VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT.
iiTjaT1- -*• t
Zalurdag "20 Juiiy
1874.
Neeenste Jaer. Nummer 442.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
3 Fr. 50 C. per tlner,
A' X E
K ii K IV
Yperen, 20 Juiiy 1874.
Ifc kicking van .Juiij Iactst.
Dal liet ministerie niet gewonnen heeft
met voort de liberale wetten en bestier, uit
toegevendheid en gedoogzaemheid, in wer-
ke ie stellen, is de.grootste lesse die ons de
laelsle kiezing geeft. Mogl ze verstaen zyn!
maer wy vreezen!
Toegeventlheid en gedoogzaemheid zoo
veel als men wil, ten opzigte van verlorene
schapen, ten opzigle van al die in dolinge
zyn; maer loegevendheid, zooverre dat men
geloove en godsdienst leed doet, dat men de
H. Kerke hare regten miskent, dat men de
leeringe van den Stadhouder Clinsti legen-
komt en dat men goedkeurt of ten minsten
aenveeidt al de oureglveerdige aenslagen
van goddelooze wetten en goddelooze Stalen;
dal en mag noch en kan geen een katholiek,
en dat enis, voor een kothohek die alzoo
werkt, met. anders dan zyn eigen zeiven de
en zyne consciëntie pynt-
doodsleek geven
gen.
Dut men nu kome en zegge dal de Koning
het wil, dal de Koning in de handen is van
een zevende ministerie, dal hy vlamt om
weer do doclrinaircn aen 't hoofd te zien,
dat hy gereed is om zyn ministerie weg te
zenden, enz., enz., volgens my dat en kan
nooit geen reden zyn om legen zyn ge
loove te werken!
Indien de vorst zooverre verblind is, in
dien hy zoo zyn geloove vergeten heeft en
de lessen van zyne godvruchtige moeder,
my dunkt dal een katholiek ministerie hem
zoo mogen en moeten de waerheid voor
oogen leggen en hem zeggen: Sire, noch ik
noch gy en mogen alzoo bestaen, noch ik
noch gy en mogen de hand leenen om onze
Moeder de H. Kerk te tergen, te loochenen
in onze wellen, in ons bestier. Daerenboven,
Sire, onthoudt het wel, 't en is niet al toe
geven aen de vyanden van allen godsdienst
cri alle geloove, dat gy uwe regeering zult
sterk maken en glorieryk. Zoekt eerst het
ryk Gods en 't overige zal u toegeworpen
Worden»; maer zoekt gy eerst 'l overige,
'is te zeggen wilt gy eerst voor u zeiven
zorgen, wilt gy eerst door vriendschap met
Gods vyanden ruste zoeken en vastheid, gy
zult het ryk Gods verliezen en niet winnen
wat gy zoekt. Herinnert u wat gy in de
Geschiedenis geleerd hebt en gelezen, en gy
en zult geen een voorbeeld vinden waer een
Slaet verlost wierd door toegevendheid aen
de oproermakers en de vyanden van regt en
waerheid!
Zoo zou een katholiek ministerie moeten
spreken, en Zyne M ijesieit wel doen verstaen
dat het de katholieke bevolking niet is die
geroepen heeft Hoi dn canon, of die ge
tierd heeft: Vioe la Ré/xiblique!
Dus, volgens ons geloove en volgens de
gezonde reden, is't ministerie op denver-
keerden weg met alles te laten bestaen waer-
legen wy, katholieken, gewrocht en ge
stemd hebben.
Nog eens, mogt dit verstaen zvn by on
ze ministers, mogl het verstaen zyn van
alwie nog aen zyn geloove houdt en by wien
katholiek zyn iels waer en ernstig is.
Sedert de laetste kiezing is er by de libe
ralen eene woede oulstaen die geene palen
en kent. eo de Vlamingen, en byzondorlyk
de vluemsche boeren, worden ungemaekl
voor al wal dom en al wal slecht is, T zou
kolommen vullen met scheldwoorden en on
beschofte hoeveredens die uilgewalgd wor
den. Daerentegen, de NVaels 't is al wat
verlicht is, al wat eerlyk is! In grooie sle
den, daer is 'l licht, daer is 'l ordenielyk en
zedig, daer is 'laerdsch paradys van 'l poli
lick leven!
Dat is toch ellendige prael!... Een zierlje
gezond oordeel is genoeg o n heel dal boel
tje van walgelyke verwytingen, en hoon en
laster naer weerde ie schallen!
