dal niet loon; mol eon keer voordon regler van inslrukiic (e vcrschynen onlsiael men hel. Do F.oiav. hoor Chappnifi vry.was 'ido hoer paslor van Glovclier,C!ialelel,die zyne plaels nam. T was de valsolie paslor Vaulhrey, eon soorle van Opsomer, die hem aenklaeg- de, omdat de lieer Cliaielel hem, geschreven had dat liy naorde kerkfabriek gaen moest om'l kerkegoed ie rek lamoren. Do Eorw. hoer Chalelet algauw op vrye voelen,1! was de Eorw. hoor Haag, pastor van Itoggenhourg. dio in zvne plaels kwam. T was zekere prefoki Grosjean die hem voor zynen sloel gedaogd had, on lieni hot en on beleefd toesnauwde on hom cindelyk voor 24 uren in T gevang deed sluiten omdat de Pastor hem niet beleefd was... Aliyd zonder tribunael. De Eorw. fieeren Hanshorr, pastor van ïrimliach; Bréchel, paslor Ie Courlefaivre; Adasle, paslor Ie Charmalle; Bucliwalder, priester bediende te Gourgenay; allen dt fli- ge en irofTelyke priesters, hebben al achter de grendels gezeten. De kerkheeron van Delémonl, dry eerlyke huisvaders, MM. Ccppi, Keiler, Kcelsobol zitlen kort omdal er byzondere persoonen kerkegoed gehaeld hebben dal zy aen dc kerke gegeven hadden. Alzoo werken de liberalen in Zwitserland! Zouden zy het anders doen in Uelgie, mees ter geworden?.Die de liberale gazellen zien welen 'li... God spare ons van die wolven! €'oi*rcNi>oiMleut ion. E* I il o I c 3 Ti ia e ia w s Al 'i placlselyk nieuws diil ik wclc is van een zwyn.dal Zoiiduge bietst gebrand wierd, cn do Toekomst, dio. Zoutlage ook, zwar ten rook spoog.'T eersle kwam uil op een lachertje en drinkgeld voor de pompiers; 'l Iweede komt allyd uil op bezwalken van versland en consciëntie, cn geld voor die hunne ziel verkocht hebben om te doen rooken. Zoo: Dc brand. Dry en half was 'l ge- wekkerd op den toren der Hallo, en dc zon- ne, de marie en de sterren, enz., enz.; de stralen vari Yper lagen stille, lyk \s Zondags aclilernoons ten dry cn half. loef) al met eens de hrandklokke opging: Ineen, iwce, dry, de Pompiers waren op voel, en zes spuiten rolden kletterend over de strale, regie de Di.xmudcpoort uil... De brand was gebluscht, de laelsle beurslels en wolletjes van een zwyn, dat slecht geworden was en aenslonds gekeeld, waren afgeschoeperd... En de Pompiers lachten en keerden xvèere... Zy hadden hun pinlegeld gewonnen... De Toekomst. Maer de zwarte rook van de Toekomst sloeg voort nèere; dik was liyen gelaên met religiebact, met lasterin gen, met dwarsheid, met scliaemleloosheid, met eenlwat dat in geen lale geen naem en heeft, zoo verslikkend, zoo versmachtend, zoo walgelyk is de rook dien zy tot verlich ting spuigl!... 'T is eerst een artikel legen den Paus van Hoornen, T ziculyk en onfaelhacr Opperhoofd van Christus Kerke; 't is Ion twee artikels tegen de Lamotjes, en daerna hare frica- dellenl... Gy kunt denken wal hot is. En cindelyk Poperinghe'l riekt naer Van Mer- ris. Ik kan opal niet antwoorden, of beter, 'k en kan al die dwaeshoden niet ophalen en doen lasten, T Nieuwsblad zou moeten dry keers zoo grimt zyn. Eerst begin ik tnel de Lamoljes voort te verdedigen. De arme menschen van Yper hebben 'l Nieuwsblad den name van Lamollegazetje gegeven, cn dat 't myn doen allccne ware, 'k zou 't Nieuwsblad herdoopen en Lamollegazetje opb voorhoofd zeilen, zoo ben ik te vreden van dien name en ook wil ik dien name ver dienen. Dat de andere prcusch stacn met den lytel van fricadeltcblad, van fricadelle- zers, Ier cere van de fricadeltescholè, met hare fricadellejuffers en haren fricadélle- bars. Lamollegazetje, dat willen wy zyn. Dus dc Lamotjes en willen geen rekenin gen geven aen stad, had men gereid cn had de Toekomst herhaeld. Daerop hebben wy gezeid: Dal dit geheel en gnnsch valsch is, dewyl 1° cr nievers geen een hewys kan gegeven zyn dat zy dit geweigerd hebben; 2" dat er integendeel rekeningen gedaen wierden tol in 18Gb en