Pi'icsfcrljkti Zyne Hoogweerdigheid de Bisschop van Brugge komt M. De Backer, onderpastor ie Wynghene, director le noemen van al de onderwyzende geeslelyke gemeenten; in zyne plaets van onderpastor gaet M. Delbaere, -onderpastor te Moorseele; Te Moorseele is M. Legein benoemd, on derpastor te Oedelem, Naer Oedelem gaet M. Vandevelde onder pastor (e Waermaerde; En M. Van Langemeersch, priester in 't Seminarie, wordt onderpaslor te Waermaer de. Flaetselyk. Vervolg van den FricadellcslagDe presumptie in de regtsgeleerdheid oüe ju risprudentie. dat is een woord waervan Vanheule den uitleg gegeven heeft op 2" Mei laelstleden. En de uitleg van dal woord heeft 't laetsle woord gegeven in den Frica- delieslag. Verslael my wel: Als de Lamotjes zoo onmenschelyk bui- tengezet waren, en van huis en heerd be roofd, mogten zy, by genade en edele toe gevendheid van den Schepen, hunne kleeren bewaren en zoo op strate gaen. Of die klee ren aen de fondatie behoorden,in zynegrool- hertigheid en heeft hy hel niet willen onder zoeken, alhoewel de presomplie legen de La motjes was. Hoe zoo?... Gy lacht, Nieuwsbladhoor ik zeggen!Niet te doen, leest liever: Pollen en pannen, kuipen en vierpolten, stoven en al 't menagiegoed, beddegoed, enz.; ton het goed van de ka pel le: boeken, diurnale, birelte missekleederen kelk doeken, palassen, corporalen, rokelten, al ben, stolen, relikwiün, bloemen, heilige va ten, en al het andere le lang om te melden; dat is nu al aengeslagen by nilsprake van 2" Mei laetst, gevolgd 't avies van Vanheule! En dat al behoort aen de Fondatie! 'T is 'tgene Pieler Beke, nietlegenstaende zyne zeemende beloften, heeft laten welen aen dezen die op die voorwerpen aenspaek ge maekt hadden. En de reden van dien aenslag is dat de presomplie is dal die voorwerpen aen de fondatie toebehooren ingezien hunnen aerd, hunne beslemming! Dal is presomplie! Kost die presomplie ook niet dienen om de Lamoijes te onlkleeden en hun lynwaed aen te slaen? 'T dunkl my! Juiste 't zelfde!... En verder nog met die presomplie kunnen ze ieder Lamolleriunne aenslaen en zeggen: ingezien den aerd en de beslemming, iedere non behoort aen de fondatie! Is 't geen waer dat die presomplie een aerdig woord is? Al de aerdige dingen zyn genoemd in vreemde talen! Want men ver slael het alzoo minst, en zulke woorden dienen lot wonderlyke dingen voor den li beralen... winkel! 'K heb u laclst nog een slaeltje gegeven, als ik u sprak van moralilé publique! Nu, presompliedat is vermoeding, op zyn vlaemsch. of vermoeden; 'i is le zeggen een gedacht steunende op cenige omstandig heden, waerby men oordeelt dat eene zake zus of zoo is. Dus, hier presompliedal is de vermoeding waerby de hoeren van stad, uil den aerd en de beschikking der voor werpen die de Lamolten hebben moeien verlaten, besluiten dat die voorwerpen aen de fondatie toebehooren! En alzoo is 't dat die heeren die voorwerpen aenslaen en do Gemeente toeëigenen!... Wat zegt gy van zulke eene presomplie? Om maer een voorbeeld le geven: De re- likwie van O.-L. Vrouw ts gepresumeerd ofte vermoed aen de fondatie loe te bclioo- ren, uit haren aerd en bestemming. 