Coi'rrspondeiiticii
Een Iieelje 'I eene en "i ainüer.
Fricadcllcnieutvs. Wal ik lioore van
die schole, door de H. Kerk verboden, is
van nu ai een bewys dal Z. II. dc Paus zoo
eene groole vvaerbeid voorhield, als by zei
dal die scholen vcrdcrfelyk zyn voor dc
jeugd. 'K heb u laelsl gezeid hoe men er
leerl biechten; will gy nu welen hoc men
sr leert beleefd zyn en zedig? Maekl een
teer dal gy voorbvgael als die fabrieke, 'k
.vil zeggen die schole. afbreekt! Ziel een
teer hoede fricadellejnfïer, aen 't hoofd van
al bare fricadelledochters, op den cour
leeren neuzen maken achler en tegen men-
scben die op hun werk zyn. - Ziel een keer
hoe eene andere juffer eene arme Lamolie-
dochler slael die langs de slrale gaet!
Maer meer nog: hoort een keer, lusschen
vier oogen, sommige moeders, die gedwon
gen zyn uan hare dochters daer ie zenden,
aen T weenen gaen en hunne flauwheid zoo
beklagen.
Hoort eens hoe een oud Lnmoltekind, nu
Fricadellejonk geworden, durft slout weg
zeggen legen hare oude gezellinnen: Dat
ik hen wal dat ik wil, 'k hen nog de beste
van al.
Ziet verder een keer dochtertjes van v'yf-
lien, zestien jaren loopen achter T soldaten-
niuziek en daeruren ronddraeijen.en schuw
zien dal geheel de wereld zyne han
den t'hoope slaet en zegt: Wat moet dal
geworden?
Den Ouden. 'T en is maer een
flauwen van de weke met den Ouden. Hy
spreekt van hel onverschil lusschen katho
lieken, lusschen den Journul de Bruxelles
en den Bien publiclyk of liet maer van
gisteren en bestond. En 't is zoolange, zoo
lange dal er sommige katholieken zyn. die
meenen dat zy, poliliekelyk gesproken, mti
gen hunne religie wat van kante laten en,
om overeenkomsle te maken met de libera
len, eenige katholieke princiepen laten gaen,
en dal doet de Journal de jf?r«xe//es;tcrwyl,
sedert lange, de Bien public daer tegen is.
Het is ten minsten twintig jaer dat dit duert,
en den Ouden meent couragie te geven aen
zyne dutsen van liberale lezers, peizende
dat hy hun nieuws vertelt!... Neen 't, myn
Ouden't is maer een kale!
Boesinghe. Vandage moet ik eerst
een woord zeggen over de walgelyke razer-
ny van den Ridder, van Zondagc laetst. 'T
is zeker dal men in geen blad van de kroe
gen, in Brussel, zulke baldadigheden druk
ken durft. En dal is de tolk van de liherale-
ry van Boesinghe, van dieselde die stoft dat
zy 'l licht, de vrede en de ruste slichten wil.
En rekent, zy en hebben geen een gezon
de reden in. Pcist een keer wat dc eerste
kwestie was waerover wy te spreken had
den en hoe zy gevlugt hebben en, in plaetse
van redens, schandalen en laster, godslaste
ringen en prieslerhaet, is al het licht dal zy
verspreiden.
Voor wat vrede aengael: geen een ander
God kennen zy dan hun eigen; zy dwingen,
schelden, vcrwyten en ondermyncn alwie
hunne godheid niet dienen wil.
Buste?... Zy vinden geene lenzy alles in
roere en oproer is.
Ja, nog eens, als gy hunnen sehandschry-
ver kent, gy kent de mannen van de sekte.
Nu, dal eerloos schryverlje wal voorden
dag gcbpagl.
Eerst spreekt hy van de sermoenen en
dan van de simonie, beslaende in't koopen
van bisdommen en abdyen, maer hy en
spreekt van St Gregorius niet meer.
Daerop zeg ik: wal dat preken is en hoe,
men preken moet, 't en is waerachlig geen
armzalige kwitancjeschryver die 't iemand
moet leeren. En daerloe en heeft hy noch
zending, noch geleerdheid, noch versland,
en byzondcrlyk daerorn is hy Ie goddeloos.
Voor de simonie, nog eens, wie warende
verkoopers, tenzy dc Bismarken van dien
tyd, die, lyk ol hel nu gaet in Üuitsehland
en in Zwitserland, de geeslclykheid wilde
hebben naer hunnen zin. Waerom anders
heeft de keizer Hendrik IV twee koeren in
den kerkelyken ban geslegen geweest?