ja, dat Moeder The- resia Verlynde in 18G8 nog een stacl indien de van do fondatic, op het verzoek van den burgemeester; 3" dat, indien er rekeningen missen, hel aen dc stad toe le wylcn is, die opgehouden heeft van cenen afgevoerdigden le zenden, cn ook dal, sedert het koninglyk besluit, de Lamoljes in bezit noch genot van de fondatie meer waren. Dus pcurc, zuivere uil vinding en laster is het van le zeggen dat zy geweigerd hebben. En ja, 'kdurve burgemeester en Schepen uitdagen dii verwyt sfaendé te houden. volgens ons versland is dat klacr en eene antwoord waerop een redelyk mcnscli niet cn kan wcèrzeggcp; maer; Weel-je wel wat de Toekomst, zegt? De Toekomst zegt ai zoo: Daer is dc kluchtige antwoord van dc Toekomst!.Magister! llagislcr! als uwe lezers daermêc voldaen zyn, zy zyn nielmoeije- lyk!... Maer'k vrneg het aen alle treffelyk man, met een spiertje, gezond oordeel, is dat genoeg om de Lamoljes le belasten. My dunkt dal hel onmenschelyk is alzoo spots- gewyze laster le verspreiden. Nu, daeruit mogen wv mei regl besluiten dat geheel die zage, «dat de Lamoljes geene rekening en wilden geven, hare landen kwyl is en dat het zuiver uitvond is om den fricadelle slag te doen vergeten. /.iet, de Toekomst en spreekt niet anders meer als van 1872 en 73, en 't was in 1872 al dry of vier jaer dat de Lamoljes hun inkomen niet en hadden en dal hunne zake voor 'l tribu nael hing. Dus wal voor rekening konen moest er gegeven zyn?... Daerby lieeft de stad in die jaren een keer haren afgevcerdig- den gezonden?... Geen een keer!... Dacrinèe ligt hel al plat. De fricadelle school. De Toekomt en ziet geen lucht derover oin letêcV doen wat wy over de to komende fricadelle- school zeiden, cn zy kiest een gemakkelyk middel, dal dikwyls lukt by onnoozelaers: 1° Leugens en laster, zegt ze, is al wal Nieuwsblad zegt. 2" Zy lelt de kolommen die'l Nieuwsblad gebruikt om zyn gedacht uiteen te doen, en zy roept: een zage van zooveel kolommen! 3° Zy rnaekl in hare walgelyke lale een walgelyke phrase, en zy wil doen gelooven dat 't Nieuwsblad zoo schryfl, en niet een uilroepingsiecken cr achter, 't is gepast. Alzoo antwoordt de Toekomst. Voor wie somwylen hoort raeskallen iii kroegen en herbergen, zal 'l aenstonds klaer zyn dal men daer ook alzoo redenceren kan. Maer voor een redclyken mensch, zoo eene ga zelle steekt hel lierlc af, en hy zegt in zyo eigen: Is T toch mcngelyk dal er iemand zoo een dingen leest? Nu, daerop doe ik myn ouden voorslel, dikwyls herhaeld cn nooit aenveerd van de Toekomst, te weten: De Toekomst mag een punt kiezen dal ze wil. cn er reden vao ge ven; hy voorbeeld, als de Toekomstig dal '1 Nieuwsblad liegt, zy moet den volzin drukken, lyk of hy is, waerin de leugen besloten is, en dan bewyzen dal hel geene waerheid en is en dat wy wetens en willeiu tegen de waerheid gesproken hebben. Dan zal 't Nieuwsblad drukken wal de Toekomst schryfl en zyne redens geven, en zoo lol dat de zaek voor elkcndcen klacr wordl. Ware dat niet beter of die scheldwoorden, dat verwyten, dal niets behelst? Ons voorstel is ernstig, want wy zoeken 'l lichtende waerheid, en wy rekenen hel tot schande van een woord le schryven om le bedrie gen. Indien nu de Toekomst 'l licht nieten schuwt, zy en kan ons voorstel niet weigeren te aenveerden. 'K ga nog verder en 'k wil ze van den beginne op liacr genaak zetten: 'k hen be reid om de zake van dc ;>U,000 franken op nieuw te hespreken en te bepleiten, hoewel ik Zondage laetst al de bewyzen gegeven heb'die toogen dat cr geen 30,000 frank gestolen zyn. En omdat'l nog al lang zou zyn men zou T kunnen in de volgende punt jes verdcelen: 1° Hoeveel bedroeg't oorspronkclyk ka- pitacl der fondatie Lamotte? 2" Is cr sedert iels bygckoinen, wanneer en hoe? 3" Wal vooreen hewys zyn dc rekenin gen die 00,000 franken dragen? 