KERKEBOEKEN VOOR DE EERSTE COMMUNIE: GEDACHTENISSEN met en zonder sloten, aen zeer voordeelige pryzen, by VAAIDERGHINSTE-FOSSÉ, drukker, Boterstraet, 66, Ypercn. I Plaetselyke stiyd. Lyk of ik al gezeid hebbe,. 'l ging rrty tegen onder den ouden tytel van 1'h.wtselgk nieuws,i\iyA met den oudenen defrièWel^- magister bezig te zyn, Daerom zonder te veranderen van voorwerp en handelwyze verandere ik den tytel, en zegge nu Pluel- selgke stryd. Stryd in den waren zin en is het juist ook niet; want als er slrvd is, siucn er twee vyanden tegen over malkander met open vaendel en onttrokken zweerd, en elkeen durft toogen wat hy wil en vechten voor wat hy zegt. Maer 't Nieuwsblad staet alleen regt, en loogt zyn aenzigt aen dor. vyand, 't zegt alleen wat het wil, wat het verdedigt, te weten zyn geloof en zyne Moederde H. Kerke; en de vyanden hier van geloove en H. Kerk duiken hun gezigt, vlugten 't aenschyn van '1 Nieuwsbladen zoo en is geen stryd, in den waren zin des woords. Nogthans er zyn twee vyanden en zy werken tegen malkander, en zoo is er in zekeren zin, stryd, geen eerlyke regtzinnige stryd; maer een stryd lusschen regt en baenstroopery! Want de baenstroopers, zy duiken, zy loopen, zy vlngten en vallen op 't lyf, als men met iels anders bezig is, en dan komen ze uil hunne holen en sdiynen vrienden van 't regt te zyn: zoo eene baen stroopery pleegt de Toekomst. 'T Nieuws blad heeft schoon te vragen en uit le dagen omdat ze zou staende houden wat zy wil, wat zy betracht, wat zy zylings weg ver- wyt. Zy vlugt! Immers op de historie vaii de Jesuielen, op de zake van de Lamotjes. op de vyftig duizend franken, op de verwytsels van bedrog, leugen en laster tegen 't Nieuws blad, op de mirakels, op de Heilige Kerk, op de inkwisitie, op de samenzweering der Poeders, op den St Barlhelemy, op de dra gonnaden, op de regteri van den Staet en de H, Kerk, op het woord van Christus Myn ryk is van deze wereld met, op dit ander; geeft aen Cesar wal aen Cesar toekomt, daerop en vragen wy niet anders als een regtzinnigen, treffelyken redestryd. En allyd vlugt den Ouden en zyn betaelde poetser, de fricadelle-magisler!Stryd is er in zekeren zin, maer stryd van T Nieuwsblad legen de baenstroopery der Toekomst-, en daerom zullen wy toch dit deel, P/aet- selyk stryd heeten. Tot bewys verder: 't Nieuwsblad over veertien dagen zei dat, onder andere eerlyk- heden van 't liberale Brussel, er daer, in een maend I yds 13 echtscheidingen uitgesproken wierden,jen 't voegde erby: «Waer,is Berge' mei zyne lasteringen legen de katholieke Vlamingen, die hy beschuldigt van al dat vuil en slordig en laeg en barbaersch is?.... In al de Vlaenderen te hoope,van Poperinghe, tot aen Hasselt, en zyn er in geen jaren zoovele echtscheidingen, als in 't liberale Brussel in een maend, waer zit nu de rede- lyklieid, T orde en de eerlyklieid? Weet gy wat de Toekomst daerop zegt; 't Nieuwsblad zegt daler 13 echtscheidin gen te Brussel uitgesproken zyi ,in dat Bergé de schuld ervan is!!! Is dat geen baen- slroopersooilog? Een ander. Al herhaelde malen hebben wy bewyzen gegeven, duidelyk en klare bewyzen, dat er aen de Lamottefonda- tie geen oortlje ontvreemd is. Op al onze bewysredens wat zegt de Toekomst hoort: T Nieuwsblad is spylig dat wy de diefie van 50,000 franken uitgebragt hebben. Is dat geen baenslroopersoorlog? kykt onzen nummer van 13 December en't staet daer, en twee numeros later zietonze uitdaging!... En nu. Let er een keer op of den Ouden zal antwoorden op 't geen ik Hem hier zal voorstellen: «Gy spreekt,myn Ouden van de wetten der H. Kerk, die onverander- lyk zyn, gy spreekt van de fransche kerke, gy spreekt en loochent lyk een ketter, de Onbevlekte Ontvangenis van O, L. V., en de Onfaelbaerheid van den Paus van Roomen; hewel, myn Oudenwilt gy een keer ernstig redeneeren op een van