'K weel wonder hoe dat men vermoeden kan dat eene relikwie, uit haren aerd en bestem ming, kan toebehooren aen eene fondatie geslicht om kinders le leeren kantwerken en de catechismus te leeren?... Dat is 't eerste. Maer hoort nog: Sedert de fransche Revo lutie en kon de fondatie niet meer ontvan gen noch in eigendom krygen, volgens de scnlentie van het Iribunael, bvgevolg al de voorwerpen die sedert de fransche Revolutie de Lamolteschool bygekomen zyn, en kun nen aen de fondatie niet toebehooren. Nu, de aerd, de bestemming, de nateur dei- voorwerpen bewyzen da zy sedert de Revo lutie er gekomen zyn en bvgevolg nooit aen de fondatie hebben kunnen behooren. Dat is de presomplie, en de ware! Verder nog, alle presomplie verdwynt voor klare en duidelyke bewyzen van eigen dom. Nu, onder al die voorwerpen zyn der aen eigenaers, die nu nog kunnen deugdelyk bewys doen dat de voorwerpen de hunne zyn. Bygevolg, valsch is de presomplie der Stad! Eindelvk, voor vantlage: Sedert wanneer kan men goed aenslaen by presomplie? Se dert wanneer kan men by presomplie zeg gen: dit of dat behoort aen eene foudaiie? Die zegt «dalgenedal u ten dienste staet is 't myne», moet bewyzen dat het zoo is, of alle presomplie is van niet. 'T is 't geen M. Vanheule zelve aenveerd in zynen exposé, waer hy zegt dat: Elle [la justice) fixera en mérne temps, s'il te faut, Cimportance des valeurs apparlenanl d la fondalion. De justicie zul Ier zeiver h/de, als noodig is, de grootheid bepalen der weerdyen aen de fondatie behoorende. Maer 't schynt dat het niet noodig is, men jaegt builen, slaet hand aen alles en dcpre- somptie zegt 'l is 't onze!... .Moeder Juslicie zelve is t'huis gelalen!... Oftewel de eige- naer moet een proces maken om zyn goed te eischen!... Is dal niet fyn, die presomplie? Een fricadelle lesse. Als gy te biechte gaet en dat men vraegt: waer gaet gy naer schole? zegt maer: naer de nieuwe fricadelleschool... en datgy er ten minsten niet en leert liegen lyk by de pastors! Gy hoort het, lezers, hoe den Ouden zyne les sen al spelt aen die afgevallene d.... en hoe die sukkelesse verblind is, en hoe zy eilaes! de vrouwelyke jeugd van Yper leeren zal religie hebben zonder priesters! En ton jonge dochters zoo gekweekt, wat een vooruit- zigtDal belooft. 'K weet wonder of de ouders, die hunne kinders daer zenden, nog gcloove hebben en of zy een spier ouderlyke liefde hebben voor hunne koslelyke panden! 'K en peis het niet, of anders zy zyn wonder- lyk blind! Weihoe! jonge kinders alzoo leeren te biechte gaen, is zooveel of zeggen en gaet niet meer!... Den Ouden leeft alzoo! Poperinghe.Schoone dingen vertelt men van Poperinghe.Eerst en vooral van de kiesehe openhertigheid van dilo Van Merris, die den Maire van Ryssel bedrogen heeft, en hoovcerdig praelt en pronkt met de verach ting van heel Ryssel op hem gelrokken te te hebben! Ouf! ouf! voor dien kalant, nie- vers en vindt men iets zulks! Men zegt dat dito Van Merris zal een pro ces maken voor eerroovery, en indien het waer is'tgccn men vertelt, hy en kan er niet van tusschen, of... 'k weet niet meer wal er sommige tc Poperinghe zyn moeten om aen zyne slippen nog te hangen! Men vertelt nog dat de beschavende in vloed van de goudstukken van dien gulden afgod zoo een deugd doen in de Polleslrale: dat er jongentjes en meisjens van negen, tien, twaelf jaer, zoo sneppe dronke waren dat zy hun huis niet vonden, of langs do stralo lagen leepertelen. Oul! nog een keer! Men beklaegt nog te Poperinghe den rampzaligen invloed, van de gedurige bah en feesten, door den Cresus gegeven, die meest altyd duren heele nachten door, en ware brasparlyên worden. Van Merris schynt de mclkkoei te zyn van de liberale parly, en velen zyn dor die hein melken, en èeuigezouden, metdiemelk willen aen 't bestier geraken. T schynt zelve dal er een van die oolyke opjagers meer dan eens gezeid heeft: Van Merris is een bolle in 't kegelspel; Wy, wy zelve hebben geene ach ting voor hem, hy is lyk of hy is; maer wy hebben hem noodig. Edel voor Van Mer ris en treffclyk voor de liberale party, die pretendeert met het onderwys en de rede het volk te beschaven. Maer d propos van reden en versland, vele zeggen dat 't Nieuwsblad nooit Vanden Bogacrde en kan doen aenzien als een dom merik. En nogthans wat moet men er van zeggen? 