KERKEBOEKEN VOOR DE EERSTE COMMUNIE: GEDACHTENISSEN Daerom is 'l dat men in stokke is tegen hel bovennaleurlyke. O ja! neemt een keer dat er geen boven- nateurlvk en is, dat elk zyn reden en goeste volgen mag, en ton zal men raedslid in de gemeente, raedslid in de provinlie, lid van de Kamers, lid van 'l Senaet, ministèren Slaetsminister worden, en in dit altemael zynen Hemel zoeken, vry van familie elders zyn ingang en toegang te heb ben, en heel zyn geloof en religie te ver geten, de zeven hoofdzonden als zeven deugden te aenzien..., En meent gy dat er daer geen plezier in en is en dat men geen sacrificiën en moet doen om aen dit alles te verzaken?... En noglhans indien er een bo- vennateurlyke is, 't is kwestie voor altyd vaerwel te zeggen. En daerom is men met 'l bovennaleurlyke in stokke. O ja! peist een keer dat er geen bovenna- teurlyk is en dal elks goeste zyne wet is en regel... En ton mag men drinken en lachen, men mag loopen en ketsen, men mag bin- nendoen en stroopen, men mag wreken en vervolgen, men mag lustig en lusliger leven; de lust dan is de regel, de lust is de wet, de lust is 't goed, de lust is 't geluk, de lust is het al op de wereld! Maer als er een boven- nateurlyk is, dal wordt altemale vergiftigd. Voelt gy nu waerom men tegen 't bovenna leurlyke is? Alzoo is 't, lezers, zyn drift, zyn herte, zyn goeste en zynen lust voldoen, ziedaer wal hberael maekt, in 'l kleine of in 't groote, daerom is men liberael, doctrinaire, radi- cael, communard, volgens de lusten en de goeste van 't herte! En daerom is 't dat zy zeggen, de liberalen, dal: aen 't boven naleurlyke gelooven dom is!...» Ten naesten keer zal ik trachten te doen verstaen hoe dat 't bovennaleurlyke alleen 's menschen herte en versland voldoen kan! CorresiioiideiiUeii. met en zonder sloten, aen zeer voordeelige pryzen, by VAHDERGHi&ISTE-FÖSSÉ, drukker, Uoterstraet, 66, Yperen. fflactselylie 11* y aï Inderdaed men zou te bersten lachen, ware liet niet dat het in zoo ernstige zaken is! De Toekomst heeft geschreven en gedrukt de volgende woorden, die wy lelterlyk uit-, geschreven hebben en hier nog eens uit- schryven. Men hoort dagelijks spreken van mira- kels. Dezen die er aan gelooven zijn wel goed of..... dom! Wij, wij gelooven aan geen bovennatuurlijk. Alles wal voorvalt kanna goed onderzoekklaarlijk uitye- legd worden. Nu 't Nieuwsblad trok daeruit de volgende besluiten: De Toekomst loochent de wet van Jesus- Christus; want de wet van Jesus-Chiislus is eene bovennaleurlyke wet. De Toekomst loochent de wet en de mira kels van 't Evangelie; want de wel en de mirakels van 't Evangelie zyn bovennaleur- lyk. De Toekomst loochent de goddelyke gra- tje, 't geloove, de goddelyke deugden, heel ons christen godsdienst, want ons geloove, die goddelyke gratie en deugden, die chris ten godsdienst zyn hovennateurlyk! De Toekomst maekt uit voor domkoppen alle christenen; want alle christen mensch gelooft aen mirakels en 't hovennateurlyk! Zoo waren de besluiten van 't Nieuws blad. Hewel, vraeg aen alle eerlyke men schen, 't zy katholiek of liberael, of die besluiten niet juist en zyn, niet logiek en zyn! En daer, de Toekomst verschiet ervan, en zy zegt dal 't Nieuwsblad doorslecht van kwade trouw moet zijn en valschheidom te handelen als hel orgaan onzer dienaren Gods, anders gezegd de slaven vati de Jesuiterij. Ha, Magister, lieve jongen, 'k geloove het dat gy verschiet van zulke baldadigheden in 't schryven, want gy hebt ook een christcne vlaemsche moeder gehad gelyk ik; gy hebt ook onder een katholieken priester uwe eerste communie gedaen, en misschien hebt gy gevoed, gekweekt, geleerd en gewezen geweest met 't geld of de hulpe van eenen slaef der Jesuitery, en in H. Geestscholen