Wie waren dc koopers, tenzy afgevallene
en schandalige monsters, lyk of men in
Duitschland ziet?' Lyk dien nieuwgemaekten
bisschop Beinkensdie voor de voeten van
Tiismark kruipt, de H. Kerk den oorlog aen-
doel en een schandig leven leidt. Wie waren
de koopers? tenzy gasten lyk Hyacinlhus,
die met zyn byboel in Zwitserland zou willen
bisschop zyn, cd die sacrilegie op sacrilegie
bedryfl en de H. Kerke, zyne Moeder, zoo
deere en pyne doel.
En gy, schaemtclooze Ridder, zyn 't die
gasten niet die uwe vrienden zyn?... En gy
komt uit met historiën dieuweoolykèlezets
niet weten, en gy wilt ze draeijen togen de
wettelke, gecstelykheid, en zoo uwen vony-
nigen lasler in de herten storten!... Ver-
foeijelyk postje voor drie honderd Ir.!
Dan spreekt hy van Opsomer. Hy is
gram dal wy dien gast van ons werpen,
en de liberalery ten laste leggen!... En nog-
thans, antwoord een keer hierop: Opsomer
is een afgevallen priester, en een liberael is
een afgevallen christen; is hel dan niet na-
leurlyk dat een ongelukkige priester, die
zynen eed en zyne wyding bezoedelt, libe
rael wordt en zyne soorle zoekt hy de chris
tenen die hun doopsel en geloove en Kerke
verlaten? Daerhy, van zoo Opsomer on-
geirouwig was wie heefl hein ontvangen?
Welke gazetten loofden hem, tenzy de libe
rale gazellen? Te Brussel spreekt heel de'
wereld van die schandige, bladen die zoo
eene schandige personnagie onder hunne
bescherming namen?
Maer waerom zooverre gegaen? De Toe-
koinst,waerin de Bidder zyn galle uitspuwt,
heeft zy ook niet gediend voor Opsomer?
Zyt gy, Bidder en Opsomer, geen twee
schandschryvers van 't eerlooze liberael
blad?... Wat kunt gy daerlegen zeggen?...
Niet... Daerorn is 't zeker dat gy naer de
elfsle eeuwe gaet om nog iels te weten?
Van wal gy spreekt over de bieehle, daer-
in toont gy nog eens dommigheid hoven
alle permissie, goddeloosheid en hoosheid!..
Gy wilt hel H. Sakramcnt doen verachten
en uwe ouuoozele lezers er van afhouden
lyk of gy er van afblyfi.
Zou het moeten uil de biechte komen wal
men van uw gedrag en T gedrag van uwe
handlangers te zeggen heeft?... Maer lael
dal varen, 'k en wil niet spreken van al die
walgelykheden.
Foperingfie. De Toekomst geeft
eene lange beschryving van de liberale Joel-
feesle, en zegt dal men er gedanst en ge
sprongen heeft tot hel krieken van den
dag!... 'T is alzoo dal ze Poperinghe ver
lichten en beschaven!!... Over twee duizend
jaren waren onze heidensche voorvaders in
hunne hosschen reeds zooverre in bescha
ving en vooruitgang!
En zeggen dal M. Alfons Vnndenpccre-
boom en dc baron Mazeman zulke feesten,
met zulk volk, bywoonen!... O liberale
vooruitgang!...
De schandelyke beschuldigingen die hier
publiek, voor die T hooren wil, gedaen zyn
legen den liberalen meester, hlyven nog on-
vervolgd en de Josticie blyft zonder ooren.
'T is toch alleszins een püglige!
I»riest<*r 1 j ïio Itciiociki ingeu.
Mgr de Bisschop van Brugge heeft dc
volgende benoemingen gedaen:
Onderpastor van Si Maerlen, te Kortryk,
M. Ferr-anl, onderpastor te Ticghem;
Te Tieghcm, M. Buyssens, coadjutor van
wylen M. den pastor van Molendorp;
Van Sl Anna, te Brugge, M. Demaitre, on
derpastor te Ruddervoorde;
Tc Ruddervoorde, M. Blanckc, priester in
't Seminarie;
Te Thourout, M. Delic, onderpastor van
Sl-Pielers, tc Yperen;
Van St-Piclcrs, Yperen, M. Dcsmedl, on
derpastor van Glicluvcll;
Te Ghcluvelt, M. Pavol, coadjutor te Lo-
ere;
Coadjutor tc Locre, M. Sansen, coadjutor
van wylen M. den pastor van Oostkerke (l)ix-
mude).
