dal niet loon; mol eon keer voordon regler
van inslrukiic (e vcrschynen onlsiael men
hel.
Do F.oiav. hoor Chappnifi vry.was 'ido hoer
paslor van Glovclier,C!ialelel,die zyne plaels
nam. T was de valsolie paslor Vaulhrey,
eon soorle van Opsomer, die hem aenklaeg-
de, omdat de lieer Cliaielel hem, geschreven
had dat liy naorde kerkfabriek gaen moest
om'l kerkegoed ie rek lamoren.
Do Eorw. hoer Chalelet algauw op vrye
voelen,1! was de Eorw. hoor Haag, pastor van
Itoggenhourg. dio in zvne plaels kwam. T
was zekere prefoki Grosjean die hem voor
zynen sloel gedaogd had, on lieni hot en on
beleefd toesnauwde on hom cindelyk voor
24 uren in T gevang deed sluiten omdat de
Pastor hem niet beleefd was... Aliyd zonder
tribunael.
De Eorw. fieeren Hanshorr, pastor van
ïrimliach; Bréchel, paslor Ie Courlefaivre;
Adasle, paslor Ie Charmalle; Bucliwalder,
priester bediende te Gourgenay; allen dt fli-
ge en irofTelyke priesters, hebben al achter
de grendels gezeten.
De kerkheeron van Delémonl, dry eerlyke
huisvaders, MM. Ccppi, Keiler, Kcelsobol
zitlen kort omdal er byzondere persoonen
kerkegoed gehaeld hebben dal zy aen dc
kerke gegeven hadden.
Alzoo werken de liberalen in Zwitserland!
Zouden zy het anders doen in Uelgie, mees
ter geworden?.Die de liberale gazellen zien
welen 'li... God spare ons van die wolven!
€'oi*rcNi>oiMleut ion.
E* I il o I c 3 Ti ia e ia w s
Al 'i placlselyk nieuws diil ik wclc is van
een zwyn.dal Zoiiduge bietst gebrand wierd,
cn do Toekomst, dio. Zoutlage ook, zwar
ten rook spoog.'T eersle kwam uil op
een lachertje en drinkgeld voor de pompiers;
'l Iweede komt allyd uil op bezwalken van
versland en consciëntie, cn geld voor die
hunne ziel verkocht hebben om te doen
rooken. Zoo:
Dc brand. Dry en half was 'l ge-
wekkerd op den toren der Hallo, en dc zon-
ne, de marie en de sterren, enz., enz.; de
stralen vari Yper lagen stille, lyk \s Zondags
aclilernoons ten dry cn half. loef) al met
eens de hrandklokke opging: Ineen, iwce,
dry, de Pompiers waren op voel, en zes
spuiten rolden kletterend over de strale,
regie de Di.xmudcpoort uil... De brand was
gebluscht, de laelsle beurslels en wolletjes
van een zwyn, dat slecht geworden was en
aenslonds gekeeld, waren afgeschoeperd...
En de Pompiers lachten en keerden xvèere...
Zy hadden hun pinlegeld gewonnen...
De Toekomst. Maer de zwarte rook
van de Toekomst sloeg voort nèere; dik was
liyen gelaên met religiebact, met lasterin
gen, met dwarsheid, met scliaemleloosheid,
met eenlwat dat in geen lale geen naem en
heeft, zoo verslikkend, zoo versmachtend,
zoo walgelyk is de rook dien zy tot verlich
ting spuigl!...
'T is eerst een artikel legen den Paus van
Hoornen, T ziculyk en onfaelhacr Opperhoofd
van Christus Kerke; 't is Ion twee artikels
tegen de Lamotjes, en daerna hare frica-
dellenl... Gy kunt denken wal hot is. En
cindelyk Poperinghe'l riekt naer Van Mer-
ris.
