Pi'icsterlyke Slen«cmiugen
Mgr de Bisschop van Brugge heeft de
volgende benoemingen gedaen:
Pastor van Sl-Berlinus te Poperinghe, en
deken van 't dislrikl, M. Iluys, pastor van
Rousbrugge;
IVtor te Rousbrugge, M. Vanden Bogaer-
de, pastor te Oostduinkerke;
Pastor te Oostduinkerke, M. Werbrouck,
onderpastor van Lichterveltle.
Onderpastor te Lichterveltle, M. Devoghel,
onderpastor van Winckel-Sl-Eloy;
Onderpastor te Winckel-St-Eloy, M. Viae-
ne, onderpastor van Bulscamp;
Onderpastor te Bulscamp, M. Busiau.
Plaetsclyk nieuws.
'7" Nieuwsblad en de Toekomst. Lyk
of 't Nieuwsblad voorzien had, de Toe
komst trekt heur in, en zy loopt ai lasteren
weg lyk een laffe. Ziet hier wat zy uilkraemt
op den voorstel dien wy gedaen hebben,
reglzinnig en klaer:
Alzoo schryft de oude. Ziet gy zynen
stiel? Hewel, lezers, wat zegt gy van zoo
eene handelwyze, kan 't ellendiger en latfer
zyn?
Maer 't en is niet uit, de fricadellemagis-
ter, achter herliaeld te bobben wat den ou
den schryft, (a 1 lons, magister en de oude,
gy moei malkander beter verstaen om niet
alle boe 't zelfde te schryven) voegt er
hy:
2° De vier vragen van 7 Nieuwsblad
hebben wy gezapig en breedvoerig berede
neerd in een laetst uitgegeven gekend ver
slag. De magister vergeet ons te zeggen
waer zyn gezapegbreedvoeriguitgegeven
gekend verslag slaet.
3° Nog de magister. De Yperlingen ga
pen van de zake der Lamollen om zich den
mond te scheuren. Die arme zich!
4° Nog de magister. Wy hooren 7
Nieuvvsbladje triomphantelyk uilroepen: De
Toekomst zoekt uitvlugtsels, de Toekomst
kan niet antwoorden. De magister is
fyn, hy weet te vooren wat 'l Nieuwsblad
zeggen zal, 't was bovendien gemakkelyk;
want hy gevoelde te wel hoe ellendig hy
stond, hoe hy l'ende antwoorde was.
5° Nog de magister. De rekeningen
stellen een te kort vast van 30,000 fr. Al
stelde hel Nieuwsblad 100 vragende 30
duist francs zyn wegen keerenniel ineer
weet. En 'l is uit.
Dat wil zeggen: Nieuwsblad, klapt gy
maer, de 30,000 frank zyn weg dat is zeker.
Maer hebben zy er geweest?«De 50,000
franks zyn weg, geweest of niet geweest,
zy zyn weg.
Maer hoeveel bedroeg het oorspronkelyk
knpilael? Dat het bedroeg wat het wil
de, de 50,000 frank zyn weg.
Maer wanneer is er iets bygekomen?
«Dat en doet er niet aen, de 50,000 frank
zyn weg.
Maer zyn eenige rekeningen genoeg om
eene nieuwe fondatie te bewgzen?\«'K en
kom daer niet in.de 50,000 fr zyn weg.
Maer de slaet van Moeder Theresia Ver-
lyndein 1868, en bedroeg maer omtrent
de 50,000 frank? 'T en geeft er niet aen
de 50,000 frank zyn weg.
De eerste en de laelste reden is altyd: de
50.000 frank zyn weg! ts dat niet ellen
dig, is dat niet armetierig, is dat niet om in
den klaren niet meer te durven komen, alzoo
gesteld zyn, alzoo moeien antwoorden, voor
iemand die pretendeert 't licht te versprei
den?
Wy hebben bewezen in onzen N° van 13
December dat er geen diefle en kan zyn van
50,000 frank aen de fondalie, want zy en
hebben er nooit geweest en zy en hebben er
nooit kunnen aen toebohooren. Maer wat
geeft dal? er is eene diefle van 50,000 frank,
roepen de oudeen de magister fricadelle!...
Alia, 't is walgelyk, en ware 't geen gevaer
van de Toekomst te lezen voor geloof en
zeden, 'l ware nog eene bitterlyke dommig
heid, want men daer niet anders dan strale-
verwytsels en vischkraeilale vinden kan.
Onze lezers zullen willen onzen N° van
13 December herlezen om vaste te slaen in
de zake van de 50,000 frank.
