DRUKKERY IN ALLE SLACK, IMPRIMERIS EN TOÏIS GENRES, Plactselyk. MartjcsDe candeeldag van klein II. Sak ra-ment was gevierd by den ri<lder de St tiers, door... de Fricadellen. O! dal was leutig daer le midden dien hof ie zitten op die lion (ene banken! Mel gebeuterde koekjes trek I men er in, en smult men onder de lommer der boomen! En gacn ze wal stop- pig en sleeg naer binnen, een slok pinke lend bier dat ze glelsen! O ja! dat was my een leutige candeeldag!... Maer eilaes, zoo zoel en is 'l voor 'l hert niet!... Immers, die heer en Is van ons geloove niet meer, en by en zou ze nooit in 't kasteel aeriveer- 'den, ware hel niet dat by in die vrouwely- ke jeugd de toekomst van Yper te gemoet ziel! Ware bel niet dal voor hem 'tFricadöl- legeslacht een gesluehl is dat liergé hem aenprees! Een jonge heer, 't lichl en de verlos sing van Yper, zegt men, kwam don 9 Juny bietst, vroeg in de achlernoene. van de kie zing van Gent. Zyn ryluig stond gereed en, zonder een woord aen iemand le spreken, slapte hy er in, grommelende en blikkende] hy schudhoolde schuw en reed regte naer de Potize. T ketterde binnen en kletterden de wielen, en als men het wel onderscheiden ■kon, niets anders en was 'l dan hollandsobe vloek en frausclie sakkers die der uitkwa men!...En eindelyk, «alkost het iionderd din zeilde. fianken, ten naesten keer moeten bier de papek... buiten! Is dat geen mooi dingen?... En peizen dat die beer de eenigsle hope is van Grand Papa! zegl my, .wal moei Yper daermée gewor den!... Maer hppe dal die beere lang nog zyne liberale woede zal verkroppen; wam i'le Y per en verslaet men geen hollandschen "vloek noch - en wil-men van die l'ransohe swkers!.„ Eenedrukfout is Iaelst in ons Nieuws- Mud geslopen a propos van de fyne vernuf ten, die aen hun achterpoortje parade ma ken van ongeloóf en goddeloosheid, als de Processie voorhygael. IT staet: in nacht- jas, maer 't moet. zyn: in eenen nuchten- palelol, die aengedaen is en niet helpen en kan dat hy dienen meet om Ons Heere te hoonen. Den Ouden. Eene redeneering myn Oudenter gelegendheid van de Pro cessie: Dezen, myn Ouden, die licht aen- -sioken ol laten aensteken voor eene proces sie die voorhygael, gelooven aen de tegen woordigheid van Christus in 'l II, Sacrament ol met. Gelooven zy er niet aen,.zy zyn scliyuheilig en helpen, wat zy.superstitie achten, verspreiden. - Ofwel .zy gelooven, en als zy gelooven dal Jesusdaer is, zy moe ien gelooven aen de goddelyke zendmg van den Priester. Hewel, wat moet men van zulke gasten peizen, als geheel hun leven gesleten wordt in 't hestryden, m 'i lasteren en vervolgen van de gezondenen Gods?... Voor my, ik zie daer eene walgelyke tegen- •strydigheid in, van den eenen kam gelooven aen 't U Sacrament en vau den anderen, de ministers er van zoo mishandelen! Nog een ander besluit: indien men gelooft dal Cliislus daer tegenwoordig is, men .ge looft liet maer omdat Hy bet gezeid heeft. Zoo men moet dan ook gelooven dal alwie liet 11. Sacrament niet nul, «diemyn vleesch niet cel en myn bloed met drinkt en heeft het leven in hem niet; kwaed doet; 't zyn ook Christus woorden.Ja,diegelooft aenZyne tegenwoordigheid moet het H. Sakrament ontvangen. Is dat niet klaer? Hewel, licht aensteken, is dat goloove bc- lyden? Eu wat kan men toen zeggen van een die sedert vyftig jaer zyn Paschen niet houdt?... Nog eene klaerblykende