Pi'icsfcrljkti
Zyne Hoogweerdigheid de Bisschop van
Brugge komt M. De Backer, onderpastor ie
Wynghene, director le noemen van al de
onderwyzende geeslelyke gemeenten;
in zyne plaets van onderpastor gaet M.
Delbaere, -onderpastor te Moorseele;
Te Moorseele is M. Legein benoemd, on
derpastor te Oedelem,
Naer Oedelem gaet M. Vandevelde onder
pastor (e Waermaerde;
En M. Van Langemeersch, priester in 't
Seminarie, wordt onderpaslor te Waermaer
de.
Flaetselyk.
Vervolg van den FricadellcslagDe
presumptie in de regtsgeleerdheid oüe ju
risprudentie. dat is een woord waervan
Vanheule den uitleg gegeven heeft op 2"
Mei laelstleden. En de uitleg van dal woord
heeft 't laetsle woord gegeven in den Frica-
delieslag. Verslael my wel:
Als de Lamotjes zoo onmenschelyk bui-
tengezet waren, en van huis en heerd be
roofd, mogten zy, by genade en edele toe
gevendheid van den Schepen, hunne kleeren
bewaren en zoo op strate gaen. Of die klee
ren aen de fondatie behoorden,in zynegrool-
hertigheid en heeft hy hel niet willen onder
zoeken, alhoewel de presomplie legen de
La motjes was.
Hoe zoo?... Gy lacht, Nieuwsbladhoor
ik zeggen!Niet te doen, leest liever:
Pollen en pannen, kuipen en vierpolten,
stoven en al 't menagiegoed, beddegoed,
enz.; ton het goed van de ka pel le: boeken,
diurnale, birelte missekleederen kelk
doeken, palassen, corporalen, rokelten, al
ben, stolen, relikwiün, bloemen, heilige va
ten, en al het andere le lang om te melden;
dat is nu al aengeslagen by nilsprake van 2"
Mei laetst, gevolgd 't avies van Vanheule!
En dat al behoort aen de Fondatie! 'T is
'tgene Pieler Beke, nietlegenstaende zyne
zeemende beloften, heeft laten welen aen
dezen die op die voorwerpen aenspaek ge
maekt hadden.
En de reden van dien aenslag is dat de
presomplie is dal die voorwerpen aen de
fondatie toebehooren ingezien hunnen
aerd, hunne beslemming! Dal is presomplie!
Kost die presomplie ook niet dienen om
de Lamoijes te onlkleeden en hun lynwaed
aen te slaen? 'T dunkl my! Juiste 't zelfde!...
En verder nog met die presomplie kunnen
ze ieder Lamolleriunne aenslaen en zeggen:
ingezien den aerd en de beslemming, iedere
non behoort aen de fondatie!
Is 't geen waer dat die presomplie een
aerdig woord is? Al de aerdige dingen zyn
genoemd in vreemde talen! Want men ver
slael het alzoo minst, en zulke woorden
dienen lot wonderlyke dingen voor den li
beralen... winkel! 'K heb u laclst nog
een slaeltje gegeven, als ik u sprak van
moralilé publique!
Nu, presompliedat is vermoeding, op
zyn vlaemsch. of vermoeden; 'i is le zeggen
een gedacht steunende op cenige omstandig
heden, waerby men oordeelt dat eene zake
zus of zoo is. Dus, hier presompliedal is
de vermoeding waerby de hoeren van stad,
uil den aerd en de beschikking der voor
werpen die de Lamolten hebben moeien
verlaten, besluiten dat die voorwerpen aen
de fondatie toebehooren! En alzoo is 't dat
die heeren die voorwerpen aenslaen en do
Gemeente toeëigenen!... Wat zegt gy van
zulke eene presomplie?
Om maer een voorbeeld le geven: De re-
likwie van O.-L. Vrouw ts gepresumeerd
ofte vermoed aen de fondatie loe te bclioo-
ren, uit haren aerd en bestemming. 'K weel
wonder hoe dat men vermoeden kan dat
eene relikwie, uit haren aerd en bestem
ming, kan toebehooren aen eene fondatie
geslicht om kinders le leeren kantwerken
en de catechismus te leeren?...
Dat is 't eerste.
Maer hoort nog: Sedert de fransche Revo
lutie en kon de fondatie niet meer ontvan
gen noch in eigendom krygen, volgens de
scnlentie van het Iribunael, bvgevolg al de
voorwerpen die sedert de fransche Revolutie
de Lamolteschool bygekomen zyn, en kun
nen aen de fondatie niet toebehooren. Nu,
de aerd, de bestemming, de nateur dei-
voorwerpen bewyzen da zy sedert de Revo
lutie er gekomen zyn en bvgevolg nooit aen
de fondatie hebben kunnen behooren. Dat is
de presomplie, en de ware!
