nice moei lielgenoegzyn, zooveel te meer dal dit opzigt de andere bestuil; want ons Evan gelie eert ons:Zoekt eerst het ryk Gods en al'lander zal u toegeworpen zijn. Ten slotte dan wil men voor onze arme dochters 't ryk Gods, godsdienstigheid en eerbaerheid, en zoo hel ander: de welstand, de tevredenheid, 't is in de Mariaschooï die nu verder op in de Hysselstraet zal ko men, dat men hel zoeken en vinden moet. Daer moet de geest,T herle en 't werk van Mej nfl'eouw Van Zimtpeene Lamotte blyven. De koslolooze Meisjesschool en heeft maer liaer geld en liaer goed, en voor 'l overige; blinkendegothieke letters op zwarten grond! En nog eens, zwicht u van blinkende letters op zwarten grond CorrctupoiHlciit ien. Priestcrlykc Mgr de Bisschop v;.n Brugge hoeft de volgende benoemingen gedaen: Pastor te Stecrie, M. Beltenof, onderpas tor te Oosteamp; Onderpastor te Oostcamp, M. Mcorssemon, coadjutor van wylen M. den paslor van Lof- finghe. 0* B n e t s «is iy küi 5 e aa w s Eiken keer dat de stad rekening gevraegd beeft over de fondatie, heeft ze bekomen wal zy vroeg nooit geen weigering. Ja, by zooverre MVan llc.ulcdie in zyn E rpösé van 1809 alles uithaelt legen de Lamoltosehool.en spreekt daer geen wóórd van, integendeel hy baelt menigte rekeningen op, spreekt van eene rekening gedaen in 1865. en van eenon stael van M teder Thcresia Verlynd- inge diend op liet verzoek van M. den Burge meester, op 0 tlaerte 1808. f jaer daerna en had ze geen rekening meer te doen, 'l koninglyk besluit was daer, cn de stee sloeg hand op al wal zy kon. Daer! M. Van lleule zelve bewyst dat deze beschuldiging tcenemacl valsch is, leesl dan: Exposé fait en séuitve pi/btii/ue du Cunseil communal du 8 Mars 1809 concemanl la Fondation-Lamolle, bladzvde 10. Dus valsch en schaemteloos is tlic beschul diging, en men moet 'Toekomst heelen om die botte cn leugenuchlige tale te voeren. Is écu. De oude postenj. De Toekomst schuimbekt van woede omdat dc oude Pos- lertjzal de Mariaschooï worden. Zy en kan niet' slikken dal de katholieke liefdadigheid nooit uitgeput is. De kerk vervolgers hebben schoon binnen te palmen waf onze katholie ke voorouders slichten, de tegenwoordige katholieken zyn hunne voorouders weerd. Maer, Toekomst, gy hebt schoon te brieschen gy cn ziel er maer zooveel te vcrachlelyker uit, gy hebt schoon deLamptjet le willet) ver- achlefyk maken cn tc lasteren by de arme menschen, zy en zyn er maer tc liever van gezien. En gy toogl in die woede hoe verre tiw herle verlaegd en gezonken is. Gy cn uw bnrbacrsch en onmenschelyke aeohang. gy hadl gewild dat de Lamoijes te niete gingen niet waer? Gy hadt gewild dat de arme dochters, in de handen van den schoolpen ning vielen oin cr van die verlichte burger en huisvrouwen van le maken, buiten zede leer en godsdienst opgekweekt, die hunne mans laten werken voor dc onlvooding en losmaking. Maer de christcne liefdadigheid stelt u teleur! En vandacr uwe woede!. .Alzoo ook brieschlSatan als hyin zyneaenslagen mis lukt, maer hv,hy cn kan niet anders, tcrwyl gy. schryvcrder Toekomsteene ziele hebt, die gy nog redden kunt; maer in plneis van woeden en briesschen, gy'zoudt moeten een oogenblik in uw zeiven gaen en pcizmi: Eene Religie die zulke wonders van liefde pleegt en is geen werk van de menschen! Alia redeneert een keer, gy spreekt allyd van het getal liberalen der stad, gy weet en gy zegt dat zy fortuin hebben, gy weet en gy kent water al gedaen cn gewrocht wierd door hen cn door u, cn door diergelyke om de priesters, nunnen enz. hatelyk te maken, gy zyl dc slimste zegt gy, de verstandigste, in één woord de beste. En gy de beste, de wyste, dc verstandigste, de ryksle, de mag- ligste, gy hebt alles uitgcsplcten en uitge zocht om te beletten dat er nog een Maria school zou beslaen, en die priesters en die nunnen, in eenige weken tyds, balen genoeg onime, om de oude Postery tc koopen en in schole te veranderen, bet grootste