die vier punten? Wy zyn gereed, om u te doen zien dat.de H. Kerk in het stellen van hare wetten onberis- pelyk is, in 't veroordeelen der Fransche kerk, en in 't afkondigen der.geloofspunten; dal zy daerin niet anders en volgt dan de gezonde reden en vooral de leering van Christus, dus dat een discipel van Christus liaer in dit alles moet onderhoorig zyn!.. Alia! aenveerdt het eens. pakt het geinakke- lykste voor u en randt eens de Kerk aen in hare welgeving,of in hare magt van wetten te geven... En wy staen u ten dienste om met reden en geleerde bewyzen alle uwe rede kavelingen omverre te werpen en er de uitzinnigheid van tedoen zien. Maer, gy moet wel opletten van niet te missen,lusschen pun ten van't geloofen zeden; en wetten der Kerk! Let er een keer op of den Ouden zal ant woorden. Nogthans wy zyn gereed al wat hy zegt in ons blad over te nemen als het ter zake gaet. Zoo nog eens om klaer le zyn, den Ouden moet den volgenden voorstel bewyzen: De II. Kerk, in'i geven barer wetten, beeft de leering van Christus miskend en de gezonde reden. Wy.wy zullen daerentegen houden slaen: Dat de II. Kerk in t geven van bare wet ten gesteund beeft op de leer ing van Christus en de gezonde reden. Let er op of den Ouden zal antwoorden. T schynl dal de Mademoiselle Frica- delle gevonden is, en gevonden te Gent!.. 'I is djeni! Een Ypersche fundatie zal een Genlenege binnenleepen!... Maer 'k weet wonder hoe dat die Genlsche dal zal aen boord gaen leggen om den uitersten wil van Mejuffrouw VanZtiulpeene te volbrengen.Die edele jufl'rouwe, zuo chrislelyk en katholiek, heeft immers gewild: Dat de meesteressen, wueronder een overstele benoemen door de direkleurs, (ueestelyk en wereldlijk)... zouden met yver en stichting de pligten van hunne vo catie ofte roep volbrengen en dit al onder een en 7 zelfde reglement van leven en levenswijze goed le keuren, zooveel noudig DOOR DEN BISSCHOP DER PLAETS. 'T is 't artikel All der akte van fondalie!.. Eene dochter, die alleszins katholiek is van consciëntie, zou er meer of eens op peizen!.. Wervtck. Een woordje aen den correspondent-zedemeester van daer: Dewyl hy niets, zoo zeer ter herten heeft als voor beelden aen de liberale jeugd voor le stellen ziel hier een dat hy geven kan; want libe- raelder voorbeeld en is er niet: De maire van zeker fransche gemeente, rood lyk of hy is en radicael, heeft de groote en vrye hoedanigheid van naer geheel den papenboel niet te luisteren, en alzoo karnavaelt hy en geeft feesten dat de liberale gebeuren uil Bolgie er niet van slapen kunnen, en niet doen dan murmureert n legen hunnen bur gemeester, die, zyn doopsel en geloove ge trouw, in al 'l karuavaleu met anders en ziet dan zedebederf en oudheidensche joel feesten, en daerom dat van kante inaekt en daer laet, als onweerdig en onnuttig enjj rampzalig voor chrislene menschen!... Peste! voor dien burgemeester zeggen dg wervicksche liberalen, hourah voor die maire! De eerste is slave van den pastor, de andere vry en onafhankelyk en volksgene gen!Maer 't gebeurte dat in al 't karna. valen in't fransche, er een man, onder de peerden geraekte en een stamp op zyn hoofd krygt. wat zal de roo menschlievende maire doen?. Natuerlyk aenstonds geneesheeren en priesters roepen,en al mogelyke zorgen aen. wenden. Den man ievers in een nabygelegeo huis dragen,en de dood doen bestaligen voor- aleer hy hem naer zyn huis zal doen, en,als de dood waerlyk bestatigt is,hem dan gevoe- gelyk en betamelyk riaer zyn huis voeren na de wete gelaten te hebben aen wie hetaengaet!, Alia! alia! alia!.. Alzoo zou een burgemeestet werken, die consciëntie heeft en nog weet van de wet van God, de wet van de Kerk en de wet van 't landMaer een Maire hy is vry hy is onafhankelyk hy is roo radicael, volksgezind, en volksbe- mind!... zyn karnaval zou gestoord zyn.., Zeere, zeereeene