riaetscly k nieuws.
Christelijke Liefdadigheid. Eenc wel-
meencntle ziel, te Popcringhe, vernam dat
de Zusters tier Lamolleseltool eene omhaling
in stad geduen hadden. Ziende dat zy verge
len was, en vertueenonde dat nog andere
goedherlige persooncn in dit zelfde geval
konden zyn, heefl zy op haer genomen eene
nieuwe inzameling te doen, en Domlcrdagc
laetsl is zy de vrucht van haer liefdewerk,
fr. 3 I1-5U, aen de Zuslerketts komen
bcljandigen.
Dank en eere aen deze edelmoedige ziele!
Mogt haer voorbeeld door vele andere ge
volgd worden!
Uit sehryft ons een vriend, wy bedanken
hem voor zyne mededeeling, want voor
beelden treilen.
T Bureel ran Weldadigheid. 'T
Nic.uwsiAad heefl de eere van de hyzoridor
ste plaets te hekleeden in 't Progresen door
dit eerloos en ohbeschaemd hlad gescholden
en verweten Me zyn! 'T is bekend en ieder
weke is bet klaer voor elkendecn dat bel
Progfèt t'hoopc hondt van leugens, laste
ringeneerloosheden en blasphemie n. Het
Journal d Ypres beeft duizende koeren den
leugenaer aen den sehandpael gehecht, en
van nu af moet men van versland beroofd
zyn en alle eergevoel, om zoo een blad te
gelooven. Nu, van zoo een blad gescholden
zyn en uilgcmaekl, achten wy eene eere, en
't ware voor ons de bitterste schande van
een woord lof uit zynen mond te ontvangen.
Nu, de artikel van T Progres legen 't
Nieuwsblad is nopens hetgeen wy scliree-
ven over 'l Bureel van weldadigheid. Voor
wie hel zou vergelen hehhen hier is het in
'l korte en juiste: «'7' Bureel van welda
digheid, zoo 't schyol, begint op nieuw zv-
ne dwmglandy op de arme mcnschenhel
dwingt ze mel'tgoed van-den disch om, tegen
hun geweten, hunne kinders uil katholieke
scljpulcn te trekken; in één woord begint de
historie van vrouw Dcniey voor Becuwe.
Dot is hatelj/k, dut is onmenschefyk!
Indien het zoo is. wal blyfl er tie katho
lieken te doen tenzy een vry katholiek
Bureel van weldadigheid Ie maken, lyk of
wy een vry katholiek onderwys hebben.
Dus alle httlpe weigeren aen een Bareel van
weldadigheiddat 't eigen goed der katho
lieken gebruikt als wapen legen 't katholiek
onderwys!
Daer is de grond van 'tgeen wy schroeven,
en indien wy het voorbeeld van eenen Non
kel den Pastor en eenen libéralen neef gaven,
't was om te doen zien en gevoelen, boe
hate Ijk en onmenschelyk zulk eenedwinge-
landy is,en zoo die scbandigc tyranny
te doen eindigen.
Van nu af kunt gy zien boe'l oneerlyk
Progres ons gedacht en ons inzicht ver
draaid beeft: 1" met ons voor inzigt te geven
hei goed van Nonkel den Pastor binnen te
palmen, 2° met er te doen verstaén dat wy
den onderstand der armen in zyne bron
nen wilden droogen.
'T cenc en 't andere is een laster en een
leugen!
'T is nog al veel le zeggen aen 'l Progres,
maer by acht dagen zullen wy twee vliegen
met ecu lap slaen; want 't Toekomsije, dal
ander lekker liboracl beetje, zal ook wel een
woordetje reppen.
Blusnhe/neerende stalen booge. Als
de vier gróole gilden van dc oude chrisleijö
vlaeniscne Gemeente Yperen in zwang waren,
en dc magt en de glorie uitmiqken van onze
Vaderstad; ze waren gesteund op godsdienst
en vaderlandsliefde. Hunne zoo eenvoudige,
inner schoune statuten én t'égclcrt, hotlden
voor grondwet 'l rhrisielyk gcfoove en dc
christenc zeilen, niet flat legen dc zalige
leeringe van Christus streed en wierd er
geduld noch geledon. Zy hadden cenon
patroon in den hemel, en jaerlyks luinnc
mossen, jaergelyden: zy zorgden er voor de
ziele der leden.