Ik kan opal niet antwoorden, of beter,
'k en kan al die dwaeshoden niet ophalen
en doen lasten, T Nieuwsblad zou moeten
dry keers zoo grimt zyn. Eerst begin ik tnel
de Lamoljes voort te verdedigen. De arme
menschen van Yper hebben 'l Nieuwsblad
den name van Lamollegazetje gegeven, cn
dat 't myn doen allccne ware, 'k zou 't
Nieuwsblad herdoopen en Lamollegazetje
opb voorhoofd zeilen, zoo ben ik te vreden
van dien name en ook wil ik dien name ver
dienen. Dat de andere prcusch stacn met
den lytel van fricadeltcblad, van fricadelle-
zers, Ier cere van de fricadeltescholè, met
hare fricadellejuffers en haren fricadélle-
bars. Lamollegazetje, dat willen wy zyn.
Dus dc Lamotjes en willen geen rekenin
gen geven aen stad, had men gereid cn had
de Toekomst herhaeld. Daerop hebben wy
gezeid: Dal dit geheel en gnnsch valsch is,
dewyl 1° cr nievers geen een hewys kan
gegeven zyn dat zy dit geweigerd hebben;
2" dat er integendeel rekeningen gedaen
wierden tol in 18Gb en ja, dat Moeder The-
resia Verlynde in 18G8 nog een stacl indien
de van do fondatic, op het verzoek van den
burgemeester; 3" dat, indien er rekeningen
missen, hel aen dc stad toe le wylcn is, die
opgehouden heeft van cenen afgevoerdigden
le zenden, cn ook dal, sedert het koninglyk
besluit, de Lamoljes in bezit noch genot
van de fondatie meer waren. Dus pcurc,
zuivere uil vinding en laster is het van le
zeggen dat zy geweigerd hebben. En ja,
'kdurve burgemeester en Schepen uitdagen
dii verwyt sfaendé te houden.
volgens ons versland is dat klacr en eene
antwoord waerop een redelyk mcnscli niet
cn kan wcèrzeggcp; maer;
Weel-je wel wat de Toekomst, zegt?
De Toekomst zegt ai zoo:
Daer is dc kluchtige antwoord van dc
Toekomst!.Magister! llagislcr! als uwe lezers
daermêc voldaen zyn, zy zyn nielmoeije-
lyk!... Maer'k vrneg het aen alle treffelyk
man, met een spiertje, gezond oordeel, is dat
genoeg om de Lamoljes le belasten. My
dunkt dal hel onmenschelyk is alzoo spots-
gewyze laster le verspreiden.
Nu, daeruit mogen wv mei regl besluiten
dat geheel die zage, «dat de Lamoljes geene
rekening en wilden geven, hare landen
kwyl is en dat het zuiver uitvond is om den
fricadelle slag te doen vergeten. /.iet, de
Toekomst en spreekt niet anders meer als
van 1872 en 73, en 't was in 1872 al dry of
vier jaer dat de Lamoljes hun inkomen niet
en hadden en dal hunne zake voor 'l tribu
nael hing. Dus wal voor rekening konen
moest er gegeven zyn?... Daerby lieeft de
stad in die jaren een keer haren afgevcerdig-
den gezonden?... Geen een keer!... Dacrinèe
ligt hel al plat.
De fricadelle school. De Toekomt
en ziet geen lucht derover oin letêcV
doen wat wy over de to komende fricadelle-
school zeiden, cn zy kiest een gemakkelyk
middel, dal dikwyls lukt by onnoozelaers:
1° Leugens en laster, zegt ze, is al wal
Nieuwsblad zegt. 2" Zy lelt de kolommen
die'l Nieuwsblad gebruikt om zyn gedacht
uiteen te doen, en zy roept: een zage van
zooveel kolommen! 3° Zy rnaekl in hare
walgelyke lale een walgelyke phrase, en zy
wil doen gelooven dat 't Nieuwsblad zoo
schryfl, en niet een uilroepingsiecken cr
achter, 't is gepast.
