Coi'rrspondeiiticii Een Iieelje 'I eene en "i ainüer. Fricadcllcnieutvs. Wal ik lioore van die schole, door de H. Kerk verboden, is van nu ai een bewys dal Z. II. dc Paus zoo eene groole vvaerbeid voorhield, als by zei dal die scholen vcrdcrfelyk zyn voor dc jeugd. 'K heb u laelsl gezeid hoe men er leerl biechten; will gy nu welen hoc men sr leert beleefd zyn en zedig? Maekl een teer dal gy voorbvgael als die fabrieke, 'k .vil zeggen die schole. afbreekt! Ziel een teer hoede fricadellejnfïer, aen 't hoofd van al bare fricadelledochters, op den cour leeren neuzen maken achler en tegen men- scben die op hun werk zyn. - Ziel een keer hoe eene andere juffer eene arme Lamolie- dochler slael die langs de slrale gaet! Maer meer nog: hoort een keer, lusschen vier oogen, sommige moeders, die gedwon gen zyn uan hare dochters daer ie zenden, aen T weenen gaen en hunne flauwheid zoo beklagen. Hoort eens hoe een oud Lnmoltekind, nu Fricadellejonk geworden, durft slout weg zeggen legen hare oude gezellinnen: Dat ik hen wal dat ik wil, 'k hen nog de beste van al. Ziet verder een keer dochtertjes van v'yf- lien, zestien jaren loopen achter T soldaten- niuziek en daeruren ronddraeijen.en schuw zien dal geheel de wereld zyne han den t'hoope slaet en zegt: Wat moet dal geworden? Den Ouden. 'T en is maer een flauwen van de weke met den Ouden. Hy spreekt van hel onverschil lusschen katho lieken, lusschen den Journul de Bruxelles en den Bien publiclyk of liet maer van gisteren en bestond. En 't is zoolange, zoo lange dal er sommige katholieken zyn. die meenen dat zy, poliliekelyk gesproken, mti gen hunne religie wat van kante laten en, om overeenkomsle te maken met de libera len, eenige katholieke princiepen laten gaen, en dal doet de Journal de jf?r«xe//es;tcrwyl, sedert lange, de Bien public daer tegen is. Het is ten minsten twintig jaer dat dit duert, en den Ouden meent couragie te geven aen zyne dutsen van liberale lezers, peizende dat hy hun nieuws vertelt!... Neen 't, myn Ouden't is maer een kale! Boesinghe. Vandage moet ik eerst een woord zeggen over de walgelyke razer- ny van den Ridder, van Zondagc laetst. 'T is zeker dal men in geen blad van de kroe gen, in Brussel, zulke baldadigheden druk ken durft. En dal is de tolk van de liherale- ry van Boesinghe, van dieselde die stoft dat zy 'l licht, de vrede en de ruste slichten wil. En rekent, zy en hebben geen een gezon de reden in. Pcist een keer wat dc eerste kwestie was waerover wy te spreken had den en hoe zy gevlugt hebben en, in plaetse van redens, schandalen en laster, godslaste ringen en prieslerhaet, is al het licht dal zy verspreiden. Voor wat vrede aengael: geen een ander God kennen zy dan hun eigen; zy dwingen, schelden, vcrwyten en ondermyncn alwie hunne godheid niet dienen wil. Buste?... Zy vinden geene lenzy alles in roere en oproer is. Ja, nog eens, als gy hunnen sehandschry- ver kent, gy kent de mannen van de sekte. Nu, dal eerloos schryverlje wal voorden dag gcbpagl. Eerst spreekt hy van de sermoenen en dan van de simonie, beslaende in't koopen van bisdommen en abdyen, maer hy en spreekt van St Gregorius niet meer. Daerop zeg ik: wal dat preken is en hoe, men preken moet, 't en is waerachlig geen armzalige kwitancjeschryver die 't iemand moet leeren. En daerloe en heeft hy noch zending, noch geleerdheid, noch versland, en byzondcrlyk daerorn is hy Ie goddeloos. Voor de simonie, nog eens, wie warende verkoopers, tenzy dc Bismarken van dien tyd, die, lyk ol hel nu gaet in Üuitsehland en in Zwitserland, de geeslclykheid wilde hebben naer hunnen zin. Waerom anders heeft de keizer Hendrik IV twee koeren in den