nice moei lielgenoegzyn, zooveel te meer dal
dit opzigt de andere bestuil; want ons Evan
gelie eert ons:Zoekt eerst het ryk Gods en
al'lander zal u toegeworpen zijn.
Ten slotte dan wil men voor onze arme
dochters 't ryk Gods, godsdienstigheid en
eerbaerheid, en zoo hel ander: de welstand,
de tevredenheid, 't is in de Mariaschooï
die nu verder op in de Hysselstraet zal ko
men, dat men hel zoeken en vinden moet.
Daer moet de geest,T herle en 't werk van
Mej nfl'eouw Van Zimtpeene Lamotte blyven.
De koslolooze Meisjesschool en heeft maer
liaer geld en liaer goed, en voor 'l overige;
blinkendegothieke letters op zwarten grond!
En nog eens, zwicht u van blinkende
letters op zwarten grond
CorrctupoiHlciit ien.
Priestcrlykc
Mgr de Bisschop v;.n Brugge hoeft de
volgende benoemingen gedaen:
Pastor te Stecrie, M. Beltenof, onderpas
tor te Oosteamp;
Onderpastor te Oostcamp, M. Mcorssemon,
coadjutor van wylen M. den paslor van Lof-
finghe.
0* B n e t s «is iy küi 5 e aa w s
Eiken keer dat de stad rekening gevraegd
beeft over de fondatie, heeft ze bekomen
wal zy vroeg nooit geen weigering. Ja, by
zooverre MVan llc.ulcdie in zyn E rpösé van
1809 alles uithaelt legen de Lamoltosehool.en
spreekt daer geen wóórd van, integendeel
hy baelt menigte rekeningen op, spreekt van
eene rekening gedaen in 1865. en van eenon
stael van M teder Thcresia Verlynd- inge
diend op liet verzoek van M. den Burge
meester, op 0 tlaerte 1808. f jaer daerna
en had ze geen rekening meer te doen, 'l
koninglyk besluit was daer, cn de stee sloeg
hand op al wal zy kon.
Daer! M. Van lleule zelve bewyst dat deze
beschuldiging tcenemacl valsch is, leesl dan:
Exposé fait en séuitve pi/btii/ue du Cunseil
communal du 8 Mars 1809 concemanl la
Fondation-Lamolle, bladzvde 10.
Dus valsch en schaemteloos is tlic beschul
diging, en men moet 'Toekomst heelen om
die botte cn leugenuchlige tale te voeren. Is
écu.
De oude postenj. De Toekomst
schuimbekt van woede omdat dc oude Pos-
lertjzal de Mariaschooï worden. Zy en kan
niet' slikken dal de katholieke liefdadigheid
nooit uitgeput is. De kerk vervolgers hebben
schoon binnen te palmen waf onze katholie
ke voorouders slichten, de tegenwoordige
katholieken zyn hunne voorouders weerd.
Maer, Toekomst, gy hebt schoon te brieschen
gy cn ziel er maer zooveel te vcrachlelyker
uit, gy hebt schoon deLamptjet le willet) ver-
achlefyk maken cn tc lasteren by de arme
menschen, zy en zyn er maer tc liever van
gezien. En gy toogl in die woede hoe verre
tiw herle verlaegd en gezonken is. Gy cn uw
bnrbacrsch en onmenschelyke aeohang. gy
hadl gewild dat de Lamoijes te niete gingen
niet waer? Gy hadt gewild dat de arme
dochters, in de handen van den schoolpen
ning vielen oin cr van die verlichte burger
en huisvrouwen van le maken, buiten zede
leer en godsdienst opgekweekt, die hunne
mans laten werken voor dc onlvooding en
losmaking. Maer de christcne liefdadigheid
stelt u teleur! En vandacr uwe woede!. .Alzoo
ook brieschlSatan als hyin zyneaenslagen mis
lukt, maer hv,hy cn kan niet anders, tcrwyl
gy. schryvcrder Toekomsteene ziele hebt,
die gy nog redden kunt; maer in plneis van
woeden en briesschen, gy'zoudt moeten een
oogenblik in uw zeiven gaen en pcizmi:
Eene Religie die zulke wonders van liefde
pleegt en is geen werk van de menschen!