Alzoo antwoordt de Toekomst. Voor wie
somwylen hoort raeskallen iii kroegen en
herbergen, zal 'l aenstonds klaer zyn dal
men daer ook alzoo redenceren kan. Maer
voor een redclyken mensch, zoo eene ga
zelle steekt hel lierlc af, en hy zegt in zyo
eigen: Is T toch mcngelyk dal er iemand
zoo een dingen leest?
Nu, daerop doe ik myn ouden voorslel,
dikwyls herhaeld cn nooit aenveerd van de
Toekomst, te weten: De Toekomst mag een
punt kiezen dal ze wil. cn er reden vao ge
ven; hy voorbeeld, als de Toekomstig
dal '1 Nieuwsblad liegt, zy moet den volzin
drukken, lyk of hy is, waerin de leugen
besloten is, en dan bewyzen dal hel geene
waerheid en is en dat wy wetens en willeiu
tegen de waerheid gesproken hebben. Dan
zal 't Nieuwsblad drukken wal de Toekomst
schryfl en zyne redens geven, en zoo lol
dat de zaek voor elkcndcen klacr wordl.
Ware dat niet beter of die scheldwoorden,
dat verwyten, dal niets behelst? Ons voorstel
is ernstig, want wy zoeken 'l lichtende
waerheid, en wy rekenen hel tot schande
van een woord le schryven om le bedrie
gen. Indien nu de Toekomst 'l licht nieten
schuwt, zy en kan ons voorstel niet weigeren
te aenveerden.
'K ga nog verder en 'k wil ze van den
beginne op liacr genaak zetten: 'k hen be
reid om de zake van dc ;>U,000 franken op
nieuw te hespreken en te bepleiten, hoewel
ik Zondage laetst al de bewyzen gegeven
heb'die toogen dat cr geen 30,000 frank
gestolen zyn. En omdat'l nog al lang zou
zyn men zou T kunnen in de volgende punt
jes verdcelen:
1° Hoeveel bedroeg't oorspronkclyk ka-
pitacl der fondatie Lamotte?
2" Is cr sedert iels bygckoinen, wanneer
en hoe?
3" Wal vooreen hewys zyn dc rekenin
gen die 00,000 franken dragen?
4" Hoe uitgeleid dat Moedor Theresia Ver
lynde maer van rond dc 30,000 frank sprak
in 1808?
Die vier punten wel cn gezapig berede
neerd, zouden de zake klaer maken. 'Tis
bovendien T geen wy Zondage laeisi gcdacn
hebben; maer wil <le Toekomst Iml aengaen,
wy herdoen liet mei haar Ie samen, cu druk
ken al wal ze daartegen weet in tqbrengen.
I'uperinqlie, 18 Decemtiei- 1873.
Uemerkingskens op een docteur-verslag over de
manifettalie! Eerst e» vuoral, weet gy wnorum
«iic manifestatie voor menheere u plaats gehad
heeft? "T en was niet om htm te Verdedigen, ilnl
gy |K>isi? Zou 't well 'T wis: a l'occasion de
I'inauguration dc la salie de concert futulée jwr
lui.'.'.' Die versnoekic inauguratie, zy heeft al wol
dnist kpers geproefd geweest. Is liet nu voor goed?
Wie kan liet welen?
Ook men kan niet te veel doen vooreenc zacl te
iiwiugureetvn die menheere als op ecne loovcr-
avhtige (sic) toy re uit den grond heeft doen ryzen
(sublime) om dlzu.vk aen zyne vrxeuden in ge
schenk te geven. Hola, docteur, liehl gy er al
van gesproken aen mama? Gy moet geen mossels
toepen eer dat gy aen land zytbrave man. Wy
zullen dal al effen aen zien;' inner liet vóorledene
heeft ons geleerd dal beloften en vorlc tippels niet
gewoon zen iemand te kwelse».
Nu, de inauguratie van den liberalen uitzolder,
dien men tempel en citadel wil maken, heeft ook
een lieetjc placts gehad otti te bewyzen de getrouwe
toegenegenheid die mcnheeren's liberale vrien
den hem in hlle omstandigheden l>etoond hebben.