kerkelyken ban geslegen geweest? Wie waren dc koopers, tenzy afgevallene en schandalige monsters, lyk of men in Duitschland ziet?' Lyk dien nieuwgemaekten bisschop Beinkensdie voor de voeten van Tiismark kruipt, de H. Kerk den oorlog aen- doel en een schandig leven leidt. Wie waren de koopers? tenzy gasten lyk Hyacinlhus, die met zyn byboel in Zwitserland zou willen bisschop zyn, cd die sacrilegie op sacrilegie bedryfl en de H. Kerke, zyne Moeder, zoo deere en pyne doel. En gy, schaemtclooze Ridder, zyn 't die gasten niet die uwe vrienden zyn?... En gy komt uit met historiën dieuweoolykèlezets niet weten, en gy wilt ze draeijen togen de wettelke, gecstelykheid, en zoo uwen vony- nigen lasler in de herten storten!... Ver- foeijelyk postje voor drie honderd Ir.! Dan spreekt hy van Opsomer. Hy is gram dal wy dien gast van ons werpen, en de liberalery ten laste leggen!... En nog- thans, antwoord een keer hierop: Opsomer is een afgevallen priester, en een liberael is een afgevallen christen; is hel dan niet na- leurlyk dat een ongelukkige priester, die zynen eed en zyne wyding bezoedelt, libe rael wordt en zyne soorle zoekt hy de chris tenen die hun doopsel en geloove en Kerke verlaten? Daerhy, van zoo Opsomer on- geirouwig was wie heefl hein ontvangen? Welke gazetten loofden hem, tenzy de libe rale gazellen? Te Brussel spreekt heel de' wereld van die schandige, bladen die zoo eene schandige personnagie onder hunne bescherming namen? Maer waerom zooverre gegaen? De Toe- koinst,waerin de Bidder zyn galle uitspuwt, heeft zy ook niet gediend voor Opsomer? Zyt gy, Bidder en Opsomer, geen twee schandschryvers van 't eerlooze liberael blad?... Wat kunt gy daerlegen zeggen?... Niet... Daerorn is 't zeker dat gy naer de elfsle eeuwe gaet om nog iels te weten? Van wal gy spreekt over de bieehle, daer- in toont gy nog eens dommigheid hoven alle permissie, goddeloosheid en hoosheid!.. Gy wilt hel H. Sakramcnt doen verachten en uwe ouuoozele lezers er van afhouden lyk of gy er van afblyfi. Zou het moeten uil de biechte komen wal men van uw gedrag en T gedrag van uwe handlangers te zeggen heeft?... Maer lael dal varen, 'k en wil niet spreken van al die walgelykheden. Foperingfie. De Toekomst geeft eene lange beschryving van de liberale Joel- feesle, en zegt dal men er gedanst en ge sprongen heeft tot hel krieken van den dag!... 'T is alzoo dal ze Poperinghe ver lichten en beschaven!!... Over twee duizend jaren waren onze heidensche voorvaders in hunne hosschen reeds zooverre in bescha ving en vooruitgang! En zeggen dal M. Alfons Vnndenpccre- boom en dc baron Mazeman zulke feesten, met zulk volk, bywoonen!... O liberale vooruitgang!... De schandelyke beschuldigingen die hier publiek, voor die T hooren wil, gedaen zyn legen den liberalen meester, hlyven nog on- vervolgd en de Josticie blyft zonder ooren. 'T is toch alleszins een püglige! I»riest<*r 1 j ïio Itciiociki ingeu. Mgr de Bisschop van Brugge heeft dc volgende benoemingen gedaen: Onderpastor van Si Maerlen, te Kortryk, M. Ferr-anl, onderpastor te Ticghem; Te Tieghcm, M. Buyssens, coadjutor van wylen M. den pastor van Molendorp; Van Sl Anna, te Brugge, M. Demaitre, on derpastor te Ruddervoorde; Tc Ruddervoorde, M. Blanckc, priester in 't Seminarie; Te Thourout, M. Delic, onderpastor van Sl-Pielers, tc Yperen; Van St-Piclcrs, Yperen, M. Dcsmedl, on derpastor van Glicluvcll; Te Ghcluvelt, M. Pavol, coadjutor te Lo- ere; Coadjutor tc Locre, M. Sansen, coadjutor van wylen M. den pastor van Oostkerke (l)ix- mude). Nieuws. Wocnsdnge laetst heeft de lieer Victor Begerem, van Yper, oud leerling van St. Vincenlius, zyn examen van eerste