of elders de katholieke of volgens u de jesuitieke liefdadigheid gevoeld, liefdadig heid iDgegeven door 't hovennateurlyk; en 't en verwondert rny niet dat gy nog ver schieten kunt voor uwe goddelooze balda digheden, als ze u voor oogen gelegd wor den! Maer nog eens, hoort het en bepeisl het wat een jesuitieke u hier zegt: En sluit uw herte niet, nu dat ge ziet waer gy gespeeld zyl, laet ze varen de kluiten die men u uit reikt lyk de penningen aen Judas om zyn lieer en Meester en Weldoener te verraden; laet ze varen, zeg ik u, ik jesuitieke slaef, en nooit en zult ge vryer, opgeruimder, gees tiger geweest hebben. Gy zult dan mogen zeggen en zingen: Maer zoolang gy slaefscherwyze uw ge doopt voorhoofd buigt voor een groet of eën lach, of een goudstuk, ellendiger en rampzaliger godslasteringen zult gy nog schryven, en dan verstomd staen voor uw eigene roekeloosheid! Ja. vriend lief, onthoud het. gy zvl gelvk ik een kind van Vlaendereu. een kind van de Kerke, en ware 't zake dat een eed hier plaetse greep, 'k zwoeie dat ik noch van kwade trouw, noch valsch, noch uw ogand hen,maer dal ik in tnyn herte diepe compas sie gevoel voor tl, zoo diepe, gevallen! Be peisl het!... En, jesuiet of niet, als dc raed goed isVolgt hem. Boesinghe. Do anlwöorde van den korrespondent der Toekomst laet de twee derden van onze eerste bemerkingen regie staen, en hy'weel geen enkel woord er le gen in te brengen. En inderdaed, wat was er legen te zeggen? regl waren ze, reglzin- nig en juist, tenzy voor degenen die altyd geerne een vlekje zien in de ooge van hun ne vrienden. Nog eens zien wy al den Hauwen praet van ezeloorenvan kapelaen en pastor, van in onmdgl vallen, enz., enz. Te verpekkeld, te bol en te dom is dat al om onze aendacht te vestigen. Maer op de kwestie die hy stelt weten wy een woordetje te zeggen. Wie heeft er eerroover geweest en wie is 't die de zake gemiddeld heeft? Dat is de vrage die gesteld is door den correspon dent. Hy antwoordt en zegt: liet Nieuwsblad heet eerrooving een prulle maar de belichte vrouw verslond het alzoo niet. En wy, wy antwoorden: eerrooving en is geen prullemaer 't is een prulle van voor eerrooving uil te geven wat geene en is. En dat het geen eerrooving ,nrAev wel een prulle was, besluiten wy uit de gekkende maniere van de zaek in de Toekomst uiteen te doen. Indien het eerrooving was, er was niette gekken maer te doen veroordeelen. Alzoo redeneert het Nieuwsblad. Wie heeft er gelyk? Dat er geene eerrooving en was, vind ik nog in deze bemerking: Veronderstelt dat de heer, die zyne steenen kwyl was, naer den Burgemeester zou gegaen zyn en gezeid dat hy achterdenken op zulke of zulke per- soonen had; de Burgemeester zou nateurlyk huiszoek gedaen hebben, en noch tribunael noch redelyk mensch en zou in die aenkla- ging noch in dien huiszoek eene eerrooving gezien hebben. En nu 'l zou eerrooving zyn? Alia dan!... Neen, eerrooving in den waren zin en heeft er niet geweest, maer liberale wra ke, dat was er niet anders! Maer waerom geen proces, waerom den heer op het correctionneel banksken niet ge zet, in plaets van 't Gemeenle-Huis?» Decorrespondent antwoordt dat de heer Burgemeester het gemiddeld heeft!! En wy, wy zeggen dat de betichte vrouw geen proces wilde. Wy, wy zeggen dat al het geweld dat er daervan gekomen is, spruit uil libe rale wrake van dezen die hem eerst te Boe- singhe liberael noemde. Vat-je 't?... Hadde men het raedslid op het bankske gekregen, men zou hier niet hooren: 'k en durfden Dniet halen, want hy istedul op my omdat ik geen proces heb willen ma ken! Daer is onze antwoorde en zy is juiste. Komt de verpekkelde nog voor den dag, wy zuilen 't hem nog klaerder uiteen doen. Achter die vrage en die knoddige ant