Maer nu! geen een mensch die geloove
heeft of godsdienst en kan lid zyn van die
gilden of vergadoringen, of by moet er den
God dien by aenbidl hooren lasteren, de
kerkplegligbcdon die by eerbiedigt hooren
bespotten, in één woord, als hy wnerlyk
geloove beeft, by moet er zvne heiligste
overtuigingen zien verachten, mispryzen en
bespotten. De staten Doge, tot hiertoe, en was
nog zoo verre niet gegacn, men voelde wel
reeds 't katholiek eb 't libcraef; 'maör by de
leden, in hun gedacht, en was dat niet dan
politieke en mits zy politieke buitensloten
washet nog inogelykl'hoopo te blyven. Maer
waer een Itberael meester en baes raekt,
l zal albaesl twist en scheiding zyn, en
religie en onreligic zullen legen malkander
staen.
Alzoo is'tgegaen in dc stalen hoge.Over
vier jaer, als er te stemmen was voor de
commissie, een of twee der libcralu leden
wilden den lieer P. Bouguel eruit werpen,
want hy is katholiek en loogt hel. Nog thans
P. Bouguel weerde hem tegen cn hy was
herkozen.
Dezen jarc was hel nog eens stemminge, de
heer P. Bouguel moest op nieuw herkozen
worden. T was de Donderdag tweede
rampzalige dag van de verjaging der Lamol-
len, de dag van het verhuizen der kinders
met hunne kussens;de eerste vergadering
was gehouden om de kandidaten te stellen.
M. P. Bouguel wilde hem achteruit trekken
en afzien van zyn éandidatuer. Maer al de
loden drongen er op aen om zyne
plaelso, le houden cn zyne candidatner nog
eens te stellen; dc heer Bouguel plndelyk
aenvecrdtlc op het pramen der Mnolschappy
en zei dal hy tevreden was; maer dal hy
niet meer wilde van tlic politieke die in
hunne vergadering scheiding nnck.
Maer 's anderdags was het de onvergelc-
lyke'dag van c!c verbanning en verhuizing
van Ons lleere uit liet oude Lamollekloosler
nacr St-Macrtens kerke. En M. P. Bouquet
had, gelyk andere leden van'l Heilig Sakra-
inent die vermaand wierden, het hem eenc
pligl gerekend het Heilig Sakrament le ver
gezellen mei een flambeeuw in die droevige
en hartscheurende boetprocessie. Gustje
Brunfuul en Leo Cardinael, zyn Out eest
pa, poisden zeker: 't zal nu 'l moment zyn
van Pierre builen le kuisschen; over vier
jaren heefl liet mislukt, en 't haddc nog een
keer mislukt, maer nu Pierre heefl deel ge-
maekl van eene politieke manifestatie, 't zal
ga en.
De naeste vergadering in de stalen Boge,
Gustje en Leo, arcades ambo, waren al vroeg
op hunnen post, en de leden waren elk a
part gesproken, opgehitst, en dit spel deurde
nog toen M. Bouguel binnenkwam. Hy
merkte algauw tlal er iels aen den gang was,
en de kanten, 'k wil zeggen dc trylfelingen
van Brunfuul. wierd hy ge ware. Hcwel!
wat is er wèere gaande dan? sprak hy.
Leo (als "t berbergkout is, hy is een oralew
kwam toe en zei: Pierre, gy hebt daer een
Hauwen afgeloopen. Hoe zoo? Met
gisteren miie te gaen langs dien t
T was met die afgryzelyke blasphemie dat
het spel op den wagen ging. M. Bouguel
was veronlweérdigd en gelrolTcn lot in de
ziele, cn byna al de.leden met hem voelden
walg voor die blaspheinerende tale! Ach
ter bom, Gustje Brunfuul begon ook, en wal
meer ingehouden, en sprak hy maer van
den bezemstok, dat was de flambeeuw dien
M. Bouguel gedragen bad... T was eene
spotterny, en eene lyne op zyn Gustje sl
Nu dan, M. Bouguel, in die godslasleren-
<lo en spottende tale, was beschuldigd van
deel genomen Ic hebben aen eene |Hilnieke
manifestatie, cn hygevolg motst zynecaudi-
datofr bestreden zyn,
T en was niet moeijelyk om toogen dal
er in de boetprocessie geen politieke mani
festatie cn was noch zyn en kon, en T is 'l
geen M. Bouguel gedacn heefl, dat Leo en
Gustje met hunne monden vol landen ston
den, en niet anders en voudcu dan vcrwy-
lingen en laster.
Maer 'l geen M. Bouguel meest aen T licrte
lag 't.was de blasphemie en dat spotten:
daorlegen heefl hy met cenc diepe overtuiging
en ontroering, en levens vele weerdiglieid,
gezcjddathy niet heerdpn en kostvan den God
dien by aenbidl.le hooren lasteren, dc gods
dienst diedezyne is te laten bespotten, dat hy
hygevolg voor eene oneer cn schande zou
rekenen, van zyne candidatuer staende te
houden, als de kiezing op die grond slaet.