legenstry- digheid,!... Myn Ouden'k zou wel willen welen hoe gy dal doet le gare slaen?... Peist et wal op en l zal een middel zyn om Chris tus Kerke te vinden, als ge reglzinnig zoe ken wilt. Katholiek zyn. Den Ouden is ge- pynd met dat katholiek zyn of niet zyn. Men ziel liet regluil van als Langrand uitkomt of soorlgelyke, als hy de Historie te rade gael en wy kennen zyne Historie! als by zyncn hoop scheld woorden van twistzoe kers, aftroggelaers, enz., enz., de priesters naer 't lioold werpt, en met zeemenden monden gebogen knie de liefdewet van 't Evangelie voor oogen legt, zyl er zeker van dat by verre gespeeld is. Hoor, myn Oudenik ben ik regt voorde vuist, en 'k en zal u niet antwoorden op de zelfde wyze; en li naer 't aenzigte werpen de Spreux, de lier mans, de Leclercqs, de Bootesde 67a- vonsde sociëteit Pauwels,, en ja, hier te Yper de Larabmsdie al van de liberale kerke waren en toch hebben weten andere te lichten; noch 'k en ga u niet spreken van den afgevallen pa ter Log son-Merrirnun, die bier tot schandael door de liberalen ge vierd wordt, noch van Opsonreruw ine- desehryver, noch van Mouls, de loftuiter van uwon Frère, noch zelve van uwe Percevuls, uwe Fontuinassenen de schandalen van onze streken. Neen, myn Ouden, daervan ai en zal ik niet gewagen, noch van zoo menig lifoerael schandael; maer met reden zal ik ti-spreken en nog myn dikwylsher- haelile vraeg voorstellen: To beer not to be,thai is the (/nestion,ka tholiek zyn uf niet zyn, dat is de zaek. A huude ik dat kulholiek zyn besluet in Christus leering te volt/en under de gehoor zaemheid van den Paus van Boomen. Gy, gy scliyni bet tegenovergestelde te hou den. Antwoord daer een keer vlak weg op en loen.gaen we verder kunnen gaen. Myne redens zyn deze, onder andere, om maer de verstaenbaersle te geven: .Katholiek zyn, is de leering van Christus volgen onder de gehoorzaemheid van zynen Stadhouder den Paus van Hoornen. 1° Omdat bet zoo in mynen catechismus staet, en dat myn catechismus overeenkomt met al de catehismussen of boeken der cliris- lelyke leering, sedert achttien honderd ia- ren. Dat is een reden, dat me dunkt! 2" Omdat al de geleerden, geloovigen en ongeloovigen, het alzooverstaen hebbenen, als ze spreken van Religie, alzoo de katho- liekeiReligie doen kennen. 3" 'Omdat al de geographien. liberale en andere, als ze van de verscbtlligegeloofs- leernrgeii spieken altyd zoo bet ka tholiek geloove en de Kerke bepalen.—Gael, ■ziel isriaer naer uw onkatholiek kollegie en vraegl een keer hunne geographie van Jo/y, die .liiel al te katholiek en is, en daer ook is hel alzoo geleerd. 4° Omdat Frère en Bara, als ze in de Ka mers tegen de katholieken uitvallen, altyd houden siaeu en zeggen dat, om katholiek.te zyn, men ouder de gehoorzaemheid van den Paus moet leven b" Eindelyk, omdat ik nog nooit geen een mensch, die vau eentwal weet en ernstig spreekt, dat heb hooien betwisten. K zou nog bewyzen kunnen halen uit hel Evangelie, maer k en wil u vandage nog niet tongen dal dit de ware leering van Cluislus is; maer l is alleenelyk om malkan der te verstaen over het woord katholiek. Als gy dat nieten aenveerdt, gy zyl huiten de conditiën om te redeneereu, en uw edel werk blvft voort 't eerloos werk van Voltai re, le welen: lasteren, spotten, liegeu en verdoolen! En k late er u mée! Katholiek zyn danis Christus leering belijden onder de gehoorzaemheid