woorde, de correspondent doet een verpek- kelden lof van den Burgemeester. Ook dry honderd franks 's jaers!... men zou een keer correspondeeren, als men geen andere con sciëntie en heeft ais eene geldconscientie! Wie is er, vraegt de correspondent, die zyne eigen belangen slagtofferl voor de ge meente?... De correspondent en antwoordt niet, en wy, wy zeggen: 'T en zyn deze niet die gevreesd zyn lyk dwingelanden van wien men zegt, wal ge heel Boesinghe weet:'T en is niet goed van in hunne neuze te zitten! Die gasten onthouden lange, al ware't lot dertig jaer achterna! Zy zyn wreed en lastig! Wie is 't, vraegt nog de correspondent, die de vrede op de gemeente weer heeft doen heerschen?... Nog eens de correspondent en antwoordt riiet; maer wy, wy zeggen: 'T en is deze niet die door zyne kuipergen en hy ballotagie in de gemeenle-raed geraek- te en, cenigen tyd daerna, door andere kui peryen, Mynheer van Boesinghe en Mynheer Seghcrs, de eene zyn ambt van burgemees- Ier en de andere van schepen deed verlaten! Bara was minister! Ma> r T is wat lang over Boesinghe, lot ten naesten keer als liet pus geeft. Poperinghe, t8 Maert 1873. Wy hebben twee oorzaken oeneeduid die er velen tot liet liberalismus leiden, de slechte lezingen en de gevaerlyke vergaderingen. Zy worden nood- zakelyk liberael die met ondeugende gezelschappen verkeeren of go Idelooze schriften lezen.Nuwie is er noodzakelyk liberael of wie moet het natuerlyk zyn? Die eene liberale, opvoeding ontvangt in de athe neums of communale, kollegiën waer trien opentlyk de kinderen de slechte principen inboezemt of iet) minsten zich onverschillig toont in zake van geloof en zeden. Jongheden in zulkdanige scholen opge kweekt waer het voorbeeld van onverschillige of ongodsdienstige meesters het kwaed gedurig doet indringen tol hetwelk die jonge henen natuerlyk al te zeer genegen zyn, wat moeten zy noodzakelyk worden of zyn? Ongodsdienstige kinderen die zon der ware godsdienstige gevoelens opgevoed, van jongs af den vollen toom zullen geven aen hunne blinde driften en kwade neigingen: hoe vele ouders in Poperinghe die voor hunnen ouden dag eenc zee van verdriet, den nagel hunner doodkist gereed maken met zulke ongelukkige scholen voor hunne kinders te zoekenl Wie is er nog noodzakelyk liberael? De zedelooze en onde igende mens. h die zvne scbandige passiën niet wil beteugelen en zyne vol doening zoekende in ecrlooze vermaken, den gods dienst en zyne dienaers vlugt, omdat hunne tegen woordigl eid alleen eene berisping is, welke zv niet kunnen lyden noch verdragen; gelyk een droeve jongen het huis zyner godvreezonde ouders verlaet om hunne vermaningen en bedreigingen te ontsnap pen, zoo wyken zy pok af van liet gelnove en zvne strenge pligten om niet meer gestoord te zyn in hunne zedelooze vermaken waervan zy zich slave gemankt hebben. Hoevele en vrouwen in Poperinghe moeten hittere lianen laten leken in het stille over hel eerloos leven van hunne liberale mans of kinders. Wie is er ook liberael? Die al te lange en kromme vingers hebbende, onrogtveerdig goed bezit waeiv.m by goeue restitu tio wil doen als hy daerloe verpligt is van zynen biechtvader, flocvele persoenen zyn et niet die eikendeen met de vingers wysl om hunne deuge- niotslrokken welke als de vaandeldragers van liet liberalismus aanzien zyn! Kuste zoekende voor hunne knagende consciëntie die zy niet kunnen vinden in den godsdienst tenzy ze herstelling doen van hunne onregtveerdigheid, kennen zy niets beters dan liberael te worden en vyandig te zyn van den godsdienst die hun deze ongeregligheden ver- wyi en hun noch dag noch nacht ruste laet. Concert van het stadsmuziek. Dc zael der regentie was opgepropt van volk, en het publiek, volgens dat