YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
VAN
Zaliu'dag 1" Augusly 1874.
Ne^enste Jacr. Nummer 448.
2 Fr. 50 C. i»cr Jaer,
i 'fi it iv u k
Yperen, 1" Augusly 1874.
Derdewerf ei» I ft ets te
De Ster re met een steer t.
'T is byzondcrlyk als voorleeken en voor
spelling van rampen, dat de sierren mei een
sleerl vreeze injoegen en injagen by de vol
keren, die geen beiden en zyn.
De heiden immers zien in die sierren cene
werkende en straffende yodheid, en 'l is
dacrom dat de propheet Jercmias hel volk
van Israel toeriep: En vreest de leekens
des llcmels niet lyk of ze de heiden vree
zen!
De getrouwe Joden en daerna de Christe
nen hebben dit woord aenhoorl, en daerom
en vreesden ze de sterrc in beur eigen niet,
noch zelve, de wetten der naleur niet ken
nende, en zagen ze in de sterren invloed
hebbende oorzaken op den aerdbol; maer
vreesden ze en vreezen ze nog als voorlee-
kens van rampen, die de Almaglige laet
komen om het menschdom te straffen en
naer Hem te roepen.
Nu, boven de naleurlyke uitwerksels, die
cene sleerlslerre hebben kan en die van dien
angst en vreeze reden geven; moet mennu in
cene sleerlslerre cene voorspellinge zien van
toekomende dingen?
Dal is de vrage, en bier isdeantwoorde:
Nog eens zullen wy trachten bet gedacht
cn geloove der eenvoudigen te zuiveren van
wat er verkeerd in is, en de wacnwyze ge
leerdheid toogen boe ze dwazer is of liet
eenvoudig geloof, als zy niets en wil zien
"i die ongewoone luchlverschynsels.
bene sleerlslerre kan ecne mirakulcuze
verscbyning zyn ofte wel eene naleurlyke;
en in beide gevallen is de onwetende een
voudigheid. die er den vinger des Almagli-
Se" in herkent en zyn vermaen, nader de
Waerbeid en verhevener van gedachten of de
üf)geloovige wetenschap, die nievers de God
heid herkennen of ten minste bekennen wil.
loderdaed: dat ecno sleerlslerre een bo-
veiniatcurlyk toeken kan zyn, waerdoor de
Almaglige aen de menscben spreekt, vind ik
gegrond op de II. Schrifteer, do historie cn
he reden.
Immers, cene wonderlyke sterrc, zonder
le willen verzekeren dat het eene sleerlslerre
Was, leerde aen de Wyzen uil hel Oosten dal
Christus geboren was. Niemand, die hel II.
Schrift aenveerdl en kan dil loochenen.
Daerenboven hoe dikwyls, in diegodde-
lyke bbeken, en is er geen sprake van won
derlyke teekenen in de lucht, die voorzeid
zyn? En nog eens 'l is wel van wonderlyke
teekens dat er sprake is.
Verder, liet leeken dat keizer Constanlin
in de lucht zag en was niet min een boven-
naleurlyk verschynsel. De historie leert liet.
Eindelyk dat Gods almagl en alwysheid
zulke teekens vormen kan en gebruiken als
voorzeggingen en veropenbaringen, de ge
zonde reden zegt hel.
En zyn der zulke leekens mogelyk, en is
er sprake van zulke leekens in Sohriftuer en
historie, waerom en zou ecne sleerlslerre
geen zulk leeken zyn kunnen?
Dus hel eenvoudig geloove, dat ieder
sterre meteen sleerl zulk een voorleeken en
voorspelling meent te zyn; en doel hier nog
eens niet anders dan de grondwaerheid
bekennen van de almagtiglieid, de alwys
heid en de voorzienigheid van Dezen die
alles geschapen heeft ende gemaekt. En dal
is loffelyk, goed en redelyk!
Terwyl ze hoogst bot en onverstandig is,
en verfoeijelyk, de geleerdheid die geen bo-
vcnnateurlyk cn wil, en zoo God miskent cn
zyne eigenschappen.
