VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT
EEUWIGE GEDACHTEHISSE
.üsm^ssLi,
iNuimiier 40/
Zaterdag 18 October 1873
rVciilste Jaei
3 JTr. Mi pei'
VANDERGHINSTE-FOSSÉ
Is liet niel afscliuwelyk van zyne slagt-
offers te belasten en te beliegen"?
Is het niet onmenschelyk van iemand on
menschelyk buiten te zeltcn, en hem daerna
te belasten inet alle slach van boosaerdigbeid
en euveldaden!... Hewel 't is 'tgeeu zy
doen, de apostaten of geloofverzakers van
Yper, en 't is 'tgeen ben afscliuwelyk inackt.
Hoor wat ik daer kom te vernemen, en
ziet daeruit tol hoe lecge alle eere, alle
weerdigheid en alle menschelyk gevoelen
by hen moet gezonken zyn:
De vier zoogezcide gendarmen in bur
ger skieeren, en waren niel anders dan vier
gasten van de statie van Houssclaere, die,
ecnigc dagen te vooren door den huissier
geworven, hen moesten gereed houden lof
dat by mare liet, zonder te weten tot wat
halclyk werk zy gingen dienen. Hoe zy dan
voor een dag mannen van de wet waren,
weet men.
Maer die kerels van Rousselaere, niet te
vreden van de onedele werktuigen geweest
tezyn in dejammerlykeen bfutale uildry-
ving, niet Ie vreden van in 't klooster frica-
dellen gevreten, en, lyk of zy zelve zeggen,
een kilo en half boter versmeerd te hebben,
die mannen willen nu voor schaemtelooze
verspreiders van eerlooze leugens en booze
werktuigen van religiehaet dienen.
Alzoo hebben ze te Rousselaere verteld,
dat zy in 'l Lamoltekloosler boter gevonden
hebben die bedorven was en waer het hair
opstond van een vinger langlyk of ze
zeggen in hunne onbeschofte tale; dat er by
standen bedorven vleesch te rieken las:, en
inéén woord dat de Lamotjes verdienden
buitengeschopt te zyn. Door hunne schaem
telooze redens en bevestigingen, brengen ze
't volk van Rousselaere op den dool. Ja! en
die zelfde walgelyke laster komt weère naer
Yper, en'l schynt dal de Politie hare frica-
dellen wil doen vergeten, met daeraen lucht
te geven.
Nu, voor 'tgeen de boter en 'l vleesch aen-
gact, ziet hier de wacrheid: Veel te dikwyls
hebben de arme Zusters gedwongen geweest,
in deze laetste dry jaren, bun brood drooge
te eten; veel te dikwyls hebben zy vleesch
moeten derven en, ja, honger lyden, omdat
er een ziertje boter of een priemtje vleesch
zou verloren gaenl Daerenboven de arme
kinders weten hoe geernc en gulhertig zy
meedeelden van 't weinige dat zy hadden.
En zulke menschen en kunnen niet zien te
kwiste gaen.
Maer wat er van is van die boter, 't zyn
de [ricadellenvrelers die te weinig boter za
gen in bet teiloor, het büiténsmelen en gjn-
gen hun smeergoeste voldoen aen de polten,
die ccnige weken te vooren gegeven wier-
den.
Maer wat er van is van 't vleesch? 'T is
dat de Lamotjes een overschotje bouilli had
den, en van een juffrouw van stad hadden zy
een stuk zwynenvleesch gekregen, en daer-
slille door de groolc slrate heen, en klagende
en weenende klonk en wcèrklond do droe
vige Miserere.
Men kwam in St-Maerlens, en heel die
wyde tempel was vol van de biddende me
nigte die gevolgd hadde, als 't Alderheilig-
steop den groolcn aulaer rustte.
Alsdan ging men den smeekenden Par
ee Dorninc op: Spaaro Heerespaer uw
volk, en blgf niet voor altijd vergramd
en dan een tweede keer; en nog een derde
keer, en dat smeekgebed drong in de herten,
en weenende bad eenieder mee... 'T was
Vrydag! en was kwart voor dry uren!...
18 October 1873
De ISoel jiroecssic
U De twee-en-twintig nonnen nu buiten en
U hunne 400 kinders verhuisd, bleef er nog
Iemand in 't klooster die er niet blyven en
H mogl noch blyven en kon. 'T was Jesus in
3u zyn II. Sakrament, duizcndmael gebenedyd!
Daer wierd Hy, de Alderheiligste, de Al-
I magtige, lyk 'l gemeenste voorwerp van
I huisraed achter 'l slot gehouden en bewaekt
I door de Politie, en twee dagen en twee nach-
ten leed Ily dien hoon en smaed, zonder
I licht, zonder aenbidding, verre van degod-
H delyke en opperste eer l'ontvangen die 't
ij menschdom hem schuldig is.