men aenstonds bemerken kon, moest wel tot de deftigste burgery der stad behooren. Het stadsmuziek opende het feest met eencn pot-pourri opgesteld door zynen yverigen bestierder, M. A. Maerlen. In dat stuk, gelyk in de andere dry stuk ken die. de fanfaren hebben uitgevoerd, heeft men te regt bewonderd de juistheid, den zwier, de nelheid, en tevens het innig gevoel waermede de 43 muzie kanten van het stadsmuziek hun aenzienlyk deel aen het winterconcert hebben toegebragt. De be stierder, M. Maerten, had daerenboven, meiwei willendheid, aenveerd zyn welgekend talent als clarinettist ten diensteder maetschappy testellen. Zyne uitvoering moet het publiek uitnemend beval len hebben, want binst geheel dien tyd heerschip de grootste stilzwijgendheid: geen toon.geene bui ging werd verloren; men durfde schier geen adem halen uit vrees van iels der melody te missen, die zachtjes door de zale stroomde. Uit er herten wen-" schen wy M. Maerlen geluk en bedanken Item voor zynen yver en genegendheid. De vreemde zangers hebben de verwachting van hel publiek overtroffen. M. Rinskopf heeft eene groolsche en magtige stem die hy met kunst en gevoelen weet te beleiden M. Deraedt heeft niet alleen kunstgevoelen methode, maer ook nog een taient voor het boertig vak. Hy kan waerlyk kluch tig zyn zonder daerom te moeten plat en grof wezen. M. Deraedt heeft kunnen bemerken, door het aen- houdend gelach, dat hy den bal juist getroffen heeft. Ondankbaer ware het en onregtveerdig van in stilzwygendheid voorby te gaen den goeden en aen- moedigenden uitslag waermede eenige leden van het stadsmuziek hun concert hebben trachten op te helderen. M. Dunton, M Blanckaert, M. Em. Ver- haeghe, en byzonderiyk M. Vandeweghe, hebben met sntaek en kunde hunne verschillige muziek stukken afgegeven. Men heeft ook met veel hoop en voldoening toegejuicht aen de eerste uitvoerin gen van M. Achille Devos en overal in het publiek hoorde men fluisteren: Deze zal een weerdige dp- volgor van zynen vader wezen. Ten slotte, mag men met der waerheid zeggen dat weinig of geene concerts zoo wel zyn uitge voerd en toegejuicht geweest als dit van Zondag laetst. Wy maken er regtzinniglyk ons compliment over aen M. Vandenberghe en aen geheel de com missie van het stadsmuziek. Goeden moed, Myn- heeren, en snellen vooruitgang voor uwe maet schappy, deze is onze wensch. De gazkweslie te Poperinghe. Men vraegt de gaz te Poperinghe, en men klaegt dat de gaz riog niet bestaet. Maer wiens schuld is het dat Poperin ghe, in deze zaek, by andere kieene steden verach ten! is? Is het de schuld van den overledenen bur gemeester M. Van Renynghe? Geheel de stad weet hoevele poogingen deze yverige bestierder heeft aengewend, hoeveel mael hy de vraeg aen de ge- ineenteraed heeft voorgesteld, hoeveel ontwerpen hy bestudeerd en doen bestudeeren heeft. Maer er waren ten dezen lyde twee mannen in den raed die het verlichte kieskorps er nu heeft weten uit te sluiten, twee. mannen die veel meerde tegenkanting en dwarsdry very dan'het welzyn en het belang der stad beoogden. Deze twee mannon hebben al de poogingen van den burgemeester verydeld en al zyne ontwerpen verworpen. Als men hen redens vroeg wisten zy niet anders hy te brengen dan hunne liefde voor den petrole! Gelukkiglyk het was voor do commune van Parys van pelroleme- morie; maer het is goed en voordoelig op zulke kweslien dc waerheid 10 weten. jMEHBggBajgBKHZ BgBBBEBHB ESaaBEBBSBBaBBaBBBMEMBI ie hcefi er van ze lev.-H zoo verre geweest? Ie Poperinghe op de markt met een pypegaelwiel! O neen dan en hen ik geen «lyk meer! 'K tien geest, ik ben koning, 'k beheersch 't heelal, 'K ben edel, 'k ben maglig, 'k gebiede! c? O

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2