Pi'icsterlyke Slen«cmiugen Mgr de Bisschop van Brugge heeft de volgende benoemingen gedaen: Pastor van Sl-Berlinus te Poperinghe, en deken van 't dislrikl, M. Iluys, pastor van Rousbrugge; IVtor te Rousbrugge, M. Vanden Bogaer- de, pastor te Oostduinkerke; Pastor te Oostduinkerke, M. Werbrouck, onderpastor van Lichterveltle. Onderpastor te Lichterveltle, M. Devoghel, onderpastor van Winckel-Sl-Eloy; Onderpastor te Winckel-St-Eloy, M. Viae- ne, onderpastor van Bulscamp; Onderpastor te Bulscamp, M. Busiau. Plaetsclyk nieuws. '7" Nieuwsblad en de Toekomst. Lyk of 't Nieuwsblad voorzien had, de Toe komst trekt heur in, en zy loopt ai lasteren weg lyk een laffe. Ziet hier wat zy uilkraemt op den voorstel dien wy gedaen hebben, reglzinnig en klaer: Alzoo schryft de oude. Ziet gy zynen stiel? Hewel, lezers, wat zegt gy van zoo eene handelwyze, kan 't ellendiger en latfer zyn? Maer 't en is niet uit, de fricadellemagis- ter, achter herliaeld te bobben wat den ou den schryft, (a 1 lons, magister en de oude, gy moei malkander beter verstaen om niet alle boe 't zelfde te schryven) voegt er hy: 2° De vier vragen van 7 Nieuwsblad hebben wy gezapig en breedvoerig berede neerd in een laetst uitgegeven gekend ver slag. De magister vergeet ons te zeggen waer zyn gezapegbreedvoeriguitgegeven gekend verslag slaet. 3° Nog de magister. De Yperlingen ga pen van de zake der Lamollen om zich den mond te scheuren. Die arme zich! 4° Nog de magister. Wy hooren 7 Nieuvvsbladje triomphantelyk uilroepen: De Toekomst zoekt uitvlugtsels, de Toekomst kan niet antwoorden. De magister is fyn, hy weet te vooren wat 'l Nieuwsblad zeggen zal, 't was bovendien gemakkelyk; want hy gevoelde te wel hoe ellendig hy stond, hoe hy l'ende antwoorde was. 5° Nog de magister. De rekeningen stellen een te kort vast van 30,000 fr. Al stelde hel Nieuwsblad 100 vragende 30 duist francs zyn wegen keerenniel ineer weet. En 'l is uit. Dat wil zeggen: Nieuwsblad, klapt gy maer, de 30,000 frank zyn weg dat is zeker. Maer hebben zy er geweest?«De 50,000 franks zyn weg, geweest of niet geweest, zy zyn weg. Maer hoeveel bedroeg het oorspronkelyk knpilael? Dat het bedroeg wat het wil de, de 50,000 frank zyn weg. Maer wanneer is er iets bygekomen? «Dat en doet er niet aen, de 50,000 frank zyn weg. Maer zyn eenige rekeningen genoeg om eene nieuwe fondatie te bewgzen?\«'K en kom daer niet in.de 50,000 fr zyn weg. Maer de slaet van Moeder Theresia Ver- lyndein 1868, en bedroeg maer omtrent de 50,000 frank? 'T en geeft er niet aen de 50,000 frank zyn weg. De eerste en de laelste reden is altyd: de 50.000 frank zyn weg! ts dat niet ellen dig, is dat niet armetierig, is dat niet om in den klaren niet meer te durven komen, alzoo gesteld zyn, alzoo moeien antwoorden, voor iemand die pretendeert 't licht te versprei den? Wy hebben bewezen in onzen N° van 13 December dat er geen diefle en kan zyn van 50,000 frank aen de fondalie, want zy en hebben er nooit geweest en zy en hebben er nooit kunnen aen toebohooren. Maer wat geeft dal? er is eene diefle van 50,000 frank, roepen de oudeen de magister fricadelle!... Alia, 't is walgelyk, en ware 't geen gevaer van de Toekomst te lezen voor geloof en zeden, 'l ware nog eene bitterlyke dommig heid, want men daer niet anders dan strale- verwytsels en vischkraeilale vinden kan. Onze lezers zullen willen onzen N° van 13 December herlezen om vaste te slaen in de zake van de 50,000 frank. Eene uitdaging. De oude, niet we tende van wat hout pylen maken om zyne lasteringe van de geslolene 50,000 frank slaende te houden, doet ons ook eene uitda ging. Hoe onnoozel zy ook is, en ofschoon wy al menigmael betgeen by vraegt beant woord hebben, wy aenveerden ze nogthans en by acht dagen zullen wy hem voldoen en hem in 7 lange en 'l bree, met de stukken derby, bewyzen dal de Lainotjes moglen zyn lyk of zy waren en met zoo velen.'T spyt ons dal 't Nieuwsblad zoo klein is, an ders zouden wy vandage daerop antwoor den. Dus by acht dagen wy bewyzen: l"Dat de Lamolteschool geen eigentlvk slot ofie klooster was, bygevolg dat ze legen de akte van fondalie niet ingerigt is. Maer dat liet mogt een godvruchtig gemeenle uit maken, levende onder eenen regel door den Bisschop goed te keuren, volgens de akte van fondatie. 