lokaet der stad! zegt gy. Log my dat uit. monsche- lyk gesproken; boe die zoo grootedwingelan den die monsters, enfin, die zonder magt, ge leerdheid enz. zulk een wonder verrigtcn! Peist dacrop ernstig, en legt uwe 07 franken van den schoolpenning daernevens, T zal u meer deugd doen als uwe woede en uw scheld-en smaedwoorden, erger of.vart een cnntinelooper! Katholieke feeste te Boesinghe. Over eenige dagen was er le Pilkcm de bcrielyksle en treffelyksle feeste die men kon legen komen. De gekozene gemeente- raedsbeeren en de schepenen van Boesinghe hebben voorde 150 leden vanSl-Franciscus, allen van de werkende klasse, hesp, volaerj en bier ten beste gegeven. 'T was eene ware agupe ofte liefdemael van dc eerste christenen. Er wierd niet gesproken van liberieéyalilé, fraternilé, leuze der liberalen van 1798 de voorvaders der tegenwoordige; maer de gekozene kwamen vrijelijk hun nederzetten by die brave menschen en ze waren allen gelyk en broeders te samen En wie diende? geen betaelde onverschillig hand kwam ieversaen. maer de juffrouwen van Boesinghe, de treffelyksle uil dienden en na 't mael zetten zy hun aen 't zingen, 'l schoonste en 't vrolykste uit; en die men schen lachten dat ze schokten en weenden van aendocninge: waer toch zeiden zy, belib 'ti wy dal verdiend? Waer dal er een kruisje aen de schouwe hangt, daer zyn ook gué herten vyor de arme menschen. »- Daermée was dejonslenog niet uit. Er wa ren nog vie'f bollingea in verschillige her- hergen, met wonder vele en schoone pryzen van sargicn en oppcrkleercn tol aen kousen en zokken. Ook is er op dc streek maer een 1 roep: dal is hcrtelyk en treffelyk volk,» die nieuwgekozencn en de schepenen van Boesinghe; die niet benauwd zyn hun opinie letoogen noch hunne beurze tc ont sluiten! Sterfgeval Ie Poperinghc. Te Dope- ringhe komt deze weke le overlyden een der deftigste Heeren der stad, en zeker ook wel de oudste borger, 't is den eerzamen Heer en meester Isacq, geneesheer, in den gezegenden ouderdom van 90 jaren.'T was een man van ouden eed. die nacr geweten zyn lack vervulde; ook hy arme en rykeen byzonderlyk bv dc armen was hy in achting en liefde. Rlniicnlanilsflic Politiek. Eenige Flaminganten wierden le Leuven uitgescholden en toegesnauwd van de statie- bazen, omdat zy geen fransel) spraken. Eene petitie is naer de Kamers gekomen, en uit die discussie beeft klaer gebleken, dat de liberalen tot Van Iscgliein toe van Ostende, de Vlamingen willen te niete doen. Zy be- lachen en bespollen ze, cn dc vlacmsche liberalen zyn zoo ontaerd dal zy hun ge boorteland hel oud en glorieryk Vlaendercn verloochenen om liberael te zyo. Daeruit moet men trekken dal de vlaetnsclic zaek eene katholieke is, lyk al de goè zaken, cn geen een liberael cn zal deugd doen, ten minsten voordurende deugd doen, acn de Vlamingen! Van deze weke wierd er nog gesproken van de zothuizen. In die discussie heb ik twee dingen bemerkt, T is dat de liberalen bier nog eens zyn om alles van dén Staet tc doen afhangen, of dat niet gebod en gankch strydig en is met die naern van libera él! Als onze oude Vlamingen spraken van hunne gcmeenlevryheden, van hunne vooireglen, 't was om van den Slael niet af tc hangen en vrv le zyn in hunne werking. Ja liberael zyn isCesarist zyn!'I is contrarie van vrybeid. Hel tweede is dat doctor Vleminckx bewezen beeft, dat bet getal zotten en krankzinnigen van langs om meer aengroeil. Bara was daervoor dul. Waerom zou dat zyn?... Dat hy peist zeker, wy liberalen zeggen dal dc wereld vooruil gaet, dat 't onderwvs zoo de menschen verligt cn verbetert, cn niocten cr zooveel meer zyn die zot worden, geheel ons plan ligt in duigen. Nu Vleminckx zet dat bel toe tc schryvon Poperiiighe, 4 December 1873. Acn onze vrienden. Is 'i wner of geen waer dat er eenige al te flauwe katholieken het vuilhlad van Ypcron ruin of meer ondersteunen of deszelfs goddeloozc scliryvcrs in hun droevig ambacht nen- ntoedtgen