van den Paus van Boomen, Als men de leering van Christus met hardnekkigheid loochent, men is Ketter-, als men onder den Paus niet staen en wil, men is Schismatiek! Gy ziet wel dat Langrand daer niel te passé en komt, zoo min als FonlainasH Dat er tot hier geen sprake en is van onfaclbaer- heid of niet! Lact ons dan een keer weten of gy katholiek zyt of niet!... Zegt gy van ja, ge gevoelt hoe gy mist in uw gedurig scliry- ven; zegt gy van neen, wy zullen u bewy zen dat gy nelïens de waerheid zyt. Voor alle regtziunige lezers, "k gefloove dal dit redeneeren heet!... Tot per naesten, dan, studeert het wel en loogt een heelje verstand, ten minsten zoo veel als een schooljongen van M. üescamps, oftewel een ziertje regtzinnigheid is 't dat gy 't verstand niet hebt. Poperinghe. De de/initor van Pope- ringhe, niet min als den Ouden, zit in nes ten oin ons de Kerke Christi aen le wyzen. Hy begint ons te antwoorden, met een koste- lyke tylel op zyn gewrochte: Eene ezel-re deneering! Kan een lylel edeler zyn en kan hy heler gepast zyn, liyzonderlyk als hy onder dien ty'.el redens geeft lyk deze: Een ezel zou met zynen poot, even als hy, onzen artikel in duigen kunnen leggen! Hewel, 'k zeg: een ezel, met zyne loot, zou, even als hy, ons kunnen uitbalken! Maer laet ze, die redens, en zien wy verder. Hope intusschentyd dal «de rede die vol- maekbaer is, hel ook by hem zal worden; doch er is weinig hope, want die stoma- chubunda slo/iditus, 'ten is geen Cice ro's lalyn! is byna ongeneesbaer, want juist de waerheid is het die ze helpen moei, en 't is ton dat zyne dwuesheid slomacha- bunda, guUespuwende wordt!... Nu, dient liet voor hem niet, 'l zal deugd doen hy de genen die hy salanischer wyze bedriegen wil. Om hem uit den slag le trekken, ziet hiel de fyne holligheid die hy aen zyne lezers op- discht: De hedendaegsche Kerke is de Kerke van Christus niet .meer, schreef hy in zvne dwa ze verwaendheid, over dry weken. Voor iemand die vlaemsch verslaet. dal wil toch zeggen dat de hedendaegsche Kerk, vroeger de Kerk van Christus was en dat zy opge houden heeft het te zyn. Wat beteekenl im mers: «en is nu ty et meer?» Wa l ri iet meer en is, heeft geweest en is opgehouden van zyn. Als men niet botter als de slrate is, men ver slaet dat, men voelt dat, men tast dat. He wel. als hetgeen dat de Kerke Christi >vas, opgehouden heeft van le zyn,die Kerke zelve heeft opgehouden en zy beslael niet meer; of men moet zeggen dat Christus twee Ker ken ingesteld heeft, eene van vroegere jaren, die opgehouden heeft, en eene voor nu, waervan Van Merris, te Poperingl;e, zeker de voorstaender of Paus is, of afgod m 't goud, lyk of men wil, en zyne makkers de aenhangers! N'u, in de twee gevallen blyft onze rede neen ng slaendc. lnderdaed, indien Christus Kerke niet meerei) beslaèt, Christus en was geen God. Zeggen dal Hy er twee ingesteld heeft, nog eens'l is de Godheid van Christus loochenen; want lly heeft gezeid aen de Apostelen: 'A' zal met u zyn tul hel einde der eeuwen. Dat wil toch wel zeggen dat de Kerke die lly op St Pielër bouwde giiig bestaen tot hel einde der eeuwen. Dus, defuulor, keiler zyt gy: gy zyt Je loochenaer van de Kerke Christi, en dacruil moet volgen de andere kellery.de loochening van Christus Godheid; oftewel e;y zvt on- noozel. K cn heb geen tyd noch plaelsc om ver der uwe oolykheid, uwe verwaendheid le doen