4" Hoe uitgeleid dat Moedor Theresia Ver lynde maer van rond dc 30,000 frank sprak in 1808? Die vier punten wel cn gezapig berede neerd, zouden de zake klaer maken. 'Tis bovendien T geen wy Zondage laeisi gcdacn hebben; maer wil <le Toekomst Iml aengaen, wy herdoen liet mei haar Ie samen, cu druk ken al wal ze daartegen weet in tqbrengen. I'uperinqlie, 18 Decemtiei- 1873. Uemerkingskens op een docteur-verslag over de manifettalie! Eerst e» vuoral, weet gy wnorum «iic manifestatie voor menheere u plaats gehad heeft? "T en was niet om htm te Verdedigen, ilnl gy |K>isi? Zou 't well 'T wis: a l'occasion de I'inauguration dc la salie de concert futulée jwr lui.'.'.' Die versnoekic inauguratie, zy heeft al wol dnist kpers geproefd geweest. Is liet nu voor goed? Wie kan liet welen? Ook men kan niet te veel doen vooreenc zacl te iiwiugureetvn die menheere als op ecne loovcr- avhtige (sic) toy re uit den grond heeft doen ryzen (sublime) om dlzu.vk aen zyne vrxeuden in ge schenk te geven. Hola, docteur, liehl gy er al van gesproken aen mama? Gy moet geen mossels toepen eer dat gy aen land zytbrave man. Wy zullen dal al effen aen zien;' inner liet vóorledene heeft ons geleerd dal beloften en vorlc tippels niet gewoon zen iemand te kwelse». Nu, de inauguratie van den liberalen uitzolder, dien men tempel en citadel wil maken, heeft ook een lieetjc placts gehad otti te bewyzen de getrouwe toegenegenheid die mcnheeren's liberale vrien den hem in hlle omstandigheden l>etoond hebben. Docteur, hoo branden zulke Woorden u de lippen niet? Wellioel gy durft sprekeu van ge trouwheid? Maer waerom duikt gy dc namen van deze inacgdekcns, die menheere een vleijend (ze Kor!) en wél uitgedrukt compliment zyn komen lezen? Zyn hare vaders misschien voorbeelden van geliouwbcid? Goede lydt wal dat men al zien, en iiooreo en lezen moei! 'k. geloof geheel will,docteur, dal een sloel, uit zulke getrouwe mannen samenge sield, geern inde publieke straten gnei ouder de lommer van het Caendet der kunst: als hel vaendel der kunst niet anders ie doen hééft, liet kan ten minste buunc selwemic duiken en de uwe nok misschien, indien er by u nog voor scliaemte plaels is.Alia, toe! docteur, breekt uwe petten trekt dc leer op, gy kunt niet meer verbeteren. N. li Zou het vleijend en weluiigcdruki kompli- nu'iit van dat oudste meisje altemets die verinat-rde neuklagingsbrief niet zyn wsermede Nnrbert en Gusije, ove.r 1*2 a 13 jaren eene enquête wilden pruvnqucrpn over hel gedrag van den loeninuligen luitenant van liet muziek der pompiers? Antwoordt, Toekomst. m Menheere declameert, in zynen famenscn toast, onder andere dwaze ledeiis: Men heeft gezegd s dat wy een geuschen tempel gebouwd hebben. Welja, het doeléurtje, in zyn vuilblad, heeft dut eens gezegd, en beeft het verstandig publiek dat lierhaeld, 'l is welbesteed. Uw uitzolder is dan vuur goed geschandvlekt met cenen nacm dien gy vvaerachlig niet gesiolcn, maer wel en woerdig verdiend hebt. Immers, zyi gy met uwe bende slaven naer Antwerpen niet gegayti pin de Geuzenfeesien by te wonen en de geuzen te verdedigen? Geus, proles taut en goddeloos is ócn en het zelfde, niet waei? Eli wel! in uwen uilzolder truonen zy niet als mees Iers en Inzeil, die veraehielyke onteerders van hei II. Sakiainunt, die onlangs op onze selionne hede vaert, te midden de Markt, op de gchnndelyksle wvze hebben willen tergen, lasteren en beselnm- pen? Dacrenbovcii, menheere, dio zodniooze en goddelooze icllryvers van hel vuilhlad, welk gy hetaeld en welk gy in de herbergen uwer pachters en slaven dwingt te lezen, en waerin onze dierbaer- ste -geloofspunten, zouals de goddelyke instelling der Ibeelit, de Onbevlekte Ontvangenis, de onfael- buerheid van den l'aus geloochend worden, maken zy niet van uwen uitzolder den tempel hunner kunst? Ja, zeg het inner, deze tempel is uwe citadel, maer wy voegen er by 't is du