Alia redeneert een keer, gy spreekt allyd
van het getal liberalen der stad, gy weet en
gy zegt dat zy fortuin hebben, gy weet en
gy kent water al gedaen cn gewrocht wierd
door hen cn door u, cn door diergelyke om
de priesters, nunnen enz. hatelyk te maken,
gy zyl dc slimste zegt gy, de verstandigste,
in één woord de beste. En gy de beste, de
wyste, dc verstandigste, de ryksle, de mag-
ligste, gy hebt alles uitgcsplcten en uitge
zocht om te beletten dat er nog een Maria
school zou beslaen, en die priesters en die
nunnen, in eenige weken tyds, balen genoeg
onime, om de oude Postery tc koopen en in
schole te veranderen, bet grootste lokaet
der stad! zegt gy. Log my dat uit. monsche-
lyk gesproken; boe die zoo grootedwingelan
den die monsters, enfin, die zonder magt, ge
leerdheid enz. zulk een wonder verrigtcn!
Peist dacrop ernstig, en legt uwe 07
franken van den schoolpenning daernevens,
T zal u meer deugd doen als uwe woede en
uw scheld-en smaedwoorden, erger of.vart
een cnntinelooper!
Katholieke feeste te Boesinghe.
Over eenige dagen was er le Pilkcm de
bcrielyksle en treffelyksle feeste die men
kon legen komen. De gekozene gemeente-
raedsbeeren en de schepenen van Boesinghe
hebben voorde 150 leden vanSl-Franciscus,
allen van de werkende klasse, hesp, volaerj
en bier ten beste gegeven. 'T was eene
ware agupe ofte liefdemael van dc eerste
christenen. Er wierd niet gesproken van
liberieéyalilé, fraternilé, leuze der liberalen
van 1798 de voorvaders der tegenwoordige;
maer de gekozene kwamen vrijelijk hun
nederzetten by die brave menschen en
ze waren allen gelyk en broeders te samen
En wie diende? geen betaelde onverschillig
hand kwam ieversaen. maer de juffrouwen
van Boesinghe, de treffelyksle uil dienden en
na 't mael zetten zy hun aen 't zingen, 'l
schoonste en 't vrolykste uit; en die men
schen lachten dat ze schokten en weenden
van aendocninge: waer toch zeiden zy,
belib 'ti wy dal verdiend? Waer dal er een
kruisje aen de schouwe hangt, daer zyn ook
gué herten vyor de arme menschen. »-
Daermée was dejonslenog niet uit. Er wa
ren nog vie'f bollingea in verschillige her-
hergen, met wonder vele en schoone pryzen
van sargicn en oppcrkleercn tol aen kousen
en zokken. Ook is er op dc streek maer een 1
roep: dal is hcrtelyk en treffelyk volk,» die
nieuwgekozencn en de schepenen van
Boesinghe; die niet benauwd zyn hun
opinie letoogen noch hunne beurze tc ont
sluiten!
Sterfgeval Ie Poperinghc. Te Dope-
ringhe komt deze weke le overlyden een
der deftigste Heeren der stad, en zeker ook
wel de oudste borger, 't is den eerzamen
Heer en meester Isacq, geneesheer, in den
gezegenden ouderdom van 90 jaren.'T was
een man van ouden eed. die nacr geweten
zyn lack vervulde; ook hy arme en rykeen
byzonderlyk bv dc armen was hy in achting
en liefde.
Rlniicnlanilsflic Politiek.