'K weet dat gy my zult afstemmen; giaer'k
en zet geen stap, noch k en doe niet een
vrage om een stemme, en zelve 'k zal t huis
blyven!...
Geheel de vergadering was zienelyk M.
Bouguel genegen en gaf hem gelyk. Maer
als hel stemminge was: vijf hebben den
moed gehad die kloekmoedige cn weerdigc
lale goed le keuren; cn de 3ndere, hoofd- en
kniegebogen slaven, stemden met dc gods-
lasteraers en rcligicbcspoltcrs! Dacroin is de
stalen boge voorlaen dc blusphcmcerende
steden Boge!...
Nog een van die katholieke stichtingen
die vergadcloosd is. Dal is Yperen
Brand. Een brand is ontslaen,
Zaterdag laetsl, in een kleen aenbouwscl van
de herberg Hel Boldershof;le Poperin-
ghe. Gropto schade cn ernstige ongelukken
hadden kunnen voorvallen, ware niet in
tyds hel vuer,ingesloten en gedoofd geweest.
Dank aen den yver cn kundigheid onzer
nieuwe Pompiers, dank ook aen do neerslige
cn vlylige medewerking der burgcry, alles
is ten besten geëindigd. Men zegt dat c.r
"iie Koyzer jaloersch was en hol werk der
Pompiers met nyd beschouwde. Wy Uü|0i)
ven hot niet: de Keyzers zyn zoo heem;
niet.
De ondergeteekende M. Petrus
brouwer en koopman in vlas te Wove|!
ghem, maakt het publiek kenbaar dal je
maatschappij
IEelvei fa
waarvan de zetelplaats der suceursaal vóór
Belgian te Antwerpen is en die al de kontrak-
ten tier Brandverzekerings maatschappij
Minerva
te Antwerpen overgenomen heeft, hem zeep
wel en treffelijk betaald heefl binnen d«
eerste zes dagen, al de schade die den brand
hem toebracht op 16 JULI 187:5, aan zjjïj
vlas, slaande aan de Leie ter roterij van
Lannoo le Wevelghem.
(s) Petrus Samyn le Wevelghem,
De ondergeteekende Ilenry I*ariTy,
landbouwer le Neder-Waöslen maakt het
publiek bekend, dal hij betaald is voor 8||e
schade hem toegebracht door don brand van
215 JULY 18715 en dat hij van tie Maatschappn
BEclvHiii J
bij de welke hij verzekerd was, sedert zes
dagendesommc van fr. 8,120 50 ontvangen
heeft binnen de acht dagen na getnelden j
brand.
(s) Henri Parrez te Neder-Waeslen.
C« r res p t> ii <1 enti en
Louis. Jan, gy spot; 'ion is ai/.oo nici .Jul zy
moesten onderworpen zyn.
- Louis, hoc moesten zy onderworpen
^yn, dan?
Ijjuis. Gelyk de Gastiiuisnunnen, de Bellenun-
nen, out.
Kurd. Niemand on lieefl hun dat gczeid: 'T
js wner, men heefl de Zusters op Itet stad-
liuis ontbodgn en liaer gevrapgd: «Will gy
n aen ons onderwerpen? Maer als de Zus
teTs vfoegcnMynheer, wat wilt gy ducr-
door zeggen?de Imoren van 't stadhuis
zwegen. Dus niemand en kon weien wat zy
daardoor wildon. Ada, Louis, indien gy
moest zoo een vrage krygen van 't stadhuis,
zoudl gy zoo gereed zyn om te zeggen: Al
wat Je Regenlic wil is wel; uw ootmoedige
dienaer?
Louis. 'K zou a Ie vent wel willen weten waeront
zy dal vraegt.
Jan. Hcwel! Hoe zegt gy ton dat de nonnetjes
koppig zyn, omdat zy geernc geweten had
den wat rticn vaq haer eischic?... Wje zyn
nu de koppige, de llospodars of Mandaryns?
Zyu 'l mei degene die vragen wat zv niet
vragen mogen? Zyn 't niet deze die vragen
sen de Zustertjes die ze geen antwoord
geveri kosten, lyk of het die hoeren wel
Lekend was? Alia, zyt een keer regtginnig,
Louis, en verwyt mei aen de Zustertjes een
gedrag dat gy zelve zoudt houden.
Louis. Zoo dat de minnen niet vlakaf geweigerd
hehhen dan volgens u?