Eene uitdaging. De oude, niet we
tende van wat hout pylen maken om zyne
lasteringe van de geslolene 50,000 frank
slaende te houden, doet ons ook eene uitda
ging. Hoe onnoozel zy ook is, en ofschoon
wy al menigmael betgeen by vraegt beant
woord hebben, wy aenveerden ze nogthans
en by acht dagen zullen wy hem voldoen en
hem in 7 lange en 'l bree, met de stukken
derby, bewyzen dal de Lainotjes moglen
zyn lyk of zy waren en met zoo velen.'T
spyt ons dal 't Nieuwsblad zoo klein is, an
ders zouden wy vandage daerop antwoor
den. Dus by acht dagen wy bewyzen:
l"Dat de Lamolteschool geen eigentlvk
slot ofie klooster was, bygevolg dat ze legen
de akte van fondalie niet ingerigt is. Maer
dat liet mogt een godvruchtig gemeenle uit
maken, levende onder eenen regel door den
Bisschop goed te keuren, volgens de akte
van fondatie.
2° Dat zy mogten met 22 zyn, volgens
een oktrooi van keizer Joseph, in 'l gebruik
Da ermee zullen wy den palm der jesuiic.
ry behalen, die de oude ons toereikt.
Bellelrekken. Nieuwjacrnacht js
nog een keer ontrust geweest door 't onbe
schoft bellelrekken en boevemanieren, Wan.
neer gaet dat eindigen?
Ongeluk. Een droevig ongeluk
komt te Poperinghe te gebeuren. De zoon
van eenen landbouwer van O. L. V. paro.
chie, J. M., is op Kersmisdag in hetwaier
versmoord, toen hy van de herberg l,ujs.
waert ging; men vermoedt dat by, door den
dikken smoor bedrogen, zynen weg zal ge
mist zyn. Hy is slechts den Dynsdag uit het
water gelrokken geweest.
IStiifeiilaiitfscIic Politiek.
ROOMEN. Maendag 25 der verledene
maend, hield Z. H. Consistorie, en hy
maekte twaelf nieuwe kardinalen, waer-
onder twee fransche aertsbisschoppen
deze van Parys en deze van Kameryk.
Terwyl de aenhoudende goede gezond
heid van Pius IX als een wonder voorkomt
en de groote Paus steeds met evenveel
bezorgdheid zich bezig houdt met al wat
de noodwendigheden der kerk belrefl,
ziet men in Duitschland dezen die
aen 't hoofd staet van al de samengezwo-
rene vyandender kerk, die kortelings nog,
met den eerbiedweerdigen ouderling des
Vatikaens den spot durfde dryven, uitge
strekt liggen opeen ziekebed, zoodanig
aengedaen dat degeneesheeren weinig of
geene hoop op herstelling meer hebben.
FRANKRYKOver eenige weken vroeg
een moedige katholieke uit den landraed,
om het gouvernement te mogen onder
vragen, waerom Frankryk nog eenen af
gezant, by Victor-Emmanuel zond.
Die afgeveerdigde, een soldaet, gene
rael Du Temple, kan niet verstaen dat een
katholiek land, gelyk Frankrykëen
land dat steeds tot zending had, en die
zending eeuwen lang in eer gehouden
heeft, van het Pausdom te ondersteunen
en te beschermen, dal dit land goeds
rnoeds van die eervolle zending afzie, en
onverschillig de vlag slryke voor hem die
meldeoneerlyksteenonreglveerdigsle mid
dels hel pausdom vervolgt, onderdruk! en
zoekt ten onderen te brengen; kan zyn
vaderland voor't oogenblik die schoone
zending met den degen in de vuist niet
voortzetten, toch wil hy niet dat het in
vriendschappelvke betrekkingen leve met
de gezworene vyanden en de verdrukkers
van het pausdom.
Deze ondervraging verwekt aen het
gouvernement veel bekommernis; en hel
heeft alle middels in 't werk gesteld om
den generael ervan te doen afzien; doch
deze heeft zich niet laten bewilligen, zelfs
niet door zyne beste vrienden; niets heeft
hem konnen overhalen, omdat hy daerin
ziet het vervullen eener pligl als katholiek,
en het handhaven der verduisterde eer
van zyn vaderland.
Aen deze die hem daerloe kwamen pra
men, gaf hy de volgende en moedige ant
woord:
Men is altyd gereed of men zal het
nooit zyn om zynen God te verdedigen, en
een mensch zonder vaer of vrees, die niets
op het geweten heeft, als het er op aen
komt om zvne pligt. te volbrengen vraegt
niet hoeveel zyne vyanden in getal zynen
of het wel tyd is om dit te doen.
HOLLAND. De Hollanders houden het
goed vol legen de Alchinezen. Men meldt
dal de sultan het inzicht zou hebben van
zich over te geven.