Eenige Flaminganten wierden le Leuven
uitgescholden en toegesnauwd van de statie-
bazen, omdat zy geen fransel) spraken. Eene
petitie is naer de Kamers gekomen, en uit
die discussie beeft klaer gebleken, dat de
liberalen tot Van Iscgliein toe van Ostende,
de Vlamingen willen te niete doen. Zy be-
lachen en bespollen ze, cn dc vlacmsche
liberalen zyn zoo ontaerd dal zy hun ge
boorteland hel oud en glorieryk Vlaendercn
verloochenen om liberael te zyo. Daeruit
moet men trekken dal de vlaetnsclic zaek
eene katholieke is, lyk al de goè zaken, cn
geen een liberael cn zal deugd doen, ten
minsten voordurende deugd doen, acn de
Vlamingen!
Van deze weke wierd er nog gesproken
van de zothuizen. In die discussie heb ik
twee dingen bemerkt, T is dat de liberalen
bier nog eens zyn om alles van dén Staet tc
doen afhangen, of dat niet gebod en gankch
strydig en is met die naern van libera él! Als
onze oude Vlamingen spraken van hunne
gcmeenlevryheden, van hunne vooireglen,
't was om van den Slael niet af tc hangen en
vrv le zyn in hunne werking. Ja liberael
zyn isCesarist zyn!'I is contrarie van vrybeid.
Hel tweede is dat doctor Vleminckx bewezen
beeft, dat bet getal zotten en krankzinnigen
van langs om meer aengroeil. Bara was
daervoor dul. Waerom zou dat zyn?... Dat
hy peist zeker, wy liberalen zeggen dal dc
wereld vooruil gaet, dat 't onderwvs zoo de
menschen verligt cn verbetert, cn niocten cr
zooveel meer zyn die zot worden, geheel
ons plan ligt in duigen.
Nu Vleminckx zet dat bel toe tc schryvon
Poperiiighe, 4 December 1873.
Acn onze vrienden. Is 'i wner of geen waer
dat er eenige al te flauwe katholieken het vuilhlad
van Ypcron ruin of meer ondersteunen of deszelfs
goddeloozc scliryvcrs in hun droevig ambacht nen-
ntoedtgen met dit rcgelmaiig te lezen? Indien het zoo
is, ty «HH-u-n w<0on dal dit liet kerkelyk gebod
strydig is en hunne godsdienstige overtuigingen
daerdoor allengskcns verzwakken, alle katholiek
die durft lachen met die gedurige en van langs om
geweldiger aenslagcn tegen Geloof en Kerk, met die
snoode en schaemtplooze aenrandingon tegen pries
ters en andere treffelyke persoonen, geven daerdoor
zulke droevige verergornis en deen zulk kwaed aen
de katholieke zaek. Ja dit is eene onveigceflvke
ligtbeid van geest dio aen de liberalen uittermste
behagen moet.
Laten zy het vuilhlad liggen op hunne tafel onder
do oogen van hinders en dienstboden, heines wat
kwned kan dit hun niet voroorzaken! en welke
schrikkclyke veramwoordelyklieid trekken zy op
•.zich nier!
Maken ty door hunne schold dat men lien met
regt eii vvaerbeid aenrnnde of wel voor hunne mis
achting van geloof en goede zeden of wel voor enke
le onvoorzigligbeden die hen dit doel veronderstel
len, zy trekken liet vuilhlad uit zyne nesten en
ontnemen hem de welverdiende reputatie van leu-
genaer en volksbedrieger.
Ja, vrienden er zyn omstandigheden on wel
■namentlyk deze uwer feesteu cn byeenkomstcii wner
uwe politieke tegenstrevers al honnc oogen op u ge
vestigd houden en gereed zyn om vaneen strooi eene
balk te maken; gcdraegl u dan deftig omdat zy met
niet den minsten schyn van waeriieid u zouden kun
nen laken. Maekt dat zy steeds, om uwe religie aen
te randen en om de zuiverheid van hare zedeleer te
bevechten, kwacdwillig cn trouwloos valsche hewy-
zen en leugenachtige voorbeeldenverre van liter en
van 't einde der wereld opgevisebt, moeten aen-
brengen dewelke met voile regt niemand en gelooft
of waro 't dat zy er in plneis van nog een nog dui-
acnd zouden acnhalcn.