'T dunkt my dat men waerlyk of zot moet
zyn, ofwel meenen dat er op de wereld geen
gezond verstand meer en is om zulke arme
redens te schryven en te drukken!
Dat eene Toekomst daermèe beur kolom
men besineure, zy is er vooren ingerigl en
de schryvers en zyn tnaer van die sterkte;
inaer groote geleerden, lyk in de groote ver
standige liberale bladen,dat is onbegrype-
lyk!
lnderdaed:
Waerom zyn de Vlamingen nu zoo dom
de Walen zoo fyn?
Waerom de hoeren zoo ten achteren en
en de stèelieden zoo vooruil?
Is 't omdat de Vlamingen geen paters en
verbranden, lyk de Waels van Jernmapes?
Is 't omdat de Vlamingen geen greve en
Slruyilhg 9 3?/' 1 '30' (,lü" NV"ei1"1- 8-10 w.) - Lokerea-Selzae», 0.00, 10.23, 4.4.9
maken, niet hun werk en staken en weigeren
hunne meesters te dienen?
Is 't oindat zy geloove hebben en ter ke r-
ke gaen en zoo niet eo maken van vloeken,
tieren en woelen, lyk de Waels?
Is 't omdat zy zoo gauw in oproer niet eri
zyn en geene revolutie en maken, lyk de
Waels?
0! indien hel zoo is, de Vlamingen zyn
tlouren de Waels fyn!!
En de sleden?
Hl OtfiiI.it er in de sleden tien en twinlig
mael meer zedeloosheid is, dat ze vooruit
zyn by de boeren?
Is t omdat de boeren afkeer hebben van
Fontainassen en Percevals?
Is 't omdat de boeren niet in bewonde
ring en staen voor /a Tide de Mmc Angol
Is 'l oindat de boeren het huwelyk meer
eerbiedigen en, een keer getrouwd, geen
echtscheiding en plegen, lyk in 't verlichte
Brussel?
O! indien hel zoo is, ja de boeren zyn ten
achteren en de sleden zyn vooruit!
Daer en is maer eene kleine bemerkinge
en de bolligheid, de onyerslandigheid, de
ongerymdheid van het liberael gewalg
springt in de oogen. Men heeft compassie
met de rappe waels en de fyue sleeheden,
en met hunne lol'luiters!
Per naeslen nog wat daerop!
V o r i' c s =1si «I e 111 i e ii
,irr-^. uppBMBH vk
anM
tD
MEN SQHRYFT IN ItY
BUTEllSTRAET, tit), Yl'EREN.
en in al tie. Postltaiuooren van hot ryk
fetS K&SMk
VOOR GEIIEEf, MKT I.AM),
vooraf belaclbaer.
Men schryl't niet min in dan voor eon Jaer.
Verscliynericle den Zatiirdag van clke week.
IR, 6-50, 9-07, 1=2-0»,
HazebrouCk-Poperiii-
Poporir^be-Ypflr, fi-15, 7-28, 9-30, 10-88. 2-18, 8-08, 9-20. Ypcr Poperin^
3 97, li 90,8 48,9 81)Pbperinglie I jazebrouek, 7-18, 12-28, 4-17, 7 18,"
«lie-1 per,8 39, 10.-O0, 4—10, 8-28.
Ypi'i'-Kousselnore, 7-90, 12-28, 0-48. Koussplnpre-Yper, 9-28, 1-30, 7-30.
Ibnissciaeiai-Hrugge, 8-43, 11-34, 1-13, (m. 9,90,) 7-30, (0 93 Lichtèrv LtchtelrWde-Tlmrout,
4 --'9 m. Mmgge-Rotusel. 8-28, 12-90, 9-13, 0-42.— Licklorvelde-Kortii/k, 9-28 m. Zedelgliem
Thouronl. 12-00.
Ypcr Kortryk, 8-34, 0 40, I I -18, 2-33, 8 23. Kortrvk-Yper, 8-08, 11-02, 2-36, 8 40, 8-49.
V per-'l houioul, 7-13, 12-00, 0-20, (den Zaterdag ten 9-8'i 's moreens loi LnngherWnick Thouroul-
Yper, 9 00, 1-18, 7-48,den Zalurdag ten G-20's morgens van Langhemarrk naer Yper).
Comen-Waesten-Le Tonquet Honplines Artnentiers. 6-00, 11 80, 3-38, (den Woensd. 8-40 in. 0-30, s.)