kordewagen en een touwe of twee, en lyk of 't best gaen kan hem daerop gebonden en zoo uit de oogen ge- voerd, zonder te weten of hy dood is,.., erger of een dier!Alzoo doel hel een Maire, die naer zynen pastor niet en horkt; wanl lyk of hy naer zyn pastor niet en horkt, zoo en horkt hy noch naer wel der natuer, noch wet van 't land!... Hy is verwonderd als de burgemeester hem voor oogen legt dat hy tegen de wet van 't land gehandeld heeft!., Waerom en geeft dé correspondent dit voor beeld niet in zyne correspondentie?... kan er een liberaelder zyn?.... Misschien dat zyne stadsgenooten nog le straf achteruit zyn omdat te kunnen dragen.... Immers zy blyven mensch!.. - Boesinghe. By acht dagen zal ik myne bemerkingen geven. Plaèts ontbreekt, Europa's Politiek. Overal waer men de oogen wendt, ziet men hel Radiealismus en Socialismus in vol le leven en dreigend opstaen. In Pruissen, Oostenryk, Frankryk, Spanje, Italië, ja, tol in Rusland toe, hoort men den roep van Oorlog tegen de kapitalisten, oorlog tegen alle gezag! Laetst in Pruissen hoorde men in eene meeting de volgende woorden, die sehrikkelyk zyn, voor my niet persoon- lyk, want ik ben geen kapitalist; maer voor alwie goed bezit: De burgerij (dat zyn de ryke van de steden) beeft ons geleerd dal er na dit leven geen ander en is, geen genot meer en is, en daerom wg ook, wg willen van nu uf ons genot hebben, Dat was ge zeid en toegejuicht in eene groote vergade ring van werklieden. Dat wil zeggen: «Wy, werklieden, wy pynen en werken en lyden, en 't is voor de groote heeren der steden, die eten en drinken en lustig leven; maer dal en zal niet meer zyn! Want-tol hiertoe hadden wy, en ons gelyken.hope op een za lig Hierna, en die lustig levende heeren zeggen ons alle dage dat het domkoppen zyn, die hopen op een zalig Zierna! Hewel, is het zoo, wy staen van werken, van pynen, en zuchten en lyden; eten, drinken en vro- lyk zyn, dat zullen wy neffens die heeren, en daerom deelen zullen ze met ons hun goed en hun geld! Nu die roep is in Rusland lyk in Pruissen, en in Oostenryk lyk in Rusland, in Frankryk lyk in Oostenryk, in Spanje en in Italië, en ja hier ook al in Relgie! En wat doen de Gouvernementen? Allen gelyk bestryden of korten in df eenige magt, hel eenig middel om dien al- gemeencn opstand der lagere klas leger te houden en die magt? 't is de H. Kerk; Cliristi, en dal middel is de Godsdienst. Vim gelcuil, maer levens eeuwen van liciii en voor- miüiinf!, van eer en van geluk) ontstonden er lus- selicn verscliillige sleden associaliën of vereeni- gingeti, die men lianzen of handelsverbonden noemde en die voor oogwil hadden aen liaren res- jietlieven koophandel en nyverheid verzekering, besclienriing en voordeelen Ie verschaffen. Eene der livzonderste dier hunzen was de duitsche of dwtsche hanze (hanze teulonique) die hare kan- liMirs en inagazynen op de boorden van de Schelde en van den liliyn had gevestigd. Vierenzestig sleden behoorden aen deze vereeniging toe, en zy bad niet alleenelyk groole schallen en lalryke sche pen inner zelfs een leger en een eigen be slier. Van in het begin der 12' eeuw, vvaicn vele vlaein-ehe steden in deze hanze gelreden, en zoo ziel mcri Vlaenderen weldra de zetel van den uit- heenisclien koophandel worden. Er bestond, onder andere, eene vlaemsche han ze, genoemd hanze van Londen, die eerst 17 en later *24 steden telde. Aen dat handelsverbond behoorde Poperinghe toe en gerocht ep deze manier in groote betrekkingen, hyzonderlvk met Frankryk en Engeland. Men maekle te Poperinghe, van en- gelsche wo'le, laken en sergiën van alle kleuren allen prys. Hel gefabrikeerde goed wierd in Frank ryk en Engeland verkocht, het kwam zelfs op de niarklen van Noorwegen, van Duilschland. van Huisiand en van al de streken wnermede de dietsche hanze in betrekking