met dit rcgelmaiig te lezen? Indien het zoo is, ty «HH-u-n w<0on dal dit liet kerkelyk gebod strydig is en hunne godsdienstige overtuigingen daerdoor allengskcns verzwakken, alle katholiek die durft lachen met die gedurige en van langs om geweldiger aenslagcn tegen Geloof en Kerk, met die snoode en schaemtplooze aenrandingon tegen pries ters en andere treffelyke persoonen, geven daerdoor zulke droevige verergornis en deen zulk kwaed aen de katholieke zaek. Ja dit is eene onveigceflvke ligtbeid van geest dio aen de liberalen uittermste behagen moet. Laten zy het vuilhlad liggen op hunne tafel onder do oogen van hinders en dienstboden, heines wat kwned kan dit hun niet voroorzaken! en welke schrikkclyke veramwoordelyklieid trekken zy op •.zich nier! Maken ty door hunne schold dat men lien met regt eii vvaerbeid aenrnnde of wel voor hunne mis achting van geloof en goede zeden of wel voor enke le onvoorzigligbeden die hen dit doel veronderstel len, zy trekken liet vuilhlad uit zyne nesten en ontnemen hem de welverdiende reputatie van leu- genaer en volksbedrieger. Ja, vrienden er zyn omstandigheden on wel ■namentlyk deze uwer feesteu cn byeenkomstcii wner uwe politieke tegenstrevers al honnc oogen op u ge vestigd houden en gereed zyn om vaneen strooi eene balk te maken; gcdraegl u dan deftig omdat zy met niet den minsten schyn van waeriieid u zouden kun nen laken. Maekt dat zy steeds, om uwe religie aen te randen en om de zuiverheid van hare zedeleer te bevechten, kwacdwillig cn trouwloos valsche hewy- zen en leugenachtige voorbeeldenverre van liter en van 't einde der wereld opgevisebt, moeten aen- brengen dewelke met voile regt niemand en gelooft of waro 't dat zy er in plneis van nog een nog dui- acnd zouden acnhalcn. Acn de irc/fetykc heeren en damen die de rou- Ccrts, bals .en fccstnu tuut den uitzoUler hygewoond bellen Wat licl/l gy daer gedaen? Gy hebt met Choutje, Doktcurtje cn consoorten dien verloren arlie.id gedaen van den moor te helpen wasschen. Gy hebt de gasten die daer gewoonlyk niet anders doen dan vuile klaps uitbraken onder uwe bescherming genomen en ze in hun droevig am bacht aeugumoedigd Gy hebt ook oodcr uwo be scherming genomen die ellendige keilers en gcloofs- verzakers die wekelyks ii) het schandalig vuilhlad den Godsdienst uwer voorvaderen den dierbaren schat vun uw geloof en de 11 Kerk, uwe Moeder, Imoneu, lasteren «n bestryden. Die mannen dewelke beurtelings onze kostclykstogeloofspunten loochenen of in iwyfel trekken zoo als de onfaelbaerheid van den I'aus; de Onbevlekte Ontvangenis, bel beslaen van liet vagevuer, de godddelyke instelling der biecht, zelfs liet beslaen van liet toekomende leven, gy hebt ze heines! moed gegeven om voort en nog erger God cn zyne Kerk, geloof en goede zeden acn te randen cu te bcslrydcn. Dit zal ie bemerken zyn en daerom 't is dat wy uwe onberadeoe handclwys beklagen cn betreuren (leste meer omdat er terzelf der lyde en op de zelfde uren katholieke feesten |8»e(s luidden wner niets aen verzetlelykbeid, aen- gcnncmbcid, deftig gezelschap ontbroken heeft, fl i wanneer zal men de oogen open deen om op te hou den van alzoo de publieke vyanden en vervolgers van godsdienst eji goede zeden te ondersteunen cji aen te moedigen M Het vrouwvolk toont zich van langs om meer liberael te, Popcringlie in de avondfeesten die gege ven worden, zeggen onze liberators, en het schvnt inser al te waer: want sommige, hart nuekle danse ressen en onvermoeilyku dansers van bet bal luidden voorde onzedigheid der koslunvm niets te beny- den aen de ligilieid van den Alcazar van Brus sel waar een der wydvurmaerdsie dansers zyne laetste educatie in 't schilderen of tcokenen van kostumen nu voleindigt. Nu, nu volgens do libera le leering der Morale independenteEikendeen leeft zoo liy wil en kleedt hem: Chacan se fait sa morale. Dit is liet liberael progres en do onver- beteclylte zedeleer welke men leert en oeffent