.\rniemii'is-Uoii|i|ines-Le Touqiiel-VViiesien-Comen, 7-40, 2-00, 4-43, (den Woensd. 10-33 in.
8 00 s.) Coinen-Waesten 8-40 m. 0-30 s. (den Maend. 0,30 s.) Waesten-Comen 8-30 11-10
(den Maend0-80 s.)
Kortryk-Brugge, 8-05,11-00.12-38,(M8-18,10-83,(9 00 Licht.)Bruggc-Knrtryk,8-25,12-80,3-13,6-42
Brugge,. Mlankenkerylie, Ileyst, (static) 7-30, 11-04, 2-50,7-38. Ilevsl, Blankenberghe, Brug"e, 5-43
8 30. 11-28 8-30. Blankenberghe Brugge, C-10, 8 55. 12-00
Ingelniiinsier Deynze-Genl,5-15,9-41,2-15,Ingelmunsier-Deynze, 4-80 2' kl. 7 15. Gent Deynze,
Ingelmiiiister, 6-58,11-20,4-39. Deynze-Inge!munster, 0.10 2' kl. 8-20 s.
Ingelmunsier-Anseghem, 6-t)5, 12-10, 0,18. Anseglieni-lngebnunsier, 7-42 2-20, 7-45.
Lichiervelde-Divniude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-10, 1-38, 7-53. Dunkerke-Veurne-Dixmude
en Licliieryelde, 0-58, 11-15, 3-45, 5-10.
Dixmude-Nieuport, 9-35, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmnde. 7 40. 10-45, 12-00, 4-25.
Thourout-t Isiende, 4-50, 9-15, 1-50, 8-05. Oslende-Thoiiroul, 7-55, 10 10, 12-23, 6-15.
wwrmMarmaiUto- vmxmsmm
Terneuzen-Genl, 0.00
Selzaoie-Eecloo, 9.05, 1.25, 8.28. Eecluo-Sclzaete, 5,35, 10.15, 4.22.
"'in 1erneuzen, (sialic) 8.17, 12.15, 7,29. (VnlWerppoort) 8.30, 12 40, 7 45.
10,30,4.40
c C> R. H. u x» O DJ X) EUÏTIEM",
KORTRYK BRUSSEL.
Kortryk v.
Brussel a.
0.40
9.20
10,88
1.35
12.33
2.28
3.49
0.00
0.33
9.10
KORTRYK DÜOIt.NYK RYSSEL.
Kortryk v. 7.00 10 90 2.54 8 34 8.47
Dooruyk a. 7 31 11.47 3.48 0.20 0.41
Kyssel a. 8.33 11.56 4.00 0.32 9.99
BRUSSEL KORTRYK.
Brussel v. .1.22 8.28 12.21 5.35
Kortryk a. 8.00 10.43 2.41 7.53
RYSSEL DOORNYK KORTRYK.
Ityssel v. 3.20 8.23
Dioruyk a. 5 48 8.30
Kortryk a 9.37 9.47
11.03 2.28
11.34 2.47
12.20 3.42
6.47
8.44
5 20
3.39
0.36
KORTRYK GENT
Kortryk v. 0.42 12.31 3.47
Gent a. 8.01 1.82 8.03
BRUGGE GENT BRUSSEL.
0.40
7.1/U
Gent v. 5.38
Kortryk a. 0.37
GENT KORTRYK.
9.39 I .28 4.24 7.21
10.52 2.49 5.31 8.42
Brugge v. 0.49 exp. 12.39 3,34cxp. 6.43
G 'lil 7 34 1.54 4.19 7.93
Brussel n. 8.30 4.0) 9.20 9.31
BRUSSEL GENT BRUGGE.
Brussel v. 8.14 11.33 3.12
Guit a. 0.00 9.41 1.23 4.20
B- 1144e a. 7.13 10.34 2.38 3.11
0. 37
7 .22
i'operinyho, 12 Juuy 1874.
Wy zouden onze pen hebben lalen nederliggcn
en, sul en <0 vrede 11 niet ganseh de katholieke be
volking van Popennglie en omstreken, deaengenn-
ine vreu^ l en voldoening, welke ons de plegugc
bedevaert van 1 Juny alhier verschaft heeft, genoten
hebben, ware l niet dal de scuaemlelooze schry
vers twee Zondagen te reke deze plegugc betuiging
van 't katholiek geloove 111 de seliunUelykste der
gazelten, door e«ui goddeloozen en zedeloozen arti
kel «iet hun vuil kwvl hebben wi Hen bezwalken.