Doch mis is de mcnigie, als ze meent dat
ieder sterre met een sleert of ieder onge
woon luchlverschynsel een bovennaleurlyk
teeken is; als ze allyd en overal de Godde
lijke Voorzieniyheld reyslreeks en miraku-
leus doel tusschenkomen. Dal komt voort uit
de onwetendheid van de wel ten en regels
der nateur. Nog eens springt ze de wetten
over en gael aenslonds naer de eerste oor-
zaek van alles.
Maer nog vele meer mis zyn de zoogezei-
de filosofen,als ze de wetten der nateur, min
of meer kennende, dacrby blyvcn en de
eerste oorzaek van alles buitensluiten, en,
met hunnen slyfslaenden hoogmoed, uil
roepen De steerlsterren zyn voorzien
cn komen natcurlyk voor, dus zy en zeggen
nietmedal! Zy bekennen de tweede oorza-
ke en laten de ecrsle daer, terwyl hel volk
de tweede daer lacl en de eerste ziet... Wat
is 't oolyks.te?
Ja, lacl nu, lyk of de wetenschap ons zegt,
dal de steertslerren nateurlyk voorkomen
lyk andere, is het wuer dal ze daerom niets
en zeggen?
Indien de reden en 'l geloove ons loeren
dal liet groeijen van de planten, het werken
der dieren, het opstaen en ondeigaen der
zonne, het wassen, liet half-, vol-en krank-
zyn der mane, het pinkelen en tintelen der
sterren, ons gedurig den Almagtigen voor
oogen stellen en gedurig ons toeroepen:
Dient Hem! waerom zou hel eenesieert-
slerre min doen?
Ily die de regenboog, dal nateurlyk
verschynsel, waerin hy
Ja, dewyl liet onyewoonehoewel naleur
lyke, luelilversehynselji zyn, kan Ily, de Al
maglige, m zyne Voorzienigheid ze mei van
den beginne al gesteld hebben om, elk op
hunne ure en lyd, krachtiger de menseheu
op te wekken lol liet bekennen, aenroepen
en dienen zyner Godheid; als 't menschdom
te midden der yewoune wonderen doof blyl'i
en in de vergetelheid van zyiten lieer ge-
raekt?
Daeriri cn zie ik niet dan wat redelyk is
en luenemael gegrond. En dus in de sleerl
slerre Gods stemme hèrkenneu is een akle
van gezonde reden cn versland.
Maer waerom hang zyn?
Hoort, indien hel is lyk of ik daer veron-
derstclle, dal de lieer de verscbyning dier
sterre juist schikt voor die lyden waer Ily
incest miskend wordt; en zoo,in Zyne goed
heid, hy de stemme van Zyne Kerke, de
stemme van ons geweien, de stemme van al
zyne schepselen, nog de stemme van eene
onyewoone sterrc voegt, als de eerste onge
hoord blyven, ware liet geen ernstig ver
maen?... Ware hol niet om hang te zyn dal
hel menschdom, dool blyvendo aen die
magtige stemmen, eindelyk do slrullende
roede gevoelen moet van Gods regiveerdig-
lieid?...
En om van den dag van heden Ie spreken,
beleven wy gccne lyden waer God uil de
herten gebannen wordt en geheel van
kante'gesteld; waer 't menschdom tecncmael
zynen weg bedorven heelt. Geen een land
waer God nog de Heer is, geen een land
waer Zyne Kerke, 'k en zeg niet de geleid
ster is, maer waer ze nog vry is. Zyn Stad
houder gevangen, de bisschoppen gekoterd:,
geboeid en verjaegd, Zyne kloosters en'
kloosterlingen, priesters en getrouwe diena
ren gelasterd, gehoond, hespol en veracht!
Alles is in omroerte en onzekerheid.
Hewcl, is hel dan zoo dwaes te peizen dat
de verduldige God nog lol liet menschdom
spreekt met goedheid, vooraleer met gram
schap en straffen hem te doen hooren cn
gevoelen?...
Ik, ik doe ik met de eenvoudige gcloovi-
gen en herken in de sleerlslerre de hand
van God, en peize lyk Lodewyk de Zachl-
aerdige, koning der Franken, die ook eene
sleerlslerre ziende, zcideop'l woord van Jerc
mias, en vreest de teekens des Hemels niet
«maer vreest Degenen die ze zeiKit,» zei hy.