Verder nog, alle presomplie verdwynt
voor klare en duidelyke bewyzen van eigen
dom. Nu, onder al die voorwerpen zyn der
aen eigenaers, die nu nog kunnen deugdelyk
bewys doen dat de voorwerpen de hunne
zyn. Bygevolg, valsch is de presomplie der
Stad!
Eindelvk, voor vantlage: Sedert wanneer
kan men goed aenslaen by presomplie? Se
dert wanneer kan men by presomplie zeg
gen: dit of dat behoort aen eene foudaiie?
Die zegt «dalgenedal u ten dienste staet is
't myne», moet bewyzen dat het zoo is, of
alle presomplie is van niet. 'T is 't geen M.
Vanheule zelve aenveerd in zynen exposé,
waer hy zegt dat: Elle [la justice) fixera
en mérne temps, s'il te faut, Cimportance
des valeurs apparlenanl d la fondalion. De
justicie zul Ier zeiver h/de, als noodig is,
de grootheid bepalen der weerdyen aen de
fondatie behoorende.
Maer 't schynt dat het niet noodig is, men
jaegt builen, slaet hand aen alles en dcpre-
somptie zegt 'l is 't onze!... .Moeder Juslicie
zelve is t'huis gelalen!... Oftewel de eige-
naer moet een proces maken om zyn goed te
eischen!... Is dal niet fyn, die presomplie?
Een fricadelle lesse. Als gy te
biechte gaet en dat men vraegt: waer gaet
gy naer schole? zegt maer: naer de nieuwe
fricadelleschool... en datgy er ten minsten
niet en leert liegen lyk by de pastors! Gy
hoort het, lezers, hoe den Ouden zyne les
sen al spelt aen die afgevallene d.... en hoe
die sukkelesse verblind is, en hoe zy eilaes!
de vrouwelyke jeugd van Yper leeren zal
religie hebben zonder priesters! En ton jonge
dochters zoo gekweekt, wat een vooruit-
zigtDal belooft. 'K weet wonder of de
ouders, die hunne kinders daer zenden, nog
gcloove hebben en of zy een spier ouderlyke
liefde hebben voor hunne koslelyke panden!
'K en peis het niet, of anders zy zyn wonder-
lyk blind!
Weihoe! jonge kinders alzoo leeren
te biechte gaen, is zooveel of zeggen en gaet
niet meer!... Den Ouden leeft alzoo!
Poperinghe.Schoone dingen vertelt
men van Poperinghe.Eerst en vooral van de
kiesehe openhertigheid van dilo Van Merris,
die den Maire van Ryssel bedrogen heeft, en
hoovcerdig praelt en pronkt met de verach
ting van heel Ryssel op hem gelrokken te
te hebben! Ouf! ouf! voor dien kalant, nie-
vers en vindt men iets zulks!
Men zegt dat dito Van Merris zal een pro
ces maken voor eerroovery, en indien het
waer is'tgccn men vertelt, hy en kan er niet
van tusschen, of... 'k weet niet meer wal er
sommige tc Poperinghe zyn moeten om aen
zyne slippen nog te hangen!
Men vertelt nog dat de beschavende in
vloed van de goudstukken van dien gulden
afgod zoo een deugd doen in de Polleslrale:
dat er jongentjes en meisjens van negen,
tien, twaelf jaer, zoo sneppe dronke waren
dat zy hun huis niet vonden, of langs do
stralo lagen leepertelen. Oul! nog een keer!
Men beklaegt nog te Poperinghe den
rampzaligen invloed, van de gedurige bah
en feesten, door den Cresus gegeven, die
meest altyd duren heele nachten door, en
ware brasparlyên worden.
Van Merris schynt de mclkkoei te zyn van
de liberale parly, en velen zyn dor die hein
melken, en èeuigezouden, metdiemelk willen
aen 't bestier geraken. T schynt zelve dal er
een van die oolyke opjagers meer dan eens
gezeid heeft: Van Merris is een bolle in 't
kegelspel; Wy, wy zelve hebben geene ach
ting voor hem, hy is lyk of hy is; maer wy
hebben hem noodig. Edel voor Van Mer
ris en treffclyk voor de liberale party, die
pretendeert met het onderwys en de rede
het volk te beschaven.
