YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. VAN Zaliu'dag 1" Augusly 1874. Ne^enste Jacr. Nummer 448. 2 Fr. 50 C. i»cr Jaer, i 'fi it iv u k Yperen, 1" Augusly 1874. Derdewerf ei» I ft ets te De Ster re met een steer t. 'T is byzondcrlyk als voorleeken en voor spelling van rampen, dat de sierren mei een sleerl vreeze injoegen en injagen by de vol keren, die geen beiden en zyn. De heiden immers zien in die sierren cene werkende en straffende yodheid, en 'l is dacrom dat de propheet Jercmias hel volk van Israel toeriep: En vreest de leekens des llcmels niet lyk of ze de heiden vree zen! De getrouwe Joden en daerna de Christe nen hebben dit woord aenhoorl, en daerom en vreesden ze de sterrc in beur eigen niet, noch zelve, de wetten der naleur niet ken nende, en zagen ze in de sterren invloed hebbende oorzaken op den aerdbol; maer vreesden ze en vreezen ze nog als voorlee- kens van rampen, die de Almaglige laet komen om het menschdom te straffen en naer Hem te roepen. Nu, boven de naleurlyke uitwerksels, die cene sleerlslerre hebben kan en die van dien angst en vreeze reden geven; moet mennu in cene sleerlslerre cene voorspellinge zien van toekomende dingen? Dal is de vrage, en bier isdeantwoorde: Nog eens zullen wy trachten bet gedacht cn geloove der eenvoudigen te zuiveren van wat er verkeerd in is, en de wacnwyze ge leerdheid toogen boe ze dwazer is of liet eenvoudig geloof, als zy niets en wil zien "i die ongewoone luchlverschynsels. bene sleerlslerre kan ecne mirakulcuze verscbyning zyn ofte wel eene naleurlyke; en in beide gevallen is de onwetende een voudigheid. die er den vinger des Almagli- Se" in herkent en zyn vermaen, nader de Waerbeid en verhevener van gedachten of de üf)geloovige wetenschap, die nievers de God heid herkennen of ten minste bekennen wil. loderdaed: dat ecno sleerlslerre een bo- veiniatcurlyk toeken kan zyn, waerdoor de Almaglige aen de menscben spreekt, vind ik gegrond op de II. Schrifteer, do historie cn he reden. Immers, cene wonderlyke sterrc, zonder le willen verzekeren dat het eene sleerlslerre Was, leerde aen de Wyzen uil hel Oosten dal Christus geboren was. Niemand, die hel II. Schrift aenveerdl en kan dil loochenen. Daerenboven hoe dikwyls, in diegodde- lyke bbeken, en is er geen sprake van won derlyke teekenen in de lucht, die voorzeid zyn? En nog eens 'l is wel van wonderlyke teekens dat er sprake is. Verder, liet leeken dat keizer Constanlin in de lucht zag en was niet min een boven- naleurlyk verschynsel. De historie leert liet. Eindelyk dat Gods almagl en alwysheid zulke teekens vormen kan en gebruiken als voorzeggingen en veropenbaringen, de ge zonde reden zegt hel. En zyn der zulke leekens mogelyk, en is er sprake van zulke leekens in Sohriftuer en historie, waerom en zou ecne sleerlslerre geen zulk leeken zyn kunnen? Dus hel eenvoudig geloove, dat ieder sterre meteen sleerl zulk een voorleeken en voorspelling meent te zyn; en doel hier nog eens niet anders dan de grondwaerheid bekennen van de almagtiglieid, de alwys heid en de voorzienigheid van Dezen