riaetscly k nieuws. Christelijke Liefdadigheid. Eenc wel- meencntle ziel, te Popcringhe, vernam dat de Zusters tier Lamolleseltool eene omhaling in stad geduen hadden. Ziende dat zy verge len was, en vertueenonde dat nog andere goedherlige persooncn in dit zelfde geval konden zyn, heefl zy op haer genomen eene nieuwe inzameling te doen, en Domlcrdagc laetsl is zy de vrucht van haer liefdewerk, fr. 3 I1-5U, aen de Zuslerketts komen bcljandigen. Dank en eere aen deze edelmoedige ziele! Mogt haer voorbeeld door vele andere ge volgd worden! Uit sehryft ons een vriend, wy bedanken hem voor zyne mededeeling, want voor beelden treilen. T Bureel ran Weldadigheid. 'T Nic.uwsiAad heefl de eere van de hyzoridor ste plaets te hekleeden in 't Progresen door dit eerloos en ohbeschaemd hlad gescholden en verweten Me zyn! 'T is bekend en ieder weke is bet klaer voor elkendecn dat bel Progfèt t'hoopc hondt van leugens, laste ringeneerloosheden en blasphemie n. Het Journal d Ypres beeft duizende koeren den leugenaer aen den sehandpael gehecht, en van nu af moet men van versland beroofd zyn en alle eergevoel, om zoo een blad te gelooven. Nu, van zoo een blad gescholden zyn en uilgcmaekl, achten wy eene eere, en 't ware voor ons de bitterste schande van een woord lof uit zynen mond te ontvangen. Nu, de artikel van T Progres legen 't Nieuwsblad is nopens hetgeen wy scliree- ven over 'l Bureel van weldadigheid. Voor wie hel zou vergelen hehhen hier is het in 'l korte en juiste: «'7' Bureel van welda digheid, zoo 't schyol, begint op nieuw zv- ne dwmglandy op de arme mcnschenhel dwingt ze mel'tgoed van-den disch om, tegen hun geweten, hunne kinders uil katholieke scljpulcn te trekken; in één woord begint de historie van vrouw Dcniey voor Becuwe. Dot is hatelj/k, dut is onmenschefyk! Indien het zoo is. wal blyfl er tie katho lieken te doen tenzy een vry katholiek Bureel van weldadigheid Ie maken, lyk of wy een vry katholiek onderwys hebben. Dus alle httlpe weigeren aen een Bareel van weldadigheiddat 't eigen goed der katho lieken gebruikt als wapen legen 't katholiek onderwys! Daer is de grond van 'tgeen wy schroeven, en indien wy het voorbeeld van eenen Non kel den Pastor en eenen libéralen neef gaven, 't was om te doen zien en gevoelen, boe hate Ijk en onmenschelyk zulk eenedwinge- landy is,en zoo die scbandigc tyranny te doen eindigen. Van nu af kunt gy zien boe'l oneerlyk Progres ons gedacht en ons inzicht ver draaid beeft: 1" met ons voor inzigt te geven hei goed van Nonkel den Pastor binnen te palmen, 2° met er te doen verstaén dat wy den onderstand der armen in zyne bron nen wilden droogen. 'T cenc en 't andere is een laster en een leugen! 'T is nog al veel le zeggen aen 'l Progres, maer by acht dagen zullen wy twee vliegen met ecu lap slaen; want 't Toekomsije, dal ander lekker liboracl beetje, zal ook wel een woordetje reppen. Blusnhe/neerende stalen booge. Als de vier gróole gilden van dc oude chrisleijö vlaeniscne Gemeente Yperen in zwang waren, en dc magt en de glorie uitmiqken van onze Vaderstad; ze waren gesteund op godsdienst en vaderlandsliefde. Hunne zoo eenvoudige, inner schoune statuten én t'égclcrt, hotlden voor grondwet 'l rhrisielyk gcfoove en dc christenc zeilen, niet flat legen dc zalige leeringe van Christus streed en wierd er geduld noch geledon. Zy hadden cenon patroon in den hemel, en jaerlyks luinnc mossen, jaergelyden: zy zorgden er voor de ziele der leden. Maer nu! geen een mensch die geloove heeft of godsdienst en kan lid zyn van die gilden of vergadoringen, of by moet er den God dien by aenbidl hooren lasteren, de kerkplegligbcdon die by eerbiedigt hooren bespotten, in één