Docteur, hoo branden zulke Woorden u de
lippen niet? Wellioel gy durft sprekeu van ge
trouwheid? Maer waerom duikt gy dc namen van
deze inacgdekcns, die menheere een vleijend (ze
Kor!) en wél uitgedrukt compliment zyn komen
lezen? Zyn hare vaders misschien voorbeelden van
geliouwbcid? Goede lydt wal dat men al zien, en
iiooreo en lezen moei! 'k. geloof geheel will,docteur,
dal een sloel, uit zulke getrouwe mannen samenge
sield, geern inde publieke straten gnei ouder de
lommer van het Caendet der kunst: als hel vaendel
der kunst niet anders ie doen hééft, liet kan ten
minste buunc selwemic duiken en de uwe nok
misschien, indien er by u nog voor scliaemte plaels
is.Alia, toe! docteur, breekt uwe petten trekt
dc leer op, gy kunt niet meer verbeteren.
N. li Zou het vleijend en weluiigcdruki kompli-
nu'iit van dat oudste meisje altemets die verinat-rde
neuklagingsbrief niet zyn wsermede Nnrbert en
Gusije, ove.r 1*2 a 13 jaren eene enquête wilden
pruvnqucrpn over hel gedrag van den loeninuligen
luitenant van liet muziek der pompiers?
Antwoordt, Toekomst.
m
Menheere declameert, in zynen famenscn toast,
onder andere dwaze ledeiis: Men heeft gezegd
s dat wy een geuschen tempel gebouwd hebben.
Welja, het doeléurtje, in zyn vuilblad, heeft dut
eens gezegd, en beeft het verstandig publiek dat
lierhaeld, 'l is welbesteed. Uw uitzolder is dan
vuur goed geschandvlekt met cenen nacm dien gy
vvaerachlig niet gesiolcn, maer wel en woerdig
verdiend hebt.
Immers, zyi gy met uwe bende slaven naer
Antwerpen niet gegayti pin de Geuzenfeesien by te
wonen en de geuzen te verdedigen? Geus, proles
taut en goddeloos is ócn en het zelfde, niet waei?
Eli wel! in uwen uilzolder truonen zy niet als mees
Iers en Inzeil, die veraehielyke onteerders van hei
II. Sakiainunt, die onlangs op onze selionne hede
vaert, te midden de Markt, op de gchnndelyksle
wvze hebben willen tergen, lasteren en beselnm-
pen? Dacrenbovcii, menheere, dio zodniooze en
goddelooze icllryvers van hel vuilhlad, welk gy
hetaeld en welk gy in de herbergen uwer pachters
en slaven dwingt te lezen, en waerin onze dierbaer-
ste -geloofspunten, zouals de goddelyke instelling
der Ibeelit, de Onbevlekte Ontvangenis, de onfael-
buerheid van den l'aus geloochend worden, maken
zy niet van uwen uitzolder den tempel hunner
kunst? Ja, zeg het inner, deze tempel is uwe citadel,
maer wy voegen er by 't is du citadel der onwe
tendheid en burbaersclrheid.
Wat meer is, die mannen, voor wien gy het
woord voert in uwen toast, waer hebben zy verga
derd, Zondag seleen oclit dagen, eer zy naer den
uitzolder, onder smullen en drinken,<uwe uydige
en lasterende tnel zyn komen aanboor, n? Was liet
niet in dat zelfde huis Waeruit, op de plegtige
bedevaart, die God- en hemeltergende bliisphemien
tegen liet II. Sakrament geslierd wierden? liet volk
Ziet wel dat er losschen die twee zolders eene aller
nauwste heirekking besteel.