Nieuws.
Wocnsdnge laetst heeft de lieer Victor
Begerem, van Yper, oud leerling van St.
Vincenlius, zyn examen van eerste docio-
ract in rcglcn, met dc a/der grootste disiinc.
lie gedaen. Over jaer bekwam de zclfde
jonge heer dc zeilde hcerlyke onderschei,
ding. Dal licet sludeeren en eere doen aen
de katholieke Hoogeschool van Leuven, aen
T kollegie van Sl-Vincenlius, aen famitieen
slad!
Wy komen zoo even te vernemen dat
de heer Maurice du l'arc, van l kasteel ie
Vlamertinghe, zyn examen van eerste dok.
torael in regten met goeden uilslag komt al
te leggen.
Een droevige mare is ons van Hoornen
geworden, van de dood te welen van Mgr
de Mérode, geheime aelmoesenier van Z.
Pius IX en Aertsbisschop van Militéne. Hy
en was nog maer 54 jaer oud.
De gazetten van Hoornen schryven groote
bladzyden om al de grootheid, dc detigd,
den inoed en verhevendheid van geesten
karakter des overledenen op te helderen; en
de liberale bladen zelve zyn met eene soort
van eerbied hy deze dood.
Mgr de Mérode wierd geboren te Brussel
op 20 Maert 1820.Hy behoorde aen eene der
oudste en edelste familiën van Europa, en
geheel zyn leven bleef hy dien heerlyken
oorsprong weerd.
In zyne eersle jeugd trad hy in '1 belgi-
sche leger en onder zyne wapenbroeders
scheen hy uil door zyne edelheid van herle
en schranderheid van geest. Altyd bleef hy j
zyne eersle chrislelyke opvoeding getrou*
en, zonder omzien, kweel hy, in de krygs- f
school en onder de wapens, op eene slichten
de wyze, zyne godsdienstige pliglcn, zonder
beslag en zonder vrees.
Later ging hy onder 't fransche vaendel
gaen slryden in Algiers, en daer niet mie
won hy de achting van al die hem kenden.
Eindelyk verliet hy den degen voor hel
Kruis, hy wierd prieler en, sedert 1817,is
hy gedurig te Hoornen gebleven. Wal hy
daer gedaen heeft voorden godsdienst, voor
de verdediging der II. Kerk en den H. Vader,
voor de armen en noodlydenden, voor kun
sten en wetenschappen, dat weet alleen ge
heel en gansch Deze die alles doorziet.
In hem verliest ons Vaderland een hcer
lyke perel zyner kroon, de II. Vader een zy
ner beste vrienden en kloekmoedigste hul
pen, dc II. Kerk een edelmoedige strydcren
de goè werken een hunner beste voorslacn-
ders.
Dal de Heer hem in vrede ontvangen
zyn schoon maer al tc kort leven overvloe
dig beioone.
Allerlui mie nieuws.
Poperinghe, 10 July 1874.
Ruziezoekers zyn de fiheraten en anders niet.
F.errige 'woorden zullen dit Maer bewyzen ledereen
weet hoe lustig en rustig, dit jaer, onze kermisJre
gonnen is,en hoejalles een stil en geestig einde voor
spelde.
Eenige burgers, in den beginne, die, dit bemer
kende zeiden aoflStonds dat het liberaal volkje van
zyne kopstukken *t bevel had gekregen, van op de
Groole Markt en andere publieke plaatsen, sten
nergenswy itregrypen waerom of weinig te
toonen, en inzondorlieid, niet te doen gelyk verle
den jaer, de katholieke jongheden vervolgen en
uitschelden.
Jamaer, zoo stil en kon do kermis niet afloopen;
de liberalen waren moe van hunnen onsluimigen
haet en nyd te verkroppen. Wal deden zy Gy zul'
het gaen hooren. Zondag laetst, profiterende van de
tegenwoordigheid van eenige vreemde boogschut
ters, die ongetwyfeld van tiun gedacht en geloof
zyn, mieken zy deze op, om de katholieken, die
kalm en vreedzaem den laetsten dag der kennis
vierden, op te zoeken en den duivel aen te doen.