woord, als hy wnerlyk geloove beeft, by moet er zvne heiligste overtuigingen zien verachten, mispryzen en bespotten. De staten Doge, tot hiertoe, en was nog zoo verre niet gegacn, men voelde wel reeds 't katholiek eb 't libcraef; 'maör by de leden, in hun gedacht, en was dat niet dan politieke en mits zy politieke buitensloten washet nog inogelykl'hoopo te blyven. Maer waer een Itberael meester en baes raekt, l zal albaesl twist en scheiding zyn, en religie en onreligic zullen legen malkander staen. Alzoo is'tgegaen in dc stalen hoge.Over vier jaer, als er te stemmen was voor de commissie, een of twee der libcralu leden wilden den lieer P. Bouguel eruit werpen, want hy is katholiek en loogt hel. Nog thans P. Bouguel weerde hem tegen cn hy was herkozen. Dezen jarc was hel nog eens stemminge, de heer P. Bouguel moest op nieuw herkozen worden. T was de Donderdag tweede rampzalige dag van de verjaging der Lamol- len, de dag van het verhuizen der kinders met hunne kussens;de eerste vergadering was gehouden om de kandidaten te stellen. M. P. Bouguel wilde hem achteruit trekken en afzien van zyn éandidatuer. Maer al de loden drongen er op aen om zyne plaelso, le houden cn zyne candidatner nog eens te stellen; dc heer Bouguel plndelyk aenvecrdtlc op het pramen der Mnolschappy en zei dal hy tevreden was; maer dal hy niet meer wilde van tlic politieke die in hunne vergadering scheiding nnck. Maer 's anderdags was het de onvergelc- lyke'dag van c!c verbanning en verhuizing van Ons lleere uit liet oude Lamollekloosler nacr St-Macrtens kerke. En M. P. Bouquet had, gelyk andere leden van'l Heilig Sakra- inent die vermaand wierden, het hem eenc pligl gerekend het Heilig Sakrament le ver gezellen mei een flambeeuw in die droevige en hartscheurende boetprocessie. Gustje Brunfuul en Leo Cardinael, zyn Out eest pa, poisden zeker: 't zal nu 'l moment zyn van Pierre builen le kuisschen; over vier jaren heefl liet mislukt, en 't haddc nog een keer mislukt, maer nu Pierre heefl deel ge- maekl van eene politieke manifestatie, 't zal ga en. De naeste vergadering in de stalen Boge, Gustje en Leo, arcades ambo, waren al vroeg op hunnen post, en de leden waren elk a part gesproken, opgehitst, en dit spel deurde nog toen M. Bouguel binnenkwam. Hy merkte algauw tlal er iels aen den gang was, en de kanten, 'k wil zeggen dc trylfelingen van Brunfuul. wierd hy ge ware. Hcwel! wat is er wèere gaande dan? sprak hy. Leo (als "t berbergkout is, hy is een oralew kwam toe en zei: Pierre, gy hebt daer een Hauwen afgeloopen. Hoe zoo? Met gisteren miie te gaen langs dien t T was met die afgryzelyke blasphemie dat het spel op den wagen ging. M. Bouguel was veronlweérdigd en gelrolTcn lot in de ziele, cn byna al de.leden met hem voelden walg voor die blaspheinerende tale! Ach ter bom, Gustje Brunfuul begon ook, en wal meer ingehouden, en sprak hy maer van den bezemstok, dat was de flambeeuw dien M. Bouguel gedragen bad... T was eene spotterny, en eene lyne op zyn Gustje sl Nu dan, M. Bouguel, in die godslasleren- <lo en spottende tale, was beschuldigd van deel genomen Ic hebben aen eene |Hilnieke manifestatie, cn hygevolg motst zynecaudi- datofr bestreden zyn, T en was niet moeijelyk om toogen dal er in de boetprocessie geen politieke mani festatie cn was noch zyn en kon, en T is 'l geen M. Bouguel gedacn heefl, dat Leo en Gustje met hunne monden vol landen ston den, en niet anders en voudcu dan vcrwy- lingen en laster. Maer 'l geen M. Bouguel meest aen T licrte lag 't.was de blasphemie en dat spotten: daorlegen heefl hy met cenc diepe overtuiging en ontroering, en levens vele weerdiglieid, gezcjddathy niet heerdpn en kostvan den God dien by aenbidl.le hooren lasteren, dc gods dienst diedezyne is te laten bespotten, dat hy hygevolg voor eene oneer cn schande zou rekenen, van zyne candidatuer staende te houden, als de kiezing op die grond slaet. 