'T iribunael van Yper was ook van 't gedacht dat Vanden Bogaerde geen dom merik en was; en dal hy in zy.n kooi- wel; geweten heeft wat by dead, en daerom wierd hy veroordeeld voor valsehheid en bedrog.)Maer 't Beroepshof van Gentdie,lyk 't tribunael van Yper, een vonnis gaf waerby de koop nietig was, maer verwees de valsch- heid en 'l bedrog en stelde in de plaelse de goede trouw't is te zeggen; dat Vanden Bo gaerde dien koop gedaen had zonder le we ien dat hy niet geldig was; hy, die notaris was! Zoo dat wy niet en doen dan ons voe gen naer Moeder Juslicie als wy zeggen dat Vanden Bogaerde onwelend is. Die het an ders gelooven, wat moeten zy ton peizen van den ouden notaris?... Zoo dat wy aen ons besluit houden dat Vanden Bogaerde toch nooit komen en mag als een bestierder van Stad, als een bescha- ver van 't menschdom! Jioesinghe. De Bidder van gul den vlies, antwoordende op eene tweede vraeg van 't Nieuwsblad, doel onnoozclen praet uiteen gy en kunt niet meer. Hoor: De vraeg was: Wie heeft er eerst le Roe singhe gezeid: ik ben liberael? Uet ware moeijelyk dien persoon of por- sooneu le noemen, zegt de Ridder, dewyl Roesinghe van over ouds hel licht moei ge geven hebben aen vrjgceslige mannen, vyanden der duisternissen. Maer liet zyn ongelwyfcld de vrienden van dezen die zei: Bemint elkuer, doet niet aen een ander 'igenegy niet begeert gedaen te worden.... Geeft aen God 'tgene aen God toekomt en aen Cesar wat aen Cesar is. Alzoo antwoordt de Ridder, en hy meent een vogel geschoten le hebben, en 't en is maer een uil! De persoon en de persoonen die hier twist en tweedracht gezocht hebben met hen als liberael uil le geven, als liberael le werken en als liberael meester te spelen, en zyn niet moeijelyk om vinden, elke Boesingnaer heeft ze genaemd. En Y zyn deze nog, Ridder, wiens werktuig gy zyl, en die mei u en door u op nieuw het oorlogsvier ontstoken hebben.En gy en zy ge komtspreken van lief de, van vrede?... Voor dat het liberael zaed op Roesinghe wortel geschoten had, was er vrede en overeenkomst, men luisterde naer Herders en eerbiedigde de tydelyke magt, terwyl het liberael ras nieten zoekt dan zyn eigen, en godsdienst, cn gezag cn alles voor niet le achten. Val-je dal! Nu, dat de liberalen de vrienden zyn van dezen die zegt: Bemint malkaar, 't is geweien teBoesinghe,cn 't bovenste hier zegt het nog eens hoe zy de liefde oefenen, en la ter zullen wy 't nog uileen doen. Wrake, wrake, 't is al dat er in is. Ziet de processen, ziet de ontbinders der gilde! lieden of Muziekanten en Orgcldraeijers, Liedjes zangers, Kunstenmakers, Beastenleiders, 't zy van deze gemeente, 't zy van elders, zullen niet toege laten worden om in de gemeente of om in de drink liuizen of andere plaetsen te spelen, hun bedryf of hunne spelen uit te oefenen, vertooningen te geven of de gemeente te doorloopen tenzy met vooraf gaende toelating van den Burgmeester, Art. 3. In geval van overtreding aen de schik kingen van dit Reglement, de Amhtenaers en Be dienden der Politie hebben het vermogen de zael of de plaets te doen ontruimen waer men openbaerlyk danst of dansfeest houdt. Art. 4. Niettegenstaendc de ontruiming der plaets, de overtredingen aen dit Reglement zullen gestraft worden met eene boete van enkele Politie van vyf tot vyflien franks of van een tot drie dagen gevangzetting, en, in geval van hervalling, van tien tot vyf-cn twintig franks boole, of van twee Jat vyf dagen gevangzelting, POIJTIE-UEIt. Art 6. De politie-uer of tvd van vertrek uit de