citadel der onwe tendheid en burbaersclrheid. Wat meer is, die mannen, voor wien gy het woord voert in uwen toast, waer hebben zy verga derd, Zondag seleen oclit dagen, eer zy naer den uitzolder, onder smullen en drinken,<uwe uydige en lasterende tnel zyn komen aanboor, n? Was liet niet in dat zelfde huis Waeruit, op de plegtige bedevaart, die God- en hemeltergende bliisphemien tegen liet II. Sakrament geslierd wierden? liet volk Ziet wel dat er losschen die twee zolders eene aller nauwste heirekking besteel. Eindelingè, waerom zou het volk uwen uitzolder niet meiden naem van géuzchtempelschandvlek ken, toen uwe trommelaars en trompetters den helft van den tyd schaamteloos onze g.uidclyke diensten durven slooren? Nog Zondag lartst, toen het ver enigde clnist n volk van Popcringhe dc wyde- beuken ven Sint-tterlenskerk vervulde en aen de lippen liing van Pater Ingliels, in de plcgrfge shif ting der octaef, heeft dc gnnsche sta.l niet veronl- weor'digd geweest van in uwen uitzolder gedurig te hooien trommelen en trompenen? Ja, wy zoggen liet dan met volle regt, uwe zuogezeidu kunsytuul is ook dc citadel van Rcrkhaet en godloosheid, niet min als van onwetendheid cn hurbacrsciihaid. Aperyën. Volgens dc hooggeleerde philoso- plien van de liberale school komt dc mcnsrli voorts van den aap, by zooverre dat; w.lgens die groolc verstanden, dc meiisch m icr een gcperfcctionneerd aep zog zyn; zoo als gy ziet dtc liuoveerdige geleer den doen liet mcnschelyk geslacl.i niet veel ccraen; ook zal'geen verstandig menscli zulke dwaze dwael- redetis wederleggen; doch indien geen redelyk schepsel kan aenveerden dal de mensch een aep voor oud-grootvader zou hebben, moet men noq- tbans getuigen dat sommige huneiisporige. menschen zoo leege gedaeld zyn dal men zou iwyfelen of zy niet dc menschclyke naiuer verloren hebben cn aep geworden zyn. Dusdanige afgevallene menschen schyncn te wezen dc vuile krabbelaar van de Toekomst wiens lieestige apenianiercn ons natuer- lyk in hel gedacht brengt de aep en de barbier, die willende napoetsen lielgi en by van zynen meester zag, zoo leelyk zyn gezigt schond cn kwetste door zyne apeiyön. Ziehier wat dc fabulist ons vcrhaelt Apen, apen gcerne na u Al wal zy zien of liooreu. n De baron de Canada ii Wierd door zynen knecht geschoren Meester aep, die 't bekken zag, Waerby zeep en scheermes lag, u Ook de. borstel, kleed cn doeken Wilde eens proeven wal hy kon. u Zie hier nu hoe 't spel begon De kwant neemt hel scheerkleed by dc hoeken, Houdt voorzichtig hel hekken vast; Wucrna bacs aep en smoel en neus met zeepe (wasclit, n Dan grypl het scheermes cn nu zich sluit aen 'l [barbieren. ii Maer hoe liegnn dc beest (c lieren a llaur muil was reeds vol bloed; zy s[rouwde [vier cn vlaui ii Op den barbier die spoedig binnenkwam, •i F.n zei: bedenk vooral uw' grapjes wél, ii Wilt gy niet zyn den uil van 't spel Wy zyn overtuigd dat Glier Choo, Dèsilétje en consoorten zulkdanige walgtlyke Bpenniifeii ge- niaekt liebbcn in liuiinu laetste porrespondenticn, dat zy afschuwelyk geworden zyn by al wie nog ccnige menschclyke gevoelens hebben; trouwens al wat het beddrvensre hert, al wat de ongebondunste inbeelding van vuiligheid' en smeetlapjiery kan uitvinden hebben zy met hunne pen op hel papier uitgespogen en uitgebracht in hunne nperyën: o >k mag men zeggen dal hel vujlhlailjo bezig is tnel uit te bloeden gelyk de aep-barbier. Zooveel te beter. «De lieee.de fricadelle (de fricadetlen liggen op ii 't Toekomstjès m.ige, 7.e waren vet ook) is item over de Lamotjes. Wak! hé! de Lamoljes hen ii rekening gegeven-, 'l is de. Toekomst welke alzoo durft liegen cn Vaithcule zelfs zegt dal zij in ii 1868 e?» i809 rekening gegeven hebben. Ja, maar in 1872 en ~i:l? Allo, gij houdt den n aap met uwt lezers, maar met ons niet. a

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2