'K weet dat gy my zult afstemmen; giaer'k en zet geen stap, noch k en doe niet een vrage om een stemme, en zelve 'k zal t huis blyven!... Geheel de vergadering was zienelyk M. Bouguel genegen en gaf hem gelyk. Maer als hel stemminge was: vijf hebben den moed gehad die kloekmoedige cn weerdigc lale goed le keuren; cn de 3ndere, hoofd- en kniegebogen slaven, stemden met dc gods- lasteraers en rcligicbcspoltcrs! Dacroin is de stalen boge voorlaen dc blusphcmcerende steden Boge!... Nog een van die katholieke stichtingen die vergadcloosd is. Dal is Yperen Brand. Een brand is ontslaen, Zaterdag laetsl, in een kleen aenbouwscl van de herberg Hel Boldershof;le Poperin- ghe. Gropto schade cn ernstige ongelukken hadden kunnen voorvallen, ware niet in tyds hel vuer,ingesloten en gedoofd geweest. Dank aen den yver cn kundigheid onzer nieuwe Pompiers, dank ook aen do neerslige cn vlylige medewerking der burgcry, alles is ten besten geëindigd. Men zegt dat c.r "iie Koyzer jaloersch was en hol werk der Pompiers met nyd beschouwde. Wy Uü|0i) ven hot niet: de Keyzers zyn zoo heem; niet. De ondergeteekende M. Petrus brouwer en koopman in vlas te Wove|! ghem, maakt het publiek kenbaar dal je maatschappij IEelvei fa waarvan de zetelplaats der suceursaal vóór Belgian te Antwerpen is en die al de kontrak- ten tier Brandverzekerings maatschappij Minerva te Antwerpen overgenomen heeft, hem zeep wel en treffelijk betaald heefl binnen d« eerste zes dagen, al de schade die den brand hem toebracht op 16 JULI 187:5, aan zjjïj vlas, slaande aan de Leie ter roterij van Lannoo le Wevelghem. (s) Petrus Samyn le Wevelghem, De ondergeteekende Ilenry I*ariTy, landbouwer le Neder-Waöslen maakt het publiek bekend, dal hij betaald is voor 8||e schade hem toegebracht door don brand van 215 JULY 18715 en dat hij van tie Maatschappn BEclvHiii J bij de welke hij verzekerd was, sedert zes dagendesommc van fr. 8,120 50 ontvangen heeft binnen de acht dagen na getnelden j brand. (s) Henri Parrez te Neder-Waeslen. C« r res p t> ii <1 enti en Louis. Jan, gy spot; 'ion is ai/.oo nici .Jul zy moesten onderworpen zyn. - Louis, hoc moesten zy onderworpen ^yn, dan? Ijjuis. Gelyk de Gastiiuisnunnen, de Bellenun- nen, out. Kurd. Niemand on lieefl hun dat gczeid: 'T js wner, men heefl de Zusters op Itet stad- liuis ontbodgn en liaer gevrapgd: «Will gy n aen ons onderwerpen? Maer als de Zus teTs vfoegcnMynheer, wat wilt gy ducr- door zeggen?de Imoren van 't stadhuis zwegen. Dus niemand en kon weien wat zy daardoor wildon. Ada, Louis, indien gy moest zoo een vrage krygen van 't stadhuis, zoudl gy zoo gereed zyn om te zeggen: Al wat Je Regenlic wil is wel; uw ootmoedige dienaer? Louis. 'K zou a Ie vent wel willen weten waeront zy dal vraegt. Jan. Hcwel! Hoe zegt gy ton dat de nonnetjes koppig zyn, omdat zy geernc geweten had den wat rticn vaq haer eischic?... Wje zyn nu de koppige, de llospodars of Mandaryns? Zyu 'l mei degene die vragen wat zv niet vragen mogen? Zyn 't niet deze die vragen sen de Zustertjes die ze geen antwoord geveri kosten, lyk of het die hoeren wel Lekend was? Alia, zyt een keer regtginnig, Louis, en verwyt mei aen de Zustertjes een gedrag dat gy zelve zoudt houden. Louis. Zoo dat de minnen niet vlakaf geweigerd hehhen dan volgens u? Kurcl. Neen ze, Louis, dat is zeker, man. Zy en heliben maer juist gevraegd wat dot onderwerpen zeggen wilde. Indien zy uitleg gekregen hadden, toen moesten zv hare gecstelyke overheid or van verwittigen, en l gtng haer van daer geznid zyn ja -of neen. T is 't eenigslc wat du Zustertjes doen kundoo. Louis. 