En die godvruchiige vorst leefde een streng
en boelveerdig leven en stierf dry jaer daer
na in den lieere.
En om te sluiten cene laetstc bemerking..
Bacon, een diepe filosoof, zei een keer:
Een weinig geleerdheid leidt tol ongeloof,
maer groolere geleerdheid leidt tot het ge
loove!
Ilewel. 'k vinde hier, a propos van de
sleerlslerre, dal woord klacr bevestigd.
De weinige geleerdheid isstyfvan hoog
moed, dal zy van de sleerlslerre den
acid, den loop en min of meer de wetten
kent, en daer, zy roept uit: 7'is de naleur!
en al hare wetenschap is Bende!
De groolere geleerdheid zoekt verder en
zegt: Wie is de Weigever der Nateur? Die
Wetgever werkt met reden en leidt naer
een doel, naer een einde, hy heeft zyne in-
ziglen. Wal kunnen die inziglen zyn?.. En
de antwoorde is: die Wetgever is God, Zyn
doel is Zyne glorie, en al wal in de nateur te
voorschyn komt strekt daer naerloe.
Dus, alles leert, voor wie peizen wil, dat
hy Gods glorie bewerken moet,dal dit meest
nog zyn weten zyn regel is. En hoekan hy liet
anders dan Hem bekennen met zyn versland,
Hem beminnen mei zyn herle, en zynen wil
naer Gods wille schikken!
En zoo komt de diepste geleerdheid over
een met de grootste eenvoudigheid, te we
len van overal en in alles den God van
Hemel en aerde te zien, en te geloovcn en te
loven!
men schryft in by
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
BOTERSTRAET(it), YPEREN.
,n hi al do lloslkanlooren van liol ryk
VOOR GEHEEL HET LAND,
vooraf' belaetbaer.
Man schryft niet min in dim voor een Jaer-
wwbmiwimji—h
Verscliynenje den Z a hi relay van élke week.
De uonknndiginsprys is van 13 Cupiiumun don regel. De IreklanVen in't Nieuwsblad betalen JO centiemen den regel. Een nummer genomen op bet Bureel 15 een.
De bygevoegde nummers voor Artikels, Heklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
I'operingbe-Ypor, 9-13, 7-2:5, 9-30, 10-98, 2-19, 8-05, 9-20. Yper-Poperinglie, 0-90, 9-07, 12-09,
3-97,0-80,8-49,9-90. - l'opennghe-llazebrouok, 7-13, 12-28,4-17, 7-13,Ilazebrouck-Poperin-
ghe-Yper,8 33, 10-00,4-10,8-28.
Yper-Rousselaere, 7-90, 12-23, 0-43. llousselaere-Yper, 9-28, 1-30, 7-80.
liousselaere-Hrtu/ye, 8-49, 11-34. 1-13, (m. 8,90,) 7-30, (9 93 Eichlerv Lichlervelde-Thourout,
4-29 m. lin'i»»(-Bon.s.ve/. 8-28, 12-90, 0-13, O 42.— Lielilervelde-Kortryk, 5-28 m. Zedelgliem
Thourout12-00.
Yper Kortryk; 9-34, 9 49, 11-18, 2-38, 3 28. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-36, 9 40, 8-49.
Yper-Thouroul, 7-13, 12-00, 6-20, (den Zuiurdag len 8-50 's morgens lol Langliemaiek.) Tliouroul-
Yper, 9 00, 1-18, 7-49,den Zaturdag ten 0 20 's morgens van Langbemarek naer 1 per).
Comen-Waesten-Le Touquet- Iloupl i nes - A rmentiers. 6-00, 11-80, 3-33, (den Woensd. 8-40 m. 6-30, s.)
Armentiers-Houplines-Le Toiiquet-Waeslen-Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (den Woensd. 10-38 m.
8-00 s.) Comen-Waesien 8-40 m. 9-30 s. (den Maend. 6,30 s.) Waeslen-Comen 9-30, 11-10,
(den Maend. 6-80 s.)