docio- ract in rcglcn, met dc a/der grootste disiinc. lie gedaen. Over jaer bekwam de zclfde jonge heer dc zeilde hcerlyke onderschei, ding. Dal licet sludeeren en eere doen aen de katholieke Hoogeschool van Leuven, aen T kollegie van Sl-Vincenlius, aen famitieen slad! Wy komen zoo even te vernemen dat de heer Maurice du l'arc, van l kasteel ie Vlamertinghe, zyn examen van eerste dok. torael in regten met goeden uilslag komt al te leggen. Een droevige mare is ons van Hoornen geworden, van de dood te welen van Mgr de Mérode, geheime aelmoesenier van Z. Pius IX en Aertsbisschop van Militéne. Hy en was nog maer 54 jaer oud. De gazetten van Hoornen schryven groote bladzyden om al de grootheid, dc detigd, den inoed en verhevendheid van geesten karakter des overledenen op te helderen; en de liberale bladen zelve zyn met eene soort van eerbied hy deze dood. Mgr de Mérode wierd geboren te Brussel op 20 Maert 1820.Hy behoorde aen eene der oudste en edelste familiën van Europa, en geheel zyn leven bleef hy dien heerlyken oorsprong weerd. In zyne eersle jeugd trad hy in '1 belgi- sche leger en onder zyne wapenbroeders scheen hy uil door zyne edelheid van herle en schranderheid van geest. Altyd bleef hy j zyne eersle chrislelyke opvoeding getrou* en, zonder omzien, kweel hy, in de krygs- f school en onder de wapens, op eene slichten de wyze, zyne godsdienstige pliglcn, zonder beslag en zonder vrees. Later ging hy onder 't fransche vaendel gaen slryden in Algiers, en daer niet mie won hy de achting van al die hem kenden. Eindelyk verliet hy den degen voor hel Kruis, hy wierd prieler en, sedert 1817,is hy gedurig te Hoornen gebleven. Wal hy daer gedaen heeft voorden godsdienst, voor de verdediging der II. Kerk en den H. Vader, voor de armen en noodlydenden, voor kun sten en wetenschappen, dat weet alleen ge heel en gansch Deze die alles doorziet. In hem verliest ons Vaderland een hcer lyke perel zyner kroon, de II. Vader een zy ner beste vrienden en kloekmoedigste hul pen, dc II. Kerk een edelmoedige strydcren de goè werken een hunner beste voorslacn- ders. Dal de Heer hem in vrede ontvangen zyn schoon maer al tc kort leven overvloe dig beioone. Allerlui mie nieuws. Poperinghe, 10 July 1874. Ruziezoekers zyn de fiheraten en anders niet. F.errige 'woorden zullen dit Maer bewyzen ledereen weet hoe lustig en rustig, dit jaer, onze kermisJre gonnen is,en hoejalles een stil en geestig einde voor spelde. Eenige burgers, in den beginne, die, dit bemer kende zeiden aoflStonds dat het liberaal volkje van zyne kopstukken *t bevel had gekregen, van op de Groole Markt en andere publieke plaatsen, sten nergenswy itregrypen waerom of weinig te toonen, en inzondorlieid, niet te doen gelyk verle den jaer, de katholieke jongheden vervolgen en uitschelden. Jamaer, zoo stil en kon do kermis niet afloopen; de liberalen waren moe van hunnen onsluimigen haet en nyd te verkroppen. Wal deden zy Gy zul' het gaen hooren. Zondag laetst, profiterende van de tegenwoordigheid van eenige vreemde boogschut ters, die ongetwyfeld van tiun gedacht en geloof zyn, mieken zy deze op, om de katholieken, die kalm en vreedzaem den laetsten dag der kennis vierden, op te zoeken en den duivel aen te doen. Onder die vreemde kerels onderscheidde men eenen lang, scherp- en slutsopgeschoten vent, van poolen en ooren even lang, die t'Yperen en omstreken voor zyne heldendaden zeer wel gekend, Deze Mynheer van den gracht van builen, met zyn kael en bot verstand, ineenende zeker door zyne tegenwoordig heid de Roperinghenaers benauwd te maken, ja zelfs, schrik in'te jagen, liep haestig en ongeduldig siruien en markt over, altyd