Eindelingè, waerom zou het volk uwen uitzolder
niet meiden naem van géuzchtempelschandvlek
ken, toen uwe trommelaars en trompetters den helft
van den tyd schaamteloos onze g.uidclyke diensten
durven slooren? Nog Zondag lartst, toen het ver
enigde clnist n volk van Popcringhe dc wyde-
beuken ven Sint-tterlenskerk vervulde en aen de
lippen liing van Pater Ingliels, in de plcgrfge shif
ting der octaef, heeft dc gnnsche sta.l niet veronl-
weor'digd geweest van in uwen uitzolder gedurig te
hooien trommelen en trompenen? Ja, wy zoggen
liet dan met volle regt, uwe zuogezeidu kunsytuul is
ook dc citadel van Rcrkhaet en godloosheid, niet
min als van onwetendheid cn hurbacrsciihaid.
Aperyën. Volgens dc hooggeleerde philoso-
plien van de liberale school komt dc mcnsrli voorts
van den aap, by zooverre dat; w.lgens die groolc
verstanden, dc meiisch m icr een gcperfcctionneerd
aep zog zyn; zoo als gy ziet dtc liuoveerdige geleer
den doen liet mcnschelyk geslacl.i niet veel ccraen;
ook zal'geen verstandig menscli zulke dwaze dwael-
redetis wederleggen; doch indien geen redelyk
schepsel kan aenveerden dal de mensch een aep
voor oud-grootvader zou hebben, moet men noq-
tbans getuigen dat sommige huneiisporige. menschen
zoo leege gedaeld zyn dal men zou iwyfelen of zy
niet dc menschclyke naiuer verloren hebben cn aep
geworden zyn. Dusdanige afgevallene menschen
schyncn te wezen dc vuile krabbelaar van de
Toekomst wiens lieestige apenianiercn ons natuer-
lyk in hel gedacht brengt de aep en de barbier, die
willende napoetsen lielgi en by van zynen meester
zag, zoo leelyk zyn gezigt schond cn kwetste door
zyne apeiyön.
Ziehier wat dc fabulist ons vcrhaelt
Apen, apen gcerne na
u Al wal zy zien of liooreu.
n De baron de Canada
ii Wierd door zynen knecht geschoren
Meester aep, die 't bekken zag,
Waerby zeep en scheermes lag,
u Ook de. borstel, kleed cn doeken
Wilde eens proeven wal hy kon.
u Zie hier nu hoe 't spel begon
De kwant neemt hel scheerkleed by dc hoeken,
Houdt voorzichtig hel hekken vast;
Wucrna bacs aep en smoel en neus met zeepe
(wasclit,
n Dan grypl het scheermes cn nu zich sluit aen 'l
[barbieren.
ii Maer hoe liegnn dc beest (c lieren
a llaur muil was reeds vol bloed; zy s[rouwde
[vier cn vlaui
ii Op den barbier die spoedig binnenkwam,
•i F.n zei: bedenk vooral uw' grapjes wél,
ii Wilt gy niet zyn den uil van 't spel
Wy zyn overtuigd dat Glier Choo, Dèsilétje en
consoorten zulkdanige walgtlyke Bpenniifeii ge-
niaekt liebbcn in liuiinu laetste porrespondenticn,
dat zy afschuwelyk geworden zyn by al wie nog
ccnige menschclyke gevoelens hebben; trouwens al
wat het beddrvensre hert, al wat de ongebondunste
inbeelding van vuiligheid' en smeetlapjiery kan
uitvinden hebben zy met hunne pen op hel papier
uitgespogen en uitgebracht in hunne nperyën: o >k
mag men zeggen dal hel vujlhlailjo bezig is tnel
uit te bloeden gelyk de aep-barbier.
Zooveel te beter.
«De lieee.de fricadelle (de fricadetlen liggen op
ii 't Toekomstjès m.ige, 7.e waren vet ook) is item
over de Lamotjes. Wak! hé! de Lamoljes hen
ii rekening gegeven-, 'l is de. Toekomst welke alzoo
durft liegen cn Vaithcule zelfs zegt dal zij in
ii 1868 e?» i809 rekening gegeven hebben.
Ja, maar in 1872 en ~i:l? Allo, gij houdt den
n aap met uwt lezers, maar met ons niet. a