stond. Ongeloofelyk welke Werkzaemheid en nyverheid in dien lyd ie Pope ringhe heerschte, welke rykdommen en welke weelde de koophandel in haren schoot voortbragl. Bv lydcn waren er tol 1,700 werklieden te vinden, volders, kaerders en wevers,die, al wel gekleed en gevoed en gehuisvest, in de beste eendragt en het zoetste geluk leefden. Eene schoone groole vaert ging van Poperinghe naer Elsendamme, waer hy zich !n den Yser wierp en alzoo de slad met de zee in verband stelde. In deze vaert, waervan nu nog ■een kleen overschot ie zien is, hyzonderlvk als men van uit de slad naer 't Reeptje gaei, waer de eersie ■overdragt stond, kwamen er alle. weken meer dan •20 schepen met allerhande koopwaren geladen. Zy vervoerden de lakens, le Poperinghe geweven, en -die mtn'op vreemde markten te koop stelde. Zulke beweging, zulke voorspoed en zulke bloei -doei natuerlyk peizen op de verdwaling of dwaes- heid van eenige kortzichtige lawytmakers van onze dagen, die schryven en klappen dat godsdienst en koophandel, geloof en geluk, weelde en goede zeden ■niet kunnen le samen sta en. Nooit heelt Poperinghe •meer aen geloof en goede zeden vastgehecht geweest .dan in de dagen van zvnen' eersten bloei en meesten voorspoed. God zegende zvn werk en de gezegende slad bedankte de goede goddelyke Voorzienigheid, •daoiom. wy zyri en b'yveri van 'l gedacht dat zy gelukkigst zvn of worden, de steden en de huisge zinnen waer God de meester is. De mannen van vooruitgang of progres. De iliberalen hebben a tyd'de pretentie van hel mensch- dom te herseheppen, de wereld geheel te verande ren en te vei betoren, de natuer zelf onder le boven 4e keeren, alles te verlichten; niemand heeft ooit iels gekend of ooit iets geweien vooraleer zy op de •wereld waren en hel bestier in handen hadden, zy -alleene hebben alle wonderheden ontdekt; de ka- nholieken hebben noch verstand rioch kennis, zy hebben noch bekwaemheid noch ondervinding: hel .zyn achteruitkruipers en lichtdompers, die noch van vooruitgang noch verlichting willen hooien; de •liberalen, integendeel, zyn afgronden van wysheid •en versland, bet zyn de voorloopers van den voor uitgang... die regt naer den afgrond snellen, bet zyn fakkeldragers, die de wereld gelyk zonnen ver lichten..., by de klaerte van hunne brandstichtingen: .men heeft hel gezien in de moorderyen, plundeiin- gen en brandstichtingen van de communards van i'aivs. Is dit de tael niet welke onze neuswyzé liberalen op alle toonen zingen, het refrein welk zy gedurig herhalen? Te Poperinghe, fine dikwyls heeft men <lit verdrietig liedje niet gehoord: de katholieken kunnen niets, hunne administratie deugt niet; moes ten de liberalen aen hét heslier zyn liet zou er anders gaen... En inderdaed, als de liberalen aen bet hoofd geraken bet gael er anders, liet is voor uitgang, achterwaerds, lyk de koordedraeijeis. Welke wonderheden hebben wy niet gezien on der het kortstondig bestier van J. Van Morris en J. Koelens, die MM. Van lienyngheen Benen opvolg den? Wie is er niet indachtig dat, tydens het op maken der kiezerslyste'n in 1870, meer dan 130 (ik zeg honderd dertig) stemregtigen achtergelaten wierden door de liberale schepenen! En die gasten zouden stoutm.iedig durven verwytenaen de katho lieke schepenen dat zy 30 (ik zeg dertig, of beter om de waerheid te spreken, twintig) kiezers op de lyst gelaten hadden die er moesten afvallen door de vermindering der belastingen op de gronden en eigendommen, welke dit jaer voor de eerste muel toegepast wierd. Die mannen, zy zien een sirooiken in het oog van een ander en gevoelen geen bundel in hun eigen oog. Spreekt van uwe honderd dertig eer gy spreken mogl van twintig! Maer ik had het vergeten... De liberalen zyn mannen van vooruit gang... Zy springen van 20 of 30 tot 1*20 of 130!!

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2