2° Dat zy mogten met 22 zyn, volgens een oktrooi van keizer Joseph, in 'l gebruik Da ermee zullen wy den palm der jesuiic. ry behalen, die de oude ons toereikt. Bellelrekken. Nieuwjacrnacht js nog een keer ontrust geweest door 't onbe schoft bellelrekken en boevemanieren, Wan. neer gaet dat eindigen? Ongeluk. Een droevig ongeluk komt te Poperinghe te gebeuren. De zoon van eenen landbouwer van O. L. V. paro. chie, J. M., is op Kersmisdag in hetwaier versmoord, toen hy van de herberg l,ujs. waert ging; men vermoedt dat by, door den dikken smoor bedrogen, zynen weg zal ge mist zyn. Hy is slechts den Dynsdag uit het water gelrokken geweest. IStiifeiilaiitfscIic Politiek. ROOMEN. Maendag 25 der verledene maend, hield Z. H. Consistorie, en hy maekte twaelf nieuwe kardinalen, waer- onder twee fransche aertsbisschoppen deze van Parys en deze van Kameryk. Terwyl de aenhoudende goede gezond heid van Pius IX als een wonder voorkomt en de groote Paus steeds met evenveel bezorgdheid zich bezig houdt met al wat de noodwendigheden der kerk belrefl, ziet men in Duitschland dezen die aen 't hoofd staet van al de samengezwo- rene vyandender kerk, die kortelings nog, met den eerbiedweerdigen ouderling des Vatikaens den spot durfde dryven, uitge strekt liggen opeen ziekebed, zoodanig aengedaen dat degeneesheeren weinig of geene hoop op herstelling meer hebben. FRANKRYKOver eenige weken vroeg een moedige katholieke uit den landraed, om het gouvernement te mogen onder vragen, waerom Frankryk nog eenen af gezant, by Victor-Emmanuel zond. Die afgeveerdigde, een soldaet, gene rael Du Temple, kan niet verstaen dat een katholiek land, gelyk Frankrykëen land dat steeds tot zending had, en die zending eeuwen lang in eer gehouden heeft, van het Pausdom te ondersteunen en te beschermen, dal dit land goeds rnoeds van die eervolle zending afzie, en onverschillig de vlag slryke voor hem die meldeoneerlyksteenonreglveerdigsle mid dels hel pausdom vervolgt, onderdruk! en zoekt ten onderen te brengen; kan zyn vaderland voor't oogenblik die schoone zending met den degen in de vuist niet voortzetten, toch wil hy niet dat het in vriendschappelvke betrekkingen leve met de gezworene vyanden en de verdrukkers van het pausdom. Deze ondervraging verwekt aen het gouvernement veel bekommernis; en hel heeft alle middels in 't werk gesteld om den generael ervan te doen afzien; doch deze heeft zich niet laten bewilligen, zelfs niet door zyne beste vrienden; niets heeft hem konnen overhalen, omdat hy daerin ziet het vervullen eener pligl als katholiek, en het handhaven der verduisterde eer van zyn vaderland. Aen deze die hem daerloe kwamen pra men, gaf hy de volgende en moedige ant woord: Men is altyd gereed of men zal het nooit zyn om zynen God te verdedigen, en een mensch zonder vaer of vrees, die niets op het geweten heeft, als het er op aen komt om zvne pligt. te volbrengen vraegt niet hoeveel zyne vyanden in getal zynen of het wel tyd is om dit te doen. HOLLAND. De Hollanders houden het goed vol legen de Alchinezen. Men meldt dal de sultan het inzicht zou hebben van zich over te geven. SPANJE. Het is nu zeker dat het leger van generael Moriones, naby Sinl-Sebasliacn is de schuld en de eerloosheid van zynen gewezen vriend, dan alleen zal liy hem verlate» en verzaken, maer wanneer hy hem eens als pligiig heefl ge oordeeld, zult gy hem op zyn wel geslaefd