Maer d propos van reden en versland,
vele zeggen dat 't Nieuwsblad nooit Vanden
Bogacrde en kan doen aenzien als een dom
merik. En nogthans wat moet men er van
zeggen? 'T iribunael van Yper was ook van
't gedacht dat Vanden Bogaerde geen dom
merik en was; en dal hy in zy.n kooi- wel;
geweten heeft wat by dead, en daerom
wierd hy veroordeeld voor valsehheid en
bedrog.)Maer 't Beroepshof van Gentdie,lyk 't
tribunael van Yper, een vonnis gaf waerby
de koop nietig was, maer verwees de valsch-
heid en 'l bedrog en stelde in de plaelse de
goede trouw't is te zeggen; dat Vanden Bo
gaerde dien koop gedaen had zonder le we
ien dat hy niet geldig was; hy, die notaris
was! Zoo dat wy niet en doen dan ons voe
gen naer Moeder Juslicie als wy zeggen dat
Vanden Bogaerde onwelend is. Die het an
ders gelooven, wat moeten zy ton peizen
van den ouden notaris?...
Zoo dat wy aen ons besluit houden dat
Vanden Bogaerde toch nooit komen en mag
als een bestierder van Stad, als een bescha-
ver van 't menschdom!
Jioesinghe. De Bidder van gul
den vlies, antwoordende op eene tweede
vraeg van 't Nieuwsblad, doel onnoozclen
praet uiteen gy en kunt niet meer. Hoor:
De vraeg was: Wie heeft er eerst le Roe
singhe gezeid: ik ben liberael?
Uet ware moeijelyk dien persoon of por-
sooneu le noemen, zegt de Ridder, dewyl
Roesinghe van over ouds hel licht moei ge
geven hebben aen vrjgceslige mannen,
vyanden der duisternissen.
Maer liet zyn ongelwyfcld de vrienden
van dezen die zei: Bemint elkuer, doet niet
aen een ander 'igenegy niet begeert gedaen
te worden.... Geeft aen God 'tgene aen God
toekomt en aen Cesar wat aen Cesar is.
Alzoo antwoordt de Ridder, en hy meent
een vogel geschoten le hebben, en 't en is
maer een uil!
De persoon en de persoonen die hier twist
en tweedracht gezocht hebben met hen als
liberael uil le geven, als liberael le werken
en als liberael meester te spelen, en zyn niet
moeijelyk om vinden, elke Boesingnaer heeft
ze genaemd. En Y zyn deze nog, Ridder,
wiens werktuig gy zyl, en die mei u en
door u op nieuw het oorlogsvier ontstoken
hebben.En gy en zy ge komtspreken van lief
de, van vrede?... Voor dat het liberael zaed
op Roesinghe wortel geschoten had, was er
vrede en overeenkomst, men luisterde naer
Herders en eerbiedigde de tydelyke magt,
terwyl het liberael ras nieten zoekt dan zyn
eigen, en godsdienst, cn gezag cn alles voor
niet le achten. Val-je dal!
Nu, dat de liberalen de vrienden zyn van
dezen die zegt: Bemint malkaar, 't is
geweien teBoesinghe,cn 't bovenste hier zegt
het nog eens hoe zy de liefde oefenen, en la
ter zullen wy 't nog uileen doen. Wrake,
wrake, 't is al dat er in is. Ziet de processen,
ziet de ontbinders der gilde!
lieden of Muziekanten en Orgcldraeijers, Liedjes
zangers, Kunstenmakers, Beastenleiders, 't zy van
deze gemeente, 't zy van elders, zullen niet toege
laten worden om in de gemeente of om in de drink
liuizen of andere plaetsen te spelen, hun bedryf of
hunne spelen uit te oefenen, vertooningen te geven
of de gemeente te doorloopen tenzy met vooraf
gaende toelating van den Burgmeester,
Art. 3. In geval van overtreding aen de schik
kingen van dit Reglement, de Amhtenaers en Be
dienden der Politie hebben het vermogen de zael of
de plaets te doen ontruimen waer men openbaerlyk
danst of dansfeest houdt.
Art. 4. Niettegenstaendc de ontruiming der
plaets, de overtredingen aen dit Reglement zullen
gestraft worden met eene boete van enkele Politie
van vyf tot vyflien franks of van een tot drie dagen
gevangzetting, en, in geval van hervalling, van tien
tot vyf-cn twintig franks boole, of van twee Jat vyf
dagen gevangzelting,
POIJTIE-UEIt.