die alles geschapen heeft ende gemaekt. En dal is loffelyk, goed en redelyk! Terwyl ze hoogst bot en onverstandig is, en verfoeijelyk, de geleerdheid die geen bo- vcnnateurlyk cn wil, en zoo God miskent cn zyne eigenschappen. Doch mis is de mcnigie, als ze meent dat ieder sterre met een sleert of ieder onge woon luchlverschynsel een bovennaleurlyk teeken is; als ze allyd en overal de Godde lijke Voorzieniyheld reyslreeks en miraku- leus doel tusschenkomen. Dal komt voort uit de onwetendheid van de wel ten en regels der nateur. Nog eens springt ze de wetten over en gael aenslonds naer de eerste oor- zaek van alles. Maer nog vele meer mis zyn de zoogezei- de filosofen,als ze de wetten der nateur, min of meer kennende, dacrby blyvcn en de eerste oorzaek van alles buitensluiten, en, met hunnen slyfslaenden hoogmoed, uil roepen De steerlsterren zyn voorzien cn komen natcurlyk voor, dus zy en zeggen nietmedal! Zy bekennen de tweede oorza- ke en laten de ecrsle daer, terwyl hel volk de tweede daer lacl en de eerste ziet... Wat is 't oolyks.te? Ja, lacl nu, lyk of de wetenschap ons zegt, dal de steertslerren nateurlyk voorkomen lyk andere, is het wuer dal ze daerom niets en zeggen? Indien de reden en 'l geloove ons loeren dal liet groeijen van de planten, het werken der dieren, het opstaen en ondeigaen der zonne, het wassen, liet half-, vol-en krank- zyn der mane, het pinkelen en tintelen der sterren, ons gedurig den Almagtigen voor oogen stellen en gedurig ons toeroepen: Dient Hem! waerom zou hel eenesieert- slerre min doen? Ily die de regenboog, dal nateurlyk verschynsel, waerin hy Ja, dewyl liet onyewoonehoewel naleur lyke, luelilversehynselji zyn, kan Ily, de Al maglige, m zyne Voorzienigheid ze mei van den beginne al gesteld hebben om, elk op hunne ure en lyd, krachtiger de menseheu op te wekken lol liet bekennen, aenroepen en dienen zyner Godheid; als 't menschdom te midden der yewoune wonderen doof blyl'i en in de vergetelheid van zyiten lieer ge- raekt? Daeriri cn zie ik niet dan wat redelyk is en luenemael gegrond. En dus in de sleerl slerre Gods stemme hèrkenneu is een akle van gezonde reden cn versland. Maer waerom hang zyn? Hoort, indien hel is lyk of ik daer veron- derstclle, dal de lieer de verscbyning dier sterre juist schikt voor die lyden waer Ily incest miskend wordt; en zoo,in Zyne goed heid, hy de stemme van Zyne Kerke, de stemme van ons geweien, de stemme van al zyne schepselen, nog de stemme van eene onyewoone sterrc voegt, als de eerste onge hoord blyven, ware liet geen ernstig ver maen?... Ware hol niet om hang te zyn dal hel menschdom, dool blyvendo aen die magtige stemmen, eindelyk do slrullende roede gevoelen moet van Gods regiveerdig- lieid?... En om van den dag van heden Ie spreken, beleven wy gccne lyden waer God uil de herten gebannen wordt en geheel van kante'gesteld; waer 't menschdom tecncmael zynen weg bedorven heelt. Geen een land waer God nog de Heer is, geen een land waer Zyne Kerke, 'k en zeg niet de geleid ster is, maer waer ze nog vry is. Zyn Stad houder gevangen, de bisschoppen