en wel liewezen oordeel, noch omdewille van geld, noch omdewille van eerzucht, noch omdewille van intrest nooit zien wederkeeren Voor hem is eer kostelyker dan goud en eigen welzyn. nogthans hy zal zyn verlalen vriend niet laten of vervolgen of bedroeven, indien hy iets tegen hem schynt te zeggen of te doen 't zal alleenelyk zyn om hem te beletten van kwaed te doen aen anderen, om hem af te houden van plaetsen en bedieningen die met zyne schuld en ge steltenissen niet overeenkomen. Daer is, docteur, daer is de getrouwe vriend, de ware katholieke getrouwigheid. Maer wat gezeid van de eerste beleedigers van de eerste beschuldigers die laeg en laf genoeg zyn, om het oogenblik af te wachten dat hunne beleedi- gingen en beschuldigingen de eerste vriendschap hebben verbroken, en die dan den knieval gaen doen voor den schuldigen, en die dan valschelyk hunne ongemeende en baelzuchtige vriendschap aen den verlaten vriend gaen aenbieden? Bestaet er in de wereld iels haielyker en veifoeijelyker dan zulk gedrag?zou men zyn aengezichl in 'k weet niet welk een vaendel duiken, wanneer men zich aen zulke valsch- lieid en zulke lafheid pligtig kent? Moet op de lippen van zulke lafhertige valschaerds het woord getrouwigheid niet branden gelyk vuer? Ah! doc teur, als gy dat niet en verstaet en aenveerdl, gy zult ons dwingen van te beginnen twyfelenaen deze scherpzinnigheid en dat diep vernuft die u zooveel goudstukken al van Menlieere heeft doen verdienen als dat gy zieken genezen hebt in geheel uw leven. Liberale tyrannic. De liberalen hebben twee manieren om de katholieken te vervo'gen: het ge weld en hel bedrog: nu zullen zy openllvk den om log voeren tegen de religie, dan zullen zy bedek- telyk hunne haotzuchlige plannen uitwerken Dit blykt klaer uit de verschillige handelwyze der verschillige landbestierders die den katholieken godsdienst vyandig zyn. Dit gaf ons Z. H. de Paus te kennen in zyn aenspraek tot de kollcgianen van de Duitsche en Amerikaensche natie. Gy behoort toe aen twee verschillige landen waer de godsdienst aengerand wordt dochop verschillige manieren: in Duitschland is hel met kracht en geweld dal men de religie en hare dienaers verdrukt; in Amerika is het met be dekten oorlog door schalkheid en tiedrog dat de liberalen de katholieke leering bestryden en be vechten. Fin inderdaed, terwyl vele amerikaensche gouver nementen met de slimheid van den vos vele katho lieken in slaep wiegen met te zeggen: Gv zyt vrv, zy geven den toom aen de toomlooste vryheid die men beter losbandigheid zou noemen aengezicn men bel kwaed zoodanig de overhand geeft dat hel goed tnooijelyk den stryd kan doorhouden; de vrymetse- Jary logiën hebben daer zoo behendig hunne netten gespannen dat zy aenhangers vinden onder de ka tholieken zelve die hun laten wysmaken dat de sekte der francmatjons enkelyk eene maetschappy van weldadigheid is; geenszins slrydig met de goede orde noch met de Kerk. In Duitschland,integendeel,Bismark de man van yzer en bloed gaet er anders naertoe zonder doekskens eraen te winden. Gelyk de roofzuchtige wolf springt hy op zyne prooi met alle kracht en geweld; hy doel den keizer aen den Paus brieven schryven vol sntaed en laster, hy doet hem wetten onderteeken waerby de kloosterlingen en voornaem- lyk de Jesuielen als booswichten uit hel land wor den verbannen, hy doet de seminariën sluiten en de priesters aen de boete slaen die de Roomscbe lee ring verdedigen en het Opperhoofd der H. Kerk getrouwig blyven; nu laetst wil hy den bisschop van Posen, Mgr Ledochowski, onzen gewezen Nun- tie van den Paus, te Brussel, van zyne herdelyke bedieding afstellen gelyk de tyrans van Bern en Geneven hunne bisschoppen verbannen hebben over eenige maenden. Dat heet men oprnllyk den oorlog verklaren te gen God en zyne II. Kerk zonder vaer of vreezc,en, zou