'K ga 't vragen aen den ouden. Jan. Vraeg hol aen 't l'rogres'l zal u wel helpen deruit liegen, want 'l is een schande voor do stad Yperen dol er ecu'Wad, zoo schaamteloos in 't liegen, hier vcrschynl en gelezen wordt. Vuurwei. (W"ordl voortgezet mmi7ajiMV7jnMiL st j.i >n 1 uwar—«a— Poperingbe, 23 October 1873. De katholirke fin dc liberate religie. - Honden!- maql cn duizendmnel hebben wy beweerd en hou den slaen dal liet liberalisnius eene ongodsdienstig sekte is, dut do liberalen eene nieuwe (-li bygevolg eenc valschp religie willen inbrengen, doch telkens wierd er ons geantwoord dat hel liberalistnns eutc- lyk eene politieke opinie is, cenc vrye denkwvie wnorin de religie niet te zien noch tc doen hooft. Nu integendeel hebben onze tegenstrevers eindeling eene openbare belydenis geduen vun hun geloof in eenen artikel dien zy voor titel gaven: Ik knilwliike e>i de. liberate, religie welke onze gi 7. g len outegen- sprekelyk komt bevestigen; nu durven zy toch eens fegtuil spreken cn wy verhopen dat zy mei lid naderen van du kiezing aliyd plntuit zullen spre ken; dal zy geen masker meer zullen aénirekken om by de kiezers le komen zoemen van den eerlw-d voor de religie hunner voorvaderen. Immers, zuo zy ronduit tickennen: l)e liberale religie is de religie ran Hoornen niet, noch de rclitjie der Jcsuivten cn der bisschoppen Inderdned bel is reeds lang dal de liberalen, (byzoinleriyk dio welke niet kennis van zaten of by ondervinding kunnen omdeden) eenc andere «religie hebben dan dc katholieke religie; wy wisten liet cn hebben liet lydcns de kiezing gezeid en herhaeld nictlegenst acnJe gy durft dit loochetlen en verduiken. Trouwens, wy katholieken zien in den Paus van Roomcn-d^n eigen si.itihouder van Christus op aerde en de wettige navolger van den II. Petrus op wien Christus zyne kerk getimmerd heeft; gy, integendeel, liberalen, ziet in liet Opper hoofd der Roomsche katholieke keik en in Jiarè bisschoppen slechte mannen «die niet anders droomen dan hoogmoedige verhevendheid, wareldsclio vermogen en konioglyke heersclmppy; die alle landen cn volkeren onder de voelen houden en in Cesar's zetel zitten. Dacrom juicht gy loc aen eenen Victer Emmanuel als hy met zyncn Mazzini of Garibaldi den Paus verdrukt en vervolgt; daerom vindt gy geeno woorden gbnocg om lof toe te zwaeijon aen eenen keizer van Duitschland dio niet zynen Bismark den man van yzer en bloed de bisschoppen en prie,stcf9 in het geVang sleept of uit zyn ryk verbant cn verdrvft; daerom wcnscht gy maer liet hoofd van gemeente cn land te geraken niet uwe vrienden, om do lyrunnen van Geneve en Borne te kuunun navolgen in hunnen haul tegen allo gecslclyk gezag en vermogen. Gy voert immers alreeds de (gel van de vermoer de apo-tels dier prolcslanlsche steden cn wy zyn niet verwonderd vun u le hooren zeggen met de hervormers van de It'i4* eeuw: «dat de oorbiecht waer verplichtend is geworden sedert het koncili» van Latranen in 1213 (neem 12 eeuwen achter het leven van Christus) hygevolg dal gy de biecht afschaft om dc consciëntie regtstrecks in gemcen- schop te stellen met God. Zooals men ziet is de religie'van de liberalen gclykvornuglyk aen de ketters van de voorgaendn eeuwen geheel en ganscli U-gensltydig met do ka tholieke religie die ons leert dat de biech l geen uitvindsel is van de priesters der 13'1' eeuw, maer een II. Sakrament van Christus ingesteld in hetwelk door de priesterlyke magt do zonden, die na hot duupscl geduen zyn, vergeven worden.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2