Onder die vreemde kerels onderscheidde men eenen
lang, scherp- en slutsopgeschoten vent, van poolen
en ooren even lang, die t'Yperen en omstreken voor
zyne heldendaden zeer wel gekend, Deze Mynheer
van den gracht van builen, met zyn kael en bot
verstand, ineenende zeker door zyne tegenwoordig
heid de Roperinghenaers benauwd te maken, ja
zelfs, schrik in'te jagen, liep haestig en ongeduldig
siruien en markt over, altyd rondziende, alsnf hy
alleszins iemand vinden moest. Doch dit duerde
niet lang; al inet eens blyft hy stil starn by eenen
-vreedzamer) burger, waerschyulyk bet voorwerp
zyner opzoekingen, geeft hem een stool met den
arm en grommelde van slaen en smyten Maer on-
gélukkiglyk voor hem, de uitdaging was slecht
gevallen; want de aengesproken burger wist dezen
stouten en onbeschoftcn kerel manhaftig te ant
woorden, en schoon, door zyne welgepaste woorden
op zyne plants te stellen, ja zoo schoon, dal hy rap
was om hel ep te geven tout honteux el tout con
fns. »Dic zelfde Heer is reeds te Yeurncgekend om
zyne brutale onstuimigheid. Nu hy en heeft niet
anders voor verweer!
Nog eenige feiten in die goeste hebben den zelf
den dag, hier plaets gehad, feiten, welke nog eens
klaerduidolyk liewyien wat de liberalen hier en
elders altyd zyn, ruziezoekers en twislzaeijers.
Nieuws. Het gerucht loopt nu in stad dat
Bonootjes muziek ook een kosluem zal krygen; maer
niemand en weet nog hoe deze nrlisten zullen ge
kleed gaen. Eenigen zeggen dal zy in liet hemels
blauw, velen dat zy in hel leliewit zullen gekostu
meerd zyn.Wat er van zy, de tyd zal het ons leeren.
Nogtans kunnen wy van nu alreeds verzekeren dat
Henooljcs gasten geene wapens en zullen mogen
dragen. Maer kwestie!
1 Hoe komt het dan, dat Bonootjes mannen alzoo n|
met eens een kostuem willen hebben? Is dat uit
jaloersheid van de stadsmuziek, die tegenwoordig
eenen tenue heeft welken iedereen prysl en hoe
meer hoe-liever ziet? Ja, liet is daervoor, en nog
voor wat anders. Gy moet welen dat, in den laet
sten uittógb van den uitzolder, geen een eerlid, zelfs
de chefs niet, Benootjes pompiers en hebben durven
volgen, alswanneer deze te samen met de andere
sociëteiten v«n muziek, door dc breede straten van
Byssel {rokken. En liet is gemakkelyk om te ver-
slaen waerom? De oude pompiers waren dien dag,
zoo vreemd, zoo ongelykelyk en zoo boersch ge
kleed, dat de Rysselnaers, dit ziende krulden van
lachen en deze by hunnen voorbygang gedurig
begroetten, met het schoon woordje Socidlé dc
paijsansGeen wonder dat ze leute hadden d ie Rys-
selsche hceren.als zy daer die collectie lange frakken
zagen, die tegen de hielen kappen, gemengeld niet
die vesten van alle snee en alle fatsoen, als zv die
broeken zagen., de eene kort, de andere lang,de eene
spannende, de ander wyd, en van koleur, groene
zwart, ros, wit of bismnrkkoleur!'T was voor
de Rysselnaers een kluchtig vertoog!,.. Ook de
slimme chefs waren 't geware en zy hielden hen
van kante. Het is om in het toekomende zulke te-
genkomsten te vermyden dat de commissie der
sociëteit beslist heeft van ook een kostuem te doen
maken. X.
Een aenslag op liet leven van prins von Bismark
is te Kissingen gepleegd door een kuipersgasU
Kuhlmann genoemd. Een weinig is hy gekwetst®61
de hand. Nog nauwelyks uit zyn rviuig, ofdi®
dwingeland liet woorden hooren, die heel zyn l'orli
te kennen gaven: 't zyn ultramontanen, (dat is ka
tholieken) die op zyn leven uil zyn, wilde hy Boen
verstaen. Alwie niet bezeten is van hact zou wcl
wachten tot dat de Justicie gesproken heeft. M'®1
Maer weet ge wal dut ik pcize: Bismark voel'111
geheel Duitschland zyn aktien zinken. e.e van
zyne vrienden keuren de kerkvervolging af;cn
en zou my geen zier verwonderen ware de auiis®6
een geheele comedie om dan haet tegen de vervol,
de Kerk te doen ryzen, en zoo meteen zyne akii*
Daerenboven, 'l en ware de eerste keer niet; <ccl
een paer jaer heeft hy een pauzclyken zouacl d"6"
in 't kot steken, onder beschuldiging van op
|cven uil tc zyn. 'T was een complot tegen hein, 1