men hel getooven? deze openbare vervolging wordt door onze liberale bladen zelve toegejuicht en goedgekeurd; ja onze liberale dagbladschryvers, hoe gemniig sommigen willen schryven, worden door hunnen haet tegen priester en Kerke zooverre gedreven dat zy onze proteslantsche gebeuren uit Duitschland en Zwitserland nabootsen in hunne woorden gelyk in hunne werken. In naem der libe rale religie randen zy de kalholiekste geloofspunten van onzen heiligen godsdienst aen.Nu is het 'topper- gezag van den Paus en van de bisschoppen dat zy loochenen en lasteren, dan is het legen de Onbe vlekte Onlfangenis en de Onfaelbaerheid van den Paus dal zy uitvallen, nu is het de goddelyke instel ling van het II. Sakrament der biecht dat zy aen- randen met te beweren dat de oorbiecht maer verpligtend is geworden sedert het concilie van Latrunen in 1215 neem twaelf eeuwen achter Christus; andermael is het 'i Uoogweerdigste Sa krament des Autaers zelf dat zy op de walgelyksle manier durven blasphemeeren en onteeren en-alsof het hun niet gonoeg was hun modder te werpen in hunne vuilbluden, elkendcen is genoeg indachtig den smaed die Jesus aengedacn wierd in zyn aen- biddelyk Sakrament op den plegtigen bedevaerd in Juny laetsleden. Wel is waer onze liberale naapers van de tyranniën van Bismark en Frolé, durven niet allyd zoo opentlyk hunne keltersche voorbeelden en palroonen voorsiaen en [navolgen; zy gevoelen dat hunne valsche leeringen en goddelooze handelwys te vele verontweerdiging en afkeer verwekt, daerom trachten zy naer hel voorbeeld van de Amerikaen sche francmacons hunne booze plannen te verduiken, de oogen te verblinden, voornamelyk als er kiezing op handen is zullen zy by hooge en by leege zwee- ren dut zy tegen de religie, noch legen de priesters niet zyn, dat zy enkelyk voor de vryheid zyn. Daerop roepen onze liberale kiesmakelaars in hunne gazelten en klubsen: Ziet eens boevele pas toryen en kerken wy gebouwd hebben! Is de religie niet vry? en vele eenvoudige kiezers verstaen niet dat die geldsommen voor het opbouwen van kei ken en pastoryen en, voor de jaerwedde van pastors en bisschoppen slechts eene kleine schadeloosstelling is voor het gestolen goed dat de fransciie Revolutie van de kerk afgenomen heeft en in de handen van den Stact gesteld heefl; ten anderen hel is genoeg geweten dat in Duitschland,gelyk in balie en Spanje, waer de liberalen dweers door meester zyn overs 's lands zaken deze subsidieën en pensioenen ofte wel geheel en gansch geweigerd worden of te wel tner- kelyk verminderd zyn? Heeft men in den lesten zittyd de geestelyke schoolopzieners niet willen in de Kamers hun pensioen afnokken? Moesten wy de liberalen wederom zien aen hel hoofd komen, wy zouden de gematigste, die met de slimheid van den vos, met behendigheid onder duim de religie en hare dienaers tegenkanten waerschynelyk zien ver vangen door de geweldige aenhangers van de dwin gelanden die in Duitschland, in Zwitserlandin Spanje en Italië opentlyk en met bloote zweerden den katholieken godsdienst vervolgen en hun poo- gen zoo niet allyd in hel bloed ten minste in het modder te versmachten. Daerom laet ons, naer den raed van onzen II. Vader, op onze hoede wezen zoowel legen de gematige als tegen de geweldige liberalen, zy zyn even gevaerlyk. Vallet Nieuwsblad, in plaats van de zaak der Lamollen klaar te maken, heefl meer dan liointig kolommen gedrukt om dezelve te ver- i) duisteren opdat de onnoozelaars, die geerie andere nieuwsbladeren mogen lezen, van de a diefle der 50,000 franks, indien het mogelyk ware, te doen twijfelen en het daagt ons uil om op nieuw de zack te redeneeren, maar redenee- n ren met iemand die van zulke slechte trouw is, n wordt overtolligdoch aangezien... (en ton is 't wat anders, zie leeger.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2