Kurcl. Neen ze, Louis, dat is zeker, man. Zy
en heliben maer juist gevraegd wat dot
onderwerpen zeggen wilde. Indien zy
uitleg gekregen hadden, toen moesten zv hare
gecstelyke overheid or van verwittigen, en
l gtng haer van daer geznid zyn ja -of neen.
T is 't eenigslc wat du Zustertjes doen
kundoo.
Louis. 'K ga 't vragen aen den ouden.
Jan. Vraeg hol aen 't l'rogres'l zal u wel
helpen deruit liegen, want 'l is een schande
voor do stad Yperen dol er ecu'Wad, zoo
schaamteloos in 't liegen, hier vcrschynl en
gelezen wordt. Vuurwei.
(W"ordl voortgezet
mmi7ajiMV7jnMiL st j.i >n 1 uwar—«a—
Poperingbe, 23 October 1873.
De katholirke fin dc liberate religie. - Honden!-
maql cn duizendmnel hebben wy beweerd en hou
den slaen dal liet liberalisnius eene ongodsdienstig
sekte is, dut do liberalen eene nieuwe (-li bygevolg
eenc valschp religie willen inbrengen, doch telkens
wierd er ons geantwoord dat hel liberalistnns eutc-
lyk eene politieke opinie is, cenc vrye denkwvie
wnorin de religie niet te zien noch tc doen hooft.
Nu integendeel hebben onze tegenstrevers eindeling
eene openbare belydenis geduen vun hun geloof in
eenen artikel dien zy voor titel gaven: Ik knilwliike
e>i de. liberate, religie welke onze gi 7. g len outegen-
sprekelyk komt bevestigen; nu durven zy toch eens
fegtuil spreken cn wy verhopen dat zy mei lid
naderen van du kiezing aliyd plntuit zullen spre
ken; dal zy geen masker meer zullen aénirekken
om by de kiezers le komen zoemen van den eerlw-d
voor de religie hunner voorvaderen. Immers, zuo
zy ronduit tickennen: l)e liberale religie is de
religie ran Hoornen niet, noch de rclitjie der
Jcsuivten cn der bisschoppen
Inderdned bel is reeds lang dal de liberalen,
(byzoinleriyk dio welke niet kennis van zaten of
by ondervinding kunnen omdeden) eenc andere
«religie hebben dan dc katholieke religie; wy
wisten liet cn hebben liet lydcns de kiezing gezeid
en herhaeld nictlegenst acnJe gy durft dit loochetlen
en verduiken. Trouwens, wy katholieken zien in
den Paus van Roomcn-d^n eigen si.itihouder van
Christus op aerde en de wettige navolger van den
II. Petrus op wien Christus zyne kerk getimmerd
heeft; gy, integendeel, liberalen, ziet in liet Opper
hoofd der Roomsche katholieke keik en in Jiarè
bisschoppen slechte mannen «die niet anders droomen
dan hoogmoedige verhevendheid, wareldsclio
vermogen en konioglyke heersclmppy; die alle
landen cn volkeren onder de voelen houden en
in Cesar's zetel zitten. Dacrom juicht gy loc
aen eenen Victer Emmanuel als hy met zyncn
Mazzini of Garibaldi den Paus verdrukt en vervolgt;
daerom vindt gy geeno woorden gbnocg om lof toe
te zwaeijon aen eenen keizer van Duitschland dio
niet zynen Bismark den man van yzer en bloed
de bisschoppen en prie,stcf9 in het geVang sleept of
uit zyn ryk verbant cn verdrvft; daerom wcnscht
gy maer liet hoofd van gemeente cn land te geraken
niet uwe vrienden, om do lyrunnen van Geneve en
Borne te kuunun navolgen in hunnen haul tegen allo
gecslclyk gezag en vermogen.
Gy voert immers alreeds de (gel van de vermoer
de apo-tels dier prolcslanlsche steden cn wy zyn
niet verwonderd vun u le hooren zeggen met de
hervormers van de It'i4* eeuw: «dat de oorbiecht
waer verplichtend is geworden sedert het koncili»
van Latranen in 1213 (neem 12 eeuwen achter het
leven van Christus) hygevolg dal gy de biecht
afschaft om dc consciëntie regtstrecks in gemcen-
schop te stellen met God.
Zooals men ziet is de religie'van de liberalen
gclykvornuglyk aen de ketters van de voorgaendn
eeuwen geheel en ganscli U-gensltydig met do ka
tholieke religie die ons leert dat de biech l geen
uitvindsel is van de priesters der 13'1' eeuw, maer
een II. Sakrament van Christus ingesteld in hetwelk
door de priesterlyke magt do zonden, die na hot
duupscl geduen zyn, vergeven worden.