H Die schrikkelyke beleediging begon te
P| midden ons oud christelyk Yper, den 8n
H October, den dag van Sinte Brigitta, aen
II wie Jesus eens veropenbaerde dat lly allyd
||j gereed slael met zyne hand opgeheven om
SI zegeningen te deelen.
H En 't is met hoon en oneere dal er hier
m beantwoord wierd aen die teedere goedertie-
Utt rendheid van den Ileere, van wege de man-
II nen, wier byzonderste last en pligt moet
Og zyn de eere Gods tc beschermen en vooren
te slaen. Ware het ievers van een heiden-
schen Mandarin van China, ofeenen Mikado
ra van Japan, 't ware, ja, heerdelyk en ver
ijl staenbaer; maer van christenen, die gedoopt
H zyn en aen den tafel des Heeren aenveerd
wierden, gesteld aen 't hoofd van christe-
H nen, en van christenen daertoegekozen!...
Ach!
Nu die onlccringe woeg loodzwaer op het
jjtg hcrle van al die geloof heeft, en scheen de
H vloek over de stad te trekken, en mei onge
il duld verwachtte men de herstellinge.
'T was Vrydag en de derde dag dat Jesus
gjl daer in zyn graf van oneere lag, onder de
H wachte der Politie, lyk eertyds onder de
H wacht van heidensche Romeinen, en noch
H de Heeren van stad noch de Politie en had
H de geestelykheid verwittigd. DezeerEerw.
Él Heer Deken en kon niet langer in die pync-
II lyke afwachting blyven en hy ging by den
M Burgemeester 't alderheiligste lichaem af-
eisschen. Maer, erger als de oud heidensche
m Pilalus, de nieuwerwelsche stelde conditiën:
m t moest in stilte gaen, zonder de wete te
fli laten en, juist lyk sommige liberale beregtin-
m gen, in den donkeren.
Doch de Heer Deken en wilde die condi-
n tiën niet: onleering had er geschied, her
in stelling en uitboeting was er noodig; daerom
d de priesters van stad moesten vermaend
De Benedictie wierd gegeven met 't heilig
Sacrament, en als ik de Verlosser omhooge,
omleege, links en regis zag gaen, 't was my
als of lly aen zynen Vader de bede deed van:
Dimiltc illis, Vader vergeef hel hun, want
zy weten niet wat zy doen, bede, die
Hy, 1840 jaren en eenige maenden vroeger,
op den zelfden dag en misschien op dezelf
de uer deed, hangende aen zyn kruis, korts
voor drie uren, dat hy stierf... 'T was een
zyner laetste woorden.
Eindelyk 'l Heilig Sacrament wierd weg-
gesleld onder 't zingen van de Laudate Do
minion: «Looft den Heere aller volkeren,
in dc Pastor's kapelle.
En de Boetplegligheid eindigde lyk de
ceremoniën op Goê Vrydag: al met eens
doodsche stille!...
'K peisde op Jerusalem, en als de Heer
builen was en dat de den re op hem toesloeg,
't docht my dat ik van uil dit huis stemmen
hoorde: Sortons d'ici, sorlons ddci: Gaen
we hier uit! Gaen we hier uil! Want 't
klooster van dc Lamotjes, honderd jaren
lang een huis van zegening en zaligheid
voor Yper, is van nu af een huis van afschrik
en vloek: De nonnen wierden er uilgejaegd,
Jesus wierd er twee dagen en twee nachten
onteerd, en is er eindelyk gebannen!... Ei-
laes! en 't moet een huis van nieuwerwelsche
opvoeding zyn met Jesus buiten!... Voor
geen goed des werelds en zou ik er myn
vcrblyf of woonste willen hebben!... En
welke dochter zal het wagen?...
De Boelprocessie trok langzaem, treurig,
VOOR GEHgEL HET l,AND,
vooraf baladbaer.
Hén séhi'yft niet min in dan voor enn Jaer
MF.N SCHRYFT IN BY
BOTERSTUAET, GG, YI'ËREN.
en in al de Postkantoorcn van het n
De aenkondiginsprys is van 18 centiemen den régel. De reklnmen in 't Nieuwsblab betalen 30 centiemen cl en regel. Een nummer genomen op het Bureel 13 een
De bygevoegde nummers voor Artikels, Iteklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
■■■HBMwraa«i'^'^T:.fcTo?»aaai^iggggaB33raa:ArqE£3praq3saBeaMBns^^^^
Verschynende den Zaturdag van elke week
ïD
üfrir"av i. •l^agafcaf