gekoterd:, geboeid en verjaegd, Zyne kloosters en' kloosterlingen, priesters en getrouwe diena ren gelasterd, gehoond, hespol en veracht! Alles is in omroerte en onzekerheid. Hewcl, is hel dan zoo dwaes te peizen dat de verduldige God nog lol liet menschdom spreekt met goedheid, vooraleer met gram schap en straffen hem te doen hooren cn gevoelen?... Ik, ik doe ik met de eenvoudige gcloovi- gen en herken in de sleerlslerre de hand van God, en peize lyk Lodewyk de Zachl- aerdige, koning der Franken, die ook eene sleerlslerre ziende, zcideop'l woord van Jerc mias, en vreest de teekens des Hemels niet «maer vreest Degenen die ze zeiKit,» zei hy. En die godvruchiige vorst leefde een streng en boelveerdig leven en stierf dry jaer daer na in den lieere. En om te sluiten cene laetstc bemerking.. Bacon, een diepe filosoof, zei een keer: Een weinig geleerdheid leidt tol ongeloof, maer groolere geleerdheid leidt tot het ge loove! Ilewel. 'k vinde hier, a propos van de sleerlslerre, dal woord klacr bevestigd. De weinige geleerdheid isstyfvan hoog moed, dal zy van de sleerlslerre den acid, den loop en min of meer de wetten kent, en daer, zy roept uit: 7'is de naleur! en al hare wetenschap is Bende! De groolere geleerdheid zoekt verder en zegt: Wie is de Weigever der Nateur? Die Wetgever werkt met reden en leidt naer een doel, naer een einde, hy heeft zyne in- ziglen. Wal kunnen die inziglen zyn?.. En de antwoorde is: die Wetgever is God, Zyn doel is Zyne glorie, en al wal in de nateur te voorschyn komt strekt daer naerloe. Dus, alles leert, voor wie peizen wil, dat hy Gods glorie bewerken moet,dal dit meest nog zyn weten zyn regel is. En hoekan hy liet anders dan Hem bekennen met zyn versland, Hem beminnen mei zyn herle, en zynen wil naer Gods wille schikken! En zoo komt de diepste geleerdheid over een met de grootste eenvoudigheid, te we len van overal en in alles den God van Hemel en aerde te zien, en te geloovcn en te loven! men schryft in by VANDERGHINSTE-FOSSÉ, BOTERSTRAET(it), YPEREN. ,n hi al do lloslkanlooren van liol ryk VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf' belaetbaer. Man schryft niet min in dim voor een Jaer- wwbmiwimji—h Verscliynenje den Z a hi relay van élke week. De uonknndiginsprys is van 13 Cupiiumun don regel. De IreklanVen in't Nieuwsblad betalen JO centiemen den regel. Een nummer genomen op bet Bureel 15 een. De bygevoegde nummers voor Artikels, Heklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. I'operingbe-Ypor, 9-13, 7-2:5, 9-30, 10-98, 2-19, 8-05, 9-20. Yper-Poperinglie, 0-90, 9-07, 12-09, 3-97,0-80,8-49,9-90. - l'opennghe-llazebrouok, 7-13, 12-28,4-17, 7-13,Ilazebrouck-Poperin- ghe-Yper,8 33, 10-00,4-10,8-28. Yper-Rousselaere, 7-90, 12-23, 0-43. llousselaere-Yper, 9-28, 1-30, 7-80. liousselaere-Hrtu/ye, 8-49, 11-34. 1-13, (m. 8,90,) 7-30, (9 93 Eichlerv Lichlervelde-Thourout, 4-29 m. lin'i»»(-Bon.s.ve/. 8-28, 12-90, 0-13, O 42.— Lielilervelde-Kortryk, 5-28 m. Zedelgliem Thourout12-00. Yper Kortryk; 9-34, 9 49, 11-18, 2-38, 3 28. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-36, 9 40, 8-49. Yper-Thouroul, 7-13, 12-00, 6-20, (den Zuiurdag len 8-50 's morgens lol Langliemaiek.) Tliouroul- Yper, 9 00, 1-18, 7-49,den Zaturdag ten 0 20 's morgens van Langbemarek naer 1 per). Comen-Waesten-Le Touquet- Iloupl i nes - A rmentiers. 6-00, 11-80, 3-33, (den Woensd. 8-40 m. 6-30, s.) Armentiers-Houplines-Le Toiiquet-Waeslen-Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (den Woensd. 10-38 m. 8-00 s.) Comen-Waesien 8-40 m. 9-30 s. (den Maend. 6,30 s.) Waeslen-Comen 9-30, 11-10, (den Maend. 6-80 s.) Kortryk Brugge,8-05,11-00,12-33,(M. 9-18,)6-99,(9 00 Liclu.)—Brugge-Kortryk,8-23,12-30,5-13,6-42 Brugge, Blankenkerglie, llevst, (Stael) 6-90, 7-30. 9-45,11-04,2-29, 2-90, 3 20 (exp.) tZ. 8-80) 7-3,5 (oxp.) 8-45. - (bassin) 7-00, 7.36,9-81, 11-10, 2 31, 2-30, 3-26 (exp.) (Z. 9 50) 7 41 (exp.) 8 51.— Heysl, Blankenbergbe, Brugge, 8-43, (M 7-20) 8 30. 11-28, 1-25,2-49 (exp 4 10,9 30, (Zon. 0-ÏS) 7-29. Blankenbergbe-Brugge, 6-10, (M. 7-42) 8 88, 11-99, 1 48, 3-08, (exp.) 4 30,6-00 (Zon. ü-38) 7-48, 9-00. Ingelmunsier Deynze-Gent,»-1S,9-41,2-13,— lngelmunsler-Deynie, 4-90 2' kl, 7-13. bent Ueynze, Ingelmunster, 6-38,11-20,4-39. Deynze-lngclmunster, 9,10 2' kl. 8-20 s. Jngelmunster-Ansogliem6-03, 12-10, 6,15. Ansegliem-lngelmuuster, 7-42. 2-20 7-49. Licbiervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-10, 1-39, 7-35. Dunkeike-\ eurne-Dizmude en Lichlervelde, 6-53, 11-18,3-49,9-10. Dixniude-Nieuporl, 9-58, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmude, 7-40.10-48,12-00, 4-29. Tliourout-Ostende, 4-80,9-18, 1-50,8-08.()steiide-Tliouroui.,.7-99, 10 10, 12 23, 6-13. Selzaele-Eeeloo, 9.05, 1.28, 8.28. Eecloo-Selzuete, 9,33, 10.19, 4.22. Gent-Torneuzen, (statie) 8.17, 12.18, 7,28. (AutWorppoorl) 8.30, 12 40, 7 43. Terneuzen Gent, 6.00 10.30,4.40 Selzaete-Lukeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 3.10 in.) Lokeren-Sulzaete, O.OO, 10.2-5, 4.48 (den Dyssendag 9.3d) C O It I< M M X* O Aï D li N T X 11 JJf KORTRYK II1IUSSEL. BRUSSEL KORTRYK. Kortryk v. 0.40 Brussel a. 9.20 10,98 1.33 12.33 3.48 2.23 6.06 KORTRYK DOÜHNYK RYSSEL Kortryk v. 7.00 Doorn yk a. 7 91 liyssel a. 8.38 10.96 2.34 3.34 11.47 3.48 6.29 11.33 4.00 6.32 6.38 9.16 8.47 9.41 9.95 Brussel v. 3.22 8.28 12.21' Kortryk a. 8.00 10.43 2.41 3,3?) 7.93' RYSSEL ÜOORNYK KORTRYK. liyssel v. 8.20 8.23 Duornyk a. 9 43 8.30 Kortrvk a 9.37 9.47 11.06 2.28 11.34 2.47 12.26 3.42 b'. 47 5- 20 9.39 6 36 KORTRYK CENT. CENT KORTRYK. Kortryk v. Gent a. 6 42 8.01 12.31 1.82 3.47 6.40 9.03 7.86 Gent v. Kortryk a. 3.38 6.87 9.39 10.32 1 28 2.49 4.24 7 21 5.31 8.42 BRUGGE GENT BRUSSEL. Brugge v. 6.49 exp. 12.39 3,34exp. 6.43 Gent a. 7 34 1.34 4,19 7.98 Brussel a. 8.30 4.05 9.20 9.31 BRUSSEL CENT BRUGGE. Brussel v. 8 14 11.93 3.12 Gent a. 6 00 9.41 1.23 4.20 6-37 Brugge a7.15 10.34 2.38 8.11 7.22 VAN Hul blyde verloog xan al du verruwen paerde, gesteld heeft als leeken van zyn verhoud met N'oë, waerom zou hy min de steunstenen als teeken kunnen geven?...

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 1