Acn de irc/fetykc heeren en damen die de rou-
Ccrts, bals .en fccstnu tuut den uitzoUler hygewoond
bellen Wat licl/l gy daer gedaen? Gy hebt met
Choutje, Doktcurtje cn consoorten dien verloren
arlie.id gedaen van den moor te helpen wasschen.
Gy hebt de gasten die daer gewoonlyk niet
anders doen dan vuile klaps uitbraken onder uwe
bescherming genomen en ze in hun droevig am
bacht aeugumoedigd Gy hebt ook oodcr uwo be
scherming genomen die ellendige keilers en gcloofs-
verzakers die wekelyks ii) het schandalig vuilhlad
den Godsdienst uwer voorvaderen den dierbaren
schat vun uw geloof en de 11 Kerk, uwe Moeder,
Imoneu, lasteren «n bestryden. Die mannen dewelke
beurtelings onze kostclykstogeloofspunten loochenen
of in iwyfel trekken zoo als de onfaelbaerheid van
den I'aus; de Onbevlekte Ontvangenis, bel beslaen
van liet vagevuer, de godddelyke instelling der
biecht, zelfs liet beslaen van liet toekomende leven,
gy hebt ze heines! moed gegeven om voort en nog
erger God cn zyne Kerk, geloof en goede zeden acn
te randen cu te bcslrydcn. Dit zal ie bemerken zyn
en daerom 't is dat wy uwe onberadeoe handclwys
beklagen cn betreuren (leste meer omdat er terzelf
der lyde en op de zelfde uren katholieke feesten
|8»e(s luidden wner niets aen verzetlelykbeid, aen-
gcnncmbcid, deftig gezelschap ontbroken heeft, fl i
wanneer zal men de oogen open deen om op te hou
den van alzoo de publieke vyanden en vervolgers
van godsdienst eji goede zeden te ondersteunen cji
aen te moedigen
M
Het vrouwvolk toont zich van langs om meer
liberael te, Popcringlie in de avondfeesten die gege
ven worden, zeggen onze liberators, en het schvnt
inser al te waer: want sommige, hart nuekle danse
ressen en onvermoeilyku dansers van bet bal luidden
voorde onzedigheid der koslunvm niets te beny-
den aen de ligilieid van den Alcazar van Brus
sel waar een der wydvurmaerdsie dansers zyne
laetste educatie in 't schilderen of tcokenen van
kostumen nu voleindigt. Nu, nu volgens do libera
le leering der Morale independenteEikendeen
leeft zoo liy wil en kleedt hem: Chacan se fait sa
morale. Dit is liet liberael progres en do onver-
beteclylte zedeleer welke men leert en oeffent in
don pitzolder van njienoeore: geen wonder dat dit
volksken zoodanig voor liet alleen-biechten is en om
hunneeoncientie rechtstreeks met God alleen in
gemeenschap te stollen, zonder oorehicht aen den
priester, liet liberael progres guet immers verre!
N. S. liet schynl dat de papieren cdeldom van
Roiisbriigge en het puik van den droogenbroodhoek
uit Proven veel luister bygezet hebben aen de
danspnrlyen.
Yivel de baron on zyne slaven
Ingezien den verloren arbeid om den MOOIl wil
tc w.isschendoor liet doktcurtje op zynen transparant,
beeft men geradig gevonden menheere zuiver te
doen blinken gelyk een spiegel met oen groep
mnegdekens en engeltjes ccnen prachtigen bloemtuil
van witte leliën den man acn te bieden. Zoo men
ziet.spaert men geen moeite noch rusie, noch para
de nocli kosten; doch vrochtelooze poogingen
I.a mee y patserail sant laver la souillure
Car l'abime est immense et la lactic est au fond.