SPANJE. Het is nu zeker dat het leger van
generael Moriones, naby Sinl-Sebasliacn is
de schuld en de eerloosheid van zynen gewezen
vriend, dan alleen zal liy hem verlate» en verzaken,
maer wanneer hy hem eens als pligiig heefl ge
oordeeld, zult gy hem op zyn wel geslaefd en wel
liewezen oordeel, noch omdewille van geld, noch
omdewille van eerzucht, noch omdewille van intrest
nooit zien wederkeeren Voor hem is eer kostelyker
dan goud en eigen welzyn. nogthans hy zal zyn
verlalen vriend niet laten of vervolgen of bedroeven,
indien hy iets tegen hem schynt te zeggen of te doen
't zal alleenelyk zyn om hem te beletten van kwaed
te doen aen anderen, om hem af te houden van
plaetsen en bedieningen die met zyne schuld en ge
steltenissen niet overeenkomen. Daer is, docteur,
daer is de getrouwe vriend, de ware katholieke
getrouwigheid.
Maer wat gezeid van de eerste beleedigers van
de eerste beschuldigers die laeg en laf genoeg zyn,
om het oogenblik af te wachten dat hunne beleedi-
gingen en beschuldigingen de eerste vriendschap
hebben verbroken, en die dan den knieval gaen
doen voor den schuldigen, en die dan valschelyk
hunne ongemeende en baelzuchtige vriendschap aen
den verlaten vriend gaen aenbieden? Bestaet er in
de wereld iels haielyker en veifoeijelyker dan zulk
gedrag?zou men zyn aengezichl in 'k weet niet welk een
vaendel duiken, wanneer men zich aen zulke valsch-
lieid en zulke lafheid pligtig kent? Moet op de
lippen van zulke lafhertige valschaerds het woord
getrouwigheid niet branden gelyk vuer? Ah! doc
teur, als gy dat niet en verstaet en aenveerdl, gy
zult ons dwingen van te beginnen twyfelenaen deze
scherpzinnigheid en dat diep vernuft die u zooveel
goudstukken al van Menlieere heeft doen verdienen
als dat gy zieken genezen hebt in geheel uw leven.
Liberale tyrannic. De liberalen hebben twee
manieren om de katholieken te vervo'gen: het ge
weld en hel bedrog: nu zullen zy openllvk den
om log voeren tegen de religie, dan zullen zy bedek-
telyk hunne haotzuchlige plannen uitwerken Dit
blykt klaer uit de verschillige handelwyze der
verschillige landbestierders die den katholieken
godsdienst vyandig zyn.
Dit gaf ons Z. H. de Paus te kennen in
zyn aenspraek tot de kollcgianen van de Duitsche
en Amerikaensche natie. Gy behoort toe aen twee
verschillige landen waer de godsdienst aengerand
wordt dochop verschillige manieren: in Duitschland
is hel met kracht en geweld dal men de religie en
hare dienaers verdrukt; in Amerika is het met be
dekten oorlog door schalkheid en tiedrog dat de
liberalen de katholieke leering bestryden en be
vechten.
Fin inderdaed, terwyl vele amerikaensche gouver
nementen met de slimheid van den vos vele katho
lieken in slaep wiegen met te zeggen: Gv zyt vrv,
zy geven den toom aen de toomlooste vryheid die
men beter losbandigheid zou noemen aengezicn men
bel kwaed zoodanig de overhand geeft dat hel goed
tnooijelyk den stryd kan doorhouden; de vrymetse-
Jary logiën hebben daer zoo behendig hunne netten
gespannen dat zy aenhangers vinden onder de ka
tholieken zelve die hun laten wysmaken dat de
sekte der francmatjons enkelyk eene maetschappy
van weldadigheid is; geenszins slrydig met de goede
orde noch met de Kerk.
In Duitschland,integendeel,Bismark de man van
yzer en bloed gaet er anders naertoe zonder
doekskens eraen te winden. Gelyk de roofzuchtige
wolf springt hy op zyne prooi met alle kracht en
geweld; hy doel den keizer aen den Paus brieven
schryven vol sntaed en laster, hy doet hem wetten
onderteeken waerby de kloosterlingen en voornaem-
lyk de Jesuielen als booswichten uit hel land wor
den verbannen, hy doet de seminariën sluiten en de
priesters aen de boete slaen die de Roomscbe lee
ring verdedigen en het Opperhoofd der H. Kerk
getrouwig blyven; nu laetst wil hy den bisschop
van Posen, Mgr Ledochowski, onzen gewezen Nun-
tie van den Paus, te Brussel, van zyne herdelyke
bedieding afstellen gelyk de tyrans van Bern en
Geneven hunne bisschoppen verbannen hebben
over eenige maenden.