herbergen wordt bepaeld, vóór hel tydstip van 1!) April tot den 30 September, ten 11 ure 's avonds; en van den 1 October tot den 111 April, ten 10 ure 's avonds. Evenwel in zekere gevallen zullen Burg meester en Schepenen, by een beredeneerd besluit, de polilie-uer vroeger of later kunnen bepalen. Art. 6. Na de politie-uer is bet allen herber gier, -bier- en hrandewyn- of genever verkooper verboden te drinken te geven aen welkdanige per sonen hel ook zy, in hunne huizen of verkoopplaet- sen of in dezelver nabyheid. Art. 7. Het wordt.de weerden of weerdinnen verboden, personen andere dan de lieden van den huize in hunne herbergen te laten vertoeven, zelfs zonder drinken, even gelyk hel aen deze personsn verboden is in de herbergen te blyven na de politie- uer op straf eener boete van 5 tot 10 franks ten laste der weerden of weerdinnen en van 9 franks ten laste van iederen verblyver. In geval van liervalling binnen het jaer, zal de straf .het dubbel zyn. Art. 8. Voorgaend artikel is niet loepasselyk aen personen vreemd aen de gemeente, die begee- ren aldaer te vernachten; noch zullen zy zich niet laten vinden in de Estaminet-plaeis; verders mag dit geen voorwendsel zyn om de waekzaemheid der Politie te verydelen. In geval van bedrog zullende arglistige herbergier en de valsche vernachter ge straft worden elk lot eene boel van 10 tot 13 franks. Art. 9. Alle herbergier, bier- en brandewyn- of genever verkooper die, op het tweede bevel van den Ambtenaer van de Politie, zoo wel vóór als na de politie-uer zyne deur niet zal openen, zal kunnen gestraft worden met eene boete van 10 franks. Art. 10. Het is allen drankverkooper verboden de voordeur van zyne Verkoopingszael of Estami- net-plaets Ie sluiten, zoo lang als dezelve plaets verlicht is, op straf eener boeJe van 10 franks. Art. 11. Alle herbergier, bier- en brandewyn- of genever verkooper die zich niet verhaest de wanorders zoohaest er in zyn huis ontslaen aen de politie bekend te maken, zal gestraft worden met boete, boven verdere vervolgingen. Art. 12. Alle herbergier, bier- of brandewyn- en genever verkoopor is gehouden het tegenwoordig Reglement of ten minste een uittreksel daeruit zynen stiel betreffendealtyd op eene voor het publiek zigtbare plaets aen te plakken, en hetzelve aldaer te laten hangen, op straf eener boet van 3 franks. Gedaefi' te Voormezeele, in vergadering den 23 December 1800 drie en zeventig. Tegenwoordig de Ilceren; LéondeGheus, Burgmeester; J.-B. Six-de Capmaecker en Humanus Bailleul. Sche penen; Francois Earlier, Pieler Deconinck, Be- nedictus SohierDominique Van Thuyne en Charles Vermeersch, Racdsleden, alsmede Ed. Gryson, Sekretaris. Voor gelykvormig afschrift; de Burgmeester, De Sekretaris, Lcon de Glieus. E, Gryson. Het Kollegie van Burgmeester en Schepenen der Gemeente Voormezeele verklaert, dat het Regle ment van Politie op de Dansvergaderingen en het sluiten der Herbergen, vastgesteld door de Ge- meente-Raed van Voormezeele den 23 December 1873, na den eisch van de wet is afgekondigd ge weest heden 22 Maert 187.4-. De Burgmeester-Voorzitter, De Sekretaris, Loon de Glieus, Ed. Gryson. Hel Kollegie van Burgmeester eu Schepenen van Voormezeele; Gezien bet voorenstaendc Reglement; Overwegende dat hetzelve, gelykvormig pen de Wet, is afgekondigd cn bekend gemaekt geweest. in iiiimiiwiiimiHiiiriiniii'HiiiiiiiiMiiiiniiiiiiiinuiii Besluit liet cvengemeld Reglement wordt uitvoerbacr gesteld. Voormezeele, den 19 April 1874. Do Burgmeester en Schepenen, Léon de Glieus J BSix-de Capuiaeclcsr, Humanus Bailleul. De Sekretaris, Ed. Gryson. jiumn rin"

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2