Art 6. De politie-uer of tvd van vertrek uit
de herbergen wordt bepaeld, vóór hel tydstip van
1!) April tot den 30 September, ten 11 ure 's avonds;
en van den 1 October tot den 111 April, ten 10 ure
's avonds. Evenwel in zekere gevallen zullen Burg
meester en Schepenen, by een beredeneerd besluit,
de polilie-uer vroeger of later kunnen bepalen.
Art. 6. Na de politie-uer is bet allen herber
gier, -bier- en hrandewyn- of genever verkooper
verboden te drinken te geven aen welkdanige per
sonen hel ook zy, in hunne huizen of verkoopplaet-
sen of in dezelver nabyheid.
Art. 7. Het wordt.de weerden of weerdinnen
verboden, personen andere dan de lieden van den
huize in hunne herbergen te laten vertoeven, zelfs
zonder drinken, even gelyk hel aen deze personsn
verboden is in de herbergen te blyven na de politie-
uer op straf eener boete van 5 tot 10 franks ten laste
der weerden of weerdinnen en van 9 franks ten
laste van iederen verblyver. In geval van liervalling
binnen het jaer, zal de straf .het dubbel zyn.
Art. 8. Voorgaend artikel is niet loepasselyk
aen personen vreemd aen de gemeente, die begee-
ren aldaer te vernachten; noch zullen zy zich niet
laten vinden in de Estaminet-plaeis; verders mag
dit geen voorwendsel zyn om de waekzaemheid der
Politie te verydelen. In geval van bedrog zullende
arglistige herbergier en de valsche vernachter ge
straft worden elk lot eene boel van 10 tot 13 franks.
Art. 9. Alle herbergier, bier- en brandewyn-
of genever verkooper die, op het tweede bevel van
den Ambtenaer van de Politie, zoo wel vóór als na
de politie-uer zyne deur niet zal openen, zal kunnen
gestraft worden met eene boete van 10 franks.
Art. 10. Het is allen drankverkooper verboden
de voordeur van zyne Verkoopingszael of Estami-
net-plaets Ie sluiten, zoo lang als dezelve plaets
verlicht is, op straf eener boeJe van 10 franks.
Art. 11. Alle herbergier, bier- en brandewyn-
of genever verkooper die zich niet verhaest de
wanorders zoohaest er in zyn huis ontslaen
aen de politie bekend te maken, zal gestraft worden
met boete, boven verdere vervolgingen.
Art. 12. Alle herbergier, bier- of brandewyn-
en genever verkoopor is gehouden het tegenwoordig
Reglement of ten minste een uittreksel daeruit
zynen stiel betreffendealtyd op eene voor het
publiek zigtbare plaets aen te plakken, en hetzelve
aldaer te laten hangen, op straf eener boet van 3
franks.
Gedaefi' te Voormezeele, in vergadering den 23
December 1800 drie en zeventig. Tegenwoordig
de Ilceren; LéondeGheus, Burgmeester; J.-B.
Six-de Capmaecker en Humanus Bailleul. Sche
penen; Francois Earlier, Pieler Deconinck, Be-
nedictus SohierDominique Van Thuyne en
Charles Vermeersch, Racdsleden, alsmede Ed.
Gryson, Sekretaris.
Voor gelykvormig afschrift;
de Burgmeester,
De Sekretaris, Lcon de Glieus.
E, Gryson.
Het Kollegie van Burgmeester en Schepenen der
Gemeente Voormezeele verklaert, dat het Regle
ment van Politie op de Dansvergaderingen en het
sluiten der Herbergen, vastgesteld door de Ge-
meente-Raed van Voormezeele den 23 December
1873, na den eisch van de wet is afgekondigd ge
weest heden 22 Maert 187.4-.
De Burgmeester-Voorzitter,
De Sekretaris, Loon de Glieus,
Ed. Gryson.
Hel Kollegie van Burgmeester eu Schepenen van
Voormezeele;
Gezien bet voorenstaendc Reglement;
Overwegende dat hetzelve, gelykvormig pen de
Wet, is afgekondigd cn bekend gemaekt geweest.
in iiiimiiwiiimiHiiiriiniii'HiiiiiiiiMiiiiniiiiiiiinuiii
Besluit
liet cvengemeld Reglement wordt uitvoerbacr
gesteld.
Voormezeele, den 19 April 1874.
Do Burgmeester en Schepenen,
Léon de Glieus
J BSix-de Capuiaeclcsr, Humanus Bailleul.
De Sekretaris,
Ed. Gryson.
jiumn rin"