Dat heet men oprnllyk den oorlog verklaren te
gen God en zyne II. Kerk zonder vaer of vreezc,en,
zou men hel getooven? deze openbare vervolging
wordt door onze liberale bladen zelve toegejuicht
en goedgekeurd; ja onze liberale dagbladschryvers,
hoe gemniig sommigen willen schryven, worden
door hunnen haet tegen priester en Kerke zooverre
gedreven dat zy onze proteslantsche gebeuren uit
Duitschland en Zwitserland nabootsen in hunne
woorden gelyk in hunne werken. In naem der libe
rale religie randen zy de kalholiekste geloofspunten
van onzen heiligen godsdienst aen.Nu is het 'topper-
gezag van den Paus en van de bisschoppen dat zy
loochenen en lasteren, dan is het legen de Onbe
vlekte Onlfangenis en de Onfaelbaerheid van den
Paus dal zy uitvallen, nu is het de goddelyke instel
ling van het II. Sakrament der biecht dat zy aen-
randen met te beweren dat de oorbiecht maer
verpligtend is geworden sedert het concilie van
Latrunen in 1215 neem twaelf eeuwen achter
Christus; andermael is het 'i Uoogweerdigste Sa
krament des Autaers zelf dat zy op de walgelyksle
manier durven blasphemeeren en onteeren en-alsof
het hun niet gonoeg was hun modder te werpen in
hunne vuilbluden, elkendcen is genoeg indachtig
den smaed die Jesus aengedacn wierd in zyn aen-
biddelyk Sakrament op den plegtigen bedevaerd in
Juny laetsleden. Wel is waer onze liberale naapers
van de tyranniën van Bismark en Frolé, durven niet
allyd zoo opentlyk hunne keltersche voorbeelden en
palroonen voorsiaen en [navolgen; zy gevoelen dat
hunne valsche leeringen en goddelooze handelwys
te vele verontweerdiging en afkeer verwekt, daerom
trachten zy naer hel voorbeeld van de Amerikaen
sche francmacons hunne booze plannen te verduiken,
de oogen te verblinden, voornamelyk als er kiezing
op handen is zullen zy by hooge en by leege zwee-
ren dut zy tegen de religie, noch legen de priesters
niet zyn, dat zy enkelyk voor de vryheid zyn.
Daerop roepen onze liberale kiesmakelaars in
hunne gazelten en klubsen: Ziet eens boevele pas
toryen en kerken wy gebouwd hebben! Is de religie
niet vry? en vele eenvoudige kiezers verstaen niet
dat die geldsommen voor het opbouwen van kei ken
en pastoryen en, voor de jaerwedde van pastors en
bisschoppen slechts eene kleine schadeloosstelling
is voor het gestolen goed dat de fransciie Revolutie
van de kerk afgenomen heeft en in de handen van
den Stact gesteld heefl; ten anderen hel is genoeg
geweten dat in Duitschland,gelyk in balie en Spanje,
waer de liberalen dweers door meester zyn overs 's
lands zaken deze subsidieën en pensioenen ofte wel
geheel en gansch geweigerd worden of te wel tner-
kelyk verminderd zyn? Heeft men in den lesten
zittyd de geestelyke schoolopzieners niet willen in
de Kamers hun pensioen afnokken? Moesten wy de
liberalen wederom zien aen hel hoofd komen, wy
zouden de gematigste, die met de slimheid van den
vos, met behendigheid onder duim de religie en
hare dienaers tegenkanten waerschynelyk zien ver
vangen door de geweldige aenhangers van de dwin
gelanden die in Duitschland, in Zwitserlandin
Spanje en Italië opentlyk en met bloote zweerden
den katholieken godsdienst vervolgen en hun poo-
gen zoo niet allyd in hel bloed ten minste in het
modder te versmachten. Daerom laet ons, naer den
raed van onzen II. Vader, op onze hoede wezen
zoowel legen de gematige als tegen de geweldige
liberalen, zy zyn even gevaerlyk.
Vallet Nieuwsblad, in plaats van de zaak
der Lamollen klaar te maken, heefl meer dan
liointig kolommen gedrukt om dezelve te ver-
i) duisteren opdat de onnoozelaars, die geerie
andere nieuwsbladeren mogen lezen, van de
a diefle der 50,000 franks, indien het mogelyk
ware, te doen twijfelen en het daagt ons uil om
op nieuw de zack te redeneeren, maar redenee-
n ren met iemand die van zulke slechte trouw is,
n wordt overtolligdoch aangezien... (en ton is
't wat anders, zie leeger.