Kortryk Brugge,8-05,11-00,12-33,(M. 9-18,)6-99,(9 00 Liclu.)—Brugge-Kortryk,8-23,12-30,5-13,6-42
Brugge, Blankenkerglie, llevst, (Stael) 6-90, 7-30. 9-45,11-04,2-29, 2-90, 3 20 (exp.) tZ. 8-80) 7-3,5
(oxp.) 8-45. - (bassin) 7-00, 7.36,9-81, 11-10, 2 31, 2-30, 3-26 (exp.) (Z. 9 50) 7 41 (exp.) 8 51.—
Heysl, Blankenbergbe, Brugge, 8-43, (M 7-20) 8 30. 11-28, 1-25,2-49 (exp 4 10,9 30, (Zon.
0-ÏS) 7-29. Blankenbergbe-Brugge, 6-10, (M. 7-42) 8 88, 11-99, 1 48, 3-08, (exp.) 4 30,6-00
(Zon. ü-38) 7-48, 9-00.
Ingelmunsier Deynze-Gent,»-1S,9-41,2-13,— lngelmunsler-Deynie, 4-90 2' kl, 7-13. bent Ueynze,
Ingelmunster, 6-38,11-20,4-39. Deynze-lngclmunster, 9,10 2' kl. 8-20 s.
Jngelmunster-Ansogliem6-03, 12-10, 6,15. Ansegliem-lngelmuuster, 7-42. 2-20 7-49.
Licbiervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-10, 1-39, 7-35. Dunkeike-\ eurne-Dizmude
en Lichlervelde, 6-53, 11-18,3-49,9-10.
Dixniude-Nieuporl, 9-58, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmude, 7-40.10-48,12-00, 4-29.
Tliourout-Ostende, 4-80,9-18, 1-50,8-08.()steiide-Tliouroui.,.7-99, 10 10, 12 23, 6-13.
Selzaele-Eeeloo, 9.05, 1.28, 8.28. Eecloo-Selzuete, 9,33, 10.19, 4.22.
Gent-Torneuzen, (statie) 8.17, 12.18, 7,28. (AutWorppoorl) 8.30, 12 40, 7 43. Terneuzen Gent, 6.00
10.30,4.40
Selzaete-Lukeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 3.10 in.) Lokeren-Sulzaete, O.OO, 10.2-5, 4.48
(den Dyssendag 9.3d)
C O It I< M M X* O Aï D li N T X 11 JJf
KORTRYK II1IUSSEL.
BRUSSEL KORTRYK.
Kortryk v. 0.40
Brussel a. 9.20
10,98
1.33
12.33 3.48
2.23 6.06
KORTRYK DOÜHNYK RYSSEL
Kortryk v. 7.00
Doorn yk a. 7 91
liyssel a. 8.38
10.96 2.34 3.34
11.47 3.48 6.29
11.33 4.00 6.32
6.38
9.16
8.47
9.41
9.95
Brussel v. 3.22 8.28 12.21'
Kortryk a. 8.00 10.43 2.41
3,3?)
7.93'
RYSSEL ÜOORNYK KORTRYK.
liyssel v. 8.20 8.23
Duornyk a. 9 43 8.30
Kortrvk a 9.37 9.47
11.06 2.28
11.34 2.47
12.26 3.42
b'. 47
5- 20
9.39
6 36
KORTRYK CENT.
CENT KORTRYK.
Kortryk v.
Gent a.
6 42
8.01
12.31
1.82
3.47 6.40
9.03 7.86
Gent v.
Kortryk a.
3.38
6.87
9.39
10.32
1 28
2.49
4.24 7 21
5.31 8.42
BRUGGE GENT BRUSSEL.
Brugge v. 6.49 exp. 12.39 3,34exp. 6.43
Gent a. 7 34 1.34 4,19 7.98
Brussel a. 8.30 4.05 9.20 9.31
BRUSSEL CENT BRUGGE.
Brussel v. 8 14 11.93 3.12
Gent a. 6 00 9.41 1.23 4.20 6-37
Brugge a7.15 10.34 2.38 8.11 7.22
VAN
Hul blyde verloog xan al du verruwen paerde,
gesteld heeft als leeken van zyn verhoud met
N'oë, waerom zou hy min de steunstenen
als teeken kunnen geven?...