zien, maer later komt ook. En denkt niet dat het is om u halelyk te maken als doctor ol' als burger, maer 't is otn van u afkeer in te boezemen als ketter en geloofs- beslryder, wal afschuwelyk is. Boesinghe. Men zou gepeisd hel), ben dat de Bidder van gulden vlies, |)e. schaemd over zynen laetsten veldtogt der gaeiperse, lyk of hy beschaemd is van de togten die hem ridder van 't vlies geniaekt hebben, zou gezwegen hebben en hem in 't Kalver- of Klaverslraelje gehouden; maer verwaende gasten en hebben geen schaeinte Achter dry weken zoeken en peizen komt hy eindelyk te antwoorden op onze vragen- maer zoo belachelyk, zoo dwaes, zoo iibe- raelachtig, dat geheel Boesinghe compassie heeft met den ridder en zyne patroonen. Ik vroeg of het was uit geest van ge- doogzaemheid en uit liefde tot de vrede 'dat de sloler geweigerd wierd aen de gilde- broeders. En wat antwoordt de /,/aiVspeelder? Hoort; Er bestaen alhier geene gildebroeders meer, dewyl de sociëteit ontbonden vei - klaerd is geweest. Die antwoorde is opgeroerd met eene spot- terny ten opzigte van den Herder, spotter- ny die men te Yper op 't Zaelhof, lyk te Parys in Belleville en Montmartre hoort!... Voor redelyke menschen, men trekt de schouders op en zegl dal schuim komt tot de hielen niet! Maer om te redeneeren. dat vergeet hy. Er zyn geen gildebroeders meer, zegt hy. Waerom? Omdat er geen gilde meer en is. En waerom en is er geen gilde? Omdat ze ontbonden verklaerd is! Maer, ridder 't en is maer gy die ze ontbonden verklaerl; en verklaerl gy al wal gy wilt, uwe ver klaringen zyn zoo bitter kleene van weerde. Niemand anders en beeft ze ontbonden verklaerd, zelve achter die belachelyke stemming op de ontbinding, niemand en heeft durven verklaren dut de sucieteit ont bonden was. Waerom? Die stemming was van geener weerde, en bygevolg de gilde blyft. Zoo de gilde bestacl en der zyn gildebroeders ook, en aeu de gildebroeders den sloter weigeren, is bun regt ie kort doen en willen dwingen en trotseeren. Maer k zou ik gildebroeder geweest zyn, 'k zou een sloler geliaeld hebben oftcwei een vyle en 'k zou ik gescholen hebben. Ten anderen, indien nu de gilde ontbon den ware, wie heeft er regt op de perse? wie beeft er regt om den sloler te houden? Ten is de hoofdman niel, want met't op houden der gilde ware hy hoofdman af. Dus, van wege den hoofdman is het eene aenmaliging tegen regt en reden, en eene koppigheid dat in liberale herten alleen le vinden is. Dat is voor uwe eerste antwoorde, rid der, wy zullen u,alzoo redeneerende, volgen tot heleinde, en op nieuw uwedwaeshcid, uwe boosheid en uwe goddeloosheid doen kennen. 'I zal, hope ik, meer dan een Hoe- singhenaer deugd doen, als hy zien zal wat voor gasten bel zyn die zoo een pekkcl be zigen!... Hy zal zien tol hoeverre men laeg van herte en boos van gedacht is, een keer dat t liberael venyn binnen geslopen is. O! zwicht u, zwicht u van 't liberael venyn! VANÜERGHINSTE-FOSSÉ, 110TKRSTKAKT, 66, YPERE:\. VARIDERGHINSTE-FOSSÉ, RUE AU BEURRE, 66, A YPRES. ABIerhasuSr nicuwN, Den 8 Juny had er te Marsilicn in Frankryk eene overslichicnde processie plucis. 100,000 chris tenen bezield met dezelfde gevoelens van gelonve en betrouwen,overdekt en den beuvel van O.L.V. lei W achle. Aen t hoofd van de processie kwam de pauzelyke standaerd, en honderd duizende mon-

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2