in don pitzolder van njienoeore: geen wonder dat dit volksken zoodanig voor liet alleen-biechten is en om hunneeoncientie rechtstreeks met God alleen in gemeenschap te stollen, zonder oorehicht aen den priester, liet liberael progres guet immers verre! N. S. liet schynl dat de papieren cdeldom van Roiisbriigge en het puik van den droogenbroodhoek uit Proven veel luister bygezet hebben aen de danspnrlyen. Yivel de baron on zyne slaven Ingezien den verloren arbeid om den MOOIl wil tc w.isschendoor liet doktcurtje op zynen transparant, beeft men geradig gevonden menheere zuiver te doen blinken gelyk een spiegel met oen groep mnegdekens en engeltjes ccnen prachtigen bloemtuil van witte leliën den man acn te bieden. Zoo men ziet.spaert men geen moeite noch rusie, noch para de nocli kosten; doch vrochtelooze poogingen I.a mee y patserail sant laver la souillure Car l'abime est immense et la lactic est au fond. Noeli witird liy niet zuiver, al spoelde hem de zee, Want diep is die diepte, cn de vlek in den grond! Poperingbe, 3 December 1873. lieer opsteller, 'T is my allezins dn moeite woerd eens te doen bemerken, hoede publieke rykdom in ons land alle dage grooter en gruuter wordt. DjI blykl klacr uit de laetste verkoopingen van gronden hier ter stede. 38 aren wei- en zaeiland gelegen regtovcr de statie waren laetsl overgrslegcn acn 10,000 franken is meer als 3 frank de vierkante meter, byna 33,000 fr. de hectare, of omtrent de 14,000 fr.'t geinet. Tol hiertoe, meen ik, en heeft men vmi zoo geen prys gehoord. "1' was land tocbchoorcndo acn Mynheer B. Vrambout, gouverneur onzer provintie. Elk zegge het voort! Waermêc ik deecr heb enz. X. Y|>er( den 27 November 1873. Heer opsteller. Men heeft dikwyls gesproken over bel inzigt van het liberalistnus of eerder der vrymetsclary, cn na mentlyk in zyne pogingeu om bet publick undcr- wys in banden tc hebben. Velen, door schyn bedrogen, vonden er geen kwaed in, menigen hebben de kwael, die gy, ne vens zoo vele anderen bun toondcl, willen geloovcn, cn die er geloof aenhechien en zyn niet allen ten vollen overtuigd dit die kwael zoo schroomelyk is daerom meen ik wel te doen inet u eemgc reken mede tcdeelen, die my, by geval in de handen ge komen zyn en die te lezen sluen in den Bulletin N* 4, Ligue del'Enseigncmcnl 1872 1873. Con- seil general. Sdance du 27 Mai 1873. Rap. port de M. Bids, secrélaire-général. Ziel hier de vertaling dier regelen De middelbaro school der meisjes, welke de voorslacnders van den schoolpenning te Antwcr- pen willen stichten, moet ongctwyfcld voor oogwit hebben eene ernstige praktische opvoeding tc ver- schaffen overeenkomstig met den hcdcndacgschen geest zy moet vrouwen vormen bekwaem otn eens verstandige moeders te wezen verlichte burger- en huisvrouwen die van hunne mans niet en zullen ciscben dal zy hun geweten afstacn; n die hel werk der ontvoogding en vrymaking/ioor hunne cclitgenooten nagejaegd, niet zullen omvcr- werpen, onder lietingeven van eenen biechvader.» Omdat eene opvoeding deze wensclicn verwe- zcntlyk, wat is cr noodig? Onder al andere ii voorscbrevene middels vindt men vooral ii De afsciiapfing van het zf.iielye ondeiiwys en de VEHWYDER1N0 VAN DEN PniESTER. >i Is hel te Yper ook dc strekking niet? Zien wy do meiselooi niet Daerenboven hebben wy in de Toekomst de inscbryving niet gezien van den schoolpenning »en in die zelfde Toekomst is ons slndsonderwys niet opgehelderd alsof liet een en het zelfde ware, met bet onderwys van den school penning. Wie kan er nog zoo ziende blind zyn om die el lendige en schrikkclyke kwael niet te zien van het meesterschap der liberalen in publieke sciiolcn X. Zy WIEDEN GEEN REKENING GEVEN. Dat is de eerste beschuldiging legen de Eamoljos otn de Regenlie te verontschuldigen. Dat durft do Toekomst schryven, nadat hel honderd koeren klaer bewezen is dal die be schuldiging valscli is.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2