Noeli witird liy niet zuiver, al spoelde hem de zee,
Want diep is die diepte, cn de vlek in den grond!
Poperingbe, 3 December 1873.
lieer opsteller,
'T is my allezins dn moeite woerd eens te doen
bemerken, hoede publieke rykdom in ons land alle
dage grooter en gruuter wordt. DjI blykl klacr uit
de laetste verkoopingen van gronden hier ter stede.
38 aren wei- en zaeiland gelegen regtovcr de
statie waren laetsl overgrslegcn acn 10,000 franken
is meer als 3 frank de vierkante meter, byna 33,000
fr. de hectare, of omtrent de 14,000 fr.'t geinet.
Tol hiertoe, meen ik, en heeft men vmi zoo geen
prys gehoord.
"1' was land tocbchoorcndo acn Mynheer B.
Vrambout, gouverneur onzer provintie.
Elk zegge het voort!
Waermêc ik deecr heb enz. X.
Y|>er( den 27 November 1873.
Heer opsteller.
Men heeft dikwyls gesproken over bel inzigt van
het liberalistnus of eerder der vrymetsclary, cn na
mentlyk in zyne pogingeu om bet publick undcr-
wys in banden tc hebben.
Velen, door schyn bedrogen, vonden er geen
kwaed in, menigen hebben de kwael, die gy, ne
vens zoo vele anderen bun toondcl, willen geloovcn,
cn die er geloof aenhechien en zyn niet allen ten
vollen overtuigd dit die kwael zoo schroomelyk is
daerom meen ik wel te doen inet u eemgc reken
mede tcdeelen, die my, by geval in de handen ge
komen zyn en die te lezen sluen in den Bulletin N*
4, Ligue del'Enseigncmcnl 1872 1873. Con-
seil general. Sdance du 27 Mai 1873. Rap.
port de M. Bids, secrélaire-général.
Ziel hier de vertaling dier regelen
De middelbaro school der meisjes, welke de
voorslacnders van den schoolpenning te Antwcr-
pen willen stichten, moet ongctwyfcld voor oogwit
hebben eene ernstige praktische opvoeding tc ver-
schaffen overeenkomstig met den hcdcndacgschen
geest zy moet vrouwen vormen bekwaem otn
eens verstandige moeders te wezen verlichte
burger- en huisvrouwen die van hunne mans
niet en zullen ciscben dal zy hun geweten afstacn;
n die hel werk der ontvoogding en vrymaking/ioor
hunne cclitgenooten nagejaegd, niet zullen omvcr-
werpen, onder lietingeven van eenen biechvader.»
Omdat eene opvoeding deze wensclicn verwe-
zcntlyk, wat is cr noodig? Onder al andere
ii voorscbrevene middels vindt men vooral
ii De afsciiapfing van het zf.iielye ondeiiwys en de
VEHWYDER1N0 VAN DEN PniESTER. >i
Is hel te Yper ook dc strekking niet? Zien wy do
meiselooi niet Daerenboven hebben wy in de
Toekomst de inscbryving niet gezien van den
schoolpenning »en in die zelfde Toekomst is ons
slndsonderwys niet opgehelderd alsof liet een en het
zelfde ware, met bet onderwys van den school
penning.
Wie kan er nog zoo ziende blind zyn om die el
lendige en schrikkclyke kwael niet te zien van het
meesterschap der liberalen in publieke sciiolcn
X.
Zy WIEDEN GEEN REKENING GEVEN. Dat is
de eerste beschuldiging legen de Eamoljos
otn de Regenlie te verontschuldigen. Dat
durft do Toekomst schryven, nadat hel
honderd koeren klaer bewezen is dal die be
schuldiging valscli is.