rondziende, alsnf hy alleszins iemand vinden moest. Doch dit duerde niet lang; al inet eens blyft hy stil starn by eenen -vreedzamer) burger, waerschyulyk bet voorwerp zyner opzoekingen, geeft hem een stool met den arm en grommelde van slaen en smyten Maer on- gélukkiglyk voor hem, de uitdaging was slecht gevallen; want de aengesproken burger wist dezen stouten en onbeschoftcn kerel manhaftig te ant woorden, en schoon, door zyne welgepaste woorden op zyne plants te stellen, ja zoo schoon, dal hy rap was om hel ep te geven tout honteux el tout con fns. »Dic zelfde Heer is reeds te Yeurncgekend om zyne brutale onstuimigheid. Nu hy en heeft niet anders voor verweer! Nog eenige feiten in die goeste hebben den zelf den dag, hier plaets gehad, feiten, welke nog eens klaerduidolyk liewyien wat de liberalen hier en elders altyd zyn, ruziezoekers en twislzaeijers. Nieuws. Het gerucht loopt nu in stad dat Bonootjes muziek ook een kosluem zal krygen; maer niemand en weet nog hoe deze nrlisten zullen ge kleed gaen. Eenigen zeggen dal zy in liet hemels blauw, velen dat zy in hel leliewit zullen gekostu meerd zyn.Wat er van zy, de tyd zal het ons leeren. Nogtans kunnen wy van nu alreeds verzekeren dat Henooljcs gasten geene wapens en zullen mogen dragen. Maer kwestie! 1 Hoe komt het dan, dat Bonootjes mannen alzoo n| met eens een kostuem willen hebben? Is dat uit jaloersheid van de stadsmuziek, die tegenwoordig eenen tenue heeft welken iedereen prysl en hoe meer hoe-liever ziet? Ja, liet is daervoor, en nog voor wat anders. Gy moet welen dat, in den laet sten uittógb van den uitzolder, geen een eerlid, zelfs de chefs niet, Benootjes pompiers en hebben durven volgen, alswanneer deze te samen met de andere sociëteiten v«n muziek, door dc breede straten van Byssel {rokken. En liet is gemakkelyk om te ver- slaen waerom? De oude pompiers waren dien dag, zoo vreemd, zoo ongelykelyk en zoo boersch ge kleed, dat de Rysselnaers, dit ziende krulden van lachen en deze by hunnen voorbygang gedurig begroetten, met het schoon woordje Socidlé dc paijsansGeen wonder dat ze leute hadden d ie Rys- selsche hceren.als zy daer die collectie lange frakken zagen, die tegen de hielen kappen, gemengeld niet die vesten van alle snee en alle fatsoen, als zv die broeken zagen., de eene kort, de andere lang,de eene spannende, de ander wyd, en van koleur, groene zwart, ros, wit of bismnrkkoleur!'T was voor de Rysselnaers een kluchtig vertoog!,.. Ook de slimme chefs waren 't geware en zy hielden hen van kante. Het is om in het toekomende zulke te- genkomsten te vermyden dat de commissie der sociëteit beslist heeft van ook een kostuem te doen maken. X. Een aenslag op liet leven van prins von Bismark is te Kissingen gepleegd door een kuipersgasU Kuhlmann genoemd. Een weinig is hy gekwetst®61 de hand. Nog nauwelyks uit zyn rviuig, ofdi® dwingeland liet woorden hooren, die heel zyn l'orli te kennen gaven: 't zyn ultramontanen, (dat is ka tholieken) die op zyn leven uil zyn, wilde hy Boen verstaen. Alwie niet bezeten is van hact zou wcl wachten tot dat de Justicie gesproken heeft. M'®1 Maer weet ge wal dut ik pcize: Bismark voel'111 geheel Duitschland zyn aktien zinken. e.e van zyne vrienden keuren de kerkvervolging af;cn en zou my geen zier verwonderen ware de auiis®6 een geheele comedie om dan haet tegen de vervol, de Kerk te doen ryzen, en zoo meteen zyne akii* Daerenboven, 'l en ware de eerste keer niet; <ccl een paer jaer heeft hy een pauzclyken zouacl d"6" in 't kot steken, onder beschuldiging van op |cven uil tc zyn. 'T was een complot tegen hein, 1

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2