herstellinge. 'T was Vrydag en de derde dag dat Jesus gjl daer in zyn graf van oneere lag, onder de H wachte der Politie, lyk eertyds onder de H wacht van heidensche Romeinen, en noch H de Heeren van stad noch de Politie en had H de geestelykheid verwittigd. DezeerEerw. Él Heer Deken en kon niet langer in die pync- II lyke afwachting blyven en hy ging by den M Burgemeester 't alderheiligste lichaem af- eisschen. Maer, erger als de oud heidensche m Pilalus, de nieuwerwelsche stelde conditiën: m t moest in stilte gaen, zonder de wete te fli laten en, juist lyk sommige liberale beregtin- m gen, in den donkeren. Doch de Heer Deken en wilde die condi- n tiën niet: onleering had er geschied, her in stelling en uitboeting was er noodig; daerom d de priesters van stad moesten vermaend De Benedictie wierd gegeven met 't heilig Sacrament, en als ik de Verlosser omhooge, omleege, links en regis zag gaen, 't was my als of lly aen zynen Vader de bede deed van: Dimiltc illis, Vader vergeef hel hun, want zy weten niet wat zy doen, bede, die Hy, 1840 jaren en eenige maenden vroeger, op den zelfden dag en misschien op dezelf de uer deed, hangende aen zyn kruis, korts voor drie uren, dat hy stierf... 'T was een zyner laetste woorden. Eindelyk 'l Heilig Sacrament wierd weg- gesleld onder 't zingen van de Laudate Do minion: «Looft den Heere aller volkeren, in dc Pastor's kapelle. En de Boetplegligheid eindigde lyk de ceremoniën op Goê Vrydag: al met eens doodsche stille!... 'K peisde op Jerusalem, en als de Heer builen was en dat de den re op hem toesloeg, 't docht my dat ik van uil dit huis stemmen hoorde: Sortons d'ici, sorlons ddci: Gaen we hier uit! Gaen we hier uil! Want 't klooster van dc Lamotjes, honderd jaren lang een huis van zegening en zaligheid voor Yper, is van nu af een huis van afschrik en vloek: De nonnen wierden er uilgejaegd, Jesus wierd er twee dagen en twee nachten onteerd, en is er eindelyk gebannen!... Ei- laes! en 't moet een huis van nieuwerwelsche opvoeding zyn met Jesus buiten!... Voor geen goed des werelds en zou ik er myn vcrblyf of woonste willen hebben!... En welke dochter zal het wagen?... De Boelprocessie trok langzaem, treurig, VOOR GEHgEL HET l,AND, vooraf baladbaer. Hén séhi'yft niet min in dan voor enn Jaer MF.N SCHRYFT IN BY BOTERSTUAET, GG, YI'ËREN. en in al de Postkantoorcn van het n De aenkondiginsprys is van 18 centiemen den régel. De reklnmen in 't Nieuwsblab betalen 30 centiemen cl en regel. Een nummer genomen op het Bureel 13 een De bygevoegde nummers voor Artikels, Iteklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. ■■■HBMwraa«i'^'^T:.fcTo?»aaai^iggggaB33raa:ArqE£3praq3saBeaMBns^^^^ Verschynende den Zaturdag van elke week ïD üfrir"av i. •l^agafcaf

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1