Die onwetende ketter en sohuerinaker, die veel
beter zou doen van zicli niet geneeskunde dan met
religie bezig te houden, durft ter dier gelegenheid
met de onkundigste schaemteloo heid, de leelyksie
valsehheden nederschry ven ten opzigte van liet ly-
delyk en geestelyk gezag van den Paus, zyne on
faelbaerheid en zyne onbetwistbare regten van ei
gendom op de Kerkelyko Sloten. Daerop antwoor
den wy niet, niet meer dan op andere zedeloo/.e
schimpschriften, omdat wy te doen hebben met den
trouwelooste!) der gazededokleurs die, door zyne
schuld van langs 0111 dieper in eenieders achting
daeit, en dat wy overtuigd zyn dat hy zelve zyne
eigene leugens niet gelooft.
Maer spyis hem en zyne zedelooze makkers dur
ven wy zeggen dal die publieke gebeden, welke op
f Juny laetsleden in onzo plegtige bedevaert alhier
zvn gestort geweest, '111 't gemeene door Poperirighc
en al de parochiën der dekeny, wonderveel byge-
bragt hebben om liefde tol Paus cn Kurk in aller
herten te ontsteken. De verscliillige parochiën kwa
men beurtelings toe niet ware legers van geloovigo
en godvruchtige christenen, die zich effenaen op de
markt rangschikten rond den altaer cn het ruimste
gedeelte der markt bedekten waer zy met de groot
ste ingctogendlieid ten 9 uren hel li. Sacrificie der
Mis aeiihoorden.
Daerna geschiedde onmiddelyk de gewone omme
gang met het mirakuletts beeld van O.-L.-Vrouw
van St Jaw, welk al de parochiën, in de beste orde,
al bidden of zingen voorengingen. Niet min dan
eene halve uer tyds was er noodig om geheel den
sloet te zien voorhytreden, en de stichtendste god-
vrucluigheij was by al de bedevaerders aen te
merken. W ie zou zich kunnen inbeelden wat al
vurige gehelen er tydens die (wee uren, dat do
ommegang duerde, uit die duizendo en duizende
herten naer Maria ten Hemel oprezen om Paus en
Kerk, Religie en Vaderland uil hunne dringende
gevaren te redden
Op de Mirkl teruggekeerd, heeft Monseigneur
Bruiieol,aIgeveerdigd van Zyne Hoogweerdiglicid den
Bisschop, de paus- en godsdienslmiiiiieiide gevoe
lens zyncr lalryke uenhoorders >n eene treilende
redevoeiiug uitgedrukt, terwyl liy zs herlelyk be
dankte over hunne aunwezigheid in zoo groot gelai
by deze p.eglige bedevaert. De spreker aerzelde
niet de byzondcre gevaren, welke ons dierbaer
Vaderland 111 du aensiaende kiczuigcii bedreigden,
aen de gebeden der godvreezendo bedevaerders
aen te bevelen, gevaren welke wy, God lof! ge-
lukkiglyk ontkomen zyn.
Die zielroerende plegiigliuid wierd cindelinge
geslolen door de treilende benedictie met het aller
heiligste Sakramenl, terwyl al de klokken van stad
hunne bonzende stemmen dour de lucht deden weer
galmen en dal alle kniën en hooiden eerbiedig nu-
derbogen oin Gods zegen te ontvangen. Een andere
aengename zegen, deze van Onzen Heiligen Vader
den Paus, is van 's anderendaegs uit Hoornen pet-
telegram gezonden. De Heilige Vader zegent al de
bedevaerders en van hunne zoo chrislelyke famïlien,
111 het tydelyk en geestelyk leven.
Dit is de welverdiende loon welken die zoo ieve-
racbtige geloovigen bekomen hebben voor al den
arbeid, gebedrn, vermoeidheid en zelfsopofleringen
welke zy zich opgelegd hebben lot redding van l'uus,
godsdienst en vaderland. Verhopen wy dat de ka
tholieken meer en meer door de snoode tegenkanting
van kwaedlruuwige liberalen en godsdiensthaiers
zullen opgewoat worden 0111 liooger en liooger liun
katholiek vaendel te dragen, zich met van langs om
meer leveren m grootei en g'rooi er getal er rond te
scharen en alle meuschelyk opzigi moedig onder de
voeten te treden. X.